Pozitivním rysem v činnosti národních
výborů je ta skutečnost, že i přes
mimořádně dlouhé volební období
nedošlo ke značnějšímu útlumu
jejich práce a v mnohých případech
můžeme naopak vidět konkrétní
výsledky příkladné iniciativy. Poznatky
v tomto směru má jistě většina
z nás. Celostátní konference národních
výborů svolaná před nedávnem
vládou a po ní následující
okresní konference, z nichž se některé
již v tomto týdnu konají, budou zajisté
dobrým nástupem k plnění všech
významných politických úkolů
v předvolebním období. Dosavadní činnost
národních výborů, v nichž se
promítá vůle pracujících, sdružených
v Národní frontě pod vedením KSČ,
je garantem, že dnes námi projednávaný
zákon o volbách do národních výborů
bude nejenom správně pochopen, ale projeví
se i důvěrou občanů v kandidáty
NF. Předsednictvo ČNR projednalo materiál
a schválilo opatření, týkající
se součinnosti ČNR a národních výborů.
Bude potřebí, abychom nyní, nastupujíce
do předvolebního období, byli v nejužším
styku s národními výbory, využívali
ve své vlastní práci jejich poznatků,
zúčastňovali se aktivně jimi pořádaných
akcí a pomáhali NV všude tam, kde jako poslanci
ČNR podle svých zkušeností můžeme
pomoci. Závažnost tohoto úkolu byla vyjádřena
ve sjezdové rezoluci těmito slovy: "Povinností
zastupitelských sborů a jejich poslanců je
být v těsném spojení s občany,
spolupracovat s organizacemi NF a s pracovními kolektivy
při řešení místních, celospolečenských
otázek."
Dosavadní poznatky z činnosti NV ukazují
na nutnost zlepšit věkové a sociální
složení NV. Pro některé národní
výbory je charakteristické úzké zastoupení
žen a mládeže. To se týká ovšem
v mnohem větší míře i nejvyšších
zastupitelských sborů. Odstranění
těchto nedostatků bude jedním z důležitých
úkolů volební přípravy.
Věřím, že odpovědný přístup
k výběru kandidátů a dostatek odvahy
dát jim důvěru pro výkon důležité
funkce povedou i v tomto směru k pozitivním výsledkům.
Bude to ku prospěchu iniciativního plnění
náročných úkolů a důsledného
uplatňování politiky KSČ a NF v jejich
činnosti.
Vážené soudružky a soudruzi, měli
jsme všichni možnost prostudovat oba návrhy volebních
zákonů. Budeme jistě zajedno v tom, že
svým pojetím plně odpovídají
potřebám dalšího rozvoje socialistického
státu a prohloubení zásad socialistické
demokracie v našem veřejně politickém
životě. V návrzích jejich zdůvodnění
se promítají teoreticko-politická stanoviska
XIV. sjezdu KSČ. Jménem poslanců-komunistů
navrhuji, abychom s oběma zákony vyslovili jednoznačně
svůj souhlas.
Předseda ČNR E. Erban: Děkuji soudruhu
Ambruzovi. Dále je přihlášen místopředseda
ČNR V. Jedlička.
Místopředseda ČNR Věroslav Jedlička:
Vážený soudruhu předsedo, vážená
Česká národní rado, soudružky
a soudruzi, dovolte, abych jménem skupiny poslanců
ČNR - příslušníků Československé
strany socialistické - zaujal stanovisko k předloženým
návrhům zákonů o volbách do
České národní rady a do národních
výborů.
Poslední zasedání našeho ÚV strany,
kdy jsme se zabývali hlavními úkoly, jež
čekají nyní po XIV. sjezdu KSČ celou
společnost a tedy i naši stranu, věnovalo i
otázce voleb do zastupitelských sborů dostatečnou
pozornost.
Při posuzování obou předložených
návrhů volebních zákonů jsme
se zamýšleli nad hlavními zásadami,
z nichž tyto návrhy vycházejí a položili
jsme si otázku, zda jsou v souladu s představami
naší strany v tak důležité problematice,
jakou bezesporu volby do zastupitelských sborů jsou.
Vycházeli jsme přitom z historicky ověřené
skutečnosti, že socialismus nelze uskutečnit
jinak, než diktaturou proletariátu, která spojuje
násilí proti buržoazii, tj. proti menšině
obyvatelstva, s plným rozkvětem demokracie, tj.
opravdu rovnoprávné a všeobecné účasti
celé masy obyvatelstva na všech státních
záležitostech. Proto je velmi důležité,
abychom do správy státu zapojili co největší
počet pracujících, neboť socialismus
může uskutečnit jen převážná
většina prostých občanů, kteří
iniciativně dají tomuto cíli všechnu
svou zkušenost a dovednost. Z tohoto hlediska je otázka
voleb jednou z nejdůležitějších
politických otázek, zajímajících
širokou naši veřejnost. Je to oprávněný
zájem, neboť volby a volební zákony,
které je právně podkládají,
vytvářejí základnu pro přímou
účast širokých lidových mas a
jejich zastupitelských orgánů při
budování socialismu.
Je naším základním politickým
úkolem zásadní povahy, vytvořit v
denní praxi takové formy socialistické demokracie,
jež budou v myslích našich občanů
stvrzovat, že socialistická demokracie překonává
všechny přežívající představy
o buržoazně demokratickém zřízení
předválečné republiky.
Mimo Národní frontu, kterou tvoří
v našem politickém systému třídně
politický svazek komunistů i nekomunistů,
jednotlivých sociálních skupin našeho
obyvatelstva, dělníků, rolníků
a inteligence, jsou to především zastupitelské
orgány, jejichž činnost představuje
praktickou denní náplň pojmu socialistické
demokracie.
Na XIV. sjezdu KSČ bylo k tomuto problému řečeno
soudruhem dr. Husákem na různých místech
toto:
"Základní formou vlády pracujícího
lidu je systém národních výborů
a zastupitelských sborů. Národní výbory
jako přímé volební orgány lidu
musí pracovat tak, aby v nich občané viděli
své dobré představitele, kteří
řeší jejich denní i perspektivní
zájmy a potřeby." "Představitelem
lidové moci v našem státě jsou nejvyšší
články zastupitelské soustavy, Federální
shromáždění, Česká národní
rada a Slovenská národní rada."
Soudružky a soudruzi poslanci, sami z vlastních zkušeností
z práce ve volebních obvodech víme, že
s tímto pojetím úlohy zastupitelských
sborů, zejména nižších stupňů,
tj. krajských, okresních a místních,
se nedá úloha zastupitelstev za buržoazní
republiky vůbec srovnávat.
Poslanci všech zastupitelských orgánů
představují významnou politickou sílu,
která je spolu s aktivisty v občanských výborech,
komisích a jiných orgánech schopná
významně se podílet na utváření
politického myšlení našich lidí.
Z toho vyplývá, že dosavadní nedostatky
netkvěly v institucionálním uspořádání
socialistické demokracie, ani v počtu zúčastněných
poslanců a aktivistů, nýbrž v obsahu
a stylu jejich práce.
Základem do budoucna jsou pro nás a musí
být v tomto směru myšlenky vyslovené
soudruhem Husákem na XIV. sjezdu KSČ, kde ve zprávě
o práci ÚV KSČ řekl: "Národní
výbory od svého vzniku po válce vykonaly
obrovský kus práce. Nedostatků v jejich práci
je ale ještě dost." "Národní
výbory nesmí trpět nepořádky,
nezodpovědnost, obohacování jednotlivců,
protekcionářství a mnohé jiné
nešvary."
Je skutečností, že všechny tyto nedostatky
hluboce působí na myšlení našich
lidí; a nejhorší jsou ty případy,
kdy naši občané upozorňují poslance
na určité závady a jsou buď odmítnuti
nebo dokonce zakřiknuti, nebo jsou ponecháni bez
řádné odpovědi. Z těchto zdánlivě
nedůležitých událostí, střetnutí
a zklamání vyrůstá pak vážná
politická představa v myslích ne už
jedinců, ale mnohých, že naše socialistická
demokracie je nedokonalá. Tomu je třeba předcházet
každodenní aktivní prací poslanců.
Proto zejména my poslanci si musíme být vědomi
tohoto faktu a dávat si pozor doslovně na každý
náš čin. Neboť podle nás je měřen
společenský systém. Přímost,
poctivost, srdečnost ve vztahu k občanům
musíme mít vžité jako osobní
vlastnosti.
Volební zákony, o nichž jednáme, vytvoří
právní základ politicky mimořádně
závažné celospolečenské akce.
Volby do zastupitelských orgánů v podmínkách
naší socialistické demokracie nepředstavují
už poslední kolo mocenského zápasu třídně
antagonistických sil, jako je tomu v buržoazní
demokracii. Proto usnesení našeho ÚV zdůrazňuje,
že volby musí být výrazem sjednocení
všech socialisticky smýšlejících
sil.
Skutečnost, že kandidáti nejsou navrhováni
proti sobě stojícími sociálními
skupinami, nýbrž NF jako jednotícím
svazkem všech skupin našeho obyvatelstva, svazkem komunistů
s nekomunisty, ukazuje v tomto smyslu vyšší stupeň
demokracie v našem pojetí. Volby do zastupitelských
orgánů státu tím dostávají
integrační sjednocující funkci. Umožňují
konfrontaci různých sociálních zájmů,
kritiku činnosti státních orgánů
i svobodnou výměnu názorů na řešení
společenských problémů v zájmu
rozvoje socialismu.
Takto se, soudružky a soudruzi, díváme na volby,
ve kterých nevidíme jen vlastní volební,
byť i nesmírně důležitý
akt. Musíme věnovat mimořádnou péči
celému průběhu volebních příprav,
zahrnujících veřejné hodnocení
práce zastupitelských sborů a jejich poslanců,
výběr a navrhování kandidátů
demokratickou formou, projednání volebních
programů s občany. I naše strana chce přispět
k tvorbě těchto volebních programů
NF co nejvíce a co nejlépe. Volební kampaň
chápeme tedy jako velmi náročnou politickou
akci, směřující k posílení
jednoty a politické aktivity našich občanů.
Věříme, že správným výběrem
kandidátů a dobře volenou předvolební
kampaní dosáhneme stanoveného cíle
a že tak vyvstane v plné síle smysl a význam
jednotné kandidátky NF a celého aktu voleb:
ne rozpoltit společnost předvolebním politicko-mocenským
bojem, na jedné straně nerealistickými sliby,
na druhé straně zostouzením protivníka
všemi prostředky, nýbrž ji naopak sjednotit
kolem programu celé NF pod vedením KSČ, znamenající
další krok v budování dokonalejší
společnosti.
Soudružky a soudruzi poslanci, my poslanci Čs. strany
socialistické, považujeme předložené
osnovy zákonů za plně vyhovující
z hlediska zásad, o kterých jsem hovořil.
Proto pro jejich přijetí budeme hlasovat.
Při této příležitosti chci prohlásit,
že celá naše strana ve smyslu usnesení
a závěrů přijatých na zasedání
svého ÚV dne 2. 7. 1971 vynaloží v nadcházejícím
období veškeré úsilí k tomu,
aby se volby u nás staly významným činitelem
v procesu dalšího sjednocování všech
socialistických sil naší společnosti.
Předseda ČNR E. Erban: Děkuji poslanci
Jedličkovi, nyní se přihlásil o slovo
místopředseda ČNR F. Toman.
Místopředseda ČNR František Toman:
Vážený soudruhu předsedo, vážená
Česká národní rado, vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci! Jménem skupiny poslanců - příslušníků
Československé strany lidové - chci se vyjádřit
k iniciativnímu návrhu zákona o volbách
do ČNR a k vládnímu návrhu zákona
o volbách do NV v České socialistické
republice.
Jsme hluboce přesvědčeni, že úloha
zastupitelských sborů všech stupňů
v socialistické demokracii je mimořádně
významná.
Svědčí o tom i velmi silný nápor,
jemuž byly zastupitelské sbory vystaveny v krizovém
období v roce 1968.
Protisocialistické síly vedly útok na vedoucí
úlohu KSČ nejen ve společenských organizacích
NF, ale i v zastupitelských orgánech.
Útoky směřovaly proti jednotné kandidátce
NF, doporučoval se přechod k tzv. pluralitnímu
modelu demokracie, k neodvislosti jednotlivých složek
NF, což znamenalo popření myšlenky demokratického
centralismu v NF a ve svých důsledcích její
rozklad. Byl teoreticky zdůvodňován požadavek,
aby jednotlivé složky NF, tj. jak politické
strany, tak i společenské organizace, stavěly
své vlastní kandidáty do voleb a objevily
se i požadavky, aby voleb se zúčastnily samostatně
i organizace, které nebyly členy NF.
Tento vývoj by nás dovedl ke staré buržoazně
demokratické praxi, k boji všech proti všem.
Tedy nikoliv k nápravě chyb, nýbrž k
návratu k tomu, co již bylo překonáno.
Jestliže buržoazní demokracie je pokrokem proti
absolutismu jakéhokoliv druhu, ať je výrazem
vlády feudální či jiné oligarchie,
nelze souhlasit s tím, aby byla považována
za pokrok v období, kdy tvoříme socialistickou
společnost. Vždyť podobné názory
zcela pomíjejí změny v třídním
složení společnosti, k nimž došlo
u nás po vítězství lidu v únoru
1948.
Z úplného přesvědčení
prohlašujeme, že společenským a politickým
základem naší veškeré činnosti
je pro nás NF tak, jak se u nás historicky vyvinula
od druhé světové války, tj. politický
svazek všech skupin pracujících, svazek komunistů
s nekomunisty, v němž plně uznáváme
vedoucí úlohu KSČ.
XIV. sjezd KSČ položil mimořádný
důraz na základní organizace, aby v budoucím
období byl dále upevňován třídně
politický základ našeho socialistického
státu a aby v zájmu pracujících a
celé společnosti byly rozvíjeny jeho funkce
v mnohostranné formy jeho působení.
Ve sjezdové zprávě, přednesené
generálním tajemníkem ÚV KSČ
soudruhem dr. G. Husákem, bylo konstatováno, že
mocenské státní orgány, federální
i národní vlády, zastupitelské sbory
a celý systém národních výborů
- dnes svoji významnou úlohu v podstatě plní
a že zejména v období konsolidace vykonaly
tyto orgány velký kus pozitivní práce.
V dané souvislosti byla však současně
vytyčena jasná a jednoznačná politická
linie, která i nás poslance ČNR zavazuje,
abychom ze všech svých sil přispívali
k zdokonalování činnosti státních
orgánů a vytvářeli tak trvalé
podmínky k rozvoji socialistického života v
naší zemi.
Tomu také plně odpovídá ustanovení
návrhu zákona o volbách do ČNR, že
do funkce poslanců tohoto nejvyššího zastupitelského
sboru ČSR mají být voleni občané,
kteří budou schopni opravdu kvalifikovaně
plnit tyto náročné úkoly. Otázkou
klíčového významu je zde oddanost
věci socialismu a zásadám internacionalismu,
politická i odborná vyspělost a v neposlední
řadě i to, co zakládá úctu
k výkonu poslaneckého mandátu - vyhraněný
mravní profil.
Tento požadavek, vyslovený v návrhu zákona
o volbách do ČNR a stejně tak i v návrhu
zákona o volbách do národních výborů,
je v souladu s marxisticko-leninskými principy učení
o státě, jehož cílem je - jak to potvrdily
závěry XXIV. sjezdu KSSS - zdokonalení celé
politické organizace společnosti. Je proto správné,
že se návrh zákona o volbách do ČNR
a do národních výborů o tyto teze
opírá a přejímá osvědčené
zkušenosti socialistického volebního zákonodárství
a že spojuje teoretické zásady výstavby
socialismu jak u nás, tak i v ostatních socialistických
zemích.
Jedním z charakteristických rysů předložených
zákonů, který toto potvrzuje, je skutečnost,
že poslanci ČNR a NV jsou poslanci NF, tzn. že
v zastupitelském sboru i mezi svými voliči
zastávají a prosazují v nedílné
jednotě celospolečenské zájmy výstavby
socialismu a že jsou povinni spojovat je se zájmy
místními a se zájmy svých voličů.
Významné postavení NF, která v našem
politickém systému představuje třídní
svazek dělnické třídy, družstevních
rolníků, socialistické inteligence a ostatních
vrstev pracujících, je v zákonech výrazně
potvrzeno dalšími důležitými ustanoveními.
Týká se to nejen práva podávat návrhy
na vhodné kandidáty, jejich výběru
a jejich registrace. Národní frontě se dostává
totiž pověření politicky řídit
celý volební proces a to cestou volebních
komisí NF.
Ocenění rovněž zasluhuje, že se
v zákoně o volbách do ČNR, kromě
obecných demokratických zásad volební
o práva, plně respektují a uplatňují
i ústavní principy čs. federace. Tak budou
nyní první lidové volby do ČNR znamenat
další přínos k rozvinutí leninských
zásad rovnosti a rovnoprávnosti ve vztahu mezi národy
a národnostmi a přispějí k upevnění
federativního uspořádání našeho
státu.
V rezoluci XIV. sjezdu KSČ se praví, že povinností
zastupitelských sborů a jejich poslanců je,
být v těsném spojení s občany,
spolupracovat s organizacemi NF a pracovními kolektivy
při řešení místních a
celospolečenských otázek. V této souvislosti
se uvádí, že v dalším rozvoji socialistické
demokracie připadá stále významnější
úloha národním výborům jako
místním orgánům státní
moci a správy, které svým bezprostředním
vztahem k životu občanů mají předpoklady
pro jejich široké zapojování do řízení
naší společnosti.
K dosažení těchto celospolečenských
cílů vytváří návrh zákona
o volbách do NV ty nejlepší předpoklady.
Specifické poslání NV lidem volených,
lidem kontrolovaných a jemu odpovědných tyto
přímo předurčuje, aby se staly v obcích,
městech, okresech a krajích oním organizovaným
centrem, které se platně podílí na
řešení celospolečenských záležitostí
a na uspokojování potřeb občanů.
Zároveň s tím vystupuje stále výrazněji
do popředí politickovýchovná úloha
NV, jejich každodenní úsilí o to, aby
se prohlubovalo socialistické vědomí a soužití
občanů. Právě touto činností
mohou národní výbory, jako nejširší
základna pro aktivní účast občanů
na správě státu, ukazovat pracujícímu
lidu, jak postupovat v rozvoji socialistické společnosti,
jak se zbavit příčin, které vedly
v minulosti ke krizím a naopak vytvářet ovzduší
klidu, důvěry, jistoty a budovatelské aktivity.
Návrh zákona o volbách do NV z těchto
postulátů vychází. Vytváří
rozhodující podmínky pro zdokonalení
práce tohoto významného článku
našeho společenského zřízení
a socialistické demokracie. Patří mezi ně
nezbytnost upevnit v NV postavení dělnické
třídy a ostatních pracujících,
podstatně zvýšit zastoupení žen
a mladých lidí.
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, projednáváním
návrhů zákonů o volbách do
zastupitelských sborů jde nám všem v
Národní frontě o osvědčení
vedení KSČ, abychom v současném politicky
exponovaném období prokázali politickou zralost
a aby se volby staly vítězstvím všech
poctivých občanů naší socialistické
republiky. Jsem přesvědčen, že návrhy
zákonů o volbách do ČNR a do NV svou
principiální jednoznačností, svou
srozumitelností a přehledností vytvářejí
k dosažení těchto cílů ty nejlepší
předpoklady.
Dovolte mi proto, abych jménem poslanců ČNR,
členů Čs. strany lidové, prohlásil,
že pro přijetí obou těchto zákonů
budeme nejen hlasovat, ale jejich jednotlivá ustanovení
budeme ve své praktické činnosti plně
podporovat a prosazovat.