Úterý 12. října 1971

Soudruzi a soudružky, posuzujeme-li návrh 5LP, a to v době, kdy už pětileté období probíhá, nemůžeme se spokojit s holými čísly. Máme povinnost zkoumat také, jak to vypadá s pětiletkou tam, kde ji uskutečňují, především v podnicích.

Podniky se nyní zabývají především přípravou plánu na rok 1972. Práce na pětiletce v nových podnicích daleko nepokročila. Přesto lze říci, že se nám naskýtá z minulých let známý nežádoucí obraz: výrobní úkoly podniky přijímají nebo je objasňují s řídicími orgány. Požadují však přitom příliš vysoké investice a zásoby, jakož i pracovní síly, které nelze opatřit. Nezajištěny zůstávají kvalitativní ukazatele - náklady a zisk. Zejména vývoj materiálových nákladů je alarmující. Plánovací a finanční orgány by měly důkladně rozebrat, jak se na tom podílí nedodržování norem spotřeby, růst kooperace, změna skladby výroby i přísnější předpisy o dodržování cen.

Předložený návrh 5LP představuje strategii hospodářské politiky pro nadcházející významné období. Jeho splnění nebude pohodlné. Plán se bude plnit za napětí v celé řadě míst, počínaje palivovou a energetickou bilancí, přes pracovní síly a investice až k devizám. Musíme však chápat tento plán jako cestu, jak toto napětí zmírňovat a postupně odstraňovat. Úzká místa plánu musí být pro nás současně orientačními body, aby tato zásada platila jak pro centrální orgány, tak i pro NV, podniky a družstva. V tomto aktivním smyslu doporučuji návrh zákona o 5LP schválit.

Předseda ČNR E. Erban: Děkuji poslanci Koutnému. Soudružky a soudruzi, po polední přestávce vystoupí poslanec Miler.

Přerušuji nyní schůzi do 13.30 hodin.

/Schůze přerušena v 11.55 hod. a opět zahájena ve 13.34 hod./

/Po přestávce převzal řízení schůze I. místopředseda České národní rady JUDr. Vladimír Ambruz/.

I. místopředseda České národní rady JUDr. Vladimír Ambruz: Vážené soudružky, vážení soudruzi, zahajuji přerušenou 13. schůzi České národní rady. Budeme pokračovat v rozpravě k prvnímu bodu pořadu. Dalším přihlášeným řečníkem je poslanec Miler. Prosím, aby se ujal slova.

Posl. Josef Miler: Vážená Česká národní rado, dovolte mi, abych z pověření výboru pro obchod a dopravu charakterizoval úkoly pětiletky v oborech dopravy, spadající do působnosti státní správy v ČSR.

Na úrovni dopravy, na jejím plynulém fungování závisí do velké míry to, oč především usilujeme: plynulý chod a rozvoj našeho národního hospodářství a spokojenost našich občanů. V kladném případě se obojí vrací k prospěchu naší společnosti, v opačném případě - zanedbáme-li její rozvoj - by se život společnosti znovu komplikoval.

V minulosti jsme byli svědky toho, že se k řešení problémů přistupovalo často až tehdy, když už vyvolávaly značné potíže, kritiku a nespokojenost občanů. Taková byla i situace v dopravě. Stačí tu připomenout např. kritický stav na našich silnicích před několika lety, zejména po zimních kalamitách, a kritický stav městské hromadné dopravy v Praze v polovině šedesátých let.

Jsme rádi, že tento přístup je za námi a že se nám podařilo zarazit politický a ekonomický rozvrat let 1968 - 1969. Stále více sílí společné vědomí, že naším cílem je harmonický rozvoj ekonomiky a společnosti, předcházet problémům, mít správnou koncepci a podle ní krok za krokem cílevědomě a odpovědně postupovat.

Domnívám se proto, že právě dnes, při projednávání návrhu zákona o 5. pětiletém plánu, bychom měli znovu ocenit mimořádné dílo, jež vykonala Komunistická strana Československa v období konsolidace naší společnosti a ve vypracování linie a závěrů XIV. sjezdu KSČ.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, jestliže dnes můžeme odpovědně konstatovat, že se podstatně zúžil rozsah otázek otevřených ještě před krátkým časem a že všechny zúčastněné orgány mají pevnou linii pro svou práci, znamená to současně povinnost věnovat realizaci úkolů, před nimiž stojíme do roku 1975, mimořádnou péči, každodenní úsilí a obětavou práci.

Plně souhlasíme se Směrnicí XIV. sjezdu strany a s návrhem zákona o 5. pětiletém plánu. V tomto rámci musíme všemi dostupnými prostředky a podle možností národního hospodářství dostat dopravu na úroveň potřeb našeho průmyslově vyspělého státu s vysokou životní úrovní, a to se zvláštním zřetelem k poloze naší země a jejímu tranzitnímu významu.

Podle současného stavu příprav realizace pětiletky a objektivně existujících potřeb je zejména třeba, aby pozornost vlády ČSR a jejích orgánů byla soustředěna na tyto úkoly:

V rozvoji silnic a pozemních komunikací bylo v posledních dvou letech vykonáno velmi mnoho. Byly na to vynaloženy miliardové částky a úsilí pracovníků v silničním hospodářství. Stav mnoha našich silnic se podstatně zlepšil, i když ne ještě všude, zejména uvnitř města a na výpadových komunikacích.

Víme však dobře, že jde v podstatě o krátkodobé řešení a že hlavní práce na budování vybrané silniční sítě a průtahů městy nás teprve čeká. V rámci celkových prostředků na rozvoj a údržbu silnic, stanovených směrnicemi XIV. sjezdu KSČ, je proto nezbytné co nejdříve stanovit závazné úkoly v plánu výstavby a rekonstrukcí pozemních komunikací, speciálně investic a velkých oprav na vybrané silniční síti. Nemůžeme si dovolit nevyužití, rozptyl nebo ztráty specializovaných kapacit a zanedbat budování ucelených hlavních tahů na vybrané silniční síti, která představuje pouze 18 % celkové délky silnic, ale více než 50 % celkové zátěže. Metodické problémy plánování a řízení, které dosud na tomto úseku existují, nesmějí být brzdou realizace Směrnic XIV. sjezdu strany a úkolů páté pětiletky. V opačném případě by naše práce neměla smysl a hromadili bychom jen nové problémy. Jejich řešení by pak bylo podstatně dražší a obtížnější než dnes.

V městské hromadné dopravě, která jedině může omezit nežádoucí důsledky rozvoje motorismu ve velkých městech, zabránit prudkému zhoršení životního prostředí se všemi důsledky a zajistit společensky efektivní a kulturní přepravu cestujících, je třeba věnovat přední péči dopravně-inženýrským řešením, zabezpečení vozidel, náhradních dílů a údržbových a opravárenských kapacit. Situace tu není ještě uspokojivá a bude vyžadovat stálou pozornost resortu i vlády. Zvláštní péči je pak nezbytné věnovat nadále dopravě v Praze a v dalších velkých městech České socialistické republiky.

Ve veřejné silniční automobilové dopravě je třeba věnovat mimořádnou pozornost potřebným dodávkám nákladních automobilů a autobusů, náhradních dílů, pneumatik a vzdušnic. Zatím otevřeny jsou dodávky lehkých nákladních automobilů od 1,5 do 5 tun nehledě na to, že v této kategorii nemáme speciálně karosované a upravené typy pro potřeby různých oborů. Tento problém je třeba řešit, a to s plným využitím možností kooperace v rámci RVHP.

K úspěšné realizaci pětiletky je nutné, aby plánovací orgány zajistily soulad limitů strojních investic s hmotně vybilancovanými a plánem zajištěnými základními prostředky. Jde tu zejména o dopravní prostředky a stroje ve veřejné automobilové dopravě, městské hromadné dopravě a stroje pro národní podniky Silnice.

Zvláštní péči zasluhuje rozvoj individuálního motorismu. Jsme uprostřed prudkého růstu počtu osobních vozů a nic nás nezbaví odpovědnosti za spokojenost četné rodiny motoristů, za životy, zdraví a majetek na silnicích a za ochranu životního prostředí.

Zde musíme konstatovat, že v pětiletce nás na tomto úseku čekají mimořádné úkoly. Je jisté, že počet vozidel se dále podstatně zvýší, dosud však nejsou zabezpečeny odpovídající poprodejní služby v celé jejich šíři, ačkoliv Směrnice XIV. sjezdu strany určuje v tomto směru jednoznačné úkoly.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, víme všichni, že z minulosti nakupené problémy nelze vyřešit naráz a že to nedovolují ani celkové zdroje národního hospodářství. Jde však o to nezanedbat jedinou příležitost tam, kde řešení je možné a závisí na iniciativě a odpovědnosti příslušných pracovníků, využít všech možností, jež skýtá komplexní socialistická racionalizace a důsledné využívání poznatků vědeckovýzkumné základny.

Zde může a musí sehrát významnou roli činnost ministerstva vnitra a jeho účinná spolupráce s krajskými národními výbory a ovlivňování práce národních výborů všech dalších stupňů.

Ve výboru jsme s uspokojením konstatovali, že v tomto směru byl v ministerstvu vnitra České socialistické republiky a v jeho příslušných organizačních složkách vykonán velký kus práce. Soudruzi znají rozvojové problémy dopravy, mají koncepci a postupují cílevědomě a odpovědně v duchu závěrů XIV. sjezdu strany.

Vážená Česká národní rado, domnívám se, že díky úsilí Komunistické strany Československa, výkonných orgánů, národních výborů, hospodářské a vědeckovýzkumné sféry máme nezbytné podmínky pro úspěšné naplnění úkolů páté pětiletky.

Jsem pevně přesvědčen, že na tomto díle se bude úspěšně podílet i tento zastupitelský sbor v zájmu dalšího rozvoje naší socialistické společnosti, v zájmu spokojenosti našich občanů.

I. místopředseda ČNR dr. Vl. Ambruz: Děkuji soudruhu Milerovi. O slovo se přihlásil soudruh poslanec Vodička. Dávám mu slovo.

Posl. Zdeněk Vodička: Soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté! Projednáváním vládního návrhu zákona o státním plánu rozvoje národního hospodářství České socialistické republiky na léta 1971 - 1975 završujeme usilovnou práci řady odborných pracovišť a státních orgánů, které měly za úkol vtisknout do zákonné normy závěry přijaté XIV. sjezdem KSČ. Už sama Směrnice XIV. sjezdu KSČ byla přijata všemi občany teto země, kterým leží na srdci úspěšný rozvoj naší ekonomiky a tedy i socialistické společnosti, velmi kladně. Vždyť hlavní cíle 5. 5LP celé Československé socialistické republiky jsou velmi přitažlivé a dotýkají se při úspěšné realizaci každého našeho občana. Je předností právě socialistické společnosti před všemi sociálně ekonomickými formacemi, že zaměřuje veškeré své úsilí na zabezpečení vyššího uspokojování potřeb a dalšího zabezpečování životních potřeb občanů při současném posilování socialistického státu v jeho obraně.

Také cesty, které jsou voleny pro zabezpečení těchto hlavních cílů jsou reálné, i když pro mnohé z nás náročné. Jde však o metody vědecky zdůvodněné a životem prověřené v podmínkách výstavby socialistické společnosti prvního socialistického státu na světě - SSSR a konečně i v ostatních zemích, jejichž lid si zvolil socialistický společenský řád za jedině možný k realizování jeho odvěkých přání a tužeb, ve společnosti spravedlivé ke všem jejím občanům.

Směrnice XIV. sjezdu KSČ v 5. pětiletém plánu a jí zabezpečující zákon v podmínkách ČSR, který projednáváme, po právu vystihuje skutečnost, že další proporcionální rozvoj národního hospodářství je možný jen za plného navrácení autority plánu, který komplexně, tedy s plným využitím všech mobilizovatelných rezerv, umožní splnit tak náročné úkoly, které si může klást socialistická společnost.

5. pětiletý plán rozvoje ČSR počítá s tím, že se objem průmyslové výroby zvýší do roku 1975 zhruba o 27 % při efektivnějším využívání již vybudované výrobní základny, její modernizací a rozvojem progresívních oborů při výrazném zvýšení produktivity práce. Za těmito procenty však stojí zcela konkrétní úkoly týkající se jednotlivých odvětví našeho národního hospodářství.

I když zákon je uvádí jen rámcově, měli jsme jako poslanci ČNR možnost se seznámit s konkrétními úkoly odvětví a s předpokládanými cestami k jejich racionalizaci při projednávání v příslušných výborech.

Průmyslový výbor na svém zasedání 1. 10. t. r. projednával návrhy předložené ministerstvy průmyslu, výstavby a techniky a ministerstva stavebnictví ČSR. Tomuto zasedání předcházely schůzky pracovních skupin, aby připravily návrh závěrů, které měl průmyslový výbor k tak závažnému hospodářskému a politickému dokumentu přijmout. Můžeme říci, že úkoly dané Směrnicí XIV. sjezdu KSČ jsou v návrhu plánů věcně zabezpečeny. Přesto jsme v závěrech, které vyplynuly v průběhu jednání, upozornili na řadu problémů, jejichž vyřešení si realizace nezbytně vyžaduje. Snad nejvíce problémů se ukázalo při projednávání návrhů 5. pětiletého plánu na úseku ministerstva stavebnictví.

Má-li se stavebnictví čestně vypořádat s tak náročnými úkoly, jako je zajištění výstavby dalších kapacit, posilujících palivo-energetickou základnu, budování hl. města Prahy, zabezpečit komplexní bytovou výstavbu, vybudování materiálně technické základny stavebnictví a splnění dalších závažných úkolů v investiční výstavbě, ale také zkracovat lhůty výstavby a snižovat rozestavěnost, bude nutno vytvořit k tomu nezbytné podmínky uvnitř resortu i mimo něj. Zvláště důležitý a také nejnáročnější úkol bude zabezpečit výstavbu soustředěnou zejména do Severočeského kraje a hl. města Prahy přesunem stavebních kapacit z ostatních krajů republiky.

Nesmíme však zapomínat, že se na investiční výstavbě, komplexní bytové výstavbě a opravách bytového fondu podílí vedle resortu ministerstva stavebnictví řada ostatních odvětví, ať už vlastními stavebními kapacitami, nebo dodávkami materiálů, výrobků a zařízení.

Proto průmyslový výbor zdůraznil nutnost komplexního zbilancování potřeb, které budou pro splnění tak závažného úkolu potřeba, aby se v průběhu realizace neobjevovala tak často slabá místa, která průběh výstavby komplikují a velmi často dobu výstavby investic prodlužují, a konečně i zdražují proti původně plánované rozpočtové ceně.

Dosavadní nedostatek dlouhodobějších výhledů investičního rozvoje národního hospodářství dosud zřetelně ovlivňuje celý cyklus reprodukce, zejména v oblasti územní a projektové připravenosti výstavby, a vytváří neustále nebezpečí živelnosti v práci resortu, VHJ i jednotlivých stavebních organizací a organizací zabezpečujících potřeby pro stavebnictví. Proto je třeba podporovat všechny závěry stranických a vládních orgánů, vedoucích k zdokonalení prognostických metod v národohospodářském plánování, k intenzivnějšímu zapojení ČSSR do integrované ekonomiky států RVHP a k urychlení prací na dlouhodobém výhledu rozvoje národního hospodářství.

Soudružky a soudruzi, úkoly ministerstva stavebnictví v plánu páté pětiletky nevycházejí pouze z objektivních potřeb dalšího rozvoje národního hospodářství bez ohledu na to, jaké jsou reálné možnosti k jejich splnění, ale opírají se i o úspěšné výsledky, kterých bylo ve stavebnictví dosaženo v minulosti, zejména pak v roce 1970. Rovněž průběh plnění plánu v letošním roce dává reálný předpoklad, že se stavbaři vyrovnají po věcné stránce se vším, co od nich společnost očekává v prvním roce pětiletky.

Svůj kladný vliv zde má i skutečnost, že se postupně v souladu s možnostmi národního hospodářství dostalo stavbařům morální i hmotné stimulace, což posílilo společenské postavení stavebnictví. Vedle už uplatněného zvýhodnění pracovníků pracujících na komplexní bytové výstavbě a ve vybraných pohraničních oblastech, byla jistě dalším přínosem pro přesun a stabilizaci pracovníků další preference v oblastech soustředění investiční výstavby v Severočeském kraji a v hl. městě Praze.

Významným přínosem je i to, že se konečně i stavbaři budou více než dosud podílet na přidělovaných bytech. To vše se jistě také projeví v jejich přístupu k řešení a plnění všech úkolů, které před ně pětiletka staví.

Jestliže se dá očekávat věcné splnění úkolů, ukázaly se některé problémy v ekonomické oblasti u organizací ministerstva stavebnictví, které by mohly konečný efekt ohrozit. Jsou následkem škodlivých důsledků přestavby velkoobchodních cen uskutečněných v r. 1967 a konečně odrážejí v sobě ještě i pozůstatky inflačních tendencí z let 1968 a 1969 v celém našem národním hospodářství, na němž má i stavebnictví svůj podíl.

Protože se tyto problémy dotýkají jak objemu výroby ve finančním vyjádření, tak produktivity práce, oprávněnosti zisku a z toho všeho plynoucí hmotné zainteresovanosti, došli jsme shodně s názory zástupců ministerstva financí a České plánovací komise i v průmyslovém výboru k závěru, že bude nezbytné specifikovat v podrobném rozboru příčiny současného stavu a problémy řešit. Byli jsme ubezpečeni o tom, že se v současné době přistupuje k řešení těchto otázek, nebo že budou řešeny v ročních plánech. Proto mám za to, že nestojí nic v cestě tomu, aby se stavebnictví s úkoly, které mu v plánu přísluší, v páté pětiletce nevyrovnalo.

Na závěr svého vystoupení doporučuji plénu České národní rady, abychom hlasovali pro přijetí zákona, jehož návrh nám byl vládou ČSR předložen.

Chtěl bych při této příležitosti sdělit plenárními zasedání, že po projednání vládního návrhu zákona v Klubu poslanců Československé strany socialistické budou poslanci této strany pro přijetí předloženého vládního návrhu zákona hlasovat a aktivně se zúčastní při jeho uvádění v život všude tam, kde k tomu budou mít příležitost.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP