V poslední době se velmi obtížně
vyrovnáváme s nepříznivou situací
v zajištění zdravotnictví pracovními
silami, zejména středními a pomocnými
kádry. Ke stabilizaci pracovních sil v pohraničí
významně přispěla opatření
vlády ČSR o poskytování příplatků
pro pracovníky ve zdravotnictví pracující
trvale v pohraničí. S otázkou stabilizace
kádrů ve zdravotnictví souvisí úzce
i otázky mezd za tuto společensky významnou
práci. Oddalování postupné přestavby
mezd pracovníků ve zdravotnictví může
zhoršit současnou nepříznivou situaci,
kdy pro nedostatek středně zdravotnických
pracovníků jsou nevyužity stovky, ba tisíce
lůžek v nemocnicích, na něž pacienti
dlouhou dobu čekají. Jsou to skryté vlastní
rezervy, jejich využití však nezávisí
jen na zdravotnictví. V plánu na rok 1971 nejsou
vytvořeny dostatečné předpoklady pro
umístění všech absolventů škol
zdravotnického směru /středních a
vysokých/; vycházím proto z toho, že
při realizaci navrhovaného usnesení vlády
budou vytvořeny předpoklady k umístění
těchto absolventů. Přitom předpokládám,
že v takových případech, kde by nebylo
možno řešit jejich umístění
v rámci plánu, bude příslušným
organizacím umožněno umístit absolventy
nad rámec plánem schváleného přírůstku
pracovníků.
Výbor při svém jednání o návrhu
rozpočtu na rok 1971 závěrem konstatoval,
že i když návrh rozpočtu kapitoly zdravotnictví
nezakládá výrazné změny v rozvoji
zdravotnictví, je možno na základě principů
maximální hospodárnosti zajistit kvalitnější
provádění zdravotní péče
o naše obyvatelstvo.
Největší část prostředků
sociálního zabezpečení připadá
i v roce 1971 na krytí zákonných nároků
obyvatel na důchodové zabezpečení.
Tato rozpočtová položka roste rok od roku,
protože neustále přibývá obyvatelstva
vyšších věkových skupin. S tím
je třeba počítat i do budoucna a vytvářet
předpoklady, aby úměrně s tím
rostl i počet obyvatel v produktivním věku.
Proto naše sociální politika by měla
být zaměřena dvěma směry: jednak
na realizaci potřebných opatření na
úseku populační politiky a společenské
pomoci rodinám s dětmi, jednak na opatření
na úseku důchodového zabezpečení,
kde není doposud vyřešena otázka postupné
přestavby důchodů. Konkrétní
opatření na obou těchto úsecích
byla provedena v letošním roce, a sice poskytování
mateřského příspěvku při
narození druhého dítěte a úprava
některých nízkých důchodů.
Tato opatření by však neměla zůstat
dlouho ojedinělými, a měla by být
v nejbližší době následována
dalšími opatřeními. na ně navazujícími.
Zkušenosti ze zahraničí nás učí,
že nikoliv jedno opatření, ale celý
soubor opatření může teprve vytvořit
propopulační klima, včetně řešení
bytové otázky mladých. Nesmíme přitom
také zapomínat, že končí pomalu
početně silné ročníky žen
ve fertilním věku a až nastoupí početně
slabé ročníky žen, nepomohou nám
sebelepší opatření. Pro rok 1971 se
nepočítá v rozpočtu s dalšími
sociálními opatřeními zásadního
charakteru. Věříme však, že v tomto
prvním roce páté pětiletky budou vytvořeny
takové ekonomické předpoklady, aby výše
zmíněná opatření na podporu
populace a řešení postupné přestavby
důchodového zabezpečení mohla být
realizována hned v následujících letech
této pětiletky, event. v příznivém
případě ještě koncem roku 1971.
Vážené soudružky a soudruzi, závěrem
svého diskusního příspěvku
bych chtěl jménem zdravotního a sociálního
výboru říci toto:
Jsme si vědomi toho, že úroveň zdravotnictví
a sociálního zabezpečení můžeme
zlepšit jen v závislosti na celkovém rozvoji
národního hospodářství. Pokládáme
však za nezbytné, aby v současných ekonomických
podmínkách bylo naše úsilí zaměřeno
na řešení výše zmíněných
hlavních článků, které jak
z hlediska odvětví, tak i celého národního
hospodářství mají rozhodující
význam.
Jménem zdravotního a sociálního výboru
ČNR doporučuji schválit vládní
návrh zákona ČNR o státním
rozpočtu ČSR na rok 1971 ve znění
předloženém vládou.
Předseda ČNR E. Erban: Děkuji. Nyní
bude hovořit posl. ing. Zíka.
Posl. ing. Zíka: Vážená Česká
národní rado!
V souvislosti s projednáváním návrhu
zákona ČNR o cílech a hlavních úkolech
státního prováděcího plánu
rozvoje národního hospodářství
ČSR a státního rozpočtu na rok 1971
bych chtěl ve svém vystoupení upozornit na
některé kladné jevy, ale i záporné
souvislosti spojené s plánem v resortu zemědělství
a výživy, lesního a vodního hospodářství.
Srovnáme-li zajištění plánu roku
1970 s finančními i materiálovými
prostředky s návrhem roku 1971, je nutno konstatovat
a kladně hodnotit, že se daří řadu
dříve narůstajících a skoro
neřešitelných nedostatků a potíží
postupně odstraňovat. K nejpodstatnějšímu
zlepšení dochází zejména v oblasti
zásobování zemědělství
chemickými prostředky, zejména průmyslovými
hnojivy. Úspěchem je, že se podstatně
řeší kvantita, neboť přísliby
hovoří o dalším zvýšení
dodávek NPK o 10 - 13 kg na každý hektar půdy.
Radostné je, že se lepší i sortiment a
jeho kvalita.
Je samozřejmé, že nejsou vyřešeny
všechny problémy s tím spojené, ale
přesto je třeba soudruhům v průmyslu
i ostatním složkám za tyto počiny poděkovat.
Stále však závažným momentem zůstává
zásobování zemědělství
vápenatými hnojivy, neboť přislíbená
výše dodávek ministerstvem stavebnictví
neodpovídá ani zdaleka požadavkům zemědělství.
Chci znovu zdůraznit, že nedostatek vápna v
půdě podmiňuje hektarové výnosy,
dokonce limituje využití všech ostatních
průmyslových hnojiv a přitom jde o surovinu,
které máme dostatek a z vlastních zdrojů.
Za 4 minulé roky dostalo zemědělství
o 36 procent více průmyslových hnojiv, ale
o 40 % méně mletého vápence. Do budoucna
nelze přihlížet ke stavu, že v napjaté
zahraniční bilanci draze platíme nákupy
fosforu a v půdách jej pak znehodnocujeme. Kladný
počin ve prospěch zemědělství
je i v tom, že 56 položek včetně hnojiv
je závaznou směrnicí plánu a dalších
46 je orientačních.
Je jedině správné, aby se jejich počet
do budoucna ještě zvýšil, neboť má-li
zemědělsko-potravinářský komplex
být garantem za výživu celé společnosti,
musí dostat přímé záruky v
dodávkách materiálních potřeb
k zajištění výroby.
Na zemědělství a potravinářský
průmysl klade národohospodářský
plán na r. 1971 velmi náročné úkoly.
Hrubá zemědělská produkce má
ve srovnání s očekávanou skutečností
letošního roku vzrůst v r. 1971 o dalších
2,6 %, což reprezentuje zemědělské produkty
v celkové hodnotě vyjádřeno ve stálých
cenách 1300 mil. Kčs. Zhruba stejným tempem
se má přitom zvýšit i tržní
zemědělská produkce. V souladu s postupnými
cíli racionalizace výživy obyvatelstva se koncentruje
zvýšení tržní produkce do živočišných
výrobků, jejichž dodávky do centralizovaných
státních fondů vzrostou o 3,2 %. Proti skutečnosti
r. 1970 to znamená zvýšení dodávek
jatečných zvířat a drůbeže
o dalších více než 44 tis. tun v živé
váze a mléka o 140 mil. litrů, přičemž
se předpokládá dosažení stejně
vysoké úrovně výroby vajec, jaká
byla v letošním roce.
Dodávky potravin pro vnitřní a zahraniční
obchod se mají zvýšit zhruba téměř
o 2 mld. Kčs, tj. o 3,7 %. Podíl potravin a zemědělských
produktů tím přesáhne 52 % celkového
maloobchodního obratu. Nejnáročnějším
úkolem v tomto směru je zabezpečení
plánovaného objemu výroby a dodávek
jatečných zvířat, a tím i masa
na kosti a masných výrobků, kde jde o rekordní
výši 868,2 tis. tun v živé váze.
V souvislosti s tím se jeví jedním z nejužších
míst plánu zemědělské výroby
na r. 1971 schodková bilance krmiv v zrninách. Letos
v důsledku nižší sklizně obilovin
poklesla jejich výroba o více než 300 tis.
tun. To v praxi znamená, že s podstatně menším
krmným fondem jadrných krmiv krytých zhruba
na 85 % máme vyrobit o 44 tis. tun masa více než
v roce 1970. Přesto, že vláda se tuto situaci
snaží řešit zvýšením
dovozu 260 tis. tun zrnin z kapitalistických států,
zůstávají vztahy v této oblasti plánu
značně napjaty.
Předběžné propočty ukazují,
že se bude nedostávat přibližně
100 tis. tun krmných směsí. Za této
situace považuji za rozhodující, aby byl zabezpečen
dostatek kvalitních komponentů do směsí
a tím i vytvořeny předpoklady pro jejich
vysokou kvalitu, zabezpečeno bezpodmínečné
dodržování kázně při jejich
výrobě a maximálně efektivní
jejich využití. Bude to klást vysoké
nároky na ministerstvo zemědělství
a výživy i ostatní složky řízení
při hospodaření s centrálním
fondem krmiv. Zemědělské podniky pak musí
věnovat veškerou péči využití
statkových objemných krmiv, kterých se urodilo
letos dostatek.
Dalším závažným problémem
v plánu zemědělské výroby na
r. 1971 je výroba potřebného množství
žita a brambor. Považuji za nutné upozornit na
tyto problémy již nyní, kdy je ještě
dostatek času pro potřebná opatření.
U žita, jehož osevní plochy a tím i výroba
neustále klesají, jde zejména o ekonomická
opatření, zatímco u brambor především
o vyjasnění otázek dovozu výkonné
techniky pro jejich sklizeň a vyjasnění otázek
rozsahu brigád včetně finančních
otázek s tím souvisejících.
Nejvážnější situace vůbec
z hlediska zajišťování potřeb je
u zemědělské techniky, ale i u dalších
nezbytných materiálových potřeb, jako
jsou lehké oleje, pneumatiky, obaly apod. Není přece
dobrý stav v tom, že se nedostává na
požadavek resortu více než 3500 traktorů,
kolem 8 tis. vlečných vozů, další
tisíce samosběracích vozů a řada
další techniky. Že nejsou zajištěny
náhradní díly a dokonce že není
dostatek finančních prostředků k modernizaci
a doplnění stavů obilních kombajnů.
Zdůrazňuji to zejména proto, že jsme
v období zpracování výrobně
finančních plánů v zemědělských
podnicích. A zemědělci se právem ptají,
s čím mohou počítat, jak tedy materiálně
bude zemědělská výroba v příštím
roce zabezpečena. Totéž by se dalo aplikovat
na řešení problémů stavu krav
a prasnic jako stěžejní otázky rozvoje
živočišné výroby. Zdá se
mi, že se zde ne dost komplexně řeší
řada problematik, zejména v technické sféře,
a v daném okamžiku se tedy pokles stavů dojnic
a prasnic snažíme zastavit administrativní
metodou - rozpisem stavů na podniku. To ale rovnici "lidé-technika-produkce-stavy"
vůbec neřeší.
Nechci zvlášť zdůrazňovat a rozvádět
potřeby řešení investic zemědělsko-potravinářského
komplexu. Připomínám pouze, že omezování
limitů na výstavbu specializovaných, vysoce
koncentrovaných podniků prvovýroby vytvoří
těžko řešitelný stav koncem příští
pětiletky, že zastaralé a nízkokapacitní
potravinářské provozy se postupně
stávají limitujícím faktorem rozvoje
zemědělské výroby a že způsob
skladování obilí v průběhu
sklizně a po sklizni je stále nepostačující
a se zhoršující se tendencí a vysokými
ztrátami. Vyslovuji pouze přání, aby
závaznost limitů investic byla stejná jak
v zemědělství, tak v ostatních resortech
i v odvětvích národního hospodářství.
Dovolte mi, abych ještě zaujal některá
stanoviska a zdůraznil význam a potřebu realizace
některých požadavků resortu lesního
a vodního hospodářství, který
má zvláštní postavení a důležitost
nejen pro rozvoj našeho národního hospodářství,
ale i celé hospodářství.
Vztah ministerstva lesního a vodního hospodářství
ke státnímu rozpočtu má trvale pasívní
saldo, neboť potřeby resortu převyšují
tvorbu zdrojů. Chci ale zdůraznit, že na tomto
vztahu ke státnímu rozpočtu se podílí
značnou měrou potřeby celospolečenského
významu, které resort jako gestor přírodního
prostředí musí zajišťovat. Proto
je správné dívat se na některé
položky rozpočtu tohoto odvětví jako
na dlouhodobě působící vklady do terciální
sféry.
Ani letošní rozpočet neřeší
komplexně potřeby odvětví. Dále
se prohlubují disproporce mezi zdroji a potřebou,
zejména u investic v lesích i ve vodním hospodářství.
Jsme si vědomi napjatosti ve zdrojích státního
rozpočtu, který nedává možnosti
okamžitého řešení. Upozorňujeme
však na nutnost postupného odstraňování
nedostatků v souladu s další tvorbou zdrojů
v národním hospodářství v příštích
obdobích.
Radostné je zjištění, že původní
plán těžby 8 650 000 plm dřeva, potvrzený
ministerstvem plánování, zhruba odpovídá
nebo jen nepatrně překračuje roční
přírůstek v našich lesích. Je
ale nutno postupně odmítat některé
tendence projevující se zejména v minulosti,
řešit napjatost vztahů na zahraničních
trzích zvýšením těžby a
vývozu jehličnatého dřeva jako meziproduktů.
Vždyť se jedná o jeden s nemnoha vlastních
surovinových zdrojů.
V minulých letech nebyly v plánu dostatečnou
měrou zajišťovány dovozy techniky pro
lesní hospodářství. Tento stav způsobil,
že bylo nutno potřebné dovozní objemy
zajišťovat řadou mimořádných
opatření, jako požadováním návratného
devizového úvěru, překračováním
vývozu surového dříví a tím
zajišťování dovozních možností
v lepším poměru než stanovily regulační
zásady. Proto docházelo k nekoordinovaným
vývozům, které se uskutečňovaly
buď na úkor dodávek dřeva v tuzemsku
nebo pro jejich realizaci docházelo k neregulovanému
překračování těžeb, hlavně
jehličnatého dříví.
Proto si myslím, že je oprávněný
požadavek resortu na postupné nahrazování
živé práce prací zhmotnělou,
neboť počty pracovníků v lesích
se stávají nebo již staly limitujícím
činitelem pěstění i těžby.
Vláda by se měla tedy zabývat celý
m programem intenzívní technizace prací v
lesním hospodářství tak, jak je resortem
zpracován a najít prostředky k jeho postupné
realizaci.
Při diskusi k rozpočtu na letošní rok
jsme kladně hodnotili snahu resortu o řešení
bytového problému v souvislosti se zajištěním
pracovních sil. Můžeme konstatovat, že
skutečnost odpovídá zhruba předpokladům,
neboť na úseku lesů je anebo bude dáno
do používání přes 500 bytů
formou výstavby rodinných domků. Stabilizace
pracovních sil ale vyžaduje, aby i nadále nebyly
omezovány potřebné objemy prostředků
ze státního rozpočtu, určené
jako příspěvky na bytovou výstavbu
v lesním hospodářství. Naopak, je
nutno najít zdroje na řešení, odpovídající
výši nájemného, a tím vytvořit
další stimul stabilizace lidí i v odloučených
místech.
To jsou ale nejen problémy lesů, ale i problémy
zemědělství, kde postupně dochází
k paradoxům, že budeme mít byty, mnohde ale
prázdné, neboť nájemné neodpovídá
výdělkovým možnostem pracovníků.
S rozvojem společnosti soustavně vzrůstá
význam vodního hospodářství.
Chceme-li, aby plnilo nejen v současnosti, ale i v budoucnosti
své základní úkoly, je nutno, abychom
všichni spolupůsobili na rozdělení prostředků
ve prospěch těchto úkolů, nezbytných
a podmiňujících podle našeho názoru
současnou, ale hlavně budoucí industrializaci
tohoto státu.
Je ale rovněž třeba, aby každý
obor si vzal svou část hmotné odpovědnosti.
Vždyť není správné, aby do nekonečna
celou tíhu nesl státní rozpočet, a
to konkrétně v kapitole 42. Není únosné,
aby veškeré vodohospodářské investice
byly dotovány stoprocentně ze státního
rozpočtu.
Při stávajícím systému je dosavadní
způsob financování investic zachováván.
Ekonomická hlediska při investičním
záměru jsou pak často potlačena a
k hlubšímu propojení celospolečenských
zájmů se zájmy podniků nedochází.
Je nutné část nákladů přesunout
v alikvotních podílech na uživatele. K tomuto
závěru dochází i vyhodnocení
experimentu v soustavě řízení v odvětví
vodního hospodářství. Upozorňuji,
že oddalování realizace tohoto nového
způsobu financování vodohospodářských
investic je na úkor státního rozpočtu.
U investic do vodního hospodářství
také vzniká velmi napjatý stav, neboť
trvalé krácení limitů na vodohospodářské
investice může mít nedobré následky.
Současný objem prostředků stěží
stačí na dokončení rozestavěných
staveb, takže se může stát, že voda
se stane limitujícím činitelem další
plynulé výstavby bytů, což by nepůsobilo
kladně ani ekonomicky, ani společensky.
Tři nově zahajované akce tyto problémy
neřeší. Je třeba upozornit na nutnost
realizace dalších investic, zejména tam, kde
jde o odstranění reálného nebezpečí
vzniku rozsáhlých povodňových škod
a havarijních situací na tocích, které
se opět odsunují do dalších let, čímž
dochází k riziku, že investiční
náklady v době, kdy bude moci dojít k realizaci,
budou značně vyšší, nehledě
na různá nebezpečí, která hrozí
za současné situace. Tak se vyhrocuje situace na
Příbramsku, v Brně, na Gottwaldovsku, v severních
Čechách a jinde.
Samozřejmě, že na druhé straně
je třeba dát větší důraz
ze strany resortu, ale i všech dalších zainteresovaných
orgánů a organizací na dokončování
rozestavěných staveb. Je přece neúnosný
stav, aby u 16 akcí došlo v průměru
ke 14měsíčnímu prodloužení
rozestavěnosti, nebo aby u 13 staveb nad 1,5 mil. Kčs,
které jsou zařazeny do jmenovitého seznamu
dotovaných staveb v roce 1971, představoval zvýšený
rozpočtový náklad 638 mil. Kčs.
Nutnost řešení signalizuje i skutečnost,
že stavební kapacity pro výstavbu vodohospodářských
zařízení se ztrácejí. Podnik
vodních staveb postupně zajišťuje úkoly
jiným resortům a tím se vytváří
napjatý vztah mezi potřebou a kapacitou stavebních
podniků v celém vodním hospodářství.
Několik slov k fondu vodního hospodářství.
Jde jistě o jeden z nejúčinnějších
ekonomických nástrojů při praktické
realizaci péče o ochranu závažné
složky přírodního prostředí,
a to čistoty vodních toků. Vždyť
do něho plynou především náhrady
na vypouštění znečišťovaných
nebo nedostatečně čištěných
odpadních vod do vodotečí a přirážky
k těmto náhradám. Ovšem placení
náhrad podle vládní vyhlášky
č. 16/1966 Sb., je jedním z prostředků,
které vedou k postupnému odstranění
nepříznivého stavu čistoty vodních
toků.
Cílů, které vládní vyhláška
sleduje, lze však dosáhnout jedině tehdy, nutí-li
placení náhrad skutečně k budování
čistíren odpadních vod a je-li tedy ekonomicky
výhodnější odpadní vody před
jejich vypouštěním do vodních toků
řádně čistit než je nečistit
a platit náhrady. Dosavadní zkušenosti s vládní
vyhláškou č. 16/1966 Sb., dokumentují
některé její přednosti i zápory.
Zápory by měly být předmětem
řešení navržené novelizace vládní
vyhlášky, jejíž realizace by se již
neměla dále odkládat Jistě se brzy
najde pochopení jak v resortu zemědělství,
konkrétně u cukrovarů, tak i u některých
krajských národních výborů,
že i jimi řízené podniky budou respektovat
novelizaci vyhlášky a potvrdí ji. Vždyť
to není jen otázka ministerstva lesů a vodního
hospodářství jako gestora čistoty
toků, ale významná celospolečenská
záležitost.