Středa 7. července 1971

- důsledně obnovit vedoucí úlohu strany, státních orgánů, obnovit úlohu státního plánu při centrálním řízení ekonomiky a

- zastavit a překonat nepříznivé výsledky předchozího živelného a inflačního vývoje a negativní tendence, které tento vývoj doprovázely.

Je správné připomenout v této souvislosti i to, že v důsledku předchozího oslabení úlohy plánu v letech 1968 a 1969 nebylo možné opřít práce na státním rozpočtu a státním prováděcím plánu na rok 1970 o schválený pětiletý plán. Chyběla zde tedy důležitá podmínka pro zásadní zlepšení plánovitosti a proporcionality vývoje a i pro přijímání dlouhodobě účinných a vzájemně dostatečně prověřených a skloubených opatření. Nástroje, jež bylo možno v té době použít, měly jeden společný rys - byly převážně krátkodobé povahy. Jejich účinnost, byť byla z hlediska krátkodobých cílů i vysoká, měla tedy svá objektivní omezení. Byl to především rozvoj iniciativy pracujících, který měl rozhodující zásluhu na dosažených pozitivních výsledcích. Spatřujeme proto úzkou souvislost mezi obnovením vedoucí úlohy strany, zejména její politickoorganizační funkce, a obnovením úlohy státního řízení zvýšením autority státního plánu a státního rozpočtu.

Dokladem toho, že rok 1970 představuje zásadní obrat ve vývoji ekonomiky, který však započal již v druhé polovině roku 1969, jsou zejména tyto skutečnosti:

1. byly plně likvidovány inflační tendence hrozící rozvratem vnitřního trhu a to zejména díky preferování dodávek pro vnitřní trh, účinné regulaci mezd a zmrazení pohybu maloobchodních i velkoobchodních cen;

2. politika strany a vlády vedla k upevnění sociálních jistot obyvatelstva, což se projevilo v nebývalém přírůstku vkladů obyvatelstva, v zastavení růstu poptávky, což významně přispělo k normalizaci zásobování obyvatelstva a rychlému kvalitativnímu zlepšení struktury prodejů v obchodě, ale též k růstu náročnosti spotřebitelů na práci obchodu a výroby;

3. probíhající konsolidace vnitřního trhu a konsolidace politická se projevovala především v rychlém rozvoji tvorby zdrojů. Plán průmyslové výroby a plán ve stavebnictví byly překročeny. Kladem je přitom zejména to, že přírůstek výroby byl v průmyslu plně pokryt přírůstkem produktivity práce a ve stavebnictví z 92,3 %. Také hlavní úkoly zemědělské výroby, zabezpečit plynulé zásobování obyvatelstva základními potravinami byl splněn při překročení plánované zemědělské výroby;

4. nadplánovaná tvorba zdrojů a zvýšená úloha státního plánu umožnily zvýšit obrat zahraničního obchodu realizovaný Českou socialistickou republikou o 13 %, což přispělo významně k dosažení celkového příznivého aktiva obchodní bilance ČSSR;

5. došlo současně i k dílčím pozitivním jevům v investiční výstavbě, např. ke stabilizaci rozsahu nově zahajovaných staveb a k částečnému zlepšení kázně v investování. V bytové výstavbě bylo dokončeno přes 71 tisíc bytů, což je nejvyšší počet, jakého bylo dosud v jednom roce v ČSR dosaženo.

Můžeme tedy konstatovat, že zásadního obratu bylo dosaženo zejména ve všech oblastech konečného užití národního důchodu. Pozitivní tendence pokračují i v letošním roce. Upevňování centrálního řízení, úlohy státního plánu pokračuje.

Pozornost zasluhuje také obnovení kontrolní funkce státních a hospodářských orgánů. Bylo dosaženo pozitivních výsledků v boji proti společensky škodlivým jevům, jako je korupce, šmelina, obchodování s pracovními silami, rozkrádání socialistického vlastnictví.

Nemalou zásluhu mají na těchto výsledcích i finančně revizní orgány úzce spolupracující s orgány Výboru lidové kontroly ČSR. Tyto nepřinesly státnímu rozpočtu pouze 1,3 mld. Kčs nadplánovaných příjmů, vyplývajících z odhalených nedostatků ve finanční kázni, ale zejména zvýšily pocit odpovědnosti hospodářských organizací za dodržování principů socialistického hospodaření a socialistické zákonnosti. Měly tedy významný morální účinek.

Zpráva ministerstva financí ČSR ke státnímu závěrečnému účtu a jednání ve výboru ČNR pro plán a rozpočet ukazují však též na to, že vývoj v roce 1970 byl doprovázen i negativními jevy, z nichž zasluhují pozornost zejména ty, jež působí i v letošním roce a jež oslabují přínos, který je výsledkem rozvinuvší se iniciativy pracujících.

Zejména jde o tyto hlavní negativní tendence:

1. roste materiálová spotřeba a snižování vlastních nákladů v celé podnikové sféře je neuspokojivé;

2. trvají nedostatky v projektování, v zahajování a realizaci rozhodujících investičních akcí, nové kapacity nejsou uváděny do provozu včas a s plánovanými parametry, bytová výstavba trpí nekomplexností a není plněna v oblastech, na nichž je mimořádný zájem, zejména v hl. městě Praze a v Severočeském kraji;

3. značná část výroby je umrtvována v zásobách.

Mimoto je možné považovat neplnění plánovaného růstu osobní spotřeby v roce 1970 a rychlý nadplánovaný růst odložené kupní síly obyvatelstva za jev pozitivní pouze pro rok 1970. Pokračování této tendence i v roce 1971 by se už dostávalo do rozporu s úkoly rozvoje osobní spotřeby, tj. životní úrovně tak, jak jsou uloženy směrnicemi XIV. sjezdu.

Hlavní společnou příčinu toho, že se nepodařilo likvidovat zmíněné dlouhodobě působící negativní tendence, lze spatřovat v tom, že řízení rozvoje ekonomiky prováděcím ročním plánem a státním rozpočtem se ještě nemohlo opírat o schválený střednědobý plán.

Řízení čs. ekonomiky získává oporu ve střednědobém plánu teprve v současném období. Hlavním nástrojem zastavení hlavních dlouhodobě působících negativních tendencí, jež vývoj v roce 1970 doprovázely a ještě doprovázejí, se musí tedy stát především 5. pětiletý plán rozvoje, jimž získají orgány vlády a všechny socialistické organizace a instituce konkretizaci hospodářskopolitického programu přijatého na XIV. sjezdu KSČ.

Dílčí opatření přijímaná při zpracování, schválení a realizaci státního rozpočtu na rok 1970 a státního prováděcího plánu na rok 1970 mohla tedy mít pouze krátkodobou účinnost. Způsob regulace mezd a cen, jakož i opatření regulujících vztahy podniků ke státnímu rozpočtu, nemohla například účinně řešit dlouhodobou proporcionalitu mzdového vývoje jednotlivých odvětví, oborů a podniků, nemohla ani vyřešit vliv značné nerovnoměrnosti rentability podniků, která byla vyvolána úpravou cen k 1. 1. 1967. Trval tedy a trvá nadále problém bohatých a chudých podniků. Tak například zmrazení maloobchodních cen způsobilo stagnaci prodeje zboží i tam, kde by snížením cen bylo možné podnítit zvýšení výroby, dosáhnout lepšího využití kapacit a tedy i dalšího růstu produktivity práce. Není málo důkazů o tom, že současná kritéria, podle kterých jsou podniky hodnoceny a hmotně zainteresovávány, často překáží žádoucí iniciativě po snižování materiálových nákladů, po stupňování dodávek nedostatkových výrobků, pokud jsou např. málo rentabilní. Podniky, zejména ty, jež jsou v důsledku poslední cenové úpravy ve skupině "chudých", se při respektování vyššího společenského zájmu dostávají brzy do finančních obtíží. Získali jsme v minulosti dostatek zkušeností, abychom také věděli, že každé dílčí pozitivně působící a nutné ekonomické opatření je doprovázeno i dílčím negativním účinkem, a že zejména krátkodobě vysoce účinné opatření působí s odstupem času převážně negativně.

Zvýšit zásadně účinnost plánu a hlavních ekonomických nástrojů předpokládá tedy spojit jejich působení s obsahem pětiletého plánu, přejít na plánovitou regulaci cenového vývoje při střežení stability cenové hladiny a využít k tomu finančního plánování v úzkém sepětí s hmotným plánem.

Konečně třetí skupinou příčin, které oslabovaly a oslabují ještě účinnost centrálního řízení i v roce 1971, byly nedostatky v normotvorné a běžné řídící činnosti státních orgánů. Zejména prováděcí předpisy a vysvětlivky vykazují často značné mezery a jsou vydávány se zpožděním. Ve výboru byla též kritizována jejich častá nejasnost, roztříštěnost a nepřehlednost pro ty, kdož odpovídají za dodržování socialistické zákonnosti. Přitom nejde zdaleka jen o předpisy plánovacích, či finančních orgánů.

Nejvíce stížností poslanců se týkalo v delším minulém období způsobu řízení investiční výstavby. Nedořešené jsou např. vztahy účastníků investiční činnosti. Investiční činnost je mimoto nepřehledným množstvím předpisů zadministrována tak, že účastníci si stěžují na nedostatek času pro řešení věcných problémů. Nedostatky jsou v základních normách, v zákonech o územním plánování a ve stavebním řádu. Bylo poukazováno na to, že dva resorty vykládají často svým podřízeným organizacím jeden a týž předpis rozdílným způsobem. Byla kritizována formálnost a tedy i nízká účinnost mnoha kontrol, bylo poukazováno na dublování různých kontrolních činností a na stále ještě nízkou úroveň metodického řízení kontrolní a revizní činnosti vůbec. Ve výboru bylo přitom velmi kladně hodnoceno úsilí o nápravu a dosažené výsledky orgánů ministerstva financí ČSR.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, pokus o utřídění příčin některých dlouhodobě působících negativních jevů měl ukázat, že před státním řízením stojí v současné době mnohem náročnější úkoly, než jaké stály před vládou při sestavování státního rozpočtu na rok 1970. Vysoká náročnost dalšího zvyšování účinnosti státního řízení je dána mnohem náročnějšími úkoly, jež vytyčil XIV. sjezd KSČ. Půjde za prvé o konkretizaci Směrnic XIV. sjezdu KSČ pro každou socialistickou organizaci a instituci v podobě pětiletého plánu, za druhé o volbu účinnějších ekonomických nástrojů a zdokonalení úlohy prováděcího plánu tak, aby nástroje působily pokud možno dlouhodobě v úzké návaznosti na obsah plánu, za třetí půjde o zvýšení účinnosti kontrolní a revizní činnosti a za čtvrté o další zásadní zvýšení kvality normotvorné a ostatní běžné řídící činnosti všech státních orgánů.

Současné plnění všech těchto úkolů je podmínkou likvidace hlavních negativních jevů, jež ve vývoji ekonomiky ještě přetrvávají. Jen tak lze zabránit, aby nadplánové zdroje vytvářené iniciativou pracujících nebyly proplýtvány v nepotřebných zásobách, rozestavěnosti, nebo nadměrným rozsahem neproduktivních výdajů. Nejde v žádném případě o úkol splnitelný pouze finančními orgány či některým ze státních orgánů, ale o náročnou součinnost všech orgánů vlády ČSR.

Je možno konstatovat, že vláda ČSR přistoupila k řešení těchto úkolů aktivně a že vyvíjí žádoucí iniciativu k řešení i těch úkolů, jež spadají do působnosti federálních orgánů.

Podrobnější charakteristiku finančních výsledků rozpočtového hospodaření ČSR provede ministr financí. Chtěl bych se však ještě zastavit i u hodnocení rozpočtového přebytku. Činí, jak je vám známo, 1,3 mld. Kčs a lze jej považovat s výhradami za výsledek pozitivních, ale převážně kvantitativních výsledků dosažených v rozvoji ekonomiky. Méně se na výsledku podílí kvalita vývoje a konečná efektivnost. Svědčí o tom zejména tyto skutečnosti: dosažený přírůstek národního důchodu nebyl prakticky použit pro rozvoj osobní spotřeby. Osobní spotřeba ve stálých cenách zůstala na úrovni roku 1969. Nadplánované úspory obyvatelstva, jež tento vývoj doprovázely, nebyly plně použity pro posílení pozitivních tendencí dalšího vývoje. Převážně byly použity k profinancování vysokého tempa růstu oběžných fondů a zásob, jež dosáhlo indexu 136. Pouze růst zásob v obchodě a v zemědělství je možno hodnotit kladně.

Také užití národního důchodu v oblasti investiční je ve značné části vyvoláno růstem zůstatku rozpočtových cen rozestavěných staveb a růstem cen, který v roce 1970 ještě pokračoval. Přitom v ústředně řízeném průmyslu bylo získáno nových základních fondů proti tomu, co předpokládal plán méně o 12 %. Z tohoto hlediska je nutno kriticky hodnotit i tempo růstu dodávek pro investice, které dosáhlo 7,4 %, zatímco plán počítal v zájmu maximální reálnosti s poklesem o 3,8 %. Překračování dodávek pro investiční výstavbu nepřispělo tedy k výraznějšímu obnovení proporcionality vývoje ekonomiky, který je závislý na plnění hlavních investičních úkolů. Nedostatky v plánování a řízení investiční výstavby jsou proto trvajícím zdrojem napětí i v roce 1971.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, jednání o státním závěrečném účtu ukázalo, že nesporné pozitivní výsledky dosažené ve vývoji ekonomiky v roce 1970 nesmějí vést k sebeuspokojení, že existující problémy a direktivy XIV. sjezdu staví před státní a hospodářské orgány nové náročnější úkoly. Výsledky roku 1970 umožnily vytvořit příznivé politické a ekonomické podmínky pro samotné jednání XIV. sjezdu. Byly zejména vytvořeny předpoklady pro práce na pětiletém plánu, od něhož očekáváme, že posílí prvky plánovitosti ve všech článcích řízení naší společnosti.

Doporučuji proto plenárnímu zasedání ČNR, aby přijalo navrhované usnesení ke státnímu závěrečnému účtu a to ve znění, obsaženém ve zprávě výboru ČNR pro plán a rozpočet, tisk 130. Podrobným hodnocením pozitivních rysů v konstatující části usnesení má být vyjádřeno uznání vládě za úspěšné splnění úkolů souvisejících s konsolidací a s překonáním výsledků inflačního vývoje. Schvalovací částí má vyjádřit plénum ČNR souhlas s dosaženými finančními výsledky a se způsobem využití rozpočtového přebytku.

Předseda ČNR E. Erban: Děkuji zpravodaji za jeho zprávu. K projevu se přihlásil ministr financí ing. Leopold Lér, CSc. Prosím soudruha ministra. aby se ujal slova.

Ing. Leopold Lér, CSc., ministr financí ČSR: Vážené soudružky a soudruzi poslanci! Vláda ČSR vám předložila ke schválení návrh státního závěrečného účtu za rok 1970. Máte všichni k dispozici podrobnou zprávu o plnění státního rozpočtu. Dovolte mi tedy, abych v krátkosti uvedl některé aspekty, které podle našeho názoru je třeba mít při projednávání a schvalování státního závěrečného účtu za rok 1970 na zřeteli.

Cílem hospodářské politiky na rok 1970 vytyčené na plenárním zasedání ÚV KSČ v lednu 1970 bylo zastavení inflačního vývoje, upevnění kladných výsledků dosažených ve II. pol. roku 1969 a vytvoření předpokladů pro další vzestupný vývoj hospodářství. Opatření učiněná k zabezpečení realizace záměrů hospodářské i politické konsolidace přinesla pozitivní výsledky a XIV. sjezd KSČ mohl konstatovat, že výsledky rozvoje národního hospodářství za rok 1970 představují významný politický a ekonomický úspěch. Byl překonán inflační vývoj, v globálu se stabilizoval vnitřní trh, obnovila se dynamika růstu výroby. Ozdravění hlavních vztahů v národním hospodářství bylo dosaženo cestou zvýšené tvorby zdrojů při současném dalším růstu životní úrovně. I když některé konkrétní úkoly plánu splněny nebyly, a některé problémy hromaděné již v předchozích letech bude nutno řešit v průběhu páté pětiletky, je nesporné, že rok 1970 otevřel další možnosti k důslednému a cílevědomému řešení ekonomických problémů republiky na bázi socialistické racionalizace práce, s využitím všech předností socialismu a stále rostoucí iniciativy pracujících. Tvorba hmotných zdrojů jako základní podmínka obnovení základních proporcí v národním hospodářství rostla rychleji než státní plán určoval. Společenský produkt dosažený v ČSR byl v běžných cenách proti roku 1969 vyšší o 7,9 %. Při růstu výrobní spotřeby o 8,6 % vzrostl vytvořený národní důchod ve srovnání s rokem 1969 o 7 %. Užití národního důchodu nebylo však zcela v souladu s předpoklady státního plánu. Při zpomalení tempa růstu osobní spotřeby část nově vytvořených zdrojů nenašla efektivní využití a byla umrtvena v přírůstku zásob, který byl značně vyšší, než dosažené tempo růstu národního důchodu, a v dalším růstu rozestavěnosti investic, i když se jeho tempo proti předchozím létům snížilo. Ve sféře obyvatelstva se v souladu se záměry plánu podařilo na základě souboru opatření vlády k regulaci výdělků zastavit živelný růst jeho peněžních příjmů. Přitom přírůstek příjmů, přestože nedosáhl plánované výše, nebyl realizován v peněžních výdajích a téměř dvě třetiny se přeměnily v přírůstek úsporných vkladů u státních spořitelen, který dosáhl v roce 1970 výše 7,1 mld. Kčs.

Rychlejší dynamika tvorby hmotných zdrojů spolu s konkrétními výsledky regulačních a úsporných opatření se projevila i ve finančním hospodaření organizací i státního rozpočtu. Státní závěrečný účet ČSR za rok 1970 vykazuje přebytek ve výši 1,283 mil. Kčs. V souhrnu všech tří státních rozpočtů federace byl vytvořen přebytek 6,57 mld. Kčs, který je víc než dvakrát vyšší než původní úvaha o vytvoření protiinflační rezervy ve federálním rozpočtu ve výši 3,06 mld. Kčs. Na přebytku rozpočtového hospodaření ČSR se podílí vyšší příjmy částkou 958 mil. Kčs a nečerpání či úspory výdajů částkou 325 mil. Kčs. Ke zlepšení příjmů státního rozpočtu přispělo značnou měrou zlepšení souhrnných finančních vztahů s podnikovou sférou v důsledku zavedení nových podnikových daní od 1. 1. 1970. Čistý zisk ústředně řízených hospodářských organizací zahrnutých do státního rozpočtu ČSR za rok 1970 vzrostl na srovnatelné základně proti roku 1969 o 11,1 % a byl o 1,2 % vyšší než předpoklad na rok 1970. Podrobný rozbor hospodaření podniků však ukázal, že při zaměření pozornosti na plnění výrobních úkolů a s nimi související stanovené relace ke mzdám se neuspokojivě vyvíjely materiálové náklady a na tomto úseku zůstávají v růstu efektivnosti značné rezervy. V podnikové sféře se také nadále projevovala neefektivnost využití vytvořených zdrojů v dalším růstu zásob. Finanční zdroje vysokého přírůstku poskytnutých úvěrů na krytí zásob vytvořil přebytek státního rozpočtu spolu s vysokým přírůstkem úspor obyvatelstva. Proto přebytek státního rozpočtu nepředstavuje volně disponibilní zdroje a má jen omezený význam v rámci celkových finančních vztahů. Jeho restriktivní působení bylo překryto vysokým přírůstkem poskytnutých úvěrů.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP