Předseda ČNR E. Erban: Jako poslední
do rozpravy je přihlášen posl. soudruh Příhoda.
Prosím, aby se ujal slova.
Posl. Příhoda: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci. V souvislosti s návrhem
plánu rozvoje národního hospodářství
bych se chtěl zmínit o výsledcích
a zejména způsobu řešení, které
přináší jeden z nejvíce limitujících
činitelů národního hospodářství
v roce 1971 i v celé pětiletce, to je o palivoenergetické
základně. Během roku jsme se měli
možnost několikrát přesvědčit
a výklad soudruha ing. Rázla to v plném rozsahu
potvrdil, že přes radikální zásahy
a úspěchy, kterých jsme dosáhli ve
zvýšení výroby elektrické energie,
musíme i nadále počítat s velmi tvrdými
racionalizačními opatřeními a odvozeně
s regulací spotřeby elektrické energie. Je
to zcela pochopitelné, neboť nebylo možno během
jednoho roku vyřešit následky chyb několika
let v investiční činnosti jak na úseku
samotné energetiky, tak na úseku těžby
tuhých paliv. Z materiálů, které máme,
vyplývá, že návrh plánu roku
1971 dává předpoklad dosáhnout požadovaného
přírůstku v těžbě paliva
k výrobě elektrické energie v příštích
letech, ovšem to je budoucnost nejméně celé
pětiletky.
Palivoenergetická základna spotřebuje v nejbližších
letech největší díl všech investic
republiky, zprvu 30 % a později 40 %, přesto nemůžeme
očekávat, že se nám za rok podaří
vybudovat tolik zdrojů, abychom v nejbližších
letech plně uspokojili všechny požadavky odběratelů.
A dovozem, jak bylo konstatováno v úvodním
slově, nelze všechno řešit. Proto se také
opět musí uvažovat v návrhu plánu
těžby paliva s obětavou prací horníků
o volných dnech, bez jejichž pochopení by energetika
neměla ani to omezené množství uhlí,
které může dostat. Současně stojí
před námi úkol, jak řešit energetickou
situaci v nejbližší době - nemluvím
tedy o daleké budoucnosti - a zároveň hodnotit
dosavadní regulační opatření,
jak je provádíme od roku 1969 a zejména od
podzimu letošního roku.
Jako poslanci průmyslového výboru jsme se
zúčastnili průzkumu v několika továrnách.
Shrneme-li poznatky z těchto průzkumů spolu
s těmi, které denně získáváme
ve svých volebních obvodech, můžeme
je shrnout asi do dvou skupin:
Za prvé, že tak zvané krajské výseče,
to znamená ten desátý stupeň, kde
vybrané závody omezují svůj odběr
na jednu hodinu odpoledne a jednu dopoledne až na technické
minimum, jsou po týdnech časově pohyblivé,
což znamená opakované organizační
opatření na hodiny, kdy se musí zastavit
provoz ve fabrikách. Tato stížnost je řešena
od Nového roku tím, že cyklus výsečí
se bude měnit až po měsíci a nikoliv
po týdnech.
Za druhé daleko kritizovanější je však
úprava, podle které se začátek pracovní
doby v jednosměrných provozech posunul o jednu až
dvě hodiny. I když motivace tohoto rozhodnutí
byla správná a sledovala omezení ranní
špičky v době, kdy se ještě musí
svítit, její praktický dopad nebyl nijak
příznivě přijat. Kritika se zvláště
objevovala tam, kde pracuje většina žen, takže
začátek té jejich druhé směny
v domácnosti po skončení zaměstnání
se zkrátil v daleko kratší časové
etapy než dosud. Vznikly tak problémy ve školkách,
jeslích, obchodech, zvláště vyhrocené
tam, kde je v místech soustředěné
pravidelné směnování, kde k posunu
pracovní doby nedošlo.
Praktický dopad těchto opatření je
velmi často anulován vůbec tím, že
téměř všude musely být z těchto
důvodů poskytnuty jednotlivé výjimky,
takže zvláště tam, kde pracuje více
lidí společně v jedné hale nebo kanceláři,
stejně se svítí.
Nabízí se proto otázka, zda již prováděná
regulační opatření bychom neměli
upravit více s názory a přáními
občanů už také proto, že víme,
kolik MgW nám bude chybět v průběhu
celé pětiletky. Víme, že to bude cca
400 - 500 MgW, takže bez regulačních opatření
se v nastávajících letech vůbec neobejdeme.
Proto je připravován nový soubor opatření,
podle kterých současná energetická
situace není řešena jen na úkor odběratelů
a tím také přímo na plnění
základních výrobních úkolů,
ale také v oblasti, kde omezovací dopad není
tak přímý, např. se počítá
s částečným omezením veřejného
osvětlení zhruba o 50 %, s omezením osvětlení
prodejních místností, reklam, a to hlavně
v dobách energetických špiček. Rovněž
se hledá řešení, aby atraktivní
pořady Čs. televize se nesoustřeďovaly
rovněž do těchto špiček. Počítá
se dále s omezením vytápění
elektrických vozidel veřejné dopravy, s rozšířením
povinností snížení odběru i u
maloodběratelů atd. Po těchto opatřeních
bylo právem voláno s tím, aby tíha
celého problému neležela jen na průmyslu,
a tím negativními dopady na výrobě,
přičemž se v maloodběru velmi málo
nebo vůbec nešetří.
Uvažovaná opatření, která mají
přijít k platnosti, však neřeší
připomínky na posunutí začátku
pracovní doby. Vím, že diskusí, zda
začátek pracovní doby tak brzo ráno,
jak jsme zvyklí v republice, což je ojedinělý
zjev v celém světě, je vůbec správný,
a to nechci klást do bezprostřední souvislosti
s těmito připomínkami, ale s řešením
zvyklostí a řadou podmínek souvisejících
s všeobecným posunutím začátku
pracovní doby.
V řadě závodů, kde jsme byli, jsme
však se shledali s návrhy na řešení
snížení odběru elektrické energie
v ranní špičce bez posunutí pracovní
doby, ale s posunutím času. Jinak řečeno
- abychom celostátně posunuli čas o jednu
hodinu kupředu v zimních měsících,
kdy je zrána ještě dost tma, takže kupř.
začátek v 6 hodin se posune prakticky až na
7. hodinu. Není to žádná novinka - tzv.
zimní čas. Už jednou to zde bylo a údajně
je to dodnes v některých státech používáno.
Ale proto, že to zde bylo, jeví se to snad nepopulární,
už také vzhledem k tomu, že tím vzniknou
organizační problémy v mezinárodní
dopravě na hraničních přechodech.
Ale jestliže dnes již víme, že budeme muset
regulovat odběr elektřiny, že úsporná
opatření nás neminou - mimochodem řečeno
racionalizace spotřeby elektrické energie je u nás
stále popelkou a naše spotřeba elektrické
energie na jednotku národního důchodu je
stále neúměrně vysoká proti
jiným státům a dokonce stoupá. V roce
1966 jsme z jedné kWh vyrobili za 6,01 Kčs národního
důchodu, zatímco v letech 1969 už jen 5,47
Kčs národního důchodu. To stojí
za zamyšlení.
Proto projednávání návrhu plánu
na rok 1971 by pro nás mělo být příležitostí
zvážit ještě jednou všechny návrhy
a připravit k jejich zavedení vhodné podmínky.
Soudruzi, kteří o těchto řešeních
rozhodují, by měli dát na jednu stranu vah
potíže, které ze zásadních řešení
vyplývají, na druhou jejich zásadní
význam. Bylo by třeba zvážit ještě
jednou všechny návrhy a připravit k jejich
zavedení - jak jsem řekl - vhodné podmínky
a zejména pro ně získat pochopení
široké veřejnosti. Mluvím o tom proto,
že řešení energetické situace není
v poměrně krátkém časovém
údobí jednoho roku možné, protože
výstavba elektrárny nebo moderního velkodolu
trvá nejméně 5 let, a proto také celé
řešení následků minulých
let by mělo být koncepčnější
a nikoli jen v krátkodobých nouzových opatřeních.
Jinak jsem přesvědčen, že tak, jak to
vyplývá z jednotlivých kapitol, že návrh
plánu a rozpočtu citlivě uvažuje vše,
co je možno v republice vůbec věnovat na vyřešení
tohoto problému. Proto se domnívám, že
bude správné, abychom souhlasili s návrhem
usnesení tak, jak je uvedeno v předloženém
návrhu.
Předseda ČNR E. Erban: Děkuji posl.
Příhodovi.
Počet přihlášených řečníků
je vyčerpán. Hlásí se ještě
někdo do rozpravy? /Nikdo se nehlásil./
Do rozpravy se již nikdo nehlásí, je tedy skončena.
Prosím zpravodaje posl. ing. Vladimíra Ptáčka
o závěrečné slovo.
Zpravodaj posl. ing. Vladimír Ptáček:
Soudružky a soudruzi poslanci! Při tak bohaté
a obsáhlé diskusi je mé závěrečné
slovo, které má být stručné,
dosti obtížné. Přesto však mi dovolte,
abych charakterizoval nejdříve rozpravu.
Domnívám se, že se nesla třemi společnými
znaky.
První okruh problémů tvořila diskuse
k úzkým, napjatým, někdy i velmi otevřeným
místům v plánu 1971 a státního
rozpočtu na něj navazujícímu, resp.
zabezpečujícímu tento plán.
V této souvislosti bych chtěl říci,
že jsme museli řadu hodin - doslova podle přikázaných
kapitol v jednotlivých výborech projednávat
tuto problematiku a nakonec na společném zasedání
našeho výboru pro plán a rozpočet, rozšířeném
o předsedy a rozpočtové zpravodaje, dne 18.
prosince jsme tyto problémy znovu projednávali.
Tedy závěr z 18. prosince, který navrhujeme
plénu České národní rady, byl
společným závěrem všech výborů,
přičemž - a to je třeba jako klad uvést
- v průběhu celého projednávání
rozpočtových kapitol i v průběhu závěrečného
projednávání 18. prosince jak zástupci
ministerstva financí, tak zástupci ministerstva
plánování zdůraznili, že se k
některým problémům v průběhu
roku bude třeba vrátit, že k některým
problémům se také vytváří
prostor a rezervy, aby se řešily. V tom smyslu je
možno brát také ujištění
vlády za natolik závazné, že zkušenosti
nám říkají, že tyto problémy
se budou dopracovávat, dokonce některé se
již dopracovávají.
Druhým okruhem problému byly problémy kolem
pětiletky. Zejména posl. Hechtová poukázala
na tyto věci - domnívám se, že také
diskusní příspěvek ing. Zíky
se týkal těchto problémů - nikoli
pouze roku 1971, nýbrž že to je záležitost
sahající do celé pětiletky. Tedy při
projednávání a přípravě
pětiletky bude třeba, aby vláda vzala na
tyto signalizující problémy zřetel
a v rámci optimálních možností
je řešila. Na základě toho na druhé
straně ovšem abychom se těmito problémy
v průběhu projednávání pětiletky
zabývali také my.
Za třetí - a to považuji za rozhodující
- dnešní jednání i celá rozprava
vyzněla jednoznačně na podporu závěrů,
pro přijetí návrhu plánu a státního
rozpočtu na rok 1971. Proto mi dovolte, abych znovu opakoval
původní návrh, aby předložený
návrh plánu na rok 1971 a státního
rozpočtu byl plénem České národní
rady schválen.
Předseda ČNR E. Erban: Děkuji zpravodaji
posl. ing. Ptáčkovi.
Soudružky a soudruzi, můžeme přistoupit
k hlasování. Doporučuji, abychom hlasovali
o celém předloženém vládním
návrhu zákona najednou, a to ve znění
zprávy výboru pro plán a rozpočet,
rozšířeného o předsedy a rozpočtové
zpravodaje ostatních výborů ČNR, která
vám byla rozdána. Jsou proti tomu nějaké
námitky? /Nikdo se nehlásil./
Nejsou. Kdo tedy souhlasí s celým vládním
návrhem zákona ČNR o cílech a hlavních
úkolech státního prováděcího
plánu rozvoje národního hospodářství
ČSR na rok 1971, jehož celkové příjmy
se stanoví částkou 97.567,967.000 Kčs
a jehož celkové výdaje se stanoví stejnou
částkou, v němž jsou dále zahrnuty
dotace a subvence ze státního rozpočtu federace
do státního rozpočtu republiky v částce
12.432,907.000 Kčs, a který též obsahuje
finanční vztahy v rozpočtu národních
výborů, a to souhrnný finanční
vztah dotace ve výši 11.975,900.000 Kčs a účelové
subvence ve výši 14.004,800.000 Kčs, nechť
zvedne ruku. /Děje se./
Je někdo proti? /Nikdo./
Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./
Děkuji. Tím Česká národní
rada schválila vládní návrh zákona
o cílech a hlavních úkolech státního
prováděcího plánu rozvoje národního
hospodářství ČSR a o státním
rozpočtu ČSR na rok 1971.
Tím jsme projednali šestý bod pořadu.
Sedmým bodem schváleného pořadu schůze
je
Zpravodajem je posl. dr. Jaroslav Srb. Dávám mu
slovo.
Posl. dr. Srb: Vážená Česká
národní rado, od poslední schůze České
národní rady došly České národní
radě tři žádosti soudců z povolání
okresních soudů v České socialistické
republice o zproštění soudcovské funkce.
Ústavně právní výbor ČNR
projednal tyto žádosti ve své schůzi
dne 21. prosince 1970.
Pokud jde o žádosti soudců z povolání
o zproštění soudcovské funkce, stanoví
zákon o organizaci soudů a o volbách soudců
v § 52, že soudce může být na svou
žádost soudcovské funkce zproštěn.
Zákon dále stanoví další podmínku,
že totiž žádost o zproštění
soudcovské funkce musí být doložena
i vyjádřením ústředního
orgánu ověřeného správou soudu,
tj. ministra spravedlnosti. O zproštění pak
rozhoduje orgán, který soudce zvolil. Tímto
orgánem je Česká národní rada.
Obě zákonné náležitosti, tedy
žádost podaná soudcem a vyjádření
ministra spravedlnosti, jsou splněny u soudců vyjmenovaných
v tisku č. 99, který ústavně právní
výbor předkládá České
národní radě.
Doporučuji proto, aby Česká národní
rada přijala usnesení navržené v předloženém
tisku č. 99 a zprostila uvedené soudce z povolání
soudcovské funkce.
Předseda ČNR E. Erban: Děkuji.
Má někdo k přednesené zprávě
nějaké připomínky? /Nikdo se nehlásil./
Nemá. Můžeme tedy přistoupit k hlasování.
Kdo souhlasí s písemným návrhem ústavně
právního výboru, aby Česká
národní rada zprostila soudce z povolání
uvedené v předloženém návrhu
soudcovské funkce, nechť zvedne ruku! /Děje
se./ Děkuji.
Je někdo proti? /Nikdo./
Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./
Děkuji, tím jsou soudci z povolání
dr. Dagmar Černá, dr. Vladimír Říha
a Bohuslav Novák, promovaný právník,
zproštěni soudcovské funkce.
Tím jsme projednali 7. bod pořadu schůze.
Osmým bodem schváleného pořadu schůze
je
Prosím soudruha ministra spravedlnosti dr. Jana Němce,
aby svůj písemný návrh ústně
odůvodnil.
Ministr spravedlnosti ČSR dr. J. Němec: Soudružky
a soudruzi, podle § 51, odst. 1, písm. a/ zákona
č. 19/1970 Sb. o organizaci soudů a o volbách
soudců předkládám České
národní radě návrh na odvolání
dr. Oldřicha Nekudy, soudce z povolání okresního
soudu v Třebíči. Dr. Oldřich Nekuda
vykonával nynější soudcovskou funkci
od roku 1961. V průběhu dvou uplynulých let
vyvíjel aktivní činnost na podporu pravicově
oportunistických sil, zejména ve svých veřejných
vystoupeních na schůzích a aktivech po srpnu
1968 zaujímal protisovětské postoje a hanlivě
se vyjadřoval o spojeneckých armádách.
Svou činností, v níž pokračoval
v roce 1969, přispěl k politické dezorientaci
pracovníků okresního soudu a okresní
prokuratury v Třebíči. Svými politickými
postoji, jež měly nedobrý ohlas ve veřejnosti
hrubě porušil své soudcovské povinnosti,
ztratil důvěru potřebnou k výkonu
funkce soudce z povolání.
Navrhuji proto, aby Česká národní
rada přijala usnesení tak, jak je uvedeno v tisku
103.
Předseda ČNR E. Erban: Děkuji soudruhu
ministru spravedlnosti Němcovi za jeho odůvodnění.
Má někdo k předloženému návrhu
nějaké připomínky? Nemá.
Můžeme proto přistoupit k hlasování.
Kdo souhlasí s předloženým písemným
návrhem ministra spravedlnosti ČSR na odvolání
soudce z povolání dr. Oldřicha Nekudy ze
soudcovské funkce, nechť zvedne ruku. /Děje
se./
Je někdo proti? /Nikdo./
Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./
Tím byl návrh usnesení, jak jej ministr spravedlnosti
České národní radě předložil,
schválen. Tím jsme projednali osmý bod pořadu.
Devátým bodem je
Prosím úřadujícího místopředsedu
ústředního výboru Národní
fronty ČSR posl. Pelnáře, aby návrh
blíže odůvodnil.
Posl. Pelnář: Vážená Česká
národní rado, přijetím ústavního
zákona č. 155/1969 Sb., kterým se mění
a doplňuje hlava osmá ústavy z roku 1960,
došlo též ke změnám, pokud jde
o volby soudců. Soudce z povolání volí
nyní národní rady. Ústavní
zákon, kterým se mění a doplňuje
8. hlava ústavy z roku 1960, svěřuje navrhování
kandidátů do funkce soudce z povolání
orgánům Národní fronty.
Předsednictvo ústředního výboru
Národní fronty ČSR proto v dohodě
s ministrem spravedlnosti ČSR soudruhem dr. Janem Němcem
připravilo a předkládá vám
se zřetelem k ústavnímu zákonu č.
52/70 Sb. o prodloužení volebního období
soudců krajských a okresních soudů
návrhy na volby soudců, a to na volbu některých
soudců z povolání obvodních soudů
v Praze, okresních soudů v ČSR a krajských
soudů v Plzni a v Ústí nad Labem.
Při přípravě předkládaných
návrhů na volbu soudců z povolání
byla výběru kandidátů věnována
zvýšená pozornost a byli vybráni kandidáti,
jejichž odborná připravenost a zkušenosti
ze soudcovské praxe jsou v soudnictví známy.
Zdůrazňuji, jak je to konečně uvedeno
i ve všech písemně předložených
návrzích, že kandidatura byla s každým
navrhovaným soudcem projednána a že všichni
kandidáti se svou kandidaturou souhlasí. Všichni
kandidáti podle názoru předsednictva ústředního
výboru Národní fronty ČSR zaručují,
že budou aplikovat právní předpisy ve
shodě se zájmy socialistického státu
i s oprávněnými zájmy občanů
a že splňují všechny zákonné
předpoklady pro volby.
Jménem předsednictva ústředního
výboru Národní fronty ČSR navrhuji,
aby Česká národní rada všechny
navrhované soudce z povolání schválila.
Předseda ČNR E. Erban: Děkuji posl.
Pelnářovi za jeho odůvodnění.
Má někdo k návrhu na volbu soudců
nějaké připomínky? /Nikdo se nehlásí./
Nemá. Můžeme přistoupit k hlasování.
Doporučuji, abychom hlasovali o celém návrhu
usnesení na volbu soudců najednou tak, jak je obsažen
v předloženém písemném návrhu
předsednictva ústředního výboru
Národní fronty ČSR.
Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu
hlasování? /Námitky nebyly./
Nejsou. Kdo tedy souhlasí s celým návrhem
usnesení na volbu soudců z povolání
obvodních soudů v Praze, okresních soudů
v ČSR a krajských soudů v Plzni a v Ústí
n. L., jak je obsažen v předloženém písemném
návrhu, nechť zvedne ruku! /Děje se./
Je někdo proti? /Nikdo./
Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./
Děkuji. Tím jsme projednali tento bod pořadu.
Posledním bodem pořadu schůze je
Tato zpráva vám byla, soudružky a soudruzi
poslanci, jako obvykle rozdána písemně.
Má někdo k předložené písemné
zprávě nějaké otázky nebo připomínky?
/Nikdo se nehlásí./
Nemá. Protože předložená písemná
zpráva neobsahuje nic, o čem jednací řád
ČNR nařizuje hlasování, sděluji,
že Česká národní rada bere tuto
zprávu o činnosti předsednictva na vědomí.
Tím jsme projednali pořad schůze.
Dovolte, milé soudružky a soudruzi, abych vám
všem před skončením schůze přál
příjemné vánoce a mnoho pracovních
i osobních úspěchů do nového
roku 1971.
Končím schůzi.