Předseda České národní rady
Evžen Erban a místopředsedové
České národní rady JUDr. Vladimír
Ambruz, Věroslav Jedlička a František
Toman
Členové vlády České socialistické
republiky předseda vlády Josef Korčák,
místopředsedové vlády RSDr. Ladislav
Adamec, CSc. a ing. Stanislav Rázl, ministr
financí ing. Leopold Lér, CSc., ministr školství
ing. Josef Havlín, ministr kultury PhDr. RSDr. Miloslav
Brůžek, CSc., ministr zdravotnictví
doc. MUDr. Jaroslav Prokopec, ministr spravedlnosti JUDr.
Jan Němec, ministr vnitra ing. Josef Jung,
ministr průmysl ing. Oldřich Svačina,
ministr stavebnictví ing. František Šrámek,
ministr zemědělství a výživy
RSDr. Václav Svoboda, ministr lesního a vodního
hospodářství ing. Ladislav Hruzík,
ministr obchodu Štěpán Horník,
ministr - předseda Výboru lidové kontroly
JUDr. Josef Machačka, ministr Antonín Pospíšil
136 poslanců České národní
rady podle prezenční listiny
Z kanceláře České národní
rady vedoucí Kanceláře České
národní rady JUDr. Zdeněk Vácha
Předseda ČNR Evžen Erban /Zvoní/:
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci! Zahajuji
13. schůzi České národní rady.
Vítám do naší schůze vládu
České socialistické republiky v čele
s jejím předsedou soudruhem Josefem Korčákem.
Předsednictvo České národní
rady se ve své schůzi 23. září
1971 usneslo navrhnout České národní
radě tento denní pořad, který je také
uveden na rozeslané pozvánce:
I. Společná zpráva výboru pro plán
a rozpočet a ústavně právního
výboru k vládnímu návrhu zákona
ČNR o státním plánu rozvoje národního
hospodářství České socialistické
republiky na léta 1971 - 1975 - zpravodaj posl. prof. ing.
Kurt Rozsypal.
II. Společná zpráva ústavně
právního výboru, výboru pro plán
a rozpočet a výboru pro národní výbory
a národnosti k vládnímu návrhu zákona
ČNR o výborech a komisích lidové kontroly
- zpravodaj posl. prof. ing. Antonín Červinka, CSc.
III. Společná zpráva výboru pro plán
a rozpočet a ústavně právního
výboru k vládnímu návrhu zákona
ČNR o rozpočtovém určení výnosu
a správě odvodů, důchodové
daně a příspěvku na sociální
zabezpečení - zpravodajka posl. Vlasta Škodová.
IV. Zpráva generálního prokurátora
České socialistické republiky o stavu socialistické
zákonnosti - zprávu přednese generální
prokurátor České socialistické republiky
dr. Oldřich Dolejší.
V. Návrh ústavně právního výboru
na zproštění některých soudců
z povolání soudcovské funkce - zpravodaj
posl. dr. Jaroslav Srb.
VI. Návrh předsednictva ústředního
výboru Národní fronty ČSR na volbu
soudců z povolání obvodních soudů
v Praze, okresních a krajských soudů v České
socialistické republice - návrh odůvodní
představitel ÚV NF ČSR posl. Rostislav Petera.
VII. Zpráva předsedy České národní
rady o činnosti předsednictva ČNR podle §
60 zákona ČNR o jednacím řádu
České národní rady za dobu od 8. července
do 12. října 1971.
Slyšeli jste návrh denního pořadu 13.
schůze České národní rady.
Má někdo k přednesenému návrhu
pořadu nějaké připomínky nebo
námitky? /Připomínky ani námitky nebyly./
Nemá.
Konstatuji, že dnešní schůzi je přítomno
136 poslanců České národní
rady a že tedy Česká národní
rada je schopna se usnášet.
Přistoupíme ke schválení denního
pořadu. Kdo souhlasí s návrhem pořadu,
jak jsem jej přednesl, nechť zvedne ruku! /Děje
se./ Děkuji.
Je někdo proti? /Nikdo./
Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./
Děkuji.
Tím Česká národní rada schválila
svůj denní pořad.
Přistoupíme k projednání prvního
bodu pořadu, kterým je
Společným zpravodajem je poslanec prof. ing. Kurt
Rozsypal. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. prof. ing. Kurt Rozsypal: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, vážení hosté! Jednání
o osnově zákona o pětiletém plánu
v dnešním plénu České národní
rady patří nesporně k nejvýznamnějším
jednáním v tomto orgánu v uplynulých
dvou letech. Schválením tohoto zákona bude
i formálně vyjádřena skutečnost,
že v Československu byla obnovena úloha státního
plánu jako závazného nástroje uskutečňování
politiky KSČ, nástroje uplatňování
jednoty ekonomiky a politiky v každém článku
řízení, nástroje, jehož posláním
je převádět vytyčené cíle
a úkoly společenského rozvoje do řeči
srozumitelné každému pracujícímu
v každém závodě a všem občanům
ve všech místech. Obnovením jednoty plánu
všech stupňů státního a hospodářského
řízení obnovuje se jedna z výchozích
podmínek rozvoje socialistické demokracie, jejímž
hlavním dlouhodobým cílem je další
rozvoj všech stránek životní úrovně
podmiňujících komplexní rozvoj socialistické
osobnosti.
Dovolte mi, abych vás už v úvodu zpravodajské
zprávy seznámil s hlavními obecnými
závěry z jednání výborů,
o něž se opírá i usnesení, které
je vám předkládáno ke schválení.
Je nutno, aby
1. výbory věnovaly pozornost tomu, jak jsou zajištěny
v předložené osnově zákona závěry
a direktivy XIV. sjezdu KSČ, a došly k jednoznačnému
konstatování, že zákon je se sjezdovými
dokumenty v souladu,
2. bylo zjištěno, že byla respektována
i nutná míra jednoty předložené
osnovy se zákonem o 5. pětiletém plánu
rozvoje národního hospodářství
ČSSR, který byl přijat Federálním
shromážděním, a dále že
předložená osnova respektuje plně i
pojetí čs. ekonomiky, jako jediného komplexu
ekonomického, přičemž je zajišťována
i další významná etapa vyrovnávání
ekonomické úrovně obou republik,
3. lze učinit i závěr, že díky
aktivní účasti Československa na přípravě
komplexního programu dalšího prohlubování
a zdokonalování spolupráce a rozvoje socialistické
integrace členských zemí přijatého
na 25. zasedání RVHP, vytváří
plán podmínky i prostor pro konkretizaci rozvoje
integračních procesů i v průběhu
realizace 5. pětiletého plánu.
V souvislosti s tím je správné připomenout
zvláštnost formální stránky osnovy
zákona o 5. pětiletém plánu. Podobně
jako zákon přijatý Federálním
shromážděním formuluje zákon
pouze hlavní cíle a hlavní směry rozvoje
národního hospodářství jako
závazné úkoly, za jejichž splnění
odpovídá federální vláda a
národní výbory svým zákonodárným
sborům. Konkrétní a podrobné adresní
úkoly, nosné programy, jmenovitou investiční
výstavbu apod., stanovily vlády vlastními
podrobnými pětiletými plány. Zákon
přenáší tedy na vládu rozsáhlé
pravomoci řešit adresní vztahy k jednotlivým
odvětvím, socialistickým organizacím,
institucím a podnikům zejména ročními
prováděcími plány.
Specifickým pozitivním rysem vládou schváleného
plánu je to, že některé úkoly,
zejména však prostředky jako investice pro
poslední léta pětiletky byly určeny
pouze orientačně a že se pro poslední
léta počítá v plánu s rezervami.
Tím je umožněno i pozdější
upřesňování úkolů, zejména
též v závislosti na výsledcích
prací na dlouhodobém výhledu a podle dalšího
prohlubování dělby práce a socialistické
integrace zemí RVHP.
Předloženou osnovu zákona nutno proto chápat
jako jeden z dokumentů, o něž se bude opírat
konkrétní řízení československé
ekonomiky v příštích letech a tedy i
práce zákonodárných sborů.
Nejdůležitějšími dokumenty zůstávají
Rezoluce a Směrnice XIV. sjezdu KSČ. Zákon
o 5LP možno chápat jako nástroj makroekonomické
kontroly plnění plánu. Vlastním nástrojem
plánovitého, tj. závazného a adresného
řízení socialistických organizací,
institucí a podniků jsou pětileté
plány stanovené vládami, které budou
upřesňovány ročními prováděcími
plány. Konečně lze považovat za důležitý
dokument, o který se řízení čs.
ekonomiky bude opírat i "Komplexní program
socialistické integrace schválený RVHP".
Výbory ČNR se proto neomezily na projednávání
poměrně stručné osnovy zákona.
Věnovaly pozornost především podrobnému
a adresnému pětiletému plánu schválenému
vládou ČSR dne 14. července 1971.
Ve většině výborů předcházelo
tomuto jednání i několikeré posouzení
stavu prací na pětiletém plánu již
od podzimu minulého roku či posuzování
některých složitějších rozvojových
otázek. Většina výborů vytvářela
tak předpoklady pro to, aby při práci na
pětiletém plánu v příslušných
státních orgánech se mohlo využít
i iniciativy poslanců ČNR, jejich námětů
opírajících se o jejich zkušenosti,
zejména z volebních obvodů. Některé
důležité problémy rozvoje byly průběžně
posuzovány i v předsednictvu ČNR. Díky
dobré a úzké spolupráci výborů
s příslušnými resorty a díky
pozornosti, která jednáním výborů
byla věnována členy vlády, seznámili
se poslanci ve značné hloubce jak s výchozími
podmínkami, tak i s náročnými úkoly,
jejichž plnění před námi teprve
stojí. Tyto metody práce orgánů České
národní rady zasluhují dalšího
prohlubování i v příštím
volebním období.
Výbory přistupovaly k jednání s vědomím
také toho, že v období let 1967 až 1969
nebyla věnována pozornost pracím na dlouhodobém
výhledu ani na 5LP, ač v konsolidovaných
podmínkách musí být celé období
běžné pětiletky věnováno
objasňování a přípravě
obsahu příštího 5LP. Tak měly
být u nás již ve třetím roce
4. pětiletky, tj. v roce 1968 uzavírány práce
na dlouhodobém výhledu a měly poskytnout
oporu při řízení plánovacích
prací ve všech socialistických organizacích
a institucích. V našich podmínkách bylo
však možno teprve v roce 1970 vytvořit základní
podmínky pro obnovení funkcí státního
aparátu a zahájit v mimořádně
složitých podmínkách politické
a ekonomické konsolidace plánovací práce.
Specifickou československou zvláštností
je, že období prací na 5LP bylo velmi krátké
a postrádalo oporu v dlouhodobém výhledu.
Nebylo tedy možné uspokojit řadu požadavků
poslanců po zdůvodnění dlouhodobých
tendencí, např. pokud jde o struktury konečných
potřeb, nebylo možné opřít plán
o dlouhodobou koncepci komplexního rozvoje automobilového
průmyslu, nebo všech druhů doprav včetně
silničního hospodářství a individuálního
motorismu atp.
V této souvislosti bych však chtěl vyzvednout
pozitivní skutečnost, že 5LP je podložen
již podrobným, konkrétním, adresným
a termínovaným programem ekonomického výzkumu,
který má přispět v termínech
nutných pro práce na 6. 5LP k objasňování
obsahu budoucí hospodářské politiky,
tj. po roku 1975. Plněním tohoto programu v požadovaných
termínech budou vytvořeny podmínky pro to,
abychom již v roce 1973 měli větší
zásobu poznatků o objektivně nutném
dlouhodobém rozvoji naší společnosti,
o možných cestách dalšího efektivního
rozvoje naší ekonomiky, a zejména o její
účasti na další socialistické
integraci.
Je nutno ocenit i to, že součástí 5LP
je další podrobný, adresný a terminovaný
program ekonomického výzkumu, orientující
naše ekonomická pracoviště k objasnění
další etapy zdokonalování systému
řízení.
Oba programy lze považovat za nový nástroj
řízení vědy a výzkumu v souladu
s direktivou XIV. sjezdu KSČ o zefektivnění
vědy a výzkumu a o zvýšení vedoucí
úlohy strany při jejich řízení.
Druhou specifickou zvláštností, kterou jsme
si uvědomovali při projednávání
ve výborech u zcela konkrétních otázek
je to, že 5. 5LP usiluje o řadu rychlých změn
ve vývoji řady tendencí a struktur často
náročných na investiční prostředky
v zájmu překonání disproporcí
a negativních tendencí, které byly důsledkem
předchozí živelnosti vývoje. Tak např.
předchozí zanedbání rozvoje palivo-energetické
základny staví před národní
hospodářství náročné
úkoly nejen přesunů stavebních kapacit
do SČK, ale vyvolává i nutnost relativně
vysokého přerozdělování finančních
prostředků prostřednictvím státního
rozpočtu, tedy i nutnost odčerpávat např.
zisky podniků poměrně vysokou sazbou odvodů,
anebo působí k tomu, že v některých
krajích se zpomalí řešení často
i velmi palčivých otázek pro nedostatek investičních
prostředků.
Oslabení vedoucí úlohy strany, oslabení
centrálního řízení, jež
přivedlo národní hospodářství
v roce 1968 na pokraj úpadku je tedy též příčinou,
že tvorba plánů se nemohla v dostatečné
míře opřít o kontinuitu působení
dlouhodobých, převážně pozitivních
tendencí.
Konečně bylo nutné při jednání
ve výborech přihlédnout i k tomu, jaké
tendence působí v současném období.
Obecně bylo možno konstatovat, že vývoj
vykazuje již převážně pozitivní
rysy, že pozitivní tendence jsou upevňovány
a že předpoklady, z nichž 5. 5LP vychází
jsou dobré. Kriticky nutno však posuzovat především
vývoj vlastních nákladů a rentability.
Je zřejmé, že dosažení žádoucího
rychlého snižování nákladů
si vyžádá relativně delšího
času. Hlavní příčinu, proč
se zvýšená aktivita a iniciativa našich
pracujících nepromítá i do hlavních
souhrnných kvalitativních ukazatelů lze spatřovat
v tom, že této iniciativě neodpovídá
ještě adekvátní zlepšení
řídící práce. Zlepšení
řídící práce nelze činit
přitom závislým na investičně
náročných prostředcích ideální
socialistické komplexní racionalizace, na zavádění
počítačů apod. Bez průtahů
lze však v souladu s direktivami XIV. sjezdu KSČ obnovit
na jednotlivých stupních řízení
spolehlivý informační systém, opřít
jej o soustavu norem všeho druhu na všech pracovištích,
což předpokládá spolehlivou evidenci,
zvýšení úlohy kalkulace při řízení
apod.
To jsou konečně základní podmínky
pro analytickou práci, umožňující
včasné poznání odchylek od žádoucího
stavu, jakož i příčin těchto
odklonů. Jen tak lze zajistit účinnost plánovaných
úkolů, účinnost kontroly jejich plnění
a uplatňovat i princip odměny podle práce,
orientovat socialistické soutěžení ke
kvalitativním ukazatelům. Zejména je to nutné
v podmínkách, kdy některé nástroje,
jako např. regulace mezd v závislosti na výkonech
vyvolávají chování, které je
v rozporu se záměry plánu, se společenským
zájmem na skutečných úsporách
živé a zvěcnělé práce.
Soudružky a soudruzi poslanci, podrobné projednání
5. pětiletého plánu či jeho jednotlivých
částí umožňuje omezit zpravodajskou
zprávu na některé vybrané úkoly
5. pětiletého plánu, jejichž realizace
bude soustřeďovat pozornost po celé období
pětiletky. Specifickou zvláštností podmínek
rozvoje ČSR, která je dána demokratickým
vývojem je nezbytnost zajišťovat prakticky celý
přírůstek společenského produktu
růstem produktivity práce. Musíme tedy zvládnout
proces přerozdělování pracovních
sil mezi odvětvími, respektive rozvojovými
a méně či málo efektivními
obory, závody a oblastmi. Konečně s tím
souvisí i cílevědomější
rozmisťování patnáctiletého dorostu.
Náročná bude strukturální změna
prvotních energetických zdrojů. Nesporné
pozitivní důsledky této koncepce se projeví
teprve v 6. pětiletce. Naopak 5. pětiletka je obdobím
náročných přesunů stavebních
kapacit do Severočeského kraje z jiných krajů.
Přitom víme, že výkonové rezervy
elektráren budou až do roku 1975 pod žádoucím
stavem. Direktiva po úspornosti ve spotřebě
energie nemůže proto zůstat v obecné
formulaci nebo jednorázovou akcí, ale musí
se od samého počátku projevit v cílevědomé
soustavné řídící práci
všech socialistických institucí a organizací.
Konečné zvýšení podílu
ušlechtilých paliv předpokládá
vytvářet plánovitě a s předstihem
konkrétní podmínky pro adaptabilitu spotřebitelů
těchto paliv i výrobců zařízení
umožňujících jejich spotřebu.
Mimořádně pozitivní rysy má
plánovaný rozvoj chemického průmyslu.
Tento bude nejdynamičtějším odvětvím
řízeným českou vládou. Na rozvoji
tohoto odvětví je závislý rozvoj a
efektivnost celé řady odvětví, celé
ČSSR i podstatné zefektivnění našeho
zahraničního obchodu. Klíčovou otázkou
zde bude přednostní zajištění
investičních potřeb tohoto odvětví
strojírenskými dodávkami a stavebními
kapacitami a uvádění kapacit do provozu v
daných lhůtách.
Přestože strojírenský komplex je řízen
federálními orgány, je správné
aspoň zaznamenat další náročný
úkol vlády ČSR a národních
výborů, který souvisí s objektivně
nutnou změnou výrobních programů uvnitř
strojírenství. Tyto změny nemohou být
úspěšně realizovány jinak, než
v součinnosti s národními výbory a
ostatními investory a výrobci v jednotlivých
místech, protože jsou zpravidla podmíněny
pohybem pracovních sil, jehož řízení
spadá do kompetence vlády ČSR a národních
výborů.
Jednání ve výborech ukázalo i na některé
slabiny plánu našeho strojírenství.
Zejména zůstalo neobjasněno krytí
potřeb národního hospodářství
nákladními auty nízké tonáže
a struktura dodávek zemědělské techniky.
Nelze dále nemít jistotu o plynulém zajištění
potřeb náhradních dílů.