Ke škodě celého našeho národního
hospodářství a ke své vlastní
škodě si však naši občané
jako jednotlivci i jako pracovníci našich podniků
a organizací málo uvědomují, jaké
obrovské škody vznikají na našem společném
majetku v důsledku jeho nedostatečné ochrany
a udržování, nehledě na škody,
které vznikají jeho přímým
poškozováním a rozkrádáním.
Jde tu o hodnoty, které lze získat bez jakýchkoliv
vkladů dalších prostředků a prakticky
bez většího vynaložení lidské
práce. Jde přitom o problém, který
na jedné straně nelze ani zdaleka vyřešit
jen právními předpisy a směrnicemi,
na druhé straně však o problém řešitelný,
budou-li mít ke společnému majetku odpovědný
a poctivý vztah všichni občané naší
republiky, jimž záleží na tom, aby se
naše hospodářství úspěšně
rozvíjelo a aby se nám všem žilo lépe.
Výbor pro obchod, dopravu a telekomunikace měl příležitost
se zabývat výsledky kontroly ochrany a správy
národního majetku v silničním hospodářství.
Stav našich silnic je všeobecně znám a
je také zřejmé, že ho nelze zlepšit
jednorázovým a levným zásahem. Tím
spíše je třeba položit mimořádný
důraz na hospodárné vynakládání
prostředků na výstavbu a údržbu
silnic a na zvýšenou péči o ochranu
této důležité části národního
majetku. Především stav našich hlavních
silnic a městských komunikací postupně
přerůstá ve vážný ekonomicko-politický
problém zejména s ohledem na prudký rozvoj
nákladní a osobní automobilové dopravy,
k němuž došlo v posledních letech a který
se v příštím období ještě
dále zrychlí. Již dnes např. připadá
na jedno motorové vozidlo v Praze pouze 7 obyvatel. Situaci
na silnicích a komunikacích zhoršuje nejen
nedostatek investičních prostředků
a omezené limity pro zahajování staveb, ale
také značná nehospodárnost při
vynakládání prostředků na rekonstrukce
a opravy, porušování příslušných
právních a technických norem pro úpravu
a údržbu silnic, pro překopy a objížďky,
pro znečišťování a poškozování
vozovek, benevolentní postup odpovědných
orgánů a organizací, především
ve sféře působnosti národních
výborů vůči dodavatelským organizacím
provádějícím jakékoliv práce
na vozovkách a vůči všem uživatelům
silnic, špatně prováděná běžná
údržba, nedostatečná kontrola a přejímka
práce a řada dalších závad, jak
je zjistila podrobná prověrka Nejvyššího
kontrolního úřadu České socialistické
republiky.
Je nepochybné, že zvýšená péče
o tuto významnou součást našeho národního
majetku, kterou užíváme v té či
oné míře všichni, by se nám vyplatila.
Stačí si jen připomenout, že v České
socialistické republice máme 56 tisíc kilometrů
silnic, z toho 42 tisíc kilometrů s bezprašnou
úpravou, a že na jejich výstavbu a údržbu
vynakládáme v posledních letech částky
mezi 3 až 4 miliardami korun ročně. Víme,
že to nestačí a že v rámci těchto
prostředků je navíc, na rozdíl od
zahraničí, vynakládán příliš
velký podíl na údržbu a příliš
malý podíl na základní rekonstrukce
hlavních tahů. I tak jde však o prostředky
značné, které by se měly při
zvýšené hospodárnosti a zvýšené
ochraně kladně projevit v lepších podmínkách
pro provoz na silnicích.
Tato péče by se mohla a měla kladně
odrazit také ve větší bezpečnosti
provozu na silnicích. Situace u nás je v tomto směru
velmi nepříznivá a dopravní nehody
rostou nadále rychleji než počet motorových
vozidel. Jen v roce 1969 došlo v ČSR, mimo jiné
i z důvodu špatného stavu vozovek, k 56 877
dopravním nehodám, při nichž bylo usmrceno
1758 osob, těžce zraněno 9258 osob a lehce
zraněno 29 727 osob. Hmotné škody při
tom způsobené přesáhly 296 miliónů
Kčs.
Domnívám se proto, a ve shodě s názorem
výboru doporučuji, aby Česká národní
rada a výkonné orgány České
socialistické republiky věnovaly maximální
pozornost zvýšení péče o hospodaření,
využití a ochranu národního majetku
a aby občané ČSR byli vhodnou formou upozorněni
na tento společný úkol.
Připojuji se závěrem k doporučení
zpravodaje, aby Česká národní rada
schválila státní závěrečný
účet ČSR za rok 1969 tak, jak byl předložen.
Místopředseda ČNR dr. Ambruz: Hovořit
bude posl. prof. dr. Vybral.
Posl. prof. dr. Vybral: Vážená Česká
národní rado, včera projednalo Federální
shromáždění státní závěrečný
účet federace a dnes schvalujeme i my v České
národní radě státní závěrečný
účet České socialistické republiky.
Spojitost obou ústavních aktů je dána
nejen touto následností, nýbrž projevuje
se i ve finančním obsahu všech tří
závěrečných účtů
a v konečných výsledcích jimi dosažených.
