Druhou stěžejní oblastí je investiční
výstavba. Československo patří k zemím,
které mají neúnosně vysokou rozestavěnost
a kde doba výstavby je mimořádně dlouhá.
V pětiletce je zakotven záměr omezit tento
dlouhodobý nešvar naší ekonomiky tak,
abychom snížili rozestavěnost o 20 - 25 % a
dobu výstavby snížili z dnešních
5,5 roku na 3 - 3,5 roku.
Tím má být vytvořen jeden z předpokladů,
který povede ke zvýšení hospodárnosti
v investiční výstavbě a k zastavení
dlouhodobého růstu investičních nákladů.
Vláda ČSR přijala už v roce 1970 opatření
ke zlepšení této situace a zejména v
komplexní bytové výstavbě stanovila
nepřekročitelnost nákladů na bytovou
jednotku. I když se v současné době
tento úkol vlády ještě neplní
bezezbytku, registrované nové stavby v komplexní
bytové výstavbě už uložené
úkoly respektují.
Při projednávání dnešního
návrhu zákona je třeba si uvědomit,
že investiční program je vedle plánu
práce nejnáročnější a
z hlediska realizace nejnapjatější úkol
pětiletky. V čem spočívá napjatost
a náročnost: v řízení procesu
investiční výstavby v této pětiletce.
Je dostatečně známé, že první
místo v pětiletce zaujímají investice
do palivo-energetické základny, které na
území ČSR budou větší
než 50 mld. Kčs. Značná část
těchto investic může být realizována
jen tam, kde je uhlí a tím váže i výstavbu
některých energetických děl ve stejné
oblasti. K tomu přistupuje nutnost intenzívněji
řešit dlouholeté zaostávání
rozvoje hl. m. Prahy, a to v rozsahu více než 35 mld.
Kčs stavebních prací. Toto zaměření
investiční výstavby vyžaduje soustředit
stavební kapacity do dvou oblastí, a to do Severočeského
kraje a do Prahy v rozsahu více než 33 % všech
stavebních investic ČSR. Proto musí být
uskutečněny náročné přesuny
stavebních kapacit ostatních krajů ČSR
i ze Slovenska do Prahy a do severních Čech. Celkové
přesuny pro Prahu představují 9 mld., pro
severní Čechy 6 mld. stavebních kapacit za
pětiletku. S tím je spojen pohyb a přesun
22 tisíc pracovníků do stavebnictví.
Situace je ztížena tím, že při
omezených zdrojích pracovních sil a dosažené
životní úrovni je nutno počítat
s daleko nižší mobilitou pracovní síly
než v minulosti a že úkol je a bude tedy vysoce
náročný.
Vzhledem k tomu, že do obou těchto oblastí
se soustředí nejen krátkodobé, ale
i dlouhodobé problémy, musí být vytvořeny
podmínky ke stabilizaci stavebních podmínek
jak změnou struktury zaměstnanosti, tak tím,
že budou rezervovány přednostně byty
a ubytovny pro pracovníky ve stavebnictví a soustavně
rozšiřována materiální základna.
Zrychlení tempa v dokončování rozestavěných
staveb vytváří v našem stavebnictví
tlak na rychlé provádění strukturálních
změn ve skladbě pracovníků a tím
i ve výkonech.
Vláda vzhledem ke složitosti na úseku investiční
výstavby počítá s tím, že
bude celá řada složitých úkolů
řešena postupně podle poznání
v ročních plánech.
Další významnou oblastí pětiletého
plánu jsou vnější ekonomické
vztahy. Náročnost i složitost, kterou plán
předpokládá je dána tím, že
vývoj v příštích pěti
letech ovlivňují některé nové
faktory, které se v minulosti sice hlásily ke slovu,
ale kvantitativně byly zanedbatelné. V této
etapě jejich váha přináší
do našich vnějších ekonomických
vztahů novou kvalitu. Prvním základním
faktorem je nedostatečná kapacita našeho stavebnictví
ve vztahu k investičnímu programu. To si vynucuje
růst dovozu stavebních kapacit ze socialistických
zemí i z Jugoslávie a v roce 1975 bude představovat
3 mld. Kčs fco. Druhým faktorem ovlivňujícím
naši devizovou pozici je dovoz téměř
všech druhů energií. 5. pětiletý
plán předpokládá, že i při
velkých investicích do vlastního uhelného
průmyslu bude nutno dovézt více než
90 procent přírůstků prvotních
zdrojů energie ze Sovětského svazu a od ostatních
našich sousedů. Plán předpokládá
v roce 1975 tento dovoz ze socialistických zemí:
uhlí 6,3 mil. t, ropa 16,5 mil. t, zemní plyn 3,9
mld. m3, elektřina 4,3 mld. kWh.
Třetím faktorem je rychle pokračující
proces chemizace, který si při velkých investicích
do domácího průmyslu v rozsahu 19 mld. Kčs
za pětiletku vynucuje rychlé tempo dovozu chemických
produktů, z nichž např. dovoz ochranných
prostředků pro zemědělství
je v roce 1975 odhadován na 400 - 500 mil. devizových
korun za ČSSR.
Čtvrtým činitelem je nutný dovoz spotřebního
zboží a potravin pro vnitřní trh, zejména
pro zpestření sortimentu, přičemž
nepředpokládáme, že by podíl
dovezeného zboží na vnitřním
trhu představoval více než 10 %.
Pátým činitelem je nutný dovoz strojů
a zařízení v těch případech,
kdy buď naše strojírenství nebo strojírenství
socialistických zemí nemůže zajistit
dodávky v požadovaných termínech nebo
je nevyrábí vůbec v požadovaných
technických parametrech.
Tento dovoz představuje jen pro ministerstvo průmyslu
téměř 10 mld. korun fco z kapitalistických
států při dovozu ze socialistických
zemí za 3,4 mld. korun fco strojů a zařízení.
A konečně jako samozřejmost, která
z hlediska priority patří na první místo
je dovoz surovin, na které naše země je chudá.
Všechny tyto faktory spolu s tradičním dovozem,
bez něhož naše ekonomika není schopna
vyrábět, vyžadují zajistit zvýšený
dovoz z oblasti průmyslu ČSR do socialistických
zemí o 35 % a do kapitalistických států
o 41 % při růstu celkového obratu se socialistickými
zeměmi o 29 % a kapitalistickými státy o
21,5 %.
Kdybychom posuzovali tyto úkoly pouze z hlediska dynamiky
a porovnávali je s úkoly minulých pětiletek,
nejde o čísla mimořádně vysoká.
Náročnost v oblasti vnějších
ekonomických vztahů je však dána nároky
na kvalitu, sortiment a technické parametry vyváženého
zboží. V sedmdesátých letech při
otevřenosti našeho vývozu do zemí socialistického
tábora nelze počítat s tím, že
v těchto zemích je prodejné jakékoliv
naše zboží, ale že i tam z důvodů
obchodních i politických můžeme a musíme
dodávat vzhledem k požadovanému dovozu jen
zboží vysoké kvality. Tento problém
nejostřeji vystupuje při vývozu našeho
spotřebního zboží a strojů do
SSSR, který nám za toto zboží dodává
nejcennější suroviny.
V této souvislosti bych chtěl zvláště
zdůraznit mimořádný význam
této pětiletky jako období, v němž
musíme nejen navázat na všechny dosavadní
úspěchy v ekonomické spolupráci se
SSSR, ale v němž musíme také daleko
intenzivněji vytvářet z naší
strany podmínky pro kvalitativní změny spolupráce,
která má mimořádný význam
z hlediska dlouhodobého rozvoje ČSSR.
Otázku spolupráce založené na vzájemné
výhodnosti musíme vidět jako úkol
politický a neváháme říci,
jako boj o správné chápání
této spolupráce při překonávání
dílčích, mnohdy patriotických zájmů
před zájmy společenskými.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci!
Jednou z podmínek zabezpečení růstu
životní úrovně, tak jak je zakotven
v předkládaném návrhu zákona,
je růst průmyslové i zemědělské
výroby. Proto také do organizací ministerstva
průmyslu investujeme 35 mld. Kčs a do zemědělství
rovněž 35 mld. Kčs. Přitom předpokládáme
rychlou modernizaci průmyslu i zemědělství
a takový růst produktivity práce, který
v průmyslu plně kryje přírůstek
výroby a v zemědělství je produktivita
práce rychlejší než růst výroby.
Všechny tyto a další náročné
a obtížné úkoly zapsané v pětiletce
mají jediný cíl: vytvořit dostatek
zdrojů pro realizaci záměrů v oblasti
životní úrovně. Již dnes Československo,
a české země zvláště,
patří k těm oblastem Evropy a možno
říci i světa, kde byl zabezpečen rychlými
politicko-společenskými přeměnami
po II. světové válce takový růst
životní úrovně, že patříme
mezi země s nejvyšší úrovní
výživy obyvatelstva a velmi rychle se blížíme
tempu nejvyspělejších zemí ve spotřebě
průmyslového zboží.
Pětiletka však nefixuje dosavadní životní
úroveň, ale počítá s podstatným
růstem. Tak např. při dnes již vysoké
kalorické spotřebě plánujeme další
zvýšení spotřeby masa o 5 - 6 kg za
pětiletku na obyvatele, 15 - 20 ks vajec a 20 kg ovoce
a zeleniny. Naši zemědělci již v současné
době intenzivně pracují nejen na celkovém
zvýšení výroby masa, ale velkou péči
věnují zvýšení podílu
svalového masa.
Také ve spotřebě spotřebního
zboží předpokládá pětiletka
takovou úroveň, která Československo
zařadí na jedno z předních míst
v Evropě. Dodávky osobních automobilů
budou v roce 1975 představovat více než 112
500 v ČSR a z toho více než 55 000 dovezených
především z SSSR. Pětiletka tedy v podstatě
vyřeší problém neuspokojené poptávky
po automobilech.
Náročnost na dodavatele všech druhů
potravin i spotřebního zboží se však
v příštích pěti letech nekoncentruje
do kvantity, ale do oblasti kvality zboží. Naši
výrobci stojí před nesnadným úkolem,
který je dán tím, že životní
jistoty obyvatelstva a vysoký stupeň vybavenosti
domácností vytváří situaci,
kdy obyvatelé chtějí kupovat pro nové
vybavení domácností, ale i pro obnovu jen
takové zboží, které svými technickými
parametry, trvanlivostí a spolehlivostí odpovídá
světové špičce. Podobná situace
je i u dodávek textilního, obuvnického a
galanterního průmyslu. Vysoký stupeň
uspokojení potřeb staví do popředí
problémy vkusné módnosti pro každou
generaci, rychlé obnovy sortimentu a dodávky zboží
té kvality, která je až doposud označována
jako špičkové zboží průmyslově
vyspělých států.
Významnou složkou životní úrovně
obyvatelstva je rozvoj bydlení. Žádné
z ostatních propopulačních opatření
nemůže mít takový význam, jako
řešení bytového problému. Proto
Směrnice XIV. sjezdu KSČ stanovila úkol vytvořit
podmínky pro výstavbu 325 000 bytů v ČSR.
Plán se zajištěním této direktivy
počítá jako s dolní hranicí.
Předpokládáme, že iniciativa stavbařů
i investorů, iniciativa bytových družstev i
individuálních stavebníků vytvoří
podmínky pro překročení tohoto úkolu.
Přitom jsme si vědomi, že nejvážnější
situace je a zůstane v Praze; vláda proto bude činit
všechna opatření k tomu, aby v našem hlavním
městě bylo postaveno minimálně 40
000 bytů, což je o 12 000 bytů více
než ve 4. 5LP. Těžiště své
práce však položí na vytváření
podmínek pro komplexní bytovou výstavbu v
další pětiletce tak, aby mohlo být v
Praze v příští pětiletce stavěno
ročně 12 000 - 15 000 bytů.
Nedílnou součástí životní
úrovně je péče o ochranu zdravého
životního prostředí, které do
značné míry ovlivňuje způsob
života socialistické společnosti, podmiňuje
spokojenost občanů, vytváří
podmínky pro jejich pracovní schopnosti i podmínky
pro prodlužování lidského věku.
Víme příliš dobře, že postupující
koncentrace průmyslu, vznik nových sídlišť,
rozvoj měst, řešení dopravního
problému a mnoho dalších faktorů se
stává v naší zemi limitujícím
činitelem v zabezpečování přijatelného
životního prostředí.
Pětiletka proto počítá s tím,
že bude soustředěna pozornost zejména
na čistotu ovzduší, snižování
hlučnosti, na dlouhodobé koncepční
řešení tvorby rajónů a prostorů
sloužících k oddechu pracujících,
na vytváření takového prostředí
bydlení, kde by mikroklima, v němž se člověk
po zaměstnání pohybuje vytvářelo
podmínky pro spokojenost našich obyvatel.
V průběhu 5. 5LP se přistoupí k postupnému
řešení nejpalčivějších
problémů v postižených oblastech, zejména
v Severočeském kraji, v hlavním městě
Praze a v pohraničí. Významnou úlohu
při zvyšování péče o životní
prostředí mají NV, které v duchu direktiv
vlády musí převzít nejenom odpovědnost,
ale aktivně a iniciativně využívat zájmu
našich občanů a vlastními prostředky
a silami řešit ty otázky životního
prostředí, které jsou v jejich kompetenci
a silách. Jestliže naše socialistická
republika dosáhla nebývalé úrovně
v hmotné spotřebě, nemůžeme ponechat
bez povšimnutí zabezpečování
otázek souvisejících s kulturní úrovní
společnosti, jejímž nejjednodušším
měřítkem a ukazatelem je čistota měst
a obcí, údržba domů, péče
o zeleň na sídlištích apod.
Soudružky a soudruzi poslanci, vzpomínám na
dobu, kdy naše Národní shromáždění
schvalovalo naši první pětiletku. Byla to doba
velkého odhodlání vybudovat naši socialistickou
společnost. Tato cesta nebyla lehká, vyžadovala
velkého úsilí dělníků,
rolníků a pracující inteligence. Dnes
je to historie, slavná minulost. Stojíme zde na
půdě České národní rady
a projednáváme zákon o 5. 5LP. Hodně
se toho změnilo, stačí se jen pozorně
podívat kolem sebe; to, co se tehdy zdálo být
jen vzdáleným cílem, je dnes daleko a několikanásobně
překonáno skutečností. A tuto skutečnost
dneška se nám podařilo vytvořit rukama
a mozky našich lidí ve spolupráci s našimi
přáteli - socialistickými zeměmi.
My se dnes můžeme s klidným svědomím
podívat nazpět a uvidíme stovky závodů,
škol, zdravotních, kulturních a sociálních
zařízení, statisíce bytů, milióny
tun uhlí, ocele a obilí.
Všechno to, co jsme udělali a vytvořili, děláme
pro sebe, neboť v naší zemi žijeme a pracujeme.
Jestliže dnes schvalujeme další naši pětiletku,
v pořadí pátou, pak je to plán rozvoje
těch sil, které může rozvinout jen socialistická
společnost, jen takový politický systém,
ve kterém žije svobodný člověk.
Pět let není v ekonomice dlouhá doba a přesto
chceme dosáhnout viditelných a hmatatelných
výsledků. Program, který pětiletka
nastoluje, představuje ve všech úsecích
výroby i spotřeby, novou kvalitu, a proto je také
plánem vysoce náročným. Výsledky,
kterých dosáhneme, jsou současně předpokladem
dalšího rozvoje pro ty, kteří budou
v našem díle pokračovat.
Dovolte mi, vyslovit ujištění vlády
ČSR, že ve své práci bude věnovat
úkolům pětiletky soustavnou pozornost tak,
aby se plány staly skutky, aby se čísla proměnila
v konkrétní činy, aby se realizovaná
práce projevila v bohatství společnosti i
každého z nás.
Z pověření vlády České
socialistické republiky děkuji všem poslancům
České národní rady, všem výborům
i předsednictvu ČNR za úzkou spolupráci,
za podnětné návrhy a trpělivost při
projednávání a dopracování
návrhů zákona. Současně prosím,
aby návrh zákona o státním plánu
rozvoje národního hospodářství
České socialistické republiky na léta
1971 - 1975, který vychází z direktiv XIV.
sjezdu KSČ a je součástí plánu
jednotné ekonomiky ČSSR, odrážející
úkoly zakotvené v zákoně schváleném
Federálním shromážděním,
Česká národní rada schválila.
Předseda ČNR E. Erban: Děkuji místopředsedovi
vlády ing. Rázlovi za jeho projev.
Nyní přistoupíme k rozpravě. K tomuto
prvnímu bodu pořadu došlo 12 přihlášek
do diskuse. Dávám slovo poslanci Matyášovi.
Posl. JUDr. Mirko Matyáš: Soudružky a
soudruzi, byl to zvláštní pocit poslouchat
v této historické síni prohlášení
první vlády České socialistické
republiky a je to zvláštní pocit hovořit
zde na poslední plenární schůzi ČNR
při projednávání návrhu zákona
tak důležitého jako je zákon o státním
plánu rozvoje národního hospodářství
České socialistické republiky na léta
1971-1975. Podle Směrnice XIV. sjezdu KSČ k 5. pětiletému
plánu rozvoje národního hospodářství
je uskutečňování úkolů
v investiční výstavbě jedním
z klíčových článků v
úsilí o zvýšení účinnosti
československé ekonomiky, jak to již zdůraznil
soudruh profesor Rozsypal a místopředseda vlády
soudruh ing. Rázl.
Usnesením předsednictva ČNR z 19. listopadu
1970 byla vytvořena při výboru ČNR
pro plán a rozpočet mezivýborová komise
pro otázky investiční činnosti. Tato
komise přirozeně také projednala i část
pátého pětiletého plánu, která
se týká investiční činnosti.
Dovolte mi prosím, abych za tuto komisi přednesl
několik stručných poznámek k investiční
výstavbě, jak ji řeší návrh
5. 5LP.
Uvedl jsem již, že podle Směrnice XIV. sjezdu
KSČ je uskutečňování úkolů
v investiční výstavbě jedním
z klíčových článků v
úsilí o zvýšení účinnosti
československé ekonomiky. Realizace investičních
záměrů však v posledních letech
trpí značnými neduhy, jako je vysoká
rozestavěnost, prodlužování lhůt
výstavby, přes cenové moratorium stále
rostoucí rozpočtové náklady, nedostatečná
či nevčasná předrealizační
příprava staveb, problematika dodavatelů
atd. Tyto základní nedostatky, k jejichž řešení
již vláda některými opatřeními
přistoupila, je tedy nezbytně nutné postupně
odstranit. Současně je však třeba stabilizovat
to, co lze nazvat "investiční politikou".
Toto bude možné po zpracování dlouhodobé
prognózy a koncepce rozvoje národního hospodářství.
Právě nedostatek těchto podkladů velmi
znesnadňuje zpracování plánů
investic v rámci 5. 5LP. Je přirozené, že
investice, které budou realizovány v 5. 5LP ovlivní
národní hospodářství v dalších
pětiletkách. S tím souvisí další
poznámka.
Objem investic 5. 5LP je daný a je třeba učinit
vše pro to, aby nedošlo k jeho zvyšování.
Uvnitř tohoto takto stanoveného investičního
prostoru je však třeba dosáhnout s minimálními
prostředky optimálního výsledku. Je-li
objektivní nutností zvýšit efektivnost
všech odvětví, pak je prvořadou objektivní
nutností zvýšit efektivnost v investování
v 5. 5LP. Z toho, co bylo řečeno, jednoznačně
vyplývá, že v rámci daného objemu
investic je třeba klást největší
důraz na zaměření těchto investic
a na jejich vlastní realizaci.
Na investiční činnosti se v zásadě
podílejí tři partneři: dodavatel,
projektant a investor. Tyto partnery investiční
činnosti uvádím v tomto pořadí
úmyslně. Hlavním partnerem investiční
činnosti, dá se říci partnerem rozhodujícím,
je v současné situaci dodavatel. V mnohých
případech nemůže investor požadovat
to. co potřebuje, ale musí se spokojit s tím,
co dostane. Projektant by měl rozhodovat o technické
úrovni a ceně, ale ve skutečnosti o nich
rozhoduje nezřídka dodavatel, který si často
vyhrazuje zpracování projekce, ve které pak
umrtvuje starou techniku atd. Jsou to věci známé
a mnohokrát opakované. Rozhodně však
není možné svalovat všechnu odpovědnost
za nezdary v investiční výstavbě na
dodavatele či projektanta. Nemalou míru odpovědnosti
za tento stav nesou také investoři. Investiční
činnost je činností vysokých profesí,
pracovníci investorské strany však získávají
kvalifikaci pro tuto činnost převážně
praxí a jen krátkodobými instruktážemi
či kursy. Bylo by asi vhodné se touto problematikou
zabývat a dát investorským pracovníkům
pro tuto činnost i odpovídající teoretickou
přípravu specializovaným studiem na některé
vysoké škole. Je rovněž třeba řešit
nynější rozdíly v odměňování
mezi účastníky investiční činnosti,
které činí investorskou práci daleko
méně atraktivní, než je odpovídající
práce na dodavatelské nebo projektové organizaci.
Mluvíme-li již o nedostatcích v investiční
činnosti, je třeba se v této souvislosti
zmínit o konstatování mezivýborové
komise pro otázky investiční činnosti,
podle něhož mají na neuspokojivý stav
vliv i úpravy základních právních
vztahů v investiční činnosti, charakterizované
množstvím různých předpisů,
jejichž složitost, nepřehlednost a v některých
případech i nízká kvalita značně
komplikují a ztěžují práci účastníků
investiční výstavby. Kromě toho přijímaná
opatření řeší zatím většinou
následky a nikoliv příčiny neuspokojivého
stavu investiční činnosti, který se
prohloubil zejména v letech 1968 a 1969.