Úterý 22. prosince 1970

Několik slov k investicím ve sféře národních výborů, neboť to byla oblast nejkonfliktnější při projednávání návrhu plánu. Co si můžeme v rozsahu investiční výstavby národních výborů dovolit z hlediska současného stavu:

Máme zásobník práce asi za 12,5 mld. Kčs bez komplexní bytové výstavby. Během příštího roku jej snížíme asi o 10 mld. Kčs a i tak při průměrné rozpočtované ceně jedné akce 30 - 35 mld. Kčs bude doba výstavby dlouhá cca 4 roky. Plán tedy počítá zahájit za 2,5 mld. Kčs staveb, z toho připadne 1 mld. Kčs na vodárenství a něco pod 1 mld. Kčs na silnice. Na všechno ostatní máme asi 700 mil. Kčs.

Tato úroveň investic nám neumožňuje v Praze zahájit v příštím roce práce na propojení Severo-jižní magistrály mezi Holešovicemi a Nuselským mostem ani zahájení přípravných investic pro sídliště Chodov jako nutného předpokladu, abychom v Praze mohli postavit 40 tis. bytů v pětiletce. Tato úroveň investic nám ovšem neumožňuje řešit naléhavé potřeby Jihomoravského kraje a v Brně, jako je Březovský vodovod, přehrada na Křetince či vodohospodářské investice v Gottwaldově. Nemůžeme udržet ani rychlé tempo v odstraňování havarijních škod, které jsme nasadili v roce 1969 a 1970. K těmto stavbám se musíme vrátit při dopracování 5. pětiletky.

V komplexní bytové výstavbě bude dodavatelských bytů zahájeno o 3 tis. méně, než stanovila směrnice. Je to proto, že se začíná realizovat přísná politika, určující objem investic na bytové výstavbě jako závazný. Vzhledem k tomu, že jsou překročeny rozpočtové náklady, nemůžeme u řady národních výborů zahájit počty bytů, které jsme původně uvažovali.

Poslední oblastí plánu, na kterou vás chci upozornit, je problematika pracovních sil a vývoje zaměstnanosti. Domnívám se, že tentokrát vidíme do bilance pracovních sil daleko podrobněji než v roce minulém. Vzali jsme si totiž ponaučení z toho, že nesmíme přebilancovat zdroje pracovních sil, spíše naopak. Počítáme s rezervou asi 8 tis. na prodloužení mateřské dovolené, protože tento problém bude muset být řešen z hlediska populačních opatření.

V plánu se respektuje nutnost snížit o 10 % řídící a správní aparát. Snížení se promítá i do mzdových fondů a do ostatních ukazatelů.

V oblasti průmyslu a stavebnictví se počítá s malým růstem zaměstnanosti, vláda zároveň rozhodla nelimitovat v těchto odvětvích pro období definitivního sestavení podnikových plánů počty pracovníků, a to z těchto důvodů:

1. závazný podíl mezd na výkonech je velmi přísným hlediskem při plánování zaměstnanosti;

2. malá znalost centra o tom, jak jednotlivé KNV, resorty a jejich podniky chtějí zabezpečit vyšší využívání základních fondů, zejména v podnicích strojírenství a v závodech na výrobu stavebních hmot a v zabezpečování prioritních staveb.

Závazný počet pracovníků vláda proto schválí až po provedení krajských bilancí pracovních sil, přibližně k 15. březnu 1971. Přitom v plné míře zůstávají v platnosti regulační opatření v pohybu pracovních sil, přijaté vládou již dříve.

Když hovořím o pracovních silách, chtěl bych zdůraznit, že musíme být mnohem přísnější v rozhodování o nových investicích. Podle předběžných zjištění jen v letošním roce národní výbory potvrdily při registraci nových investic další zaměstnanost v ČSR ve výši 37 tis. lidí. Tím si ovšem vytváříme situaci, kterou v budoucnu budeme řešit jen s krajním vypětím.

Několik vět na závěr. Jsme si dobře vědomi toho, že přes všechno úsilí, které bylo věnováno jeho přípravě, plán na rok 1971 neřeší a nemůže řešit všechny problémy. Je řada otázek, které si vyžádají delší doby na odpověď. Víme také, že v plánu nejsou všechny vztahy definitivně provázány. Plán má některá rizika, ale má i rezervy. Má je rozhodně v možnosti dosažení větší efektivnosti. Jsme však rovněž přesvědčeni, že při pečlivém úsilí o jeho realizaci na všech stupních řízení bude splněn, bude-li mu od počátku věnována patřičná pozornost. Jestliže jsme před několika lety stáli na křižovatce, jak dál, zda cestou extenzívního nebo intenzívního vývoje, přesvědčili jsme se, že máme síly a schopnosti k tomu, aby ekonomika řešila svůj rozvoj jedině možnou cestou pro průmyslově vyspělou zemi, to znamená cestou intenzívního rozvoje. V letošním roce prokázaly všechny řídící stupně schopnost zvládat velmi složité problémy a jestliže v metodách práce se bude postupovat tak, jak jsme začali, tj. v prohlubování pružnosti řízení a vzájemné spolupráce, domníváme se, že i rok 1971 bude pro nás úspěšný.

Soudružky a soudruzi,

po schválení plánu bude naším nejbližším společným úkolem dovést tento plán rychle rozpisem na jednotlivé podniky a těžiště položit na rozpis do vnitropodnikových útvarů a seznámit tak v konkrétní podobě pracující s aplikací hospodářské politiky strany, jak ji přijalo prosincové plénum ÚV.

Tento úkol nelze podceňovat, neboť ne všechny podniky předložily plány, které byly v souladu se směrnicemi. Naopak mnohé podniky se budou muset znovu zamyslet a intenzívně hledat cesty, jak odhalit rezervy ve svých závodech, jak konkrétně naplňovat kvantitu i kvalitu úkolů plánu, prokázat tak, že otázka racionalizace nemůže být jen heslem, ale nutnou a nezbytnou potřebou.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci,

děkuji vám jménem vlády za pomoc a spolupráci, kterou jste nám v průběhu celého období přípravy plánu poskytovali a prosím vás o spolupráci ve vašich volebních obvodech při dopracování a realizaci mimořádně vážných národohospodářských úkolů v roce 1971.

Jménem vlády České socialistické republiky navrhuji, aby Česká národní rada schválila předložený návrh zákona. Děkuji vám.

Předseda ČNR E. Erban: Děkuji soudruhu místopředsedovi vlády ing. Rázlovi za jeho projev. O slovo se dále přihlásil ministr financí ČSR ing. Leopold Lér, CSc. Prosím, aby se ujal slova.

Ministr financí ČSR ing. Leopold Lér: Vážené soudružky, vážení soudruzi poslanci,

vláda České socialistické republiky vám předkládá k projednání návrh státního rozpočtu na rok 1971. Dovolte mi, abych vám ve stručném výkladu osvětlil některé otázky rozpočtového hospodaření a zdůvodnil opatření navrhovaná na úseku finanční politiky pro příští rok.

Návrh státního rozpočtu České socialistické republiky byl vypracován s vědomím velké náročnosti a odpovědnosti, s úsilím plně zaměřit pozornost a energii na řešení základních ekonomických úkolů.

V plnění státního rozpočtu na rok 1970, který je základem pro vypracování státního rozpočtu na rok 1971, se plně odrážejí výsledky konsolidačního úsilí, jak je konstatoval na svém prosincovém zasedání ústřední výbor KSČ.

Energická opatření proti živelnosti a spekulaci přinesla pozitivní výsledky. Byla obnovena vedoucí úloha strany v hospodářství, centrální řízení a plánování, což vedlo k zastavení inflačního vývoje, k celkové stabilizaci vnitřního trhu a k ozdravění hlavních vztahů v národním hospodářství bez poklesu životní úrovně obyvatelstva. Vzrostla sociální jistota lidí i důvěra v pevnost naší měny.

Rovněž ve finančním hospodaření bylo dosaženo vcelku uspokojivých výsledků. Hospodaření podle státního rozpočtu České socialistické republiky skončí podle odhadu přebytkem ve výši více než 2 mld. Kčs a rozpočty národních výborů ČSR přebytkem ve výši asi 2,9 mld. Kčs.

Přitom je nutno vidět, že vyrovnanost schváleného státního rozpočtu na letošní rok byla podmíněna tím, že se vypořádáme s několika přímo nerozepsanými mobilizačními úkoly v příjmech a výdajích v hodnotě 2,5 mld. Kčs.

S těmito náročnými úkoly jsme se ve státním rozpočtu na rok 1970 v průběhu jeho plnění nejen vyrovnali, ale navíc zajistili i přebytek, a to zejména díky výsledkům podnikové sféry; ta zlepšila své saldo proti rozpočtu o 1,7 mld. Kčs. Federální rozpočet má uhradit při finančním vypořádání rozpočtu ČSR 1,2 mld. Kčs v důsledku změn ekonomických nástrojů v zahraničním obchodě, schválených federální vládou.

Dobré výsledky rozpočtového hospodaření během roku umožnily řešit některé naléhavé problémy. Například částka 2 mld. Kčs určená v rozpočtu na neinvestiční výdaje na silnice, se ukázala vzhledem ke škodám i pohotovým kapacitám jako nízká a byla během roku zvýšena na 3 mld. Kčs, a to s pomocí prostředků národních výborů, centrálního rozpočtu i silničního fondu.

Naše úspěchy v roce 1970 jsou sice nesporné, nebylo by však správné podlehnout uspokojení. Víme dobře, kolik nedostatků a nedořešených problémů v našem hospodářství existuje. Snažíme se proto, aby státní rozpočet na rok 1971 prohluboval a upevňoval dosavadní příznivý ekonomický vývoj a současně krok za krokem pomáhal řešit existující nedostatky.

Státní rozpočet na rok 1971 úzce navazuje na státní plán. Plán v roce 1971 zavádí celou soustavu závazných ukazatelů a limitů, které jsou v rozpočtu plně promítnuty. Vazba státního plánu a státního rozpočtu je ve svém celku i v jednotlivostech mnohem užší než v minulých letech. Rovněž soustava závazných ukazatelů státního rozpočtu je lépe propojena finančními plány ministerstev a podniků, takže celá finanční soustava odshora dolů se podstatně zpevnila.

Státní rozpočet přitom není pasívním odrazem státního plánu. Státní rozpočet plní svou relativně samostatnou funkci, zaměřenou na všestranné prosazování efektivnosti při plnění úkolů státního plánu.

Například investiční plán je finančně plně zabezpečen; naším úkolem však bylo mobilizovat pro tyto úkoly především vlastní zdroje hospodářských organizací, zpevnit úvěrovou politiku a ze státního rozpočtu poskytnout dotace či subvence jen po prověření, že příslušná ministerstva a podniky využily všechny své vnitřní rezervy.

Obdobně u zásob, které se v posledních dvou letech staly "únikovým kanálem" použití národního důchodu, usiluje státní rozpočet stanovením závazného ukazatele vztahu zásob k výkonům o přeměně zásob v pozitivního růstového činitele. Toto opatření nepřeceňujeme, považujeme je však spolu s jinými opatřeními za krok k vytvoření zábrany proti zhoršování situace na úseku zásob. Na to musí navázat zlepšení organizace oběhu a obratu zboží a zdokonalení materiálně technického zásobování.

Rovněž v jiných oblastech vytváří rozpočet ekonomický tlak. Bylo rozhodnuto snížit plánované výdaje na vědu a výzkum o 10 %. Rozhodně v tom nelze spatřovat opatření proti efektivnímu rozvoji vědecko-výzkumné základny. V této oblasti je třeba posílit jistotu, že vynakládané prostředky jdou na rozhodující a pro naši společnost nezbytné úkoly, že dochází ke zhospodárňování a k vyloučení činností, nepřinášejících žádný efekt, nebo dokonce namířených proti cílům a podstatě našeho společenského rozvoje. Snížení výdajů má být diferencované a tudíž má vyvolat hlubokou analýzu a prověrku všeho, co v této oblasti financujeme.

Příjmy státního rozpočtu se po promítnutí vztahů k federálnímu rozpočtu navrhují ve výši 97 568 mil. Kčs a stejné výše dosahují navržené výdaje. Rozpočet je tedy vyrovnaný. Je vyrovnán ve stávající organizaci. Do konce příštího roku bude převeden na organizaci v souladu s přijatým souborem zákonů o dílčích úpravách ve federativním uspořádání státu.

Podrobnější údaje jsou uvedeny ve zprávě, kterou máte před sebou. Mimoto jsme pro vaši potřebu ekonomické propagandy a vysvětlování otázek státního hospodaření mezi občany vypracovali na požadavek výboru pro plán a rozpočet některá podrobnější fakta a argumenty.

Rozpočtové příjmy vznikající na území ČSR rostou o 8,l %, výdaje o 5,7 %. Příjmy tedy rostou rychleji než výdaje. Je jasné, že tato proporce, nezbytná pro vytvoření centrálního federálního přebytku může být zabezpečena především tlakem na efektivnost a hospodárnost ve výrobní sféře, která nese hlavní tíhu tohoto úkolu. To vyžaduje uložit ve výrobní sféře velmi mobilizační úkoly, například při růstu výkonů o 5 % zvýšit rentabilitu o 10 %. Takovýto vzestup rentability vyžaduje zaměřit maximální pozornost na snižování materiálových, mzdových i režijních nákladů, usilovně zavádět do praxe všechna opatření, zvláště neinvestiční, ke zvýšení efektivnosti a zejména konkrétně, praktickými činy přistoupit ke komplexní socialistické racionalizaci. Celkový zisk hospodářské sféry vzroste o více než 8 mld. Kčs, z toho 6 mld. Kčs se odvede do rozpočtu a přes 3 mld. Kčs zůstane podnikům na financování investic. obratových prostředků a na dotace do neinvestičních fondů.

Tato finanční politika ostrého tlaku na efektivnost naráží v podnicích ČSR na řadu objektivních obtíží. Některé podniky se ne vlastní vinou dostaly do finanční situace, která vyžaduje brzké řešení. Projevuje se zde ještě pozůstatek dřívějšího modelu, kdy podnikům byly odebrány obratové fondy, zavedlo se splácení zůstatkové hodnoty základních fondů, počítalo se s působením "hry" cen a mezd. Nepříznivě se to projevuje zejména u podniků s velkou investiční výstavbou. Jsou i případy, že některým podnikům nestačí na úroky z investičních úvěrů ani celý zisk. Někdy jsme dokonce úvěrovali rozvoj ztrátových podniků, kde splácení úvěru je zcela iluzorní. Vláda ČSR proto uložila ministru financí, aby nejpozději do dubna předložil návrh na řešení finanční nerovnováhy podniků, které se do obtíží dostaly bez vlastní viny.

Zastavuji se u této otázky proto, že ukazuje v poněkud jiném světle dosažený přebytek českého rozpočtu. Přebytek vznikl nejen jako důsledek dobrého hospodaření, nýbrž i toho, že jsme někde odčerpali prostředky, které musely být vzhledem k dané rentabilitě v neúnosné míře nahrazeny investičními úvěry. Nejde o pouhý přesun prostředků mezi státním rozpočtem a úvěrovým fondem. Jde o celkovou nápravu finančních proporcí, nezbytnou k tomu, abychom zreálnili finanční hospodaření, podpořili zdravé ekonomické myšlení v podnicích a vytvořili spolehlivější základnu pro měření a ukládání úkolů ve zvyšování efektivnosti a dovedli správně rozlišovat dobře či špatně pracující podniky.

Velkou pozornost jsme v průběhu rozpočtových prací věnovali otázkám financování investiční výstavby.

Na investice ústředně řízených hospodářských organizací přispívá státní rozpočet dotací ve výši 6,2 mld. Kčs. Dotace kryjí 18,5 % celkové finanční potřeby na investice; úvěrem je kryto 27,4 % a plných 54,1 % finanční potřeby hradí organizace z vlastních zdrojů. V roce 1971 se zavádí důsledné posuzování důchodové situace investora a jeho nadřízených orgánů jako hlavní podklad pro poskytování rozpočtové dotace.

K řešení nahromaděných problémů v oblasti investic učinila vláda v letech 1969 a 1970 řadu opatření. Podařilo se omezit počet nově zahajovaných staveb, avšak celkově zvládnout tuto složitou problematiku našeho národního hospodářství se dosud nepodařilo. Nedaří se uspokojivě snižovat rozestavěnost staveb a dobu výstavby, rostou rozpočtové náklady staveb. Na investiční výstavbu jsou rok co rok vynakládány obrovské prostředky, avšak efekt jejich použití není úměrný. Často se staví dlouho, zahajují se akce projekčně řádně nepřipravené, projekty se mění v průběhu výstavby, rozpočtové náklady se překračují. Proto se v plánu i v rozpočtu na rok 1971 prohlubují i zpřísňují opatření v investiční výstavbě, v její přípravě i realizaci.

Další rozsáhlou složkou výdajů na hospodářství jsou i v roce 1971 neinvestiční dotace. Rozsah neinvestičních dotací byl sice prověřován, avšak výsledek prověrky nepřinesl téměř žádné úspory rozpočtových výdajů. Proto vláda pro příští rok schválila opatření k určitému snížení těchto dotací, a to v rozsahu cca 700 mil. Kčs; z toho se v rozpočtu ČSR přímo promítá 419 mil. Kčs. Na rok 1971 uvažuje návrh státního rozpočtu s neinvestičními dotacemi ústředně řízeným hospodářským organizacím ve výši 13 923 mil. Kčs, což je proti očekávané skutečnosti roku 1970 o 1,6 % více. Neinvestiční dotace tedy rostou daleko pomaleji než objem rozpočtu.

Na úhradu ztrát organizací bytového hospodářství se v návrhu rozpočtu na rok 1971 zajišťuje částka 1 853 mil. Kčs. Dotace na ztrátu těchto organizací se proti očekávané skutečnosti za rok 1970 zvyšuje o 11 %. Přes určité zlepšení péče o údržbu a opravy bytového majetku v posledních letech jsou však stále zjišťovány vážné nedostatky v hospodaření organizací, které bytový majetek spravují. Nekontroluje se náležitě rozsah, cena a kvalita provedených oprav ve značném rozsahu se vnitřní zařízení vyměňuje nehospodárně, vyřazované předměty se nahrazují nákladnějšími a práce vlastních údržbářských čet není náležitě organizována a kontrolována. Státní peníze se zde často vydávají "lehkou rukou" aniž se dostatečně zajišťuje jejich efektivnost. Proto vláda pro tuto oblast přijala některá opatření, která budeme muset důsledně kontrolovat.

Rovněž u společenské spotřeby je zabezpečen soulad rozpočtu s plánem Objem výdajů na společenskou spotřebu v rozpočtu ČSR a v rozpočtech národních výborů roste o 6,1 %, z toho objem peněžních příjmů /důchodů, stipendií atd. o 5,5 %. V rozpočtu ČSR na zabezpečení potřeb školství, zdravotnictví, kultury důchodového a nemocenského pojištění se počítá s částkou 52,8 miliard Kč. U správy promítáme plně úspory s 10% snížením administrativy provedeným během roku 1970. Počítáme s odvodem částek, které jsou podniky podle federálního zákona z tohoto titulu povinny odvést do příslušných rozpočtů.

Soustava vztahů státního rozpočtu k rozpočtům národních výborů se po dlouhodobé diskusi a rozborech proti r. 1970 v podstatě nemění. Vycházíme z toho, že nová opatření na úseku národních výborů musí být vždy zvažována v celém komplexu národních výborů a že při potřebě upevňování centrálního řízení by nemělo dojít k utlumení velké iniciativy a zainteresovanosti národních výborů. Dohodli jsme však s národními výbory, že zpřísněná finanční politika a mobilizace vlastních zdrojů musí plně platit i na úseku národních výborů. Národní výbory proto musí část svých přebytků použít na financování úkolů obsažených v plánu. Chtěl bych zdůraznit, že s tímto pojetím jsme našli u národních výborů plné pochopení.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP