Místopředseda ČNR dr. Ambruz: Děkuji
soudruhu posl. Josefu Tomanovi za jeho vystoupení. Hovořit
bude soudruh posl. Jedlička.
Místopředseda ČNR Jedlička:
Vážená Česká národní
rado, soudružky a soudruzi, projednávaný návrh
zákona, kterým se mění a doplňuje
ústavní zákon č. 143 ze dne 27. října
1968 o československé federaci, představuje
významný krok k upevnění československé
federace jako společného socialistického
státu Čechů a Slováků.
Československá strana socialistická, prostřednictvím
svého klubu poslanců v České národní
radě, jehož jménem se ujímám
slova k návrhu na vyjádření České
národní rady k projednávanému vládnímu
návrhu tohoto ústavního zákona, vyjádřila
v posledních letech při různých příležitostech
několikrát svoje kladné stanovisko k federativnímu
uspořádání společného
státu Čechů a Slováků.
Proto hned na začátku svého dnešního
projevu chci opětovně zdůraznit, že
považujeme federativní uspořádání
socialistického Československa za správné
a trvalé řešení vztahů mezi oběma
národy. Jsme si však stále vědomi toho,
že ústavní zákon č. 143 z 27.
října 1968 znamenal pouze první, byť
nejvýznamnější krok na cestě
ku prohlubování a zdokonalování tohoto
svazku.
Již při původním projednávání
tohoto ústavního zákona o československé
federaci jsme si uvědomovali, že život bude přijaté
zásady prověřovat a že nás povede
určitě k některým úpravám.
Přesto můžeme na základě dosavadních
dvouletých zkušeností s radostí zaznamenat,
že se přijaté principy federativního
uspořádání státu osvědčily,
takže předložený návrh novely ústavního
zákona o československé federaci na nich
také nic nemění a úpravy jsou vlastně
uznáním skutečného stavu věci
a zjevných potřeb.
Jsme toho názoru, že v jednom společném
státě, který je charakterizován vysokým
rozvojem výrobních sil, může existovat
jen jedna integrovaná ekonomika, která je jedním
z nejdůležitějších předpokladů
ekonomického rozvoje obou našich národů.
Naproti tomu závažnou překážku
představuje prosazování úzkých
podnikových a místních zájmů,
proti němuž se zásadně stavíme
v obou národních republikách a v celé
federaci. Nesmíme připustit, aby se osobní
zájmy občanů, zájmy regionální
a podnikové povyšovaly na zájem celé
společnosti. Bylo by nesprávné vykládat
prohřešky osob a podniků proti těmto
zásadám jako projevy soupeření národních
republik.
Úzké politické sepětí socialistických
států, sdružených v Radě vzájemné
hospodářské pomoci a růst ekonomických
potenciálů jejích členů, vytvářejí
objektivní potřebu hlubší ekonomické
integrace. Nepochopit tento objektivní směr vývoje,
znamenalo by poškozovat rychlý rozvoj našeho
československého národního hospodářství.
Proto plně souhlasíme s posílením
pravomoci federace i na úseku měny, zahraničního
obchodu, národohospodářského plánování
a daňového systému. Je přitom logické,
že jednotná ekonomika vyžaduje také jednotnou
dopravní a spojovou soustavu.
Nesmíme si nikterak zakrývat, že v činnosti
orgánů národních republik bylo možno
pozorovat hledání cesty k naplnění
principů federace, což se výrazně projevilo
zejména v České socialistické republice,
která nemohla - na rozdíl od Slovenské socialistické
republiky - navazovat na tradice, jaké Slovensku přineslo
dlouholeté působení Slovenské národní
rady.
Právě tak i v činnosti federálních
orgánů přežívaly ještě
tendence z unitárního státu.
Domníváme se proto, že současné
předložení návrhu kompetenčního
zákona federace je v našem československém
právním řádu historickým počinem,
který umožňuje posílit socialistickou
zákonnost a který vytváří opravdové
předpoklady pro odstranění možných
kompetenčních mezer a rozporů.
Navrhované úpravy ústavního zákona
o československé federaci umožňují
lepší a účinnější
dělbu práce. Převedení odvětví
energetiky, paliv, hutí a strojírenství do
přímého řízení federací
neznamená, že by národní republiky měly
být méně zainteresovány na jejich
činnosti a rozvoji. Právě tak zrušení
federálního výboru pro průmysl neznamená,
že by rozvoj chemického průmyslu, průmyslu
stavebních hmot a spotřebního průmyslu
neměl být federálními orgány
koordinován.
Považujeme za správné a účelné,
že koordinaci hospodářských odvětví
ve výlučné pravomoci národních
republik bude napříště provádět
především národohospodářský
plán, ale i oba příslušní ministři
národních republik.
Ukázalo se například v odvětví
obchodu, že je snazší koordinovat činnost
vnitřního obchodu v obou národních
republikách, než prosadit autoritu odvětvového
řízení obchodu v jiných resortech
téže republiky.
Správné pochopení závazné řídící
úlohy státního národohospodářského
plánu může úspěšně
rozřešit i otázky řízení
materiálně technického zásobování
a celého oběhu zboží, investiční
politiky, vědecko-technického rozvoje i racionalizačních
programů. To se samozřejmě týká
i dalších odvětví ve výlučné
pravomoci národních republik, jako farmaceutický
průmysl, místní hospodářství
a jiné.
Před našimi národy je mnoho problémů,
které je třeba odhodlaně a zásadně
řešit. Musíme se co nejrychleji dostat z etapy
extenzívního rozvoje národního hospodářství,
z ekonomického a leckde i politického romantismu
některých lidí a nastoupit cestu přísné
racionality. Uvědomuje si plně, že racionalita
v politickém i hospodářském myšlení
nás vždy vedla a povede k úspěchů.
Předložený návrh novely ústavního
zákona je dokladem této racionality. Ona musí
vést k systémovému propracování
celé soustavy řízení ve federálních
i národních republikách. Přitom musíme
navazovat na všechno pozitivní, čeho jsme již
v minulosti dosáhli. Jsme toho názoru, že toho
není málo a že se nemáme zač
stydět. Uzákonění federativního
uspořádání je právě
jedním z těch pozitivních kroků, které
jsme učinili.
Bude nyní záležet na nás, abychom správně
pochopili smysl a ducha navržené novely a abychom
činnost federálních i národních
orgánů nadále rozvíjeli směrem
k posílení našeho společného
socialistického státu, jeho národního
hospodářství a socialistické demokracie.
Jsme přesvědčeni, že naši občané
s navrženou novelou ústavního zákona
o československé federaci právě tak
jako my budou plně souhlasit.
Proto prohlašuji jménem klubu poslanců Československé
strany socialistické v České národní
radě, že budeme nejen pro předložený
návrh usnesení České národní
rady hlasovat, ale že poskytneme plnou podporu uvedení
změn v život tak, aby otevřely cestu k dalšímu
úspěšnému řešení
problémů socialistického vývoje naší
společnosti a její všestranné maximální
prosperity.
Místopředseda ČNR dr. Ambruz: Děkuji
posl. Jedličkovi za jeho vystoupení. Soudružky
a -soudruzi, pořadí přihlášených
řečníků je vyčerpáno.
Hlásí se ještě někdo do rozpravy?
/Nikdo se nehlásil./ Do rozpravy se již nikdo nehlásí.
Rozprava je skončena. Dávám zpravodaji soudruhu
posl. dr. Vaněčkovi závěrečné
slovo.
Zpravodaj posl. prof. dr. Vaněček: Vážená
Česká národní rado! Mám-li
se pokusit o shrnutí diskuse, v níž vstoupila
řada významných řečníků
a bylo proneseno mnoho závažných myšlenek,
řekl bych, že debata byla nesena duchem skutečně
státnickým. Projevila plné pochopení
pro aktuální celostátní nezbytnosti
vyjádřené v předložené
velmi důležité, možno říci
historické novele ústavního zákona
č. 143/68 Sb. a potvrdila v celku i v jednotlivostech společný
návrh našich 4 výborů na vyjádření
České národní rady k předloženému
návrhu.
Zvláště bych vyzvedl myšlenku v této
diskusi pronesenou, že federálním orgánům
se ukládají velmi těžké povinnosti.
Mám-li to říci obrazně, řekl
bych, že federální vláda tímto
návrhem podepisuje směnku, která bude splatná
hned 1. ledna 1971.
A dále bych vyzvedl myšlenku, že pokud se v roce
1968 uplatňovala jiná než marxistická
hlediska, je nyní věc uváděna v mnoha
bodech do správných kolejí. Také v
tom byla velmi dobře vystižena důležitost
a význam této novely.
Závěrem mám za to, že po provedené
debatě nic není na překážku tomu,
aby soudruh předseda dal o věci hlasovat. Děkuji.
Místopředseda ČNR dr. Ambruz: Děkuji
posl. prof. Vaněčkovi za jeho závěrečné
slovo.
Můžeme přistoupit nyní k hlasování.
Doporučuji, abychom hlasovali o celém stanovisku
České národní rady najednou, tak jak
je obsaženo v předloženém společném
návrhu výborů ČNR. Jsou námitky
proti tomuto způsobu hlasování? /Nebyly./
Námitky nejsou. Kdo souhlasí se stanoviskem České
národní rady k vládnímu návrhu
ústavního zákona, kterým se mění
a doplňuje ústavní zákon 143 z roku
1968 Sb. o čs. federaci, tak jak je obsaženo v předloženém
společném návrhu výborů ústavně
právního, pro plán a rozpočet, průmyslového
a pro obchod, dopravu, pošty a telekomunikace, nechť
zvedne ruku. /Hlasuje se./
Je někdo proti? /Nikdo./
Kdo se zdržel hlasování? /Nikdo./
Děkuji.
Tím Česká národní rada schválila
své stanovisko k vládnímu návrhu ústavního
zákona, kterým se mění a doplňuje
ústavní zákon č. 143/68 Sb. o československé
federaci.
Přejeme si jistě všichni, aby provedené
změny vedly k posílení socialismu v naší
vlasti, aby se projevily v dalších politických,
kulturních a ekonomických úspěších
pro blaho a spokojenost všeho našeho lidu.
Přistoupíme k projednávání
dalšího bodu pořadu, kterým je
Zpravodajem je posl. doc. J. Toman, kterému předávám
slovo.
Zpravodaj posl. doc. ing. Josef Toman: Soudružky a
soudruzi poslanci, předkládaný návrh
zákona ČNR o důchodové dani a příspěvku
na sociální zabezpečení je v jeho
základních rysech dobře znám. Projednávali
jsme ve výboru pro plán a rozpočet i ústavněprávním
už stanovisko k zásadám zákona, které
předsednictvo České národní
rady předalo Federálnímu shromáždění.
Jde totiž o zákon, kde zásady jsou podle dosavadní
ústavní úpravy schvalovány zákonem
Federálního shromáždění
a zákony národních rad z této úpravy
vycházejí. Prakticky se to projevuje tak, že
§ 1 - 22 předkládané osnovy jsou již
zákonem Federálního shromáždění
stanoveny.
Navrhovaný zákon představuje po věcné
stránce celek se zákonnou úpravou podnikových
daní, kterou dnes rovněž projednáváme.
Nežli podám charakteristiku vlastního obsahu,
chci ještě dodat, že úpravy daní,
které máme projednat a schválit, nejsou zásadní
daňovou reformou, ale pouze úpravou, která
má lépe nežli dosud přihlížet
ke skutečným podmínkám v podnikové
sféře našeho hospodářství
tím, že daňové nástroje diferencovaně
rozkládají finanční povinnosti a tím
aktivněji přispívají k vytvoření
zájmu na rentabilní výrobě.
Tento zájem je společný státnímu
vedení i podnikům a organizacím. Pozitivně
může však soustava daní působit
jen tehdy, bere-li v úvahu existující finanční
poměry a podřizuje-li daňové nástroje
hospodářskopolitickým cílům
současného období.
Zákon se týká odvětví služeb
a výroby státního i družstevního
sektoru a hospodářské činnosti společenských
organizací, odvětví obchodu, místní
výroby a služeb, zemědělských
služeb a místního stavebnictví a řady
dalších oborů podnikání. Blíže
o tom bude hovořit ministr financí soudruh Lér.
Vydání zákona bylo vyvoláno u organizací
služeb a místní výroby potřebou
zrušit přechodné daňové úlevy,
zejména v oblasti sériové výroby,
při daňovém zvýhodnění
poskytovaných služeb a vytvořit relativně
stejné ekonomické podmínky pro všechny
organizace zabývající se přibližně
stejnými činnostmi. U státních obchodních
organizací a u organizací zemědělských
služeb dosavadní nevyhovující systém
odvodů z hrubého důchodu nahradit progresívním
zdaněním zisku.
Návrh vychází ze zkušeností s
dosud uplatňovanou důchodovou daní, podnikovými
daněmi i odvody z hrubého důchodu a přihlíží
k ekonomickým podmínkám organizací.
Zvyšuje se intenzita zdanění místní
výroby, zejména sériové, protože
je žádoucí vytvořit na tomto úseku
relativně stejné podmínky ve srovnání
s ostatními odvětvími národního
hospodářství. Na úseku služeb,
oprav se v podstatě ponechává dosavadní
intenzita daní.
U okresních stavebních podniků a zemědělských
stavebních podniků dochází k zásadní
změně v tom, že zdaňování
bude prováděno progresívní sazbou
ze zisku, která odpovídá konkrétním
podmínkám podniků a jejich důchodové
situaci. Pro organizace zemědělských služeb
a společné družstevní podniky je navržena
progresívní daň ze zisku. Nový systém
zdanění podporuje rozvoj společných
družstevních podniků, které vznikají
v probíhajícím procesu dělby práce
uvnitř zemědělství, jako organizace
s progresívní organizací a technologií.
Obdobně jako u poplatníků podnikových
daní se uplatňuje u poplatníků důchodové
daně daň z objemu mezd a parafiskální
odvod příspěvku na sociální
zabezpečení.
Hlavním smyslem zákona je uplatnit u organizací
zabývajících se osobními, věcnými
a obchodními službami a drobnou řemeslnou malosériovou
výrobou jednotný systém zdanění,
který by odpovídal jak základnímu
poslání těchto organizací, tak i jejich
ekonomickým možnostem a potřebám.
Při projednávání v orgánech
České národní rady byla přijata
některá doporučení, která se
týkala
- osvobození nově založených organizací
zemědělských služeb a společných
zemědělských podniků od daně
ze zisku za první dva roky po jejich vzniku,
- dořešení problematiky dvojího zdanění
zisku společných družstevních podniků,
- zvyšování sazby daně ze zisku za každé
jedno procento tržeb z nezemědělské
činnosti jen o jedno procento a vymezením pojmu
nezemědělské činnosti,
- zdaňování vlastní stavební
kapacity výrobních družstev.
Všechna tato doporučení jsou přijata
a jsou v zákonu Federálního shromáždění
i v předkládané osnově zákona,
případně v prováděcí
vyhlášce, která byla rovněž posouzena
výborem pro plán a rozpočet, plně
respektována, nebo jejich doplnění - např.
pokud jde o zpřesnění preferovaných
učebních oborů - dohodnuto.
Chtěl bych se ještě zmínit o zkušenostech
předkládaných osnov. Podle názoru
výboru pro plán a rozpočet se dvoustupňové
schvalování daňových zákonů
ukázalo jako neúčelné. Několikeré
projednávání nepřispívá
ke koncentraci pozornosti a je časově náročné,
aniž by dalo významným věcem nebo právně
metodický přínos. Úprava daňového
zákonodárství, tak, jak se předpokládá
v novele ústavního zákona o čs. federaci,
tj. přenesení kompetence na Federální
shromáždění, je podle našeho názoru
správná, přičemž národním
radám zůstává dostatek možností
se k připravovaným úpravám vyjádřit
a podle dobré tradice, která se vytvořila,
není obav, že by zůstaly nevyužity.
I když napříště bude postup jiný,
bylo by nespravedlivé nezmínit se o kvalifikovaném
a pozorném přístupu ministerstva financí
ke zkušenostem, názorům a námětům
poslanců. Přáli bychom si, aby tato dobrá
spolupráce trvala při všech dalších
jednáních.
Soudružky a soudruzi, v souladu se společnou zprávou
doporučuji jménem výboru pro plán
a rozpočet a výboru ústavně právního
ČNR přijmout a schválit návrh zákona
o důchodové dani a příspěvku
na sociální zabezpečení v předloženém
znění.