Úterý 22. prosince 1970

Nemalé prostředky poskytuje státní rozpočet na rozvoj vědy a techniky. Celkové neinvestiční výdaje na rozvoj vědy a techniky ze státního rozpočtu v roce 1971 činí přes 3,5 mld. Kčs. Připočteme-li k této částce prostředky, které na rozvoj vědy a techniky vynakládají podniky a organizace z vlastních zdrojů a přiměřenou část prostředků určených na financování investic, neboť investiční výstavbou se technický rozvoj realizuje, dostáváme řádově desetimiliardové zdroje, které naše společnost poskytuje každoročně na financování rozvoje vědy a techniky.

Tato péče socialistického státu o rozvoj a uplatňování vědy a techniky ve všech oblastech hospodářského a společenského života je jistě nejen správná, ale i životně nutná, nechceme-li zaostávat za vývojem v celém světě, kde věda a technika sehrávají v rozvoji hospodářství rozhodující úlohu. Je však současně zcela na místě otázka, jaká je návratnost takto vynakládaných prostředků resp. konkrétní ekonomický a společenský přínos vědy a techniky. Mám za to, jak ostatně bylo již nejednou konstatováno, že tento přínos stále neodpovídá tomu, kolik materiálových a finančních zdrojů spolu s pracovními silami je na tuto oblast každoročně vynakládáno.

/Po dvouminutovém přerušení jednání, způsobeném poruchou elektrického osvětlení v zasedací síni, pokračoval zpravodaj posl. ing. Ptáček ve svém projevu./

Hovořím o této problematice proto, abychom vždy měli na zřeteli také hospodářský a společenský efekt, který věda a technika přináší a vytvářeli jak podmínky, tak i odpovídající ekonomický a morální tlak na celou oblast vědy a techniky, aby se maximálně zrychlila realizace a využití vyřešených úkolů rozvoje vědy a techniky ve výrobě a v praxi vůbec. Jsem přesvědčen, že v tom směru máme dosud stále veliké nevyužité rezervy, jejichž mobilizace by uvolnila značné zdroje pro řešení nejnutnějších problémů, o kterých víme, ale na jejichž řešení stále nezbývá prostředků.

Pokud se týká rozpočtů národních výborů, zvyšuje se jejich objem o 2,5 % a dosahuje téměř 44 mld. Kčs. Celkový vztah státního rozpočtu k rozpočtům národních výborů činí 26 mld. Kčs a je o 1,3 mld. Kčs nižší než bylo uvažováno v rozpočtovém projektu. Toto snížení je odůvodněno snížením plánovaných úkolů v investiční výstavbě a je plně kompenzováno vyšší úrovní vlastních finančních zdrojů národních výborů, které rostou proti roku 1970 o 17 %. Přitom do příjmů národních výborů byly zapracovány jako doplňkové zdroje část fondu rezerv a rozvoje ve výši 2,3 mld. Kčs včetně úspor 3 % neproduktivních výdajů z roku 1970 a tzv. nerozpočtované příjmy ve výši 440 mil. Kčs. Těchto doplňkových zdrojů použijí národní výbory na zabezpečení zvelebovacích akcí, na rozvoj soutěže na počest 50. výročí založení KSČ a na další v plánu nezahrnuté akce, ale také na některé plánované úkoly.

V rozpočtech národních výborů jsou kromě jiného zapracovány též prostředky na opravy komunikací zhruba ve stejné výši, jak byly na základě dodatečných přídělů ze státního rozpočtu a z vlastních zdrojů národních výborů zabezpečeny v letošním roce. Tím je vytvořen základní předpoklad, aby nezbytné opravy silnic mohly být včas naplánovány a připraveny.

V souvislosti s rozpočty národních výborů je třeba ještě uvést, že na základě vážných připomínek, zejména našeho výboru pro národní výbory a národnosti bylo upuštěno od zavedení účelových subvencí na mzdové fondy rozpočtových organizací ve školství. zdravotnictví a sociálním zabezpečení a na provoz podniků bytového hospodářství. Prostředky na financování těchto potřeb jsou stejně jako dosud zajištěny v rámci souhrnného finančního vztahu národních výborů, který se v minulosti plně osvědčil jako výraz nedílné pravomoci a odpovědnosti národních výborů v oblasti jimi řízeného hospodářství a současně jako významný ekonomický nástroj, který umožňuje národním výborům operativně využívat prostředků v souladu se zabezpečováním jejich konkrétních potřeb.

Soudružky a soudruzi poslanci, vládou předložený návrh státního rozpočtu ČSR na rok 1971 je střízlivým a proto reálným vyjádřením finanční politiky státu v roce 1971. Je sestaven v návaznosti na státní plán rozvoje národního hospodářství, zabezpečuje jeho základní proporce a je proto dalším významným krokem k naplnění závěrů lednového pléna ÚV KSČ o posílení plánovitého řízení našeho národního hospodářství. Jako nedílná součást jednotné rozpočtové soustavy vytváří podmínky pro postupný přechod od konsolidace k plánovitému rozvoji národního hospodářství a k tomu, aby rok 1971 byl solidním nástupem do 5. pětiletky.

Doporučuji proto České národní radě jménem výboru pro plán a rozpočet, rozšířeného o předsedy a rozpočtové zpravodaje z ostatních výborů, aby ve smyslu tisku 98 schválila vládní návrh zákona ČNR o cílech a hlavních úkolech státního prováděcího plánu rozvoje národního hospodářství ČSR na rok 1971 ve znění tisku 96, jak byl předložen vládou ČSR.

Předseda ČNR E. Erban: Děkuji zpravodaji ing. Ptáčkovi za jeho projev.

O slovo se nyní přihlásil místopředseda vlády a ministr plánování ČSR ing. Stanislav Rázl.

Místopředseda vlády ČSR ing. Rázl: Vážená Česká národní rado, vláda ČSR mne pověřila podat vám výklad o národohospodářském plánu na rok 1971 v souvislosti s předložením vládního návrhu zákona o plánu a rozpočtu. Přijetí tohoto zákona považuje vláda za nutné proto, že pro období let 1971 až 1975 není dosud schválen zákon o pětiletém plánu rozvoje. Tímto postupem se zdůrazní úloha plánu ve výchozím roce 5. pětiletky.

Plán na rok 1971 vychází ze směrnice schválené stranickými a vládními orgány v červenci t. r., o jejímž obsahu jsme jednotlivé výbory ČNR podrobně informovali.

Při sestavování plánu se ukázala správnost koncepce nastoupené cesty rozvoje čs. ekonomiky a schopnost podnikové sféry direktivy v praxi uskutečňovat. Těm, kterým se dosažené výsledky letošního roku nelíbí, je třeba připomenout stav před dvěma roky, nebo ještě před necelým rokem. Dosažené výsledky, které si plán na rok 1970 stanovil, jsou dobré a odpovídající. Pravda, nebyly uspokojivě vyřešeny otázky všude a ve stejné kvalitě. S poznatky, klady a zápory vývoje národního hospodářství v letošním roce jste se již podrobně seznámili v souvislosti s průběhem a výsledky prosincového zasedání ÚV KSČ. Chtěl bych vás ve svém výkladu orientovat zejména na úkoly roku 1971 a některé otázky podrobněji vysvětlit.

Základem prováděcího plánu na rok 1971 je realizace hospodářské politiky strany, která zdůrazňuje přechod z období konsolidace k plynulému proporcionálnímu vývoji národního hospodářství. Plán naplňuje směrnice s tím, že zvyšuje průmyslovou výrobu o 2 mld. Kčs, zvyšuje efektivnost výroby v celém národním hospodářství, zrychluje obrat zahraničního obchodu na země socialistického tábora i na kapitalistické státy a těžiště vyššího objemu zahajovaných investic soustřeďuje do palivoenergetické základny, konkrétně do zahájení další elektrárny Dětmarovice.

Z hlediska souhrnných národohospodářských vazeb je třeba zdůraznit, že národní důchod roste rychleji než společenský produkt, přírůstek národního důchodu je kryt z 84,5 % růstem společenské produktivity práce, přičemž snížení výrobní spotřeby asi o 0,4 % vytváří určité rezervy, jejichž mobilizace umožňuje další růst národního důchodu.

Vážené soudružky a soudruzi, vzhledem k tomu, že jsme se celý letošní rok zabývali otázkou zabezpečení národního hospodářství a obyvatelstva palivy, chtěl bych se krátce zmínit i o této části plánu. Při předpokládaném růstu společenského produktu o 4,9 % vzrostou prvotní zdroje energie celkově o 4,6 %, z toho pak z vlastních zdrojů v republice pouze o 1 %. To znamená, že tempo dovozu prvotních zdrojů energie bude v roce 1971 proti plánu roku 1970 větší téměř o 15 %. Z celkového přírůstku 4,1 mil. tun měrného paliva je kryto 3,4 mil. tun, to je přes 80 % dovozem. Je to nový moment z hlediska naší platební bilance a nový prvek z hlediska zabezpečování nutného předstihu tempa vývozu nad dovozem, protože až dosud v předchozích pětiletkách jsme v podstatě kryli přírůstky prvotních zdrojů energií z největší části vlastní těžbou.

Ukazuje se dále, že pro rok 1971 se podařilo vytvořit určité podmínky ve výrobě elektrické energie, která se zvýší o 6,3 %, přičemž dovoz elektřiny bude větší než 4 mld. kWh. Rovněž výkonová rezerva nepatrně stoupne a měla by činit něco málo přes 13 %. Je to však rezerva stále ještě nedostatečná ve srovnání s tím, kolik potřebují naši energetici k zabezpečování rovnoměrných dodávek národnímu hospodářství, tj. asi 18 %. Předpokládáme proto nutnost regulovat i v prvním čtvrtletí 1971 spotřebu elektrické energie jako dosud, tj. s použitím 10. stupně.

Celková těžba uhlí za celou ČSSR je plánována na úrovni 111 mil. tun a v současné době je ověřena asi do výše 108 - 109 mil. tun. Čeká nás tedy ještě dodatečně ověřování a zajišťování dílčí těžby o 2 mil. tun. Přitom předpokládáme, že dovozy uhlí budou realizovány tak, jak byly zapsány do plánu, tj. 3 mil. tun z SSSR, 2600 tis. z PLR a 7000 tun z NDR.

Pro obyvatelstvo a drobné mimotržní spotřebitele vzroste spotřeba v měrném palivu o 5,5 %, z toho v černém uhlí o 10,4 %, v hnědém uhlí, lignitu a briketách však pouze o 1,6 %, v koksu o 12,6 %, topná nafta o 39 %, svítiplyn a zemní plyn o 9 % a elektřina téměř o 11,5 %.

Hlavní problémy se koncentrují do oblasti hnědého uhlí, zejména tříděného, kterému jak z hlediska těžby, tak i rozdělování musíme věnovat neustálou pozornost.

Dovolte mi nyní, abych soustředil vaši pozornost na oblast vnitřního obchodu, zahraničního obchodu, investiční výstavby a pracovních sil. Nebudu uvádět tempa rozvoje jednotlivých odvětví národního hospodářství, neboť s těmi byli poslanci seznámeni ve výborech. Chci se o uvedených čtyřech oblastech zmínit ne proto, že nedoceňujeme náročnost úkolů v průmyslu, ve stavebnictví či zemědělství, ale proto, že svou problematikou, před jejíž mnohotvárností stojíme a kterou musíme řešit, vytváříme předpoklady pro harmonický rozvoj hospodářství a uspokojování potřeb obyvatel. Významným politickým úspěchem letošního roku je bezesporu vyřešení bilance příjmů a výdajů obyvatelstva a globální rovnováhy vnitřního trhu.

Pro rok 1971 proto pozornost této oblasti neoslabujeme, naopak chceme dosáhnout dalšího, zejména kvalitativního zlepšení. Je třeba si uvědomit, že v příštím roce potřebujeme zajistit z důvodů národohospodářských i z důvodů stimulace pracovních výsledků, aby lidé po roce určitého zklidnění vnitřního trhu začali více kupovat.

Pro lepší představu mi dovolte uvést, že letos nám vzrostl maloobchodní obrat o necelé 3 mld. Kčs, avšak úspory občanů ve spořitelnách se zvýší asi o 7 mld. Kčs. Předpokládáme proto, že bychom v roce 1971 měli dosáhnout objemu 126 mld. Kčs maloobchodního obratu, tj. o 6 % více než v roce 1970, z toho o 8,5 % má vzrůst prodej průmyslového zboží.

Příští rok musí být proto krokem k oživení našeho vnitřního trhu, k čemuž budeme muset umět vytvořit podmínky i ve zlepšení sortimentu zboží. Domníváme se, že bude nutné provést analýzu struktury odložené kupní síly obyvatelstva a - jednoduše řešeno - bude třeba zjistit, nač lidé šetří a které skupiny obyvatelstva to jsou. Samozřejmě jde o velmi náročný úkol a výsledky analýzy by nám měly pomoci orientovat výrobu na takové druhy zboží, které kupující žádají.

Musíme dále získat hluboké znalosti i o tom, jaká je struktura zásob, a to jak v průmyslu, tak i v obchodě, a do jaké míry jsou tyto nahromaděné zásoby fakticky prodejné z hlediska zájmů občana-spotřebitele.

Domnívám se také, že bude třeba konečně důsledně rozpracovat otázku zabezpečení nedostatkového zboží. Metody letošního roku se osvědčily, je však třeba dále zvýšit nároky na práci centra, ale i podnikové sféry.

Stejně naléhavou pozornost vyžaduje zabezpečení spotřeby masných výrobků. V příštím roce spotřeba masa na obyvatele v ČSR dosáhne 76,5 - 77 kg. A to je už velmi vysoká úroveň. Složitost problému dosáhnout této úrovně spočívá v tom, že jsme letos dovezli více než 85 tisíc tun masa. V příštím roce počítáme s dovozem maximálně do úrovně 41 tisíc tun. Celý tento rozdíl, tj. 40 tisíc tun a k tomu ještě plánovaný přírůstek spotřeby, musí být zabezpečen naší zemědělskou výrobou. Ukazuje se, že stavy skotu by tomuto požadavku odpovídaly, rovněž i tak předpokládaná produkce drůbeže. Je ovšem třeba soustředit pozornost znovu na problematiku chovu prasat, a to zejména selat, protože už dnes nemáme ve velkovýkrmnách zabezpečeny potřebné stavy pro nedostatek selat. I když jde o vysoce náročnou změnu ve struktuře a v práci zemědělské výroby, je tento úkol možno zajistit, poněvadž přes všechny rozpory a požadavky, které zemědělství má, je bilance krmiv na příští rok relativně lépe zajištěna než v roce letošním.

Dalším centrem naší pozornosti musí být zásobování mlékem, máslem a mléčnými výrobky. Při letošním poklesu stavu dojnic máme podle plánu v příštím roce vykoupit více o 140 mil. litrů mléka, což vyžaduje mít potřebný stav dojnic, vysokou dojivost a potřebné množství objemových i jadrných krmiv.

Při řešení této problematiky se obracíme na všechny naše zemědělce a všechny národní výbory a zemědělské správy, aby upřeli pozornost na tyto úkoly a pomohli je řešit ve prospěch naší společnosti.

Abychom udrželi rovnováhu vnitřního trhu, počítáme s dovozem zhruba na úrovni letošního roku, přičemž se současně budou zkoumat otázky související s využitím prostředků pro podporu řešení úzkoprofilových druhů zboží v průmyslu. Závěrem k této části bych chtěl konstatovat, že současná úroveň zajištění trhu je na jedné straně náš úspěch a veliké politické vítězství, ale současně klade na řídící aparát veliké nároky v koordinaci všech vztahů. Tato práce je náročná, zejména na průmysl, kde zájmy na udržení trhu a zabezpečení vývozu stojí mnohdy proti sobě.

Soudružky a soudruzi,

druhá oblast, o níž bych. chtěl hovořit, je zahraniční obchod. Říkám zcela otevřeně, že ji oceňujeme jako oblast nejsložitější.

V roce 1971 počítáme s těmito tempy:

vývoz do SZ 110,1 %, do KS 108,3 /bez DNÚ/

dovoz ze SZ 105,9 % z KS 104,6 /bez DNÚ/

V příštím roce plánujeme menší dovoz než vývoz. Zajistit tento úkol naráží na značné potíže, je však nutné ho splnit proto, že musíme postupně snižovat naši zadluženost vůči socialistickým zemím. Složitost této politiky v oblasti vnějších vztahů se projevuje v tom, že v naší ekonomice probíhá proces trvalého zvyšování náročnosti na dovozy. To znamená, že dovozy trvale stoupají nejen objemově, ale také ve vztahu k výstupu nebo tempu růstu průmyslové výroby.

Příčiny růstu dovozů jsou jednak vnitřní, jednak vnější.

Vnitřní příčiny jsou dány např. úsilím o udržení sortimentu průmyslového zboží i potravin na vnitřním trhu, dovozem pro zemědělství a potravinářský průmysl. Ve vztahu ke kapitalistickým státům je to růst dovozu pro investiční kompletace, dovoz techniky a náhradních dílů.

Z hlediska vnějších příčin je třeba uvést na jedné straně růst cen, např. u potravin, které dovážíme a kde se očekává v příštím roce růst cen o 10 %, u některých dokonce 15 - 20 %, na druhé straně je to pokles cen např. v oblasti metalurgie, která je vývozním odvětvím.

Mnozí soudruzi nám kladou otázku, kam se ztrácí vysoké aktivní saldo našeho průmyslu. Vláda pozorně posuzovala tuto otázku a dospěla k závěru, že pro udržení úrovně zemědělství, potravinářského průmyslu a rovnováhy vnitřního trhu /mám na mysli sortiment jižního ovoce, kávy, masa apod., ale také osobní automobily a průmyslové zboží/ musí být do české republiky dovezeno ze socialistických zemí i kapitalistických států zboží za 16,5 mld. Kčs. Uvedené vysoké tempo vývozu a přísný dovozní režim bude vyžadovat náležitou pružnost, neustálou pozornost a kvalifikované rozhodnutí.

Soudružky a soudruzi, nyní několik poznámek k problematice investic. Jestliže se nám letos podařilo zastavit inflační tendence mezi příjmy a výdaji obyvatelstva a vnitřním trhem, nemohli jsme být spokojeni s výsledky dosahovanými v oblasti investic. Vláda proto předpokládá takový plán, kterým chce energicky řešit i tuto oblast. Uvědomujeme si přitom, že dosažení normálního stavu v oblasti investic není možné si představit jako úkol jen roku 1971 - neboť to bude proces dlouhodobější. Přesto pro rok 1971 navrhujeme kurs, který by sledoval obdobně restriktivní tendence jako v oblasti příjmové v roce 1970.

O jaká opatření zde v podstatě půjde:

především se rázně musíme postavit k rozestavěnosti a k růstu rozpočtových nákladů. Kdybychom měli dosáhnout z dnešní pětileté doby výstavby ekonomicky únosnou tříletou dobu, kterou chceme docílit koncem pětiletky, potřebovali bychom zvýšit kapacity /stavební, strojní i montážní/ o 12 - 13 mld. Kčs. Ale tyto kapacity nemáme, musíme pracovat metodou postupného zkracování doby výstavby z roku na rok. Předpokládáme tedy, že v příštím roce snížíme zůstatky rozpočtových nákladů o 7,5 mld. Kčs, tzn. asi o 12 % a dostaneme se na dobu výstavby asi 4,5 roku. Tomuto cíli je podřízeno urychlení dodávek na rozestavěné stavby. Z těchto důvodů nelze vyhovět uplatněným požadavkům na další zahajování staveb v roce 1971 v rozsahu více než 3 mld. Kčs, i když mnohdy jde o velmi naléhavé potřeby.

Tímto záměrem plánu se současně hlásíme k zásadě, že investice je nutno řídit na začátku investičního procesu, a to jak u investorů, tak i u dodavatelů. Jen tak můžeme v příštím roce při sníženém zahajování staveb a přísném ověřování rozpočtových cen a rozpočtových nákladů zachytit inflační proces v oblasti investic.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP