Místopředseda ČNR dr. Ambruz: Děkuji
doc. Tomanovi za jeho zprávu. Ke slovu se přihlásil
ministr financí ČSR soudruh ing. Lér. Prosím
soudruha ministra, aby se ujal slova.
Ministr financí ČSR ing. Lér, CSc.:
Vážené soudružky a soudruzi poslanci!
V souladu se záměry lednového pléna
ÚV KSČ, které zdůrazňuje nutnost
diferenciace ekonomických nástrojů v souladu
s plánovanými úkoly a s přihlédnutím
k různým podmínkám v jednotlivých
úsecích národního hospodářství,
bylo nutné přistoupit i ke vhodné úpravě
daňových nástrojů. Z tohoto hlediska
byl kromě novelizace zákona o podnikových
daních vypracován též návrh nového
zákona o důchodové dani, nahrazující
dosavadní zákon č. 159/1968 Sb., o důchodové
dani.
Základní ustanovení navrhovaného zákona
byla ve smyslu čl. 12 ústavního zákona
č. 143/1968 Sb., o československé federaci,
převzata z federálního zákona, kterým
se stanoví zásady pro zákony národních
rad o důchodové dani a příspěvku
na sociální zabezpečení a který
dne 17. listopadu t. r. schválilo Federální
shromáždění.
I. Nejprve bych si dovolil vás upozornit na to, že
předkládaný návrh zákona rozšiřuje
okruh poplatníků. Poplatníky důchodové
daně mají být nově ústředně
i krajsky řízené obchodní organizace
a organizace zemědělských služeb /např.
strojní a traktorové stanice, šlechtitelské
organizace, opravny zemědělských strojů,
podniky zemědělského zásobování
a nákupu apod./, u kterých důchodová
daň nahradí nevyhovující systém
odvodů z hrubého důchodu. U všech těchto
organizací jsou totiž jednotné odvody z hrubého
důchodu s ohledem na rozdílnou strukturu činnosti,
jakož i skladbu nákladů ovlivněnou místními
podmínkami, velmi necitlivé a nevyjadřují
v mnohých případech účelné
rozdělení vytvořeného důchodu
mezi podnikovou sféru a státní rozpočet.
Zdanění podle předloženého návrhu
má též vytvořit jednotné podmínky
u všech organizací, které se zabývají
přibližně stejnými činnostmi.
To se vztahuje nejen na různé organizace zabývající
se službami a místní výrobou, ale také
na okresní stavební podniky a okresní zemědělské
stavební podniky, a proto i tyto organizace jsou zařazovány
jako poplatníci důchodové daně a dále
proto, že zařazení těchto stavebních
organizací do podnikových daní v roce 1970
se ukázalo nevhodné a vyvolalo potřebu dotačních
zásahů.
II. Vzhledem k charakteru organizací, které budou
poplatníky důchodové daně a především
vzhledem k rozdílné úrovni ekonomiky a specifického
poslání těchto organizací při
uspokojování celospolečenských potřeb,
navrhuje se na rozdíl od podnikových daní
progresívní zdanění zisku. V daném
případě progresívní zdanění
nemůže v zásadě vést k záměně
sortimentů a činnosti za účelem ovlivňování
nákladů a zisku ve vztahu k rentabilitě a
tím ke snižování daňové
povinnosti, protože jde o organizace s jasně vymezenou
činností a jejich plán vymezuje dostatečně
základní úkoly.
Výše daňového zatížení
u jednotlivých skupin poplatníků vychází
ze současné i předpokládané
důchodové situace organizací, u kterých
má být důchodová daň uplatněna
a dále z pokrytí jejich plánem stanovených
potřeb. Intenzita zdanění nepředpokládá
zvyšování cenové hladiny; progresívní
systém zdanění naopak zohledňuje i
tendence a možnosti snižování cen.
Lineární systém zdanění zisku
se ponechává jen u těch poplatníků,
kde progresívní zdanění neplní
ekonomickou funkci. Jde zejména o poplatníky se
sídlem v cizině, družstevní svazy a
družstevní organizace zahraničního obchodu.
Navrhovaný systém zdanění u jednotlivých
skupin poplatníků je doplněn formou účelových
daňových slev. Tento způsob je nutno volit
proto, že u jednotlivých organizací se vzájemně
prolíná činnost výrobní s poskytováním
služeb, které je účelné daňové
zvýhodňovat. Způsob poskytování
těchto slev včetně stanovení oborů
činnosti jako jsou kupříkladu praní
prádla, čištění a barvení
šatstva, holičské a kadeřnické
služby, opravy obuvi, údržba domovního
a bytového fondu atp. bude upřesněno v prováděcích
předpisech. Dále se navrhuje poskytovat daňové
slevy na výchovu učňů tak, jako je
tomu dosud podle zákona č. 159/1968 Sb., o důchodové
dani.
U organizací zemědělských služeb
při provozování tzv. nezemědělské
činnosti, tj. pro organizace mimo odvětví
zemědělství nebo při provozování
činností, které nesouvisí se zemědělskou
výrobou, bude daň ze zisku přiměřeně
zvýšena. Účelem tohoto zvýšení
je vytvořit přibližně stejné
ekonomické podmínky pro provozování
nezemědělské činnosti s ostatními
organizacemi zabývajícími se stejnou činností.
Pro poplatníky podle tohoto zákona se navrhuje uplatnit
daň z objemu mezd, jako doplňující
nástroj mzdové regulace.
Některé organizace, u nichž dochází
k častým změnám činnosti s
rozdílnými průměrnými výdělky,
budou namísto daně z objemu mezd platit daň
z individuálních mezd. Daň z individuálních
mezd budou platit zejména podniky komunálních
služeb, výrobní družstva a hospodářská
zařízení společenských organizací,
jakož i společné družstevní podniky
a meliorační družstva. Uplatňování
tohoto způsobu zdaňování mezd bylo
již ověřeno v dosavadní důchodové
dani a vcelku se osvědčilo.
Do základu daně z objemu mezd nebudou zahrnovány
odměny vyplácené z prostředků
přidělených organizacím ze státního
rozpočtu u příležitosti udělení
Rudého praporu vlády, České odborové
rady nebo vyznamenání na roveň jim postaveným.
Důvodem je skutečnost, že tyto částky
nejsou poskytovány pravidelně každý
rok a mohou značně ovlivnit výši průměrných
mezd a tím vést k tomu, že by vyznamenaná
organizace byla sankčně postižena daní
z objemu mezd. Vyloučením těchto částek
ze základu daně z objemu mezd se sleduje současně
i vytvoření vhodných podmínek pro
podporu socialistického soutěžení. Stejné
opatření bylo učiněno i u podnikových
daní.
III. Výše příspěvku na sociální
zabezpečení je diferencována v návaznosti
na současnou úroveň cen a důchodovou
situaci jednotlivých skupin poplatníků. U
výrobních činností se navrhuje stejná
výše příspěvku na sociální
zabezpečení jako je tomu u centrálních
průmyslových a stavebních organizací,
to je u organizací, které platí podnikové
daně, tedy 25 %, zatímco u služeb jak věcných
tak obchodních je navrhován příspěvek
ve výši 10 %. Organizace zemědělských
služeb, zemědělského zásobování
a nákupu, jakož i společné družstevní
podniky a meliorační družstva, budou příspěvek
ve výši 10 % odvádět pouze za nezemědělskou
činnost; za zemědělskou činnost příspěvek
na sociální zabezpečení odváděn
nebude stejně jako je tomu u JZD a státních
statků.
Aby bylo možno v době působnosti zákona
řešit některé specifické, místní
nebo oborové problémy, navrhují se v předkládaném
zákonu pro vládu a ministerstvo financí příslušná
zmocnění.
IV. Návrh zákona o důchodové dani
a příspěvku na sociální zabezpečení
sleduje také co možná největší
sjednocení daňového systému v těch
směrech, kde je jednotnost možná, jako je tomu
v technice placení daní, dále ve správě
daní, ale i v určování základů
jednotlivých daní včetně položek,
které se k daňovým základům
připočítávají nebo odpočítávají.
To se pak projevuje v návrhu zákona tak, že
ustanovení některých paragrafů jsou
buď zcela nebo z velké části shodná
s ustanoveními v zákoně o podnikových
daních. Předpokládáme, že takový
postup v právních normách může
pracovníkům, kteří budou aplikovat
daňové zákony v praxi, práci jen usnadnit,
umožnit v určitých směrech i jejich
vzájemnou zastupitelnost a nakonec administrativu s tím
spojenou účelně zjednodušit bez újmy
na kvalitě vykonávané práce.
V. Navrhovaná změna zdanění má
příznivý dopad na celkové příjmy
státního rozpočtu České socialistické
republiky, a to v rozsahu cca 570 mil. Kčs. Převážná
část tohoto zvýšení se vztahuje
na organizace zabývající se výrobou
a zčásti na organizace státního obchodu.
Nižší daňové zatížení
spotřebních družstev ve srovnání
se státním obchodem vyplývá ze skutečnosti,
že organizace spotřebních družstev zásobují
převážně venkovské obce při
stejné výši obchodní srážky.
V oblasti drobného socialistického podnikání
dochází k omezení úlev, které
byly těmto organizacím poskytovány podle
nynějšího zákona o důchodové
dani, jmenovitě u podniků se sériovou výrobou.
U služeb zůstává v podstatě daňové
zatížení na stejné úrovni.
U okresních stavebních podniků dochází
ke snížení daňového zatížení
podobně jako u okresních zemědělských
stavebních podniků. Toto nižší
daňové zatížení však umožní
snížení, popř. zrušení dosud
poskytovaných dotací těmto organizacím.
Ke snížení daňové povinnosti
dochází též u poplatníků
zemědělských služeb, zvláště
pak u společných družstevních podniků.
Zdanění společných družstevních
podniků se zemědělskou činností
se snižuje tak, že se intenzita zdanění
těchto podniků přibližuje ke zdanění
základních zemědělských organizací,
tzn. JZD a státních statků, které
dosud odvádějí daň podle zákona
o zemědělské dani. Tak budou nepochybně
odstraněny problémy a připomínky zemědělských
organizací k dosavadní právní úpravě
zdanění společných družstevních
podniků i jiných organizací zemědělských
služeb.
Vzhledem k výraznému zvýšení
příspěvku na sociální zabezpečení
změní se podstatně příjmy rozpočtů
národních výborů a ústředního
rozpočtu, neboť příspěvek na
sociální zabezpečení bude odváděn
do ústředního rozpočtu České
socialistické republiky. Tato skutečnost byla zohledněna
při sestavování rozpočtů.
Závěrem bych chtěl, vážené
soudružky a soudruzi poslanci, zdůraznit, že
navrhovaná úprava zdanění
- posiluje důchodový princip zdanění
tím, že podniky budou platit daň podle vytvořeného
zisku,
- zajišťuje, aby podniky i společnost se úměrně
podílely na docilovaných výsledcích
hospodaření a v tomto směru odstraňuje
nedostatky organizací, které dosud prováděly
odvody z hrubého důchodu,
- vede k sjednocování daňového systému.
Předkládaný návrh byl projednán
se všemi ústředními a krajskými
orgány, dále v legislativní radě ČSR,
ve vládě České socialistické
republiky a ve výboru ČNR pro plán a rozpočet
a byl dohodnut, resp. upraven v souladu s připomínkami
těchto orgánů.
Navrhuji proto jménem vlády, aby předkládaný
návrh zákona o důchodové dani a příspěvku
na sociální zabezpečení byl Českou
národní radou schválen.
Místopředseda dr. Ambruz: Děkuji soudruhu
ministrovi.
Do rozpravy se přihlásili 3 poslanci, a to soudruh
Jaroslav Linhart, ing. Stanislav Kovařík a Věroslav
Vondrouš.
Žádám o slovo soudruha posl. Linharta.
Posl. Linhart: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci a vážení hosté,
dovolte mi k dnešnímu projednávání
vládního návrhu zákona ČNR
o důchodové dani a příspěvku
na sociální zabezpečení ještě
pár slov.
Důvodová zpráva poukazuje na skutečný
stav v této oblasti a blíže vysvětluje
obsah jednotlivých paragrafů. Přesto, že
předložené materiály jsou dostatečně
jasné, lze o nich diskutovat a nakonec je přijmout,
je podle mého názoru na místě poukázat
na některé souvislosti mezi projednávanými
materiály a skutečným životem.
Pracuji v závodě, jenž jako součást
oborového podniku náleží k VHJ ČKD
Praha, k jedné z výrobních jednotek přímo
řízených naším centrem. Měl
jsem možnost přímo na pracovišti, v závodě
i v sousedních závodech sledovat skutečné
důsledky "podnikání" nejrůznějších
organizací, ať již přidružených
výrob JZD nebo podniků místního hospodářství.
Mám na mysli podnikatelský vývoj, jak probíhal
v roce 1968 a zčásti také v roce 1969, při
čemž některé jeho důsledky pociťujeme
ještě dnes. Místo žádoucího
a nevyhnutelně nutného posílení terciární
sféry včetně činností doplňujících
průmyslové a stavební podniky došlo
to tak daleko, že v nejrůznějších
drobných organizacích se hromadily prostředky,
jež umožňovaly v nejrůznější
podobě prudký růst mezd v rozporu se socialistickou
zásadou odměňování. Právě
tento enormní růst mezd a platů v těchto
organizacích vedl k tomu, že odcházeli pracovníci
z důležitých odvětví, odcházeli
i z našich závodů. Nešlo však jenom
o důsledek "podnikání" projevující
se přímo v odlivu lidí z výroby. Stejný
dopad na pracovní morálku na našich pracovištích
a na stabilizaci skutečně kvalifikovaných
kádrů mělo také nejrůznější
obchodování s pracovní silou. Za situace,
kdy zdroje pracovních sil přímo v místě
nejsou a počty pracovníků některých
profesí klesají, jsou nabídky na pracovní
sílu ze vzdálených míst. Řada
přidružených výrob JZD nabízela
a závodům dodávala pracovní síly,
za něž účtovala až 40 Kčs
za hodinu. A hodinový výdělek nabízených
a prodávaných pracovních sil byl nejenom
vyšší než u stejných profesí
kmenových pracovníků, ale mnohdy byl i vyšší
než u kvalifikovaných řemeslníků
a technicko-hospodářských pracovníků.
Uvedené případy však nevedly pouze k
nesprávnému osobnímu obohacování
na jedné straně, ale na druhé straně
nutně i k poškozování státního
rozpočtu, neboť tehdejší situace v odvodových
a daňových povinnostech zvýhodňovala
právě tyto podnikatele a tím docházelo
k finančním únikům vůči
státu. Tyto otázky právě řeší
návrh nového zákona o důchodové
dani a příspěvku na sociální
zabezpečení.
Má-li předkládaný vládní
návrh zákona ČNR zamezit takový vývoj,
má-li odstranit znerovnoprávnění mezi
důležitými podniky základních
odvětví našeho národního hospodářství
a drobným socialistickým podnikáním,
nelze než s ním souhlasit.
Myslím si ovšem, že nejsou ještě
vyčerpány všechny možnosti zajištění
skutečně zdravého vývoje naší
ekonomiky. Bylo by na místě uvažovat také
o jiných opatřeních, třeba i o takovém,
jež by vedlo k prověření toho, zda organizace,
jež se mají zabývat zásobováním
obyvatelstva, službami, opravami, údržbou, zakázkovou
a drobnou řemeslnou a malosériovou výrobou
a plnit tak významnou funkci v naší ekonomice,
ve skutečnosti také takovou činnost vyvíjejí,
či zda i nadále nepřesahují její
rámec. Přitom jde o to, zda je tato činnost
potřebná a prospěšná, a to ne
z hlediska jednotlivce nebo malého kolektivu, ale z hlediska
celé naší socialistické společnosti.
Potřeba a prospěch společnosti by měly
být rozhodujícím kritériem. A tam,
kde nejde o prospěch společnosti, ale jednotlivce
či malého kolektivu na úkor celku, neměli
bychom váhat třeba i se zákazem takového
podnikání. Nechci vyvolávat atmosféru,
v níž by mělo dojít k potlačování
drobného socialistického podnikání
plnícího významnou funkci v naší
ekonomice. Jde však o to, abychom za současné
situace s tečně účelně hospodařili
se zdroji, především s pracovními silami
a neplýtvali jimi tam, kde z toho nemá socialistická
společnost jako celek prospěch.
Doporučuji plénu České národní
rady, aby vládní návrh zákona o důchodové
dani a příspěvku na sociální
zabezpečení byl schválen.
Místopředseda dr. Ambruz: Děkuji soudruhu
posl. Linhartovi.
Slovo má soudruh posl. ing. Kovařík a připraví
se soudruh posl. Vondrouš.
Posl. ing. Kovařík: Vážené
soudružky a soudruzi, chtěl bych především
na základě vlastních poznatku potvrdit, že
dnešní jednání České národní
rady o vládním návrhu zákona o důchodové
dani a příspěvku na sociální
zabezpečení probíhá za živého
zájmu pracovníků v zemědělství
a jistě také pracovníků místního
hospodářství, obchodu a dalších
organizací.
Předložený návrh zákona obsahuje
řadu nových řešení ve zdaňování
státních a družstevních organizací,
zvláště pak společných družstevních
podniků a podniků zemědělských
služeb.
Dosavadní systém zdaňování
zemědělských organizací byl v některých
směrech brzdou růstu efektivnosti zemědělské
výroby. Dovolte mi, abych to doložil následujícími
příklady:
Podle zákona č. 159 z roku 1968 o důchodové
dani jsou společné družstevní podniky
rozdílně zdaněné podle charakteru
své činnosti, to je obchodní nebo ostatní,
přičemž hlavním kritériem progresívního
zdanění zisku a mezd je míra rentability.
Míra rentability je však pro podniky s obchodní
činností stanovena poměrem zisku k vlastním
nákladům, u ostatních podniků poměrem
zisku k vypláceným mzdám. Rozdílný
způsob stanovení míry rentability vede k
tomu, že společné družstevní podniky
s převážně obchodní činností
jsou při zdaňování výrazně
zvýhodněné před společnými
družstevními podniky se zemědělskou
činnosti, a to přesto, že se těmto podnikům
poskytuje 30procentní sleva.
Tak se stalo, že současný systém zdanění
není v souladu s hospodářskou politikou státu.
V krizovém období 1968 - 1969 se i v zemědělství
počaly uplatňovat nežádoucí podnikatelské
činnosti, jejichž rozvoj byl umožněn nejen
oslabením úlohy plánu a řízení
státem vůbec, ale také nesprávně
stanovenými ekonomickými nástroji řízení.
Návrh nového zákona o důchodové
dani tento vážný nedostatek v potřebné
míře řeší.
Způsob stanovení míry rentability hospodaření
společných družstevních podniků
se zemědělskou činností poměrem
zisku ke mzdám znamenal dosud vážnou brzdu
zakládání společných družstevních
podniků se živočišnou výrobou.
Nové velkokapacitní drůbeží farmy
či výkrmny prasat umožňují snížit
spotřebu živé práce desetkrát
i více ve srovnání se stavem v jednotlivých
zemědělských podnicích. Tím
se míra rentability hodnocena poměrem zisku ke mzdám
značně zvyšuje. Konstrukce důchodové
daně v roce 1968 se zřejmě neopírala
o potřebné a správné propočty
a tak zdanění těchto podniků, které
jsou nyní vesměs ve výstavbě, by se
pohybovalo zpravidla na maximální výši,
to je 70 % daně ze zisku a 10 % daně z mezd, a to
i při poskytnuté 30%ní slevě. Jestliže
při znalosti dopadu zdanění společné
družstevní podniky se živočišnou
výrobou dosud vznikaly, pak jen proto, že převládlo
přesvědčení, že takový
způsob zdanění bude brzy změněn.