Místopředseda ČNR dr. Ambruz: Děkuji
poslanci Františku Židlickému za jeho vystoupení.
Prosím poslance místopředsedu Františka
Tomana, aby se ujal slova.
Místopředseda ČNR František Toman:
Vážená Česká národní
rado, vážené soudružky poslankyně,
vážení soudruzi poslanci!
Dovolte mi, abych jménem skupiny poslanců - členů
Čs. strany lidové zaujal stanovisko k navrhovanému
ústavnímu zákonu, kterým se novelizuje
ústavní zákon o československé
federaci.
Čs. strana lidová považovala již od samého
počátku vytvoření federativního
uspořádání Československé
socialistické republiky za zásadní obrat
a pokrok v uspořádání vztahů
obou národů - národa českého
i národa slovenského.
Vznik čs. federace je podle našeho názoru velmi
správným a věcným řešením
mnohaletých snah vynikajících představitelů
českého i slovenského národa po takovém
státoprávním uspořádání
naší republiky, které by vytvořilo předpoklady
pro odstranění různých nedorozumění
a přispělo tak k vyjasnění mnohých
otázek, které v minulosti ve vztazích obou
národů vytvářely zdánlivě
těžko řešitelné problémy.
Nebudu se příliš rozšiřovat o těchto
překonaných těžkostech. Přece
však bych s odstupem času chtěl poukázat
jen na jeden psychologický faktor zásadní
důležitosti.
Dřívější asymetrický model
státního uspořádání
vytvářel v otázce vztahů obou národů
specifické klima, klima působící na
povědomí našeho lidu zcela různým
způsobem, jednalo-li se o český národ
a jednalo-li se o slovenský národ.
V povědomí českého národa,
jak už bylo několikrát v minulosti zdůrazněno,
smazával se velmi rychle pojem české státnosti
a zakotvoval se pojem československé státnosti.
Tento - jak říkáme - "čechoslovakismus"
se stával součástí politického
myšlení českého lidu a šel někdy
tak daleko, že se přestávalo uvažovat
o kategoriích dvou svébytných národů
- Čechů a Slováků a vznikala představa
jednoho národa, který má dvě větve
- českou a slovenskou - jsoucí si navzájem
tak blízké, že není třeba pomalu
je ani rozlišovat.
Naproti tomu u slovenského národa, početně
menšího, živil tehdejší stav nezdravé
nacionální nálady.
My, příslušníci Čs. strany lidové
jsme přesvědčeni, že vytvořením
československé federace byl tento nedobrý
vztah definitivně překonán a skončen
a že byly tak dány pevné základy k vytvoření
správného a zdravého vztahu mezi oběma
našimi národy.
Je samozřejmé, že tak hluboké a zásadní
opatření v našem státoprávním
zřízení se nemohlo obejít bez potíží
a nedostatků, které se projevily teprve při
praktickém provádění předmětného
ústavního zákona. Tyto nedostatky však
nevyplývají vůbec z podstaty federativního
uspořádání, nýbrž z určitých
konkrétních opatření v oblasti správní
i ekonomické.
Zejména v oblasti ekonomické nelze ztrácet
ze zřetele, že světový vývoj
nezadržitelně směřuje k vytváření
velkých ekonomicky integrovaných celků, které
jediné - a to i u nás - jsou schopny zabezpečit
soustředěním lidských, materiálových
i finančních sil základní a nesmírně
náročné úkoly efektivního hospodářského
rozvoje obou našich národů.
Jak už bylo zdůrazněno ve zpravodajské
zprávě, jedná se při novelizaci ústavního
zákona č. 143/1968 Sb. o to, aby mechanismus fungování
státoprávního uspořádání
byl v souladu s potřebami optimálního rozvoje
naší ekonomiky a optimálního rozvoje
celé naší společnosti.
Předpokládané úpravy ústavního
zákona o čs. federaci vycházejí z
objektivně se prosazujících ekonomických
integračních tendencí a jsme přesvědčeni,
že budou takto kladně působit v našem
společenském životě.
Poslanci Čs. strany lidové vítají
zejména tu okolnost, že změny a doplňky
ústavního zákona o čs. federaci se
provádějí souhrnně, po náležitém
souborném vyhodnocení a návaznosti na bezprostředně
následující soubor dalších zákonných
opatření.
Nesmírně politicky důležitá je
také ta skutečnost, že dík existujícím
a plně fungujícím formám našeho
státoprávního uspořádání
je zaručeno, že k těmto úpravám
dochází ze souhlasné vůle obou našich
národů.
V tomto zásadním diskusním příspěvku
nehodlám rozebírat jednotlivé pasáže
a formulace.
Zpravodaj posl. prof. dr. Vaněček již zdůraznil,
že jednotlivá ustanovení naplňují
marxisticko-leninské principy uspořádání
vztahů mezi národy, obývajícími
jedno státní území.
Chtěl bych jen zvláště vyzvednout důležitost
těch změn, které vyjadřují
integrační tendence čs. ekonomiky, a to zejména
tím, že posilují koncepční a
plánovací funkce federace a jejích orgánů.
Je to vyjádření snahy vytvořit podmínky
pro plné využití všech nástrojů
řízení ekonomiky.
Důraz se klade na upevnění a propracování
ucelené soustavy národohospodářských
plánů jako souhrnného souboru nástrojů
komplexní hospodářské politiky federace.
Přitom zůstává však splněn
požadavek součinnosti federálních i
republikových orgánů.
Jednota hospodářství ČSSR, jednotná
soustava národohospodářských plánů,
jednotná měna, jednotné stanovení
rozhodujících daní, úpravy směřující
k jednotné cenové a mzdové politice, jednotná
zahraničně hospodářská politika,
dále převedení některých odvětví
výrobně technické základny, dopravy
a spojů do přímého řízení
federace, to vše jsou důležitá a zásadní
opatření, mající jediný cíl:
zpružnit vnitřní chod federace, aniž by
byly porušeny její základní principy
a umožnit tak efektivní rozvoj naší společnosti.
Proto mi závěrem dovolte, abych jménem skupiny
poslanců - příslušníků
Čs. strany lidové navrhované úpravy
ústavního zákona č. 143/1968 Sb. přivítal
jako velmi důležitý krok v konsolidaci našeho
politického i ekonomického života.
Doporučuji proto, abychom schválili návrh
vyjádření České národní
rady přednesený zpravodajem.
Místopředseda ČNR dr. Ambruz: Děkuji
poslanci Františku Tomanovi. Slovo má soudružka
posl. Kolaříková, připraví
se soudruh poslanec Josef Toman.
Posl. Kolaříková: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, vážení hosté.
Na dnešním zasedání České
národní rady máme projednat a přijmout
stanovisko k návrhu závažného zákonodárného
aktu Federálního shromáždění
Československé socialistické republiky, kterým
jsou změny a doplňky ústavního zákona
č. 143/1968 Sb. o československé federaci.
Federativní uspořádání našeho
společného státu Čechů a Slováků,
k němuž jsme přistoupili před dvěma
lety, bylo výrazem vůle obou našich národů
upravit vzájemný poměr a soužití
na nových, spravedlivějších základech
důsledně vycházejících z marxisticko-leninské
teorie řešení národnostních vztahů,
posílit vůli obou národů žít
a pracovat ve společném státě a federativním
uspořádáním vytvořit významný
faktor konsolidace politického a společenského
vývoje Československé socialistické
republiky.
Jsem přesvědčena, že tyto hlavní
cíle byly federativním uspořádáním
splněny a že toto uspořádání
je pevnou základnou společné práce
a života obou našich národů i pro budoucnost.
Zhruba dva roky praktického uplatňování
ústavního zákona o čs. federaci však
současně ukázaly, a všichni jsme toho
byli svědky v denní práci, že v zájmu
dokonalejšího fungování principů
federace a v zájmu integrace moderního hospodářství
je nezbytné provést některé korektury
a doplňky ústavního zákona.
Ukázalo se rovněž, a i to nám plně
potvrdila praxe, že jeho účinné působení
je třeba zajistit souborem dalších zákonů,
jež jsou nutné k upevnění funkce společného
socialistického státu, k posílení
zákonnosti a státní disciplíny, k
posílení plánovitosti vývoje našeho
československého socialistického státu
a také k racionalizaci dělby funkcí a ke
koordinaci činnosti federálních a národních
orgánů.
Považuji za svou povinnost při této příležitosti
zdůraznit, že při výkonu své
poslanecké funkce a při výkonu funkce předsedkyně
výboru České národní rady jsem
se přesvědčila, že poslanci a orgány
České národní rady upřímně
a jednoznačně podporují politickou direktivu
vedoucí síly naší společnosti,
Komunistické strany Československa, směřující
k tomu, aby celé státní ústrojí
vytvořilo harmonicky pracující celek, aby
Česká a Slovenská socialistická republika
se rozvíjely v rámci silné, pevné
a vzkvétající Československé
socialistické republiky.
Nyní předkládané návrhy na
změny a doplňky ústavního zákona
nejsou v rozporu ani s našimi původními názory,
které jsme měli při zrodu československé
federace.
Pokud jde o náš výbor pro obchod, dopravu,
pošty a telekomunikace, podporujeme po celou dobu úsilí
o jednotné organizování, řízení
a provozování zahraničního obchodu,
železniční, letecké a říční
nákladní dopravy a výstavby dálnic,
i úsilí o jednotné organizování,
řízení a provozování soustavy
pošt a telekomunikací v Československé
socialistické republice.
Stejně tak podporujeme a kladně hodnotíme
změny a doplňky týkající se
dalších oblastí ekonomiky a politického
a společenského života.
Věříme, že upravený ústavní
zákon přispěje při jednotně
uplatňované vůli společných
i národních orgánů k výraznému
zlepšení funkce československé federace.
Ze strany našeho výboru bude mít zákon
a toto úsilí plnou a pevnou podporu.
Místopředseda ČNR dr. Ambruz: Děkuji
soudružce posl. Kolaříkové, hovořit
nyní bude soudruh posl. Josef Toman a připraví
se soudruh posl. Věroslav Jedlička.
Posl. doc. ing. Josef Toman: Soudružky a soudruzi
poslanci, přistupujeme po dvou letech k úpravám
zákona o čs. federaci a je třeba říci,
že po dvou letech skutečného fungování
čs. federace z hlediska politického, státního,
ekonomického i kulturního.
Vycházíme tedy z prvních zkušeností.
Problematika navrhovaného ústavního zákona
Federálního shromáždění
se týká dvou bodů: 1. platnosti základních
principů federálního uspořádání
ČSSR, 2. potřeby změn ve způsobu fungování,
praktického života federace.
K první otázce je třeba si především
připomenout podmínky vzniku federálního
uspořádání. Naše společnost
byla tehdy v krizovém stavu, který nelze z tohoto
místa komplexně rozebrat. Co je ale možné
bez rizika velkých chyb říci je, že
jedním z faktorů vzniku krize byla skutečnost,
že národnostní otázka nebyla důsledně
marxisticky dořešena.
Za těchto okolností. kdy dřívější
tzv. asymetrické uspořádání
už nebylo s to řešit nové úkoly,
byla federalizace východiskem, které Šlo na
samý kořen problému.
Šlo v podstatě o to, dovést do konce princip
existence dvou rovnoprávných národů,
jejich národní svébytnosti a na tomto základě
plného rozvinutí jejich vzájemných
vztahů a vzájemně prospěšné
spolupráce.
Vycházelo se z historicko-materialistické analýzy,
která skutečnost společného československého
státu nechápe jako nahodilou, ale jako výslednici
působení zákonitostí politického,
ekonomického a kulturního vývoje. Nepomohlo
by nám, kdybychom chápali federativní uspořádání
jako politický ústupek z nutnosti a podcenili její
pozitivní, zejména ekonomické aspekty.
Vytvoření čs. federace nemůže
mít ve světle poznatků marxismu jiný
smysl, nežli posílení jednoty socialistického
státu Čechů a Slováků, tím,
že problémy, které v jejich soužití
vznikají, se neponechávají náhodě,
ale aktivně se řeší.
Za této podmínky nás ani pro budoucnost neopravňuje
nic k pochybám o přijatých principech. Byla-li
federace dějinným krokem vpřed, bylo by negování
jejich principů krokem zpět.
Tím se dostáváme k pojetí druhého
bodu, k potřebě změn.
Je třeba říci, že pro vnitřní
uspořádání federace nebyly jednoduše
aplikovatelné vzory, že nároky na tvůrčí
a současně principiální řešení
byly mimořádně vysoké. Je také
třeba vidět, že na její přípravu
měla kromě marxistických hledisek vliv také
hlediska jiná, počínaje ekonomickými
iluzemi až po pochybnosti o vzájemné výhodnosti
soužití obou našich národů ve společném
socialistickém státu. Nejde a nemůže
jít o omlouvání nebo bagatelizování
nedostatků, ale e jejich střízlivé
vysvětlení a praktické řešení.
Navrhované změny mají jeden obecný
charakter: zlepšit fungování a účinnost
práce federálních i národních
orgánů. Je třeba říci otevřeně,
že k A /platnost principů/ patří i B
/odstranit to, co úspěšné fungování
federace brzdí/.
Těžiště je přitom v otázkách
vedení ekonomiky. Nejde jen o konstatování,
že československá ekonomika je jednotná,
ale o reálné zajištění její
jednoty plánem, finanční a měnovou
politikou, jednotným hospodařením nejdůležitějším
faktorem výroby - pracovní silou a používáním
dalších nástrojů státní
hospodářské politiky. Přitom se úprava
neomezuje na prostý přesun pravomoci ve prospěch
federace, ale ujasňuje a zpřesňuje dělbu
práce.
Úpravy, které někdy spočívají
zdánlivě jen ve změně jednotlivých
slov, znamenají především rozlišení
tzv. společné pravomoci federace a národních
republik v tom smyslu, že federálním orgánům
nejen dávají právo, ale ukládají
také povinnost integrovat hospodářství,
dávat mu koncepci rozvoje ve formě závazného
plánu a řešit plně vnější
vztahy ČSSR. Avšak nejde jen o toto vymezení
dělby práce, ale řeší se i pravomoc
federálních orgánů prosazovat svá
rozhodnutí a kontrolovat jejich provádění.
Může se vyskytnout a také byla položena
otázka, co zbývá při této dělbě
práce národním republikám. Už
běžný rozbor ukazuje, že velmi mnoho.
Jednak je to, pokud jde o Českou národní
radu, zákonodárná iniciativa a zaujímání
stanovisek vůči Federálnímu shromáždění.
Již vytvořená tradice nás opravňuje
vyslovit názor, že to není činnost zbytečná,
nebo snad nežádoucí. Naopak.
Výkonným orgánům republik připadá
celý běžný styk s občany a institucemi,
např. s celou soustavou nižších zastupitelských
orgánů - národních výborů
- a přímá odpovědnost za úseky
hospodářství a kultury, kde pracuje většina
občanů. Je to velká část infrastruktury
a prakticky celá terciární sféra,
za kterou nesou národní orgány plnou odpovědnost
a o jejichž problémech svými plány i
výkonem správy rozhodují. Výslovně
se počítá s tím, že celá
problematika oblastního plánování
je sférou působnosti národních republik.
Nedá se tedy říci, že by význam
národních orgánů a smysl jejich práce
byly oslabeny.
K předloženému návrhu ústavního
zákona Federálního shromáždění,
s přihlédnutím k dalším zákonným
úpravám na něj navazujícím,
je třeba se přihlásit ještě z
jednoho hlediska: shodujeme se jistě všichni v tom,
že nenávratně skončila doba frází
a nastal čas pozitivní práce; ta má
svůj pevný řád, lidé při
ní vstupují do pevně určených
vztahů spolupráce. Spojit potvrzení principů
federace s odstraněním nedostatků v jejich
realizaci je podmínkou, abychom mohli přejít
k věcným otázkám naší
společnosti, k přísně věcné
formulaci problémů, k argumentaci na základě
prokazatelných faktů, k posuzování
lidí i institucí podle toho, co pozitivně
dělají, jak svoji práci zvládají.
Nic by nebylo v této etapě škodlivější
nežli poziční nebo prestižní jednání.
Česká národní rada funguje dva a půl
roku. Prošla vzrušenou dobou a výraznými
vnitřními změnami. Nepovažujte prosím,
za nadnesené, vyslovím-li po dvouleté činnosti
v jejích orgánech názor, že Česká
národní rada může doporučit navrhovaný
ústavní zákon nejen pro jeho obsah, ale také
proto, že je připravena lépe nežli kdykoliv
dříve plnit úkoly, které pro ni z
navrhované úpravy vyplynou.