Čtvrtek 9. července 1970

Možnosti úspor se jeví u i rozpočtových organizací a příspěvkových organizací ministerstva zemědělství a výživy. Řada prověrek potvrdila, že odpovědnějším hodnocením finanční situace těchto organizací již při samostatném sestavování rozpočtu bude možno vzhledem k dosahovaným hospodářským výsledkům převést některé rozpočtové organizace na hospodářské organizace, případně docílit u příspěvkových organizací vyšších příjmů. I přes poměrně značně příznivé výsledky, kterých zemědělství dosáhlo, jsme si vědomi toho, že i v tomto odvětví existují ještě značné potenciální rezervy přímo ve výrobě. Postupně při projednávání jednotlivých problémů ve výboru České národní rady pro zemědělství a výživu na tyto existující rezervy poukazujeme a současně ukazujeme na to, jakými cestami by bylo možno tyto rezervy ve prospěch odvětví i celého národního hospodářství mobilizovat. Hlavní cestu spatřujeme především v tom, na všech úsecích výroby i jejího řízení uplatnit rychle, cílevědomě a na základě promyšlených koncepcí opatření k celkové racionalizaci a tím i zvýšení efektivnosti výroby v podnicích a organizacích zemědělsko-potravinářského komplexu. Hlavním předpokladem je ovšem důsledné plnění povinností zejména inputových odvětví vůči zemědělství a výživě. Jde především o otázky kvalitní a našim podmínkám odpovídající mechanizace a zemědělské výroby a tím i alespoň částečné nahrazení úbytku pracovních sil, který nadále pokračuje. Pro ilustraci uvádím, že jen v České socialistické republice se očekává v nejbližších 5 letech úbytek pracovníků v zemědělství zhruba ve výši 50 tisíc lidí.

V lesním hospodářství byly v r. 1960 splněny celoroční výkony na 103,6 % i za podmínek, že bylo nutno zpracovat značnou část kalamitního dříví, kde výše kalamity dosáhla 2838 tis. plm., tj. 37,4 % celkové těžby v loňském roce. I přes ztížené podmínky letošní zimy se podařilo zabezpečit bezporuchové zásobování národního hospodářství dřevní surovinou. Obdobně jako v uplynulých letech však zůstaly úkoly pěstební činnosti.

Ve vodním hospodářství je možné kladně hodnotit zlepšené hospodářské výsledky, např. v oboru vodních toků, kde byl plán výkonů překročen o 6,8 %. Vztah rozpočtové kapitoly ministerstva lesního a vodního hospodářství vůči státnímu rozpočtu v r. 1969 se podařilo zlepšit oproti schválenému rozpočtu o 150 mil. Kčs. Na tom se podílí jednak úspora výdajů rozpočtových organizací a přijatá úsporná opatření vlády, jednak i vyšší odvody hospodářských organizací v důsledku jejich zlepšených hospodářských výsledků.

Trvalá závislost obou odvětví na státním rozpočtu je zejména v investiční výstavbě. Důchodová situace podniků lesního hospodářství se soustavně zhoršuje a pak roste jejich investiční úvěrová zadluženost. Začátkem r. 1970 vzrostla jejich úvěrová zadluženost na 180 mil. Kčs a očekává se, že koncem r. 1970 se téměř zdvojnásobí. Mám zato, že by se tato otázka měla urychleně řešit. Cesta řešení přes zvyšování cen surového dřeva je velmi obtížná, a proto by mělo ministerstvo financí společně s ministerstvem lesního a vodního hospodářství najít jiné formy řešení současné obtížné důchodové situace lesních podniků, zejména pokud jde o investiční výstavbu.

Na závěr několik slov k účelovým fondům vodního hospodářství a ochrany ovzduší. Tyto fondy prokazují za své krátké existence dvou let významnou úlohu při řešení složitých otázek čistoty vody a ovzduší. Dosavadní metody prosazování výstavby čistíren odpadních vod a odlučovacích zařízení, zajišťujících čistotu ovzduší, byly doplněny o ekonomické nástroje vytvářející podmínky pro investiční výstavbu, odstraňující znečištění vody i ovzduší. Podnikům a organizacím, které způsobují znečištění, jsou poskytovány z fondu dotace na financování samostatných investičních akcí. Mám za to, že by bylo třeba, aby ministerstvo lesního a vodního hospodářství spolu s ministerstvem plánování a ministerstvem financí řešilo tuto problematiku, spojenou s investiční výstavbou čistících zařízení s tím, zda by nebylo vhodné stanovit samostatný plán investiční výstavby čistících zařízení, aby prostředky určené na tyto investice nebyly používány na jinou účelovou výstavbu. Toto zdůrazňuji proto, že čistota vod a ovzduší je důležitým společenským faktorem ovlivňujícím zdraví člověka a tím i ekonomickou oblast našeho národního hospodářství.

Místopředseda dr. Ambruz: Děkuji posl. ing. Bencovi za jeho vystoupení. Soudružky a soudruzi, další písemné přihlášky do diskuse nejsou. Hodlá ještě někdo z poslanců vystoupit v rozpravě? /Nikdo se nehlásil./ Do rozpravy se již nikdo nehlásí, dávám slovo ministru financí soudruhu ing. Lérovi.

Ministr financí ČSR ing. Lér: Vážené soudružky a soudruzi, odezněly zde závažné připomínky a podněty z oblastí, které jsou předmětem neustálé pozornosti české vlády, Pokud jde o problematiku pracovních sil, dospíváme k názoru, že situace na tomto úseku je natolik vážná, že naše dosavadní regulační opatření budeme muset prohloubit, že budeme muset zvýšit úlohu celého státního mechanismu a jeho vliv na rozdělení pracovních sil. Současně se domnívám, že budeme muset pro to vytvářet i vhodné ekonomické podmínky. Velmi shodně se vyskytuje i otázka. že by neměla nadále platit v tomto rozsahu daň z objemu mezd, abychom více působili na využívání pracovní síly a zároveň dospíváme k názoru, že systém hospodaření se mzdami by měl být takový, aby podporoval úsporu pracovních sil na všech úsecích. Je to oblast, která je prakticky neustále na pořadu jednání vlády v souvislosti s přípravou plánu na rok 1971 a s přípravou 5. pětiletky.

Pokud jde o nemocnost, byla přijata některá administrativní a kontrolní i výchovná opatření, abychom vývoj nemocnosti do určité míry regulovali. Nedospěli jsme dosud k účinným nástrojům, jak v této oblasti působit. Domníváme se také, že vyšší nemocnost je ovlivněna doznívající situací v oblasti politické.

Řada příspěvků byla zde pronesena na téma ochrany národního majetku. My se budeme touto otázkou velmi vážně a důkladně zabývat, jak jsem uvedl, ve II. pololetí. Chtěl bych však, aby bylo předběžně vzato na vědomí, že otázka stavebnictví, stavebních prací a stavebního materiálu je jednou z nejcitlivějších, nejpalčivějších a nejméně uzavřených míst celé pětiletky i plánu na rok 1971. Tato otázka nás staví před velmi vážné rozhodování, jak zabezpečit nezbytné minimum v palivoenergetické bilanci, jak zabezpečit nezbytné úkoly v komplexní bytové výstavbě. Prosím, aby to bylo vzato na vědomí, že při projednávání určitých otázek, které nám leží na srdci a kde bychom velmi rádi viděli nápravu, musíme někdy i s bolavým srdcem určovat určitou prioritu a pořadí. Nepochybně však národní majetek, ve kterém je ztělesněna práce všech pracujících, je takovou kategorií, kterou se vláda bude všestranně zabývat. Prosím, aby byly vzaty na vědomí určité podmíněnosti této i jiných otázek zde diskutovaných a otázek to velmi citlivých pro široké vrstvy občanů, ale zároveň otázek, které mají někdy omezení v kapacitách, materiálu, ve finančních prostředcích apod. Chtěl bych vás ujistit, že vláda při řešení svých úkolů zejména v souvislosti s přípravou plánu a rozpočtu na příští rok i s přípravou 5. pětiletky bude mít na paměti připomínky i podněty, které zde odezněly a jejich využití zejména v tom smyslu, jak dokončit konsolidační proces a převést celý život společnosti a také ekonomickou základnu na perspektivní harmonický rozvoj.

Místopředseda ČNR dr. Ambruz: Děkuji ministru soudruhu ing. Lérovi. Vzhledem k tomu, že není dalších požadavků na vystoupení v rozpravě, žádám zpravodaje soudruha poslance Veltruského, aby přednesl závěrečné slovo.

Posl. prof. dr. Veltruský: Vážený soudruhu místopředsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, vyslechli jste řadu podnětů a konkretizací myšlenek, které byly jak ve zpravodajské zprávě, tak v rozpočtovém expozé ministra financí uváděny. Tyto myšlenky a podněty - myslím podle názoru shodného nás všech - vedly k prohloubení, mnohdy k ostřejší nebo přesnější formulaci myšlenek a námětů. které ve zprávách byly obsaženy a mnohdy ukazovaly velmi dramaticky na zdroje, o které se naše společnost ochuzuje a které by mohla mobilizovat. V podstatě však žádný z nich se nevyslovil proti návrhu, ani nepodal pozměňovací návrh, pokud jde o schválení státního závěrečného účtu za rok 1969. Soudím tedy, že se mohu vzdát závěrečného slova a požádat vás, abyste ve smyslu návrhu výboru pro plán a rozpočet a výboru pro národní výbory a národnosti vyjádřili hlasováním, že s tímto návrhem souhlasíte.

Místopředseda ČNR dr. Ambruz: Děkuji soudruhu prof. dr. Veltruskému.

Soudružky a soudruzi, můžeme přistoupit k hlasování. Doporučuji, abychom postupovali tím způsobem, že budeme hlasovat o návrhu usnesení, jak je obsaženo ve společné zprávě obou výborů České národní rady /tisk č. 79/, která vám byla předložena a do níž je zapracován i příslušný vládní návrh usnesení.

Jsou nějaké námitky proti tomuto postupu? /Nebyly./

Nejsou. Kdo tedy souhlasí s předloženým návrhem obou výborů /tisk 79/ na usnesení České národní rady, kterým Česká národní rada schvaluje podle článku 107 odst. 1 písm. d/ ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, státní závěrečný účet České socialistické republiky, závěrečné účty státních fondů ČSR a závěrečný účet státní pokladny ČSR za rok 1969, dále bere na vědomí rozpočtové přebytky národních výborů za rok 1969 a doporučuje vládě České socialistické republiky opatření k nápravě zjištěných nedostatků, nechť zvedne ruku! /Děje se./

Je někdo proti? /Nikdo./

Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./

Děkuji. Tím Česká národní rada projednala a schválila státní závěrečný účet České socialistické republiky za rok 1969.

Přerušuji, soudružky a soudruzi, nyní schůzi České národní rady do 17.00 hod.

/Schůze přerušena v 16.48 hod. a opět zahájena v 17.05 hod./

Předseda ČNR E. Erban: Soudružky a soudruzi, zahajuji přerušenou schůzi České národní rady. Třetím bodem schváleného pořadu je

III

Společný návrh ústavně právního výboru a výboru pro právní ochranu občanů na zproštění některých soudců z povolání soudcovské funkce

Navrhuji, aby projednávání tohoto bodu pořadu bylo podle § 24 odst. 2 jednacího řádu ČNR sloučeno s projednáváním 4. bodu pořadu, kterým je

IV

Návrh ministra spravedlnosti ČSR na odvolání některých soudců z povolání ze soudcovské funkce

Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu projednávání těchto bodů pořadu? /Nebyly./ Děkuji, projednávání bude tedy sloučeno.

Dávám nyní slovo společnému zpravodaji ústavněprávního výboru a výboru pro právní ochranu občanů poslanci dr. Jaroslavu Srbovi.

Posl. dr. Srb: Vážený soudruhu předsedo, vážení soudruzi poslanci a soudružky poslankyně České národní rady.

Ústavněprávní výbor ČNR na společné schůzi s výborem pro právní ochranu občanů projednal dne 1. července 1970 za přítomnosti ministra spravedlnosti ČSR dr. Němce jak žádosti 22 soudců z povolání o zproštění soudcovské funkce, tak návrh ministra spravedlnosti ČSR na odvolání 11 soudců z povolání ze soudcovské funkce pro porušování povinností, jednoho ze zdravotních důvodů a 9 proto, že dosáhli věku 65 let.

Projednání obou bodů je spojeno a soudruh ministr dr. Němec odůvodní návrh, s nímž oba výbory projevily jednomyslný souhlas. Jde o návrh, který jsme obdrželi jako tisk č. 81.

Pokud jde o žádosti soudců z povolání o zproštění soudcovské funkce, stanoví zákon o organizaci soudů a o volbách soudců v § 52, že soudce může být na svou žádost soudcovské funkce zproštěn. Před rozhodnutím je třeba si vyžádat stanovisko ústředního orgánu, pověřeného správou příslušného soudu, tj. ministra spravedlnosti. Podle § 44 a/ pak o zproštění soudce z funkce, stejně o odvolání, rozhoduje orgán, který soudce zvolil, popř. ustanovil. Tímto orgánem je Česká národní rada podle platného právního stavu.

Obě zákonné náležitosti, tj. žádost podaná soudcem a vyjádření ministra spravedlnosti, jsou splněny u soudců vyjmenovaných v tisku č. 80. Nově došla pak žádost dr. Jana Maláška, soudce z povolání Městského soudu v Praze, ze dne 10. 6. 1970. Dr. Malášek odchází do starobního důchodu. I v tomto případě ministr spravedlnosti dal své vyjádření, že u tohoto soudce je splněn důvod pro jeho zproštění funkce soudce z povolání.

Oba výbory ke zproštění soudců z povolání z funkce vyslovily svůj souhlas. Doporučuji proto, aby Česká národní rada přijala usnesení, a to:

1. na zproštění soudců jmenovaných v tisku č. 80 s rozšířením o zproštění dr. Jana Maláška, jak v návrhu ministra spravedlnosti bylo odůvodněno,

2. na odvolání soudců jmenovaných v tisku 81.

Předseda ČNR E. Erban: Děkuji poslanci dr. Srbovi za jeho zprávu. K projevu se přihlásil ministr spravedlnosti ČSR dr. Jan Němec. Prosím soudruha ministra, aby se ujal slova.

Ministr spravedlnosti dr. Němec: Soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci, od podzimu 1969 byl prováděn rozbor kádrového stavu soudců z povolání, který měl sloužit jako příprava kádrového zajištění chystaných voleb soudců.

Na základě výsledků tohoto rozboru politicko-odborného hodnocení jednotlivých soudců z povolání a v souvislosti s výsledky prováděných pohovorů k výměně stranických průkazů po projednání s příslušnými politickými orgány předkládám plénu České národní rady návrh na odvolání 21 soudců z povolání z jejich funkce, tak jak byli uvedeni v tisku 81.

Jde v prvé řadě o 11 soudců, kteří jsou uvedeni pod bodem I a kteří jsou odvoláváni podle § 51 odst. 1, písm. a/ pro porušení soudcovských povinností. Především je to dr. Rok, který soustavně neplnil pracovní úkoly, a další pak pod I uvedení, kteří nezabezpečovali při výkonu soudcovské funkce plnění úkolů, uložených soudcům na úseku ochrany socialistického státu, jeho politického zřízení a vztahu k státům světové socialistické soustavy i na úseku ochrany jeho ekonomiky a politických, rodinných, pracovních, politických i majetkových práv občanů. Porušili tak povinnosti, uložené jim v ustanovení § 2 zákona o organizaci soudů, o volbách soudců i ustanovení § 1 zákona č. 142/61 Sb. ve znění zákona č. 157/1969 Sb. o kárné odpovědnosti soudců z povolání a zpronevěřili se i slibu, který po svém zvolení složili a jímž se zavázali být věrni republice a věci socialismu, řídit se ústavou a ostatními zákony a vykládat je v souladu se socialistickým právním vědomím.

Pokud jde o soudce uvedeného pod bodem II, je odvoláván pro špatný zdravotní stav podle § 51 odst. 1 písm. b/ citovaného zákona a dalších 9 soudců, protože dosáhli věku 65 let a je tedy splněna podmínka § 51, odst. 1 písm. c/ citovaného zákona.

Soudružky a soudruzi, dovolte mi ještě jednu poznámku. V dalším pořadí jednání České národní rady je předložen návrh na volbu soudců Nejvyššího soudu ČSR, Městského soudu v Praze a krajských soudů, obvodních a okresních soudů. Návrh představuje zhruba 55 % soudců z povolání těchto soudů a bude-li vámi schválen, umožní mi, abych ve smyslu zákona prohlásil 3 krajské soudy a zhruba 50 % obvodních a okresních soudů za zvolené vzhledem k tomu, že počet soudců z povolání i počet soudců z lidu zajišťuje nezbytně potřebný chod těchto soudů. V ostatních případech předložím předsednictvu ústředního výboru Národní fronty ČSR postupně návrh tak, aby mohl být projednán na příštích zasedáních pléna České národní rady.

Odvolání, zproštění z funkce i volba nových soudců vytváří předpoklady pro stabilitu české justice a současně pro to, aby průběh konsolidačního procesu byl intenzívnější a vytvořil pozitivní předpoklady pro práci soudů České socialistické republiky.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP