Potřeba energického postihu trestných činů
proti republice bývá někdy paralyzována
tvrzením o nebezpečí návratu deformací
padesátých let. K tomu je třeba otevřeně
říci, že nejde o to, zneužívat
trestního zákona k postihu lidí, kteří
se trestné činnosti nedopustili. Nejde o vymýšlení
uměle zkonstruovaných obvinění, ale
o to, aby skutečnost byla nazývána pravým
jménem, aby byl dán průchod spravedlnosti
tam, kde trestná činnost proti republice byla spáchána.
I trestný čin proti republice je protispolečenským
činem, jsou-li jím naplněny znaky příslušného
ustanovení trestního zákona. Proto i takovým
činům je nutno učinit přítrž
a pachatele postihnout zákonným trestem. Je nutno
skoncovat s praxí, která ještě v nedávné
minulosti spatřovala v trestné činnosti politického
charakteru málem projev vlastenectví. Postih trestných
činů, narušujících základní
politické hodnoty naší socialistické
společnosti, je nezadatelným právem státu
a povinností jeho mocenskopolitických orgánů
vůči vládnoucí dělnické
třídě. Agenda trestných činů
proti republice, zejména pokud jde o závažnější
formy, o nichž v prvém stupni rozhodují krajské
soudy, se začíná zvyšovat, počínaje
II. pololetím 1970. Přesto jich není mnoho.
Pro tyto trestné činy závažnějšího
charakteru bylo v roce 1970 stíháno 40 osob, z toho
bylo 30 případů podvracení republiky,
6 vyzvědačství, 2 případy teroru,
1 případ záškodnictví a 1 případ
rozvracení republiky. I tato čísla svědčí
o tom, že revizionistické a antisocialistické
síly se se svou porážkou nesmířily.
Nesmířili se s ní ani naši nepřátelé
v zahraničí. Změna je jen v taktice boje,
který proti nám pokračuje skrytějšími,
ale současně i nebezpečnějšími
a rafinovanějšími prostředky.
Máme už také některé zkušenosti
s průběhem procesů, které se v poslední
době konaly před krajskými soudy i před
Nejvyšším soudem ČSR. Je charakteristické,
že jakmile k nějakému procesu tohoto druhu
u nás dojde, spustí se na Západě propaganda
o "politických procesech" a ihned se připomínají
prohlášení našich vedoucích stranických
a státních představitelů, že
politické procesy se u nás opakovat nebudou. Říkáme
otevřeně, že se nebudou konat vykonstruované
politické procesy, k jakým došlo v padesátých
letech. Budeme však trestat pachatele, jimž bylo prokázáno
podvracení nebo rozvracení republiky, vyzvídání
státních tajemství a podobné protistátní
trestné činy.
Velkou pozornost věnujeme i obecné kriminalitě,
jmenovitě trestným činům proti socialistické
ekonomice a kriminalitě narušující veřejný
pořádek, která se bezprostředně
dotýká stavu konsolidace ve společnosti.
Předložená zpráva také ukazuje,
kam až vedla anarchie v našem hospodářství
v roce 1968. Ještě v roce 1970 bylo pro trestné
činy a přečiny hospodářské
povahy odsouzeno 10 400 osob. Přitom nejde jen o nové
formy hospodářské trestné činnosti,
které v uplynulých letech umožňovaly
nekontrolovatelné příjmy samozvaných
podnikatelských skupin a skupinek lidí, spekulaci,
nedovolené podnikání a podobně. Nejde
konečně ani o to, že v souhrnu byly způsobeny
našemu národnímu hospodářství
velké škody. Ještě závažnější
je skutečnost, že tyto negativní jevy se dostaly
do povědomí některých našich
občanů a tím došlo v jejich představách
ke zpochybňování základních
hodnot socialistického společenského řádu
a tedy ke způsobení morálněpolitických
škod.
Rozhodující pro to, jak se podaří
zvládnout úkoly dalšího rozvoje naší
společnosti, je oblast ekonomická. Tam se zaměřuje
úsilí všech stranických, státních
a hospodářských orgánů a společenských
organizací. Proto i soudy zaměřují
své úsilí na podporu úkolů
v této oblasti. I když i tu jde především
o ochranu před trestnou činností, která
má za následek zkracování majetku
v socialistickém vlastnictví, působíme
k tomu, aby byly využívány i prostředky
občanskoprávní povahy, zejména uplatňování
náhrady škod, způsobených na majetku
v socialistickém vlastnictví a odčerpávání
neoprávněného majetkového prospěchu
získaného z tohoto majetku.
V tomto smyslu byl význam majetku v socialistickém
vlastnictví také správně pochopen
orgány ROH, které již učinily konkrétní
opatření, aby těmto otázkám
byla věnována péče i v ZO ROH.
Náležitou pozornost věnujeme stavům
upraveným pracovním právem. Konsolidace pracovišť
sebou přinesla nutnost rozejít se s těmi
pracovníky, kteří svou činností
v kritickém období narušili socialistický
společenský řád. Likvidace těchto
případů na pracovištích ještě
i v současné době doznívá u
soudů a zřejmě po určitou dobu aktuálnost
těchto problémů u soudů bude trvat.
Problematika těchto otázek v předložené
zprávě je rozebrána a byla i předmětem
jednání ústavně právního
výboru ČNR. Je nezbytné však soustavně
orientovat pozornost na otázky upevňování
socialistické pracovní kázně. XIV.
sjezd KSČ ve svém programu dalšího všestranného
rozvoje vyspělé socialistické společnosti
položil důraz na trvalý, dynamický a
efektivní rozvoj národního hospodářství.
Socialistická pracovní kázeň je nejen
důležitou ekonomickou kategorií, ale je i významným
právním atributem, který není důsledně
uplatňován. Otázky pracovní kázně
by se měly stát nezbytnou součástí
řídící činnosti všech
vedoucích pracovníků. Právní
prostředky k tomu jsou. Je jen třeba je uvést
v život.
Z dozorových poznatků Nejvyššího
soudu ČSR vyplývá, že před soudy
a dalšími orgány je obtížný
úkol vypořádat se s pachateli - recidivisty,
zvláště s těmi, u nichž se sklony
k páchání určitého druhu trestných
činů projevují jako návyk. V roce
1970 se počet recidivistů zvýšil a představuje
35 % všech odsouzených pachatelů. Opakování
trestné činnosti po předchozím odsouzení
a zvláště pak druhová recidiva je v
některých oblastech kriminality stěžejním
problémem. Rok od roku stoupá podíl pachatelů
- recidivistů na trestných činech hospodářských,
proti osobnímu majetku, proti pořádku ve
věcech veřejných i na trestných činech
násilnostních a trestných činech namířených
proti rodině a mládeži.
Znepokojivé jsou poznatky o vývoji kriminality mladistvých
pachatelů trestných činů a přečinů,
tj. těch, kteří se dopouštějí
trestné činnosti mezi 15. a 18. rokem svého
věku. Zatímco v roce 1967 bylo odsouzeno zhruba
4000 mladistvých, stoupl jejich počet v roce 1970
na více než 7 800 osob. Znepokojují nás
i zvyšující se počty nedospělých
osob, které ještě nedovršily věk
15 let. Musíme konstatovat, že i pokud jde o zletilé
osoby, přesouvá se kriminalita stále více
do věkově mladších ročníků.
Trestná činnost, která zpravidla nachází
ohlas v morálním odsouzení, je bezesporu
společensky nejnebezpečnější
forma porušování socialistické zákonnosti.
Chápeme-li však socialistickou zákonnost jako
metodu řízení společenských
vztahů pomocí práva, pak se musíme
zamyslet nad tím, proč i jiné formy poruš
ování socialistické zákonnosti někdy
nepříznivě ovlivňují stav společnosti.
Mám na mysli celý komplex otázek, které
se týkají rodinných vztahů v nejširším
jejich pojetí. Specifičnost této problematiky
charakterizuje to, že všechny konflikty v těchto
vztazích nelze řešit pouze prostředky
právními, i když i tady jsou nedostatky, neboť
mnohé vznikají a mají svůj základ
a příčiny jinde. Závažnost této
problematiky vyplývá i z toho, že již
po několik let z celkového počtu rozvedených
manželství jsou asi dvě třetiny manželství
s nezletilými dětmi. Tak tomu bylo i v roce 1970,
kdy z celkového počtu 21 516 rozvedených
manželství bylo 13 700 manželství s nezletilými
dětmi.
Nejvyšší soud ČSR připravuje pro
ČNR zprávu o účinnosti rodinného
a občanského práva při formování
socialistického člověka.
