I. místopředseda ČNR dr. Vl. Ambruz:
Děkuji poslanci Vodičkovi, o slov o se přihlásil
poslanec Antonín Himl.
Poslanec Antonín Himl: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, dovolte mi několik
poznámek k dílčím aspektům
státního pětiletého plánu a
jeho vlivu na naši mladou generaci, především
z hlediska, čeho chceme dosáhnout v oblasti vzdělávání,
tedy zvyšování kvalifikace mladých lidí,
a čeho v oblasti péče o jejich zdraví.
Úroveň dosažené kvalifikace a tím
i připravenosti naší mládeže k
uplatnění v prvních letech práce na
nejrůznějších úsecích
našeho národního hospodářství
je určena především dosaženým
školním vzděláním nebo odborným
vyučením. Přitom význam kvalifikace
ze známých důvodů neustále
roste a je dokonce jedním z rozhodujících
faktorů z dalšího úspěšného
rozvoje naší ekonomiky. V důsledku málo
příznivého stavu populačního
vývoje, není jiné efektivní cesty,
než uskutečňování kvalitativních
změn ve struktuře a technologii naší
výroby s cílem v optimální míře
nahrazovat pracovní síly technikou. To konečně
ukládají i závěry XIV. sjezdu KSČ.
Z těchto hledisek posuzujeme také specifické
problémy mládeže. Podle cifer, které
mám po ruce, vypadá situace takto:
Žáků vycházejících ze
základních škol, tedy tzv. 15letého
dorostu, bude za celou pětiletku 1971-1975 celkem 708 200.
Za léta 1966-1970 jich bylo 863 149.
Tedy zaokrouhleno bude asi o 155 000 patnáctiletých,
tj. zhruba o 20 % méně proti minulému pětiletí,
což představuje zhruba 1 populační ročník.
Z uvedeného počtu 708 200 patnáctiletých
nastoupí do učebního poměru 55,8 %.
V minulé pětiletce nastupovalo z tehdejšího
vyššího počtu patnáctiletého
dorostu do učebního poměru 59,8 %, tj. nyní
o 4 % méně z nižšího základu.
Do výběrových škol nastoupí 32
%, v minulé pětiletce to bylo 27,9 %. Tedy nyní
o 4,1 % více, ovšem vzhledem k tomu, že základ,
jak jsem již řekl, je nižší, nebude
procentuální zvýšení znamenat
i zvýšení v absolutních číslech.
Zatímco v minulé pětiletce šlo do výběrových
škol 240 934 žáků, půjde jich v
této pětiletce jen 226 600.
Chlapců a děvčat, kteří nepůjdou
ani do výběrové školy, ani do učení,
je plánováno 12,2 %, v minulé pětiletce
to bylo 12,3 %.
Na vysoké školy půjde v r. 1975 zhruba 35 %
absolventů středních škol všech
typů, v r. 1971 to bylo jen 28 %.
Tato čísla jsou vysoce důležitá,
soudružky a soudruzi poslanci. Na jedné straně
ukazují, že správně, stejně jako
v SSSR, jdeme cestou zvyš ování odborného
vzdělání mladých lidí, a to
jak středního, tak i vysokého. Na druhé
straně stojí za úvahu, že zůstává
v plánu v podstatě stejné procento nevyučených
jako v minulé pětiletce. Domnívám
se, že tento úsek bude ještě nutno v průběhu
pětiletky přesněji analyzovat a eventuálně
upravovat v rámci ročních plánů.
Zejména doporučuji uvážit, zda-li by
neměla být posouzena dosavadní struktura
i délka výuky učňů s přihlédnutím
k potřebě teoretických i praktických
znalostí jednotlivých profesí. Tím
by se pro značnou skupinu nevyučené mládeže
mohla některá řemesla stát dostupnými
a pomohlo by to především u řady potřebných
profesí ve stavebnictví, příp. i na
jiných úsecích našeho národního
hospodářství.
Stálá pracovní skupina předsednictva
ČNR pro otázky mládeže má ve
svém pracovním programu, který vyplynul z
rozpracování závěrů XIV. sjezdu
strany, i projednání těchto otázek.
Jde např. o otázku zvýšení připravenosti
mladých odborníků. V souvislosti s tím
jde o posouzení účelnosti a efektivnosti
dnešního školního systému a o problém
rozmisťování 15letého dorostu, o zajištění
zvyšování odborné úrovně
mladých lidí v zaměstnání atd.
Řešením těchto otázek chce stálá
pracovní skupina předsednictva ČNR přispět
k plnění závěrů XIV. sjezdu
KSČ a tím i pětiletky v této oblasti.
Pokud se týče problematiky péče o
zdraví mladé generace, dovolím si nejdříve
upozornit na jeden velmi nepříznivý jev.
Podle plánu se zvyšuje počet míst ve
školách pro žáky, vyžadující
zvláštní péče zhruba o 7 tisíc
míst, tj. na 55 776 dětí. Je to naprosto
nezbytné a správné. Znamená to, že
musíme předpokládat zvýšení
podílu těchto žáků na celkovém
počtu žactva ze 4 % v roce 1970 na 4,7 % v roce 1975.
Mimo tyto nejvážněji postižené
děti jsou tu velké skupiny mladých lidí,
jejichž fyzický stav je z různých důvodů
velice špatný. V materiálech, které
stálá pracovní skupina předsednictva
ČNR pro otázky mládeže zpracovala při
projednávání problematiky hl. města
Prahy, jsme tento jev doložili čísly a fakty
např. o stavu tělovýchovných zařízení
v hl. městě Praze, o možnostech rozvoje masové
tělovýchovy dětí a mládeže
atd.
Pozornost je třeba obrátit podle našeho názoru
především na prevenci. Bude nutno vyváženě
rozdělit prostředky na tělovýchovná
zařízení tak, aby sloužila rozvoji špičkového
sportu, ale především aby umožňovala
tělovýchovné a sportovní vyžití
co nejvyššímu počtu dětí
a mladistvých.
Potěšitelné je, že pětiletý
plán počítá se zvýšením
kvality školního stravování, kde bude
vynaloženo ročně o 30 - 40 % více prostředků
než dosud. Je to jedno z důležitých opatření
zdravotní prevence právě u nejmladší
generace. Příslušný resort vlády
musí v maximální míře dbát
na jeho realizaci.
Soudružky a soudruzi, tyto a celá řada jiných
otázek se týkají i činnosti organizace
mládeže, zejména v tom smyslu, že SSM
působí na mladou generaci v duchu svého specifického
společenského postavení, ale v souladu a
v souvislosti s působením státu, tedy i v
souladu se státním pětiletým plánem,
který koncentruje podstatné státní
záměry v oblasti péče o zdravý
růst mládeže.
To je jedna z věcí, která předpokládá,
že i v SSM je třeba dlouhodobě plánovat,
stanovovat si reálné konkrétní cíle
na delší časové období. Snaha
po dosažení těchto cílů se vedle
nesporného přínosu ke zvýšení
plánovitosti činnosti stává důležitým
hybným faktorem celého dětského a
mládežnického hnutí. Plánovitost
nám také umožňuje velmi přesně
ukázat, jakých výsledků jsme za určité
časové období dosáhli. To nám
dává do rukou i důležité politické
argumenty.
I my v SSM tedy připravujeme ke svému prvnímu
sjezdu tzv. svazáckou pětiletku. Bude obsahovat
základní dlouhodobé záměry,
především ve 4 základních rozhodujících
oblastech činnosti SSM:
1. účast mládeže na rozvoji materiálně
technické základny společnosti, zejména
cestou vědeckotechnického pokroku,
2. otázky spojené s bojem o formování
socialistického společenského vědomí
mládeže,
3. podíl mladých lidí na řízení
a správě státu,
4. celou problematiku dalšího růstu a upevnění
SSM i jeho pionýrské organizace.
Jsem přesvědčen, že budeme mít
příležitost v průběhu příštích
pěti let vás seznamovat s tím, jak se mládež
podílí nejen na plnění úkolů
státního pětiletého plánu,
ale jak ve své organizaci uskutečňuje i svůj
perspektivní pětiletý plán.
Soudružky a soudruzi poslanci! Ve stálé pracovní
skupině předsednictva ČNR pro otázky
mládeže jsme pečlivě projednali státní
plán rozvoje národního hospodářství
ČSR na léta 1971-1975. Pro mladou generaci vytváří
podmínky jejího dalšího zdravého
a širokého uplatnění v naší
socialistické společnosti. Proto se k němu
přihlašujeme a doporučujeme jeho přijetí.
I. místopředseda ČNR dr. Vl. Ambruz:
Děkuji soudruhu Himlovi. O slovo se přihlásil
poslanec V. Starec.
Posl. Václav Starec: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, vážení hosté! Kulturní
a školský výbor ČNR projednal na své
schůzi návrh 5. pětiletého plánu
rozvoje národního hospodářství
a přijal k němu usnesení s doporučeními,
které si vám dovolím tlumočit.
Pokud jde o základní zaměření
návrhu pětiletky i o její celkové
pojetí, jsou názory výboru totožné
s tím, co bylo obsaženo ve zprávě zpravodaje
poslance profesora Rozsypala.
Dovolte mi tedy, abych vás seznámil s některými
problémy, které si podle našeho názoru
zasluhují zvláštní pozornosti.
Jak už zde bylo konstatováno i v diskusním
příspěvku soudruha poslance Himla, dojde
v důsledku poklesu populace v průběhu páté
pětiletky k podstatnému poklesu počtu patnáctiletých,
končících povinnou školní docházku.
V podstatě nám během páté pětiletky
ubude ve srovnání se čtvrtou pětiletkou
jeden celý populační ročník,
což představuje zhruba 150 tisíc absolventů
ZDŠ. Mnohem výrazněji se však tento problém
projeví, uvědomíme-li si, že v roce
1975 poklesne počet nově přijímaných
žáků do gymnázií a středních
odborných škol proti roku 1970 z 52 770 na 43 840.
Tedy o 17 % a učňů ze 175 tisíc na
150 tisíc, tedy asi o 14 %. I když je v plánu
počítáno se zvýšením podílu
žáků nastupujících do výběrových
škol, což je koncepce bezesporu správná,
je nutno si uvědomit důsledky poklesu populace nejen
pro pátou, ale zejména pro další pětiletku.
Určité zlepšení je možno očekávat
až po roce 1980.
Výbor hodnotil kladně, že plánovací
orgány vycházely z dlouhodobější
prognózy a vzaly na vědomí, že sice
počty žáků v 6. až 9. ročníku
poklesnou do roku 1975 ve srovnání s rokem 1970
o 8 %, že však proti tomu se zvýší
počty žáků 1. až 5. tříd
o 3 %, což by mělo vést k postupnému
vyrovnávání úbytku; nenavrhly proto
snížení počtu tříd a pracovníků,
ale naopak počítají se zvýšením
počtu pracovníků. Tím jsou podle našeho
názoru vytvářeny předpoklady pro zkvalitnění
školní výuky a pro další snižování
výuky ve směnách. Směnnost poklesla
ze 7,1 % v roce 1965 na 4,2 % v roce 1970. Spolu se zvýšením
prostředků na školství zhruba o 28 %
za pětiletku jsou vytvářeny veškeré
předpoklady pro zkvalitnění výuky,
zejména pro zavádění a využívání
technických pomůcek pro výuku. V této
spojitosti pokládáme za potřebné nejen
prosazovat zavádění nových metod a
forem vyučovacích, ale také sledovat, jak
jsou tyto metody a formy práce uplatňovány
a jak je technika, zaváděná do školní
výuky, využívána.
V souvislosti s napjatostí v bilanci pracovních
sil, vyvolanou zejména již zmíněnými
důsledky nepříznivého populačního
vývoje, výbor doporučil ministerstvu práce
a sociálních věcí ve spolupráci
s ministerstvem školství vypracovat dlouhodobou studii
o potřebě absolventů, aby mohly být
stanoveny výhledově potřebné počty
posluchačů škol středních a vysokých
pro jednotlivé obory. Kulturní a školský
výbor byl informován, že tato otázka
byla diskutována též ve zdravotním a
sociálním výboru v souvislosti se zabezpečením
umístění absolventů škol zdravotního
směru.
Soudružky a soudruzi, velmi závažnou otázkou
je předpokládané zvýšení
počtu žáků ve školách vyžadujících
zvláštní péči.
Jejich počet se má zvýšit z 49 tisíc
v roce 1970 na 56 tisíc v roce 1975, tedy o dalších
7 tisíc. Pokládáme za potřebné,
aby současně s opatřeními, jejichž
účelem je dosažení příznivějšího
populačního vývoje, byla věnována
pozornost i kvalitě populace.
V rozpočtové rezervě k návrhu páté
pětiletky je počítáno i s prostředky
na zavedení fyziologické výživové
normy do školního stravování. Jak v
kulturním a školském, tak i ve zdravotním
a sociálním výboru ČNR bylo již
několikrát poukazováno na nutnost provedení
tohoto opatření. Velmi vítáme, že
se s tímto opatřením konečně
počítá v páté pětiletce.
O nutnosti zavedení fyziologické výživové
normy do školního stravování se hovoří
již několik let. Rodiče školních
dětí a zejména zaměstnané matky
toto opatření přivítají s velkým
uspokojením, i když to bude znamenat určité
zvýšení příspěvku rodičů
na stravu dětí.
Za velmi potěšitelné pokládáme,
že investiční výstavbě ve školství
byla věnována zvýšená pozornost,
a že na základě usnesení vlády
se podařilo při nám všem známé
situaci v investiční výstavbě dosáhnout
toho, že v podstatě rozsah investic, určených
pro školství, umožní postupnou náhradu
za havarijní objekty škol.
Pokud se týká úkolu stanoveného Směrnicí
XIV. sjezdu KSČ, zvyšovat počet míst
v mateřských školách tak, aby v roce
1975 přesáhl 65 % dětí příslušného
věku, doporučil výbor příslušným
orgánům zajistit materiální a personální
předpoklady pro tento úkol v ročních
prováděcích plánech. Stejným
způsobem by měly být zabezpečeny podle
možností ještě další nedořešené
problémy, o kterých se hovořilo ve výboru
při projednávání návrhu pátého
pětiletého plánu. Jsou to kupříkladu
otázky polygrafického průmyslu, materiální
zabezpečení školních hospodářství,
rychlejší postup likvidace havarijního stavu
školských a kulturních objektů apod.
Prostředky vynakládané na rozvoj kultury
se mají v páté pětiletce zvýšit
skoro o 50 %, přičemž převážná
část těchto prostředků je určena
na rozvoj televize, a to především na rozvíjení
druhého programu a barevné televize. Z toho plyne,
že na ostatních úsecích kulturní
oblasti umožní zbývající prostředky
její rozvoj zhruba v rozsahu odpovídajícím
dosavadním tempům. Vědom si této situace,
výbor doporučil věnovat zvýšenou
pozornost využívání stávajících
kulturních zařízení a ve spolupráci
s národními výbory hledat možnosti výstavby
dalších zařízení, především
cestou výstavby v akci Z, tj. svépomocí občanů.
V souvislosti s tím výbor doporučil ministerstvu
kultury předložit výboru v příštím
roce k projednání návrh zásad pro
schvalování sítě kulturních
zařízení.
Náš stát vynakládá značné
prostředky na památkovou péči a obnovu
památek v působnosti národních výborů.
Velmi často se však setkáváme s tím,
že prostředky nejsou v plánovaném termínu
čerpány, objekty dále chátrají,
což má za následek zvyšování
nákladů na opravy a rekonstrukce v příštích
letech. Je to způsobeno zejména nedostatečným
počtem speciálních údržbářských
čet. I této otázce věnoval výbor
pozornost ve svém usnesení při projednávání
návrhu páté pětiletky.
S rozvojem společenského života se zákonitě
mění i potřeby a požadavky obyvatel.
Rozsah i obsah televizního vysílání
má nesporný vliv na návštěvnost
kin i divadel, zvyšují se požadavky na kvalitu
poskytované úrovně kulturních akcí
a jejich programů. Domnívám se, že by
bylo správné, aby se provedlo vyhodnocení
hospodaření v kulturních zařízeních,
způsob jejich využívání i to,
že jsme v minulosti postavili řadu nákladných
zařízení, která dnes nejsou využívána
k těm účelům, pro něž
byla budována. V této souvislosti pokládáme
za vhodné prověřit účelnost
a činnost kulturních organizací mimo plán,
v nichž je rozptýleno zhruba 5 tisíc pracovníků,
tj. samostatných umělců, malířů,
pracovníků v osvětě apod., a jejich
přínos společenskému a kulturnímu
životu.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
kulturní a školský výbor ČNR
vyslovil souhlas s návrhem státního pětiletého
plánu, poněvadž jeho koncepce na úseku
školství a kultury je v zásadním souladu
se Směrnicí XIV. sjezdu KSČ k pětiletému
plánu. Výbor věří, že
se nám společně podaří dořešit
doposud existující některé otevřené
problémy. Závěrem doporučuji jménem
kulturního a školského výboru ČNR
schválit vládní návrh zákona
o pětiletém plánu.