Středa 9. prosince 1970

Nový způsob zdanění obsažený v předloženém návrhu zákona tuto chybu napravuje. Míra rentability pro progresívní zdanění společných družstevních podniků je nyní stanovena poměrem zisku k vlastním nákladům včetně nákladů finančních.

Významným opatřením bude zdanění podniků zemědělských služeb důchodovou daní. Podle návrhu dojde u zemědělských nákupních a zásobovacích podniků, strojních a traktorových stanic a u ostatních podniků zemědělských služeb ke snížení intenzity zdanění ve srovnání s dosavadním stavem. Tím budou moci tyto organizace daleko lépe zabezpečovat rozvoj vlastní materiálně technické základny pro širší poskytování služeb zemědělským podnikům.

Domnívám se, že v posledních letech bylo zvláště v JZD nehospodárně proinvestováno mnoho prostředků při výstavbě skladů na obilí, posklizňových linek, sušáren, opraven zemědělských strojů apod. To proto, že kapacita podniků zemědělských služeb nestačila, nebo že úroveň cen za poskytované služby byla často podstatně vyšší ve srovnání s vlastními náklady na tyto služby přímo v zemědělské prvovýrobě. To je jistě nenormální stav, na který se již po mnoho let poukazuje a který se dosud řešil jen velmi pomalu.

Není pochyb o tom, že nový způsob zdanění podniků zemědělských služeb znamená významný krok k zabezpečení hospodárného vynakládání investičních prostředků v zemědělství a k racionálnějšímu rozmisťování prostředků v zemědělství vůbec.

Vládní návrh zákona řeší tedy celou řadu důležitých opatření, nutných k urychlení a podpoře žádoucího procesu dělby práce uvnitř zemědělství cestou budování společných družstevních podniků s progresívní organizací a technologií a cestou rozvoje podniků zemědělských služeb.

K provedení zákona ČNR o důchodové dani vydá ministerstvo financí vyhlášku, jejíž návrh je již zpracován. Domnívám se, že ho bude třeba ještě zpřesnit v části vysvětlující nezemědělskou činnost a dále v případě seznamu preferovaných učebních oborů pro poskytování slev z daně ze zisku na výchovu učňů.

Předložený vládní návrh zákona odpovídá současným potřebám řízení našeho národního hospodářství. Doporučuji proto, aby byl dnešním plenárním zasedáním tak, jak je předložen, schválen.

Místopředseda dr. Ambruz: Děkuji soudruhu posl. ing. Kovaříkovi. Do rozpravy se přihlásil dále posl. Vondrouš.

Posl. Vondrouš: Soudružky a soudruzi poslanci, vážená Česká národní rado, vámi dnes projednávaný zákon o důchodové dani a příspěvku na sociální zabezpečení se dotýká celé škály zemědělských podniků, jak již uvedl posl. ing. Kovařík. Jde o společné družstevní podniky, zemědělské podniky bez půdy a podniky zemědělských služeb, jako jsou zemědělské nákupní podniky, traktorové stanice, opravny apod. Jde tedy - možno říci - bez základních podniků zemědělské prvovýroby jako JZD, státních statků, semenářských a šlechtitelských podniků, o všechny ostatní zemědělské podniky. Proto je nutno považovat projednávanou důchodovou daň za jednu z nejdůležitějších součástí ekonomického režimu hospodaření v celém zemědělství.

V našem zemědělství a výživě začíná intenzívně probíhat v současné době proces koncentrace a specializace a s tím spojený rozvoj integračních a kooperačních vztahů. Je to logický důsledek a současně i základní předpoklad k uplatnění vědeckotechnických poznatků v zemědělské praxi, uplatnění nové techniky a moderní technologie, s nimiž bezprostředně souvisí i prohlubování společenské dělby práce, vyčleňování celých úseků a oborů ze zemědělské prvovýroby a jejich osamostatňování se do samostatných podniků, i rozvoj služeb, které si dosud o nízké koncentraci zajišťovaly zemědělské podniky samy. Mám za to, že tyto tendence prakticky znamenají další, druhou, kvalitativně vyšší přestavbu zemědělství. Toto ale bude nutné všestranně materiálně, technicky a především také ekonomicky podporovat, neboť jde o tendence společensky nejvýše prospěšné. Nemusím uvádět, co to znamená z hlediska produktivity práce a společenské efektivnosti jako celku.

Nejenom to, za dnešní situace v reprodukci pracovních sil jde o jedinou možnou cestu, jak řešit svízelnou situaci, do které se zemědělství - rozhodně bez svého vlastního přičinění - dostalo v pracovních silách.

Zde situace je velmi vážná a jen málo z nás si uvědomuje hloubku tohoto problému a jeho politické a ekonomické důsledky pro celou naši společnost.

Způsob zdaňování může procesům koncentrace a integrace napomáhat nebo je může brzdit. Dosud platný systém byl prozatím spíše ekonomickou bariérou nežli nástrojem jejich rozvíjení. Způsoboval, že zemědělské podniky neměly ekonomický zájem na zřizování společných družstevních podniků na výrobu masa a vajec; neměly ani ekonomický zájem na službách, které jsou nejenom někdy nepružné a mnohdy ne zrovna kvalitní, ale především ve srovnání se stejnými službami, pokud si je zemědělský podnik obstarává sám ve vlastní režii, i když o daleko menší koncentraci, jsou mnohem dražší, někdy vinou zvláštních odvodů.

Ukáži to na příkladu. Zemědělský podnik je zdaněn globálně zemědělskou daní. Vyčlení-li ze svého výrobního programu chov prasat a chov drůbeže do společného družstevního podniku, zbavuje se prakticky cenově i jinak ekonomicky nejvýhodnějších úseků výroby s dobrou rentabilitou a ponechává si v živočišné výrobě pouze chov skotu, který je, i přes určité zlepšení v posledních dvou létech, ve většině případů dosud ztrátový. Přitom ve společném družstevním podniku, jehož je členem, bude mu tato rentabilní výroba zdaňována prakticky podruhé /poprvé zemědělskou daní v základním podniku, tj. v JZD nebo státním statku/. To je jedna věc.

Druhá - je systém zdanění ve společných družstevních podnicích. Chov drůbeže a prasat, o jehož koncentraci v drtivé většině případů dnes jde, má při vysoké koncentraci vysoké materiálové náklady a mzdové náklady velmi nízké. Vždyť krmiva vyrábí základní zemědělský podnik, selata také a dodávají je do společných družstevních podniků; a to je výroba, která vyžaduje nejvíce lidské práce. Na 1 ošetřovatele při vysoké koncentraci a v plně mechanizovaných provozech připadá 1000 i více prasat, několik tisíc slepic atd. To je konečně účel těchto opatření. Přesto se rentabilita a tím i procento zdanění vyvozovaly z poměru zisku ke mzdovým nákladům, jak je tomu ještě v roce 1970. A platí se vysoká daň za vyšší produktivitu práce.

Proto jsme v zemědělském výboru uvítali, že procento zdanění u společných družstevních podniků bude od 1. 1. 1971 vyvozováno z rentability počítané jako poměr zisku a celkových nákladů včetně nákladů finančních a tak je uplatňováno do zákona. Uplatnění nové soustavy zdanění podle navrhovaného zákona bude znamenat značné snížení výše důchodové daně u společných družstevních podniků se zemědělskou výrobou. To dává příznivější perspektivy pro rozvoj těchto podniků. Vždyť jde o dlouhodobá opatření ve výrobě a přitom základní opatření v socialistické racionalizaci celé zemědělské výroby.

Kromě nového systému zdanění důchodovou daní a snížení její maximální hranice na 40 % ze zdanitelného základu přivítali jsme velmi i to, že zákon dává možnost na dva roky osvobodit nově budované podniky tohoto typu, jakož i nově budované podniky zemědělských služeb vůbec.

V souladu s názorem všech poslanců výboru České národní rady pro zemědělství a výživu mám za to, že by tato možnost daná § 37, bod 2, odst. d/ měla být co nejšířeji využívána právě u společných družstevních podniků na výrobu vajec a masa, jakož i podniků zemědělských služeb.

Mám také za to, že kromě nových podniků by na určitou dobu měly být osvobozeny i stávající podniky zemědělských služeb, pokud rozvíjejí silně progresívně zemědělské služby, na jejichž rozšiřování má společnost prvořadý zájem.

Nový zákon o důchodové dani, který dnes projednáváme, přináší také snížení zdanění pro okresní zemědělské stavební podniky ve srovnání s jejich dosavadní úrovní. Těchto podniků není mnoho - pouze 15 jako státní hospodářské organizace. Myslím si, že je to vůči nim opatření naprosto správné, a to z několika důvodů.

Předně jde o již uvedené důvody platné obecně pro všechny podniky zemědělských služeb; jde o určitou formu podpory integračních tendencí i na tomto úseku. Nejde stále spoléhat na to, že zemědělské podniky drtivou většinu svých stavebních investic si budou zajišťovat samy svépomocnou výstavbou. Myslím si však, že JZD to nemohou zvládnout ani kádrově, ani materiálově, ani technicky. Také si nevytvářejí výchovu učňů v této profesi.

Proces společenské dělby práce a integrace se musí proto zcela zákonitě prosazovat i v této oblasti. Kromě toho dnes v zemědělství se staví převážně část staveb s rozpočtovou cenou nad 1,5 mil. Kčs i v hodnotách desetimiliónových, a to vyžaduje specializovanou organizaci s vysokým technickým vybavením, produktivitou práce, průmyslovou organizací výstavby a s vyspělými odbornými pracovníky.

Na druhé straně je nutno vidět, že tyto okresní zemědělské stavební podniky a sdružení, ať jsou již organizovány jako společné družstevní podniky či jako národní podniky, stavějí zcela jiný typ výstavby, nežli jaká je obvyklá v tak zvaném velkém stavebnictví. Jde zde nikoliv o koncentrovanou výstavbu jako je tomu u Průmstavu, Pozemního stavitelství, ale o rozptýlenou účelovou a bytovou výstavbu na vesnici, kde ukazatele rentability a efektivnosti jsou daleko jiné, horší než u velkého stavebnictví.

Chtěl bych na závěr upozornit, že bude třeba nový systém zdanění společných družstevních podniků a podniků zemědělských služeb jako jednu z velmi důležitých součástí celého systému ekonomických podmínek hospodaření celého zemědělství podrobit analýze při komplexní úpravě podmínek hospodaření zemědělských podniků, se kterou se počítá v průběhu 5. pětiletky.

Závěrem mi dovolte několik připomínek k uplatnění dnes schvalovaného zákona o dani důchodové v odvětví zemědělství a výživy, tj. k prováděcím směrnicím, které má ministerstvo financí ČSR podle § 40 zákona vydat a ke způsobu využití zmocnění, daného § 37, odstavce 2, písmene b/.

Zdůraznil jsem, že kromě základních podniků zemědělské prvovýroby, tj. JZD, státních statků a šlechtitelských a semenářských podniků zahrnuje působnost zákona o důchodové dani a příspěvku na sociální zabezpečení prakticky všechny ostatní zemědělské podniky. Mimo rámec jeho působnosti podle mých informací by zůstaly pouze dva podniky, oborový podnik Státní rybářství a oborový podnik Drůbežnictví Xaverov. Pro tyto podniky by tedy měl zůstat v platnosti nevyhovující způsob odvodů v závislosti na hrubém důchodu podle vládního nařízení 100/66 Sb.

I když vím, že nejde u těchto podniků o podniky služeb, doporučoval bych - v zájmu jednotnosti - vztáhnout působnost dnes projednávaného zákona i na ně. Tím by přestaly nevyhovující zásady vládního nařízení 100/66 Sb. pro zemědělské podniky působit.

Dále jde o organizace společenských organizací, členy Národní fronty. Jsou to české svazy chovatelů drobného zvířectva, ovocnářský a zahrádkářský, včelařů, rybářů a konečně Český myslivecký svaz. Tyto svazy mají být podle mých informací zdaňovány podle § 2 odst. 1 písm. f/ zákona, jelikož údajně nejde o organizace hospodářsky vedené vyššími orgány v organizaci Národní fronty, ale o organizace vedené ministerstvem zemědělství a výživy. Mám však za to, že jde o zřejmé nedorozumění. Tyto organizace jsou řádnými členy Národní fronty a jsou vedeny ze strany ministerstva zemědělství - zdůrazňuji - pouze po odborné stránce. Nebude-li možno přesto jejich zdaňování zahrnout do § 2 odst. 2 písm. e/ jako je tomu u jiných společenských organizací Národní fronty, jak je tomu např. u Svazarmu apod., mám za to, že by ministerstvo financí mělo zde poskytovat úlevy ve smyslu § 37 odst. 2 zákona všude tam, kde by zdanění podle tohoto zákona mělo za důsledek výraznější zvýšení dosavadní jejich daňové výše. Jinak dojde ke značnému oslabení důchodové situace u těchto společenských organizací s mimořádně celospolečenským posláním. Prosím, zda by se k tomu mohl vyjádřit soudruh ministr financí ing. Lér.

Závěrem doporučuji jménem poslanců zemědělského výboru přijetí a schválení zákona o důchodové dani a příspěvku na sociální zabezpečení.

Místopředseda dr. Ambruz: Děkuji posl. Vondroušovi za přednesené stanovisko. Do rozpravy se přihlásil soudruh ministr Lér. Prosím, aby se ujal slova.

Ministr financí ČSR ing. Lér: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, k vystoupení soudruha poslance Vondrouše bych chtěl uvést dvě skutečnosti.

Pokud jde o jeho druhou připomínku, když tady hovořil o zahrádkářích, tak podle našeho názoru a podle našeho výkladu je tato připomínka plně respektována v § 2 odst. 2 písm. e/, který hovoří o organizacích hospodářsky vedených vyššími orgány organizací Národní fronty atd. Ty neplatí tuto daň, pokud jim vyšší orgány společenských organizací určí odvody nejméně ve výši odpovídající dani ze zisku podle tohoto zákona. I když jde o odborné vedení Svazu ministerstvem zemědělství, my vykládáme tento bod tak, že se vztahuje i na Český svaz ovocnářský a zahrádkářský. Čili domnívám se, že tím je připomínka soudruha posl. Vondrouše respektována.

Pokud jde o otázku, na koho dalšího ještě vztáhnout tento zákon, chtěl bych jednak říci, že okruh subjektů, na něž se tento zákon vztahuje, je přesně vymezen v těch paragrafech, které podléhají schválení Federálního shromáždění. V této otázce bych chtěl uvést, že původní předpoklad, někdy z ledna, byl podstatně širší, širší koncepce tohoto zákona. Poněvadž si ovšem dnes nemůžeme dovolit rozhodovat o věcech, kde ještě nemáme pevně zjištěnou půdu a pevné znalosti, o určitém výhledu systému řízení v jednotlivých odvětvích, přistoupili jsme nakonec k užšímu pojetí a výběru organizací, na které se tento zákon vztahuje s tím, že u ostatních organizací budou platit v příštím roce ještě některá ustanovení, která jsou známa z vládního nařízení č. 100, a jejich vztahy ke státnímu rozpočtu budou prakticky určeny individuálně podle povahy činnosti a působení té které organizace.

Chtěl bych říci, že přijímaná opatření pro rok 1971 v celém systému řízení předpokládají, že se bude intenzívně pokračovat - a to se týká i oblasti zemědělství - ve vypracování komplexního systému řízení našeho národního hospodářství a že v těchto věcech může dojít v budoucnosti k příslušným korekturám.

Nakonec bych chtěl ještě uvést k vystoupení soudruha posl. Linharta, že v tom duchu, jak zde vystupoval, byla také vedena několikerá zasedání vlády ČSR a jak se např. můžete přesvědčit i z dnešní tiskové konference o celostátní poradě s odbory pracovních sil, jsme si vědomi toho, že tuto oblast tzv. drobného socialistického podnikání a jiného takového podnikání nemůžeme postihnout pouze daňovými cestami, i když se je snažíme postihnout, ale současně i řadou dalších, můžeme říci i administrativních, ale podle našeho názoru velmi nutných opatření. Tuto oblast postihujeme také přímou regulací pracovních sil a stanovením přesného a mohu říci i přísného režimu, které organizace se mohou čím zabývat a s kolika pracovníky mohou počítat po projednání s příslušnými orgány, zejména ONV.

Domnívám se, že opatření federální a české vlády pro systém regulace a hospodaření s pracovními silami v příštím roce dávají národním výborům i ústředním orgánům i orgánům Národní fronty dosti solidní a pevnou základnu, aby mohly rozhodně bojovat proti nežádoucím protispolečenským jevům, které se v této oblasti ještě vyskytují.

Místopředseda dr. Ambruz: Děkuji soudruhu ministru Lérovi za vysvětlení připomínek z diskuse.

Soudružky a soudruzi, konstatuji, že pořadí přihlášených řečníků je vyčerpáno. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? /Nikdo./ Do rozpravy se nikdo nehlásí. Je tedy skončena.

Dávám slovo zpravodaji soudruhu doc. Tomanovi.

Posl. doc. ing. Toman: Soudruhu místopředsedo, domnívám se, že vzhledem k průběhu diskuse není zapotřebí mého závěrečného slova,

Místopředseda dr. Ambruz: Děkuji. Můžeme nyní přistoupit k hlasování. Doporučuji, abychom hlasovali o celém vládním návrhu zákona ČNR o důchodové dani a příspěvku na sociální zabezpečení najednou, a to ve znění, jak je obsaženo ve společné zprávě výboru pro plán a rozpočet a ústavně právního výboru.

Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu hlasování? /Nikdo se nehlásí./ Námitky nejsou.

Kdo tedy souhlasí s celým vládním návrhem zákona ČNR o důchodové dani a příspěvku na sociální zabezpečení ve znění společné zprávy výboru pro plán a rozpočet a ústavně právního výboru, nechť zvedne ruku. /Děje se./

Je někdo proti? /Nikdo./

Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./

Děkuji.

Tím Česká národní rada schválila vládní návrh zákona ČNR o důchodové dani a příspěvku na sociální zabezpečení.

Nyní přerušuji naše jednání.

Odpoledne začne druhá část našeho zasedání ve 13.30 hod.

/Dopolední část zasedání ČNR skončena ve 12.05 hod., odpolední zahájena ve 13.40 hod./


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP