Předseda ČNR E. Erban /zvoní/: Soudružky
a soudruzi, zahajuji přerušenou schůzi České
národní rady. Dalším bodem schváleného
pořadu je
Zpravodajem je ing. Jiří Souček; dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. ing. Souček: Vážená
Česká národní rado, vážení
hosté, v souladu s čl. 12 ústavního
zákona č. 143/1968 Sb., o čs. federaci, schválilo
Federální shromáždění
ČSSR dne 17. 11. t. r. zákon o změnách
a doplnění zákona č. 133/69 Sb., kterým
se stanoví zásady pro zákony národních
rad o podnikových daních a příspěvku
na sociální zabezpečení, na základě
kterého vláda ČSR předložila
České národní radě novelu zákona
ČNR č. 173/69 Sb., o podnikových daních
a příspěvku na sociální zabezpečení.
Předsednictvo České národní
rady podle § 14 zákona ČNR č. 1/69 Sb.
přikázalo vládní návrh k projednání
dvěma výborům: výboru pro plán
a rozpočet a výboru ústavně právnímu.
Výbor pro plán a rozpočet návrh zákona
projednal na své schůzi 1. prosince t. r. a ústavně
právní výbor na schůzi dne 4. 12.
t. r. Závěry z těchto jednání
jsou uvedeny ve společné zprávě obou
jmenovaných výborů, kterou máte k
dispozici jako tisk č. 93.
Federální a republikové daňové
zákony, vydané ústavodárnými
orgány v loňském roce, byly přijímány
v zásadě pro rok 1970. Prováděné
nyní novely se tedy předpokládaly již
při přijímání původních
zákonů.
Soudružky a soudruzi poslanci! Současný stav
naší společnosti je charakterizován
dovršováním konsolidace politického
a hospodářského života, která
si vyžádala značného úsilí
nového vedení Komunistické strany Československa
a státních orgánů, jakož i ostatních
politických a hospodářských složek.
Tato náročná práce, provedená
v poměrně krátké době, přinesla
nesporné pozitivní výsledky. V této
době však nebylo ještě možné
dopracovat perspektivní ucelenou a skloubenou soustavu
plánovitého řízení národního
hospodářství, pro kterou nebyly dosud vytvořeny
některé zásadní předpoklady,
jako návaznost na koncepci dalších prací
na ekonomické reformě, návaznost na pětiletý
plán, odstranění zbývajících
odvodů podle vl. nař. č. 100/1966 Sb., změna
pojetí důchodové daně apod.
Jistě že tyto důvody, jakož i poměrně
krátká doba působení nového
daňového systému nezakládají
nutnost podstatněji měnit dosavadní daňový
systém. Novela zákona Federálního
shromáždění se soustředila na
nevelký počet změn a doplňků
věcného charakteru, resp. legislativní povahy.
Z nejpodstatnějších změn provedených
novelou zákona č. 133/1969 Sb. lze jmenovat v prvé
řadě diferenciaci sazeb daně ze zisku a daně
z jmění. Základní daňová
sazba ze zisku ve výši 65 % se snižuje na 40
% u organizací, které se zabývají
výrobou stavebních hmot, výrobou konstrukcí
nebo dílců a u organizací potravinářského
průmyslu, na 50 % u energetických organizací
a na 60 % u hornických organizací.
Sazba daně z jmění se snižuje z 5 na
2 % pro energetické a hornické organizace.
Základním principem snížení daňových
sazeb je v podstatě nahradit daňové úlevy
a dotace, které musely být v letošním
roce poskytovány organizacím uvedených odvětví
na vyrovnání plánovaných potřeb.
Další změnou jsou úpravy § 4 a
5, u nichž je důležité rozšíření
připočitatelných položek a placení
pokut a penále, o zúčtované přirážky
k náhradě za vypouštění nečistot
nebo nedostatečné čištění
odpadních vod a zúčtované poplatky
včetně přirážek za znečišťování
ovzduší.
Třetím podstatným momentem novelizovaného
daňového zákona je možnost zdanění
zisku, případně jmění za VHJ
jako celek. Tímto opatřením je dána
možnost ověřit zvýšení pravomoci
a efektivnosti řízení středního
článku, tj. generálních ředitelství.
Působnost nového podnikového systému
zdanění, jehož hlavním posláním
bylo založit dokonalejší finanční
vztah podnikové sféry k státnímu rozpočtu
a prostřednictvím daní působit na
efektivní hospodaření, rozvoj a pozitivní
rozhodování jednotlivých podniků ve
prospěch celé československé ekonomiky,
byla a je sledována příslušnými
státními i hospodářskými orgány.
Ministerstvo financí ČSR informovalo výbor
ČNR pro plán a rozpočet již 25. června
t. r. o dosavadních výsledcích působení
nových daní. V září letošního
roku zpracovalo informaci o zkušenostech a poznatcích
při uplatňování zákona ČNR
o podnikových daních a příspěvku
na sociální zabezpečení k 30. 6. 1970.
Také poslanci Sněmovny národů a Sněmovny
lidu provedli průzkum působení nového
daňového systému za I. pololetí letošního
roku ve 23 výrobních podnicích různých
odvětví.
Při tomto poslaneckém průzkumu jsme zjistili,
že nový systém podnikových daní
ve srovnání se starým systémem odvodů
v zásadě přinesl pozitivní výsledky.
Ukázalo se rovněž, že je třeba
současně řešit i ostatní. nástroje
a prostředky hospodářské politiky
a dosáhnout jejich stabilizace.
Objevily se některé problémy v uplatňování
nového zákona v důsledku opožděného
vydávání prováděcích
předpisů a řady doplňků k nim.
Zcela oprávněný je požadavek podniků,
aby prováděcí předpisy k novele zákona
byly vydány co nejdříve po schválení
zákona.
V podnicích převažují názory,
že nový systém přispěl ke zjednodušení
a racionalizaci odvodů. Poukazuje se však na to, že
došlo ke složitějšímu výpočtu
daňové základny a zvláště
připočitatelné a odpočitatelné
položky jsou mimořádně náročné
na evidenci a kontrolu a měly by doznat zjednodušení
s ohledem na svůj finanční dopad.
Jednotlivé druhy daní nepůsobí dosud
všemi směry. Tak na vynakládání
mzdových prostředků více působí
vztah podílu mezd k hodnotě výkonů
než daň z objemu mezd, jejíž konstrukce
na základě průměrných výdělků
je neustále středem kritiky a je hodnocena spíše
negativně.
Daň ze jmění dosud málo působí
na rozhodování podniku o jeho rozvoji. V některých
případech dala impuls k likvidaci nepotřebných
prostředků. Příliš tvrdá
se však ukazuje sazba této daně zvláště
u podniků sezónního charakteru.
Při průzkumu poukazovaly podniky také na
potřebu řešit problémy cenové
politiky, která bezprostředně souvisí
s tvorbou zisku.
Jestliže shrneme tyto výsledky průzkumu, lze
říci, že zákon o podnikových
daních v zásadě plní fiskální
funkci; jako nástroj řízení a ovlivňování
chování podniků působí dosud
omezeně.
Zákon Federálního shromáždění
o změnách a doplnění zákona
č. 133/1969 Sb., kterým se stanoví zásady
pro zákony národních rad a podnikových
daních a příspěvku na sociální
zabezpečení, je zákonným podkladem
pro novelu zákona ČNR č. 173/69 Sb., o podnikových
daních a příspěvku na sociální
zabezpečení, která je předmětem
jednání dnešního plenárního
zasedání České národní
rady.
Návrh předložený vládou České
národní radě plně respektuje změny
a doplňky, které byly schváleny Federálním
shromážděním.
Další navrhované změny se týkají
částí V., VI. a VII. zákona a nejsou
zásadní povahy.
Jednotlivá ustanovení zákona jsou zpřesněna
na základě dosavadních zkušeností
a jsou provedeny příslušné úpravy
s ohledem na nově vytvořené zákonné
orgány pro obhospodařování a správu
daní - finanční správy, podle zákona
ČNR č. 33/1970 Sb.
Během projednávání tohoto návrhu
zákona v orgánech České národní
rady nebylo zásadních připomínek k
navrhovaným změnám a doplňkům.
Bylo poukazováno na možné negativní
dopady některých ustanovení zákona,
zejména daně z objemu mezd a diferencovaných
sazeb daně ze zisku.
Pokud se týká daně z objemu mezd, která
zůstává v novele v podstatě beze změny,
bylo poukazováno na její nepříznivý
dopad na hospodaření s pracovními silami
a na celkový vývoj zaměstnanosti. V této
souvislosti bylo doporučeno hledat jiné racionální
cesty regulace mzdového vývoje, které by
vedly k odpovědnému hospodaření s
pracovními silami a zejména působily na snížení
podílu mzdové složky ve vlastních nákladech
výroby.
Důvodem pro ponechání dosavadní konstrukce
daně z objemu mezd v zákonu je skutečnost,
že v poměrně krátké době
necelého roku působení nového systému
podnikových daní nebylo možno účinnost
jiných nástrojů regulace mezd dostatečně
ověřit, takže daň z objemu mezd v závislosti
na přírůstku průměrných
mezd zůstává nadále hlavní
zábranou neúměrného růstu výdělků.
K provedené diferenciaci sazeb daně ze zisku a z
jmění je nutné upozornit na možné
komplikace u organizací se smíšenou výrobou.
To jest u podniků, které vedle základní
výroby provozují činnost, jež svým
charakterem patří do odvětví se sníženou
daňovou sazbou /jde např. o výrobu stavebních
hmot v organizacích nestavebních nebo výstavbových,
o výrobu energie mimo podniky energetické apod./.
Doporučuje se proto zvláště sledovat
dopady daně u těchto organizací, zejména
zda nepůsobí negativně ve směru nežádoucího
vyčleňování těchto výrob
nebo omezování jejich potřebného dalšího
rozvoje.
/Řízení schůze převzal místopředseda
ČNR Věroslav Jedlička./
Vážené soudružky poslankyně a soudruzi
poslanci, projednávání podnikových
daňových zákonů podle ústavního
zákona č. 143/1968 Sb., ukázalo, že
dosavadní systém přijímání
zásad zákonů Federálním shromážděním
a vlastních zákonů národními
radami je zbytečně složitý a zdlouhavý.
Myslím, že i naše zkušenosti plně
podporují zjednodušení, které jsou částí
dnes projednávaného návrhu změn ústavního
zákona o čs. federaci, podle kterých zákony
o základních daních budou nadále schvalovány
pouze Federálním shromážděním.
V závěru mé zpravodajské zprávy
mi dovolte doporučit vám ke schválení
předložený vládní návrh
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon ČNR č. 173/1969 Sb., o podnikových
daních a příspěvku na sociální
zabezpečení, ve smyslu společné zprávy
výboru ČNR pro plán a rozpočet a výboru
ústavně právního, tj. beze změny.
Místopředseda ČNR Jedlička:
Děkuji zpravodaji posl. ing. Součkovi za přednesení
zpravodajské zprávy.
O slovo požádal ministr financí ČSR
soudruh ing. Leopold Lér. Prosím, aby se ujal slova.
Ministr financí ČSR ing. Lér: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, na základě usnesení
ÚV KSČ z ledna letošního roku, na základě
některých zkušeností z uplatňování
podnikových daní v letošním roce a na
základě zákona schváleného
17. listopadu t. r. Federálním shromážděním
předkládá vám vláda návrh,
který je předmětem dnešního projednávání.
Navrhovanou úpravou podnikových daní má
být zajištěno jejich těsnější
spojení s plánem a posíleno plánovité
řízení finančního hospodaření
na všech stupních.
Vzhledem k tomu, že soudruh poslanec Souček jako zpravodaj
prakticky vyčerpávajícím způsobem
vysvětlil změny, ke kterým dochází,
a vzhledem k tomu, že změny, ke kterým dochází,
nejsou principiální povahy, aby měnily strukturu
už platného zákona, chtěl bych vás
jen upozornit na některé věci, které
nemají zcela zásadní charakter.
Především z působnosti zákona
o podnikových daních se navrhuje vyjmout okresní
stavební podniky a okresní zemědělské
stavební podniky a zařadit je od 1. ledna 1971 jako
poplatníky důchodové daně, jejíž
nová úprava byla právě dnes dopoledne
schválena. Jinak zůstává okruh poplatníků
podnikových daní nezměněn.
Jak už uvedl zpravodaj, u daně ze zisku se navrhuje
snížit pro některá odvětví,
u nichž je to ekonomicky odůvodněno, základní
jednotnou 65 % sazbu této daně. Snížené
sazby se pohybují od 40 do 60 % a navrhují se pro
ta odvětví, u nichž se projevuje dlouhodobé
napětí mezi finančními zdroji a plánovanými
potřebami. Jde o odvětví jako je energetika,
hornictví, plynárenství, výroba stavebních
hmot a potravinářský průmysl, kde
je potřeba finančních zdrojů na krytí
plánovaných potřeb vyšší,
než kolik zůstává v těchto odvětvích
při jednotné sazbě daně ze zisku.
Jde zároveň o odvětví, u nichž
je účelné podporovat touto cestou také
jejich plánovaný rozvoj. Snížením
obecně platných sazeb daně ze zisku se u
jmenovaných odvětví ve značné
míře omezí rozsah nutné finanční
pomoci poskytované jim v roce 1970. Bez finanční
pomoci se však ani v roce 1971 i při snížené
sazbě daně ze zisku neobejdou některá
odvětví, jako např. energetika a odvětví
výroby stavebních hmot, jejichž rozvoj si vyžádá
i v roce 1971 nutnost poskytovat jim investiční
dotace v souladu s plánem investiční výstavby.
U daně z jmění se navrhuje snížit
jednotnou pětiprocentní sazbu pro některá
investičně náročná odvětví,
jako je energetika, paliva a těžba rud, a to na 2
%. Nižší sazba z jmění má
platit také pro zřídelní organizace,
Československou námořní plavbu a Brněnské
veletrhy a výstavy, Toto opatření má
nejen kvantitativní rozsah, ale znamená posílení
tendence, která byla zásadou při zavádění
podnikových daní, tj. snížit podíl
daní, resp. odvodů tak zvaného kriteriálního
charakteru, jejichž povinnost placení vzniká
bez ohledu na vytvořený zisk.
Takto snížené sazby daně ze zisku a
daně z jmění představují snížení
příjmů státního rozpočtu
zhruba o 2 mld. Kčs. Naproti tomu odpadne ve stejném
rozsahu tzv. selektivní finanční politika,
jako jsou dotace a slevy.
Navrhuje se také, aby vláda byla zmocněna
v případech odůvodněných specifickými
podmínkami a ekonomickou účelností
k povolování experimentu ve zdanění
výrobní hospodářské jednotky
jako celku, pokud jde o daň ze zisku, popřípadě
i o daň z jmění. Poplatníkem daně
za celou VHJ by bylo oborové ředitelství.
Předpokládáme a činíme opatření,
aby problematika postavení středního článku
řízení v řídícím
procesu a zvýšení jeho úlohy, pravomoci
a odpovědnosti byla v roce 1971 ověřena i
v oblasti finančního hospodaření.
Zatímco v roce 1970 byl zdaňován zisk za
VHJ jako celek jen u dvou VHJ - Severočeské hnědouhelné
doly Most a Kamenouhelné doly Kladno - připravujeme
opatření, aby v roce 1971 byl zdaňován
zisk např. i jmění za VHJ jako celek u dalších
generálních /oborových/ ředitelství.
K zásadním rozhodnutím o změně
současné struktury vztahů podnikové
sféry ke státnímu rozpočtu v uvedeném
smyslu nelze však přistoupit ukvapeně, a proto
se navrhuje jen forma experimentu.
Vláda ČSR na svém včerejším
zasedání schválila jeden takový veliký
experiment, a to v organizaci Chemapetrol, která má
experimentovat organizační formy a též
mechanismus finančních vztahů na bázi
jednotné sazby a ve vztahu ke státnímu rozpočtu.
Vedle podnikových daní bude v roce 1971 umožněno
provádět i redistribuce prostředků,
tj. přerozdělení zisku po zdanění
a odpisů po odvodech uvnitř výrobních
VHJ i mezi nimi. Redistribuce bude prováděna odčerpáním
prostředků formou dodatkových odvodů
stanovených podnikům a VHJ a na druhé straně
přídělem z takto na VHJ centralizovaných
zdrojů podnikům, popř. dotací výrobní
hospodářské jednotce z rozpočtových
prostředků získaných od jiných
VHJ. Pravomoc k redistribuci uvnitř VHJ budou mít
oborová /generální/ ředitelství,
redistribuci mezi VHJ jednotlivých odvětví
budou navrhovat v etapě vypracování finančního
plánu příslušná odvětvová
ministerstva.
K otázce, o které se šíře zmínil
i zpravodaj soudruh ing. Souček, pokud jde o daň
z objemu mezd, chtěl bych vás ujistit, že tato
otázka je předmětem trvalé pozornosti
orgánů vlády ČSR. Nyní máme
soustředěnu jak na ministerstvu financí,
tak na ministerstvu práce a sociálních věcí,
řadu žádostí a připomínek
k působení daně z objemu mezd. Některá
opatření, kde by tato daň působila
v rozporu se zájmy plánovitého řízení,
v letošním roce už byla provedena. Byla poskytnuta
řada výjimek, která upravuje výchozí
základnu pro zvýšení průměrné
mzdy, aby nedošlo k nerozumnému a nelogickému
postižení vývoje mzdového fondu touto
daní z objemu mezd.
V současné době my, ministerstvo financí
a ministerstvo práce a sociálních věcí,
připravujeme pro výrobní sféru některé
zásady, které umožňují využít
oprávnění, která jsou dána
v zákoně, abychom v případech skutečné
tvrdosti a nezaviněného postihu umožnili řešit
některé finanční potíže,
které vzniknou v některých podnicích
v důsledku této daně z objemu mezd. Musím
však upozornit, že tyto určité úlevy
nemohou v principu působit proti centrální
vládní politice, pokud jde o vztah produktivity
práce a průměrných mezd, a nemohou
být takové úlevy, aby centrální
záměry v této oblasti nebyly plněny.
Předložený návrh zákona byl projednán
se všemi ústředními orgány, s
krajskými orgány, s federálním ministerstvem
financí, v legislativní radě, ve vládě
ČSR a v příslušných orgánech
České národní rady, byl dohodnut nebo
také upraven podle připomínek těchto
orgánů. Je v plném souladu s přijatým
zákonem Federálního shromáždění.
Proto vám i jménem vlády navrhuji, abyste
jako Česká národní rada předložený
návrh zákona schválili.