Čtvrtek 8. července 1971

Podobně je tomu v investiční výstavbě. U některých akcí, na které se poskytuje dotace ze státního rozpočtu, mohou být úkoly státního plánu překročeny, zatímco u druhých se neplní. Zde je sice možno namítnout, že plánované úkoly investiční výstavby zejména v posledních letech nebyly ve svém celku plněny, avšak i v této oblasti se situace postupně zlepšuje na základě soustavné péče, která je stranickými a vládními orgány věnována řešení problémů investiční výstavby, takže žádoucí přeplňování stanovených úkolů nemusí být v krátké době výjimkou. Kromě toho minulé zkušenosti potvrzují, že v průběhu roku vznikají různé naléhavé potřeby, s nimiž státní rozpočet nemohl počítat, které je však nutno ve společenském zájmu zabezpečit, a to mnohdy i nad rámec rozpočtových rezerv určených na nepředvídané výdaje. Zabezpečení úhrady ze státního rozpočtu v uvedených a podobných případech má na zřeteli zmocnění vlády, resp. z jejího pověření ministr financí, což je obsaženo v § 11 návrhu zákona. Zmocnění je vázáno povinností vlády dodržet rovnováhu státního rozpočtu, tj. vyšší rozpočtový výdaj musí být vyrovnán buď zvýšením rozpočtových příjmů nebo úsporou na jiných rozpočtových výdajích, popř. odsunutím jiného méně naléhavého rozpočtového výdaje. Kdyby toto zmocnění vláda neměla, bylo by nutno každý takový případ předkládat k rozhodnutí příslušným orgánům ČNR, což by vzhledem k řadě změn, které jsou při realizaci státního plánu a státního rozpočtu každoročně nezbytné, znamenalo nejen velké zatížení zastupitelského orgánu, ale pro nezbytnost dodržení alespoň minimálního procedurálního postupu také značné časové zpoždění při řešení konkrétních případů, které by mohlo vyvolat v národním hospodářství značné problémy.

Uvedené zmocnění vlády nelze považovat za omezení pravomoci nebo obcházení ČNR také proto, že ČNR má možnost vymezit svou pravomoc každoročně v zákoně o státním rozpočtu v rámci provádění změn ve státním rozpočtu vládou. Kromě toho má možnost uplatnit v tom směru svou pravomoc dodatečně při projednávání zpráv o plnění státního rozpočtu, v nichž má vláda povinnost informovat ČNR o změnách státního rozpočtu, které na základě svého zmocnění provedla. Tato možnost je konečně ČNR dána i při projednávání státního závěrečného účtu republiky za uplynulý rozpočtový rok. Z uvedených praktických důvodů jsou do osnovy zapracována též ustanovení o podmínkách, za kterých mohou ústřední orgány překročit svůj rozpočet, stejně jako o rozpočtových přesunech a vázání rozpočtových prostředků.

Za důležité a potřebné považuji dále ustanovení osnovy o povinnosti navrhovatelů zjišťovat rozpočtové výsledky zákonů a jiných opatření a současně navrhovat ve všech případech, kdy na základě přijatých opatření má dojít ke zvýšení výdajů nebo snížení příjmů státního rozpočtu, rozpočtů národních výborů a státních fondů republiky, úhradu zvýšených výdajů nebo náhradu úbytku příjmů, a to jak pro běžný rok, tak i pro další léta.

Toto ustanovení umožňuje orgánům, které o přijetí opatření rozhodují, odpovědně posoudit ekonomické důsledky navrhovaných opatření a odmítnout přijetí takových opatření, která by rozpočet neúnosně zatěžovala. Nyní půjde o to, aby toto ustanovení bylo v praxi důsledně dodržováno a nebyla přijímána opatření, která se později pro svou ekonomickou neúnosnost ukáží jako nerealizovatelná. Bude proto i úkolem orgánů ČNR, aby při výkonu své kontrolní funkce věnovaly plnění tohoto úkolu svou pozornost.

Soudružky a soudruzi poslanci, uvedla jsem několik poznámek na podporu projednávaného návrhu zákona o rozpočtových pravidlech republiky a jsem přesvědčena, že jeho přijetí a zejména důsledné uplatňování a dodržování v ekonomické praxi přispěje k dalšímu uplatnění rozpočtové a finanční kázně v zájmu zabezpečení úkolů, které před celou naši společnost postavil XIV. sjezd naší strany.

Předseda ČNR E. Erban: Děkuji soudružce poslankyni Bardoňové. Nyní promluví poslanec ing. M. Ptáček.

Posl. ing. Milan Ptáček: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, dosavadní právní úprava, která se dotýkala státního rozpočtu a hospodaření s rozpočtovými prostředky, nevyhovuje již současným a tím méně výhledovým potřebám, a proto je nezbytně nutné přikročit k přijetí nového zákona o pravidlech státního rozpočtu. Je třeba přitom nutně respektovat státoprávní uspořádání, při současném sledování zásady jednotné československé ekonomiky.

Posledně jmenovanou zásadu bych chtěl, zejména po zkušenostech nedávných let, kdy se i v hospodářské oblasti projevily negativní jevy a tříštění sil místo jejich účelného využívání a integrace, zvláště zdůraznit. V předloženém vládním návrhu zákona se plně odráží snaha tyto nedostatky odstranit. Vládní návrh počítá s tím, že státní rozpočet bude vycházet ze základních cílů a úkolů střednědobých, zpravidla pětiletých plánů, a že bude účelně využívat k žádoucímu rozvoji naší ekonomiky finančních nástrojů. Kladem vládního návrhu je současně skutečnost, že po jeho schválení budou zákonně upraveny i ty instituce, u kterých tak tomu dosud nebylo. Mám na mysli státní fondy a státní závěrečný účet. Účelně také návrh zákona řeší v souladu s potřebami hospodářské praxe otázku pravomocí výkonných orgánů. Ve výboru pro národní výbory a národnosti jsme přirozeně posuzovali velmi podrobně tu část vládního návrhu zákona o rozpočtových pravidlech, která se dotýká hospodaření národních výborů. Vládní návrh zákona plně respektuje úlohu a postavení národních výborů v soustavě zastupitelských sborů v naší společnosti, vychází z širokého okruhu otázek, které národní výbory samostatně řeší a počítá proto i nadále naprosto správně s existencí souhrnného finančního vztahu jako výrazu jejich úlohy a postavení. Pro řešení některých problémů s širším dosahem nebo zvláštního, specifického charakteru bude volena vedle toho forma účelových zúčtovatelných subvencí a na druhé straně pro rozvoj iniciativy národních výborů i občanů a pro řešení místních rozvojových potřeb se počítá s existencí fondu rezerv a rozvoje národních výborů. Tyto zásady rozpočtového hospodaření národních výborů plně odpovídají potřebám této oblasti. Považuji proto principy vládního návrhu zákona za správné a souhlasné s požadavky plánovitého rozvoje naší společnosti. Úpravy, které po jednáních ve výborech jsou navrženy u některých paragrafů, jen dále precizují znění návrhu zákona v uvedeném duchu. Doporučuji proto za výbor pro národní výbory a národnosti přijetí zákona o rozpočtových pravidlech podle předloženého návrhu.

Předseda ČNR E. Erban: Děkuji poslanci ing. Ptáčkovi. Dávám slovo poslanci dr. Vybralovi.

Posl. prof. JUDr. Vladimír Vybral: Vážená Česká národní rado, výklad soudruha zpravodaje a soudruha ministra financí seznámil plénum ČNR s podstatným významem a obsahem předložené osnovy zákona, k níž mně dovolte přednést několik poznámek, které osvětlují význam zákona z hlediska vývoje našeho rozpočtového práva v současné době i v blízké budoucnosti.

Loni v prosinci přijalo Federální shromáždění celou sérii zákonů, které přispěly podstatně k posílení federativního řízení našeho státu a jeho řídících pravomocí. V oboru rozpočtového práva byl to zákon FS o pravidlech státního rozpočtu čs. federace a o zásadách hospodaření s rozpočtovými prostředky federace a obou republik č. 134/1970 Sb., který nahradil starý zákon č. 3/1959 Sb. o téže materii. Předložená osnova zákona provádí a doplňuje tento federální zákon s platností pro Českou socialistickou republiku. Slovenská socialistická republika nás předstihla o dva měsíce s provedením stejného legislativního úkolu schválením zákona SNR č. 32/1971 Sb. Už tato fakta sama svědčí o tom, že jde o další významný článek v konsolidačním procesu našeho státního zřízení, a proto schválení předložené vládní osnovy považujeme jistě všichni za svou politickou i odbornou povinnost.

Význam osnovy mne vede k tomu, abych současně poukázal na některé otázky, které si během dalšího vývoje vyžádají vyjasnění, případně i nového řešení. První poznámka platí legislativní technice zákona. Jde-li o zákon národní rady, který provádí federální zákon věnovaný téže materii, jeví se mně logickou nutností, aby zákon národní rady dodržoval pořadí hlav, resp. částí federálního zákona pro zákonnou úpravu platnou pro obě republiky. Je to žádoucí nejen z hlediska těch četných pracovníků státní správy, kteří budou tento zákon aplikovat v praxi v českých zemích i na Slovensku, nýbrž i z hlediska těch posluchačů vysokých škol, kteří se budou studijně seznamovat s oborem našeho nového rozpočtového řádu. Úpravu oné materie, která nemá ve federálním zákoně samostatnou kapitolu, jako je tomu např. u rozpočtových předpisů pro národní výbory, je logické zařadit tuto část v celkovém kontextu osnovy na předposlední místo, tj. před ustanovením "všeobecná a závěrečná". Ježto i zákon SNR také nerespektoval uvedený požadavek, bude nutno v této věci zjednat zásadní jasno v připravovaných Směrnicích pro legislativní činnost našich zákonodárných sborů.

Další poznámku věnuji poměrně složité otázce kontrolních kompetencí, které vládní osnova vyhrazuje ministerstvu financí v § 32. Rozsah těchto kontrolních kompetencí odpovídá zhruba dnešnímu právnímu stavu a je také přiměřený úkolům, které mají plnit obě národní ministerstva financí. Nové momenty vnáší do tohoto komplexu kontrolních pravomocí připravovaná osnova zákona o výborech lidové kontroly, které by působily jednak na úrovni federace, jednak na úrovni obou národních republik a potom i v soustavě národních výborů. V čele federálního výboru a národních výborů lidové kontroly stojí ministři jako členové příslušné vlády. Složitost úpravy kontrolní materie je dána také skutečností, že ještě před uzákoněním instituce Výboru lidové kontroly byly přijaty oběma národními radami zákony o finančních správách, jimž se dostalo široké pravomoci ke kontrole a revizi jak státních příjmů, tak i státních výdajů obou republik včetně příjmů plynoucích federaci.

Naše i slovenská osnova se vyhýbá možnému střetu těchto kontrolních kompetencí s působností "jiných kontrolních orgánů" negativním ustanovením, že působnost těchto orgánů není tímto zákonem dotčena, a to ani pokud jde o ministerstvo financí, anebo o kompetence svěřené finančním správám. Je zřejmé, že k přesnému vymezení vzájemných kontrolních kompetencí mezi národními ministerstvy financí na jedné straně a republikovými výbory lidové kontroly na druhé straně budeme moci ještě přispět při projednávání osnovy příslušného zákona, ale už dnes je možno se vyslovit o zásadách takové racionální úpravy této materie. Je tu třeba přihlédnout hlavně ke skutečnosti, že úsporná opatření federální vlády aplikovaná vůči řídícímu a správnímu aparátu ztenčila kádrové obsazení jak finančních správ, tak odborného aparátu dřívějších kontrolních úřadů českého i slovenského tou měrou, že racionálně dělba kontrolních pravomocí mezi obojí orgány stává se železnou nutností. Dělba by mohla být v podrobnostech upravena interní dohodou, která by např. finančním správám přednostně zajišťovala kontrolu státních příjmů, kdežto kontrolu státních výdajů by přednostně vykonávaly orgány aparátu lidové kontroly.

Mimo rámec těchto úvah o racionální dělbě kontrolních pravomocí mezi právě uvedenými orgány spadá otázka,-zda je účelné využít finančně právního institutu státního závěrečného účtu jako podkladu pro soubornou výroční kontrolní zprávu, kterou by vypracovávaly Výbory lidové kontroly na úrovni federace i obou národních republik a předkládaly ji před projednáním osnovy rozpočtového zákona také parlamentním orgánům. Přiklonit se k tomuto řešení by znamenalo pokračovat v dosavadní osvědčené tradici, která využívala odborného kontrolního aparátu českého a slovenského kontrolního úřadu k určité formě oponentury vůči rozpočtovým projektům ministerstev financí, projednávaným na půdě parlamentních orgánů. Nutným předpokladem pro úspěch takové oponentury by bylo včasné sestavení státních závěrečných účtů příslušným ministerstvem financí, ježto kvalita zpracovávaných kontrolních poznatků vyplývajících z finančních výsledků státního hospodaření nutně závisí na dostatečném časovém rozmezí mezi sestavením státního závěrečného účtu za uplynulý rozpočtový rok a mezi předložením rozpočtového projektu na novou periodu; šlo by tu nejméně o lhůtu půlroční. Včasná sestava závěrečných účtů by při pokročilé mechanizaci účetně správních a pokladních operací neměla být v současných poměrech už rozhodující překážkou při realizaci tohoto záměru. Předpokládá to mezi jiným i zásadní rozhodnutí otázky, je-li kalendářní rok pro naše poměry nejvhodnější časovou periodou, s níž by se mělo při sestavě rozpočtů a závěrečných účtů počítat, nebo zda by se nemělo přejít na princip lomeného roku počínajícího jarním obdobím/např. s datem 1. dubna/, a končícím 31. března následujícího roku.

Kvalifikované řešení souvislé problematiky záviselo by také na tom, v jaké lhůtě by se sestavovaly odborně fundované účetní závěrky valné většiny našich podnikových organizací, které by měly být východiskem také pro vyčíslení finančních vztahů závěrečného účtu k těmto účetně ekonomickým základům. Výsledky dosavadních revizí prováděných finančními správami ukazují v tomto směru ještě značné nedostatky vyplývající z finanční nekázně nebo špatné informovanosti podniků o příslušných finančně právních předpisech daňových resp. odvodových.

Soudím, že chystaná osnova o Výborech lidové kontroly přiblíží celou tuto problematiku kvalifikovanému řešení, jež budeme moci ještě ovlivnit při projednávání a schvalování této zákonné osnovy.

Poukáži zde ještě na další etapy, v nichž bude probíhat další zdokonalení našeho rozpočtového práva. Federální zákon o rozpočtových pravidlech počítá s vydáním několika prováděcích předpisů. které budou závazně upravovat další úseky rozpočtových předpisů. Mají být vydány jednotné směrnice pro sestavování státních rozpočtů a také má být provedena koordinace směrnic pro sestavování rozpočtů národních výborů, které by byly vydány vládami národních republik, případně jejich ministerstvy financí. Významným pokrokem proti dnešnímu stavu by bylo stanovení jednotné rozpočtové skladby rozpočtu federálního i rozpočtu obou republik, s níž federální zákon rovněž počítá. Od realizace jednotné rozpočtové skladby lze si také slibovat větší míru publicity pro celé naše rozpočtové hospodářství, které si plným právem zasluhuje rostoucí pozornosti naší socialistické společnosti. Možnost širšího zveřejňování rozpočtových dat i informací z oboru státního hospodářství, dalo by i nám poslancům větší prostor při šíření vědomostí o problémech našeho státního hospodářství a o jejich úspěšném zdolávání programovou činností vedoucí strany i cílevědomou a důslednou působností všech vládních orgánů, uplatňujících všestranně zásady socialistické zákonnosti a finanční disciplíny.

Také naší mládeži studující i na středních a vysokých školách ekonomické a finanční obory by se tímto rozšířeným informačním materiálem dostalo podstatně větších vědomostí o základních otázkách socialistického hospodářství a znamenalo by to jistě i zvýšení zájmu mladé generace o rozšíření vlastní odborné kvalifikace v tomto oboru.

Lze dále počítat s vydáním prováděcích předpisů pro instituci našeho fondového hospodářství, a to pro sestavování rozpočtů i závěrečných účtů fondů i předpisů pro hospodaření fondovými prostředky.

Závěrem lze říci, že vydáním souboru těchto prováděcích předpisů bylo by docíleno podstatné reformy našeho rozpočtového práva a že všem našim parlamentním sborům dostalo by se možnosti podílet se na tomto reformním díle, uskutečňujícím podstatný pokrok v širokém oboru našeho státního hospodářství.

Děkuji za pozornost. /Potlesk./

Předseda ČNR E. Erban: Soudružky a soudruzi, tím je pořadí přihlášených řečníků vyčerpáno. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? /Nikdo./ Není tomu tak. Rozprava je ukončena. Prosím zpravodaje poslance ing. J. Horáka o závěr.

Posl. ing. Jaromír Horák: Já bych k závěru rozpravy chtěl reagovat jen na příspěvek prof. Vybrala asi v tom směru, že pojednává o metodice celé legislativní činnosti a dotýká se projednávaného materiálu ve dvou připomínkách. Jde o připomínku, jak řadit jednotlivé části navrhovaného zákona, která hovoří o tom, že toto řazení neodpovídá již schválenému zákonu SSR. My jsme tuto věc diskutovali ve výborech a argumentace pro změnu není jednoznačná. Tato připomínka pro metodiku je nesmírně správná a také z naší strany byla akceptována pro futuro, pro další činnost v legislativní oblasti. To je jen k vysvětlení, proč jsme ponechali návrh ve stejném znění.

Já sám jsem ve své zprávě hovořil o některých rozdílech české a slovenské textace. Domníváme se - znovu opakuji, že bude třeba vynaložit veliké úsilí, aby k těmto rozdílům nedocházelo, i když víme, že návrh tohoto zákona byl předkládán a konzultován oběma našimi republikami v podstatě ve stejném znění, ale v průběhu projednávání došlo k určitým změnám, které vytvářejí menší rozdíly, které jistě budou způsobovat obtíže právě při využívání legislativních opatření v praxi.

Druhá připomínka se týkala systému kontrol. Soudruh profesor uváděl, že tato otázka bude řešena zvláštními zákonnými předpisy. Domnívám se, že nemůžeme popřít jeden fakt, který musí být uplatňován v praxi, že vždy proces řízení musí mít jako svůj nástroj i nástroj kontroly. Navrhovaná kontrola v zákoně nenarušuje tuto zásadu, naopak naplňuje ji životem.

V podstatě všechny diskusní příspěvky podporují návrh a doporučují ho ke schválení.

Předseda ČNR E. Erban: Děkuji zpravodajovi. Přistoupíme nyní k hlasování. Doporučuji, abychom hlasovali o celém vládním návrhu zákona najednou ve znění předložené písemné zprávy všech tří výborů. Jsou nějaké připomínky k tomuto způsobu hlasování? /Nebyly./

Kdo tedy souhlasí s celým vládním návrhem zákona ČNR o pravidlech státního rozpočtu ČSR a o hospodaření s rozpočtovými prostředky /rozpočtová pravidla republiky/, a to ve znění společné zprávy výboru pro plán a rozpočet, výboru ústavně právního a výboru pro národní výbory a národnosti, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./

Je někdo proti? /Nikdo./

Kdo se zdržel hlasování? /Nikdo./

Děkuji, tím je projednán tento bod denního pořadu.

Přerušuji nyní schůzi na 15 minut.

/Schůze České národní rady přerušena v 10.20 hodin./

/Schůze České národní rady opět zahájena v 10.44 hodin./

Předseda ČNR E. Erban: /zvoní/ Zahajuji přerušenou schůzi ČNR. Přistoupíme k projednávání osmého bodu pořadu schůze, kterým je


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP