Úterý 12. října 1971

Problémy v některých oblastech, jako je např. pražská aglomerace a Severočeský kraj, dosáhly takové intenzity, že v 5. pětiletém plánu nelze dále odkládat jejich řešení, i když dochází k enormní koncentraci výstavby v těchto oblastech. Z načnou část investičních prostředků a stavebních kapacit věnujeme v 5. pětiletce komplexní bytové výstavbě a investicím ji podmiňujícím, protože řešení bytového problému je podle Rezoluce XIV. sjezdu KSČ jednou z ústředních otázek životní úrovně.

Dosažení plánovaného růstu životní úrovně je podmíněno trvalým rozvojem a zvyšováním efektivnosti výroby cestou intenzifikace, urychlením technického rozvoje, posílením proporcionality a rychlejším prosazováním strukturálních změn, především v průmyslu. Urychlení rozvoje technicky progresívních oborů a výrob při současném omezování a zastavování neperspektivních výrob a výrobků na základě komplexně a včas připravených plánů však nutně předpokládá i určité nové rozmisťování výrobních sil. Toto nové rozmisťování výrobních sil je třeba podpořit odpovídajícím umisťováním bytové výstavby a zařízení nevýrobní sféry do jednotlivých oblastí.

U komplexní bytové výstavby a investic ji podmiňujících nejde tedy jen o náročný úkol dokončit v 5. pětiletém plánu cca 350 tisíc bytů, z toho asi 216 tisíc podniky ministerstva stavebnictví, a z nich téměř 209 tisíc pro národní výbory. Z důvodů uvedených v rezoluci a ve Směrnici XIV. sjezdu KSČ k 5. pětiletému plánu velmi záleží na tom, kde a ve kterém území budou tyto byty vystavěny a pro koho.

5. pětiletý plán předpokládá značný rozvoj výrobních sil v oblastech, kde je nedostatek pracovních sil a stavebních kapacit. Právě proto klademe podle závěrů XIV. sjezdu KSČ a návrhu 5. pětiletého plánu takový důraz na přípravu a realizaci komplexní bytové výstavby a investic ji podmiňujících v oblastech, kde nelze dále odkládat řešení nakupené problematiky, tj. zejména v pražské aglomeraci a v Severočeském kraji. Návrh 5. pětiletého plánu neprojednávají a neschvalují svými usneseními jen vlády národních republik a vláda federace, ale nejvyšší zastupitelské sbory národních republik a čs. federace, které je schvalují zákony. Domníváme se, že by proto při rozpracování schváleného pětiletého plánu bylo třeba ještě uvážit, zda úkoly v komplexní bytové výstavbě a investicích ji podmiňující mají být ukládány ministru stavebnictví jako závazné jen globálně, a zda by z těchto důvodů nebylo vhodné uložit ministru stavebnictví právě úkoly v pražské aglomeraci a v Severočeském kraji i co do počtu dokončovaných bytů pro národní výbory rovněž jako závazný úkol, navazující na zákon ČNR o 5. pětiletém plánu, a nejen na vládní usnesení. byť specializované na problematiku těchto oblastí.

Ve zprávě České plánovací komise k návrhu pětiletého plánu jsme velmi přivítali směrnici, že nové byty budou stavěny s plnou vybaveností. Domníváme se, že by této zásadě bylo vhodné přizpůsobit i hmotnou zainteresovanost pracovníků ve stavebnictví, která je dnes plně závislá jen na počtu dokončovaných bytů bez ohledu na to, zda odevzdávání bytů je v souladu s občanskou a technickou vybaveností. Sledování průběhu komplexní bytové výstavby a investic ji podmiňujících v operativních statistických výkazech a zprávách by se podle našeho názoru rovněž nemělo omezit jen na globální sledování dokončovaných a rozestavěných bytů - jak to předpokládá usnesení vlády o kontrole plnění plánu za 1. pololetí 1971 - ale mělo by v krátkých termínech umožnit sledování postupu občanské a technické vybavenosti. Bylo by tak možno včas provádět i z centra konkrétní zásahy při zaostávání občanské či technické vybavenosti a zamezilo by se nebezpečí - že se opět budou stavět jen tak zvané holobyty. Při dosavadním sledování a hmotném zainteresování jen na počty dokončených bytů jsou investoři zcela bezmocní v situaci, kdy zejména v 2. pololetí nebo lépe řečeno v posledním čtvrtletí běžného roku soustřeďují stavební podniky své veškeré síly právě na dokončování bytů a podstatně omezují nebo dokonce zastavují práce na občanské vybavenosti.

Komplexní bytová výstavba, to však nejsou jen byty, občanská a technická vybavenost. Její nedílnou součástí jsou i tzv. investice komplexní bytovou výstavbu podmiňující, dosud stále ještě vedené mezi tzv. účelovými investicemi. Bez včasné realizace investic komplexní bytovou výstavbu podmiňujících by v některých případech nebylo možno bytovou výstavbu vůbec zahájit a v dalších případech by nebylo možno dokončených bytů užívat. Zatím věnují plnou pozornost investicím komplexní bytovou výstavbu podmiňujícím ministerstvo lesního a vodního hospodářství a národní výbory. Není tomu tak již zcela u investic energetických, teplárenských a plynárenských, kde podniky podléhající federálnímu ministerstvu paliv a energetiky dosud některé z investic podmiňujících komplexní bytovou výstavbu nezajišťují buď vůbec a nebo ne v termínech potřebných pro včasnou realizaci komplexní bytové výstavby. Kromě toho nejsou některé podmiňující investice zajištěny ani dodavatelsky. Tyto případy, které se řeší již dlouhou dobu, je třeba jednoznačně a urychleně dořešit, protože jinak by právě mohlo dojít k tomu, o čem jsem se zmínil z počátku, že by totiž v rámci daného objemu na investice mohlo být změněno jejich zaměření. Buď by národní výbory byly takto, jak se říká suchou cestou, donuceny realizovat na úkor jiných nezbytných akcí v rámci své minimální účelové výstavby investice podmiňující komplexní bytovou výstavbu, které mají realizovat podniky ministerstva paliv a energetiky, anebo by mohlo dojít k situaci, že by při nedostatku prostředků na účelovou výstavbu mohla být ohrožena komplexní bytová výstavba právě v oblastech s plánovaným růstem výrobních sil. Tím by samozřejmě nemohlo být plánovaného růstu výrobních sil dosaženo.

Soudružky a soudruzi, bylo již mnohokráte zdůrazněno, že úkoly 5. pětiletého plánu jsou náročné, ale reálné. Platí to rovněž o úkolech 5. pětiletého plánu v investiční činnosti. Jsem přesvědčen, že pro úspěšné splnění těchto náročných úkolů dá každý z nás plně k dispozici všechny své znalosti a síly. Proč? Protože chceme, aby u nás byl bílý den a kolem plno růží.

Předseda ČNR E. Erban: Jako další promluví poslanec Brada.

Posl. ing. Stanislav Brada: Vážená Česká národní rado, vážení hosté! V souvislosti s projednávaným návrhem zákona o 5. pětiletém plánu rozvoje národního hospodářství na léta 1971-1975 projednával mimo jiné průmyslový výbor ČNR návrh pětiletého plánu rozvoje vědy a techniky, který stanoví základní věcné zaměření státní politiky do oblasti výzkumu a vývoje a řeší i finanční, hmotné a kádrové zajištění vědeckovýzkumné základny. Úspěšné naplnění jejich závěrů výrazně přispěje k vytvoření podmínek pro trvalý rozvoj výrobní základny a růst materiálních zdrojů společnosti.

Průmyslový výbor ČNR se pravidelně seznamoval s problematikou vědy a výzkumu při projednávání kapitoly státního rozpočtu ministerstva výstavby a techniky ČSR i závěrečných účtů, byl podrobně seznámen i se záměry státní technické politiky do roku 1975. Také poslední schůze průmyslového výboru z 30. září t. r. projednala návrh pětiletky na úseku ministerstva výstavby a techniky a přijala řadu podnětných doporučení.

Dovolte mi, několik poznámek k uvedené problematice.

Plán rozvoje vědy a techniky je projednáván ve světle dvou významných dokumentů, které váhu a význam vědy a techniky zvlášť podtrhují a zdůrazňují. Jsou to především závěry XIV. sjezdu KSČ, který k problematice vědy a techniky řekl své stanovisko, ať jde o urychlení tempa vědeckotechnického pokroku, o rychlejší zavádění výsledků vědy a výzkumu do praxe, o koncentraci na rozhodujícím programu, anebo o požadavek, aby realizace výsledku vědeckotechnického rozvoje se stala osou národohospodářských plánů a celé řídící činnosti. Druhým dokumentem základního významu je Komplexní program prohloubení a zdokonalení spolupráce a rozvoje socialistické ekonomické integrace členských států RVHP, schválený na XXV. zasedání RVHP letos v červenci. Tento program uvádí nejen důvody pro nezbytné časové integrace, ale stanoví i konkrétní problémy výzkumu, které budou společně řešeny. Z pohledu těchto dokumentů dostává tedy závažná problematika vědeckovýzkumné základny zvláštní význam.

Hlavní úkoly 5. pětiletého plánu jsou shrnuty do dvou základních činností ministerstva výstavby a techniky. Na úseku investiční výstavby, ať jde o územní plánování, komplexní bytovou výstavbu, typizaci i projektovou činnost, - je společným jmenovatelem všech záměrů snaha o cílevědomé a komplexní řízení a regulování všech procesů pole investiční výstavby. Cílem je vysoká společenská úroveň a kvalita výstavby jako výraz skutečně socialistického přístupu k tvorbě životního prostředí. V tomto směru byla již v rámci zákonné gesce MVT uskutečněna řada záměrů, které přispívají ke zlepšení řídící práce a konsolidace stavu pro další činnost účastníků investiční výstavby. Konkrétním výsledkem je i usnesení vlády ČSR č. 32 z března t. r., které je řadou opatření pro stabilizaci investičních nákladů bytové výstavby.

Dva úseky této činnosti stojí za zmínku. Je to za prvé úroveň typizace jako nástroje uplatnění společenských zájmů ve výstavbě všeho druhu. Jde o objektovou typizaci, tedy o řešení řady vhodných typů pro obytné domy v sídlištích, pro vesnickou zástavbu, pro průmyslové objekty i objekty občanského vybavení za použití nejvhodnějších technologií a materiálů. Jde o širokou unifikaci prvků všeho druhu, tím o jejich velkou sériovost, trvale dobrou kvalitu, o cenovou přístupnost, nehledě ke stabilizaci strojního zařízení.

Významnou je i oblast projektové činnosti. Mám na mysli posílení společenské funkce projektanta i jeho významnou odpovědnost za výsledek investice, založené již v projektu po stránce estetické, funkční a ekonomické. Zanedbatelná není ani funkce samotného ocenění projektové činnosti, jako regulátoru, zejména stavebních nákladů projektovaného díla.

Těžiště návrhu státního plánu rozvoje vědy a techniky na léta 1971-75 tvoří státní programy realizované v ČSR. Pro ně je charakteristické, že se zvyšuje podíl výdajů na oblast aplikované kybernetiky, životního prostředí, chemie a zemědělství. Veliká ekonomická i společenská závažnost zmíněných programů, očekávané úspory nákladů, pracovních sil i materiálů jsou na jedné straně dostatečným důvodem pro vynaložení prostředků do vědy a výzkumu, jak uvažuje plán. Na druhé straně však musí být i nejvážnějším důvodem pro uvedení výsledků výzkumů do praxe. To znamená, že naše výrobní podniky překonají všechny nesnáze a ověřená zařízení i výrobky rychle vyrobí a že spotřebitelský průmysl bude mít zájem o tyto výrobky i prostředky na jejich zakoupení.

Nemenší význam má i rozvoj komplexní socialistické racionalizace, tedy taková její koncepce, která zajistí její trvalé postavení v řízení národního hospodářství i její využití jako nástroje k odhalování rezerv všeho druhu. Správně a cílevědomě zaměřená racionalizace uvolňuje i obrovský fond iniciativy pracujících pro zlepšení hospodářských výsledků a je tak účinným nástrojem pro zvýšení aktivity a v zájmu pracujících na všech úsecích.

Závěrem konstatuji, že úkoly vytyčené v 5. pětiletém plánu na úseku vědy a techniky zabezpečují cíle stanovené v zákoně o pětiletém plánu rozvoje národního hospodářství na léta 1971-75.

Vážené soudružky poslankyně, soudruzi poslanci! Schválení zákona ČNR o státním plánu rozvoje na léta 1971-75 je vyvrcholením a současně závěrem činnosti ČNR v tomto volebním období. Na přípravě a projednání materiálů k tomuto zákonu se z orgánů ČNR aktivně podíleli i poslanci - členové Klubu poslanců České strany lidové. Plně si uvědomují důležitost a závažnost tohoto zákona, který zaměřuje všechny směry naší hospodářské činnosti k hlavnímu cíli - k vyššímu uspokojování potřeb a dalšímu upevnění životních jistot obyvatelstva. Takto postavený cíl všeho našeho snažení, vlastní socialistickému zřízení, je i naplněním ideových zásad, kterými se ČSL přihlašuje k aktivnímu podílu na práci celé Národní fronty při budování socialistické společnosti.

Proto poslanci lidovci dají svůj hlas pro přijetí zákona a jsou připraveni naplnit tento svůj souhlas i čestným podílem a aktivní prací na úspěšném provádění pětiletého plánu.

Předseda ČNR E. Erban: Jako poslední před přestávkou promluví poslanec Koutný. Dávám mu slovo.

Posl. Václav Koutný: Vážené soudružky a soudruzi, vláda vynaložila velké úsilí aby 5. pětiletý plán co nejlépe odpovídal usnesení XIV. sjezdu KSČ a na základě rozvoje výrobních sil zabezpečil další růst životní úrovně.

Studium předložených materiálů ukazuje, že musíme s velkým úsilím překonávat negativní tendence, které by nás dále zdržely v kolejích extenzívního rozvoje. Pět let je dlouhá doba, avšak pro ekonomii příliš krátká, aby se mohly odstranit všechny nedostatky. I otázky, které se přímo plánu vyřešit nepodařilo, nesmějí se proto stát pro řídící orgány a podniky výmluvou, nýbrž naléhavým pracovním programem.

Plánovaný růst národního důchodu 5 % ročně je možno považovat za optimální. Domnívám se však, že tempo růstu rozvoje výroby, zvláště na některých úsecích, je velmi náročné. Nejde nám o mechanický růst čísel, nýbrž o náročnou přestavbu hospodářství.

Proto také mají klíčový význam v plánu investice. Jestliže chceme změnit strukturu výroby a přitom podíl investic na národním důchodu nezvyšovat, pak musíme investice zodpovědně plánovat a bedlivě kontrolovat. To opět vyžaduje, abychom lépe využili jak předností centrálního plánování, tak i zainteresovanosti podniků, neboť jen aktivitou pracujících docílíme plného využití zdrojů.

Náročnost investičního plánu spočívá jak ve skladbě plánovaných investic, tak i v jejich koncentraci. Plnění investičního plánu bude ovlivněno i tím, že se dosud nepodařilo odstranit nedostatek stavebních hmot.

Nepotěší nás, že se v pětiletém plánu nepodařilo zlepšit opravy a údržbu nebytových základních fondů. To by bylo třeba napravit v ročních plánech při jejich realizaci.

Naopak je nutno uvítat, že se investiční plán zaměřuje na nové programy a na modernizaci některých oborů, bez nichž by nebylo možno zvládnout problém pracovních sil.

Nepříznivý populační vývoj sebou nese nízký přírůstek pracovníků, ačkoliv pracovní aktivita činí 92,6 % a dosahuje horní meze, stejně jako zaměstnanost žen. Růst národního důchodu musí být dosažen bez zvýšení pracovníků ve výrobě. Současně plán ukládá úsporný mzdový vývoj, což je naprosto nezbytné má-li se dodržet zásada stálosti hladiny maloobchodních cen. Podněcování produktivity a provedení mzdové přestavby stává se tak velmi náročným úkolem vyžadujícím využít nejen plánu a ekonomických nástrojů, ale i politické práce.

S oblastí investic a pracovních sil je spojena otázka využití výrobního zařízení. Směnnost je v našich podnicích velmi nízká. Do očí bijí zejména čísla ze strojírenství. Poněvadž není dost lidí, nejsou stroje využity. Současně však platí - protože není dost strojů resp. vhodných výkonných strojů, že se musí vynakládat příliš mnoho lidské práce. Při konkretizaci pětiletky a přípravě ročních plánů by se tomuto zamotanému uzlu mělo věnovat mnoho péče, v neposlední řadě na oborových ředitelstvích.

Zlepšení skladby a kvality našeho strojového parku není samozřejmě možné bez mezinárodní dělby práce a rozvoje zahraničního obchodu. Klíčový význam má integrační program zemí RVHP. Jsem přesvědčen, že na základě rozpracování a prohlubování integračního programu bude možno pětiletku zdokonalit a lépe zabezpečit.

Ačkoliv pětiletý plán České socialistické republiky pochopitelně nedává plný pohled na zahraniční obchod, je přece jen důležité se vývozními a dovozními otázkami zabývat, neboť v našich podmínkách má rozsah a výhodnost mezinárodní dělby práce nesmírný význam. Plán zahraničního obchodu se socialistickými zeměmi vychází z plného zajištění přijatých závazků a dlouhodobých smluv s těmito státy, čímž si zajišťujeme značné dovozy. Našim důležitým platebním prostředkem je vývoz spotřebního zboží, neboť strojírenský vývoz nestačí vyprodukovat nutné tvrdé devizy. Na úspěchu našich vývozů závisí i rozsah dovozu spotřebního zboží pro obohacení našeho trhu.

Program růstu osobní spotřeby je v pětiletce navržen střízlivě, neboť se nesmí odtrhnout od skutečně vytvořeného národního důchodu. Nelze přitom opomenout, že společenská spotřeba zákonitě roste rychleji, než národní důchod, a to přesto, že zdaleka nebudeme moci provést vše, co by bylo třeba, např. v údržbě silnic, opravách bytů, vybavení škol, zkvalitnění zdravotnictví atd. Sociální výdaje, zejména s ohledem na nedávno přijatý program, porostou více než o 7 % ročně.

Dnes už nemůžeme životní úroveň posuzovat jen podle množství nakoupeného zboží. Jde nám o strukturální rovnováhu v obchodě i ve službách. Ta je rozhodující pro spokojenost lidí. Ta je i podmínkou pro odstranění spekulací a podobných jevů, ze kterých vznikají hospodářské a morální škody.

Zde se dostáváme k věcem, které nemůže státní plán v podrobnostech řešit. Nemalou organizátorskou úlohu zde mají národní výbory. Pravda, mnohé národní výbory - odhlédneme-li od bytové výstavby - nebudou mít v této pětiletce příliš bohaté investice, protože se musí v plánu zabezpečit především klíčové výrobní investice, výstavba Prahy a jiné neodkladné úkoly. Při rozvinutí místních možností a místní iniciativy je však možno zlepšit životní prostředí v obcích. Podíl národních výborů na našem hospodářství není malý. Podle plánu má být v oblasti národních výborů v příštím roce zaměstnáno 980 tisíc pracovníků. Rozpočet národních výborů bude přesahovat 45 mld. Kčs. Tyto dva údaje ukazují, jak značná část našich finančních prostředků a lidí je řízena národními výbory. Přes nedostatek investičních prostředků jsou vytvářeny předpoklady, aby se hospodářství národních výborů mohlo úspěšně rozvíjet. U automobilových opraven se počítá, že v pětiletce vzroste objem výroby proti roku 1970 o 36 %. Na úseku místního stavebnictví se předpokládá růst stavebních prací o 25,8 %.

Při této příležitosti bych chtěl poukázat ještě na dva politicky mimořádně závažné momenty kvalitativního zaměření. Jedním je povaha činnosti národních výborů. Národní výbory, jako orgány státní moci i socialistické demokracie mají zejména ve své místní i okresní složce zcela bezprostřední kontakt s nejširšími vrstvami lidu. Lze říci, že každý občan přijde několikrát za život ve styk se svým národním výborem. To je politicky velmi závažná věc. Osobní zkušenosti s orgány moci socialistického státu vytvářejí dobré či špatné nálady, vytvářejí postoje k celému společenskému zřízení. Domnívám se proto, že kvalita zastupitelských sborů i aparátu musí být úměrná této politicky neobyčejně citlivé funkci.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP