Po této stránce bylo právě letos marxistickou
vědou a zejména právní vědou
osvětleno, jaké jsou vlastně ideové
politické základy federativního uspořádání
socialistických států a jak hluboce zejména
po I. světové válce problematiku sem spadající
promýšlel V. I. Lenin.
Federalizace nesmí ani v nejmenším oslabovat
akční mohutnost státu, o nějž
se jedná. Nesmí narušovat jednotu a soudržnost
zemí socialistického tábora, musí
být nejen na prospěch národů, jejichž
národní suverenitu má vyjádřit
a zaručit, ale musí posilovat i celkovou revoluční
a internacionální frontu boje za uplatňování
myšlenek socialismu a komunismu.
Z právě zmíněných základních
principů československé federace, od nichž
nemíníme ustupovat a které i nadále
zůstávají nosnými pilíři
našeho nového státoprávního uspořádání,
plyne, že smyslem čs. federace je marxistické
řešení problémů bratrského
soužití dvou národů ve společném
státním celku, tedy v podstatě u nás
dnes leninské řešení národnostní
otázky ve specifických podmínkách
dalšího budování socialismu ve druhé
polovině, přesněji řečeno v
poslední čtvrtině dvacátého
století.
Národ český a slovenský žily
po dlouhá staletí navzájem od sebe odděleny
politickou hranicí. Ale nikdy neztratily povědomí
o své blízké příbuznosti. Ve
století 19. a na počátku století 20.
bylo toto vědomí blízkosti tak silné,
že u Slováků i u Čechů spontánně
a běžně se mluvilo a psalo o jednom národě.
Ve společný politický celek se národ
český a národ slovenský opětně
spojily v souvislostech konce první světové
války, při rozpadu habsburského soustátí,
a to za pronikavého působení Velké
říjnové socialistické revoluce.
Avšak v ČSR, tak jak v roce 1918 vznikla a jak byla
ovládnuta českou a slovenskou buržoazií,
převládla ideologie, jež vytvoření
slovenského národa nechtěla brát na
vědomí. Důsledky této osudné
politiky představované typicky oběma prvními
presidenty - Tomášem Masarykem a Eduardem Benešem
- a také některými politiky slovenskými,
vedly k vnitřní nestabilitě státu,
jež se pak projevila tragicky pro Čechy a Slováky
v roce 1938 a v následujících dramatických
letech 2. světové války.
Ale již v průběhu této války
a zejména pak ve Slovenském národním
povstání v roce 1944 se oba národy snažily
dosáhnout vzájemného porozumění.
Výsledky těchto snah byly vtěleny do Košického
vládního programu z roku 1945. Nicméně
ani tehdy ještě nebyly vyvozeny státoprávní
důsledky ze skutečnosti - jinak již uznávané
- že Slováci jsou svébytným národem.
/Řízení schůze převzal I. místopředseda
České národní rady dr. Vladimír
Ambruz./
Československá republika byla v roce 1945 obnovena
jako stát unitární. K obratu došlo teprve
o 23 let později, v roce 1968. Je zásluhou KSČ,
že se postavila za toto nové uspořádání,
poněvadž v něm právem viděla
významný konsolidační faktor odstraňující
jeden z trvalých zdrojů vnitropolitického
napětí. Je samozřejmé, že při
vzniku nového uspořádání nikdo
si nepředstavoval, že čs. federace, jak byla
v roce 1968 ústavně upravena, nebude již nikdy
doplňována a zdokonalována novými
zákony. S dalším zdokonalováním
bylo počítáno a nebude mu moci být
uzavírána cesta ani pro budoucnost, neboť život
jde a půjde dál. Po dvou letech existence federální
ústavní úpravy je již možno hodnotit
prvé zkušenosti jejího praktického působení.
V uplynulém dvouletém období bylo nutno překonávat
jednak přežívající návyky
z doby unitárního státoprávního
uspořádání, a to zejména u
orgánů federálních, jednak na straně
národních orgánů překonávat
jisté tendence k živelnosti a autarkii. Stejně
tak bylo nutno - a mám tu na zřeteli českou
republiku - překonávat namnoze neuvědomělé
pozůstatky čechoslovakismu, které, kdyby
měly zůstat, nemohly by v dalším vývoji
působit kladně. Je jasné, že v moderní
společnosti vyznačující se jinak všeobecně
ekonomickou integrací zůstává spravedlivé
a ústavně vhodné vyřešení
národnostní otázky jedním ze základních
požadavků. Jsou známé potíže,
s jakými řeší věc dnes např.
Belgie nebo Kanada a našli bychom i jiné vhodné
příklady.
Domnívám se, že v tomto směru mají
právě poslanci i do budoucna při své
politické činnosti mezi občany ještě
mnoho práce. Bude tu zejména třeba trpělivě
objasňovat optický klam, který vzniká
tím, že negativní hodnocení většiny
toho, co se v roce 1968 v našem vnitřním vývoji
dálo, vrhá svůj stín neoprávněně
i na zákon č. 143/1968 Sb., jehož principy
uznáváme jako správné a také
při příležitosti této novelizace
znovu vyzvedáme.
Po vyhodnocení zkušeností z prvních
dvou let existence čs. federace se zdá však
zřejmé, že uzrála doba, kdy je třeba
pokročit ve výstavbě státu o další
krok. ÚV KSČ se svým předsednictvem
soustavně sledoval uvádění čs.
federace do života a znovu si ověřoval, že
její princip je aplikací poznatků marxisticko-leninské
teorie na naši konkrétní situaci. Došel
přitom k závěru, že se federace vcelku
osvědčila, že na jejích základech
není třeba nic měnit a že federativní
uspořádání je naší pevnou
základnou i do budoucna. V tomto rámci je ovšem
možné a nutné upravovat a nově přizpůsobovat
státní mechanismus federace i republik tak, aby
vzniklo hladce fungující státní ústrojí,
které by sloužilo všem potřebám
lidu obou republik, potřebám rozvoje ekonomiky a
celého života naší společnosti
a nejen společnosti naší, nýbrž
také společenství zemí tábora
socialismu.
Tímto směrem se také nese předkládaný
návrh ústavního zákona, kterým
se novelizuje ústavní zákon o čs.
federaci. Je třeba dodat, že tento návrh je
doprovázen celým souborem zákonných
osnov provádějících ústavní
zákon o čs. federaci. Tímto souborem zákonů
se však budeme zabývat v jiné souvislosti.
V dnešním jednání jde o to, abychom
posoudili Federálním shromážděním
nám dodaný návrh ústavního
zákona, kterým se mění a doplňuje
ústavní zákon o čs. federaci a abychom
vyjádřili hlas České národní
rady ke změnám zde obsaženým.
A nyní k podrobnostem. Všeobecně bych uvedl,
že plné pochopení navrhovaných změn
je odborně velmi náročné. Vyžaduje
důkladnou znalost nejen dosavadního znění,
které se opravuje a doplňuje a které máte
ve známé příručce. Vyžaduje
také znalost veškeré věcné, zejména
ekonomické, finanční a legislativně
technické problematiky, jež se skrývá
v praktickém životě za strohými a skoupými
slovy zákona. Vždyť mnohdy vypuštění
nebo přidání jediného slova má
v takovéto normě dalekosáhlé důsledky.
Upozorňuji proto především na důvodovou
zprávu, která je velmi instruktivní, velmi
dobře vypracována, a na výsledky jednání
našich výborů, jež se novelizací
zabývaly každý z hlediska svého odborného
zaměření. Jistě je zde na místě
vyslovit i politování nad tím, že se
změny tak závažné opět vyřizují
tak kvapně, bez náležité zásoby
času, kterého by bylo k posouzení zapotřebí.
Chtěl bych zároveň zdůraznit, že,
pokud jsem se přesvědčil, ústavní
změny zakotvené v předloze, kterou máte
před sebou, vesměs směřují
jednak k odstranění dosavadních nedostatků,
jednak k dalšímu upevňování naší
federace, k posilování jejích společných
orgánů a povšechně k integrování
Československa. Jde o ekonomickou a politickou integraci
při zachování všech vymožeností
spravedlivého a správného principu federace.
Probereme navrhované změny alespoň zcela
stručně.
Tak hned změna obsáhlého článku
4 vyjadřuje jasně zdravou integrační
tendenci v čs. ekonomice, jevící se v zásadním
posunu působnosti v prospěch federace. Věc
najdete na straně 1 - 2 osnovy. Zejména je tu akcentována
péče státních orgánů
federace o společné potřeby a zájmy
českého a slovenského národa i všech
národností.
Na to navazuje změna článku 5, týkající
se státního občanství. Stanoví
se zde, že čs. státní občanství
je jednotné. Oproti dosavadnímu znění
je v nové formulaci tohoto článku čs.
státní občanství primární.
Každý státní občan ČSSR
je zároveň, jak se praví, občanem
ČSR nebo SSR.
Podle mého názoru má svůj význam,
že se v odstavci 3 tohoto článku 5 nemluví
výslovně o občanství státním
v souvislosti s národními republikami. Bude úkolem
teorie státu a práva, aby tento bod blíže
osvětlila.
Integrační tendence se uplatňují také
ve změně článku 7 a 8, zejména
pokud jde o měnu, bankovnictví, investiční
činnost a hospodářskou arbitráž.
Záležitosti měny se podle článku
7 c posunují do oblasti výlučné působnosti
federace.
Změna článku 10 vyjadřuje posílení
úlohy národohospodářského plánu.
Zdůrazňuje nezbytnost koordinovaného postupu
všech orgánů při tvorbě plánu,
při čemž se však nijak neomezuje úloha
republikových orgánů při jeho realizaci.
Nové znění článku 12 podává
taxativní výčet daní a finančních
odvodů, které budou napříště
upravovány zákony Federálního shromáždění.
Důvodová zpráva k tomu správně
konstatuje, že "dosavadní způsob, kdy
Federální shromáždění
v oblasti daňového zákonodárství
stanovilo pouze zásady pro zákony národních
rad, se ukázal těžkopádným..."
To jsme zakusili mnohdy i v našem jednání.
Proto "rozhodující daně", které
se výslovně vypočítávají,
"budou napříště stanoveny přímo
zákony" federálními. Úprava dále
zpřesňuje a vyjasňuje zákonodárství
v této oblasti.
Dílčí úpravy článku
15 směřují k jednotnosti cenové a
mzdové politiky. Vycházejí z poznání,
že nutnou podmínkou integračního rozvoje
národního hospodářství je jednotné
řízení vývoje a tvorby cen a jednotná
cenová a mzdová politika na celém území
státu. Také v oblasti zahraničních
hospodářských vztahů se navrhovanými
změnami naplňuje působnost čs. federace
v plném rozsahu. Článek 16 vyhrazuje federaci
právo řídit provádění
zahraničně obchodní politiky a právo
organizovat a řídit zahraničně obchodní
činnost. Působnost federálních orgánů
se zde významně posiluje na úseku, který
je ekonomicky stále závažnější,
a to zejména také v perspektivě mezinárodní
socialistické integrace.
Články 17 až 20 obsahují změny
v oblasti průmyslu, zemědělství a
výživy a dále dopravy a spojů. Spočívají
v převedení některých odvětví
výrobně technické základny do přímého
řízení federace. Pokud jde o řízení
železniční dopravy, letectví, námořní
a říční dopravy, pošt a telekomunikací,
zůstávají tyto oblasti i nadále zařazeny
ve výpočtu společných působností
federace a národních republik, čímž
je vyjádřena účast příslušných
orgánů republik a jejich vlád na vytváření
federální politiky.
Navržené změny v článku 21 směřují
k dalšímu upevnění jednotného
řízení rozvoje vědy a techniky. Rovněž
v této oblasti se v plném rozsahu má uplatnit
tvůrčí účast příslušných
orgánů obou republik na přípravě
a na realizaci koncepcí a plánů.
Dalším významným úsekem, kde
dochází ke změnám, je oblast kontroly.
Návrh ústavního zákona v článku
28 a/ zařazuje kontrolu do společné působnosti
ČSSR a obou republik. Rozdělení kompetence
je provedeno tak, aby působnost federace na úseku
kontroly odpovídala působnostem svěřeným
federaci na ostatních úsecích.
Článek 37 odst. 2 směřuje do působnosti
federace v zákonodárství týkajícím
se cestovních dokladů. Je dán skutečností,
že význam a rozvoj cestovního ruchu vyžaduje
jednotné provádění.
Článek 37 odst. 3 rozšiřuje zásadní
zákonodárnou působnost Federálního
shromáždění o otázky bydlení,
tvorby životního prostředí, vyřizování
stížností a podnětů pracujících
a o věci spořitelen a pojišťoven. Tím
se přesunuje řada legislativních opatření
do úrovně federace, což znamená, že
u republikových zastupitelských orgánů
vedle jejich vlastní legislativní pravomoci vystupuje
nyní do popředí jejich zákonodárná
iniciativa a právo vyjadřovat se k návrhům
zásad a zákonů Federálního
shromáždění.
Článek 42 doplňuje a zpřesňuje,
ve kterých případech platí zákaz
majorizace. Tyto úpravy odpovídají změnám
uvedeným v ostatních částech návrhu
zákona, který zachovává princip zákazu
majorizace.
Dále návrh ruší funkci státních
tajemníků ve federálních ministerstvech.
Tato změna se promítá do ustanovení
čl. 61 a 67. Přispívá se tak k institucionálnímu
zjednodušení státní administrativy.
V této souvislosti je třeba uvést, že
novela ruší nynější federální
výbory, které budou napříště
federálními ministerstvy.
Integrační tendence, které byly vyjádřeny
již v úvodních ustanoveních návrhu
zákona, jsou obsaženy zejména také v
čl. 76. Tento článek všeobecně
stanoví, že vláda ČSSR bude koordinovat
řešení otázek vyplývajících
z potřeby jednotného zabezpečování
státní politiky federace na celém území
ČSSR. Konkrétně se federální
vláda zmocňuje zřizovat si v dohodě
s národními vládami potřebné
koordinační orgány.
Pro svou koordinační činnost a zároveň
pro větší pružnost své běžné
rozhodovací agendy si může vláda ČSSR
podle čl. 77 zřídit jako svůj orgán
předsednictvo vlády ČSSR. Rovněž
vlády ČSR a SSR mají podle novelizovaného
čl. 137 právo vytvořit si pro výkon
své běžné a rozhodovací agendy
předsednictvo vlády.
Je velmi pozoruhodné, že návrh zakotvuje v
čl. 85a právo federální vlády
sistovat, pozastavit, popř. přímo zrušit
akty národních vlád, pokud by odporovaly
rozhodnutím federální vlády vydaným
v rámci její působnosti.
Potud přehled změn.
Závěrem bych považoval za vhodné zdůraznit,
že návrh na změnu a doplnění
ústavního zákona o čs. federaci předložila
vláda ČSSR jako výsledek úzké
spolupráce s vládami ČSR a SSR. Přijetí
tohoto návrhu může významně přispět
ke vztahům úzké spolupráce mezi federálními
a národními orgány a k dalšímu
úspěšnému rozvoji čs. federace.
Myslím, že bez výhrady můžete souhlasit
se závěry, jaké k návrhu učinily
výbory, jejichž jménem zde hovořím.
Česká národní rada je si zajisté
vědoma toho, že některé kusy její
dosavadní působnosti se přenášejí
nyní na orgány federální. Nedává
se však ovládat falešným institucionálním
patriotismem, aby tomu snad bránila. Naše tisíciletá
česká národní státnost je dnes
zároveň do té míry leninsky internacionální,
že ochotně otevírá dveře tendencím
k posílení federálních orgánů,
tendencím, jež jsou dnes přirozené a
samozřejmé, neboť vyvěrají ze
společných ekonomických i jiných nezbytností
obou našich národů. v tom je, ve srovnání
s rokem 1968, kus konsolidace, konsolidace, jež se na úsecích
ústavně právních jeví jako
zdravá reintegrace.
Mám za to, že všechna jednotlivá ustanovení,
která jsem stručně komentoval, dále
rozvíjejí a naplňují principy čs.
federace založené na marxisticko-leninské teorii
politických vztahů v našem státě
a že respektují politickou tezi, resp. praktický
poznatek o tom, že se federalizace celkově osvědčila,
ale že je třeba odstraňovat její slabiny
a nedostatky a tím naši Československou socialistickou
republiku jako společný stát Čechů
a Slováků dále upevňovat.
Společný návrh výborů ústavně
právního, pro plán a rozpočet, průmyslového,
pro obchod, dopravu, pošty a telekomunikace stanoviska České
národní rady, který máte před
sebou - byl vám dnes rozdán jako tisk č.
91 - vychází právě z úvah,
které jsem přednesl. Jeho závěr zní:
"Česká národní rada se plně
přihlašuje k předloženému vládnímu
návrhu ústavního zákona a doporučuje
Federálnímu shromáždění
ČSSR jeho schválení."
Jako zpravodaj doporučuji jeho přijetí.
Místopředseda ČNR dr. Ambruz: Děkuji
zpravodaji posl. prof. dr. Vaněčkovi za jeho zpravodajskou
zprávu. Můžeme přistoupit k rozpravě.
Do rozpravy se přihlásili poslanci: František
Židlický, František Toman, Heda Kolaříková,
Josef Toman, Věroslav Jedlička.
Dávám slovo prvnímu z nich, posl. Židlickému.
Posl. Židlický: Vážená Česká
národní rado, projednáváme dnes vládní
návrh na změnu ústavního zákona
č. 143/1968 Sb., o československé federaci.
Ze souhrnného zhodnocení vyplývá,
že federativní uspořádání
se zásadně osvědčilo, ale v některých
oblastech je nutno po získaných zkušenostech
provést úpravy.
Při projednávání vládního
návrhu v průmyslovém výboru ČNR
byl zájem a pozornost poslanců zaměřen
především do oblasti ekonomiky.
Vládní návrh změn a doplňků
zákona o čs. federaci vychází z objektivně
se prosazujících integračních tendencí
v celosvětovém hospodářském
vývoji a aplikuje je na podmínky ČSSR v souladu
s politickými závěry, které vyplývají
z usnesení ÚV KSČ a vyúsťují
potom v konkrétní formulace, směřující
k prosazení integrační úlohy nejen
v ekonomice, ale i v ostatních oblastech státní
politiky. Tyto skutečnosti prolínají celý
soubor vládních návrhů, které
budou předkládány k projednání
a schválení v návaznosti na ústavní
zákon. Směřují všechny k lepší
a efektivnější práci celého státního
systému.
Předložený vládní návrh
důsledně sleduje upevnění funkce socialistického
státu. Cílem je dosáhnout racionální
dělby funkcí a možnost kvalitního zvládnutí
vymezených okruhů problematiky příslušných
článků státní administrativy.
Jde tedy o to, aby mechanismus fungování federálního
státoprávního uspořádání
pracoval koordinovaně se znalostí stanovisek federálních
i národních. Aby pracoval včasně,
kvalitně a hospodárně. Aby předcházel
se znalostí věci možným konfliktním
situacím při tvorbě rozhodnutí. Aby
měl přesně vymezené kompetence a odpovědnost
a vedl k posílení koncepční úlohy
federálního centra. Aby účinně
využíval vzájemného toku informací
a výsledku kontroly a umožňoval zásahy
všude tam, kde dochází k porušování
zákonnosti a státní disciplíny.
Již ze srovnání vládního návrhu
jednoznačně plyne, že nejvíce změn
je orientováno na potřebné úpravy
působnosti federace, a to zejména v oblasti působnosti
společné. Přitom těžiště
změn spočívá v posílení
integrující úlohy federace v ekonomice.
Z měny směřují k posílení
koncepční a plánovací funkce federace
a jejích orgánů. Snahou je vytvořit
podmínky pro plné využití všech
nástrojů řízení ekonomiky.
Hlavní důraz je položen na upevnění
a propracování ucelené soustavy národohospodářských
plánů, jako souhrnného rozboru nástrojů
komplexní hospodářské politiky federace.
Přitom ve vládních návrzích
se plně uplatňuje požadavek součinnosti
federálních a republikových orgánů
při tvorbě a realizaci plánů. Zdůrazňuje
se priorita závaznosti úkolů stanovených
národohospodářskými plány a
vytvářejí se podmínky pro účinnou
kontrolu a sankce proti porušování závazných
direktiv.
Ideovým východiskem změn v ekonomické
oblasti je zákonné zakotvení konstatace,
že hospodářství ČSSR je jednotné.
Významná je skutečnost, že v plném
rozsahu se naplňuje působnost čs. federace
v oblasti zahraničně hospodářských
vztahů. Z nového pojetí zde vyplývá,
že do působnosti federace se nyní soustředí:
Stanovení i realizace zahraniční obchodní
politiky, řízení hospodářské
spolupráce se zahraničím a výkon státní
správy v oblasti zahraničního obchodu.
K vytvoření systému závazného
řízení hlavních výzkumných
a rozhodujících realizačních úkolů
technického rozvoje a investiční výstavby,
směřují úpravy v článku
21.
V oblasti průmyslu budou napříště
působit 2 federální ministerstva, a to federální
ministerstvo hutnictví a strojírenství a
federální ministerstvo paliv a energetiky. Jejich
působnost je vymezena. Za zmínku stojí skutečnost,
že státní energetická inspekce bude
podřízena federálnímu ministerstvu
paliv a energetiky, zatímco oblast geologie není
zahrnuta do působnosti federálního ministerstva
paliv a energetiky.
Předpokládá se vytvoření Výboru
lidové kontroly ČSSR. Kontrola tak bude zařazena
do společné působnosti federace a republik.
Výbor lidové kontroly bude pracovat v čele
s členem vlády. Bude pracovat podle zásadních
pokynů vlády ČSSR a především
pro ni bude provádět kontrolu tak, jak se pro realizaci
celkové státní politiky bude jevit účelné.
V tomto smyslu je třeba chápat i to, že federální
kontrola bude vybavena právem kontrolovat provádění
realizačních aktů vlád republik, které
jsou provedením zásadní směrnice vlády
ČSSR. Bude umožněno rovněž provádět
společné akce federálních orgánů
a orgánů republik na úseku kontroly.
Soudružky a soudruzi poslanci! Tolik jsem chtěl zdůraznit
k vládnímu návrhu z hledisek, jak je projednával
průmyslový výbor ČNR, jehož jednání
vyvrcholilo vyjádřením souhlasu s celým
vládním návrhem ústavního zákona.
Doporučuji proto plénu České národní
rady, aby předložený návrh stanoviska
České národní rady schválilo.