Soudruzi a soudružky, posuzujeme-li návrh 5LP, a to
v době, kdy už pětileté období
probíhá, nemůžeme se spokojit s holými
čísly. Máme povinnost zkoumat také,
jak to vypadá s pětiletkou tam, kde ji uskutečňují,
především v podnicích.
Podniky se nyní zabývají především
přípravou plánu na rok 1972. Práce
na pětiletce v nových podnicích daleko nepokročila.
Přesto lze říci, že se nám naskýtá
z minulých let známý nežádoucí
obraz: výrobní úkoly podniky přijímají
nebo je objasňují s řídicími
orgány. Požadují však přitom příliš
vysoké investice a zásoby, jakož i pracovní
síly, které nelze opatřit. Nezajištěny
zůstávají kvalitativní ukazatele -
náklady a zisk. Zejména vývoj materiálových
nákladů je alarmující. Plánovací
a finanční orgány by měly důkladně
rozebrat, jak se na tom podílí nedodržování
norem spotřeby, růst kooperace, změna skladby
výroby i přísnější předpisy
o dodržování cen.
Předložený návrh 5LP představuje
strategii hospodářské politiky pro nadcházející
významné období. Jeho splnění
nebude pohodlné. Plán se bude plnit za napětí
v celé řadě míst, počínaje
palivovou a energetickou bilancí, přes pracovní
síly a investice až k devizám. Musíme
však chápat tento plán jako cestu, jak toto
napětí zmírňovat a postupně
odstraňovat. Úzká místa plánu
musí být pro nás současně orientačními
body, aby tato zásada platila jak pro centrální
orgány, tak i pro NV, podniky a družstva. V tomto
aktivním smyslu doporučuji návrh zákona
o 5LP schválit.
Předseda ČNR E. Erban: Děkuji poslanci
Koutnému. Soudružky a soudruzi, po polední
přestávce vystoupí poslanec Miler.
Přerušuji nyní schůzi do 13.30 hodin.
/Schůze přerušena v 11.55 hod. a opět
zahájena ve 13.34 hod./
/Po přestávce převzal řízení
schůze I. místopředseda České
národní rady JUDr. Vladimír Ambruz/.
I. místopředseda České národní
rady JUDr. Vladimír Ambruz: Vážené
soudružky, vážení soudruzi, zahajuji přerušenou
13. schůzi České národní rady.
Budeme pokračovat v rozpravě k prvnímu bodu
pořadu. Dalším přihlášeným
řečníkem je poslanec Miler. Prosím,
aby se ujal slova.
Posl. Josef Miler: Vážená Česká
národní rado, dovolte mi, abych z pověření
výboru pro obchod a dopravu charakterizoval úkoly
pětiletky v oborech dopravy, spadající do
působnosti státní správy v ČSR.
Na úrovni dopravy, na jejím plynulém fungování
závisí do velké míry to, oč
především usilujeme: plynulý chod a
rozvoj našeho národního hospodářství
a spokojenost našich občanů. V kladném
případě se obojí vrací k prospěchu
naší společnosti, v opačném případě
- zanedbáme-li její rozvoj - by se život společnosti
znovu komplikoval.
V minulosti jsme byli svědky toho, že se k řešení
problémů přistupovalo často až
tehdy, když už vyvolávaly značné
potíže, kritiku a nespokojenost občanů.
Taková byla i situace v dopravě. Stačí
tu připomenout např. kritický stav na našich
silnicích před několika lety, zejména
po zimních kalamitách, a kritický stav městské
hromadné dopravy v Praze v polovině šedesátých
let.
Jsme rádi, že tento přístup je za námi
a že se nám podařilo zarazit politický
a ekonomický rozvrat let 1968 - 1969. Stále více
sílí společné vědomí,
že naším cílem je harmonický rozvoj
ekonomiky a společnosti, předcházet problémům,
mít správnou koncepci a podle ní krok za
krokem cílevědomě a odpovědně
postupovat.
Domnívám se proto, že právě dnes,
při projednávání návrhu zákona
o 5. pětiletém plánu, bychom měli
znovu ocenit mimořádné dílo, jež
vykonala Komunistická strana Československa v období
konsolidace naší společnosti a ve vypracování
linie a závěrů XIV. sjezdu KSČ.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
jestliže dnes můžeme odpovědně
konstatovat, že se podstatně zúžil rozsah
otázek otevřených ještě před
krátkým časem a že všechny zúčastněné
orgány mají pevnou linii pro svou práci,
znamená to současně povinnost věnovat
realizaci úkolů, před nimiž stojíme
do roku 1975, mimořádnou péči, každodenní
úsilí a obětavou práci.
Plně souhlasíme se Směrnicí XIV. sjezdu
strany a s návrhem zákona o 5. pětiletém
plánu. V tomto rámci musíme všemi dostupnými
prostředky a podle možností národního
hospodářství dostat dopravu na úroveň
potřeb našeho průmyslově vyspělého
státu s vysokou životní úrovní,
a to se zvláštním zřetelem k poloze
naší země a jejímu tranzitnímu
významu.
Podle současného stavu příprav realizace
pětiletky a objektivně existujících
potřeb je zejména třeba, aby pozornost vlády
ČSR a jejích orgánů byla soustředěna
na tyto úkoly:
V rozvoji silnic a pozemních komunikací bylo v posledních
dvou letech vykonáno velmi mnoho. Byly na to vynaloženy
miliardové částky a úsilí pracovníků
v silničním hospodářství. Stav
mnoha našich silnic se podstatně zlepšil, i když
ne ještě všude, zejména uvnitř
města a na výpadových komunikacích.
Víme však dobře, že jde v podstatě
o krátkodobé řešení a že
hlavní práce na budování vybrané
silniční sítě a průtahů
městy nás teprve čeká. V rámci
celkových prostředků na rozvoj a údržbu
silnic, stanovených směrnicemi XIV. sjezdu KSČ,
je proto nezbytné co nejdříve stanovit závazné
úkoly v plánu výstavby a rekonstrukcí
pozemních komunikací, speciálně investic
a velkých oprav na vybrané silniční
síti. Nemůžeme si dovolit nevyužití,
rozptyl nebo ztráty specializovaných kapacit a zanedbat
budování ucelených hlavních tahů
na vybrané silniční síti, která
představuje pouze 18 % celkové délky silnic,
ale více než 50 % celkové zátěže.
Metodické problémy plánování
a řízení, které dosud na tomto úseku
existují, nesmějí být brzdou realizace
Směrnic XIV. sjezdu strany a úkolů páté
pětiletky. V opačném případě
by naše práce neměla smysl a hromadili bychom
jen nové problémy. Jejich řešení
by pak bylo podstatně dražší a obtížnější
než dnes.
V městské hromadné dopravě, která
jedině může omezit nežádoucí
důsledky rozvoje motorismu ve velkých městech,
zabránit prudkému zhoršení životního
prostředí se všemi důsledky a zajistit
společensky efektivní a kulturní přepravu
cestujících, je třeba věnovat přední
péči dopravně-inženýrským
řešením, zabezpečení vozidel,
náhradních dílů a údržbových
a opravárenských kapacit. Situace tu není
ještě uspokojivá a bude vyžadovat stálou
pozornost resortu i vlády. Zvláštní
péči je pak nezbytné věnovat nadále
dopravě v Praze a v dalších velkých
městech České socialistické republiky.
Ve veřejné silniční automobilové
dopravě je třeba věnovat mimořádnou
pozornost potřebným dodávkám nákladních
automobilů a autobusů, náhradních
dílů, pneumatik a vzdušnic. Zatím otevřeny
jsou dodávky lehkých nákladních automobilů
od 1,5 do 5 tun nehledě na to, že v této kategorii
nemáme speciálně karosované a upravené
typy pro potřeby různých oborů. Tento
problém je třeba řešit, a to s plným
využitím možností kooperace v rámci
RVHP.
K úspěšné realizaci pětiletky
je nutné, aby plánovací orgány zajistily
soulad limitů strojních investic s hmotně
vybilancovanými a plánem zajištěnými
základními prostředky. Jde tu zejména
o dopravní prostředky a stroje ve veřejné
automobilové dopravě, městské hromadné
dopravě a stroje pro národní podniky Silnice.
Zvláštní péči zasluhuje rozvoj
individuálního motorismu. Jsme uprostřed
prudkého růstu počtu osobních vozů
a nic nás nezbaví odpovědnosti za spokojenost
četné rodiny motoristů, za životy, zdraví
a majetek na silnicích a za ochranu životního
prostředí.
Zde musíme konstatovat, že v pětiletce nás
na tomto úseku čekají mimořádné
úkoly. Je jisté, že počet vozidel se
dále podstatně zvýší, dosud však
nejsou zabezpečeny odpovídající poprodejní
služby v celé jejich šíři, ačkoliv
Směrnice XIV. sjezdu strany určuje v tomto směru
jednoznačné úkoly.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
víme všichni, že z minulosti nakupené
problémy nelze vyřešit naráz a že
to nedovolují ani celkové zdroje národního
hospodářství. Jde však o to nezanedbat
jedinou příležitost tam, kde řešení
je možné a závisí na iniciativě
a odpovědnosti příslušných pracovníků,
využít všech možností, jež skýtá
komplexní socialistická racionalizace a důsledné
využívání poznatků vědeckovýzkumné
základny.
Zde může a musí sehrát významnou
roli činnost ministerstva vnitra a jeho účinná
spolupráce s krajskými národními výbory
a ovlivňování práce národních
výborů všech dalších stupňů.
Ve výboru jsme s uspokojením konstatovali, že
v tomto směru byl v ministerstvu vnitra České
socialistické republiky a v jeho příslušných
organizačních složkách vykonán
velký kus práce. Soudruzi znají rozvojové
problémy dopravy, mají koncepci a postupují
cílevědomě a odpovědně v duchu
závěrů XIV. sjezdu strany.
Vážená Česká národní
rado, domnívám se, že díky úsilí
Komunistické strany Československa, výkonných
orgánů, národních výborů,
hospodářské a vědeckovýzkumné
sféry máme nezbytné podmínky pro úspěšné
naplnění úkolů páté
pětiletky.
Jsem pevně přesvědčen, že na
tomto díle se bude úspěšně podílet
i tento zastupitelský sbor v zájmu dalšího
rozvoje naší socialistické společnosti,
v zájmu spokojenosti našich občanů.
I. místopředseda ČNR dr. Vl. Ambruz:
Děkuji soudruhu Milerovi. O slovo se přihlásil
soudruh poslanec Vodička. Dávám mu slovo.
Posl. Zdeněk Vodička: Soudružky a soudruzi
poslanci, vážení hosté! Projednáváním
vládního návrhu zákona o státním
plánu rozvoje národního hospodářství
České socialistické republiky na léta
1971 - 1975 završujeme usilovnou práci řady
odborných pracovišť a státních
orgánů, které měly za úkol
vtisknout do zákonné normy závěry
přijaté XIV. sjezdem KSČ. Už sama Směrnice
XIV. sjezdu KSČ byla přijata všemi občany
teto země, kterým leží na srdci úspěšný
rozvoj naší ekonomiky a tedy i socialistické
společnosti, velmi kladně. Vždyť hlavní
cíle 5. 5LP celé Československé socialistické
republiky jsou velmi přitažlivé a dotýkají
se při úspěšné realizaci každého
našeho občana. Je předností právě
socialistické společnosti před všemi
sociálně ekonomickými formacemi, že
zaměřuje veškeré své úsilí
na zabezpečení vyššího uspokojování
potřeb a dalšího zabezpečování
životních potřeb občanů při
současném posilování socialistického
státu v jeho obraně.
Také cesty, které jsou voleny pro zabezpečení
těchto hlavních cílů jsou reálné,
i když pro mnohé z nás náročné.
Jde však o metody vědecky zdůvodněné
a životem prověřené v podmínkách
výstavby socialistické společnosti prvního
socialistického státu na světě - SSSR
a konečně i v ostatních zemích, jejichž
lid si zvolil socialistický společenský řád
za jedině možný k realizování
jeho odvěkých přání a tužeb,
ve společnosti spravedlivé ke všem jejím
občanům.
Směrnice XIV. sjezdu KSČ v 5. pětiletém
plánu a jí zabezpečující zákon
v podmínkách ČSR, který projednáváme,
po právu vystihuje skutečnost, že další
proporcionální rozvoj národního hospodářství
je možný jen za plného navrácení
autority plánu, který komplexně, tedy s plným
využitím všech mobilizovatelných rezerv,
umožní splnit tak náročné úkoly,
které si může klást socialistická
společnost.
5. pětiletý plán rozvoje ČSR počítá
s tím, že se objem průmyslové výroby
zvýší do roku 1975 zhruba o 27 % při
efektivnějším využívání
již vybudované výrobní základny,
její modernizací a rozvojem progresívních
oborů při výrazném zvýšení
produktivity práce. Za těmito procenty však
stojí zcela konkrétní úkoly týkající
se jednotlivých odvětví našeho národního
hospodářství.
I když zákon je uvádí jen rámcově,
měli jsme jako poslanci ČNR možnost se seznámit
s konkrétními úkoly odvětví
a s předpokládanými cestami k jejich racionalizaci
při projednávání v příslušných
výborech.
Průmyslový výbor na svém zasedání
1. 10. t. r. projednával návrhy předložené
ministerstvy průmyslu, výstavby a techniky a ministerstva
stavebnictví ČSR. Tomuto zasedání
předcházely schůzky pracovních skupin,
aby připravily návrh závěrů,
které měl průmyslový výbor
k tak závažnému hospodářskému
a politickému dokumentu přijmout. Můžeme
říci, že úkoly dané Směrnicí
XIV. sjezdu KSČ jsou v návrhu plánů
věcně zabezpečeny. Přesto jsme v závěrech,
které vyplynuly v průběhu jednání,
upozornili na řadu problémů, jejichž
vyřešení si realizace nezbytně vyžaduje.
Snad nejvíce problémů se ukázalo při
projednávání návrhů 5. pětiletého
plánu na úseku ministerstva stavebnictví.
Má-li se stavebnictví čestně vypořádat
s tak náročnými úkoly, jako je zajištění
výstavby dalších kapacit, posilujících
palivo-energetickou základnu, budování hl.
města Prahy, zabezpečit komplexní bytovou
výstavbu, vybudování materiálně
technické základny stavebnictví a splnění
dalších závažných úkolů
v investiční výstavbě, ale také
zkracovat lhůty výstavby a snižovat rozestavěnost,
bude nutno vytvořit k tomu nezbytné podmínky
uvnitř resortu i mimo něj. Zvláště
důležitý a také nejnáročnější
úkol bude zabezpečit výstavbu soustředěnou
zejména do Severočeského kraje a hl. města
Prahy přesunem stavebních kapacit z ostatních
krajů republiky.
Nesmíme však zapomínat, že se na investiční
výstavbě, komplexní bytové výstavbě
a opravách bytového fondu podílí vedle
resortu ministerstva stavebnictví řada ostatních
odvětví, ať už vlastními stavebními
kapacitami, nebo dodávkami materiálů, výrobků
a zařízení.
Proto průmyslový výbor zdůraznil nutnost
komplexního zbilancování potřeb, které
budou pro splnění tak závažného
úkolu potřeba, aby se v průběhu realizace
neobjevovala tak často slabá místa, která
průběh výstavby komplikují a velmi
často dobu výstavby investic prodlužují,
a konečně i zdražují proti původně
plánované rozpočtové ceně.
Dosavadní nedostatek dlouhodobějších
výhledů investičního rozvoje národního
hospodářství dosud zřetelně
ovlivňuje celý cyklus reprodukce, zejména
v oblasti územní a projektové připravenosti
výstavby, a vytváří neustále
nebezpečí živelnosti v práci resortu,
VHJ i jednotlivých stavebních organizací
a organizací zabezpečujících potřeby
pro stavebnictví. Proto je třeba podporovat všechny
závěry stranických a vládních
orgánů, vedoucích k zdokonalení prognostických
metod v národohospodářském plánování,
k intenzivnějšímu zapojení ČSSR
do integrované ekonomiky států RVHP a k urychlení
prací na dlouhodobém výhledu rozvoje národního
hospodářství.
Soudružky a soudruzi, úkoly ministerstva stavebnictví
v plánu páté pětiletky nevycházejí
pouze z objektivních potřeb dalšího
rozvoje národního hospodářství
bez ohledu na to, jaké jsou reálné možnosti
k jejich splnění, ale opírají se i
o úspěšné výsledky, kterých
bylo ve stavebnictví dosaženo v minulosti, zejména
pak v roce 1970. Rovněž průběh plnění
plánu v letošním roce dává reálný
předpoklad, že se stavbaři vyrovnají
po věcné stránce se vším, co
od nich společnost očekává v prvním
roce pětiletky.
Svůj kladný vliv zde má i skutečnost,
že se postupně v souladu s možnostmi národního
hospodářství dostalo stavbařům
morální i hmotné stimulace, což posílilo
společenské postavení stavebnictví.
Vedle už uplatněného zvýhodnění
pracovníků pracujících na komplexní
bytové výstavbě a ve vybraných pohraničních
oblastech, byla jistě dalším přínosem
pro přesun a stabilizaci pracovníků další
preference v oblastech soustředění investiční
výstavby v Severočeském kraji a v hl. městě
Praze.
Významným přínosem je i to, že
se konečně i stavbaři budou více než
dosud podílet na přidělovaných bytech.
To vše se jistě také projeví v jejich
přístupu k řešení a plnění
všech úkolů, které před ně
pětiletka staví.
Jestliže se dá očekávat věcné
splnění úkolů, ukázaly se některé
problémy v ekonomické oblasti u organizací
ministerstva stavebnictví, které by mohly konečný
efekt ohrozit. Jsou následkem škodlivých důsledků
přestavby velkoobchodních cen uskutečněných
v r. 1967 a konečně odrážejí
v sobě ještě i pozůstatky inflačních
tendencí z let 1968 a 1969 v celém našem národním
hospodářství, na němž má
i stavebnictví svůj podíl.
Protože se tyto problémy dotýkají jak
objemu výroby ve finančním vyjádření,
tak produktivity práce, oprávněnosti zisku
a z toho všeho plynoucí hmotné zainteresovanosti,
došli jsme shodně s názory zástupců
ministerstva financí a České plánovací
komise i v průmyslovém výboru k závěru,
že bude nezbytné specifikovat v podrobném rozboru
příčiny současného stavu a
problémy řešit. Byli jsme ubezpečeni
o tom, že se v současné době přistupuje
k řešení těchto otázek, nebo
že budou řešeny v ročních plánech.
Proto mám za to, že nestojí nic v cestě
tomu, aby se stavebnictví s úkoly, které
mu v plánu přísluší, v páté
pětiletce nevyrovnalo.
Na závěr svého vystoupení doporučuji
plénu České národní rady, abychom
hlasovali pro přijetí zákona, jehož
návrh nám byl vládou ČSR předložen.
Chtěl bych při této příležitosti
sdělit plenárními zasedání,
že po projednání vládního návrhu
zákona v Klubu poslanců Československé
strany socialistické budou poslanci této strany
pro přijetí předloženého vládního
návrhu zákona hlasovat a aktivně se zúčastní
při jeho uvádění v život všude
tam, kde k tomu budou mít příležitost.