Dovolte, abych k nejbližším úkolům
organizace a uspořádání činnosti
ústředních orgánů státní
správy České socialistické republiky
ještě jednou se odvolal na slova V. I. Lenina, kterými
charakterizoval nezbytnost koordinace resortů při
formování jejich základních úkolů:
"V jednotlivých místech neexistuje koordinovaná
práce různých resortů, a to je jeden
z velkých nedostatků, které překážejí
hospodářské výstavbě. Této
otázce je třeba věnovat mimořádnou
pozornost." Jsem přesvědčen, že
tato slova, řečená před 48 lety mají
i dnes v našich podmínkách svou aktuálnost!
Metody práce ústředních orgánů
státní správy a jeho aparátu mají
tvořit racionální systém a vycházet
z prvořadé odpovědnosti za politickou a organizátorskou
práci při uskutečňování
jednotné státní politiky, jakož i za
iniciativní uskutečňování svěřených
funkcí správního charakteru. Jen tak může
ústřední správa České
socialistické republiky plnit úspěšně
politickou linii, danou Komunistickou stranou Československa.
A na nás všech je, abychom při dalším
rozvoji československé federace pamatovali, že
státní ústrojí bude tehdy fungovat,
bude-li každý orgán znát svou působnost,
své úkoly a bude-li jejich činnost v úrovni
federace i republik rozvíjena na bázi koordinovaného,
harmonicky a cílevědomě fungujícího
celku.
Přirozeně rozhodujícím činitelem
dobrého fungování státního
mechanismu jsou lidé, kteří zákony
a usnesení uvádějí v život. Naše
vlastní zkušenosti ze vzájemné spolupráce
s vládou České socialistické republiky
nás utvrzují v tom, že i tohoto rozhodujícího
činitele máme. Svědčí o tom
úsilí vlády České socialistické
republiky a její významný podíl na
konsolidaci národního hospodářství
a společenského života. Dále nás
o tom utvrzuje i skutečnost, že ústřední
orgány státní správy ČSR se
očistily a z rozhodujících pozic odešli
pravicoví oportunisté a lidé, kteří
odhalili svou protisocialistickou a protisovětskou tvář.
Tím bylo dosaženo politického zpevnění,
které vytváří předpoklady pro
soustředění sil na řešení
hlavních úkolů, stanovených politickou
linií KSČ.
Na závěr souhlasně s vámi chci připomenout,
že očekáváme, že v souvislosti
s navrženou novelou zákona o změnách
v soustavě ministerstev a jiných ústředních
orgánů státní správy České
socialistické republiky nedojde k žádným
zvýšeným nárokům na státní
rozpočet České socialistické republiky.
Vzhledem ke všem uvedeným skutečnostem, o kterých
jsem se zmínil ve zprávě, se domnívám,
že předložená vládní osnova
je plně v souladu s opatřeními, která
vyplývají z dílčích úprav,
jež jsou přijímány k posílení
československé federace. Proto vám doporučuji,
vážené soudružky a soudruzi poslanci,
aby osnova zákona o změnách v soustavě
ministerstev a jiných ústředních orgánů
státní správy České socialistické
republiky, která byla předložena vládou,
byla přijata ve znění písemné
zprávy ústavně právního výboru,
která vám byla rozdána.
Předseda ČNR E. Erban: Děkuji posl.
dr. Procházkovi za jeho projev.
O slovo se přihlásil předseda vlády
České socialistické republiky Josef Korčák.
Prosím ho, aby se ujal slova.
Předseda vlády ČSR Josef Korčák:
Vážená Česká národní
rado, soudružky a soudruzi poslanci, osnova zákona
o změnách v soustavě ministerstev a jiných
ústředních orgánů státní
správy ČSR, kterou vám vláda ČSR
předkládá k projednání, přímo
navazuje na soubor federálních zákonů,
jejichž návrhy jsme se zde podrobně zabývali
před několika dny. V souvislosti se zmíněnými
úpravami vystupuje do popředí integrační
funkce federace a její poslání rozvíjet
a uplatňovat tuto integrující úlohu
především v ekonomice a v ostatních
oblastech státní politiky. Upevnění
autority všech státních orgánů,
a to jak orgánů federace, tak i orgánů
republik, předpokládá souladné a koordinované
působení všech státních orgánů
při důsledném uplatňování
vedoucí úlohy strany. Je třeba zároveň
vytvořit předpoklady pro potřebné
soustředění sil na řešení
věcných problémů a přispět
k tomu, aby se upevnily vztahy úzké spolupráce
mezi federálními a národními orgány
a zavedly a vžily takové metody práce státních
orgánů, které odpovídají federálnímu
státoprávnímu uspořádání.
Převážná část navržených
změn ústavního zákona o československé
federaci upravuje působnost federace v oblasti působnosti
společné. Zdůrazňuje se především
koncepční a plánovací funkce federace
a jejich orgánů. Hlavní váha je kladena
na upevnění a propracování ucelené
soustavy národohospodářských plánů
jakožto závazného základu pro veškerou
řídící a hospodářskou
činnost. Při tvorbě a realizaci státního
plánu je nezbytným předpokladem úzká
součinnost federálních i republikových
orgánů. Je to důsledek skutečnosti,
že hospodářství Československé
socialistické republiky je jednotné, že při
jeho plánování platí jednotné
základní principy a cíle a že orgány
federace i orgány republik mají v tom směru
přesněji vymezené působnosti.
K důležitým nástrojům jednotné
hospodářské politiky patří
také jednotná daňová, cenová
i mzdová politika. Proto se též posiluje působnost
federálního ministerstva financí, cenového
úřadu i federálního ministerstva práce
a sociálních věcí.
Také v oblasti zahraničního obchodu se účelně
koncentruje řízení zahraničně
obchodních činností a zahraniční
obchodní politiky na federální ministerstvo
zahraničního obchodu.
Integrační funkce federace se projevuje též
převody některých odvětví výrobně
technické základny, dopravy a spojů do přímého
řízení federace. V průmyslu je to
odvětví paliv, energetiky, hutnictví, strojírenství,
těžby a zpracování rud a magnezitu.
Přímé řízení těchto
odvětví federálními orgány
má zvláštní význam pro uskutečňování
hospodářské a technické politiky federace
uvnitř státu i v mezinárodních hospodářských
vztazích. Nezbytnou součástí těchto
opatření je soustředění řízení
železniční dopravy, letectví a námořní
a říční dopravy, jakož i řízení
pošt a telekomunikací ve federálních
orgánech.
V souvislosti s upevňováním funkcí
socialistického státu a s úsilím dosáhnout
potřebného zvýšení autority státních
orgánů i jejich opatření se ukázalo,
že kontrola je nejen důležitou součástí
řízení, ale i samostatným specifickým
úsekem činnosti socialistického státu.
Státní kontrola bude ve společné působnosti
ČSSR i obou republik. Nově zřizovaný
federální ústřední kontrolní
orgán - Výbor lidové kontroly ČSSR
- je organizován přímo u vlády ČSSR
a v jeho čele je člen vlády.
Jsme přesvědčeni o tom, že všechna
tato opatření umožní pružnější
řízení celého hospodářství
a povedou ke zlepšení práce státních
i hospodářských orgánů.
Tato opatření neznamenají v žádném
případě zmenšení působnosti
ústředních orgánů státní
správy ČSR. Povedou jistě k jejich větší
odpovědnosti za řízení úseků,
které jsou jim svěřeny.
Předkládaná vládní osnova zákona
České národní rady o změnách
v soustavě ministerstev a jiných ústředních
orgánů státní správy České
socialistické republiky, která je na pořadu
dnešního jednání, provádí
pro Českou socialistickou republiku nutné institucionální
změny, jež odpovídají změnám,
které budou uskutečněny v rámci dílčích
úprav československé federace. Změny
jsou navrhovány ve formě přímé
novely zákona České národní
rady č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev
a jiných ústředních orgánů
státní správy České socialistické
republiky. Navrhované změny uvedou soustavu těchto
ministerstev a ústředních orgánů
státní správy v soulad s novelovaným
ústavním zákonem č. 143/1968 Sb.,
o československé federaci, se zákonem o působnosti
federálních ministerstev a s ostatními upravovanými
federálními zákony.
Pokud jde o úpravy prováděné v zákoně
ČNR č. 2/1969 Sb., chtěl bych navázat
na podrobnější vysvětlení, které
zde bylo podáno zpravodajem k tomuto návrhu soudruhem
Procházkou. Proto se zmíním jen o některých
závažnějších úpravách,
které jsou v předpokládaném návrhu
prováděny.
l. Organizační forma ústředního
plánovacího orgánu ČSR se přizpůsobuje
úpravě federální. Okruh působnosti
nově zřizované České plánovací
komise se přirozeně omezuje jen na ty plánovací
činnosti, které po federálních úpravách
- o kterých jsem v úvodu hovořil - zůstávají
v působnosti plánovacích orgánů
republik.
2. Působnost ministerstva průmyslu se omezuje na
rozsah, který po převodu základních
průmyslových odvětví zůstane
v pravomoci republikových orgánů.
Poněvadž rozvoj odvětví průmyslu,
řízených federálními a republikovými
orgány, je vzájemně podmíněný,
bude třeba řídit průmysl v působnosti
orgánů ČSR tak, aby vzájemné
ovlivňování mezi průmyslem v působnosti
federace a průmyslem v působnosti ČSR bylo
v souladu se společenskými potřebami stanovenými
plánem rozvoje národního hospodářství
celé Československé socialistické
republiky.
Vytváření souladu v rozvoji mezi odvětvími
průmyslu, řízenými federálními
orgány, a odvětvími, řízenými
orgány republikovými, stejně tak jako úspěšné
fungování mechanismu vzájemných vazeb
mezi orgány ČSSR a ČSR, bude vyžadovat
bezprostřední vzájemnou informovanost o stavu
zabezpečování úkolů plánu
rozvoje národního hospodářství
Československé socialistické republiky.
To si vyžádá, aby ústřední
orgány ČSR měly možnost získávat
potřebné informace, sledovat vývoj, zpracovávat
a předkládat vládě ČSSR potřebná
stanoviska dotýkající se odvětví
a oborů hutnictví, strojírenství,
paliv a energetiky. Bude tomu tak zejména např.
u kontrolních údajů o plnění
úkolů státního plánu při
provádění technické politiky včetně
plnění výzkumných programů,
a zejména při provádění investiční
činnosti. Stejně tomu bude např. u informací
týkajících se zapojení odvětví
a oborů do mezinárodní dělby práce,
průmyslové kooperace, specializace, vědecko-technické
spolupráce a výzkumu, a samozřejmě
také u informací týkajících
se vývoje mzdové politiky.
Zabezpečováním těchto důležitých
činností bude nutno pověřit Českou
plánovací komisi, která bude objektivním
orgánem vlády pro tyto otázky na území
ČSR a bude podle potřeby koordinovat vztahy federálních
ústředních orgánů pro průmysl
k příslušným republikovým orgánům
ČSR.
Výbor lidové kontroly bude rozvíjet svou
kontrolní činnost na základě plánu
kontrolní činnosti schvalovaného vládou
ČSR, který bude obsahovat kontrolní úkoly
vyplývající zejména z usnesení
vlády ČSR, z požadavků předsednictva
České národní rady a z plánu
kontrolní činnosti výboru lidové kontroly.
Okolnost, že výbor lidové kontroly nebude napříště
orgánem České národní rady
naprosto neznamená, že by se tím jakkoliv omezovalo
právo České národní rady požadovat
na tomto orgánu provedení potřebných
kontrolních úkolů.
Závěrem bych vás chtěl upozornit ještě
na dva základní principy, z nichž předložený
vládní návrh novely vychází.
V druhé části zákona č. 2/1969
Sb. je vymezen okruh působnosti jednotlivých ministerstev
jen velmi všeobecně, aniž by zde byly uváděny
podrobně jednotlivé kompetence. Tento rámcový
a značně obecný způsob vymezenosti
působnosti umožňuje neměnit převážně
původní formulaci uvedenou v zákoně,
i když se vlastní napříště
vykonávaná působnost ministerstva mění.
Osnova se proto zásadě omezuje jen na provedení
těch změn, které jsou zcela nezbytné
v důsledku novely ústavního zákona
č. 143/1968 Sb., zákona o působnosti federálních
ministerstev, popř. ostatních nově upravovaných
federálních zákonů.
Druhou základní zásadou, z níž
novelizace zákona č. 2/1969 Sb., vychází,
je ústavní princip, podle něhož orgány
republik mohou vykonávat jenom tu působnost, která
nepatří do působnosti orgánů
federálních. Proto není tato skutečnost
při rámcovém stanovení působnosti
každého jednotlivého ministerstva zvláště
uváděna. Novela spíše uvádí
pozitivně ony činnosti, které bude ministerstvo
skutečně ve své pravomoci vykonávat.
To umožnilo poměrně nevelký rozsah osnovy.
Vláda je si přitom plně vědoma toho,
že v souvislosti s vydáním federální
kompetentní normy bude účelné v co
nejkratší době si ujasnit konkrétnější
vymezení působnosti jednotlivých ministerstev
a ústředních orgánů státní
správy v ČSR. Proto současně zabezpečuje,
aby podrobnější specifikace činností,
které budou vykonávány ústředními
orgány ČSR, byla ještě v I. čtvrtletí
ve vládě projednána a zapsána do statutů
jednotlivých ministerstev a ústředních
orgánů, které budou vydány. Přitom
vycházíme z toho, že pravděpodobně
nebude nutné podrobněji stanovit změněnou
kompetenci republikových ústředních
orgánů zákonem České národní
rady.
Vzhledem ke všem uvedeným skutečnostem, o kterých
jsem se zmínil, se domnívám, že předložená
vládní osnova je v souladu s opatřeními,
která vyplývají z dílčích
úprav, které jsou přijímány
k posílení čs. federace. a proto vás
žádám, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, o její projednání a
schválení.
Předseda ČNR E. Erban: Děkuji soudruhu
předsedovi vlády za jeho projev.
Do rozpravy se přihlásili: soudruzi poslanci prof.
dr. Zdeněk Češka, CSc. a ing. Jiří
Souček. Dávám slovo poslanci prof. dr. Češkovi.
Poslanec prof. dr. Češka: Vážený
soudruhu předsedo, soudružky poslankyně, soudruzi
poslanci!
Když jsem před několika dny jako zpravodaj
ústavně právního výboru podával
zprávu k vládnímu návrhu ústavního
zákona Federálního shromáždění
o opatřeních v soustavě federálních
ústředních orgánů, v jejichž
čele stojí člen vlády ČSSR,
a spolu s tím k vládnímu návrhu zákona
Federálního shromáždění
o působnosti federálních ministerstev, konstatoval
jsem v závěru své zprávy, že
je nyní také na České národní
radě, aby neprodleně učinila příslušná
legislativní opatření na úseku ministerstev
a jiných ústředních orgánů
ČSR. Vítám proto předložený
vládní návrh zákona ČNR o změnách
v soustavě ministerstev a jiných ústředních
orgánů státní správy ČSR
a doporučuji jej ke schválení.
Skutečnost, že Česká národní
rada projednává tento vládní návrh
bezprostředně po schválení ústavního
zákona FS o opatřeních v soustavě
federálních ústředních orgánů
a zákona FS o působnosti federálních
ministerstev, jakož i skutečnost, že všechny
uvedené zákony mají nabýt účinnosti
dnem 1. ledna 1971, znamená, že nehrozí porucha
v koordinovaném působení státního
mechanismu čs. federace a státního mechanismu
ČSR a že jsou vytvořeny potřebné
podmínky pro další souladné působení
ústředních orgánů federace
i republiky.
Dovolte mi dvě poznámky k předloženému
vládnímu návrhu zákona o změnách
v soustavě ministerstev a jiných ústředních
orgánů státní správy ČSR.
První má obecnější ráz,
druhá je konkrétní.
Když zpravodaj soudruh dr. Procházka hovořil
o předloženém vládním návrhu,
učinil zmínku o tom, že ministerstva a ostatní
ústřední orgány státní
správy musí zintenzívnit svou účast
na přípravě nových zákonů,
kterou jim ostatně ukládá ustanovení
§ 24 novelizovaného zákona. Považuji tento
požadavek za plně opodstatněný.
Předložený vládní návrh
je nepochybně odrazem změn, k nimž dochází
v působnosti federace a obou republik na základě
ústavního zákona, kterým se mění
ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o čs.
federaci. Do jisté míry znamená tato změna
i posun v původní úpravě normotvorné
činnosti Federálního shromáždění
a obou národních rad. V souvislosti s projednáváním
souborů zákonů o změnách v
čs. federaci jsme proto v ústavně právním
výboru diskutovali o legislativní činnosti
České národní rady a jejím
dalším vývoji.
Diskuse ukázala, že přes rozšíření
zákonodárné pravomoci Federálního
shromáždění zůstává
národním radám poměrně široká
oblast zákonodárného působení
a že jak Českou národní radu, tak vládu
ČSR čeká na úseku legislativy hodně
práce.
Vycházíme-li z čl. 9 zákona o čs.
federaci, podle něhož patří do výlučné
pravomoci ČSR a SSR všechny věci, které
nejsou taxativně /a toto slovo podtrhuji/ svěřeny
do působnosti ČSSR, pak spadají do originální
legislativy republik např. tyto úseky a otázky:
národní výbory, územní členění
státu, organizace státní báňské
správy, evidence nemovitostí, kultura a knihovnictví,
advokacie a notářství, znalci a tlumočníci,
vyznamenání a tituly v rámci republik, tělesná
výchova, požární ochrana.
V řadě věcí je svěřena
federaci toliko zásadní úprava, zatímco
podrobná právní úprava zůstává
v pravomoci ČSR a SSR. Po provedených změnách
v ústavním zákoně o čs. federaci
jsou to tedy prakticky tyto úseky:
péče o zdraví lidu, bydlení, soustava
základních a středních všeobecně
vzdělávacích i odborných škol,
věci spolčovací a shromažďovací,
věci národnostní, autorské právo,
poměry církví a náboženských
společností, lesní a vodní hospodářství,
věci spořitelen a pojišťovnictví,
pracovně právní vztahy, mzdová politika
a regulace mzdového vývoje, důchodové
a nemocenské zabezpečení, sociální
politika, matriky a občanské průkazy.
Již samo to, co jsem uvedl, ukazuje na širokou pravomoc
České národní rady v legislativních
otázkách. Nelze však zapomínat ani na
významnou účast České národní
rady při přípravě zákonů
Federálního shromáždění,
k jejichž návrhům se Česká národní
rada resp. její orgány vyjadřují,
a to především s přihlédnutím
k zájmům ČSR. Dosavadní praxe ukazuje,
že orgány České národní
rady berou tuto svou úlohu vážně a odpovědně.
Navíc pak přísluší České
národní radě významný úkol
kontroly plnění nejen jejích vlastních
zákonů, ale i zákonů Federálního
shromáždění, zejména pokud se
zřetelem na ustanovení čl. 37 odst. 2 zákona
o čs. federaci patří jejich výkon,
a to v plném rozsahu /a to opět podtrhuji/, orgánům
republik.
Pro úplnost je pak třeba se zmínit též
o článku 38 zákona o čs. federaci,
obsahujícím úpravu několika případů,
ve kterých může dojít k rozšíření
zákonodárné pravomoci národních
rad i na některé věci, které jinak
patří do působnosti Federálního
shromáždění. Stranou nelze ponechat
ani čl. 107 ústavního zákona o čs.
federaci, podle něhož přísluší
České národní radě usnášet
se též na ústavních zákonech
republiky, zřizovat zákonem ministerstva a jiné
ústřední orgány státní
správy republiky, jakož i kontrolní orgán
České národní rady. Na podkladě
tohoto článku ostatně dnes jednáme
o předloženém vládním návrhu.
Vzhledem k tomu, co jsem uvedl o významu a rozsahu legislativní
činnosti České národní rady
se domnívám, že je plně v duchu navrhovaného
zákona, aby vláda ČSR v součinnosti
s Českou národní radou a jejími orgány,
zejména též s jejím ústavně
právním výborem, upřesnila s ohledem
na ustanovení ústavního zákona o čs.
federaci meze zákonodárné působnosti
ČSR, tomu přizpůsobila svůj legislativní
plán a formou legislativních pravidel, závazných
pro všechny orgány státní správy,
zajistila včasnou přípravu vládních
návrhů zákonů, které předkládá
České národní radě.
Druhá moje poznámka se týká statutů
ministerstev, které podle § 28 dnes novelizovaného
zákona ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení
ministerstev a jiných ústředních orgánů
státní správy ČSR, mají upravit
zásady činnosti a organizaci jednotlivých
ministerstev. O těchto statutech mluvil přede mnou
také s. předseda vlády.
Tam, kde statuty dosud vypracovány nejsou, mělo
by být dbáno při jejich přípravě
na takovou úpravu konkrétních vztahů
mezi ministerstvy, aby byl zabezpečen věcný
a časový soulad základních operací
ústřední státní správy
ČSR, jako je např. příprava státního
plánu nebo státního rozpočtu, anebo
řízení činnosti národních
výborů apod.
Přitom by měly statuty věnovat pozornost
i racionalizaci agendy uvnitř aparátu ministerstev
a přispívat tak ke zjednodušování
a zlevňování státního aparátu.
Vláda ČSR by pak podle mého mínění
sama měla pečovat o přípravu statutů
ministerstev a sledovat ji zejména za účelem
koordinace.