Středa 7. července 1971

V prověrce, kterou jsem prováděl na okrese Nový Jičín, jsem zjistil, že komise pro ochranu veřejného pořádku ONV vede komise místních národních výborů ke správné aplikaci zákona č. 60/1961 Sb., podle něhož národní výbory zabezpečují socialistický pořádek ve svých obcích.

Pokud jde o rozhodování soudů o přečinech, nejvíce osob bylo odsouzeno pro přečin proti majetku v socialistickém a osobním vlastnictví, dále následují přečiny proti pracovní kázni, proti příživnictví a proti socialistickému soužití. Uložené tresty byly přiměřené. Převážnou část činí tresty odnětí svobody podmíněně, uložené na zkušební dobu, dále tresty nápravného opatření a posléze tresty nepodmíněného odnětí svobody. Nepodmíněné tresty byly nejčastěji ukládány za přečiny příživnictví, proti socialistickému soužití, proti pracovní kázni a za přečiny majetkové. K upuštění od potrestání došlo v 5,5 % všech rozhodovaných věcí a bylo vysloveno zejména u mladých lidí.

Při objasňování přečinů a v řízení před soudem má velký význam součinnost s kontrolními, revizními a jinými orgány. Tato spolupráce není dosud na žádoucí úrovni a lze konstatovat, že zatím je nejlepší mezi prokuraturou a orgány ONV. Prokurátoři se zúčastňují schůzí rad ONV, jsou i členy komisí pro boj proti korupci a šmelině a také komisí pro ochranu veřejného pořádku okresních národních výborů.

Je však třeba zlepšit spolupráci prokuratury s kontrolními a revizními orgány, a to jak na úseku vnější, tak i vnitřní kontroly. Zainteresování podniků, kontrolních a revizních orgánů do spolupráce s orgány zabývajícími se trestnou činností včetně přečinů je předpokladem k účinnějšímu využívání zákona o přečinech.

V podstatě lze konstatovat, a zkušenosti to ukazují, že zákonem o přečinech bylo dosaženo zamýšleného účinku a byla zvýšena ochrana společnosti proti jednání, která nedosahují stupně trestného činu, avšak jsou pro společnost nebezpečná. To také konstatoval ústavně právní výbor při projednávání zprávy Generální prokuratury ČSR o vyhodnocení účinnosti tohoto zákona. Výbor bude sledovat aplikaci tohoto zákona nadále a proto se obrátil na generálního prokurátora ČSR, předsedu Nejvyššího soudu ČSR, ministra spravedlnosti a ministra vnitra ČSR, aby věnovali zvýšenou pozornost provádění zákona o přečinech a v roce 1972 podali ústavně právnímu výboru kontrolní zprávu.

Předseda ČNR E. Erban: Děkuji posl. L. Coufalovi. Dávám slovo posl. E. Dutkové.

Posl. Eva Dutková: Soudružky a soudruzi, vážení hosté! Zpráva Nejvyššího soudu ČSR se zmiňuje o úseku justice, který v nesporném řízení zajišťuje dodržování socialistické zákonnosti a upevňování socialistického právního řádu, o státních notářstvích.

Zákon č. 116/51 Sb., o státním notářství, vymazal z dosavadního pojetí notářů soukromokapitalistický podnikatelský charakter a vytvořil státní orgán, jehož předním úkolem je vytvářet právní vztahy takové, které zajistí socialistický vývoj naší společnosti.

Jak v rozhodovací činnosti, tak v listinné agendě je státní notářství významným činitelem při tvorbě zemědělské politiky. Je obecně uznáváno, že přísněji než kterýkoliv jiný orgán střeží při svém rozhodování ochranu půdního fondu, ve spolupráci se zemědělskými odbory ONV, zemědělskými sdruženími i místními JZD pomáhá k ochraně zájmů socialistických zemědělských organizací, a to nejen dodržováním platných předpisů, ale též osobní iniciativou a politickou uvědomělostí svých jednotlivých referentů. Neméně důležitá je také jeho součinnost při bytové výstavbě. Včasnou a odpovědnou registrací dohod o osobním užívání pozemků i dohod o omezení vlastnického práva pro poskytnutí finančních prostředků půjčkou na výstavbu bytových jednotek napomáhá významně ke splnění prvořadého úkolu národohospodářského plánu.

V oblasti devizové politiky jsou státní notáři a notářští tajemníci strážci státních zájmů na tomto úseku. Ve spolupráci s ministerstvem financí, finančními odbory ONV i Správou pro věci majetkové a devizové v rozhodovací agendě, ať při projednávání dědictví, nebo registraci listin, či ověřování podpisů na plné moci a jiné listiny pro cizinu, zabraňují neodůvodněnému vývozu valut a znalostí a využíváním všech daných nástrojů ochraňují majetek tuzemských občanů a zejména národní majetek.

V posledních letech přibyl státnímu notářství další neméně závažný úkol - napomáhat při zakládání jednotné evidence nemovitostí u středisek geodézie a kartografie. Dřívější Nejvyšší kontrolní úřad ve zprávě o stavu zavádění jednotné evidence půdy předložené v minulém roce výborům i plénu ČNR uvedl, že zkušenosti okresních středisek geodézie a kartografie se spoluprací se státními notáři jsou velmi dobré, není zbytečných průtahů v ohlašování změn k zápisům, pracovníci notářství ochotně a odpovědně poskytují pracovníkům geodézie a kartografie pomocnou ruku tam, kde orgány geodézie nemají dostatek právnicky vzdělaných kádrů.

Kromě těchto a ještě dalších úkolů, které nevyjmenovávám a jimiž státní notářství plní svou funkci orgánu státní moci a poskytování služeb občanům, připadá mu významná úloha fiskálního činitele. Od roku 1967 mu totiž byl svěřen úkol vyměřovat a v nižších částkách i vybírat poplatky z převodů nemovitostí i z darů, což předtím přináleželo ONV. Ani v tomto ohledu státní notářství nezklamala, o čemž svědčí výsledky četných kontrol a prověrek na pracovištích a neustále stoupající příjem státní pokladny z této činnosti, jak o tom hovoří zpráva předsedy Nejvyššího soudu ČSR.

Nejvyšší soud ČSR konstatuje, že státní notářství požívá důvěry občanů. Toto zjištění je nejen hluboce pravdivé, občané považují notáře za někoho, komu se mohou svěřit a kdo jim poradí, kdo je jim blízký na rozdíl od soudce, který přece jen sedí před nimi o stupínek výše a jedná z pozice autority, nebo prokurátora, když jen toto slovo vzbuzuje v mnohém prostém občanu jako podmíněný reflex myšlenku na nápravný ústav. Tato skutečnost poskytuje pracovníkům notářství možnost vychovávat občany k tomu, aby uspořádávali své vzájemné právní vztahy, vykonávali svá práva a plnili své povinnosti dobrovolně a v souladu se zájmy společnosti, účinně pomáhat chránit socialistické společenské vlastnictví i osobní vlastnictví občanů.

Takto pojatá a vykonávaná činnost státních notářství pak upevňuje socialistickou zákonnost v rozsáhlých oblastech a poněvadž je zaměřena v oblasti úprav vlastnických vztahů, vykonává příznivý vliv v oboru hospodářského života a vývoje státu a především ve svých důsledcích znamená účinnou procesní prevenci.

K úspěšné činnosti státních notářství přispívá i systém kontroly vykonávaný jednak soudními orgány, jimiž jsou krajské soudy a Nejvyšší soud ČSR a ČSSR, jednak ministerstvem spravedlnosti v rozsahu jeho řídící činnosti. Jestliže by byl rozhodnutím státního notářství porušen zákon, může podat stížnost pro porušení zákona ve všech případech generální prokurátor ČSSR nebo generální prokurátor ČSR a ministr spravedlnosti republiky. Oprávnění ministra spravedlnosti k podávání stížností pro porušení zákona vytváří další účinný prostředek k dodržování zákonnosti a ke sjednocování praxe státních notářství.

Je třeba ještě podtrhnout skutečnost, že jednotlivá státní notářství navzájem spolupracují a poskytují si pomoc při plnění svých úkolů. Tato spolupráce není omezena jen na notářství v rámci jedné republiky. Notářství v obou republikách jsou bezprostředně mezi sebou ve styku, pomáhají si při vyřizování své agendy a vyměňují si takto své zkušenosti. To přispívá k jednotnosti ve výkladu a aplikaci právních předpisů, jejichž provádění je svěřeno státním notářstvím na území celé ČSSR a tím i k dalšímu upevnění důvěry občanů v právní řád naší socialistické republiky.

Předseda ČNR E. Erban: Děkuji poslankyni E. Dutkové. Jako poslední je přihlášen do rozpravy poslanec prof. dr. Z. Češka.

Posl. prof. JUDr. Zdeněk Češka, CSc.: Vážený soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci! Ústavně právní výbor se podrobně zabýval zprávou o stavu zákonnosti, kterou Nejvyšší soud ČSR předkládá podle čl. 106 a, odst. 2 Ústavy České národní radě a dospěl k návrhu usnesení pro plenární zasedání ČNR, který máte k dispozici.

Členové ústavně právního výboru při jednání o zprávě Nejvyššího soudu ČSR konstatovali, že zpráva je důkladná a poskytuje náležitý přehled o stavu socialistické zákonnosti v ČSR. Podle mého mínění je největším kladem zprávy způsob jejího zpracování, který byl volen tak, aby otázky zákonnosti nebyly podány izolovaně, ale v přímé souvislosti s obecně politickými problémy. Takto pojatá zpráva může svými střízlivě a jasně formulovanými závěry nejlépe ukázat, jak lze na úseku socialistické zákonnosti přispět k vyřešení aktuálních společenských úkolů.

Považuji za správné, že ve zprávě Nejvyššího soudu ČSR není veden ostrý předěl mezi trestní a občanskoprávní agendou našich soudů, jak jsme toho byli často svědky v minulosti a jak se s touto tendencí setkáváme někdy i dnes, ačkoliv veškerá činnost soudů musí nezbytně tvořit jednolitý celek.

Z tohoto hlediska nutno kladně hodnotit rovněž to, že se ve zprávě harmonicky prolínají a vzájemně doplňují jednotlivé úkoly našich soudů, ať již jde o rozhodovací činnost, činnost výchovnou, činnost signalizační i činnost jinou.

Vyzdvihnout nutno rovněž to, že ve zprávě Nejvyššího soudu ČSR je pamatováno též na činnost státních notářství, která bývá někdy neprávem opomíjena či podceňována, ačkoliv tu jde o činnost nikterak jednoduchou a z politického i ekonomického hlediska zdaleka nikoli nevýznamnou.

Nesporným kladem zprávy Nejvyššího soudu ČSR jsou rovněž některé návrhy na změnu dosavadní právní úpravy tam, kde aplikací dosavadních právních předpisů nelze dosáhnout žádoucích společenských důsledků.

Otázky socialistické zákonnosti nesmějí být jen věcí soudů, prokuratury a orgánů bezpečnosti, ale musí stát ve středu zájmu všech státních orgánů, socialistických organizací i jednotlivých občanů. Je proto na místě, že Nejvyšší soud ČSR ve zprávě o stavu socialistické zákonnosti věnuje mimořádnou pozornost součinnosti soudů se společenskými organizacemi a že zdůrazňuje odpovědnost všech občanů za odhalení a postižení trestné i jiné protispolečenské činnosti. Je také třeba vidět, že není rozpor mezi požadavkem důsledného plnění občanských povinností a realizací práv občanů, neboť ochrana práv a zákonných zájmů občanů může být nejlépe zabezpečena, jestliže budou plněny povinnosti těmto právům korespondující.

Tu pak vidím široké pole působnosti též pro nás, poslance České národní rady. Ve zprávě ústředního výboru na XIV. sjezdu strany bylo uvedeno, že se v minulých letech velmi narušilo dodržování zákonů a požaduje se tam zintenzivnění politickovýchovné práce, pokud jde o respektování zákonů a prohloubení úcty k nim, jakož i pokud jde o dodržování pravidel socialistického soužití. Znamená to pro naši poslaneckou činnost v pracovních obvodech, abychom seznamovali občany se zákonnou úpravou na příslušných úsecích, objasňovali jim smysl jednotlivých právních předpisů a zdůrazňovali význam socialistické zákonnosti. Zpráva Nejvyššího soudu ČSR o stavu socialistické zákonnosti nám může přitom poskytnout i účinnou pomoc.

Mohlo by se zdát, že otázky státu a práva hrají vedle jiných politických, zejména ekonomických úkolů podružnou roli, avšak takový pohled by byl nutně povrchní. Svou mocenskou i organizátorskou povahou představují stát a právo významný faktor dalšího vývoje společnosti, a proto jim socialistická společnost musí věnovat náležitou pozornost.

S uspokojením je třeba kvitovat, že se obecně konsoliduje, jak to vyplývá ze zprávy o socialistické zákonnosti, situace na úseku soudnictví, jak v trestních, tak v občanskoprávních, pracovněprávních i rodinných věcech, a to přes nedostatky, které se dosud v činnosti soudů ČSR vyskytují, a k jejichž postupnému odstranění podstatně přispívá dozorová a sjednocovací činnost Nejvyššího soudu ČSR spolu s kontrolní funkcí ministerstva spravedlnosti. Proto navrhuje ústavně právní výbor České národní radě, aby nejen vzala na vědomí zprávu Nejvyššího soudu ČSR o stavu socialistické zákonnosti, ale aby též zhodnotila konsolidaci na úseku trestního a občanskoprávního soudnictví.

Z úkolů, kterým je třeba na úseku socialistické zákonnosti věnovat i v budoucnu prvořadou pozornost, navrhuje ústavně právní výbor České národní radě zdůraznit především ochranu socialistického státu a jeho třídní podstaty, ochranu socialistického společenského zřízení a socialistického vlastnictví, prosazování celospolečenských zájmů a uvedení zájmů jednotlivců do souladu s těmito zájmy celospolečenskými, dále zajištění řádné výchovy dětí, vedení občanů k pracovní kázni a náležitou aplikaci ustanovení zákoníku práce, zejména pokud jde o ukončení pracovního poměru.

Zvláštními problémy, které nelze ponechat stranou, jsou recidiva a trestná činnost mladistvých pachatelů. Na tyto problémy bude třeba soustředit pozornost nejen mocenských orgánů, ale i vědeckovýzkumných institucí, které se budou muset intenzívněji zabývat též příčinami trestné činnosti vůbec.

Závěr návrhu usnesení, který předkládá ústavně právní výbor České národní radě, je věnován signalizační a propagandistické činnosti soudů a státních notářství, kterým ve spolupráci s jinými státními orgány a společenskými organizacemi připadá nemalá role při právní výchově občanů.

Přijme-li Česká národní rada návrh usnesení, předložený společně se zprávou Nejvyššího soudu ČSR o stavu socialistické zákonnosti ústavně právním výborem, vytyčí tím hlavní směry působení na úseku socialistické zákonnosti nejen pro soudy, ale i pro jiné státní orgány, socialistické, zejména též společenské organizace, jakož i pro jednotlivé občany.

Předseda ČNR E. Erban: Tím je pořadí přihlášených řečníků vyčerpáno. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Do rozpravy se nikdo nehlásí, je tedy skončena. Můžeme přistoupit k hlasování, a to tak, že budeme hlasovat o schvalovacím usnesení, jak je připravil a písemně předložil ústavně právní výbor. Má někdo nějaké námitky proti tomuto postupu? Nemá.

Kdo tedy souhlasí s tím, aby Česká národní rada schválila usnesení ke zprávě Nejvyššího soudu ČSR, a to ve znění předloženém písemně ústavně právním výborem, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./

Je někdo proti? /Nikdo./

Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./

Děkuji, tím Česká národní rada projednala a schválila první bod denního pořadu.

Přerušuji jednání na 15 minut.

/Jednání schůze České národní rady znovu zahájeno v 15.25 hodin./

Předseda ČNR E. Erban /Zvoní/: Soudružky a soudruzi, zahajuji přerušenou schůzi ČNR. Přistoupíme k projednání druhého bodu pořadu, kterým je

II

Zpráva výboru pro plán a rozpočet k vládnímu návrhu usnesení, kterým ČNR schvaluje podle článku 107 odst. 1 písm. d/ ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, státní závěrečný účet ČSR a závěrečné účty státních fondů ČSR za rok 1970

Zpravodajem je poslanec prof. ing. Kurt Rozsypal. Dávám mu slovo.

Posl. prof. ing. Kurt Rozsypal: Vážený soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté!

Státní závěrečný účet za rok 1970 předložený vládou ČSR byl projednán výborem pro plán a rozpočet ČNR za účasti předsedů a rozpočtových zpravodajů ostatních výborů ČNR.

Poslanci považovali za hlavní smysl jednání o státním závěrečném účtu posoudit účinnost státního plánu a státního rozpočtu na rok 1970 a tím i účinnost řídící činnosti státních orgánů a hospodářských organizací. Jednání vycházelo ze zkušeností poslanců z volebních obvodů a z běžné kontrolní činnosti výborů ČNR v uplynulém období. Hlavním kritériem hodnocení byly zásadní direktivy Komunistické strany Československa, přijaté v roce 1969 a zejména v lednu 1970 na zasedání ÚV KSČ.

Dovolte mi, abych úvodem konstatoval, že konfrontace zkušeností poslanců s hodnotícími závěry zprávy ministra financí ČSR ke státnímu závěrečnému účtu vyúsťovala ve shodu názorů na hlavní hodnotící závěry obsažené ve zprávě, jež jsou převážně pozitivní, a že nebylo rozporů ani pokud jde o hodnocení hlavních příčin některých negativních jevů, jež vývoj ekonomiky v roce 1970 doprovázely.

Hodnotíme-li dosažené výsledky hospodaření a tendence, které vývoj ekonomiky v roce 1970 doprovázely, musíme se vrátit do období, ve kterém byl rozpočet sestavován a připomenout si hospodářsko-politické direktivy KSČ z roku 1969 a z ledna 1970. Hlavními úkoly, na jejichž plnění měla být soustředěna pozornost státních a hospodářských organizací, bylo


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP