Možnosti úspor se jeví u i rozpočtových
organizací a příspěvkových
organizací ministerstva zemědělství
a výživy. Řada prověrek potvrdila, že
odpovědnějším hodnocením finanční
situace těchto organizací již při samostatném
sestavování rozpočtu bude možno vzhledem
k dosahovaným hospodářským výsledkům
převést některé rozpočtové
organizace na hospodářské organizace, případně
docílit u příspěvkových organizací
vyšších příjmů. I přes
poměrně značně příznivé
výsledky, kterých zemědělství
dosáhlo, jsme si vědomi toho, že i v tomto
odvětví existují ještě značné
potenciální rezervy přímo ve výrobě.
Postupně při projednávání jednotlivých
problémů ve výboru České národní
rady pro zemědělství a výživu
na tyto existující rezervy poukazujeme a současně
ukazujeme na to, jakými cestami by bylo možno tyto
rezervy ve prospěch odvětví i celého
národního hospodářství mobilizovat.
Hlavní cestu spatřujeme především
v tom, na všech úsecích výroby i jejího
řízení uplatnit rychle, cílevědomě
a na základě promyšlených koncepcí
opatření k celkové racionalizaci a tím
i zvýšení efektivnosti výroby v podnicích
a organizacích zemědělsko-potravinářského
komplexu. Hlavním předpokladem je ovšem důsledné
plnění povinností zejména inputových
odvětví vůči zemědělství
a výživě. Jde především
o otázky kvalitní a našim podmínkám
odpovídající mechanizace a zemědělské
výroby a tím i alespoň částečné
nahrazení úbytku pracovních sil, který
nadále pokračuje. Pro ilustraci uvádím,
že jen v České socialistické republice
se očekává v nejbližších
5 letech úbytek pracovníků v zemědělství
zhruba ve výši 50 tisíc lidí.
V lesním hospodářství byly v r. 1960
splněny celoroční výkony na 103,6
% i za podmínek, že bylo nutno zpracovat značnou
část kalamitního dříví,
kde výše kalamity dosáhla 2838 tis. plm., tj.
37,4 % celkové těžby v loňském
roce. I přes ztížené podmínky
letošní zimy se podařilo zabezpečit
bezporuchové zásobování národního
hospodářství dřevní surovinou.
Obdobně jako v uplynulých letech však zůstaly
úkoly pěstební činnosti.
Ve vodním hospodářství je možné
kladně hodnotit zlepšené hospodářské
výsledky, např. v oboru vodních toků,
kde byl plán výkonů překročen
o 6,8 %. Vztah rozpočtové kapitoly ministerstva
lesního a vodního hospodářství
vůči státnímu rozpočtu v r.
1969 se podařilo zlepšit oproti schválenému
rozpočtu o 150 mil. Kčs. Na tom se podílí
jednak úspora výdajů rozpočtových
organizací a přijatá úsporná
opatření vlády, jednak i vyšší
odvody hospodářských organizací v
důsledku jejich zlepšených hospodářských
výsledků.
Trvalá závislost obou odvětví na státním
rozpočtu je zejména v investiční výstavbě.
Důchodová situace podniků lesního
hospodářství se soustavně zhoršuje
a pak roste jejich investiční úvěrová
zadluženost. Začátkem r. 1970 vzrostla jejich
úvěrová zadluženost na 180 mil. Kčs
a očekává se, že koncem r. 1970 se téměř
zdvojnásobí. Mám zato, že by se tato
otázka měla urychleně řešit.
Cesta řešení přes zvyšování
cen surového dřeva je velmi obtížná,
a proto by mělo ministerstvo financí společně
s ministerstvem lesního a vodního hospodářství
najít jiné formy řešení současné
obtížné důchodové situace lesních
podniků, zejména pokud jde o investiční
výstavbu.
Na závěr několik slov k účelovým
fondům vodního hospodářství
a ochrany ovzduší. Tyto fondy prokazují za
své krátké existence dvou let významnou
úlohu při řešení složitých
otázek čistoty vody a ovzduší. Dosavadní
metody prosazování výstavby čistíren
odpadních vod a odlučovacích zařízení,
zajišťujících čistotu ovzduší,
byly doplněny o ekonomické nástroje vytvářející
podmínky pro investiční výstavbu,
odstraňující znečištění
vody i ovzduší. Podnikům a organizacím,
které způsobují znečištění,
jsou poskytovány z fondu dotace na financování
samostatných investičních akcí. Mám
za to, že by bylo třeba, aby ministerstvo lesního
a vodního hospodářství spolu s ministerstvem
plánování a ministerstvem financí
řešilo tuto problematiku, spojenou s investiční
výstavbou čistících zařízení
s tím, zda by nebylo vhodné stanovit samostatný
plán investiční výstavby čistících
zařízení, aby prostředky určené
na tyto investice nebyly používány na jinou
účelovou výstavbu. Toto zdůrazňuji
proto, že čistota vod a ovzduší je důležitým
společenským faktorem ovlivňujícím
zdraví člověka a tím i ekonomickou
oblast našeho národního hospodářství.
Místopředseda dr. Ambruz: Děkuji posl.
ing. Bencovi za jeho vystoupení. Soudružky a soudruzi,
další písemné přihlášky
do diskuse nejsou. Hodlá ještě někdo
z poslanců vystoupit v rozpravě? /Nikdo se nehlásil./
Do rozpravy se již nikdo nehlásí, dávám
slovo ministru financí soudruhu ing. Lérovi.
Ministr financí ČSR ing. Lér: Vážené
soudružky a soudruzi, odezněly zde závažné
připomínky a podněty z oblastí, které
jsou předmětem neustálé pozornosti
české vlády, Pokud jde o problematiku pracovních
sil, dospíváme k názoru, že situace
na tomto úseku je natolik vážná, že
naše dosavadní regulační opatření
budeme muset prohloubit, že budeme muset zvýšit
úlohu celého státního mechanismu a
jeho vliv na rozdělení pracovních sil. Současně
se domnívám, že budeme muset pro to vytvářet
i vhodné ekonomické podmínky. Velmi shodně
se vyskytuje i otázka. že by neměla nadále
platit v tomto rozsahu daň z objemu mezd, abychom více
působili na využívání pracovní
síly a zároveň dospíváme k
názoru, že systém hospodaření
se mzdami by měl být takový, aby podporoval
úsporu pracovních sil na všech úsecích.
Je to oblast, která je prakticky neustále na pořadu
jednání vlády v souvislosti s přípravou
plánu na rok 1971 a s přípravou 5. pětiletky.
Pokud jde o nemocnost, byla přijata některá
administrativní a kontrolní i výchovná
opatření, abychom vývoj nemocnosti do určité
míry regulovali. Nedospěli jsme dosud k účinným
nástrojům, jak v této oblasti působit.
Domníváme se také, že vyšší
nemocnost je ovlivněna doznívající
situací v oblasti politické.
Řada příspěvků byla zde pronesena
na téma ochrany národního majetku. My se
budeme touto otázkou velmi vážně a důkladně
zabývat, jak jsem uvedl, ve II. pololetí. Chtěl
bych však, aby bylo předběžně vzato
na vědomí, že otázka stavebnictví,
stavebních prací a stavebního materiálu
je jednou z nejcitlivějších, nejpalčivějších
a nejméně uzavřených míst celé
pětiletky i plánu na rok 1971. Tato otázka
nás staví před velmi vážné
rozhodování, jak zabezpečit nezbytné
minimum v palivoenergetické bilanci, jak zabezpečit
nezbytné úkoly v komplexní bytové
výstavbě. Prosím, aby to bylo vzato na vědomí,
že při projednávání určitých
otázek, které nám leží na srdci
a kde bychom velmi rádi viděli nápravu, musíme
někdy i s bolavým srdcem určovat určitou
prioritu a pořadí. Nepochybně však národní
majetek, ve kterém je ztělesněna práce
všech pracujících, je takovou kategorií,
kterou se vláda bude všestranně zabývat.
Prosím, aby byly vzaty na vědomí určité
podmíněnosti této i jiných otázek
zde diskutovaných a otázek to velmi citlivých
pro široké vrstvy občanů, ale zároveň
otázek, které mají někdy omezení
v kapacitách, materiálu, ve finančních
prostředcích apod. Chtěl bych vás
ujistit, že vláda při řešení
svých úkolů zejména v souvislosti
s přípravou plánu a rozpočtu na příští
rok i s přípravou 5. pětiletky bude mít
na paměti připomínky i podněty, které
zde odezněly a jejich využití zejména
v tom smyslu, jak dokončit konsolidační proces
a převést celý život společnosti
a také ekonomickou základnu na perspektivní
harmonický rozvoj.
Místopředseda ČNR dr. Ambruz: Děkuji
ministru soudruhu ing. Lérovi. Vzhledem k tomu, že
není dalších požadavků na vystoupení
v rozpravě, žádám zpravodaje soudruha
poslance Veltruského, aby přednesl závěrečné
slovo.
Posl. prof. dr. Veltruský: Vážený
soudruhu místopředsedo, vážené
soudružky a soudruzi poslanci, vyslechli jste řadu
podnětů a konkretizací myšlenek, které
byly jak ve zpravodajské zprávě, tak v rozpočtovém
expozé ministra financí uváděny. Tyto
myšlenky a podněty - myslím podle názoru
shodného nás všech - vedly k prohloubení,
mnohdy k ostřejší nebo přesnější
formulaci myšlenek a námětů. které
ve zprávách byly obsaženy a mnohdy ukazovaly
velmi dramaticky na zdroje, o které se naše společnost
ochuzuje a které by mohla mobilizovat. V podstatě
však žádný z nich se nevyslovil proti
návrhu, ani nepodal pozměňovací návrh,
pokud jde o schválení státního závěrečného
účtu za rok 1969. Soudím tedy, že se
mohu vzdát závěrečného slova
a požádat vás, abyste ve smyslu návrhu
výboru pro plán a rozpočet a výboru
pro národní výbory a národnosti vyjádřili
hlasováním, že s tímto návrhem
souhlasíte.
Místopředseda ČNR dr. Ambruz: Děkuji
soudruhu prof. dr. Veltruskému.
Soudružky a soudruzi, můžeme přistoupit
k hlasování. Doporučuji, abychom postupovali
tím způsobem, že budeme hlasovat o návrhu
usnesení, jak je obsaženo ve společné
zprávě obou výborů České
národní rady /tisk č. 79/, která vám
byla předložena a do níž je zapracován
i příslušný vládní návrh
usnesení.
Jsou nějaké námitky proti tomuto postupu?
/Nebyly./
Nejsou. Kdo tedy souhlasí s předloženým
návrhem obou výborů /tisk 79/ na usnesení
České národní rady, kterým
Česká národní rada schvaluje podle
článku 107 odst. 1 písm. d/ ústavního
zákona č. 143/1968 Sb., o československé
federaci, státní závěrečný
účet České socialistické republiky,
závěrečné účty státních
fondů ČSR a závěrečný
účet státní pokladny ČSR za
rok 1969, dále bere na vědomí rozpočtové
přebytky národních výborů za
rok 1969 a doporučuje vládě České
socialistické republiky opatření k nápravě
zjištěných nedostatků, nechť zvedne
ruku! /Děje se./
Je někdo proti? /Nikdo./
Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./
Děkuji. Tím Česká národní
rada projednala a schválila státní závěrečný
účet České socialistické republiky
za rok 1969.
Přerušuji, soudružky a soudruzi, nyní
schůzi České národní rady do
17.00 hod.
/Schůze přerušena v 16.48 hod. a opět
zahájena v 17.05 hod./
Předseda ČNR E. Erban: Soudružky a soudruzi,
zahajuji přerušenou schůzi České
národní rady. Třetím bodem schváleného
pořadu je
Navrhuji, aby projednávání tohoto bodu pořadu
bylo podle § 24 odst. 2 jednacího řádu
ČNR sloučeno s projednáváním
4. bodu pořadu, kterým je
Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu
projednávání těchto bodů pořadu?
/Nebyly./ Děkuji, projednávání bude
tedy sloučeno.
Dávám nyní slovo společnému
zpravodaji ústavněprávního výboru
a výboru pro právní ochranu občanů
poslanci dr. Jaroslavu Srbovi.
Posl. dr. Srb: Vážený soudruhu předsedo,
vážení soudruzi poslanci a soudružky poslankyně
České národní rady.
Ústavněprávní výbor ČNR
na společné schůzi s výborem pro právní
ochranu občanů projednal dne 1. července
1970 za přítomnosti ministra spravedlnosti ČSR
dr. Němce jak žádosti 22 soudců z povolání
o zproštění soudcovské funkce, tak návrh
ministra spravedlnosti ČSR na odvolání 11
soudců z povolání ze soudcovské funkce
pro porušování povinností, jednoho ze
zdravotních důvodů a 9 proto, že dosáhli
věku 65 let.
Projednání obou bodů je spojeno a soudruh
ministr dr. Němec odůvodní návrh,
s nímž oba výbory projevily jednomyslný
souhlas. Jde o návrh, který jsme obdrželi jako
tisk č. 81.
Pokud jde o žádosti soudců z povolání
o zproštění soudcovské funkce, stanoví
zákon o organizaci soudů a o volbách soudců
v § 52, že soudce může být na svou
žádost soudcovské funkce zproštěn.
Před rozhodnutím je třeba si vyžádat
stanovisko ústředního orgánu, pověřeného
správou příslušného soudu, tj.
ministra spravedlnosti. Podle § 44 a/ pak o zproštění
soudce z funkce, stejně o odvolání, rozhoduje
orgán, který soudce zvolil, popř. ustanovil.
Tímto orgánem je Česká národní
rada podle platného právního stavu.
Obě zákonné náležitosti, tj.
žádost podaná soudcem a vyjádření
ministra spravedlnosti, jsou splněny u soudců vyjmenovaných
v tisku č. 80. Nově došla pak žádost
dr. Jana Maláška, soudce z povolání
Městského soudu v Praze, ze dne 10. 6. 1970. Dr.
Malášek odchází do starobního
důchodu. I v tomto případě ministr
spravedlnosti dal své vyjádření, že
u tohoto soudce je splněn důvod pro jeho zproštění
funkce soudce z povolání.
Oba výbory ke zproštění soudců
z povolání z funkce vyslovily svůj souhlas.
Doporučuji proto, aby Česká národní
rada přijala usnesení, a to:
1. na zproštění soudců jmenovaných
v tisku č. 80 s rozšířením o
zproštění dr. Jana Maláška, jak
v návrhu ministra spravedlnosti bylo odůvodněno,
2. na odvolání soudců jmenovaných
v tisku 81.
Předseda ČNR E. Erban: Děkuji poslanci
dr. Srbovi za jeho zprávu. K projevu se přihlásil
ministr spravedlnosti ČSR dr. Jan Němec. Prosím
soudruha ministra, aby se ujal slova.
Ministr spravedlnosti dr. Němec: Soudruhu předsedo,
soudružky a soudruzi poslanci, od podzimu 1969 byl prováděn
rozbor kádrového stavu soudců z povolání,
který měl sloužit jako příprava
kádrového zajištění chystaných
voleb soudců.
Na základě výsledků tohoto rozboru
politicko-odborného hodnocení jednotlivých
soudců z povolání a v souvislosti s výsledky
prováděných pohovorů k výměně
stranických průkazů po projednání
s příslušnými politickými orgány
předkládám plénu České
národní rady návrh na odvolání
21 soudců z povolání z jejich funkce, tak
jak byli uvedeni v tisku 81.
Jde v prvé řadě o 11 soudců, kteří
jsou uvedeni pod bodem I a kteří jsou odvoláváni
podle § 51 odst. 1, písm. a/ pro porušení
soudcovských povinností. Především
je to dr. Rok, který soustavně neplnil pracovní
úkoly, a další pak pod I uvedení, kteří
nezabezpečovali při výkonu soudcovské
funkce plnění úkolů, uložených
soudcům na úseku ochrany socialistického
státu, jeho politického zřízení
a vztahu k státům světové socialistické
soustavy i na úseku ochrany jeho ekonomiky a politických,
rodinných, pracovních, politických i majetkových
práv občanů. Porušili tak povinnosti,
uložené jim v ustanovení § 2 zákona
o organizaci soudů, o volbách soudců i ustanovení
§ 1 zákona č. 142/61 Sb. ve znění
zákona č. 157/1969 Sb. o kárné odpovědnosti
soudců z povolání a zpronevěřili
se i slibu, který po svém zvolení složili
a jímž se zavázali být věrni
republice a věci socialismu, řídit se ústavou
a ostatními zákony a vykládat je v souladu
se socialistickým právním vědomím.
Pokud jde o soudce uvedeného pod bodem II, je odvoláván
pro špatný zdravotní stav podle § 51 odst.
1 písm. b/ citovaného zákona a dalších
9 soudců, protože dosáhli věku 65 let
a je tedy splněna podmínka § 51, odst. 1 písm.
c/ citovaného zákona.
Soudružky a soudruzi, dovolte mi ještě jednu
poznámku. V dalším pořadí jednání
České národní rady je předložen
návrh na volbu soudců Nejvyššího
soudu ČSR, Městského soudu v Praze a krajských
soudů, obvodních a okresních soudů.
Návrh představuje zhruba 55 % soudců z povolání
těchto soudů a bude-li vámi schválen,
umožní mi, abych ve smyslu zákona prohlásil
3 krajské soudy a zhruba 50 % obvodních a okresních
soudů za zvolené vzhledem k tomu, že počet
soudců z povolání i počet soudců
z lidu zajišťuje nezbytně potřebný
chod těchto soudů. V ostatních případech
předložím předsednictvu ústředního
výboru Národní fronty ČSR postupně
návrh tak, aby mohl být projednán na příštích
zasedáních pléna České národní
rady.
Odvolání, zproštění z funkce
i volba nových soudců vytváří
předpoklady pro stabilitu české justice a
současně pro to, aby průběh konsolidačního
procesu byl intenzívnější a vytvořil
pozitivní předpoklady pro práci soudů
České socialistické republiky.