Středa 7. července 1971

Pozitivním rysem v činnosti národních výborů je ta skutečnost, že i přes mimořádně dlouhé volební období nedošlo ke značnějšímu útlumu jejich práce a v mnohých případech můžeme naopak vidět konkrétní výsledky příkladné iniciativy. Poznatky v tomto směru má jistě většina z nás. Celostátní konference národních výborů svolaná před nedávnem vládou a po ní následující okresní konference, z nichž se některé již v tomto týdnu konají, budou zajisté dobrým nástupem k plnění všech významných politických úkolů v předvolebním období. Dosavadní činnost národních výborů, v nichž se promítá vůle pracujících, sdružených v Národní frontě pod vedením KSČ, je garantem, že dnes námi projednávaný zákon o volbách do národních výborů bude nejenom správně pochopen, ale projeví se i důvěrou občanů v kandidáty NF. Předsednictvo ČNR projednalo materiál a schválilo opatření, týkající se součinnosti ČNR a národních výborů. Bude potřebí, abychom nyní, nastupujíce do předvolebního období, byli v nejužším styku s národními výbory, využívali ve své vlastní práci jejich poznatků, zúčastňovali se aktivně jimi pořádaných akcí a pomáhali NV všude tam, kde jako poslanci ČNR podle svých zkušeností můžeme pomoci. Závažnost tohoto úkolu byla vyjádřena ve sjezdové rezoluci těmito slovy: "Povinností zastupitelských sborů a jejich poslanců je být v těsném spojení s občany, spolupracovat s organizacemi NF a s pracovními kolektivy při řešení místních, celospolečenských otázek."

Dosavadní poznatky z činnosti NV ukazují na nutnost zlepšit věkové a sociální složení NV. Pro některé národní výbory je charakteristické úzké zastoupení žen a mládeže. To se týká ovšem v mnohem větší míře i nejvyšších zastupitelských sborů. Odstranění těchto nedostatků bude jedním z důležitých úkolů volební přípravy.

Věřím, že odpovědný přístup k výběru kandidátů a dostatek odvahy dát jim důvěru pro výkon důležité funkce povedou i v tomto směru k pozitivním výsledkům. Bude to ku prospěchu iniciativního plnění náročných úkolů a důsledného uplatňování politiky KSČ a NF v jejich činnosti.

Vážené soudružky a soudruzi, měli jsme všichni možnost prostudovat oba návrhy volebních zákonů. Budeme jistě zajedno v tom, že svým pojetím plně odpovídají potřebám dalšího rozvoje socialistického státu a prohloubení zásad socialistické demokracie v našem veřejně politickém životě. V návrzích jejich zdůvodnění se promítají teoreticko-politická stanoviska XIV. sjezdu KSČ. Jménem poslanců-komunistů navrhuji, abychom s oběma zákony vyslovili jednoznačně svůj souhlas.

Předseda ČNR E. Erban: Děkuji soudruhu Ambruzovi. Dále je přihlášen místopředseda ČNR V. Jedlička.

Místopředseda ČNR Věroslav Jedlička: Vážený soudruhu předsedo, vážená Česká národní rado, soudružky a soudruzi, dovolte, abych jménem skupiny poslanců ČNR - příslušníků Československé strany socialistické - zaujal stanovisko k předloženým návrhům zákonů o volbách do České národní rady a do národních výborů.

Poslední zasedání našeho ÚV strany, kdy jsme se zabývali hlavními úkoly, jež čekají nyní po XIV. sjezdu KSČ celou společnost a tedy i naši stranu, věnovalo i otázce voleb do zastupitelských sborů dostatečnou pozornost.

Při posuzování obou předložených návrhů volebních zákonů jsme se zamýšleli nad hlavními zásadami, z nichž tyto návrhy vycházejí a položili jsme si otázku, zda jsou v souladu s představami naší strany v tak důležité problematice, jakou bezesporu volby do zastupitelských sborů jsou.

