/Jednání bylo přerušeno v 11.20 hod.
a opět zahájeno v 11.43 hod./
Předseda ČNR E. Erban: Soudružky a soudruzi,
předsednictvo České národní
rady navrhuje zařadit na pořad dnešní
schůze kromě již projednaného 1. bodu
tyto další body:
II. Zpráva mandátového a imunitního
výboru ČNR o ověření platnosti
doplňovací volby poslance ČNR - zpravodaj
předseda mandátového a imunitního
výboru posl. Zdeněk Gavenda.
III. Návrh předsednictva ÚV Národní
fronty ČSR na zproštění poslance ČNR
poslaneckého mandátu - návrh odůvodní
představitel ÚV Národní fronty ČSR
místopředseda s. Vacík.
IV. Návrh ústavně právního
výboru ČNR na vydání zákona
ČNR, kterým se mění a doplňuje
zákon ČNR č. 1/1969 Sb., o jednacím
řádu České národní rady
- zpravodaj předseda ústavně právního
výboru posl. prof. dr. Václav Vaněček.
V. Návrh poslanců dr. V. Ambruze, V. Jedličky,
F. Tomana a druhů na změny v orgánech České
národní rady a jejich doplnění - zpravodaj
I. místopředseda ČNR dr. V. Ambruz.
VI. Návrh předsednictva ÚV Národní
fronty ČSR na doplňovací volbu delegace České
národní rady do Sněmovny národů
Federálního shromáždění
- návrh odůvodní představitel ÚV
Národní fronty ČSR ministr prof. ing. Karel
Löbl.
VII. Návrh ústavně právního
výboru ČNR na zproštění některých
soudců z povolání soudcovské funkce
- zpravodaj posl. dr. J. Srb.
VIII. Návrh ministra spravedlnosti ČSR na odvolání
soudce z povolání ze soudcovské funkce -
návrh odůvodní ministr spravedlnosti dr.
J. Němec.
IX. Návrh předsednictva ÚV Národní
fronty ČSR na volbu soudců z povolání
okresních soudů ve Východočeském
a Severomoravském kraji - návrh odůvodní
představitel ÚV Národní fronty ČSR
ministr prof. ing. K. Löbl.
X. Zpráva předsedy České národní
rady o činnosti předsednictva ČNR za dobu
od 22. 12. 1970 do 17. 3. 1971.
Jsou k předloženému návrhu pořadu
dnešní schůze nějaké návrhy
nebo připomínky? /Nebyly./ Dříve než
přikročíme ke schválení denního
pořadu, zjišťuji, že Česká
národní rada je schopna usnášení,
protože podle prezenční listiny je přítomno
145 poslanců.
Nyní budeme hlasovat o pořadu schůze. Kdo
s. navrženým pořadem souhlasí, nechť
zvedne ruku. /Hlasování./ Děkuji. Je někdo
proti? /Nikdo./ Zdržel se někdo hlasování?
/Nikdo./ Děkuji. Navržený denní pořad
byl schválen.
Přistoupíme k projednávání
2. bodu pořadu, kterým je
Zpravodajem je předseda výboru posl. Zdeněk
Gavenda. Dávám mu slovo.
Posl. Gavenda: Vážená Česká
národní rado, soudruzi a soudružky poslanci,
mandátový a imunitní výbor ČNR
mě pověřil, abych vám podal zprávu
o přezkoumání platnosti doplňovací
volby poslance České národní rady
zvoleného v 10. schůzi České národní
rady dne 22. prosince 1970. Platností doplňovací
volby se zabýval výbor ve své schůzi
dne 17. 3. t. r.
Podle ustanovení § 2 ústavního zák.
č. 117 ze dne 15. října 1969 předložilo
předsednictvo ústředního výboru
Národní fronty České socialistické
republiky návrh jednoho kandidáta na poslance České
národní rady a doplňovací volba byla
předsednictvem České národní
rady zařazena na pořad 10. schůze České
národní rady, která dne 22. prosince 1970
volbu provedla. V 10. schůzi České národní
rady dne 22. prosince 1970 bylo schůzi přítomno
156 poslanců, a tím byla Česká národní
rada ve smyslu ustanovení § 32 jednacího řádu
ČNR schopna usnášení.
Při volbě obdržel navržený kandidát
nadpoloviční většinu hlasů přítomných
poslanců, takže byl podle ustanovení §
35 jednacího řádu ČNR zvolen za poslance
České národní rady. Doplňovací
volba byla tedy provedena v souladu se zákonnými
předpisy. Mandátový a imunitní výbor
proto navrhuje, aby Česká národní
rada přijala toto usnesení:
Česká národní rada souhlasí
se zprávou mandátového a imunitního
výboru a ověřuje podle čl. 113 ústavního
zákona č. 143/68 Sb., o československé
federaci, platnost volby poslance prof. ing. Kurta Rozsypala.
Předseda ČNR E. Erban: Děkuji posl.
Gavendovi za jeho zpravodajskou zprávu. Má někdo
nějaký dotaz nebo připomínku? /Nebyly./
Budeme nyní hlasovat. Kdo souhlasí s návrhem
mandátového a imunitního výboru ČNR,
aby Česká národní rada ověřila
platnost volby posl. ing. Kurta Rozsypala, nechť zvedne ruku.
/Hlasuje se./
Je někdo proti? /Nikdo./
Kdo se zdržel hlasování? /Nikdo./
Děkuji. Česká národní rada
ověřila platnost volby poslance prof. ing. Kurta
Rozsypala.
Tím je projednán 2. bod pořadu schůze.
Přistoupíme k III. bodu schváleného
bodu pořadu, kterým je
Návrh odůvodní představitel ústředního
výboru Národní fronty ČSR soudruh
Vacík. Prosím, aby se ujal slova.
Posl. Vacík, ústřední tajemník
ÚV Národní fronty ČSSR: Vážená
Česká národní rado, vážené
soudružky a soudruzi poslanci, z pověření
předsednictva ústředního výboru
Národní fronty ČSR předkládám
návrh na zproštění poslance Jana Jelínka
poslanecké funkce ve smyslu paragrafu 3 odst. 1 písm.
b/ ústavního zákona č. 117/1969 Sb.
Citovaný ústavní zákon umožňuje
zproštění poslanecké funkce, a to usnesením
pléna příslušného zastupitelského
sboru na návrh orgánu Národní fronty,
jestliže poslanec svou činností narušuje
politiku Národní fronty. Za porušování
politiky Národní fronty se považuje aktivní
setrvávání na názorech, které
byly odsouzeny dubnovým, květnovým a zářijovým
plénem ÚV KSČ v roce 1969, k jejichž
výsledku se celá Národní fronta plně
přihlásila. Dle provedeného zjištění
byl poslanec Jan Jelínek nositelem nesprávných
a chybných názorů, které vycházely
z protisovětských a oportunistických pozic,
přičemž je třeba přihlédnout
zejména ke skutečnosti, že u jmenovaného
poslance nebyla upřímná a otevřená
snaha, aby se sebekriticky přiznal ke svému chybnému
postoji. Z uvedeného důvodu vyplývá
oprávněnost předloženého návrhu,
a proto předsednictvo ústředního výboru
Národní fronty ČSR na základě
doporučení nižších orgánů
Národní fronty doporučuje dnešnímu
plenárnímu zasedání České
národní rady předložený návrh
přijmout.
Předseda ČNR E. Erban: Děkuji soudruhu
Vacíkovi. Má někdo z přítomných
návrh nebo připomínku? /Nemá./ Protože
tomu tak není, dávám hlasovat. Kdo souhlasí
s návrhem předsednictva ústředního
výboru Národní fronty ČSR, aby Česká
národní rada zprostila podle § 3 odstavec l
písmeno b/ ústavního zákona č.
117/1969 Sb., poslance Jana Jelínka poslaneckého
mandátu, nechť zvedne ruku. /Hlasuje se./
Děkuji. Je někdo proti? /Nikdo./
Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./
Tím Česká národní rada schválila
návrh předsednictva ústředního
výboru Národní fronty a zprostila Jana Jelínka
poslaneckého mandátu. Tím je projednán
třetí bod pořadu schůze.
Dalším bodem schváleného programu je
Zpravodajem je předseda ústavně právního
výboru posl. prof. dr. Václav Vaněček,
kterému dávám slovo.
Posl. prof. dr. Vaněček, DrSc.: Vážená
Česká národní rado, soudružky
poslankyně, soudruzi poslanci, je to dva roky a 10 týdnů,
co se v této síni Česká národní
rada usnesla na svém prvním zákoně,
jehož zrod mnozí z vás dobře pamatují.
Byl to zákon č. 1 z 8. ledna 1969 o jednacím
řádu tohoto nejvyššího orgánu
státní moci České socialistické
republiky. Celý další ústavní
život tohoto sboru probíhal až dosud v souladu
s ústavními předpisy podle tohoto jednacího
řádu, který představoval základní
autonomní normu českého parlamentu. Převážná
většina z vás z vlastní zkušenosti
zná, že tato norma se celkem osvědčila,
že podle ní a v jejím rámci bylo lze
prospěšně pracovat.
Nicméně změny, které zatím
doba přinesla - a byly to změny nemalé a
vesměs na prospěch politického, hospodářského
a kulturního života našich národů
- dávaly nám již po určitou dobu pociťovat
určitý nesoulad některých ustanovení
se situací, jak vzešla z našeho konsolidačního
úsilí, nehledě k tomu, že také
již nedávný zákon ČNR č.
147/1970 Sb., kterým jsme novelizovali zákon ČNR
č. 2/1969 Sb., o ústředních orgánech
státní správy ČSR, do našeho
jednacího řádu v některých
směrech zasáhl.
Předsednictvo České národní
rady dalo tudíž ústavně právnímu
výboru pokyn k tomu, aby jednací řád
od základu přezkoumal a aby navrhl jeho případnou
novelizaci. Tento podnět se ukázal být plně
oprávněným, zejména když se uvážila
ještě další významná politická
a legislativní souvislost: v současné době
totiž přezkoumávají své jednací
řády i ostatní nejvyšší
zastupitelské sbory v našem státě, konkrétně
Federální shromáždění
a Slovenská národní rada, a to rovněž
jednak z hlediska dosavadních dvouletých zkušeností,
jednak z hlediska některých nových vlastních
praktických potřeb. Také my jsme, jak víte,
dali už své vyjádření k novelizaci
jednacího řádu Federálního
shromáždění.
Bylo by myslím zbytečné, z tohoto místa
dnes podrobně vykládat připravované
změny jednacího řádu Federálního
shromáždění. Považuji však
za důležité obecně zdůraznit,
že ve vývoji, který těmito novelizacemi
nastává, sbližují se nejen jednací
řády Federálního shromáždění
a České národní rady, ale také
- a to je zvláště významné -
jednací řády obou národních
rad, České i Slovenské. V tomto posledním
ohledu možno konstatovat, že novela jednacího
řádu Slovenské národní rady
je nesena snahou
- zpřesnit některá ustanovení upravující
dělbu práce a součinnosti mezi orgány
Slovenské národní rady;
- zvýraznit pracovní, iniciativní a kontrolní
charakter výborů Slovenské národní
rady účelnějším seskupením
hlavních úseků státní a společenské
činnosti, v nichž výbory působí;
- upravit podrobněji vztahy orgánů Slovenské
národní rady k vládě a k ústředním
orgánům státní správy Slovenské
socialistické republiky, neboť zde přežívaly
jisté zbytky z jednacího řádu Slovenské
národní rady z doby před federací,
tj. z doby tzv. asymetrického uspořádání
Československé socialistické republiky.
Při práci na novelizaci našeho jednacího
řádu zvolili jsme takový postup, že
jsme napřed zřídili tříčlennou
pracovní skupinu ústavně právního
výboru, kterou výbor pověřil, aby
v zájmu zkrácení lhůt podala o své
činnosti zprávu předsednictvu České
národní rady přímo. Tato pracovní
skupina, složená z předsedy výboru,
dále z poslance dr. Kiesewettera a poslance prof. Češky,
podala dne 1. března t. r. předsednictvu jako výsledek
své činnosti jakousi politicky orientovanou a prakticky
pracovně zaměřenou rozvahu, v které
byly jednak vytyčeny všechny body, v nichž by
jednací řád zasloužil novelizaci, jednak
byly navzájem srovnány důvody, jež mluví
pro novelizaci, s důvody, jež by snad radily k zdrženlivosti.
Konečný závěr vyzněl pro novelizaci
a ústavně právnímu výboru bylo
uloženo, aby do příští, tj. dnešní
schůze České národní rady předložil
příslušný návrh zákona,
pro jehož obsah byly současně dány výboru
hned některé bližší závažné
pokyny ve smyslu poznatků zatím získaných.
Výbor projednal věc 2. března, přičemž
zmocnil pracovní skupinu provést definitivní
úpravu návrhu, který je dnes předkládán
plénu. Předsednictvo se zabývalo takto vzniklým
elaborátem výboru ve schůzi konané
včerejšího dne a vzalo text návrhu se
souhlasem na vědomí.
Dovolte mi nyní, abych ve vší stručnosti
upozornil na hlavní rysy tohoto návrhu, který
vám byl předložen jako tisk č. 111 a
abych k důvodové zprávě dodal ještě
několik slov.
Novela je nesena v podstatě těmito záměry:
1. odstranit z jednacího řádu politicky nesprávná
ustanovení motivovaná pravicově oportunistickými
cíli některých bývalých členů
České národní rady z konce roku 1968,
2. zpružnit ustanovení týkající
se struktury orgánů České národní
rady a jejich změn /jsou to zejména konkrétně
výbory/,
3. provést v jednacím řádu jakýsi
generální úklid a vytvořit z něho
jeho očistěním politicky správný
a živý a z procedurálního hlediska praktický
právní předpis.
Předpisy, které dnes navrhujeme změnit z
toho důvodu, že jsou politicky překonané,
neboť příliš nesou pečeť doby
svého vzniku, dají se rozdělit do dvou skupin
a to:
- na předpisy související s volbou zejména
orgánů České národní
rady, tj. v § 36, 37 a 62 dosavadního jednacího
řádu,
- na ustanovení související s postavením
poslanců České národní rady,
konkrétně v § 88 jednacího řádu.
K první skupině možno poznamenat:
Paragraf 37 zavedl velmi komplikovaný způsob voleb,
jejichž provádění přísluší
České národní radě. V tomto
paragrafu se odrážejí snahy některých
skupin někdejších členů České
národní rady vytvořit z jednacího
řádu ČNR nástroj, který by
umožňoval prosazování jejich dílčích,
skupinových požadavků. Jde zejména o
ustanovení odst. 2, 3 a 4 tohoto § 37. Těchto
ustanovení nebylo nikdy použito. Učinila je
zbytečnými změna ve vedení strany
počátkem r. 1969, započetí konsolidačního
procesu a tím i změna celého politického
prostředí. Prostě zanikly podmínky
pro možnost uplatnění těchto předpisů.
Vedle toho jako protiváhu zmíněných
politicky chybných a překonaných, i když
nepoužitých, předpisů obsahuje jednací
řád ČNR i obecné ustanovení
o hlasování v § 34, kterého se vždy
používalo a které se osvědčilo.
Toto ustanovení vyrovnávalo a kompenzovalo zmíněné
záludné a řekněme potencionálně
škodlivé předpisy § 37.
Problém § 62 odst. 3 jednacího řádu
spočívá v tom, že tento paragraf fixuje
existující výbory ČNR a tím
podstatně zužuje možnost změn ve struktuře
těchto orgánů České národní
rady. V poslední době bylo toto ustanovení
překážkou předně při provedení
zamýšleného sloučení ústavně
právního výboru a výboru pro právní
ochranu občanů a dále je překážkou
při změně názvu dosavadního
výboru pro obchod, dopravu, pošty a telekomunikace,
kde změnu názvu činí účelnou
provedený už posun záležitostí
pošt a telekomunikací do sféry federálních
záležitostí.
V druhé skupině politicky dnes překonaných
ustanovení jednacího řádu ČNR
jde o obsah § 88 jednacího řádu. Zde
se upravuje sdružování poslanců podle
jejich stranické příslušnosti do poslaneckých
klubů. V jednacím řádu má ustanovení
o poslaneckých klubech svůj význam v tom,
že se tím Česká národní
rada a konkrétně Kancelář České
národní rady zavazuje napomáhat činnosti
poslaneckých klubů a přispívat na
ni materiálně. Ovšem, vedle tohoto politicky
zcela správného a oprávněného
předpisu o vytváření stranických
poslaneckých klubů obsahuje tento §, zejména
v odstavcích 2 a 3, politicky chybná ustanovení,
která ve svých důsledcích rozvazují
stranickou disciplínu poslanců a směřují
proti zásadě demokratického centralismu.
To je také důvod toho, proč to tam tenkrát
bylo prosazeno, a to je dnes důvod k odstranění
těchto odstavců.
Pokud jde o odůvodnění ostatních změn
v jednacím řádu, dovoluji si odkázat
na důvodovou zprávu. Jsou to změny už
méně významné, zejména politicky
méně významné.
Jak je vidno, vážená Česká národní
rado, ústavně právní výbor
a předsednictvo rozhodly se předložit vám
novelizaci v podstatě nevelkou, upravující
dosavadní jednací řád tak, aby to
byl živý, politicky v současné době
bezvadný a praktickým potřebám České
národní rady vyhovující soubor předpisů.
K rozhodnutí udělat tuto jenom nevelkou novelizaci
vedla i úvaha, že působení takto novelizovaného
jednacího řádu bude asi omezeno na poměrně
krátkou dobu, poněvadž nová Česká
národní rada, tak jak vznikne z očekávaných
voleb, přijme pravděpodobně - jak to bývá
zvykem - jednací řád nový.
Doporučuji proto, aby Česká národní
rada schválila návrh na změny a doplnění
svého jednacího řádu tak, jak to ústavně
právní výbor navrhuje v předloženém
tisku č. 111.