Druhou významnou institucí, která slouží
k ochraně přírodního a tím
i životního prostředí, je fond ovzduší.
S ohledem na to, že v roce 1971 lze použít prostředků
tohoto fondu pouze na akce zajištěné ve schváleném
objemu výstavby, je nebezpečí, že prostředky
tohoto fondu nebudou plně využity. Příčiny
jsou zejména v tom, že v důsledku nedostatku
stavebních kapacit a nedodávek technologického
zařízení investoři sníží
své požadavky na finanční zdroje. Je
nutno, aby všichni zainteresovaní investoři
a dodavatelé si uvědomili, že každé
další oddalování investic v tomto směru
nese další nenahraditelné škody na přírodním
i životním prostředí. Proto i správce
fondu musí důrazněji působit na ekonomické
využití těchto prostředků.
Zákon č. 35/1967 Sb., a vládní vyhláška
č. 16/1966 Sb., na jejichž základě byly
fondy vodního hospodářství a ochrany
ovzduší zřízeny, znamenaly sice velký
krok vpřed pro ochranu těchto důležitých
složek přírodního prostředí.
Mám zato, že však již v mnohém nevyhovují
a že není ani kladen dostatečný důraz
na řešení těchto otázek.
Jsme svědky toho, že vztah k přírodnímu
prostředí je takový, že zatím
dáváme přednost krátkodobému
efektu ve výrobě před dlouhodobým
zajištěním zdravých podmínek
života. Proto se také stále dále devastuje
přírodní prostředí tak, že
v budoucnosti bude jen velmi obtížné škody,
které vzniknou, odstranit. Již několikrát
z našeho i zdravotního výboru ČNR vyšla
usnesení, která na nedostatky v tomto směru
i způsoby jejich odstranění upozorňovala.
Jsme si vědomi napjatosti mezi zdroji prostředků
a potřebami v naší společnosti. Víme,
že musíme napravit mnoho chyb v naší ekonomice,
způsobených bezbřehou liberalizací
plánování v minulém období.
Věříme ale, že kompetentní orgány,
tak jak budou narůstat další nové zdroje,
znovu dají prioritu k vytvoření a udržování
nezávadného životního prostředí.
Soudružky a soudruzi, upozornil jsem na některé
skutečnosti, které limitují další
rozvoj dvou základních výrobních odvětví.
Přes tyto problémy je možno charakterizovat
prováděcí plán rozvoje národního
hospodářství a státní rozpočet
ČSR jako další kladný faktor konsolidace
a stabilizace naší ekonomiky, a proto poslanci výboru
pro zemědělství a výživu budou
pro vládní návrh zákona hlasovat.
Předseda ČNR E. Erban: Soudružky a soudruzi,
konstatuji, že přihlášku do diskuse odvolali
poslanci Vodička a Vybral.
Dále je přihlášen posl. Brabec.
Posl. Brabec: Vážená Česká
národní rado, vážené soudružky,
vážení soudruzi poslanci, jedním z hlavních
cílů státního prováděcího
plánu rozvoje národního hospodářství
České socialistické republiky na rok 1971,
jak je formulován v odst. 2, písm. d/ vládního
návrhu zákona ČNR o státním
plánu a státním rozpočtu ČSR
na rok 1971, je další rozvoj životní úrovně
růstem osobní spotřeby při důsledném
odměňování podle výsledků
práce. Přitom je nutno dále upevňovat
stabilizaci vnitřního trhu řešením
strukturální stránky spotřeby.
Ve výboru ČNR pro obchod považujeme tento úkol
za mimořádně důležitý
a po dobu více než půldruhého roku aktivně
podporujeme linii strany, přijatou a uskutečňovanou
od května 1969, která stabilizaci vnitřního
trhu postavila na jedno z předních míst ve
svých politickoekonomických záměrech.
Vítáme, že rázným opatřením
stranických a státních orgánů
podařilo se zabránit rozvratu ekonomiky, zastavit
nebezpečné inflační tendence a uklidnit
vnitřní trh, který byl zmítán
panikami a nákupními horečkami. Globální
rovnováha na vnitřním trhu je skutečností
a za to patří dík cílevědomému
úsilí nového stranického vedení
a vlády na jedné straně a úsilí
většiny poctivých pracovníků
ve výrobě a v obchodě na straně druhé.
Při jednáních našeho výboru jsme
se současně seznámili s řadou faktů,
které nám potvrdily správný závěr
řídících orgánů, že
dosažením globální rovnováhy
naše úsilí o spokojenost pracujících
nemůže a nesmí skončit. Úplná
konsolidace politická a ekonomická spolu úzce
souvisí a vzájemně se podmiňují.
Víme, že na našem vnitřním trhu
přes výrazné zlepšení dosud chybí
řada položek zboží, které musí
občané pracně shánět. Tento
stav, kdy si občan nemůže rychle a normálně
opatřit některé běžné
potřeby a drobnosti nebo i levnější
druhy některého průmyslového zboží,
je v přímém rozporu s vyspělostí
naší ekonomiky.
Vítáme proto, že vláda přímo
v návrhu zákona a resort ministerstva obchodu ve
svém programu kladou potřebný důraz
na strukturu vnitřního trhu, sortimentní
úplnost jednotlivých položek. Tyto náměty
budeme nadále plně podporovat všemi pro nás
existujícími možnostmi jak v orgánech
České národní rady, tak při
své politické práci ve svých volebních
obvodech.
Víme, že plán a rozpočet na rok 1971
neřeší všechny problémy a že
je v něm řada konfliktních míst. Jsme
však realisty a chápeme a plně podporujeme
skutečnost, že plán na rok 1971 vychází
z možností naší ekonomiky, i když
potřeby na některých úsecích
nebylo možno plně podpořit. To se týká
především celé terciární
sféry a v neposlední řadě materiálně
technické základny obchodu a celého oběhu
zboží, jejíž trvalé zaostávání
mohlo by ohrozit úroveň prodeje a spokojenost obyvatelstva.
Vítáme proto, že federální a
česká vláda mají v úmyslu problémy
terciární sféry v relativně krátké
době znovu přezkoumat a situaci tam začít
měnit, že chtějí udělat všechno
proto, aby to bylo možné udělat aspoň
v polovině příští pětiletky.
Takový postup je reálný a nutný.
Nechci vás zdržovat líčením podrobností
o problémech materiálně technické
základny obchodu a dopravy, přesto mi však
dovolte, abych u příležitosti projednávání
zákona o plánu a rozpočtu se aspoň
zmínil o některých stručných
závěrech, k nimž dospěl náš
výbor po řadě velmi důkladných
a dokumentovaných jednání. Dospěli
jsme k závěru, že prvořadou pozornost
je třeba věnovat problematice zásob ve výrobě
a v obchodě a skladovém hospodářství.
V současné době představují
zásoby přes 80 % národního důchodu
vytvořeného v jednom roce, přičemž
jejich pomalý pohyb a sortimentní neúplnost
a nevyrovnanost nám stravují obrovské hodnoty.
Neméně velké rezervy existují ve skladech
a při manipulaci s materiálem a se zbožím.
V souladu s budoucími záměry našich
vlád ve třetí sféře klademe
důraz na včasné zpracování
koncepce dlouhodobého rozvoje obchodní sítě,
zařízení veřejného stravování,
ubytovacích zařízení a ostatních
zařízení domácího cestovního
ruchu. Dospěli jsme k závěru, že je
nutné soustředit investiční prostředky
v obchodě na rozhodující akce a nerozptylovat
je na často neúčelné rekonstrukce
a přestavby dosavadní obchodní sítě.
Plně podporujeme přednostní řešení
obchodní sítě v hlavním městě.
V souvislosti s přípravou 5. pětiletky se
domníváme, že je nezbytné řešit
celý nezbytný problém materiálně
technického zásobování celého
národního hospodářství a dodavatelsko-odběratelské
vztahy včetně problematiky skladování
a ve vnitřním obchodě systém velkoobchodní
činnosti a moderní metody nákupu a prodeje.
Své názory na posílení postavení
odběratele v zájmu občanů - spotřebitelů
jsme vyjádřili ve svých doporučeních
k prováděcím předpisům souvisejících
s novelizací hospodářského zákoníku.
Jsme toho názoru, že pozornost jmenovaným problémům
se nám vyplatí a že se kladně projeví
v druhé etapě konsolidace naší společnosti.
Vzhledem k dosud omezeným možnostem naší
ekonomiky vůči celé třetí sféře
se domníváme, že je zde nezbytné plně
využít všech možností, které
můžeme získat racionalizací od poslední
provozovny a prodejny až po řídící
centrum.
Pokud jde o dopravu, domníváme se, že není
možné přejít existující
problémy. Do působnosti ČSR tu patří
mj. celý systém silniční sítě
s výjimkou dálnice, celý systém silniční
automobilové nákladní a osobní dopravy
a městská hromadná doprava ve 22 městech
ČSR. Stav silniční sítě je
vám všem osobně znám, ale méně
známá je skutečnost, že v příštích
letech je ohrožena reprodukce nákladních automobilů
ČSAD, že jsou vážné potíže
s reprodukcí tramvajového parku, s opravárenskými
kapacitami a náhradními díly pro všechny
druhy vozidel a s koncepcí financování všech
uvedených oborů dopravy.
Domníváme se, že i tyto problémy bude
třeba v nejbližší době řešit
zejména s ohledem na prudký rozvoj motorismu a omezené
možnosti dalšího rychlejšího rozvoje
železniční dopravy v celé naší
republice.
Jsme přesvědčeni, že vláda ČSR
bude hledat a nalezne i zde nejúčinnější
věcné řešení a že v krátké
době najde i nejúčinnější
a nejúčelnější řešení
institucionálního uspořádání
a systému řízení všech oborů
dopravy, spadajících do působnosti ČSR.
Výbor pro obchod doporučuje České
národní radě návrh zákona schválit,
a ubezpečuje vládu, že může s pomocí
výboru vždy počítat.
Předseda ČNR E. Erban: Děkuji soudruhu
posl. Brabcovi, slovo má soudruh poslanec Latner.
Poslanec Latner: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, chci hovořit k té části
návrhu státního rozpočtu ČSR
na rok 1971, která se týká rozpočtového
hospodaření národních výborů.
V našem výboru pro národní výbory
a národnosti jsme návrh rozpočtu národních
výborů projednávali za účasti
předsedů a dalších funkcionářů
krajských národních výborů
a národních výborů statutárních
měst. Důkladně jsme se zabývali nejen
návrhem rozpočtových čísel,
ale posuzovali jsme zásady a metodiku finančního
hospodaření národních výborů
a zejména uvažovaná opatření
k rozšíření účelového
financování.
Vycházeli jsme z toho, že rozpočtové
hospodaření národních výborů
v letošním roce vykazuje příznivý
vývoj a je předpoklad, že skončí
přebytkem téměř 3 mld. Kčs.
K tvorbě přebytků významně
přispěla i skutečnost, že národní
výbory dobře pochopily úsilí stranického
a státního vedení o konsolidaci národního
hospodářství a zabezpečily výraznější
růst dosažitelných rozpočtových
i mimorozpočtových příjmů a
úspory na výdajích větší
než v minulých letech. Přitom finančně
zabezpečují převážně z
vlastních doplňkových zdrojů četné
mimořádné úkoly, které v jejich
schválených rozpočtech nebyly vůbec
nebo jen v nedostatečné míře obsaženy
a s jejichž krytím ze státního rozpočtu
nebylo možno předem počítat. Jde především
o odstraňování škod na silnicích,
škod z živelných pohrom a další výdaje.
Tyto skutečnosti dokazují, že dosavadní
úprava finančního hospodaření
národních výborů se v podstatě
osvědčuje a že i po přijetí některých
omezujících opatření pro rok 1970
podněcuje u národních výborů
zdravou iniciativu a zájem o zvyšování
rozpočtových i mimorozpočtových příjmů
a o účelnější a hospodárnější
vynakládání prostředků. V tomto
směru národní výbory významně
přispívají k celkové konsolidaci národního
hospodářství.
Výbor také konstatoval, že národní
výbory vypracovaly a předložily návrhy
svých rozpočtů na rok 1971 na kvalitativně
lepší úrovni než v minulých letech.
Počítá se v nich s výraznějším
růstem rozpočtových příjmů
a se zapojením vlastních doplňkových
zdrojů ve výši zhruba 2 mld. Kčs. Ve
výdajové části návrhů
rozpočtů se podstatně lépe vyjadřuje
celkový úhrn finančních záměrů
národních výborů.
To všechno vytváří příznivé
předpoklady pro úspěšné rozpočtové
hospodaření národních výborů
v r. 1971. Proto výbor nedoporučil provádět
do dosavadní úpravy rozpočtového hospodaření
hlubší zásahy. Doporučil, aby se nepřistupovalo
k zavádění účelového
financování mzdových fondů rozpočtových
organizací, ve školství, zdravotnictví
a sociálním zabezpečení ani k účelovému
financování příspěvku na ztrátu
podniků bytového hospodářství.
Předložený návrh státního
rozpočtu je v souladu s tímto doporučením
výboru a ponechává financování
těchto úkolů v rámci souhrnného
finančního vztahu.
Považujeme financování dosavadního okruhu
potřeb národních výborů formou
souhrnného finančního vztahu spolu s institucí
fondu rezerv a rozvoje za významný nástroj
k podpoře zájmu národních výborů
o rozvoj jejich hospodářství, o využívání
místních surovinových, pracovních
a finančních zdrojů a o účelné
vynakládání rozpočtových i
mimorozpočtových prostředků.
Jejich přednosti se začínají výrazněji
projevovat právě nyní v období konsolidace
národního hospodářství a po
určitém odstupu od jejich zavedení. Umožňuje
se tu národním výborům, zejména
místním a městským, aby si v průběhu
několika let nastřádaly prostředky
na provedení významnějších akcí
ke zlepšení životního prostředí,
na výstavbu, rekonstrukce a úpravy veřejných
zařízení, na rozvoj služeb a na jiné
účely.
To právě dělá z národních
výborů hospodáře. Umožňuje
jim, aby si stanovily dlouhodobější záměry
a získaly pro jejich realizaci občany v souladu
s jejich zájmy a potřebami.
Taková možnost cílevědomější
práce podporuje autoritu národních výborů
u občanů a současně podporuje i úsilí
centra o účelnější vynakládání
společenských prostředků. Co národní
výbory nejvíce potřebují, to je určitá
jistota, že nutná míra jejich samostatnosti
bude zachována i v dalších letech a že
do finančních vztahů mezi centrem a národními
výbory nebudou každoročně prováděny
různé omezující zásahy. Tuto
nutnou stabilitu je nutno zabezpečit alespoň na
období celé pětiletky.
Je to požadavek, který vystupuje do popředí
zejména nyní, kdy se nová pětiletka
připravuje a kdy se současně blíží
termín voleb do národních výborů,
ke kterému by národní výbory měly
mít možnost připravit reálné
volební programy.
Jsem přesvědčen, že návrh rozpočtu
národních výborů a navrhovaný
zákon o státním rozpočtu ČSR
vytváří nutné podmínky pro
úspěšné plnění úkolů
národních výborů a pro rozvoj jejich
iniciativy k 50. výročí založení
KSČ v příštím roce. Proto doporučuji
jménem výboru pro národní výbory
a národnosti, aby Česká národní
rada tento návrh zákona schválila.
Předseda ČNR E. Erban: Děkuji. Dále
uděluji slovo posl. ing. Františku Michelemu, CSc.
Posl. ing. Michele: Vážená Česká
národní rado, vážení hosté,
dovolte mi, abych vás z pověření průmyslového
výboru seznámil se stanoviskem výboru k rozpočtové
kapitole ministerstva průmyslu ČSR.
Výbor konstatoval, že plán a rozpočet
ministerstva průmyslu ČSR na rok 1971 v podstatě
zajišťuje směrnici vlády ČSR. Značné
obtíže při jeho sestavování způsobila
okolnost, že nebyly vyjasněny některé
ekonomické podmínky, jako novelizace zákona
o podnikových daních, sazebních srážek
a přirážek při vývozu a dovozu,
zásady dotační politiky apod. Za tohoto stavu
hodnotil průmyslový výbor kladně organizátorskou
a řídící práci ministerstva
průmyslu ČSR při přípravě
plánu a rozpočtu na rok 1971, která již
brala ohled na očekávané vyčlenění
některých odvětví do kompetence federálního
ministerstva hutnictví a strojírenství.
Základním cílem vládní směrnice
na rok 1971 je pokračovat v konsolidaci národního
hospodářství a současně zakládat
rozvojové záměry na 5. pětiletku.
Poněvadž návrhy VHJ nezajišťovaly
dostatečně tento základní směr,
navrhlo ministerstvo průmyslu ČSR vlastní
progresívnější koncepci plánu
a rozpočtu při jeho dopracování.
Příčiny. proč VHJ nenavrhly progresívnější
ukazatele plánu, jsou zejména v tom, že záměry
směrnice nejsou dostatečně podporovány
ekonomickými stimuly, že iniciativní zlepšování
ukazatelů směrnice přináší
podnikům nepříznivé důsledky,
a dále v tom, že není dopracována dlouhodobá
koncepce rozvoje národního hospodářství,
a to zejména v průmyslu, z níž by měl
roční plán vycházet. VHJ si proto
nepochybně ponechaly ve svých návrzích
určité rezervy.
Východiskem sestavení plánu a rozpočtu
na rok 1971 byl rozbor očekávaného plnění
ukazatelů roku 1970. Plnění bylo resortem
dostatečně progresívně odhadnuto a
byly zváženy převážně pozitivní
výsledky rozvoje hospodářství v roce
1970 a hlavní rozdíly očekávané
skutečnosti oproti plánu, zejména stagnace,
případně zpomalení odbytu některých
výrobků, zvýšení stavu skladů
tím, že obchod neodebíral dodávky v
původně plánovaném rozsahu, dále
existence řady nadále nedostatkových výrobků.
Závažnou okolností je, že nadále
pokračoval v roce 1970 úbytek pracovních
sil v průmyslu, ačkoli ve vybraných oborech
mělo dojít k jejich růstu. V resortu se nepodařilo
zbrzdit natolik investiční rozestavěnost,
aby bylo dosaženo plánovaného objemu.
Nutno vyzvednout. že součástí příprav
zpracování plánu byl "Návrh programu
komplexní socialistické racionalizace v ministerstvu
průmyslu ČSR" a že efekt návrhů
VHJ byl vyčíslen a zahrnut do plánu a rozpočtu
ministerstva na rok 1971. Pozitivní je rovněž
to, že započaly práce na projektech rozvojových
nosných programů, byli jmenováni nositelé
a garanti jednotlivých programů, aby bylo dosaženo
cíle, tj. založeny první předpoklady
zlepšování efektivnosti struktury národního
hospodářství v 5. pětiletce a v dalším
výhledu.
Význam předkládané rozpočtové
kapitoly ministerstva průmyslu ČSR vyplývá
z rozhodujícího objemu zdrojů, které
podniky ministerstva vytvářejí pro národní
hospodářství. Netřeba jej detailně
rozebírat a zdůvodňovat.
Ačkoli by průmysl a zejména pak strojírenství
měly být rozhodujícím nositelem přírůstku
vývozu, nemají k tomu v současné době
vytvořeny dostatečné podmínky v dlouhodobých
dohodách a v konkrétních zakázkách
v potřebné struktuře a množství
na rok 1971. Podniková sféra potřebuje jistotu
v zajištění rozvoje výroby, a to zejména
dodávkami paliv, elektrické energie, plynu, surovin
a polotovarů, a zajištění nezbytných
pracovních sil. Nutno velmi uvítat, že řada
nových zákonů a opatření je
právě tímto směrem zaměřena.
Dosud však existuje řada otevřených
odběratelsko-dodavatelských vztahů uvnitř
oborů a mezi obory jak v českých VHJ, tak
ve vztahu ke slovenským průmyslovým podnikům.
Nejsou zatím dopracovány a ověřeny
možnosti exportu do socialistických zemí zejména
v oblasti strojírenství, mezi ministerstvem zahraničního
obchodu a ministerstvem plánování a plánovacími
útvary ministerstva průmyslu, jejichž požadavky
na vývoz by měly vycházet z reálných
kapacitních možností výroby, měly
by být již nyní na rok 1971 naplněny
konkrétními technicky a obchodně vyjasněnými
zakázkami. Tento stav signalizuje, že v oblasti vnějších
vztahů není ještě vše v pořádku,
že bude nutno podstatně zvýšit akviziční
činnosti pro zahraničí a předcházet
konjunkturálním vlivům. Bude nutno urychleně
vyjasnit, zda již uzavřené nebo připravované
výrobní dohody jsou v potřebném objemu
zajištěny dovozem surovin a polotovarů.
Průmyslový výbor konstatoval, že se
řádově největší problémy
v zajišťování směrnice nadále
projevují v odvětví strojírenství,
palivoenergetické základny a v chemii.
Nepříznivě se jeví finanční
situace v oblasti investiční výstavby v resortu
v roce 1971, kde je nutno řešit nedostatek vlastních
finančních zdrojů resortu zvýšenými
dotacemi ze státního rozpočtu a jinou účastí
státu. Situace podniků je navíc komplikována
jejich značnou zadlužeností.
Průmyslový výbor konstatoval a ocenil značnou
dynamiku v tempech růstu výkonů, podstatně
rychlejší tempa tvorby finančních zdrojů
než tempa růstu hlavních položek potřeb.
Nadprůměrné indexy růstu výkonů
dosahují odvětví energetiky, strojírenství
a chemie, hlavním zdrojem výkonů je růst
výroby zboží, což je jistě správné.
Souhrnné stanovisko průmyslového výboru
k rozpočtové kapitole ministerstva průmyslu
ČSR je pozitivní, a proto průmyslový
výbor vám doporučuje, vážené
soudružky a soudruzi poslanci, hlasovat pro jeho přijetí.