Vycházeli jsme přitom z historicky ověřené skutečnosti, že socialismus nelze uskutečnit jinak, než diktaturou proletariátu, která spojuje násilí proti buržoazii, tj. proti menšině obyvatelstva, s plným rozkvětem demokracie, tj. opravdu rovnoprávné a všeobecné účasti celé masy obyvatelstva na všech státních záležitostech. Proto je velmi důležité, abychom do správy státu zapojili co největší počet pracujících, neboť socialismus může uskutečnit jen převážná většina prostých občanů, kteří iniciativně dají tomuto cíli všechnu svou zkušenost a dovednost. Z tohoto hlediska je otázka voleb jednou z nejdůležitějších politických otázek, zajímajících širokou naši veřejnost. Je to oprávněný zájem, neboť volby a volební zákony, které je právně podkládají, vytvářejí základnu pro přímou účast širokých lidových mas a jejich zastupitelských orgánů při budování socialismu.

Je naším základním politickým úkolem zásadní povahy, vytvořit v denní praxi takové formy socialistické demokracie, jež budou v myslích našich občanů stvrzovat, že socialistická demokracie překonává všechny přežívající představy o buržoazně demokratickém zřízení předválečné republiky.

Mimo Národní frontu, kterou tvoří v našem politickém systému třídně politický svazek komunistů i nekomunistů, jednotlivých sociálních skupin našeho obyvatelstva, dělníků, rolníků a inteligence, jsou to především zastupitelské orgány, jejichž činnost představuje praktickou denní náplň pojmu socialistické demokracie.

Na XIV. sjezdu KSČ bylo k tomuto problému řečeno soudruhem dr. Husákem na různých místech toto:

"Základní formou vlády pracujícího lidu je systém národních výborů a zastupitelských sborů. Národní výbory jako přímé volební orgány lidu musí pracovat tak, aby v nich občané viděli své dobré představitele, kteří řeší jejich denní i perspektivní zájmy a potřeby." "Představitelem lidové moci v našem státě jsou nejvyšší články zastupitelské soustavy, Federální shromáždění, Česká národní rada a Slovenská národní rada."

Soudružky a soudruzi poslanci, sami z vlastních zkušeností z práce ve volebních obvodech víme, že s tímto pojetím úlohy zastupitelských sborů, zejména nižších stupňů, tj. krajských, okresních a místních, se nedá úloha zastupitelstev za buržoazní republiky vůbec srovnávat.

Poslanci všech zastupitelských orgánů představují významnou politickou sílu, která je spolu s aktivisty v občanských výborech, komisích a jiných orgánech schopná významně se podílet na utváření politického myšlení našich lidí.

Z toho vyplývá, že dosavadní nedostatky netkvěly v institucionálním uspořádání socialistické demokracie, ani v počtu zúčastněných poslanců a aktivistů, nýbrž v obsahu a stylu jejich práce.

Základem do budoucna jsou pro nás a musí být v tomto směru myšlenky vyslovené soudruhem Husákem na XIV. sjezdu KSČ, kde ve zprávě o práci ÚV KSČ řekl: "Národní výbory od svého vzniku po válce vykonaly obrovský kus práce. Nedostatků v jejich práci je ale ještě dost." "Národní výbory nesmí trpět nepořádky, nezodpovědnost, obohacování jednotlivců, protekcionářství a mnohé jiné nešvary."

Je skutečností, že všechny tyto nedostatky hluboce působí na myšlení našich lidí; a nejhorší jsou ty případy, kdy naši občané upozorňují poslance na určité závady a jsou buď odmítnuti nebo dokonce zakřiknuti, nebo jsou ponecháni bez řádné odpovědi. Z těchto zdánlivě nedůležitých událostí, střetnutí a zklamání vyrůstá pak vážná politická představa v myslích ne už jedinců, ale mnohých, že naše socialistická demokracie je nedokonalá. Tomu je třeba předcházet každodenní aktivní prací poslanců. Proto zejména my poslanci si musíme být vědomi tohoto faktu a dávat si pozor doslovně na každý náš čin. Neboť podle nás je měřen společenský systém. Přímost, poctivost, srdečnost ve vztahu k občanům musíme mít vžité jako osobní vlastnosti.

Volební zákony, o nichž jednáme, vytvoří právní základ politicky mimořádně závažné celospolečenské akce. Volby do zastupitelských orgánů v podmínkách naší socialistické demokracie nepředstavují už poslední kolo mocenského zápasu třídně antagonistických sil, jako je tomu v buržoazní demokracii. Proto usnesení našeho ÚV zdůrazňuje, že volby musí být výrazem sjednocení všech socialisticky smýšlejících sil.

Skutečnost, že kandidáti nejsou navrhováni proti sobě stojícími sociálními skupinami, nýbrž NF jako jednotícím svazkem všech skupin našeho obyvatelstva, svazkem komunistů s nekomunisty, ukazuje v tomto smyslu vyšší stupeň demokracie v našem pojetí. Volby do zastupitelských orgánů státu tím dostávají integrační sjednocující funkci. Umožňují konfrontaci různých sociálních zájmů, kritiku činnosti státních orgánů i svobodnou výměnu názorů na řešení společenských problémů v zájmu rozvoje socialismu.

Takto se, soudružky a soudruzi, díváme na volby, ve kterých nevidíme jen vlastní volební, byť i nesmírně důležitý akt. Musíme věnovat mimořádnou péči celému průběhu volebních příprav, zahrnujících veřejné hodnocení práce zastupitelských sborů a jejich poslanců, výběr a navrhování kandidátů demokratickou formou, projednání volebních programů s občany. I naše strana chce přispět k tvorbě těchto volebních programů NF co nejvíce a co nejlépe. Volební kampaň chápeme tedy jako velmi náročnou politickou akci, směřující k posílení jednoty a politické aktivity našich občanů. Věříme, že správným výběrem kandidátů a dobře volenou předvolební kampaní dosáhneme stanoveného cíle a že tak vyvstane v plné síle smysl a význam jednotné kandidátky NF a celého aktu voleb: ne rozpoltit společnost předvolebním politicko-mocenským bojem, na jedné straně nerealistickými sliby, na druhé straně zostouzením protivníka všemi prostředky, nýbrž ji naopak sjednotit kolem programu celé NF pod vedením KSČ, znamenající další krok v budování dokonalejší společnosti.

Soudružky a soudruzi poslanci, my poslanci Čs. strany socialistické, považujeme předložené osnovy zákonů za plně vyhovující z hlediska zásad, o kterých jsem hovořil. Proto pro jejich přijetí budeme hlasovat.

Při této příležitosti chci prohlásit, že celá naše strana ve smyslu usnesení a závěrů přijatých na zasedání svého ÚV dne 2. 7. 1971 vynaloží v nadcházejícím období veškeré úsilí k tomu, aby se volby u nás staly významným činitelem v procesu dalšího sjednocování všech socialistických sil naší společnosti.

Předseda ČNR E. Erban: Děkuji poslanci Jedličkovi, nyní se přihlásil o slovo místopředseda ČNR F. Toman.

Místopředseda ČNR František Toman: Vážený soudruhu předsedo, vážená Česká národní rado, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci! Jménem skupiny poslanců - příslušníků Československé strany lidové - chci se vyjádřit k iniciativnímu návrhu zákona o volbách do ČNR a k vládnímu návrhu zákona o volbách do NV v České socialistické republice.

Jsme hluboce přesvědčeni, že úloha zastupitelských sborů všech stupňů v socialistické demokracii je mimořádně významná.

Svědčí o tom i velmi silný nápor, jemuž byly zastupitelské sbory vystaveny v krizovém období v roce 1968.

Protisocialistické síly vedly útok na vedoucí úlohu KSČ nejen ve společenských organizacích NF, ale i v zastupitelských orgánech.

Útoky směřovaly proti jednotné kandidátce NF, doporučoval se přechod k tzv. pluralitnímu modelu demokracie, k neodvislosti jednotlivých složek NF, což znamenalo popření myšlenky demokratického centralismu v NF a ve svých důsledcích její rozklad. Byl teoreticky zdůvodňován požadavek, aby jednotlivé složky NF, tj. jak politické strany, tak i společenské organizace, stavěly své vlastní kandidáty do voleb a objevily se i požadavky, aby voleb se zúčastnily samostatně i organizace, které nebyly členy NF.

Tento vývoj by nás dovedl ke staré buržoazně demokratické praxi, k boji všech proti všem.

Tedy nikoliv k nápravě chyb, nýbrž k návratu k tomu, co již bylo překonáno. Jestliže buržoazní demokracie je pokrokem proti absolutismu jakéhokoliv druhu, ať je výrazem vlády feudální či jiné oligarchie, nelze souhlasit s tím, aby byla považována za pokrok v období, kdy tvoříme socialistickou společnost. Vždyť podobné názory zcela pomíjejí změny v třídním složení společnosti, k nimž došlo u nás po vítězství lidu v únoru 1948.

Z úplného přesvědčení prohlašujeme, že společenským a politickým základem naší veškeré činnosti je pro nás NF tak, jak se u nás historicky vyvinula od druhé světové války, tj. politický svazek všech skupin pracujících, svazek komunistů s nekomunisty, v němž plně uznáváme vedoucí úlohu KSČ.

XIV. sjezd KSČ položil mimořádný důraz na základní organizace, aby v budoucím období byl dále upevňován třídně politický základ našeho socialistického státu a aby v zájmu pracujících a celé společnosti byly rozvíjeny jeho funkce v mnohostranné formy jeho působení.

Ve sjezdové zprávě, přednesené generálním tajemníkem ÚV KSČ soudruhem dr. G. Husákem, bylo konstatováno, že mocenské státní orgány, federální i národní vlády, zastupitelské sbory a celý systém národních výborů - dnes svoji významnou úlohu v podstatě plní a že zejména v období konsolidace vykonaly tyto orgány velký kus pozitivní práce. V dané souvislosti byla však současně vytyčena jasná a jednoznačná politická linie, která i nás poslance ČNR zavazuje, abychom ze všech svých sil přispívali k zdokonalování činnosti státních orgánů a vytvářeli tak trvalé podmínky k rozvoji socialistického života v naší zemi.

Tomu také plně odpovídá ustanovení návrhu zákona o volbách do ČNR, že do funkce poslanců tohoto nejvyššího zastupitelského sboru ČSR mají být voleni občané, kteří budou schopni opravdu kvalifikovaně plnit tyto náročné úkoly. Otázkou klíčového významu je zde oddanost věci socialismu a zásadám internacionalismu, politická i odborná vyspělost a v neposlední řadě i to, co zakládá úctu k výkonu poslaneckého mandátu - vyhraněný mravní profil.

Tento požadavek, vyslovený v návrhu zákona o volbách do ČNR a stejně tak i v návrhu zákona o volbách do národních výborů, je v souladu s marxisticko-leninskými principy učení o státě, jehož cílem je - jak to potvrdily závěry XXIV. sjezdu KSSS - zdokonalení celé politické organizace společnosti. Je proto správné, že se návrh zákona o volbách do ČNR a do národních výborů o tyto teze opírá a přejímá osvědčené zkušenosti socialistického volebního zákonodárství a že spojuje teoretické zásady výstavby socialismu jak u nás, tak i v ostatních socialistických zemích.

Jedním z charakteristických rysů předložených zákonů, který toto potvrzuje, je skutečnost, že poslanci ČNR a NV jsou poslanci NF, tzn. že v zastupitelském sboru i mezi svými voliči zastávají a prosazují v nedílné jednotě celospolečenské zájmy výstavby socialismu a že jsou povinni spojovat je se zájmy místními a se zájmy svých voličů. Významné postavení NF, která v našem politickém systému představuje třídní svazek dělnické třídy, družstevních rolníků, socialistické inteligence a ostatních vrstev pracujících, je v zákonech výrazně potvrzeno dalšími důležitými ustanoveními. Týká se to nejen práva podávat návrhy na vhodné kandidáty, jejich výběru a jejich registrace. Národní frontě se dostává totiž pověření politicky řídit celý volební proces a to cestou volebních komisí NF.

Ocenění rovněž zasluhuje, že se v zákoně o volbách do ČNR, kromě obecných demokratických zásad volební o práva, plně respektují a uplatňují i ústavní principy čs. federace. Tak budou nyní první lidové volby do ČNR znamenat další přínos k rozvinutí leninských zásad rovnosti a rovnoprávnosti ve vztahu mezi národy a národnostmi a přispějí k upevnění federativního uspořádání našeho státu.

V rezoluci XIV. sjezdu KSČ se praví, že povinností zastupitelských sborů a jejich poslanců je, být v těsném spojení s občany, spolupracovat s organizacemi NF a pracovními kolektivy při řešení místních a celospolečenských otázek. V této souvislosti se uvádí, že v dalším rozvoji socialistické demokracie připadá stále významnější úloha národním výborům jako místním orgánům státní moci a správy, které svým bezprostředním vztahem k životu občanů mají předpoklady pro jejich široké zapojování do řízení naší společnosti.

K dosažení těchto celospolečenských cílů vytváří návrh zákona o volbách do NV ty nejlepší předpoklady. Specifické poslání NV lidem volených, lidem kontrolovaných a jemu odpovědných tyto přímo předurčuje, aby se staly v obcích, městech, okresech a krajích oním organizovaným centrem, které se platně podílí na řešení celospolečenských záležitostí a na uspokojování potřeb občanů. Zároveň s tím vystupuje stále výrazněji do popředí politickovýchovná úloha NV, jejich každodenní úsilí o to, aby se prohlubovalo socialistické vědomí a soužití občanů. Právě touto činností mohou národní výbory, jako nejširší základna pro aktivní účast občanů na správě státu, ukazovat pracujícímu lidu, jak postupovat v rozvoji socialistické společnosti, jak se zbavit příčin, které vedly v minulosti ke krizím a naopak vytvářet ovzduší klidu, důvěry, jistoty a budovatelské aktivity.

Návrh zákona o volbách do NV z těchto postulátů vychází. Vytváří rozhodující podmínky pro zdokonalení práce tohoto významného článku našeho společenského zřízení a socialistické demokracie. Patří mezi ně nezbytnost upevnit v NV postavení dělnické třídy a ostatních pracujících, podstatně zvýšit zastoupení žen a mladých lidí.

Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, projednáváním návrhů zákonů o volbách do zastupitelských sborů jde nám všem v Národní frontě o osvědčení vedení KSČ, abychom v současném politicky exponovaném období prokázali politickou zralost a aby se volby staly vítězstvím všech poctivých občanů naší socialistické republiky. Jsem přesvědčen, že návrhy zákonů o volbách do ČNR a do NV svou principiální jednoznačností, svou srozumitelností a přehledností vytvářejí k dosažení těchto cílů ty nejlepší předpoklady.

Dovolte mi proto, abych jménem poslanců ČNR, členů Čs. strany lidové, prohlásil, že pro přijetí obou těchto zákonů budeme nejen hlasovat, ale jejich jednotlivá ustanovení budeme ve své praktické činnosti plně podporovat a prosazovat.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP