Předseda České národní rady
Evžen Erban a místopředsedové
JUDr. Vladimír Ambruz, Věroslav Jedlička
a František Toman
Člen předsednictva a tajemník ústředního
výboru KSČ Alois Indra
Členové vlády České socialistické
republiky předseda vlády Josef Korčák,
ministr financí ing. Leopold Lér, CSc., ministr
zdravotnictví doc. MUDr. Jaroslav Prokopec, ministr
spravedlnosti JUDr. Jan Němec, ministr vnitra ing.
Josef Jung, ministr průmyslu ing. Oldřich
Svačina, ministr stavebnictví ing. František
Šrámek, ministr lesního a vodního
hospodářství ing. Ladislav Hruzík,
ministr obchodu Štěpán Horník,
ministr-předseda Výboru lidové kontroly JUDr.
Josef Machačka, ministr Antonín Pospíšil
123 poslanců České národní
rady podle prezenční listiny
Z Kanceláře České národní
rady vedoucí Kanceláře České
národní rady JUDr. Zdeněk Vácha
Předseda ČNR E. Erban: /Zvoní/ Soudružky
a soudruzi, zahajuji 12. schůzi České národní
rady.
Do naší schůze vítám vládu
České socialistické republiky v čele
s jejím předsedou, členem předsednictva
ÚV KSČ soudruhem Josefem Korčákem.
Zvláště vítám člena předsednictva
a tajemníka ÚV KSČ soudruha Aloise Indru.
/Potlesk./
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, scházíme se k 1. plenárnímu
zasedání České národní
rady po XIV. sjezdu Komunistické strany Československa.
Tento sjezd byl a je svým významem zcela mimořádný.
Jeho hlavními cíli bylo závěrečně
zhodnotit krizové období let 1968 a 1969, posoudit
politiku vedení strany v čele se soudruhem Husákem,
které se ujalo odpovědnosti v dubnu 1969, a určit
základní cíle politiky Komunistické
strany Československa a rozvoje socialistické společnosti
na dalších pět let.
Sjezd splnil toto své závažné poslání,
jak o tom svědčí další vývoj
v naší zemi i ocenění představitelů
mezinárodního dělnického hnutí,
zvláště našich přátel v
bratrských socialistických zemích.
Pokud se týče úlohy ústředních
zastupitelských sborů v soustavě našich
státních orgánů, byla sjezdem jasně
formulována slovy /cituji/: "Nejvyšší
články naší zastupitelské soustavy,
Federální shromáždění,
Česká a Slovenská národní rada,
jsou představitelem lidové moci v našem státě.
Podle Ústavy i podle našich socialistických
principů mají tyto orgány velkou odpovědnost
za uplatnění základních třídních
zájmů pracujícího lidu jak v národních,
tak i ve federálních článcích.
Toto své náročné poslání
mohou plnit toliko v úzkém spojení poslanců
s národními výbory a svými voliči."
Tyto teze obsažené ve Zprávě o činnosti
strany a vývoji společnosti od XIII. sjezdu KSČ
jsou pro nás - členy České národní
rady bez ohledu na stranickou příslušnost -
směrnicí k naší budoucí práci,
v níž nám připadá důležitá
a odpovědná úloha důsledně
realizovat cíle a úkoly, které pro naši
společnost sjezd vytyčil, a získávat
stále širší vrstvy občanů
pro jejich iniciativní plnění.
V této souvislosti, aniž bych předcházel
našemu dalšímu jednání, chci podtrhnout
význam projednávání návrhů
volebních zákonů, jež máme dnes
na pořadu.
Již samotný fakt, že se v tyto dny Federální
shromáždění, Česká i Slovenská
národní rada zabývají návrhy
nových zákonů, které vytvářejí
právní základ pro uskutečnění
voleb do zastupitelských sborů všech stupňů,
je projevem hlubší konsolidace našeho politického
života. Je to vysoce významná politická
událost, kdy se budou naši občané svobodně
a demokraticky prostřednictvím hlasovacího
lístku vyjadřovat k politice naší strany,
Národní fronty, i k osobám jednotlivých
kandidátů. Současně vytvoří
nové zastupitelské sbory, orgány lidové
moci, které budou zabezpečovat v oboru své
působnosti prosazování politiky strany a
Národní fronty.
Od celé volební kampaně i od vlastních
voleb očekáváme další upevnění
jednoty lidu, prohloubení součinnosti širokých
lidových vrstev s Národní frontou v čele
s Komunistickou stranou Československa.
Naše strana chce získat pro činorodou práci,
pro plnění cílů rozvoje socialistické
společnosti všechny poctivé občany.
V tomto duchu budeme připravovat volby do zastupitelských
sborů.
Myslím, že mohu závazně prohlásit
za vás všechny, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, že tomuto úkolu věnujeme
všechny své síly i zkušenosti, abychom
tak úspěšně přispěli k
realizaci závěrů XIV. sjezdu strany, sledujících
blaho lidu naší země.
Soudružky¨a soudruzi, předsednictvo ČNR
ve své schůzi 17. června t. r. se usneslo
navrhnout tento denní pořad, který je též
uveden na rozeslané pozvánce.
I. Zpráva Nejvyššího soudu České
socialistické republiky o stavu socialistické zákonnosti
- zprávu přednese předseda Nejvyššího
soudu České socialistické republiky JUDr.
Josef Ondřej.
II. Zpráva výboru pro plán a rozpočet
k vládnímu návrhu usnesení, kterým
Česká národní rada schvaluje podle
čl. 107 odst. 1 písm. d/ ústavního
zákona č. 143/ 1968 Sb., o československé
federaci, státní závěrečný
účet České socialistické republiky
a závěrečné účty státních
fondů České socialistické republiky
za rok 1970 - zpravodaj posl. prof. ing. Kurt Rozsypal.
III. Společná zpráva ústavně
právního výboru a výboru pro národní
výbory a národnosti k návrhu poslanců
prof. ing. Josefa Kempného, CSc., Evžena Erbana, JUDr.
Vladimíra Ambruze, Věroslava Jedličky, Františka
Tomana, Antonína Himla, Elišky Kaplanové, Hedy
Kolaříkové, Václava Koutného,
Miroslava Suchopárka a prof. JUDr. Václava Vaněčka,
DrSc., na vydání zákona České
národní rady o volbách do České
národní rady - společný zpravodaj
posl. prof. JUDr. Václav Vaněček, DrSc.
IV. Společná zpráva ústavně
právního výboru a výboru pro národní
výbory a národnosti k vládnímu návrhu
zákona České národní rady o
volbách do národních výborů
v České socialistické republice - společný
zpravodaj posl. Václav Koutný.
V. Společná zpráva výboru pro obchod
a dopravu a ústavně právního výboru
k vládnímu návrhu zákona České
národní rady o určení ústředního
orgánu státní správy ve věcech
dopravy - společný zpravodaj posl. Josef Miler.
VI. Společná zpráva výboru pro plán
a rozpočet a ústavně právního
výboru k vládnímu návrhu zákona
České národní rady, kterým
se mění zákon ČNR č. 148/1970
Sb., o cílech a hlavních úkolech státního
prováděcího plánu rozvoje národního
hospodářství České socialistické
republiky a o státním rozpočtu České
socialistické republiky na rok 1971 - společný
zpravodaj posl. Jaroslav Krajhanzl.
VII. Společná zpráva výboru pro plán
a rozpočet, výboru ústavně právního
a výboru pro národní výbory a národnosti
k vládnímu návrhu zákona České
národní rady o pravidlech státního
rozpočtu České socialistické republiky
a o hospodaření s rozpočtovými prostředky
/rozpočtová pravidla republiky/ - společný
zpravodaj posl. ing. Jaromír Horák.
VIII. Návrh ústavně právního
výboru na zproštění některých
soudců z povolání soudcovské funkce
- zpravodaj posl. JUDr. Jaroslav Srb.
IX. Návrh předsednictva ústředního
výboru Národní fronty České
socialistické republiky na volbu soudců z povolání
Nejvyššího soudu České socialistické
republiky, Městského soudu v Praze a krajských
soudů v Praze a v Ústí nad Labem - návrh
odůvodní představitel ústředního
výboru Národní fronty ČSR.
X. Návrh předsednictva ústředního
výboru Národní fronty ČSR na volbu
soudců z povolání obvodních soudů
v Praze a okresních soudů v České
socialistické republice - návrh odůvodní
představitel ústředního výboru
Národní fronty České socialistické
republiky.
XI. Zpráva předsedy České národní
rady o činnosti předsednictva České
národní rady podle § 60 zákona ČNR
o jednacím řádu České národní
rady za dobu od 17. března do 7. července 1971.
Soudružky a soudruzi, slyšeli jste návrh pořadu
12. schůze České národní rady.
Navrhuji, aby tento pořad byl rozšířen
o další bod, který úzce souvisí
s projednáváním volebního zákona
a který by Česká národní rada
projednala jako osmý bod pořadu. Je to
Zpráva výboru pro národní výbory
a národnosti a ústavně právního
výboru k vládnímu návrhu zákona
České národní rady, kterým
se mění zákon č. 69/1967 Sb., o národních
výborech.
Má někdo k přednesenému návrhu
denního pořadu 12. schůze včetně
rozšíření o další bod, který
nemohl být uveden na pozvánce, nějaké
námitky nebo připomínky?
/Nikdo se nehlásí./
Zjišťuji, že je přítomno 123 poslanců
České národní rady, a že ČNR
je tedy schopna se usnášet.
Přistoupíme ke schválení pořadu
této schůze.
Kdo souhlasí s návrhem denního pořadu,
jak jsem jej ústně sdělil, nechť zvedne
ruku! /Hlasuje se./
Je někdo proti? /Nikdo./
Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./
Děkuji. Tím Česká národní
rada schválila podle § 13 a 23 jednacího řádu
svůj denní pořad.
Přistoupíme nyní k projednávání
prvního bodu pořadu, kterým je
Prosím předsedu Nejvyššího soudu
ČSR JUDr. Josefa Ondřeje, aby se ujal slova.
Předseda Nejvyššího soudu JUDr. Josef
Ondřej: Vážený soudruhu předsedo,
vážené soudružky a soudruzi poslanci,
vážení hosté! Nejvyšší
soud České socialistické republiky předkládá
plénu ČNR k projednání podle čl.
145 úst. zák. o čs. federaci a § 3 úst.
zák., kterým se mění a doplňuje
8. hlava Ústavy první zprávu o stavu socialistické
zákonnosti po svém ustavení v květnu
minulého roku.
V předložené zprávě je hodnocen
stav socialistické zákonnosti na společensky
nejvýznamnějších úsecích,
s nimiž přicházejí soudy a státní
notářství ČSR do styku. Podrobná
analýza současného stavu socialistické
zákonnosti i s navrhovanými závěry
vám byla předložena písemně.
Dovolte mi proto, abych v úvodu k rozpravě zaměřil
svůj výklad na některé základní
politicko-právní otázky, jež mají
celospolečenský význam, a které jsou
rozhodující pro další práci soudů
a státních notářství ČSR.
Bezprostředním a prvořadým úkolem,
kterému v současné době věnujeme
v justici plnou pozornost, je rozpracování a aplikace
výsledků XIV. sjezdu KSČ. Hlavní směry
a cíle dalšího vývoje naší
společnosti vytyčené XIV. sjezdem KSČ
na základě hlubokého rozboru současné
situace ve straně a společnosti jsou pro nás
výchozí pozicí, z níž zaujímáme
stanovisko k jevům minulého, současného
i budoucího vývoje soudnictví ČSR.
Přitom vycházíme z kritických stranických
pohledů na dosavadní vývoj, jak vyplynul
z analýzy vývoje společnosti a justice za
uplynulé období, zejména za období
1968 - 1969, a zaměřujeme se na koncepční
řešení v otázce dalšího
vývoje činnosti soudů při plném
respektování požadavků, aby přísné
dodržovaní zákonů utvrzovalo především
potřebnou stabilitu společnosti a upevňovalo
vnitřní organizovanost. Z těchto pozic stanovíme
ve spolupráci s ministerstvem spravedlnosti ČSR
krátkodobé i perspektivní úkoly soudů
i státních notářství a způsoby
jejich realizace. Půjde zejména o to, účinně
a důsledně realizovat v praxi úkoly stanovené
v Rezoluci XIV. sjezdu KSČ pro oblast státu a práva
takto: dodržovat a upevňovat socialistickou zákonnost,
státní a občanskou kázeň, úctu
k právu, jež se musí stát záležitostí
všech státních a hospodářských
orgánů, společenských organizací
a občanů; otázkám správní
výchovy dát více místa na více
úsecích státního i společenského
života. Současně jsou pro nás návodem
jak postupovat při řešení dnešních
i budoucích základních problémů,
myšlenky obsažené v závěrech přijatých
na XXIV. sjezdu KSSS, které mají obecnou platnost
v oblasti státu a práva i pro ostatní socialistické
země. Jsme si vědomi nedostatků, které
se v činnosti soudů dosud projevují. Usilujeme-li
o účinnou nápravu, nemůžeme pominout
příčiny, z nichž tyto nedostatky vyplývají.
Pohlédneme-li zpět ještě před
rok 1968 až k XIII. sjezdu KSČ, můžeme
se přesvědčit, že strana i tehdy zdůrazňovala
význam socialistické zákonnosti a uložila
zvýšit úroveň práce justice.
Předčasná koncepce na dokončení
výstavby socialismu, odstranění třídního
antagonismu na podkladě změny vlastnictví
výrobních prostředků a proklamovaná
teze o morálně-politické jednotě všeho
lidu vedly ve své podstatě k oslabení funkce
mocenských orgánů a k omezování
prostředků, jimiž orgány justice, prokuratury
a bezpečnosti disponují. To otevřelo cestu
k pronikání revizionismu do teorie státu
a práva a odtud i do právní praxe. Svůj
podíl na tomto stavu má ideologická diverze,
vedená silami kapitálu, společně se
silami vnitřního nepřítele, s cílem
dosáhnout podstatného oslabení politického
a ideového působení vlivu strany.
Opatření strany, přijatá na lednovém
zasedání pléna ÚV KSČ v roce
1968, vedená úsilím odstranit nedostatky
minulých let, otevírala perspektivy konstruktivního
řešení nahromaděných problémů
i v oblasti právní politiky. Politické aktivity,
projevující se v tomto období, však
zneužily pravicově oportunistické a revizionistické
síly. Postupně činily vše, aby ochromily
státní aparát, především
jeho mocenské orgány. Nebudu opakovat skutečnosti
dobře známé zejména ze stranických
dokumentů, o nichž je v předložené
zprávě hovořeno. Chci připomenout,
že následky pro justici byly krajně nepříznivé
a odstranění si vyžádá ještě
delšího času. Tíživá je
zvláště kádrová situace. Odchodem
soudců, kteří v minulých letech podlehli
vlivům pravicových sil, vysoký věk
velkého počtu soudců, kteří
nadále v justici působí, nedostatek zdrojů,
z nichž stavy soudců mohou být doplněny
a rozšíření úkolů soudů
kladou nesmírné požadavky na výkon soudců.
Zmiňuji se o tom proto, že úkoly, které
si klademe a k nimž dávají teoretický
základ i praktický návod výsledky
XIV. sjezdu KSČ, jsou náročné, přitom
však reálné a realizovatelné. Nejde
o úkoly nové a kvalitativně náročnější,
ale o úkoly vycházející z potřeb
společnosti a z možností, které celá
společnost má k dispozici. Proto klademe zvláštní
důraz na koordinovaný postup všech státních
orgánů a organizací, jež znásobí
síly a prostředky k energickému prosazování
vytčených úkolů. I když v důsledku
opatření nejvyšších stranických
orgánů docházelo od dubna 1969 k postupnému
zatlačování revizionistických tendencí
také v justici, nedosáhl od doby ustavení
Nejvyššího soudu ČSR v květnu 1970
proces konsolidace na úseku soudních článků
takového stupně, jako v ostatních oblastech
společenského a ekonomického života
ČSR. Liberalistické tendence a netřídní
aplikace práva v rozhodovací činnosti soudů
nebyly zdaleka překonány. Ještě v polovině
roku 1970 docházelo k netřídnímu uplatňování
trestní politiky zejména na úseku trestných
činů proti republice, proti pořádku
ve věcech veřejných a trestných činů
hospodářských. Proto Nejvyšší
soud ČSR vycházel ze závěrů
dubnového a květnového pléna KSČ
v roce 1969, zejména z jeho Realizační směrnice
a učinil rozhodná opatření k tomu,
aby tyto nedostatky byly urychleně překonány.
Znamenalo to prosadit v součinnosti s ministerstvem spravedlnosti
ČSR důsledně třídní
pojetí úkolů soudů v naší
společnosti. Základní pozitivní vývoj
poměrů v práci soudů ČSR lze
doložit např. na stavu vývoje ukládání
trestů, který charakterizuje v průběhu
roku 1970 vzestup nepodmíněných trestů
odnětí svobody. Zatímco v roce 1968 činil
z celkového počtu odsouzených osob podíl
nepodmíněných trestů odnětí
svobody toliko 24,7 % a v roce 1969 21 %, stoupl v roce 1970 na
30,1 % a v I/IV. 1971 na 35,3 %. Po odečtení trestu
za delikty dopravní a trestné činy opuštění
republiky tvoří podíl nepodmíněných
trestů v I. čtvrtletí 1971 37,5 %.
Zvláště významná a citlivá
je oblast ukládání trestů a v ní
je mimořádně důležité
ukládání trestů za trestné
činy, které vyvěrají z událostí
let 1968 a 1969. Z tohoto hlediska daný stav společenského
vývoje vyžadoval, aby soudy zaměřily
pozornost na důslednou ochranu socialistického státu
a společenského zřízení v ČSSR
a jejích přátelských a spojeneckých
vztahů k ostatním zemím světové
socialistické soustavy, především vztahů
k SSSR.