Předseda ČNR E. Erban: Děkuji soudruhovi
poslanci Kovaříkovi za jeho vystoupení. Uděluji
dále slovo poslankyni Polochové.
Posl. ing. Zdeňka Polochová: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, vážení
hosté!
Projednávání státního závěrečného
účtu ve vrcholném zastupitelském orgánu
České socialistické republiky je vhodnou
příležitostí nejen k zamyšlení
se nad výsledky, kterých naši pracující
pod vedením KSČ v uplynulém období
dosáhli, nad tím, co jsme dělali dobře,
u kterých problémů se nám podařilo
postoupit při řešení kupředu
a kde ještě nedostatky trvají, ale také
k tomu, abychom získaných zkušeností
a analýz příčin nedostatků
dokázali pozitivně co nejlépe využít
v zájmu soustavného zlepšování
a zvyšování efektivnosti naší práce.
Využívám této příležitosti
a chtěla bych zaměřit vaši pozornost
na problematiku státních fondů České
socialistické republiky, jejichž závěrečné
účty máme schválit spolu se státním
závěrečným účtem České
socialistické republiky za rok 1970.
Na první pohled se může zdát vzhledem
k tomu, že v rámci státních fondů
jsou v porovnání se státním rozpočtem
obhospodařovány podstatně nižší
prostředky, že jde o problematiku okrajovou. Jestliže
však vezmeme v úvahu, že čtyři
existující státní fondy - silniční,
vodního hospodářství, ochrany ovzduší
a pro zúrodnění půdy - měly
mít v roce 1970 podle schváleného rozpočtu
k dispozici téměř 3 mld. Kčs a ve
skutečnosti dosáhly přes 4 mld. Kčs,
přičemž ze státního rozpočtu
obdržely dotace přes 900 mil. Kčs, je zřejmé,
že tomu tak zdaleka není, a že odpovědné
hospodaření s prostředky fondů, jejich
plánovité využívání v
souladu s posláním, které bylo fondům
dáno do vínku, není při řešení
závažných národohospodářských
problémů bez významu.
Jak vyplývá z podkladů, které máme
k dispozici, byly plánované zdroje státních
fondů v roce 1970 ve skutečnosti překročeny
o více než jednu třetinu, přičemž
toto překročení se kumuluje do silničního
fondu, jehož zdroje dosáhly téměř
dvojnásobku rozpočtované výše.
Plán příjmů byl splněn na 177
% a celkové zdroje proti schválenému rozpočtu
byly o 96 % vyšší. Do státního
fondu pro zúrodnění půdy, který
splnil příjmy na 129 %, byly celkové zdroje
o 27 % vyšší než rozpočet.
Poněvadž v rozpočtu výdajů fondu
bylo uvažováno ve vazbě na hmotné plány
pouze se zdroji ve výši plánu, vedlo vysoké
překročení příjmů k
enormnímu zvýšení zůstatků
fondů koncem roku. Např. u silničního
fondu byl plánován zůstatek 13,7 mil. Kčs,
avšak skutečný zůstatek dosáhl
586,8 mil. Kčs, u státního fondu pro zúrodnění
půdy místo 40 mil. Kčs 408 mil. Kčs
a u státního fondu vodního hospodářství
proti plánovaným 127,3 mil. Kčs činil
zůstatek prostředků 495,8 mil. Kčs.
Z uvedeného je zřejmo, že nedostatky v plánování
fondů, zejména podcenění příjmů
mají za následek jejich nedostatečné
využívání v zájmu řešení
problémů, pro které je ten který fond
určen a umrtvování značných
prostředků v zůstatcích koncem roku,
které proti plánu 239 mil. Kčs činily
téměř 1,6 mld. Kčs, a mohly být
při správnějším plánování
ekonomicky využity buď v rámci poslání
fondů nebo v případě nemožnosti
takového použití na jiných úsecích
národního hospodářství. Mám
za to, že smyslem vytvoření státních
fondů nebylo jen shromažďovat v nich prostředky,
ale shromážděné prostředky v
souladu s posláním fondů účelně
vynakládat v zájmu řešení problémů,
pro které byly fondy zřízeny. Přitom
nelze říci, že by již všechny problémy,
pro jejichž řešení byly fondy zřízeny,
byly vyřešeny.
Vezměme si například rozvoj silniční
sítě. Je sice nesporné, že výstavba
dálnice, jejíž financování je
prvořadým posláním silničního
fondu, je limitována kapacitními a materiálovými
možnostmi národního hospodářství.
Na druhé straně však nelze nevidět,
že při celkovém zlepšení situace
u vybrané silniční sítě zůstávají
úzkými místy průtahy komunikací
městy a místy. Dávám proto v úvahu,
zda by nebylo správné více využívat
prostředků silničního fondu i pro
řešení tohoto problému, samozřejmě
ve vazbě na hmotné plány. Mám za to,
že při včasném zabezpečení
v plánu a s využitím místních
zdrojů za pomoci národních výborů
by bylo možno dosáhnout výrazného zlepšení
při řešení tohoto problému. Svědčí
o tom i ta skutečnost, že půjčky a subvence
ze silničního fondu národním výborům
dosáhly v roce 1970 trojnásobku rozpočtované
výše. Pokud by se nenašlo takové, anebo
jiné účelné použití prostředků
v rámci silničního fondu, je zbytečné
umrtvovat je v zůstatku, ale je třeba hledat jejich
ekonomické využití mimo rámec fondu.
Podobně je tomu i u státních fondů
vodního hospodářství a ochrany ovzduší,
kde nás současný stav jistě nemůže
uspokojit. Potvrzuje to ostatně i výše vybraných
poplatků za znečišťování
ovzduší, které byly o 54 % vyšší
než bylo rozpočtováno. Přitom pro pozitivní
příklady, že je možno dosáhnout
i v této životně důležité
oblasti při systematické péči výrazného
zlepšení, nemusíme chodit daleko. Např.
na Ostravsku, jak názorně ukázala nedávná
výstava o životním prostředí,
se díky soustavné péči podařilo
snížit spad popílku a jiných pevných
zplodin za posledních deset let natolik, že je dnes
nižší než v Praze.
Pokud se týká státního fondu pro zúrodnění
půdy, mám za to, že by i zde při včasném
zabezpečení v plánu a s využitím
místních zdrojů, zejména když
se postupně zlepšuje situace v materiálovém
zabezpečení meliorací drenážními
trubkami, bylo možno dosáhnout lepších
výsledků než dosud. V případě
nemožnosti takového efektivního využití
prostředků tohoto fondu je třeba zvážit,
zda je nezbytná tak vysoká dotace ze státního
rozpočtu, která je hlavním zdrojem jeho příjmů.
Nedostatky v plánování státních
fondů potvrzují i jejich rozpočty na rok
1971, neboť počítají se zůstatky
k počátku roku ve výši 988 mil. Kčs,
zatímco jejich skutečná výše
je 1,6 mld. Kčs. Lze jistě namítnout, že
při sestavování rozpočtu jde o odhad
výše zůstatku koncem roku. Ovšem rozdíl
více než 60 % se mi zdá přece jen příliš
vysoký.
Také v samotném hospodaření státních
fondů, ať již jde o propočet výše
poplatků, vydávání příslušných
rozhodnutí, poskytování a vyhodnocování
dotací, správnost výpočtu nároku
na subvence atd., jak ukazují provedené prověrky
Výboru lidové kontroly ČSR, je řada
nedostatků, jejichž odstranění by měly
příslušné odpovědné orgány
věnovat trvalou pozornost.
Smyslem mého diskusního příspěvku
bylo upozornit na nedostatky v plánování,
hospodaření a využívání
státních fondů, aby na jejich odstranění
byla zaměřena pozornost příslušných
orgánů tak, aby státní fondy ještě
lépe plnily poslání, pro které byly
zřízeny, tj. shromažďovat účelové
prostředky na financování konkrétních
úkolů a současně zabezpečovat
jejich efektivní využívání v
celospolečenském zájmu. Děkuji za
pozornost.
/Řízení schůze převzal I. místopředseda
ČNR JUDr. Vl. Ambruz./
I. místopředseda ČNR JUDr. Vl. Ambruz:
Děkuji poslankyni Polochové, slovo má poslanec
ing. Vl. Ptáček.
Posl. ing. Vladimír Ptáček: Vážené
soudružky a soudruzi! Projednáváme-li státní
závěrečný účet za rok
1970, je to současně při specifické
úloze státního rozpočtu, jako nástroje
ekonomické integrace, příležitost k
tomu, posoudit realitu státního rozpočtu
na rok 1971 podle dosavadního vývoje hmotných
a finančních procesů.
Chci k tomu říci několik slov i proto, že
jsem byl při vstupu do roku 1971 v tomto plénu zpravodajem
k prováděcímu plánu a státnímu
rozpočtu na rok 1971. Všichni víme, že
toto plénum věnovalo mimořádnou pozornost
projednávané problematice. Dnes můžeme
říci, že výsledky prvních pěti
měsíců letošního roku v hospodaření
podle státního rozpočtu na rok 1971 lze považovat
v celkovém pohledu nesporně za pozitivní
a za doklad správnosti cesty, která byla v hospodářské
politice nastoupena. Tempo rozvoje předstihuje celoročně
plánovaný růst o 3,1 bodu a ve stavebnictví
o 4,2 bodu. Přitom je této dynamiky výroby
dosahováno v průmyslu plně a ve stavebnictví
v rozhodující míře na základě
růstu produktivity práce. Také zemědělská
výroba vstoupila do prvního roku páté
pětiletky úspěšně.
Relativně pozitivní jsou i výsledky dosahované
v investiční oblasti a v oblasti zahraničního
obchodu, kde si růst vývozu udržuje předstih
před dovozem.
V zájmu ucelené informovanosti je třeba uvést,
že také plnění státních
rozpočtů federace je v jejich souhrnném pohledu
celkově příznivé. Za prvních
pět měsíců letošního roku
jsou rozpočtované příjmy plněny
na 36,9 %, zatímco předpokládané výdaje
jsou čerpány jen na 31,4 %. Zásluhou tohoto
rozdílného tempa realizace rozpočtovaných
příjmů a čerpaných výdajů
vykazují státní rozpočty ke konci
května - bez výsledků rozpočtového
hospodaření národních výborů
- pokladní přebytek ve výši 11,5 mld.
Kčs, tj. o 350 mil. Kčs více než ve
stejném období minulého roku.
To jsou tedy alespoň některá pozitiva dosavadního
vývoje roku 1971, ovšem přes tyto kladné
výsledky je nutno věnovat pozornost dalšímu
vývoji letošního rozpočtu. Především
proto, že příznivé plnění
hmotného plánu není ještě provázeno
žádoucím zvýšením kvalitativních
stránek výroby. Mám na mysli zvláště
neuspokojivý vývoj zásob a jejich růst
ve sféře výroby a dále skutečnost,
že materiálové a jiné náklady
výroby rostou rychleji než její výkony.
Mluvil o tom soudruh ministr ing. Lér. V důsledku
toho dochází k tomu, že zaostává
tvorba zisku za předpoklady plánu a že rentabilita
nedosahuje loňské úrovně. Přitom
nám ve struktuře rozpočtových výdajů
rostou neúměrným tempem dotace a subvence
poskytované podnikové sféře. Také
porovnání dynamiky rozpočtových příjmů
a výdajů ukazuje, že se v průběhu
letošního roku dynamika rozpočtových
výdajů neustále zrychluje a v důsledku
toho se snižuje předstih plnění příjmů
rozpočtu před plněním výdajů.
Při pokračování této tendence
by mohlo v dalším období roku dojít
k tomu, že letos bude přebytek příjmů
nad výdaji nižší než v roce 1970,
což by patrně nezůstalo bez vlivu na některé
záměry týkající se jeho použití.
Pokud jde o problémy v sortimentní struktuře
nabízeného zboží, domnívám
se, že nedostatky je nutno intenzívně hledat
a řešit, jak v oblasti obchodní politiky, tak
i v nízké přizpůsobivosti výroby.
Zmiňuji se o některých skutečnostech,
vážené soudružky a soudruzi poslanci,
zvláště proto, abychom při dnešním
jednání stále ještě včas
si uvědomovali úzká místa plánu
a rozpočtu na rok 1971, aby pod dojmem příznivých
čísel nebyla oslabována pozornost kvalitativní
stránce. Je třeba věnovat větší
pozornost příjmové části státního
rozpočtu, než dávat do popředí
výdaje.
Pokud jde o státní závěrečný
účet roku 1970, souhlasím s přijetím
návrhu usnesení ve smyslu zpravodajské zprávy.
Místopředseda ČNR JUDr. Vl. Ambruz:
Děkuji poslanci ing. Ptáčkovi, slovo má
soudruh posl. R. Chlad.
Posl. Rudolf Chlad: Vážené soudružky
poslankyně, vážení soudruzi poslanci!
Dnešním jednáním děláme
závěr nad výsledky za rok 1970. Výsledky
poslanecké analýzy, můžeme-li tak nazvat
akt projednávání závěrečného
účtu ČSR ve výborech ČNR, jsou
podle mého názoru výstižně shrnuty
ve zprávě předsedy výboru pro plán
a rozpočet soudruha prof. Rozsypala.
Současně je pro nás všechny jistě
radostnou událostí, že můžeme vyjádřit
na této půdě plné uznání
našemu politickému vedení, naší
vládě, našemu lidu, za zdárnou realizaci
krátkodobých opatření vlády
ke konsolidaci národního hospodářství
a za dosažení všech těch pozitivních
výsledků, vyplývajících z rozboru
státního závěrečného
účtu.
Transformujeme-li cíle a výsledky roku 1970 do plánovaných
cílů páté pětiletky, můžeme
konstatovat, že vývoj naší ekonomiky přechází
do další náročné etapy, kterou
lze stručně charakterizovat tím,
- že řízení vývoje ekonomiky
může vycházet jedině z dlouhodobých
plánů a ujasněných perspektivních
koncepcí,
- že lze úspěšně řešit
nahromaděné problémy jedině cestou
výběrové prioritní politiky, která
je náročná jednak na vlastní řízení
a jednak na politické objasňování
cílů a jejich obhajování často
proti populárnějším místním
patriotickým zájmům,
- že je nutno vytvářet a stále pečovat
o vhodné klima a stimulaci, podporující růst
potřebné, koncepční, účelově
aplikovatelné vědy a techniky, harmonicky sepjaté
s vysokou realizační iniciativou našich občanů.
Tato náročná etapa je koncentrovaně
vyjádřena základním politickým
cílem, totiž zabezpečit roční
nárůst životní úrovně
v průměru kolem 5 %. Hledáme-li reálné
možnosti zajištění, dojdeme k primérnímu
rozhodnutí všemožně podporovat tendence
volající po kvalitativním zvyšování
účinnosti řízení našeho
národního hospodářství, vycházejíce
z neodkladné nutnosti dát do dynamického
pohybu naši ekonomiku v rámci maximálního
využití všech jejích specifických
kladů, rezerv a výhodných podmínek.
Na základě systémového poznání
u příležitosti hodnocení výsledků
za rok 1970 jsme přesvědčeni o správnosti
přejít urychleně na výrazné
posílení kvalitativních stránek řízení
naší ekonomiky. V této souvislosti bych rád
prakticky upozornil na tři základní faktory,
jejichž řešení by mělo bezprostředně
následovat.
1. Zabezpečit, aby chování našich ředitelů
na všech úrovních bylo v plném souladu
s potřebami společnosti. Stávající
metodika vypracovávání prováděcích
plánů a jejich rozpisů na VHJ a podniky na
principu matematických indexů nemůže
dále fungovat jako vhodný ekonomický nástroj
kvalitního řízení. Takové plány
nutí vedení podniků setrvávat dále
v extenzívním vývoji výroby, zvyšovat
produktivitu vyšší cenou nebo sortimentem s vysokým
poměrem spotřebovaného materiálu,
překračovat zisk sortimentem této stimulaci
vyhovujícím.
Na druhé straně společnost potřebuje
takovou produkci, která by pružně reagovala
na potřeby trhu.
Tyto skutečnosti vedle sebe postavené ukazují
na značné rozpory mezi ekonomickými nástroji
a požadovaným chováním socialistických
ředitelů a vedoucích hospodářských
pracovníků. Nemáme řídící
proces něčím vážně přerušen?
Naznačuje to i porovnání některých
výsledků za rok 1970, jako např. růst
produkce o 7 % na straně jedné a zvýšení
zásob o cca 12 mld. a zvýšení vkladů
občanů o cca 7 mld. na straně druhé.
Vypadá to na nedostatečné zajištění
zpětné vazby, permanentního vyhodnocování
stupně užitnosti produkce, signalizace veškerých
nedostatků na trhu. Bez této autoregulační
funkce bezprostředního řízení
sortimentu výroby podle požadavků trhu by plnění
racionalizačních programů podniků
bylo znehodnocováno a iniciativa lidí mnohde nesprávně
směrována. Neměly by zde sehrát i
národní výbory významnější
roli?
Důsledky nefungování zpětné
vazby a její zajišťování výrobou
nebo přísnou selekcí řízeným
dovozem vrcholí až po celostátní krizové
nedostatky. Uvedu některé příklady,
namátkově třeba ze zemědělství,
projednávané včera v radě KNV Západočeského
kraje. Je množství vyřazených zemědělských
strojů pro nedostatek náhradních dílů
a pneumatik, žacích strojů vyřazených
pro nedostatek japonských ložisek, problém,
čím zabezpečit vyorávání
brambor v letošním podzimu apod.
Vedle toho nutno samozřejmě přizpůsobit
a zkvalitnit plánování, hlavně pak
na úrovni středního článku
řízení. Mnohdy zabezpečení
věcně a technicky podloženého plánu
s vazbou na potřeby i při event. snížení
trendu produktivity a zisku znamená mnohem více
než zabezpečení vysokých trendů
růstu produktivity a zisku nežádoucích
produkcí. Toho času jsou taková hodnotná
rozhodnutí v praxi bílou vránou. Naopak,
plánované trendy, podložené věcností
a požadavky trhu, zabezpečují mnohé
VHJ za každou cenu bez ohledu na finálně spotřební
osud vyrobeného zboží.
2. Pociťuje se potřeba zvážit účinnost
zavedené daně z objemu mezd, resp. její zrušení.
Zdá se v praxi, že závazný ukazatel
mzdového regulativu je dostatečný, že
daň z objemu mezd byla dobrou součástí
krátkodobých protiinflačních opatření,
že by však svým dalším působením
rozhodně brzdila iniciativu ke zvyšování
produktivity a rozhodně by nepomáhala zmírňovat
tlak na stálé požadavky na pracovní
síly. Pracovní síla je jedním z eliminujících
činitelů naší ekonomiky. Proč
tedy její rozvinutí nějakým nástrojem
omezovat? Proč nehledat jiné cesty k odstranění
případného rizika?
3. Jsme častými svědky neracionálního
hospodaření s pracovní silou. Že člověk
je nejvýznamnějším činitelem,
to platí i v ekonomice. Připravenost každého
občana pro produkci stojí stát mnoho prostředků.
Kolik se jich však zbytečně vynaloží
a státu nikdy nevrací, přehlížíme-li
iracionální způsob rozmisťování
kádrů, nevyužíváme-li dané
profese, získané kvalifikace, studium, talenty.
Jde o nejcennější objekt řízení,
ve kterém máme značné rezervy. Myslím,
že bychom si neměli dovolit pokračovat v mrhání
s těmito základními hodnotami. Domnívám
se, že nově budované útvary pro kádrovou
a personální práci by nám měly
přinést v tomto směru kvalitativní
zvrat.
Věřím, že výrazný zájem
o vývoj naší ekonomiky, jak vyplývá
ze závěrů XIV. sjezdu KSČ, a pocit
naší spoluodpovědnosti najdou cestu maximálního
společného úsilí k řešení
těchto stěžejních problémů
v řízení. Zkvalitňování
řízení je přece jedno z nejefektivnějších
racionalizačních opatření nevyžadujících
žádných finačních ani investičních
prostředků.
Závěrem mi dovolte, abych jménem Klubu poslanců
Československé strany socialistické doporučil
schválit závěrečný účet
ČSR, jak předloženo v materiálu. Děkuji
za pozornost.