Naše poznatky v oboru rodinného práva a rodinné
politiky potvrzují, že rozvoj stabilních a
harmonických rodinných vztahů je celospolečenskou
záležitostí, a že k uskutečňování
zásad socialistické rodinné politiky, zakotvené
především v zákonu o rodině a
v dalších zákonech, musí být
ještě více přihlíženo při
zásadách státního řízení.
Zkušenosti Nejvyššího soudu ČSR plně
svědčí pro závěry XIV. sjezdu
KSČ v tom směru, že činnost státních
orgánů v oboru rodinné politiky musí
být jednotně řízena a ještě
účinněji koordinována s veškerou
populační a sociální politikou. Vedeme
soudy k tomu, aby v úzké spolupráci s národními
výbory zkušenosti a problémy, jež vyplývají
z činnosti soudů, orgánů péče
o děti, manželských a rodinných poraden
a jiných institucí pravidelně vyhodnocovaly
při prosazování socialistického rodinného
práva a rodinné politiky, aby z nich mohly být
vyvozovány nutné, zásadní a konkrétní
úkoly pro řízení na úseku rodinné
politiky.
Daleko cílevědoměji a účinněji
bude třeba rozvíjet propagandu zásad socialistické
morálky a etiky a příkladů jejich
uskutečňování při rozvoji rodiny
a při prosazování zásad zákona
o rodině. Více by měla být zaměřena
na to, aby usměrnila veřejné mínění
na uskutečnění modelu socialistické
rodiny, nastíněného v zákonu o rodině.
Rovněž příprava mladých lidí
pro manželství a rodinu by měla být
silněji začleněna do celkového procesu
vývoje, vzdělání i výchovy
mládeže. To vyžaduje, aby tyto otázky
byly státními a výchovnými institucemi
zapojeny do obsahového formování jednotného
vzdělávacího i výchovného procesu.
Společenská odpovědnost státních
i společenských nositelů výchovy,
jako je škola, SSM, podnik a společenská organizace,
musí být rovněž více rozvinuta.
K tomu patří i silnější orientace
pedagogické propagandy na socialistickou rodinnou výchovu.
Vážným společensko-kriminologickým
problémem, který se celou řadu let nedaří
uspokojivě řešit, je vliv alkoholu na páchání
trestné činnosti, zvláště u některých
kategorií trestných činů, jako jsou
trestné činy proti životu a zdraví,
výtržnictví, trestné činy proti
veřejnému pořádku apod. Téměř
jedna čtvrtina trestných činů a přečinů
je páchána pod vlivem alkoholu. Pod vlivem alkoholu
dochází stále více k útokům
proti veřejným činitelům, orgánům
SNB a funkcionářům národních
výborů. Jak dokumentuje předložená
zpráva, není dosud ochrana společnosti před
pachateli těchto trestných činů zajišťována
ani soudy na žádoucí úrovni.
Specifickou problematiku představují trestné
činy v dopravě. Statistiky ukazují na stále
vysoký počet těchto trestných činů,
při nichž každoročně přichází
nedbalostí řidičů i chodců
o život mnoho občanů, v řadě
dalších případů dochází
ke škodám na zdraví a k vysokým majetkovým
škodám. Vedeme soudy k tomu, aby poskytovaly účinnější
ochranu společnosti, zejména před pachateli,
kteří způsobili dopravní nehodu pod
vlivem alkoholu.
Zpráva ukazuje, že soudy ještě ne vždy
plně zabezpečují ochranu veřejnosti
před nebezpečnými kriminálními
živly. Dosud se v rozsudcích vyhlašovaných
někdy po zdlouhavém řízení,
vyslovují málo účinná opatření,
která neodpovídají závažnosti
činu a nebezpečnosti pachatele. Učinili jsme
proto opatření k tomu, aby bylo rázně
skoncováno s indiferentním a neangažovaným
přístupem soudců při plnění
jejich soudcovských povinností.
To přirozeně neznamená porušování
zásady přísného dodržování
socialistické zákonnosti a principu soudcovské
nezávislosti a požadavku naprosté nestrannosti
v poměru k účastníkům řízení.
Znamená to však jednoznačné zaujetí
a angažovanost soudců pro věc socialismu a
komunismu, pro upevnění a další rozvoj
socialistického společenského řádu.
Klademe-li v současném stupni konsolidace společnosti
mimořádný význam na represní
složky trestu, neznamená to, že lze ponechat
stranou složku prevence, tedy působení na ostatní
členy společnosti.
V socialistickém státě je trestná
činnost projevem rozporů jednak mezi socialistickou
společností na jedné straně, a protispolečenskými
příživnickými a protisocialistickými
živly na straně druhé, jednak projevem rozporů
mezi socialistickou společností a určitou
zaostalou částí pracujících.
Převážná část trestné
činnosti v období konsolidovaného vývoje
společnosti je důsledkem rozporů uvedených
na druhém místě. Ovšem zkušenosti
z politického a hospodářského otřesu,
jakým prošla naše společnost v letech
1968 až 1969 ukazují, že zdaleka nelze podceňovat
rozpory uvedené na místě prvním.
V této souvislosti se klade často otázka:
roste u nás kriminalita či ne, jak to vlastně
je se stavem kriminality, když statistické přehledy
zaznamenávají v posledním období větší
počty stíhaných i odsouzených osob.
Odpověď na tuto otázku není jednoduchá,
neboť zde působí celá řada příčin
a okolností, jako je např. neodhalená /latentní/
trestná činnost, úroveň práce
orgánů, vyhledávání a vyšetřování,
změny v zákonodárství, amnestie presidenta
republiky apod. Poznatky Nejvyššího soudu ČSR
spíše nasvědčují tomu, že
současný větší počet odsouzených
pachatelů v roce 1970 ve srovnání s posledními
léty je především důsledek lepší
práce orgánů činných v trestním
řízení, zejména po roce 1968 - 1969,
kdy tyto orgány vlivem působení oportunistických
a revizionistických sil důsledně neplnily
svou funkci mocenských orgánů.
Statistické ukazatele o počtu odsouzených
osob za rok 1970 nelze také mechanicky srovnávat
s léty předcházejícími, a to
především vzhledem k působnosti zákona
o přečinech který nabyl účinnosti
dnem 1. 1. 1970. V roce 1970 bylo odsouzeno pro trestné
činy 59 526 osob, z toho však 9466 osob připadá
na trestné činy opuštění republiky
spáchané hlavně po srpnu 1968 a v roce 1969
a na přečiny 16 475 osob. Podle zákona o
přečinech se posuzují jako přečiny
jednak některé skutky postihované dříve
jako trestné činy, na druhé straně
sem byly zařazeny i některé činy,
které podle dřívější právní
úpravy byly jenom proviněním nebo přestupkem.
Je nutno přihlédnout také k tomu, že
teprve v roce 1970 byly souzeny některé osoby, které
se dopustily trestné činnosti v krizovém
období.
Vznik trestné činnosti a její konkrétní
podoba závisí obvykle na celém komplexu příčin,
podmínek a jiných okolností a na jejich vzájemném
působení. Poznání zákonitosti
vztahující se k příčinám
a podmínkám trestné činnosti umožňuje
účinné, cílevědomé a
soustředěné vedení boje proti trestné
činnosti. Tento boj obsahuje jednak složku individuálního
postihu pachatele, jednak složku preventivní, to je
působení na ostatní členy společnosti,
a konečně i složku odstraňování
příčin a podmínek trestné činnosti.
Úroveň práce soudců při takto
chápané koncepci boje proti příčinám
kriminality není ještě na žádoucí
výši. Proto klademe důraz na to, aby soudy
využívaly získaných poznatků
pro signalizování příčin a
podmínek trestné činnosti příslušným
orgánům a organizacím, trvaly důsledně
na jejich odstraňování a využívaly
získaných poznatků k obecné prevenci,
zvláště k součinnosti s dalšími
orgány činnými v trestním řízení,
s národními výbory a se společenskými
organizacemi.
Na úseku soudních rehabilitací se nyní
po novelizované úpravě zákona soudy
zabývají případy, v nichž při
třídním pohledu dospívají k
závěru, že došlo skutečně
k porušení zákona a k nespravedlivému
odsouzení. Naopak jsou zamítány návrhy,
v nichž se navrhovatel, který spáchal trestný
čin, domáhal rehabilitace jenom proto, aby získal
finanční odškodnění. Při
aplikaci zákona usiluje Nejvyšší soud
ČSR o to, aby byl i správně pochopen význam
preambule k rehabilitačnímu zákonu, podle
jejíhož znění nelze rehabilitovat osoby,
které se provinily proti platným zákonům.
Předpokladem správného rozhodování
soudů jsou dobré zákony. Musíme konstatovat,
že výsledky novelizací se po prověření
v praxi neukazují vždy zcela bez problémů.
Například na trestním úseku došlo
k výrazným změnám v závěru
roku 1969 vydáním novely trestního zákona,
trestního řádu a zákona o přečinech
při současném zrušení dřívější
úpravy, podle níž rozhodovaly o činech
nedosahujících stupně nebezpečnosti
trestných činů místní lidové
soudy, popř. národní výbory. Zákonem
o přečinech přešla na soudy široká
agenda, jejíž včasné a účinné
zvládnutí by vyžadovalo zjednodušení
některých procesních předpisů,
a tedy změnu trestního řádu. Obdobné
řešení vyžaduje i situace na občanskoprávním
úseku.
Nejvyšší soud ČSR při plnění
všech úkolů má vždy na zřeteli,
že usměrňuje a sjednocuje praxi soudů
při výkladu a používání
federálních zákonů, platných
v obou republikách a že výklad a používání
zákonů musí být jednotné v
celé federaci. Dosavadní zkušenosti ukazují,
že jednotné používání právního
řádu není ustavením Nejvyšších
soudů ČSR a SSR narušováno. Jednotný
výklad zákonů zaručuje úzká
spolupráce těchto soudů i spolupůsobení
ze strany Nejvyššího soudu ČSSR. Ustavením
nejvyšších soudů republik se také
dosáhlo, že se tyto nejvyšší a řídící
soudní orgány republik přiblížily
k těm článkům soudní soustavy,
u nichž je těžiště rozhodování,
tzn. krajským a okresním soudům. To umožňuje
hlubší poznávání problematiky
a pružné řešení aktuálních
otázek soudní praxe.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
zprávu Nejvyššího soudu ČSR o stavu
socialistické zákonnosti vám předkládáme
s pocitem plné odpovědnosti.
Její projednání Českou národní
radou má zásadní význam pro další
práci nejen soudů, ale i ostatních státních
orgánů, hospodářských a společenských
organizací v boji o dodržování socialistické
zákonnosti. Současná situace a další
rozvoj naší socialistické společnosti
vyžaduje vynaložit veškeré úsilí
pro to, abychom svedli důsledný a koordinovaný
boj o myšlení lidí i na tomto úseku,
aby se do jejich vědomí dostala jako samozřejmost
úcta k zákonům, právním předpisům,
a disciplína. Tímto směrem musí výchovně
působit všechny orgány aplikující
právo. Úroveň jejich práce, přísné,
nebyrokratické dodržování právního
řádu může být nejúčinnějším
prostředkem tohoto výchovného působení.
Soudy na tomto úseku mají zkušenosti a budou
je dále prohlubovat a rozvíjet. Budou realizovat
svou vysokou odpovědnost za potírání
trestných činů a předcházení
jim, jakož i za rychlé a správné rozhodování
konfliktů, jež má velký význam
pro pracovní aktivitu, výchovnou práci a
pro kulturní vývoj a využití volného
času.
Vycházíme z toho, že socialismus, spravedlnost
a zákonnost jsou spolu nedílně spjaty. Socialismus
poprvé přinesl spravedlnost, jež nevytváří
novou nespravedlnost, protože dělnická třída
vedená komunistickou stranou vybojovala u nás nikoliv
vystřídání jednoho vykořisťovatelského
řádu jiným vykořisťovatelským
řádem, nýbrž konečné překonání
vykořisťování.
I přes některé nedostatky, které při
kritickém pohledu uvádíme, můžeme
odpovědně prohlásit, že soudy obnovily
své postavení jako orgány moci socialistického
státu, v nichž se plně prosazuje vedoucí
úloha KSČ, že socialistická zákonnost
a právní jistota, respektování a ochrana
důstojnosti a svobody občanů jsou u nás
zaručeny a zajištěny, jako základní
pilíře socialistické společnosti.
Závěrem, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, dovolte, abych vás ujistil a vyslovil
přesvědčení, že výsledky
dnešního jednání České
národní rady budou využity Nejvyšším
soudem a ostatními soudy v ČSR při plnění
úkolů, jež pro nás vyplývají
ze závěrů XIV. sjezdu KSČ a že
přispějí k dalšímu upevnění
socialistické zákonnosti a právního
řádu v životě celé naší
společnosti.