I. místopředseda ČNR JUDr. Vl. Ambruz:
Děkuji. Slovo má poslanec ing. A. Červinka.
Posl. prof. ing. Antonín Červinka, CSc.:
Soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci!
Dovolte mi říci k projednávanému materiálu
několik poznámek.
Chci se připojit k ostatním mým předřečníkům
a pozitivně zhodnotit výsledek vývoje národního
hospodářství v roce 1970 i pozitivně
zhodnotit předloženou zprávu českého
ministerstva financí, která nesporně objektivně
hodnotí tento vývoj, ukazuje na klady a ukazuje
i problémy a možné bariéry v budoucnosti.
Co je základní, pokud si klademe otázku,
jak hodnotit rozvoj národního hospodářství
v roce 1970. Základní zřejmě pro nás
musí být poučení pro příští
léta. Co tedy vedlo k těmto kladným výsledkům
roku 1970?
Bylo už zde řečeno ve zprávě
zpravodaje výboru pro plán a rozpočet, že
politickým obsahem hospodářské politiky
a řídících nástrojů
se stala realizační směrnice ÚV KSČ
z května 1969. Čili na tuto realizační
směrnici pak, jak víte, navazovala konkretizace
této politické směrnice řadou hospodářských
opatření. Jednak to byla opatření
směřující k všestranné
podpoře a podněcování zdrojů
růstu v národním hospodářství,
a za druhé to byla opatření, která
zde byla projednávána, tzv. stabilizační
opatření, regulační opatření,
opatření v depozitní politice směřující
ke zvýšení sklonu obyvatelstva k úsporám.
Takováto konkretizace spolu s tímto politickým
obsahem hospodářské politiky a využitím
nástrojů na to navazujících se tedy
osvědčila. Osvědčila se, i když
odhlédneme od určitých, drobných stránek
tohoto procesu.
Ovšem klademe si při projednávání
tohoto problému novou otázku: je možné,
aby všechna ta opatření, která tehdy
byla volena, měla svoji účinnost i do budoucna.
Já bych na několika příkladech chtěl
ukázat, že tomu tak úplně není
a být nemůže.
Tedy předně v etapě globální
nerovnováhy /vžijeme-li se zpět do poloviny
roku 1969/ bylo zřejmé, že součástí
plánovitého rozvoje musí být tzv.
rozvojové nosné programy. My jsme tomu tehdy říkali
rozvojový program výroby nedostatkového zboží.
Ale v etapě, kdy globální rovnováhy
bylo již v podstatě dosaženo, bylo pochopitelné
že vedle těchto rozvojových programů
je nutno rozpracovat tzv. útlumové programy zboží,
které se nám hromadí na zásobách,
jak zjišťujeme, zboží, které má
buď malou obrátku v obchodě, nebo malou prodejnost,
anebo technicky zastaralé parametry, špatný
průmyslový "desén" nebo dokonce
špatnou efektivnost výroby.
Domnívám se, že nová situace vyžaduje
v tomto případě, zjišťujeme-li
při celkově pozitivním hodnocení hospodářského
vývoje určité problémy, již dnes
rozpracovat potřebná opatření a reagovat
na nedostatky. Samozřejmě, že v etapě
globální nerovnováhy, ať slovně
zdůrazňujeme problematiku efektivnosti či
nikoliv, je zřejmé, že rozhodující
pozornost vedení podniků a vedení VHJ je
zaměřena na kvantitativní plnění
úkolů. I dnes můžeme zjišťovat
a z diskuse i ze zpráv, které máme k dispozici,
je potvrzeno, že prozatím hlavní pozornost
je zaměřována v hospodářské
sféře podniků na plnění kvantitativních
úkolů plánu. Ale je-li překonána
globální nerovnováha, potřebujeme
pro budoucnost - nedílně s plněním
úkolů plánu - zaměřit pozornost
na maximální, nebo lépe řečeno
optimální efektivnost hospodaření
podnikové hospodářské sféry.
Z tohoto hlediska je tedy zřejmé, že v celé
řídící struktuře při
posuzování a kontrole plnění plánu,
i z hlediska nástrojů, kterých se používá
pro řízení a u nichž se případně
připravuje úprava pro rok 1972, je třeba
všestranně podpořit tuto stránku pozornosti
podnikové hospodářské sféry.
V souvislosti s hodnocením hospodaření za
rok 1970 se konstatuje nedostatečná adaptabilita
podniků z hlediska mikrostrukturálního zabezpečování
sortimentu. Dá se říci, že v těch
základních druzích zboží, pokud
je agregujeme, je trh zabezpečen, ale dále, uvnitř
tohoto sortimentu zboží zjišťujeme vážné
nedostatky, dokonce někde určité druhy stagnují
nebo stav se zhoršuje. Měli bychom tuto otázku
řešit způsobem, že bychom vypsali ty tisíce
nebo desetitisíce položek přímo do plánu?
Zřejmě ne. Zřejmě je nutné
v rámci základního řízení
činnosti podniků a VHJ prostřednictvím
národohospodářského plánu najít
onu míru volnosti, aby tato míra umožňovala
jejich důsledné zabezpečování
jako jednoho ze základních cílů výroby,
tj. zabezpečování trhu. Čili je zřejmě
nutné, abychom po etapě, kterou jsme volili v době,
kdy šlo o všestranné upevnění centrálního
řízení a přenesení řídících
vztahů i do administrativních zákroků,
je třeba nyní rozpracovat určitou, plánovitému
hospodářskému rozvoji odpovídající
míru volnosti podnikové hospodářské
sféry, aby mohla věci mikrosortimentu řešit.
Samozřejmě, že to neznamená jenom pomocí
ekonomických nástrojů ve smyslu zbožněpeněžních
nástrojů, nýbrž i pomocí plánovacích,
řídících vztahů atd.
Konečně velmi důležitá otázka,
která zřejmě nesouvisí jenom s tím,
co se tu dnes zdůrazňuje, že totiž máme
řadu let nahromaděné problémy změny
struktury národního hospodářství,
z nichž vidíte, že jde o krátkodobější
úkoly, poněvadž dlouhodobější
úkoly mají také dlouhodobější
trend svého řešení a je problém,
jak v plánu při přijímání
závazných úkolů plánu zabezpečit
motivační vazby podniků, aby přijímaly
mobilizační rozšířené
plány a aby se nestavěly do obranářských
tendencí proti mobilizačním plánům.
Vysoké překračování z hlediska
vzájemných proporcionálních vztahů
pochopitelně tyto vztahy komplikuje.
Za nejvážnější otázku tu
považuji otázku cen. Dověděl jsem se
určité informace, že pokud jde o ceny, počítá
se s úpravou cen až pro šestou pětiletku.
Jde o zásadní strukturální změny
v cenové soustavě. Domnívám se, že
v této etapě, která překonala rozvrat
hospodářství v roce 1968 a 1969 bez dílčího
zdokonalení cenové soustavy, není možno
úkoly, o kterých se mluvilo, řešit.
Je třeba otevřeně konstatovat, že mluvím
o velkoobchodních cenách. Velkoobchodní ceny
a jejich struktura ve svém celku byla odtržena od
rozpočtového vztahu. Neodpovídá společenským
nákladům, o nichž víme, že jsou
vyduté nedostatečnou efektivností, napjatostí,
ztrátovostí a řadou jiných vlastností.
Proč se musí určitá opatření
v této věci provést již v této
pětiletce? Problém je v tom, že jsme předurčeni
v čs. národním hospodářství,
a v České socialistické republice zvláště,
ve vztahu pracovní síly a techniky k tomu, že
cena musí plnit funkci, která povede k úspoře
živé práce a k nahrazování živé
práce vyšší technikou. Bez toho není
možný ani trvalejší proces socialistické
racionalizace, ani proces rozvoje vědeckotechnické
revoluce. Cena musí působit tímto směrem.
Dále si musíme být vědomi druhé
stránky procesu, že totiž cena musí podporovat
růst společenské produktivity práce
a ne jak v mnoha případech zjišťujeme
nereagovat na růst společenské produktivity
práce. Myslím, že je nutno zavést cenové
přirážky k cenám u výrobků
s vyššími technickými parametry a vyšší
kvalitou a srážky z cen u výrobků podniků
nižší technické kvality a tak tlačit
na zvyšování produktivity práce. Domnívám
se, že v tomto smyslu je třeba napřít
pozornost.
A poslední má poznámka: je to problém,
který souvisí s úkolem, kterým v nejbližších
letech musí projít čs. národní
hospodářství, tj. s modernizací základních
výrobních fondů zejména v určitých
odvětvích. Myslím, že tento problém
je důležitý především proto,
že v minulosti se zanedbávala prostá reprodukce
existujících základních fondů
a že dále není možné bez řešení
tohoto problému postoupit kupředu. Jde mi tu o problém
nástroje řízení. Existuje tzv. globální
limit investic, do kterého jsou zahrnuty nově zahajované
stavby i modernizace. V této etapě, kterou může
určit vláda naší republiky, by bylo
správné uvážit, zda tento globální
limit, který byl nutný, nemá být omezen
pro příští rok a pro rok 1973 pouze
na limit nově zahajovaných staveb, tzn. otevřít
prostor pro podniky při vývozu na zahraniční
trhy a otevřít modernizaci jejich výrobního
zařízení bez vázání
na tento globální limit. Domnívám
se, že tento proces je třeba řešit na
úrovni podniků a výrobněhospodářských
jednotek. Odtud by vyplynul také problém financování
investic.
Měl jsem ještě poslední poznámku,
a to k problematice mezd, kterou přede mnou řekl
soudruh poslanec Chlad. Proto se o ní nebudu už zmiňovat.
Na závěr chci říci, že se ztotožňuji
se závěry a že budu hlasovat, aby státní
závěrečný účet ČSR
byl schválen.
/Řízení schůze převzal předseda
ČNR E. Erban./
Předseda ČNR E. Erban: Děkuji soudruhu
ing. Červinkovi. O slovo požádal ministr financí
soudruh ing. Lér. Dávám mu slovo.
Ing. Leopold Lér, CSc., ministr financí ČSR:
Vážené soudružky a soudruzi, přihlásil
jsem se ještě o slovo, abych zdůraznil, že
vláda ve své práci vychází
z kritických připomínek a námětů
poslanců ČNR. Tak tomu bude i nyní. Chtěl
bych však říci něco k jedné otázce:
pokud zde odezněly připomínky k problémům
metod řízení, federální vláda
i vlády ČSR a SSR v duchu závěrů
XIV. sjezdu KSČ soustřeďují se maximálně
na zdokonalení plánování, a to v takové
atmosféře, aby k řízení nebylo
přistupováno nějak nahodilými, nepromyšlenými,
jednostrannými nebo odtrženými opatřeními,
ale abychom se maximálně soustředili na věcné
zabezpečení pětiletky a abychom obezřetně
na základě ověřování
předem měnili nástroje řízení.
Tímto problémem se zabývají, jak jsem
již řekl, federální vláda a národní
vlády a budou prováděna určitá
opatření.
Pokud jde o státní fondy, chtěl bych uvést,
že také ve vládě byla diskuse směrem
k ministerstvu financí s poukazem na vládu. S touto
kritikou je třeba souhlasit a ministerstvo financí
v souvislosti s otázkami těchto státních
fondů se bude snažit dát vládě
v tomto směru návrh určitých opatření.
To je nikoliv na omluvu, ale jako vysvětlení. Chtěl
bych říci, že tu nejde o nějakou úplnou
negramotnost, ale o skutečnosti, které někdy
přesáhly naše předvídání
a plánování.
Pokud jde o silniční fond, tam jsme špatně
odhadli počáteční zůstatek
roku 1970, poněvadž jsme nepředpokládali,
že v roce 1969 se splní dálnice pouze na 46
%, čímž zůstaly přeplatky a dále
jsme také nepředpokládali, že se udělá
něco ze severo-jižní magistrály v Praze.
Tím vznikly vysoké počáteční
zůstatky, což je chyba v plánování.
V Praze je velmi složité zabezpečování
této problematiky. Například pokud jde o
kritiku odnětí půdy, víte, jak je
složitá příprava stavenišť.
Nerozpočtovali jsme 130 mil. Kčs na zábor
zemědělské půdy ve spojení
s výstavbou Jižního města. Federální
ministerstvo dopravy má nyní za úkol předložit
vládě a rozebrat otázku silničního
fondu z hlediska metod plánování a úprav
na silnicích v souvislosti s přenesením kompetence
do federálního orgánu. Tyto otázky
se diskutují, jsou projednávány ve federální
vládě za součinnosti národních
vlád. Tato kritika nezůstane bez odezvy a vláda
se bude zabývat předpoklady vývoje finanční
situace státních fondů a příjme
příslušná opatření.
Předseda ČNR E. Erban: Pořad přihlášených
řečníků je vyčerpán.
Rozprava je tedy skončena. Prosím zpravodaje posl.
prof. ing. K. Rozsypala o závěrečné
slovo.
Zpravodaj posl. prof. ing. Kurt Rozsypal: Soudružky
a soudruzi, v rozpravě nebyly vzneseny zásadní
připomínky k návrhu usnesení. Pokud
diskutující prováděli hodnocení
výsledků roku 1970, jsou v zásadě
shodné s obsahem zprávy, která doprovází
a zdůvodňuje státní závěrečný
účet. Myslím, že je nutno ocenit úsilí
poslanců k řešení vážných
otázek daňových. K tomu ovšem projednávání
státního závěrečného
účtu nemůže být příležitostí.
S touto problematikou se poslanci setkají při projednávání
těchto otázek v další fázi, až
vláda je předloží. Doporučuji
proto schválit závěrečný účet
České socialistické republiky v navrhovaném
znění.
Předseda ČNR E. Erban: Můžeme
přistoupit k hlasování s tím, že
budeme hlasovat o celém návrhu usnesení tak,
jak je obsaženo v předložené zprávě
výboru pro plán a rozpočet.
Jsou nějaké námitky nebo připomínky
k tomuto postupu? /Nikdo se nehlásí./
Nejsou. Kdo tedy souhlasí s tím, aby Česká
národní rada schválila podle čl. 107
odst. 1, písm. d/ ústavního zákona
č. 143/1968 Sb., o československé federaci,
státní závěrečný účet
České socialistické republiky a závěrečné
účty státních fondů ČSR
za rok 1970, a to ve znění předložené
zprávy výboru České národní
rady pro plán a rozpočet, nechť zvedne ruku!
/Hlasuje se./
Je někdo proti? /Nikdo./
Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./
Děkuji. Tím Česká národní
rada projednala tento bod svého pořadu.
Přistoupíme k projednávání
třetího bodu schváleného pořadu,
kterým je
Navrhuji, aby projednávání tohoto bodu pořadu
bylo sloučeno s projednáváním následujícího
bodu pořadu, kterým je
Jsou nějaké námitky proti návrhu sloučení
jednání o těchto dvou bodech? /Nikdo se nehlásí./
Není tomu tak. Kdo tedy souhlasí, aby projednávání
těchto dvou bodů pořadu bylo sloučeno?
/Hlasuje se./
Je někdo proti? /Nikdo./
Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./
Děkuji, projednávání tedy bude sloučeno.
Dávám nyní slovo zpravodaji k třetímu
bodu pořadu k návrhu skupiny poslanců ČNR
na vydání zákona ČNR o volbách
do ČNR poslanci dr. V. Vaněčkovi.
Posl. prof. JUDr. Václav Vaněček, DrSc.:
Vážená Česká národní
rado! Předložený návrh zákona
ČNR o volbách do ČNR je, a to bych chtěl
zdůraznit, jedním z celého souboru pěti
volebních zákonů, jimiž se nejvyšší
zastupitelské sbory našeho státu v uplynulých
týdnech zabývaly. Jde tu jednak o návrh zákona
o volbách do obou komor FS /tento zákon byl právě
včerejšího dne ve FS projednán/, jednak
o návrhy dvou zákonů ČNR, a to zákona
o volbách do ČNR a zákona o volbách
do NV v ČSR, jednak konečně o obdobné
dva návrhy zákonů SNR, jejichž projednávání
se v SNR právě v těchto dnech završuje.
Již při zběžném porovnání
celého komplexu těchto zákonných osnov
je nápadné, jak jsou tyto zákony obsahově
i textově shodné. Liší se pouze tam,
kde je to dáno povahou věci. Nebezpečí,
které se objevilo v poslední chvíli, že
se nové volební zákony textově rozejdou,
bylo úspěšně překonáno.
Tato zásadní shoda není jen náhodná,
nýbrž má svůj ústavně
právní důvod v tom, že ústavní
zákon o československé federaci stanoví,
že politická práva občanů ČSSR
jsou na celém území federace stejná.
Musí proto být pro stát jako celek i pro
obě republiky stejně upraveno a zabezpečeno
i jedno ze základních práv občanů,
právo volit. Návrh volebního zákona
o volbách do ČNR se stejně jako ostatní
volební zákony svou genezí opírá
o osvědčená volební ustanovení
našich dřívějších předpisů,
zejména pak o volební zákon z roku 1964.
I tím vychází vstříc politicky
významnému požadavku, aby byl srozumitelný
a jasný. Musíme totiž uvážit, že
volby v socialistické zemi nejsou záležitostí
úřednického aparátu, ale že se
na jejich realizaci, např. v různých volebních
komisích, podílejí desetitisíce našich
spoluobčanů. O to je naléhavější,
aby organizace voleb byla co možná jednoduchá,
ovšem při zabezpečení všech ústavních
a demokratických požadavků, které na
socialistické volby klademe.
Co do procedury vznikl návrh tak, že jej skupina poslanců
předložila ČNR k projednání a
ke schválení. Nebudu tyto poslance znovu uvádět,
uvedl je již v úvodu tohoto bodu programu soudruh
předseda.
Smysl a poslání zákona je v tom, že
vytváří v souladu s Ústavou ČSSR
z roku 1960 a ústavním zákonem o čs.
federaci právní podmínky k tomu, aby občané
mohli demokraticky uplatnit jedno ze svých hlavních
občanských práv, volební oprávnění.
A poprvé také zvolit poslance ČNR jako své
představitele v tomto nejvyšším orgánu
státní moci ČSR, jak je to formulováno
v našem ústavním zákoně o federaci,
jímž tedy jsme. Politicky vychází návrh
z jednání XIV. sjezdu KSČ, na němž
byla zhodnocena a uzavřena těžká a složitá
etapa života KSČ i celé naší společnosti
a zahájena etapa nová. Po letech krizí a
nejistot, improvizací, zápasů a posléze
vítězného nástupu marxisticko-leninských
sil ve straně dal XIV. sjezd potřebný základ
k dalšímu rozvoji socialismu v naší zemi.
K tomuto procesu nepochybně přispěje i realizace
volebního zákona, jehož návrh právě
projednáváme, a to zejména tím, že
v České národní radě podle
něho zvolené vznikne zastupitelský sbor,
který bude, jak všichni očekáváme,
ze všech svých sil přispívat k zdokonalování
práce státních orgánů ČSR
a tak se podílet na vytváření trvalých
podmínek pro rozvoj socialistického života
nejen v ČSR, ale v celém státě.