Místopředseda ČNR Jedlička:
Děkuji soudruhu ministrovi ing. Lérovi.
Do rozpravy k tomuto bodu se přihlásili posl. Blažena
Šmejkalová, ing. Polochová, Antonín
Mazálek.
Prosím soudružku Blaženu Šmejkalovou, aby
se ujala slova.
Posl. Šmejkalová: Soudružky a soudruzi
poslanci, předkládaný vládní
návrh, kterým se má měnit zákon
ČNR z loňského roku o podnikových
daních, velmi úzce se dotýká potravinářského
průmyslu.
V § 6 a/ tohoto návrhu se doporučuje snížení
daňové sazby ze zisku v podnicích potravinářského
průmyslu s výjimkou podniků zabývajících
se převážně strojírenskou výrobou
a výrobou obalů z dosavadních 65 % na 40
%.
Citovaný vládní návrh zákona
odpovídá potřebám potravinářského
průmyslu a snahám výboru pro zemědělství
a výživu. Již v loňském roce v
souvislosti s projednáváním paragrafovaného
znění návrhu zákona o podnikových
daních a příspěvcích na sociální
zabezpečení jsme upozorňovali předsedu
ústavně právního výboru Federálního
shromáždění na značný
dopad podnikových daní na potravinářský
průmysl, dosahující zhruba 1 mld. Kčs,
což by mělo za následek neúměrné
krácení vlastních finančních
zdrojů určených na reprodukci základních
fondů v tomto odvětví. Výbor v této
souvislosti doporučoval uplatňování
selektivní politiky v oblasti podnikových daní
podle dosahované rentability a tvorby prostředků
potřebných pro rozšířenou reprodukci
a perspektivní rozvoj těchto odvětví.
V minulých letech, kdy investiční výstavba
byla plně financována ze státního
rozpočtu, nebyly potravinářskému průmyslu
poskytovány dostatečné prostředky
na rozšířenou reprodukci, ba dokonce v některých
oborech nebyla zajišťována ani prostá
reprodukce. Modernizace a výstavba nových kapacit
neúměrně zaostává za růstem
zemědělské prvovýroby a trendem produkce
potravin, o čemž svědčí skutečnost,
že zatímco od roku 1965 do roku 1969 vzrostla výroba
potravin o 65 %, základní fondy se zvýšily
jen o 17 %. Z celkového objemu investičních
prostředků vynaložených do národního
hospodářství v letech 1956 - 1965 činil
podíl určený do potravinářského
průmyslu jen 2,4 %, ačkoliv se tato odvětví
řadí podílem na tvorbě společenského
produktu a národního důchodu na druhé
místo v rámci všech průmyslových
odvětví.
V důsledku nedostatku finančních prostředků
nebyly v potřebném objemu vyřazovány
fyzicky a morálně opotřebované a naprosto
zastaralé základní fondy. Proto stav opotřebení
základních prostředků v potravinářském
průmyslu je jedním z nejvyšších
v celém národním hospodářství
a dosahoval koncem minulého roku v ČSR přes
62 %. V některých oborech je stáří
fondu ještě podstatně vyšší
a dosahuje hranice únosnosti. Např. v cukrovarnickém
průmyslu činí opotřebení 90
% a v pivovarsko-sladařském oboru 73 %.
/Řízení schůze převzal místopředseda
ČNR František Toman./
Růst zemědělské výroby a charakteristická
sezónnost tohoto odvětví způsobuje,
že některé kapacity jsou ve špičkách
neúměrně přetěžovány.
Např. ve špičkovém období jsou
kapacity na ošetření mléka využívány
na 130 - 140 %, nebo chladírenské kapacity na ošetření
masa byly v roce 1968 využívány na 158 %.
Tyto negativní jevy pak zákonitě vedou k
nedodržování technologických norem,
zhoršování kvality výrobků, k
nežádoucím ztrátám na surovinách,
získávaných ze zemědělství.
Zaostalost základních výrobních fondů
se promítá v potravinářském
průmyslu do nedostatečného vybavení
sociálním a kulturním zařízením,
což znesnadňuje jak nábor nových pracovníků,
tak i pracovníků, kteří v tomto oboru
již pracují.
Navrhované snížení sazby daně
v potravinářském průmyslu z dosavadních
65 % na 40 % představuje pro toto odvětví
celkový roční finanční přínos
ve výši 688 mil. Kčs. Tímto opatřením
se bezesporu zlepší důchodová situace,
která zásadně ovlivní tempo výstavby
a modernizaci nevyhovujících a zastaralých
výrobních kapacit.
Tato diferenciace podnikových daní je v souladu
s požadovaným růstem zemědělské
prvovýroby, jakož i objemu výroby a spotřeby
potravin uvažovaných v 5. pětiletém
plánu.
Výraznější posílení finanční
situace potravinářského průmyslu podle
mého názoru umožní nejen zvyšování
kvality výroby, snižování ztrát
při zpracování surovin, ale obohatí
i sortiment výroby v souladu s požadavky spotřebitelů
a růstem životní úrovně našeho
obyvatelstva.
Jsem přesvědčena, že selektivní
politika v oblasti podnikových daní bude mít
hlubší celospolečenský význam,
a proto doporučuji tento vládní návrh
zákona schválit.
Místopředseda ČNR F. Toman: Děkuji
posl. Šmejkalové za přednesení diskusního
příspěvku a uděluji slovo posl. ing.
Polochové.
Posl. ing. Polochová: Vážená
Česká národní rado, vážení
hosté, ve svém vystoupení se chci zabývat
jednou z hlavních změn, které přináší
novela zákona ČNR o podnikových daních
a příspěvku na sociální zabezpečení
v porovnání s úpravou podnikových
daní platnou v letošním roce. Mám na
zřeteli diferenciaci dosud jednotné sazby daně
ze zisku, a to její snížení pro hornictví,
plynárenství, energetiku, a zejména výrobu
stavebních hmot, konstrukcí a dílců
a potravinářský průmysl.
Federálním shromážděním
již schválené a v projednávaném
vládním návrhu zákona ČNR obsažené
snížení sazby daně ze zisku pro jmenovaná
odvětví považuji za plně oprávněné
a ekonomicky zdůvodněné, neboť
1. podnikové daně zavedené od 1. ledna letošního
roku dopadly na uvedená odvětví zvlášť
tíživě, neboť pro ně před
zavedením nového systému podnikových
daní platily obecně platné výjimky
z odvodů z hrubého důchodu a zisku. Přitom
důvody pro poskytování těchto celoodvětvových
slev zpravidla stále trvají,
2. jedná se o odvětví, která v různých
směrech vybočují z celkového průměru,
a to vesměs ve svůj neprospěch. Tak např.
při celkové rentabilitě k vlastním
nákladům za I. pololetí 1970 15,44 % dosáhl
potravinářský průmysl jen 7,27 %,
nebo při celkové rentabilitě k vlastnímu
jmění 12,80 % vykázal průmysl stavebních
hmot jen 8,17 % a energetika dokonce jen 4,42 %. Obdobně
je možno uvést další čísla
o poměru disponibilního zisku k vlastnímu
jmění v těchto odvětvích, která
jsou vesměs pod celkovým průměrem,
3. potřeba finančních zdrojů na pokrytí
plánovaných potřeb je v těchto odvětvích
podstatně vyšší, než kolik zdrojů
jim zůstává při použití
jednotné sazby daně ze zisku. Proto bylo při
dosavadním způsobu zdanění, tj. při
použití jednotné sazby daně ze zisku
třeba řešit nedostatek finančních
zdrojů u podniků těchto odvětví
podle záměrů centrálních orgánů
zvláštní finanční politikou,
respektive daňovými slevami. Vysoká závislost
krytí celkových finančních potřeb
v těchto odvětvích na dotacích z centrálních
zdrojů je zřejmá z toho, že podíl
takto poskytovaných prostředků z celkové
finanční potřeby činí v letošním
roce v energetice 5,4 %, v hornictví 6,3 %, ve výrobě
stavebních hmot 2,3 % a v potravinářském
průmyslu dokonce 2,9 %.
Přitom jistě není třeba zvlášť
zdůvodňovat, že vysoká závislost
krytí celkových finančních potřeb
na přísunu prostředků z centra, zejména
ve výrobě stavebních hmot a v potravinářském
průmyslu není činitelem, který by
podniky mobilizoval k vyhledávání a využívání
rezerv v zájmu dosažení lepších
hospodářských výsledků, spíše
naopak působí na podniky demobilizačně.
Jsem proto přesvědčena, že navrhované
snížení sazby daně ze zisku v hornictví,
plynárenství, energetice, ve výrobě
stavebních hmot, konstrukcí a dílců
a v potravinářském průmyslu, stejně
jako s nížení sazby daně z jmění
v hornictví a energetice vzhledem k velké investiční
náročnosti těchto odvětví,
je nejen plně ekonomicky zdůvodněné,
ale hospodářsky žádoucí. Toto
opatření umožní v některých
odvětvích zcela a v dalších až
na některé výjimky, zvláště
pokud jde o investiční dotace na zabezpečení
plánovaného investičního rozvoje palivoenergetické
základny, odstranit nebo podstatně omezit rozsah
prostředků poskytovaných podnikům
formou zvláštní finanční politiky,
příp. jinou formou finanční pomoci
ze státního rozpočtu.
Vzhledem k plné ekonomické odůvodněnosti
jak uvedených, tak dalších změn obsažených
v návrhu novely zákona ČNR o podnikových
daních a příspěvku na sociální
zabezpečení, doporučuji České
národní radě schválit předložený
vládní návrh zákona beze změny.
Místopředseda ČNR F. Toman: Děkuji
poslankyni ing. Polochové. Nyní bude hovořit
posl. Mazálek.
Posl. Mazálek: Vážené soudružky
a soudruzi, provedl jsem konsultaci navržených změn
a doplňků zákona č. 173/1969 Sb.,
o podnikových daních a příspěvku
na sociální zabezpečení v národním
podniku TOS - Kuřim, kde pracuji.
Zúčastnil jsem se projednávání
v průmyslovém výboru, kde došlo k odsouhlasení
navrhovaných změn a doplňků. Návrh
novely zákona, který nepůsobí dlouhou
dobu, vychází z poznatků, které z
dosavadního uplatnění podnikových
daní vyplývají a vyžadují změny
získané zkušenostmi při sledování
letošního roku. Základním sjednocujícím
opatřením byl především přechod
podniků základních hospodářských
odvětví z hrubého důchodu na zisk.
Sazba daně ze zisku ve výši 65 % se navrhuje
snížit pro vybrané obory, což je zcela
správné, vzhledem k důležitosti rozvoje
uvedených oborů.
U odvodu daně ze zisku považuji za nepřesné
to, že výpočet a úprava skutečné
daně ze zisku provádí se až po uplynutí
čtvrtletí. Tímto nařízením
je narušována platební schopnost podniků,
jelikož v průběhu roku v jednotlivých
měsících dochází k značným
rozdílům v tvorbě zisku. Toto se projevuje
negativně, obzvláště ve III. čtvrtletí,
kdy dochází k čerpání dovolených.
Domnívám se, že by bylo správnější
narovnání odvodu daně na skutečnost
předcházejícího měsíce
dle měsíční účetní
uzávěrky.
U daně ze mzdy bych chtěl doporučit, aby
vláda dle § 28 odst. d/ stanovila podmínky,
za kterých nebude zdaňován přírůstek
průměrných mezd, vyplývající
ze snížení zaměstnanosti.
Podniky při dosahovaném snižování
zaměstnanosti by nebyly postiženy zvýšenou
progresívní sazbou, vyplývající
z nárůstu průměrných výdělků.
Toto opatření by bylo tím žádoucí,
jelikož v průběhu dalších let bude
trvalý nedostatek pracovních sil.
Navrhované změny a doplnění zákona
České národní rady č. 173/1969
Sb., o podnikových daních a příspěvku
na sociální zabezpečení, doporučuji
jménem poslanců průmyslového výboru
ke schválení v plném rozsahu, jelikož
nelze ukvapeně navrhnout a doporučit zásadní
komplexní změny. Podnikové daně jsou
jedním z nástrojů řízení
a hospodářských opatření, které
mají svůj vymezený okruh působnosti,
které nelze krátkodobě měnit bez důkladných,
nezbytných analýz.
Projednávaná novela zákona o podnikových
daních neobsahuje příliš mnoho zásadních
změn. To plně odpovídá současnému
postavení a funkci zákona. Zjišťované
skutečnosti a působení vytváří
do budoucna předpoklad pro rozšíření
soustavy podnikových daní do dalších
odvětví
Místopředseda ČNR F. Toman: Děkuji
soudruhu posl. Mazálkovy. Hlásí se ještě
někdo do rozpravy? /Nikdo se nehlásil./ Ptám
se ještě zpravodaje ing. Součka, zda si přeje
slovo. /Zpravodaj posl. Souček se vzdává
slova./
Můžeme tedy přistoupit k hlasování.
Doporučuji, abychom hlasovali o celém návrhu
zákona ČNR, a to ve znění, jak je
obsaženo v předložené společné
zprávě výboru pro plán a rozpočet
a ústavně právního výboru.
Jsou nějaké námitky nebo připomínky
k tomuto způsobu hlasování? /Nikdo se nehlásil./
Kdo tedy souhlasí s celým vládním
návrhem zákona ČNR, kterým se mění
a doplňuje zákon ČNR č. 173/1969 Sb.,
o podnikových daních a příspěvku
na sociální zabezpečení, a to ve znění
společné zprávy výboru pro plán
a rozpočet a ústavně právního
výboru, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./
Je někdo proti? /Nikdo./
Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./
Děkuji. Tím Česká národní
rada schválila vládní návrh zákona
ČNR, kterým se mění a doplňuje
zákon ČNR č.. 173/1969 Sb., o podnikových
daní a příspěvku na sociální
zabezpečení.
Šestým bodem schváleného poradu je
Prosím zpravodaje posl. prof. dr. Vaněčka,
aby se ujal slova.
Posl. prof. dr. Vaněček: Soudružky a
soudruzi poslanci, v době od poslední schůze
České národní rady došlo České
národní radě 18 žádostí
o zproštění soudcovské funkce ze strany
soudců z povolání krajských a okresních
soudů. Ústavně právní výbor
ČNR projednal tyto žádosti ve schůzi
konané 23. 11. 1970, a to za přítomnosti
náměstka ministra spravedlnosti ČSR dr. Karla
Kejzlara.
Pokud jde o žádosti soudců, platný zákon
o organizaci soudců a o volbách soudců stanoví
v § 52, že soudce z povolání může
být na svou žádost funkce zproštěn
za předpokladu, že žádost o zproštění
soudcovské funkce bude doložena i vyjádřením
ústředního orgánu pověřeného
správou soudu, tj. vyjádřením ministra
spravedlnosti.
O zproštění pak rozhoduje orgán, který
soudce zvolil, a tímto orgánem je Česká
národní rada.
Konstatuji, že obě zákonné náležitosti,
tedy žádost podaná soudcem a vyjádření
ministra spravedlnosti, jsou splněny u všech soudců
vyjmenovaných v tisku č. 87, který ústavně
právní výbor předkládá
České národní radě. Tento tisk
máte před sebou. Doporučuji, aby Česká
národní rada přijala usnesení navržené
a uvedené v tisku 87 a zprostila uvedené soudce
z povolání soudcovské funkce,
Místopředseda ČNR F. Toman: Děkuji
soudruhu posl. prof. dr. Vaněčkovi za jeho zprávu.
O slovo se přihlásil v zastoupení ministra
spravedlnosti ministr vnitra ČSR soudruh ing. Jung. Prosím
soudruha ministra, aby se ujal slova.
Ministr vnitra ČSR ing. Jung: Soudružky a soudruzi
poslanci! Soudruh Němec, ministr spravedlnosti, který
se nemohl zúčastnit našeho dnešního
zasedání, neboť je zaneprázdněn
jinými naléhavými úkoly, mne požádal,
abych v jeho zastoupení uvedl předložený
návrh na zproštění 18 soudců
z povolání dosavadní soudcovské funkce.
Tento návrh souvisí s dalším návrhem
na volbu soudců z povolání krajských
a okresních soudů ČSR, který byl ústředním
výborem Národní fronty ČSR předložen
dnešnímu zasedání a je připraven
k projednání.
Při výběru kandidátů na volbu
soudců z povolání, který vychází
z kritérií, kladených na politický
a odborný profil socialistického soudce, požádali
někteří dosavadní soudci o zproštění
soudcovské funkce.
/Řízení schůze převzal předseda
ČNR Evžen Erban./
Předkládám proto návrh ministra spravedlnosti
na vyhovění jejich žádostem. Jedná
se o soudce, jejichž jména a dosavadní soudcovské
funkce jsou uvedeny v předloženém sněmovním
tisku č. 87.
Jedná se celkem o 18 soudců z různých
krajů České socialistické republiky,
z toho ze Středočeského kraje 1, ze Západočeského
kraje 1, právě tak 1 ze Severočeského
kraje, z Jihomoravského kraje 9 a ze Severomoravského
kraje 6 soudců, kteří se obrátili
na Českou národní radu se žádostí
o zproštění funkce soudce z povolání
z různých důvodů. 8 z těchto
soudců požádalo o zproštění
funkce a odůvodňuje své žádosti
svým nepříznivým zdravotním
stavem a doporučením lékaře. Zbývajících
5 soudců žádá o uvolnění
ze soudcovské funkce z věkových důvodů
a nárokem na starobní důchod.
Ústavně právní výbor přezkoumal
předmětné žádosti na svém
zasedání dne 23. 11. 1970 a uznal uplatněné
důvody za závažné a odpovídající
zákonným požadavkům. Odvolávám
se zde na úvodní vystoupení zpravodaje posl.
prof. Vaněčka. Tento výbor rozhodl předložit
návrh na jejich zproštění dnešnímu
zasedání České národní
rady.
Z uvedených důvodů v zastoupení ministra
spravedlnosti soudruha Němce navrhuji, aby se Česká
národní rada usnesla ve smyslu předloženého
návrhu.