Středa 7. července 1971

Dalším problémem kolem postiženého dítěte je náhradní rodinná péče. O formách této péče hovoří předložená zpráva. I když si uvědomuji různá úskalí, není mi jasné, proč vázne uzákonění pěstounské péče? Vždyť umělá rodina v Ostravě po šesti letech své existence už nemůže být experimentem. Jistě závisí prakticky vše na výběru rodičů. Ovšem při dnešních možnostech výzkumu lze pěstouny - rodiče přece odpovědně vybrat. Rovněž celá agenda je zdlouhavá a z praxe mohu říci, že soudy jen velmi váhavě a nerady rozhodují o zbavení rodičovských práv. A my bychom přece potřebovali umístit dítě do předadoptivní péče v útlém dětském věku. Čas pracuje proti dítěti ! Zde by bylo třeba upřesnit a podat definici "zájmu" či "nezájmu" rodičů o dítě a časově tento zájem limitovat. Vím, že situace soudce v tak zásadním zásahu do života dítěte je velmi těžká a zodpovědná. A vím také, že je velmi těžké přesvědčit rodiče, že svým chováním a jednáním narušují a poškozují vlastní děti. Sama však jednám vždy v zájmu dětí proti nehodným rodičům a myslím, že jednám správně. Obdobnou praxi uplatňuje řada ředitelů dětských domovů, kteří odvádějí státu a společnosti kus dobré práce. V této souvislosti bude také třeba dořešit i otázku SOS dětských vesniček jako jedné z forem náhradní rodinné péče.

Ve výchovných zařízeních NV ztrpčuje život sociálních pracovnic i ředitelů dětských domovů agenda ošetřovného, spojená s vymáháním výživného. Je pravda, že většina ošetřovného je placena výkonem soudního rozhodnutí přímo závodem. Jsou však případy, kdy rodiče - nejen otec - výživné neplatí, práci se vyhýbají nebo přecházejí na méně honorovaná pracoviště. Rodič výživné neplatí, my jej hledáme po celé republice, často celé měsíce bezvýsledně. Navíc se setkáváme s tím, že závody - zejména velké - porušují platné předpisy, pokud jde o zaměstnávání nových pracovníků. Nežádají potvrzení o rozvázání předchozího pracovního poměru, nezjistí si vyživovací povinnost nového zaměstnance a dluhy na výživném narůstají. Málo je v podobných případech v praxi využíváno toho, aby závod figurující jako poddlužník - jestliže zavinil - byl volán k odpovědnosti a v zájmu dítěte dlužné výživné sám platil. Přitom soudy při vyměřování výživného postupují dost benevolentně a stanoví výživné poměrně malými částkami.

I v občanském životě je žena - matka znevýhodňována touto praxí. Přitom bych chtěla připomenout, že už před lety ministerstvo spravedlnosti ČSSR a Ústav státu a práva ČSAV vypracovaly tabulky výživného podle jednotlivých příjmových kapitol rodičů, aby sjednotily nejednotný postup stanovení výživného soudy. Snad by bylo vhodné tabulky přehodnotit zda odpovídají dnešním životním nákladům a v kladném případě je pak zavést obligatorně do praxe.

V loňském roce bylo přijato vládní usnesení č. 278/1970, které má řešit komplexně soustavu poradenské péče o děti, mládež a rodinu. Zatím máme manželskou poradnu v Praze a v Ostravě. To však zdaleka nestačí. Máme jen jeden dům pro matku a dítě v Ostravě, ale potřebám to zdaleka neodpovídá. Přesto žádná z matek, která tímto domem prošla, své dítě neopustila. Jak však budeme řešit otázky matek třináctiletých až čtrnáctiletých dětí? Jak budeme řešit otázky alkoholismu, když dále bude dětem dovoleno chodit pro pivo a s vědomím rodičů je "ochutnávat"? Přitom fungující protialkoholní sbory nemají žádnou pravomoc a jejich snaha vyznívá naprázdno. Metodické řízení těchto orgánů z centra chybí, což rovněž praxi neprospívá.

Domnívám se, že je stejně potřebné řešit problematiku těch nejmladších, kteří jsou bezbranní, ale i těch nejstarších občanů, kteří jsou často jako děti: bezmocní, opuštění, nemocní. Zveřejňování osudů opuštěných starých rodičů je stejně bolestné jako život opuštěných sociálně osiřelých dětí. I v řešení této problematiky je třeba navodit žádoucí atmosféru směrem k starším a starým lidem, kteří po vykonané práci mezi námi žijí. Mám na mysli rozšiřování sítě domovů důchodců, zřizování domů soustředěné pečovatelské služby a budování ošetřovacích ústavů pro chronicky nemocné a nepohyblivé občany. V tomto směru si dobře a iniciativně vede mj. MěNV v Ostravě, který má již tři domovy důchodců, dům soustředěné pečovatelské služby a hlavně reálnou představu vybudování potřebných zařízení v páté pětiletce. Kolik dobrého vykonaly kdysi ukolébavky maminek, kolik štěstí přinášejí dětem pohádky a vyprávění dědečků a babiček. Věnujme jim více své lásky a úcty, aby náš vzor vyvolal v dětech tutéž odezvu, až my zestárneme. Vždyť socialismus je především péče o člověka. Řešit tuto péči komplexně je úkolem nás všech. Je to naše povinnost k životu i ke společnosti.

Perspektivy sociální politiky, nastíněné XIV. sjezdem KSČ jsou velkolepé a reálné. Jejich realizace bude závislá na tvorbě národního důchodu, na dobré práci nás všech. Vcházíme do předvolebního údobí. Velmi si přeji, aby se nám i nadále dařilo vyvolávat další iniciativu pracujících, plnit úkoly, jež před nás staví pátá pětiletka. Nebudeme slibovat, ale pracovat a prací přesvědčovat, že je to KSČ, která hájí zájmy pracujících, zájmy dětí i jejich rodičů, zájmy nás všech.

Předseda ČNR E. Erban: Děkuji. Nyní dávám slovo posl. J. Hlavičkovi.

Posl. Josef Hlavička: Soudružky a soudruzi poslanci! Zpráva ukazuje, že socialistická zákonnost je narušována v podstatě ve všech sférách našeho společenského života a z toho vyplývá, že příčiny tohoto stavu jsou značně hluboké.

Neuspokojivý stav v uplatňování socialistické zákonnosti byl prohlouben zejména destrukčním působením pravicových a antisocialistických sil v letech 1968 - 1969, kdy nezákonnost a protispolečenské činy byly politicky a v některých případech i právně legalizovány, což zanechalo negativní důsledky v myšlení i jednání lidí. Z toho je nutno vyvodit závěr, že jde o odpovědný celospolečenský úkol, jehož ignorování je v rozporu s úsilím o další rozvoj naší socialistické společnosti.

Nelze se uspokojovat tím, že za uplynulé dva roky se podařilo některé nejhlubší deformace v tomto směru napravit.

Nám všem jistě jde o to, abychom postupně zabezpečili dodržování socialistické zákonnosti jako základní podmínky úspěšného rozvoje naší společnosti a právní jistoty každého poctivého pracujícího a všech občanů naší republiky. Závažnost tohoto úkolu však vyžaduje soustředěné úsilí všech článků našeho státního a společenského mechanismu, aby každý z nich na svém úseku v duchu závěrů XIV. sjezdu strany plnil důsledně své poslání.

Z tohoto hlediska je třeba souhlasit s konstatováním, uvedeným ve zprávě, že soudy samy nemohou zabezpečit všechny úkoly související s dodržováním socialistické zákonnosti. To však také neznamená, že soudy a prokuratura nemají co zlepšovat v metodách své práce a tak přispívat k tomu, aby se tyto otázky dostávaly do větší pozornosti celé veřejnosti.

Úspěšné zvládnutí těchto úkolů nezbytně vyžaduje spolupráci soudů s ostatními státními orgány a společenskými organizacemi tak, aby každý z nich svým dílem přispěl k tomu, aby zákony byly zachovávány a jejich pomocí prosazovány cíle, kterých chce naše společnost dosáhnout.

Svůj podíl na prosazování politiky strany i na úseku dodržování a upevňování socialistické zákonnosti má i československé Revoluční odborové hnutí.

Proto ve svém Programu aktivizace, kterým se přihlásilo k výsledkům XIV. sjezdu KSČ, počítá i s úkoly v této oblasti.

V České radě odborových svazů jsme se stavem socialistické zákonnosti, včetně pracovní kázně v podnicích a závodech, odpovědně zabývali. Zjistili jsme, že zvláště stav správy a ochrany majetku v socialistickém vlastnictví neodpovídá jeho významu v národním hospodářství. Příčiny tohoto stavu spočívají v nedůsledné odpovědnosti vedoucích pracovníků organizací a společenské nutnosti plného využití národního majetku a v oslabení uvědomění občanů o politické a ekonomické funkci národního majetku v socialistické společnosti. Tento stav se projevuje jednak lhostejností, jednak škodlivým nakládáním s národním majetkem. Obdobně je tomu na úseku dodržování pracovní kázně a i v ostatních protispolečenských jevech, jako je nevyužívání pracovní doby, zameškávání směn, fluktuace, nekvalitní práce apod. Tím vším jsou snižovány výsledky poctivého úsilí pracujících a je poškozována celá společnost.

Zaměřujeme úsilí všech svazových a všeodborových orgánů na výchovu pracujících k socialistickému vztahu k práci, jako nedílnou součást péče a úsilí při plnění všech hospodářských úkolů závodů. Cílevědomou politickou a výchovnou prací chceme napomáhat vytvářet veřejné mínění nesmiřitelnosti ke všem projevům protispolečenského jednání a využívat výchovné síly kolektivu jako účinného nápravného prostředku. Usilujeme o to, aby zvláště základní organizace ROH vzaly uvedené cíle za své a dokázaly podporovat vedoucí hospodářské pracovníky v podnicích a závodech při všech jejich jednáních, která v souladu s právním řádem sledují zvýšení stavu v dodržování zákonnosti a pracovní kázně na pracovištích. Naproti tomu, pokud vedoucí pracovníci tyto svoje úkoly neplní a trpí lajdáctví, neomluvenou absenci, pracovní nekázeň, nesprávný přístup k socialistickému vlastnictví, vedeme základní organizace ROH k tomu, aby využívaly svých oprávnění daných jim usnesením IV. všeodborového sjezdu a otevřeně kritizovaly každého - tedy i hospodářského pracovníka - jestliže neplní své povinnosti, anebo narušuje zájmy socialistické společnosti svým jednáním, nebo tím, že takové jednání trpí.

Ještě příliš často se shledáváme s tím, že mnozí hospodářští pracovníci mají nízké znalosti právního řádu včetně zákoníku práce; i u nich se projevuje liberalismus ve vyžadování pracovní kázně, trpí úplatkářství a dokonce někteří z nich právní předpisy i vědomě porušují. Pro příklady nemusíme chodit daleko. K tomu nám stačí zkušenosti např. z posouzení výsledků státní kontroly v oblasti cen, naše zkušenosti z oblasti bezpečnosti práce apod. Takovéto jednání působí nejen ekonomické škody, ale má především značný negativní dosah politický i morální a zvyšuje neúctu k socialistickým zákonům.

Proto v tomto směru zdůrazňuji nutnost společného postupu všech orgánů a odpovědný přístup k tak závažnému a nesnadnému celospolečenskému úkolu.

Ani pro odbory to není úkol lehký. Tím spíše, že jsme se museli rozejít s mnoha funkcionáři, jejichž politikou byl rozvrat socialistických hodnot. V rámci konsolidace odborového hnutí nastoupila do funkcí řada schopných, uvědomělých soudruhů, kterým nechybí chuť do práce a dobrá vůle vyrovnat se s úkoly, ale velmi často jim chybí zkušenosti a někdy i základní znalosti odborářské práce na všech úsecích mnohotvárné činnosti odborů.

K zevšeobecnění zkušeností jsme nedávno organizovali seminář k ochraně majetku v socialistickém vlastnictví za účasti zástupců všeodborových a svazových orgánů a vybraných ZO ROH, dále celostátní aktiv k úkolům odborů na úseku pracovního práva a socialistické zákonnosti, jehož se zúčastnili také představitelé zákonodárných a státních orgánů ČSR, včetně České národní rady, ministerstva spravedlnosti ČSR, Nejvyššího soudu ČSR a Generální prokuratury ČSR. Po bohaté diskusi byly přijaty závěry, které orientují odborové hnutí v ČSR soustředit se na politickovýchovnou práci na úseku socialistické zákonnosti.

V této souvislosti zdůrazňujeme také nutnost soustavně se zabývat činností na úseku právní ochrany a právní pomoci zastoupením před soudy v rámci obhajoby oprávněných zájmů pracujících proti byrokratickému a nezákonnému postupu některých hospodářských orgánů.

Pro zabezpečení úkolů odborů na úseku socialistické zákonnosti znovu obnovujeme a aktivizujeme funkcionářský aktiv. Chtěl bych vyzvednout práci našich krajských a okresních pracovněprávních komisí, v nichž pracuje přes 1300 aktivistů, kteří pomáhají plnit odpovědné úkoly v této oblasti.

S tímto aktivem vytváříme i koncepci odborového školení, která zahrnuje vedle témat zákoníku práce rovněž témata o ochraně majetku v socialistickém vlastnictví, pracovní kázně, regulace pohybu pracovních sil a další. Školení se účastní funkcionáři ZV ROH, dílenských výborů a úsekoví důvěrníci, hospodářští pracovníci, členové komisí pro pracovní spory v závodech, funkcionáři a členové SSM.

V současné době OOR proškolují hospodářské pracovníky z oblasti pracovněprávních předpisů a tím vytvářejí předpoklady pro odstraňování konfliktních situací v podnicích a závodech. To je jedna ze stránek činnosti našich krajských a okresních pracovněprávních komisí. Chtěl bych se zmínit ještě o další činnosti těchto komisí v oblasti vyřizování stížností a dotazů pracujících a v oblasti poskytování právní pomoci a právní ochrany. Za minulý rok vyřídily naše krajské a okresní pracovněprávní komise přes 125 tisíc dotazů a stížností a povolily přes 1300 bezplatných zastoupení před soudy.

Jistě je to práce nemalá, která má také politický význam. Chtěl bych v této souvislosti ocenit kladný přístup justičních orgánů k práci odborů na tomto úseku. Vážíme si pomoci soudců, prokurátorů i advokátů v činnosti našich krajských a okresních pracovněprávních komisí. V tomto směru máme řadu dobrých zkušeností a mělo by se to stát všeobecným jevem. Pomohlo by to soudům, prokuratuře, odborům a hlavně celé naší společnosti k upevnění socialistické zákonnosti. Domnívám se, že v této důležité a široké oblasti lze udělat mnohem více. Prospělo by věci soustředit kvalifikovaný aktiv na různých stupních řízení. Vtáhnout do této činnosti i právní instituce. Soustavně rozvíjet právní propagandu, zpracovávat teze přednášek, věcné informace, více se prosadit do sdělovacích prostředků, ale nikoliv tak, aby se tím zvyšovala kvalifikace protispolečenských živlů. Taková systematická práce má pozitivní vliv na myšlení lidí a vytváření správných postojů. Žádoucí by také bylo, aby všechny stupně NV se pravidelně zabývaly rozbory a stavem dodržování socialistické zákonnosti v okruhu své působnosti, což by vedlo k přijímání konkrétních závěrů a opatření.

Všechny orgány hospodářského řízení by měly považovat za pravidlo, alespoň dvakrát do roka zabývat se v čem a proč dochází k porušování socialistické zákonnosti a sjednávat nápravu.

Soudružky a soudruzi poslanci, řešení těchto problémů je náročné, ale nezbytné. Považujeme je za důležitou součást naší odborové práce s cílem prosadit socialistickou zákonnost v každodenním životě a na všech pracovištích. Proto podporujeme náměty zpracované v závěrech zprávy a je třeba, aby všichni, jichž se týkají, je také rozpracovali a řídili se jimi, neboť je to v zájmu socialistické společnosti a ku prospěchu poctivých občanů a pracujících.

Předseda ČNR E. Erban: Prosím posl. L. Coufala, aby se ujal slova.

Posl. Ladislav Coufal: Vážené soudružky a soudruzi poslanci! V předložené zprávě Nejvyššího soudu ČSR se uvádí, že používání zákona o přečinech, který nabyl účinnosti dne 1. ledna m. r., přineslo řadu nových problémů. Ve svém vystoupení chci proto plénum ČNR seznámit s poznatky, které v této oblasti trestního práva získali poslanci ústavně právního výboru. Připomínám, že v obecném ustanovení zákona o přečinech je přečin charakterizován jako čin pro společnost nebezpečný, jehož znaky jsou uvedeny v tomto zákoně, který však nedosahuje stupně společenské nebezpečnosti trestného činu.

Počátkem roku 1970 byla aplikace zákona o přečinech provázena některými obtížemi, neboť se vyskytoval nejednotný právní výklad některých skutkových podstat, které jsou v zákoně stylizovány rámcově. Proto se v praxi nestejně vymezovala hranice mezi některými přestupky, přečiny a trestnými činy. V roce 1970 bylo pro přečiny stíháno celkem 59 883 osob, po objasnění bylo podáno 27 883 návrhů na potrestání a ve 29 239 případech bylo řízení přerušeno. Pro ilustraci uvádím, jak se jeví situace v okrese Nový Jičín, kde jako poslanec působím.

V roce 1970 bylo celkem 5 87 přečinů spáchaných 629 osobami, z čehož bylo 245 neznámých pachatelů. Návrh na potrestání byl ve 235 případech a řízení bylo přerušeno v 245 případech. Z e srovnání jednotlivých skutkových podstat zákona o přečinech vyplývá, že v roce 1970 převažoval postih pachatelů přečinů proti majetku v osobním vlastnictví, tj. proti 28 932 osobám a proti majetku v socialistickém vlastnictví, tj. proti 17 764 osobám. Pro tento přečin bylo vedeno řízení u 67,9 % všech stíhaných osob, došlo však k vysokému počtu přerušení řízení, zejména z důvodů nezjištění pachatele, a to zvláště u přečinů proti majetku v osobním vlastnictví. V dalším pořadí následují přečiny proti pracovní kázni, proti socialistickému soužití a proti příživnictví. Konsolidace poměrů v roce 1970 se příznivě projevila i v tom, že v menší míře docházelo k postihu pro přečin proti veřejnému pořádku. Jako nepříznivý jev je však třeba hodnotit okolnost, že se nepodařilo postihnout všechna jednání, která jsou přečinem proti zájmům socialistického hospodářství, jako je např. poškozování spotřebitele, úplatkářství, provozování neoprávněné soukromé výroby apod.

Mnohokrát, a to i orgány ČNR, bylo zdůrazněno, že v tomto směru bude nutné působit na veřejnost, aby více spolupracovala s kontrolními orgány a Veřejnou bezpečností a upozorňovala na uvedená protispolečenská jednání. Při usměrňování praxe, jak se ústavně právní výbor přesvědčil, měly důležitou úlohu prověrky a zobecňování zkušeností prováděné též Generální prokuraturou ČSR. Ze získaných poznatků vyplývá, že orgány objasňování, kterými jsou zpravidla příslušníci Veřejné bezpečnosti, bez větších pochybení a správně přistupovali k používání příslušných ustanovení trestního řádu. V objasňování nebyly průtahy a návrhy na opatření měly potřebné zákonné náležitosti.

Činnost prokurátorů, kterým docházely zprávy o výsledku objasňování, se ve většině případů soustřeďovala na zkoumání zda výsledky objasňování odůvodňují postavení podezřelého před soud.

K vrácení věcí, aby byly doplněny, docházelo zpravidla tenkrát, kdy jednání podle výsledků objasnění svědčilo buď o tom, že došlo ke spáchání trestného činu, nebo že půjde o přestupek nebo kárné provinění podle zákoníku práce. Proto po doplnění byla část věcí prokurátorem předána komisím pro ochranu veřejného pořádku vzhledem k tomu, že šlo o přestupek podle zákona č. 60/1961 Sb., o úkolech národních výborů při zajišťování socialistického pořádku. Některé věci byly předány orgánům na pracovištích ke kárnému potrestání pachatele.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP