Úterý 12. října 1971

Také plánované urychlení růstu prodejem strojírenských výrobků obyvatelstvu při současném rychlém růstu vývozů strojírenských výrobků je podmíněno výrazným zvýšením přitažlivosti, tj. novostí, efektivností nových strojírenských výrobků. Složitost tohoto úkolu vynikne, přihlédneme-li k tomu, že rozvoj strojírenství je podmíněn existencí a realizací zcela konkrétní koncepce socialistické integrace, která by byla pro ostatní země socialistického tábora přitažlivá a pro nás dlouhodobě výhodná a stabilní.

Výroba stavebních hmot je dalším rozvojovým odvětvím v ČSR, jehož váha vzrůstá a staví před ekonomiku řadu náročných úkolů souvisejících s výstavbou tohoto odvětví. Dodávky strojírenského zařízení pro toto odvětví by neměly vyvolávat problémy ani kdyby tyto dávky byly v konkurenci se závaznými vývozními úkoly, nebo s vyšší korunovou efektivností těchto vývozů. Stejně náročným úkolem bude zajistit pro nové kapacity tohoto odvětví pracovní síly. Vzhledem k malé přitažlivosti tohoto odvětví bude nutno v konkrétním místě vytvářet celý komplex opatření, zvyšující životní úroveň pracujících ve výrobě stavebních hmot, a to v součinnosti s národními výbory.

Spotřební průmysl si podrží přibližně dosavadní podíl na průmyslové výrobě v ČSR. Počítá se s rozsáhlou modernizací tohoto odvětví, o něž se opírá úkol krýt přírůstek výroby bez pracovních sil. Do provozu má být uvedeno nových kapacit v hodnotě asi 16 mld. Kčs. Intenzita obnovy základních fondů v důsledku toho vzroste. Přesto bude nutno část žádoucí likvidace základních fondů odložit až do 6. pětiletky.

Na změny průmyslu na území ČSR má tedy vliv zejména nadměrný růst chemického průmyslu a ústředně řízené strojírenství. Dalším rozvojovým odvětvím je průmysl stavebních hmot. Výrazně klesá podíl průmyslu potravinářského, mírně textilního a kožedělného. Změny podílů ostatních odvětví jsou nepatrné.

Zemědělství vykazuje v plánu poměrně vysoké tempo rozvoje a předpokládá setrvání poměrně příznivé tendence z minulých let, na níž se však podílely i relativně příznivé povětrnostní podmínky. Tržní produkce tak vzroste na 116,9 %. K zajištění tohoto náročného úkolu vytváří plán řadu předpokladů. Např. na 1 ha zemědělské půdy bude v roce 1975 v ČSR k dispozici o 26 % víc umělých hnojiv proti roku 1970. Dodávky jiných chemických výrobků se zvýší o 25 %. Intenzifikace je zajišťována i rozsáhlými programy odvodňování a zavlažování, zaváděním nových vysokovýnosných odrůd osiv a plemenných zvířat. Počítá se se zvýšením dovozu bílkovinných komponentů krmiv a se zvýšením výroby krmných směsí o 30 % proti roku 1970. Přesto je skutečností, že tempa rozvoje zemědělské výroby jsou jedním z nejnáročnějších úkolů pátého pětiletého plánu.

V 5. pětiletém plánu je věnována mimořádná pozornost rozvoji vodního hospodářství. Prostředky věnované na investiční výstavbu v tomto odvětví vzrostou o více než polovinu. Prostředky budou však převážně vyčerpány prioritními úkoly, které souvisí především se zajištěním vody pro novou bytovou výstavbu a nebude možno řešit všechny palčivé vodohospodářské problémy ve všech místech.

V odvětví dopravy pokračuje pokles podílu železniční dopravy při rychlém růstu dopravy silniční. V železniční dopravě se zvýší elektrifikace a dieselisace, jež umožní za ČSSR snížit podíl parní trakce na celkových výkonech železniční dopravy v hrubých tunokilometrech na 2,2 %, což lze považovat za další pozitivní strukturální tendenci 5. 5LP.

Rychlý růst silniční nákladní dopravy vyvolává náročné úkoly pokud jde o dodávky nákladních automobilů. Řešení tohoto problému by mělo vést k novému prozkoumání dlouhodobé koncepce výroby nákladních aut a autobusů v Československu v rámci celého komplexu automobilového průmyslu a zejména jeho ucelené integrace v rámci zemí RVHP.

Rychlý růst zaznamená individuální motorismus. Počet ročně prodaných aut bude v r. 1975 cca o 100 % vyšší proti roku 1970. V souvislosti s tím se jeví neuspokojivý rozvoj autoopravárenství. Jeho objem prací má podle plánu vzrůst pouze o 36,3 %. Při rychlém rozvoji motorizace je zde nebezpečí, že současné obtíže vyvolané zaostáváním opravárenství potrvají, či dokonce porostou. To by bylo v rozporu s direktivou XIV. sjezdu KSČ o zlepšení údržbárensko-opravárenských prací pro obyvatelstvo. I zde budou vážné úkoly, jejichž řešení je možné a nutné v průběhu realizace 5. pětiletého plánu.

Pětiletý plán počítá s dalším vzestupem životní úrovně. Direktiva sjezdu - zvýšit maloobchodní obrat o 28 - 30 % - je zajišťována na úrovni průměru tohoto rozpětí. Osobní spotřeba vzroste o 27,8 %.

Zvláštní pozornost zasluhuje výrazné zvýšení investic do nevýrobní sféry, a to do té její části, jíž se realizuje životní úroveň, tj. především do bytové výstavby. Roční růst těchto investic činí 7 %. Akumulace do nevýrobních základních fondů je zejména z tohoto důvodu nejrychleji rostoucí složkou užití národního důchodu.

Jsou plánovány zvlášť výrazné změny ve struktuře spotřeby obyvatelstva, jež souvisí s rozvojem potřeb vyvolávaných bydlením, motorismem, cestovním ruchem. Náročné změny struktury poptávky obyvatelstva mají být zajištěny při stabilitě hladiny cen.

Budou zachovány výhody plynoucí z bezplatně poskytovaných služeb a statků. Vytvářejí se též rezervy pro další nutné úpravy a pro další nutná opatření v sociálním zabezpečení, jejichž čerpání bude odvislé od plnění plánovaných zdrojů.

V souladu s direktivami XIV. sjezdu KSČ je zajišťován růst podílu biologicky hodnotnějších potravin. Nejrychleji poroste spotřeba mléka a vajec. Spotřeba masa poroste o 1,4 kg ročně na 1 obyvatele a dosáhne v r. 1975 v ČSR 78,8 kg. Spotřeba ovoce vzroste o 23 % a její podíl ve struktuře potravin se tedy zvýší.

Sklon obyvatelstva k úsporám má být nižší než v roce 1970 a má se pohybovat přibližně na úrovni r. 1967. Přírůstky vkladů a oběživa by se tedy pohybovaly okolo 10 mld. Kčs ročně, což lze považovat za vysoký sklon ke spořivosti, který je významným zdrojem financování rozvoje národního hospodářství. Získání a pozitivní působení tohoto zdroje je však podmíněno maximální plynulostí zásobování vnitřního trhu, stabilitou cenové hladiny a udržením plánovaného vývoje příjmů obyvatelstva. Náročnost kupujícího při tom značně stoupá. Při vysoké vybavenosti obyvatelstva předměty dlouhodobé spotřeby, a to i ve srovnání s vyspělými státy, stojí proto naše výroba před náročnými úkoly, podnítit např. výrazně vyšší kvalitou, estetickou a technickou úrovní např. proces obnovy předmětů dlouhodobé spotřeby v našich domácnostech. Půjde o to dále rozšířit i výběr zboží dlouhodobé spotřeby v nižších cenových polohách, aby i domácnosti s nejnižšími příjmy se mohly podílet na nákupech těchto předmětů ve větším rozsahu. Řešení tohoto problému naráží však na dnešní malou zainteresovanost výroby při zavádění nových, výrazně kvalitnějších výrobků a s tím související malou pružnost maloobchodních cen. Požadavek po stabilitě cen a po rozšíření objemů prodejů v nižších cenových skupinách lze realizovat, bude-li dostatek vysoce kvalitního zboží i ve vyšších cenových skupinách a poptávka obyvatelstva po tomto zboží.

Podíl dovozu na zajištění maloobchodního obratu se udrží na současné úrovni. Rezervy tedy v efektivnějším využití dovozů ke zlepšení vnitřního trhu jsou však i zde značné.

Za ne zcela uspokojivý vývoj lze považovat malý plánovaný růst placených služeb. Podle "Směrnic" mělo být dosaženo tempo růstu v rozmezí 25 - 30 %. Návrh předpokládá růst na spodní hranici tohoto rozpětí. Bude proto správné požadovat, aby byly postupně vytvářeny podmínky pro to, aby se realizace 5. pětiletého plánu uskutečňovala překračováním plánu poskytování placených služeb.

Rychleji poroste životní úroveň v SSR v souvislosti s větší dynamikou výroby, pro kterou jsou v SSR ještě příznivé podmínky růstu zaměstnanosti a zejména i v důsledku rychlejšího růstu produktivity práce. 5. pětiletý plán je další významnou etapou vyrovnání ekonomické úrovně ČSR a SSR a lze reálně počítat s tím, že koncem pětiletky bude tento proces dovršen.

Soudružky a soudruzi, jednání ve výborech a jednání na společné schůzi ústavně právního výboru ČNR a výboru pro plán a rozpočet, jehož se zúčastnili předsedové a zpravodajové ostatních výborů, opravňuje k závěru, že státní plán rozvoje národního hospodářství ČSR na léta 1971-1975 je v souladu a zabezpečuje úkoly vyplývající ze Směrnice XIV. sjezdu KSČ k 5. pětiletému plánu rozvoje národního hospodářství na léta 1971-1975 a z Rezoluce XIV. sjezdu KSČ, a že cíle a úkoly a tempa rozvoje národního hospodářství na léta 1971-1975 jsou sice náročné, avšak reálné.

Doporučuji proto, aby plenární zasedání schválilo osnovu zákona o 5. pětiletém plánu, předloženou vládou ČSR, tisk 135, beze změn přijetím usnesení ve znění obsaženém v tisku 139.

Předseda ČNR E. Erban: Děkuji zpravodaji poslanci Rozsypalovi za přednesení společné zprávy.

Ke slovu se přihlásil místopředseda vlády a předseda České plánovací komise ing. St. Rázl. Prosím ho, aby se ujal slova.

Místopředseda vlády ČSR a předseda České plánovací komise ing. Stanislav Rázl: Vážený soudruhu předsedo. vážené soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, vláda ČSR mne pověřila, abych dnešnímu vašemu zasedání zdůvodnil vládní návrh zákona o státním plánu rozvoje národního hospodářství ČSR na léta 1971-1975.

Dříve, než se budu zabývat některými hlavními aspekty zákona, dovolte mi, abych krátce připomněl, že téměř před rokem jsme schvalovali zákon k plánu na rok 1971, který logicky dovršoval hospodářskou politiku Realizační směrnice z roku 1969, která určovala:

- okamžitými opatřeními zastavit krizový vývoj,

- stabilizovat ekonomiku bez nepříznivých vlivů na životní úroveň obyvatelstva a současně pracovat na hospodářském programu pro delší období.

Dnes, po devíti měsících roku 1971 můžeme konstatovat, že záměry plánu se úspěšně daří plnit nejenom v jeho hlavních směrech, ale daří se řešit i takové problémy, které nám ještě před rokem dělaly velké starosti. Vzpomeňme například, že jsme usilovali o to, abychom mohli dát v letošním roce našemu obyvatelstvu dost uhlí i ostatních druhů paliv. Tento problém byl díky úsilí našich horníků beze zbytku likvidován a naopak můžeme dnes konstatovat, že se plán přeplňuje a zásoby na skládkách jsou více než 2,5 miliónů tun větší a blíží se úrovni nejúspěšnějších let. Také nepříznivé tendence v oblasti příjmů a výdajů obyvatelstva se podařilo zvládnout. Náš průmysl se rozvíjí rychleji, než jsme uvažovali, zemědělské podniky dosáhly nejvyšší výroby zrnin v poválečném období. Také nákup živočišných výrobků, který nám především v intenzitě před rokem působil obtíže, je úspěšně plněn.

Nechceme si však zakrývat, že rozvoj našeho hospodářství není bez problémů a že úkoly jsou plněny ve všech oblastech v kvalitě a žádaných druzích. Vláda ČSR věnuje otázkám kontroly plnění plánu soustavnou pozornost, činí nezbytná regulační opatření a především pečuje o to, aby trvale byly vytvářeny podmínky pro uspokojování nově vznikajících potřeb.

Naprosto jasně vidíme, že základem rozvoje není pouze kvantitativní plnění plánu, ale že těžiště se den ze dne přenáší do oblasti kvalitativních stránek rozvoje. Ve výrobě vystupuje do popředí především zabezpečit postupné snížení materiálové spotřeby, zabránit neúměrnému růstu zásob, ve stavebnictví zvládnout proces harmonického plnění plánu komplexní bytové výstavby a vybraných ekonomicky nejdůležitějších staveb.

Návrh zákona je tedy projednáván v době, kdy - jak to konstatovalo zářijové zasedání ústředního výboru KSČ - celá strana i široká veřejnost nejenom přijala závěry XIV. sjezdu KSČ, ale i angažovanou a iniciativní prací bylo již nemálo vytvořeno pro jejich uskutečnění.

Návrh zákona, který je koncentrovaným vyjádřením hospodářské politiky vlády na území České socialistické republiky, má tyto hlavní cíle:

- zajistit v souladu se socialistickým způsobem života vyšší uspokojování životních potřeb obyvatelstva při současném posilování socialistického státu,

- zajistit další rozvoj materiálně technické základny socialismu,

- upevnit socialistické výrobní vztahy,

- soustavně zvyšovat účast odvětví řízených vládou České socialistické republiky na prohlubování mezinárodní socialistické integrace.

Plán, tak jak jej vláda přijala a jak jej zákon odráží, vytváří podmínky, aby mohla být realizována strategie hospodářské politiky strany, která je založena na zvýšení efektivnosti rozvoje hospodářství a na tomto základě zvyšování životní úrovně lidí.

Vzhledem k tomu, že návrh plánu byl projednáván prakticky během celého roku 1971 ve výborech České národní rady, a to jak v období příprav směrnic, tak při jejich schvalování, chtěl bych se zmínit jen o problémech nejzávažnějších, aniž bych chtěl podcenit význam, váhu a důležitost úkolů ostatních.

Prvním a snad nejzávažnějším problémem v oblasti České socialistické republiky je otázka demografického vývoje. Ukazuje se, že reprodukce národa je problém, který vytváří bariéru, jejíž překonání nás nutí daleko ostřeji vidět nejenom problémy ekonomiky, ale v širším slova smyslu problémy společnosti a životního stylu vůbec.

Vzhledem k závažnosti této celé problematiky považuji za nutné objasnit důvody, které vedly k tomu, že XIV. sjezd naší strany a 5. pětiletý plán poprvé v historii v naší společnosti staví do popředí propopulační opatření, která by měla přispět k zastavení nepříznivého demografického vývoje. Musíme si uvědomit, že pokračování dosavadního nepříznivého populačního vývoje v budoucnu by vedlo k poklesu počtu obyvatelstva České socialistické republiky. Tento stav by vytvořil situaci, v níž by se obyvatelstvo u nás zařadilo mezi nejstarší populace Evropy.

K takovému vývoji nemůže socialistický stát nečinně přihlížet, ale naopak musí hledat a vytvářet nástroje, kterými by tento nepříznivý vývoj zvrátil. Již dnes částka, kterou naše společnost podporuje rodiny s dětmi, přesahuje v České socialistické republice 10 mld. Kčs ročně. Přesto ještě stále není zajištěna dostatečně reprodukce národa a každá další nerovnoměrnost bude rozhodovat o změnách ve věkovém složení národa a tím i do značné míry o jeho kondici v příštích padesáti letech. Proto v sociálních opatřeních, přijatých v současné době, tvoří významnou váhu opatření ve prospěch mladých lidí, ve prospěch generace mladých otců a matek a jejich dětí. Uvědomujeme si, že nejde jen o kvantitativní stránky populace a jen o pomoc finanční. Účinnost řešení je podmíněna celou řadou opatření v oblasti výchovy k rodičovství, řešení bytového problému, řešení otázek zaměstnaných žen s ohledem na mateřství a v řešení sociálně ekonomické situace mladých manželství. Vláda počítá s tím, že program propopulačních opatření bude dále prohlubován podle toho, jak se budou plnit úkoly pětiletky a především jak se budou vytvářet potřebné zdroje.

Chtěl bych upozornit, že při řešení těchto otázek půjde také o to, aby byla realizována opatření v oblasti technické politiky, vedoucí k růstu produktivity práce, především v odvětvích s vysokým podílem zaměstnaných žen.

S nepříznivým demografickým vývojem přímo souvisí problém pracovních sil. Dlouhodobý nepříznivý vývoj v populaci způsobil, že 5. pětiletý plán má dosud nejnižší přírůstky pracovních sil. V celé České socialistické republice můžeme v pětiletce zařadit do hospodářského procesu maximálně 120 tisíc pracovníků, avšak samotné zvýšení zaměstnanosti po odečtení přirozeného odchodu bude činit pouze 45 tisíc.

Z toho vyplývá, že naše pozornost musí být zaměřena na využití pracovních sil, a to ve všech oblastech a odvětvích národního hospodářství. 5. pětiletý plán musí počítat s další regulací úrovně zaměstnanosti, neboť kvantitativní nedostatek je dále násoben problémy kvalifikační struktury a územního rozmístění. Proto obracíme pozornost všech k tak vážným úkolům, jako je nábor pracovníků do hornictví, hutnictví, strojírenské metalurgie, pro vysoce kvalifikovaná řemesla, jako jsou svářeči, frézaři, soustružníci, ale také kvalifikovaní pracovníci pro živočišnou a rostlinnou výrobu v zemědělství; tam budeme muset ročně získat 17 tisíc pracovníků z dorostu převážně pro dělnická povolání.

Problematika pracovních sil vede ve svém souhrnu k úkolu zakotvenému v pětiletce, který určuje, že téměř celý přírůstek národního důchodu musí být zabezpečován růstem společenské produktivity práce. Realizace plánu je tedy nemyslitelná bez uskutečnění těch opatření, která lednové zasedání ÚV KSČ v roce 1970 označila jako komplexní socialistickou racionalizaci.

Úkoly výroby, obchodu, dopravy a stavebnictví i dalších odvětví, právě tak jako možná úroveň zaměstnanosti vedou jasně k závěru, že socialistická racionalizace nemůže být jednorázovou kampaní ani módou, ale vážnou politickou a organizátorskou prací, do níž musí být zapojeni nejenom zkušení organizátoři výroby, ale také vědecká fronta a pracovníci předvýrobních etap.

Nesmíme dopustit, aby pod pojmem socialistické racionalizace bylo chápáno pouze zvýšení výkonů manuálních pracovníků, ale se stejnou náročností, ba ještě s větší, je třeba postavit úkol komplexní racionalizace před pracovníky předvýrobních etap včetně terciární sféry, školství, zdravotnictví, ale také před státní správu. Těžiště racionalizace musíme vidět v neinvestičních faktorech, v nichž výkonnost u jednotlivců i kolektivů, vyjádřená technicko-hospodářskými normami bude hrát velikou roli, protože investiční prostředky musíme především soustředit do vybraných odvětví.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP