I. místopředseda ČNR dr. Vl. Ambruz:
Děkuji soudruhu Starcovi za přednesené stanovisko,
slovo má poslankyně Heda Kolaříková.
Posl. Heda Kolaříková: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, v návrhu zákona o státním
pětiletém plánu rozvoje národního
hospodářství ČSR máme dnes
před sebou jeden z nejvýznamnějších
dokumentů současné etapy rozvoje naší
společnosti. Budeme mít jasný směr
a pevné vodítko pro každodenní práci
na rozhodujícím poli lidské činnosti
- v ekonomice.
Stanovení pevných a závazných cílů,
kterým se dostane podoby zákona, je o to významnější,
že k nim dochází v mimořádně
krátké době po rozkladných událostech
let 1968 - 1969, které právě v oblasti ekonomiky
způsobily značné škody. Souhlasím
s poslancem Milerem, že právě dnes při
projednávání zákona o pětiletce
bychom měli i na této půdě nejvyššího
zastupitelského sboru ČSR ocenit znovu mimořádně
významné dílo, jež vykonala v uplynulých
dvou letech KSČ a spolu s ní složky Národní
fronty, vládní výkonné orgány,
národní výbory, hospodářská
a vědeckovýzkumná sféra a poctiví
pracující lidé v celé naší
zemi pro urychlenou konsolidaci společenského života
a ekonomiky.
V dokumentech sjezdu i v návrhu pětiletky je odpověď
na všechny hlavní otázky, jež jsme si
kladli v uplynulém období. Máme také
problémy, ale všichni víme, že tyto problémy
do roku 1975 nemůže naše společnost beze
zbytku vyřešit a odstranit, neboť se nakupily
v minulých letech. Na některých úsecích
bude proto vývoj o něco pomalejší, než
bychom si všichni přáli. Důležité
však je, že závěry sjezdu a návrh
zákona o pětiletce vytvářejí
podmínky pro to, aby rozvoj národního hospodářství
byl maximálně rychlý a projevil se zejména
v harmonickém souladu všech národohospodářských
oblastí a odvětví a ve zvýšení
životní úrovně, životních
jistot a spokojenosti našeho lidu.
Dovolte mi, abych zejména tento cíl zvlášť
zdůraznila, a to nejen proto, že spokojenost lidí
je smyslem činnosti socialistické společnosti,
ale rovněž, a na to nesmíme zapomínat,
hnací silou jejich iniciativy a jejich podpory této
společnosti a jejím vedoucím orgánům,
včetně zastupitelských sborů. Upřímně
proto vítám tento dnes projednávaný
dokument. Pro jeho přijetí můžeme dnes
všichni hlasovat s plnou odpovědností a s přesvědčením,
že jde o zákon, který slouží potřebám
dalšího rozvoje socialismu a zájmům
pracujícího lidu ČSR.
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, naším úkolem však není
zákon o pátém pětiletém plánu
pouze schválit. Před námi, právě
tak, jako před vládou a jejími výkonnými
orgány, před celou hospodářskou a
vědeckovýzkumnou sférou, před národními
výbory a společenskými organizacemi, ale
i před každým pracujícím a před
každým občanem stojí úkol stanovené
cíle beze zbytku, odpovědně a iniciativně
naplnit. A zde mi dovolte několik poznámek.
Z minulosti víme, že je velmi důležité
nejen správné směry a cíle rozvoje
stanovit, ale také tyto směry a cíle uskutečnit.
Ne vždy a ne v plném rozsahu se nám to v minulosti
v jednotlivých obdobích podařilo. To pro
nás musí být poučení, abychom
realizaci úkolů pětiletky věnovali
prvořadou pozornost. Naším cílem v budoucnu
by nemělo být řešení nedostatků.
Úroveň našeho plánování
a řízení ve všech úsecích
by měla být na takové výši, abychom
dokázali problémy, a možné nedostatky
a obtíže, předvídat a včas jim
předcházet. Zatím, bohužel, jsme je
mnohdy řešili teprve tehdy, až se rozrostly,
a někdy se téměř staly neřešitelné.
Za takové situace jsme pak často improvizovali a
přijímali nekomplexní opatření.
Stačí si tu pouze připomenout palivo-energetickou
základnu, zásobování našeho obyvatelstva
spotřebním zbožím, zásobování
obyvatelstva a průmyslu vodou, vleklý problém
náhradních dílů, oblast pracovních
sil a mzdového vývoje a populační
problémy. Přivítala jsem proto slova soudruha
místopředsedy Rázla, že zejména
vláda a Česká plánovací komise
a jednotlivé resorty budou věnovat daleko větší
pozornost těmto otázkám než dosud. Mít
jasnou a pevnou koncepci v základních věcech
a upevnit plánování a řízení
ve všech složkách a oblastech, je mimořádně
náročné. Je nutné položit důraz
na kázeň a odpovědnost vedoucích pracovníků,
jejichž úkolem je řídící
a organizátorská práce při realizaci
páté pětiletky, a to na všech stupních.
Myslím, že na tomto úseku jsme ještě
naší společnosti mnoho dlužni. V mnoha
případech postupujeme nepřiměřeně
pomalu a váhavě, i když jsem si plně
vědoma toho, že netrpělivost při řešení
některých složitých otázek by
nám úspěch nepřinesla. Považuji
proto výslednou a odpovědnou realizaci úkolů
páté pětiletky za přední, každodenní
povinnost všech vedoucích pracovníků.
Při realizaci úkolů páté pětiletky
musíme prosadit rovněž dostatečnou pružnost.
Jsme svědky toho, jak na mnoha úsecích se
rychle mění dílčí potřeby
naší ekonomiky a obyvatelstva. Je tomu tak zejména
na vnitřním trhu a tato situace se promítá
do celého řetězu vztahů mezi obchodem
a zpracovatelským průmyslem a jeho dodavateli. Podobná
situace existuje na zahraničních trzích a
na nich je třeba reagovat rychle a pokud možno s předstihem,
jak o tom hovořil místopředseda vlády
soudruh Rázl.
Přechod k etapě cílevědomé
práce není lehký, zejména po událostech
z právě uplynulých let, jež zanechaly
mnohé stopy v myslích lidí i v přístupech
některých vedoucích pracovníků.
Považuji proto vedle realizace stanovených úkolů
pětiletky za druhý prvořadý úkol
v pětiletce co nejdříve, s využitím
poznatků vědeckotechnické revoluce a opřeni
o obrovské možnosti, jež skýtá
naše spolupráce se Sovětským svazem
a integrace zemí socialistického tábora,
přistoupit k propracování základních
cílů a úkolů dlouhodobého rozvoje
naší společnosti. Soudruh místopředseda
vlády Rázl řekl, že pět let je
krátká doba a že z tohoto hlediska nemůže
pětiletý plán nahradit dlouhodobou koncepci.
Současná situace je o to složitější,
že mnohé, sice dílčí, ale přesto
závažné problémy, ponecháváme
k řešení v rámci ročních
prováděcích plánů. Očekáváme
zejména, že průběh plnění
pětiletky přinese, nebo alespoň potvrdí
některé zdroje, s nimiž zatím nemůžeme
bezpečně počítat. Takový postup
by měl být v budoucnu jen výjimečný.
Měli bychom se snažit o plánovité vytváření
materiálových, kapacitních a finančních
rezerva ty pak použít pro dodatečné
a nepředvídané úkoly a pro měnící
se potřeby, s nimiž ani sebelépe sestavený
plán nemůže předem počítat.
Dlouhodobý plán je důležitý i
proto, že mnohé náročné projekty,
zejména k uplatnění poznatků vědeckotechnické
revoluce, k realizaci velkých investičních
záměrů, k uplatnění moderních
výpočetních systémů, např.
v obchodě a v oběhu zboží, a podobné
projekty jsou velmi drahé a nelze je odpovědně
zadat příslušným vědeckovýzkumným
pracovištím, aniž by byla záruka, že
budou moci být v dohledné době realizovány.
Přimlouvám se proto za to, abychom již v průběhu
páté pětiletky měli možnost zabývat
se dlouhodobým výhledem rozvoje naší
ekonomiky a v tomto rámci s dostatečným předstihem
projednat návrh střednědobého plánu
rozvoje národního hospodářství
na léta 1976 - 1980.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
dovolte mi ještě několik poznámek k
obchodu a k zásobování obyvatelstva spotřebním
zbožím. V této oblasti se naše výkonné
orgány propracovaly k důkladné znalosti existujících
problémů a vycházejí z politického
významu zásobování a oprávněných
zájmů obyvatelstva. Víme, jak je to citlivá
oblast a jak mohou být existující nedostatky
zneužity i proti principům našeho řízení.
Je proto nanejvýš nutné a správné,
že naše vláda, resort ministerstva obchodu a
další zúčastněné resorty,
věnují plynulému zásobování
obyvatelstva prvořadou pozornost. Tato pozornost musí
být uplatněna nejen nyní, před volbami
do zastupitelských sborů, ale i v dalším
období, kdy půjde o to, dokázat pravdivost
našich argumentů, reálnost našich programů
a přednosti socialismu.
Domnívám se, že v oblasti zásobování
se musíme zaměřit na podstatné zlepšení
morálně politických kvalit pracovníků
obchodu a zpracovatelského průmyslu, na zvýšení
jejich odborné úrovně, na podstatné
zlepšení organizace obchodu a zásobovacích
procesů a jejich materiálně technické
základny, na prohloubení dodavatelsko-odběratelských
vztahů a jejich zákonné úpravy a na
podstatné zpružnění přístupu
výroby ke kvalitě a sortimentu, jak o tom také
ve svém vystoupení hovořil soudruh Rázl.
Jsem ráda, že na tomto místě mohu z
pověření výboru konstatovat, že
tyto úkoly jsou zajišťovány aktivním
přístupem pracovníků ministerstva
obchodu ČSR i Českého svazu spotřebních
družstev a že se úspěšně rozvíjí
jejich spolupráce s partnery v oblasti výroby spotřebního
zboží.
Za těchto podmínek můžeme dokázat
mnoho, můžeme na hmatatelných faktorech přesvědčit
většinu občanů o správnosti politiky
KSČ a Národní fronty, směřující
k dalšímu rozkvětu socialismu, ke spokojenosti
našich pracujících.
I. místopředseda ČNR dr. Vl. Ambruz:
Děkuji soudružce poslankyni Kolaříkové.
Nyní v rozpravě vystoupí poslanec Vybral.
Posl. prof. dr. Vladimír Vybral: Vážená
Česká národní rado! Návrh zákona
o pětiletce ČSR na rok 1971 - 1975 je legislativní
součástí celkové koncepce 5. pětiletého
plánu rozvoje československého národního
hospodářství a tvoří jeden
celek se souvislým zákonem federálním
a zákonem Slovenské národní rady o
pětiletce SSR. Všechny tři osnovy prošly,
resp. procházejí řádným parlamentním
řízením a dnešní výklad
zástupce české vlády a zpravodaje
našeho výboru pro plán a rozpočet ukončují
tento zákonodárný proces před plénem
České národní rady. Obsah všech
tří zákonných předloh je mimořádně
významný pro celou naší socialistickou
společnost, jíž se touto cestou zaručuje
národohospodářský rozvoj všech
základních odvětví ekonomiky a podstatné
zvýšení životní úrovně
našeho lidu. Je proto morálně politickou povinností
všech nás poslanců, abychom pro tento zákon
hlasovali a vytvořili tak právní podklad,
umožňující realizaci tak významného
a dalekosáhlého díla.
Vážené poslankyně a poslanci, dovolte
mi, abych se zde zmínil o několika základních
poznatcích, které se týkají podstaty
našeho federativního zřízení
a jeho spojitosti s podstatou socialistického plánování.
Jde o poznatky, které se opírají jak o teorii
federace, tak o poznatky z naší politické praxe,
které jsme všichni učinili v posledních
třech letech. Vzpomínám jak na půdě
ČNR bylo zejména v prvních dobách
hodně mluveno o české státnosti a
o tom, že ČNR je parlamentní institucí,
v níž česká státnost najde plné
uplatnění. Z toho vyplýval závěr,
že to platí i pro státnost slovenskou, s ekvivalentní
parlamentní institucí SNR. Proti tomu uvádí,
že podstatou každé dvounárodní
nebo vícenárodní federace je, že příslušné
národy se vzdají nejpodstatnějších
atributů své svrchovanosti a svěří
její výkon orgánům federace. Z toho
vyplývá nutně závěr, že
v národně republikových orgánech může
jít pouze o státnost silně omezenou existencí
federace. Jde-li o socialistický stát je základním
jeho rysem plánovité řízení
národního hospodářství, které
není myslitelné jak bez konstrukce pravidelných
plánů národního hospodářského
rozvoje pro určité časové období,
tak i bez soustavy řídících orgánů
a nástrojů, které zaručují
realizaci těchto plánů. Jde-li o národy,
které v důsledku historického vývoje
stojí na různém stupni národohospodářského
vývoje a jdou-li společně do federativního
svazku, je přirozené, že politickým
předpokladem trvalé soudržnosti takové
federace a jejího klidného vývoje je urychlené
vyrovnání hospodářských a sociálních
rozdílů mezi federujícími se národy.
Pouhá jejich formální rovnost a rovnoprávnost
není ještě zárukou rovnosti v hospodářském
postavení států i jednotlivých příslušníků
obou národů, tak jak jsme to viděli v buržoazní
Československé republice.
V kapitalistických federacích zůstávají
chudí nadále chudými a bohatí dále
bohatnou, z čehož plyne nemožnost dokonalého
řešení národnostní otázky
pomocí federace, pokud trvá třídní
útlak nebo hospodářská nerovnost federujících
se národů. Teprve socialismus vnesl plné
jasno do problematiky federativního řízení
více národních států. Podstatou
socialistické federace je současné řešení
sociálních a hospodářských
nerovností mezi federujícími se národy
a jejich příslušníky. Základním
nástrojem k dosažení tohoto cíle může
být jedině společný plán národohospodářského
rozvoje, který v koncepci i v základních
podmínkách provedení musí být
svěřen společnému federálnímu
orgánu jako řídicímu centru celé
této rozsáhlé akce. Do popředí
zájmu federujících se národů
dostává se proto v socialismu státnost federální,
která jim určuje hlavní společný
cíl - docílit hospodářského
a sociálního vyrovnání jak mezi příslušníky
obou národů, tak i v oblastních průměrech
celonárodních. Životnost a politická
úspěšnost socialistické federace je
dána právě adekvátním řešením
této problematiky vyrovnávání hospodářské
a sociální nerovnosti, neboť teprve po jejím
odstranění se federativní svazek může
organicky dále rozvíjet na podkladě rovných
hospodářských práv a rovných
existenčních podmínek platných pro
všechny příslušníky federativního
státu.
Politické zkušenosti, které jsme po dvou letech
trvání federativního zřízení
získali, vedly proto logicky nutně k reformě
té části původní federální
koncepce, která nedávala dostatek prostoru pro uplatnění
centrálně řídících funkcí
jak při sestavování státních
plánů národohospodářského
rozvoje, tak i při jejich provádění.
Ústavní novela federálního zákona
č. 125/1970 Sb., a souvislé další prosincové
zákony odstranily překážky, které
stály v cestě socialistickému plánování
a řízení rozhodujících procesů
při přerozdělování hmotných
a finančních prostředků, které
poskytují záruku účinnosti přímé
řídící práce na tomto hlavním
poli činnosti socialistického státu. Byli
jsme všichni svědky toho, že tato promyšlená
reforma našeho státního zřízení
stala se skutkem teprve tehdy, až proběhl politický
konsolidační proces, počínaje dubnovým
plénem ÚV KSČ a obnovou vedoucí úlohy
KSČ jako politické rozhodující síly
naší společnosti. Z iniciativy nového
vedení KSČ došlo k organizačním
a kompetenčním změnám v uvedené
ústavní reformě z prosince roku 1970, která
vytvořila uspokojivé právní základy
pro socialistické plánování a řízení
hospodářské výstavby v novém
pětiletém plánu. Pátá pětiletka
je proto první pětiletkou naší federace
a její úspěšné provedení
je i výslednicí správné koncepce federativního
zřízení a zlepšení organizace
vrcholných orgánů federace i obou republik,
jimž bylo svěřeno sestavování,
řízení a provádění státních
plánů národohospodářského
rozvoje.
Pro naši politickou činnost v českých
zemích z toho vyplývá ten praktický
závěr, že můžeme - také
máme - informovat naše spoluobčany o tom, že
trvalé socialistické spolužití obou
našich národů může být zaručeno
jen federativním státním uspořádáním,
které zaručuje spravedlivé vyrovnání
dosud existujících hospodářských
a sociálních rozdílů mezi oběma
našimi národy. Pro socialistické zřízení
je charakteristickým, že k národnostní
problematice přistupuje se cestou politické i hospodářské
dohody, probíhající nejsnáze na půdě
federativního státního zřízení.
S upozorněním na tyto skutečnosti spojuji
jedno přání - touto pětiletkou začíná
historická epocha, v níž oba naše národy
dospěly ke kvalitativně vyšší politické
formě než byl dosavadní unitární
stát. Federativní forma státu je útvarem
státoprávně složitějším
než stát unitární, ale dává
záruku daleko úspěšnějšího
řešení sociální a hospodářské
problematiky moderních národů, jak to poznal
už Karel Marx a jak to výstižně nově
formuloval V. I. Lenin, který položil současně
i základy k řešení této problematiky
v ústavním zřízení Sovětského
svazu jako federativní socialistické republiky.
Naše právní věda i státověda,
ať česká nebo slovenská, zůstává
dosud hodně dlužna vědeckému poznání
federativních útvarů státních
a zejména oné složité problematice,
před níž stojí dnešní socialistické
státy přijavší federativní formu
státu a zabezpečující socialistickou
výstavbu pomocí soustavy státních
plánů národohospodářského
rozvoje.
Žijeme v epoše vědeckotechnické revoluce,
během níž i společenské vědy
doznávají podstatného rozšíření
v prohloubení své problematiky, zejména pod
vlivem existence států se socialistickým
státním zřízením a s plánovitým
řešením svého národohospodářského
rozvoje. I když důsledky nových společenskovědních
poznatků o federativním zřízení
socialistických států a o právním
a ekonomickém způsobu řešení
problémů socialistické výstavby v
socialistických federacích nebudou mít tak
revoluční povahu, jakou dnes zaznamenáváme
ve vědách přírodních a technických,
přece nelze se spokojit s tím, aby řešení
této problematiky bylo zůstaveno jen empirickým
zkušenostem z politické a legislativně právní
praxe. Je na právní i státovědné
teorii i na ekonomických disciplinách, aby vyšly
z poznatků získaných v politické empirii
a přispěly k řešení dané
problematiky soustavnou výzkumnou, srovnávací
i historicko-analytickou prací.
Naše vysoké školy společenskovědního
zaměření i Československá akademie
věd měly by této problematice věnovat
proto soustavnou pozornost v rámci svých plánovaných
úkolů vědecké práce. Její
výsledky by našly ze strany politické i správní
praxe nejen přiměřené ocenění,
nýbrž by jí daly i mnoho podnětů
při hledání cest, jak nejlépe řešit
složité otázky socialistické výstavby
v právních poměrech federativního
státního zřízení.
Přál bych naší vědě i
naší socialistické společnosti, aby
už v příští pětiletce se
mohla opírat o řadu monografických zpracování
právní i ekonomické tématiky, která
úzce souvisí se socialistickou výstavbou
ve federativním státě, jak jím je
- a k prospěchu obou svých národů
natrvalo zůstane - i Československá socialistická
republika.
I. místopředseda ČNR dr. Vl. Ambruz:
Děkuji poslanci prof. Vybralovi. Diskutuje nyní
poslanec ing. Petřík.
Posl. ing. Jaromír Petřík: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, vážená
Česká národní rado! Výbor ČNR
pro zemědělství a výživu se zabýval
problematikou 5. pětiletého plánu rozvoje
národního hospodářství na léta
1971 - 1975 velmi důkladně, a to přirozeně
se zaměřením na rozvojové otázky
obou základních odvětví, tj. zemědělství
a výživou a lesním a vodním hospodářstvím.
Především jsme ve výboru ocenili, že
návrh pětiletého plánu přináší
do celého našeho národního hospodářství
po léta vážných krizových jevů
velmi výrazný pozitivní prvek, tj. prakticky
a naprosto reálný a splnitelný dlouhodobější
program rozvoje našeho hospodářství,
obsahující také v souladu se závěry
XIV. sjezdu KSČ základní formulace strategického
zaměření naší hospodářské
politiky na příštích pět let.
Druhou takovou významnou skutečností, kterou
bych v tomto ohledu rád uvedl a která byla zdůrazněna
i při jednání v našem výboru,
je to, že základní koncepční
cíle dlouhodobého hospodářského
programu jsou promítány do konkrétních
úkolů střednědobého plánu
na základě vyvážených hlavních
strukturálních vazeb a vztahů. Tomu tak vždy
v minulosti nebývalo. Domnívám se, že
právě zde v tomto směru je nutno hledat klíčový
význam i ve vztahu k náročným úkolům,
které v této pětiletce mají zemědělství
a výživa, jakož i lesní a vodní
hospodářství.