Platí i politické závěry, které
jsme jako zástupci České národní
rady činili ve Federálním shromáždění
z příznivých výsledků tří
závěrečných účtů:
že bylo třeba docílit především
politické konsolidace, která poskytla všem
třem vládám teprve vhodný podklad
pro rozvinutí a uplatnění konsolidačních
opatření v ekonomice a ve financích. Příznivé
výsledky tohoto konsolidačního procesu jsou
dnes předkládány i České národní
radě ke schválení. Přebytkové
výsledky státního hospodaření
v roce 1969 hodnotíme všichni velmi kladně,
což nás zavazuje k tomu, abychom schválili
státní závěrečný účet
podle předložených návrhů našeho
výboru pro rozpočet a plán a ostatních
výborů. Svými kolegy z Československé
strany lidové jsem zmocněn k prohlášení,
že budeme všichni hlasovat pro schválení
příslušných usnesení ke státnímu
závěrečnému účtu za
rok 1969 a že budeme vládu České socialistické
republiky i nadále plně podporovat v její
odpovědné činnosti.
Všichni z nás, kteří prostudovali elaborát
ministerstva financí a stanovisko Nejvyššího
kontrolní úřadu k vybraným otázkám
státního závěrečného
účtu za rok 1969, jsou si dobře vědomi
skutečnosti, že vést české státní
hospodářství k přebytkovému
výsledku bylo v roce 1969 spojeno takřka s úmornou
prací a s vynaložením velkého úsilí
zejména aparátu ministerstva financí.
Splnit tento úkol se podařilo také jen dík
použití mimořádných zdrojů,
ať jde o dotaci z federálních prostředků
ve výši 1088 mil. Kčs, nebo o použití
zdrojů z rizikových fondů obchodních
organizací ve výši 425 mil. Kčs. Při
sledování číselného poměru
státního závěrečného
účtu k rozpočtu konstatujeme také,
že jak v příjmech, tak ve vydáních
došlo k velkým odklonům od preliminovaných
částek, takže docílený přebytek
je dílem podstatných změn v poměru
k původní rozpočtové struktuře.
Tento fakt sám o sobě svědčí
o značné napjatosti českého státního
hospodářství, což souvisí s tím,
že finanční zdroje z oblasti ČSR jsou
podstatnou složkou federálních financí.
Tyto finance v obnoveném centrálním řízení
plánovitého hospodářství zaujímají
rozhodující postavení, jak to ostatně
odpovídá síle české ekonomiky
a závazkům, které jsme při federalizaci
převzali vůči SSR. Česká státnost
projevuje se v oblasti federální politiky převzetím
podstatného dílu na rozhodujících
úkolech, což nese s sebou i převzetí
odpovídajících finančních břemen.
A důsledek toho bude ještě delší
dobu dopadat na bedra české ekonomiky a českých
financí jako na silnějšího z obou partnerů
ve federálním svazku. Z tohoto poměru vyplývá
pro českou státnost i čestný úkol
být vedoucí silou v konsolidačním
procesu i v reformním díle ekonomické a finanční
obnovy, před níž stojí naše socialistická
společnost na prahu páté pětiletky.
Z tohoto aspektu zůstávají před námi
otevřeny k novému řešení všechny
dosavadní problémy, s nimiž jsme se setkávali
při sestavě rozpočtů na rok 1969-70,
které před námi vyvstanou s novou silou na
podzim při projednávání prvního
rozpočtu páté pětiletky. Známe
tyto problémy všichni: především
jde o otázky správné investiční
politiky, která musí usilovat o zastavění
rozestavěnosti a o zhospodárnění a
větší efektivnost zejména investic podnikových.
Dále je tu problém neinvestičních
dotací, které podle mého soudu jsou ústřední
otázkou všech tří centrálních
rozpočtů, neboť správné vyřešení
této problematiky může se stát rozhodujícím
bodem obratu pro celou naši ekonomiku. Převážnou
formou tu jde o intervence cenového charakteru, jejichž
rostoucí rozsah hrozí se stát výdajovým
blokem, který stojí v cestě řešení
základního problému naší ekonomiky,
Tím je provedení přestavby našeho průmyslu
na úrovni světových parametrů, které
odpovídají vědeckotechnické revoluci
probíhající dnes v celém světě
ať v táboře zemí kapitalistických
nebo socialistických.
Ve svém včerejším diskusním příspěvku
ve Sněmovně národů jsem se zmínil
blíže o základní směrnici, která
by nám měla být vodítkem při
řešení této jistě ne snadné
problematiky. Socialismus jako hospodářská
soustava je budován na myšlence hospodářského
plánu jako řídícího nástroje
celé ekonomiky, v níž však zůstává
rozhodujícím faktorem při určování
cen činitel hodnotový a při stanovení
mezd princip zásluhy. Pro ceny vyplývá z
toho zásadní vodítko jejich určování
podle výrobních, resp. provozních nákladů,
v nichž musí být přiměřeně
respektovány všechny kalkulační faktory.
Neinvestiční dotace cenového charakteru jsou
porušením této základní směrnice
socialistického hospodářství a mohou
být proto pouze nouzovým východiskem krátkodobého
charakteru, nikoliv však trvalou institucí rozpočtovou,
narůstající do číselných
rozměrů, které ohrožují zdárný
vývoj celé ekonomiky. Jejich řešení
je aktuálním problémem, s nímž
nám bude zápolit během páté
pětiletky.
Jedním z hlavních problémů obou národních
rozpočtů je také poměr státních
financí k rozpočtům národních
výborů. Také tento úkol nás
bude v příštích letech trvale zaměstnávat.
V této otázce chtěl bych zde z finančních
hledisek poukázat na některé netradiční
přístupy, které by přiblížily
tento nesnadný soubor otázek k rozuzlení
a postupnému řešení.
Za rozhodující klíč ke správnému
pohledu na finanční problematiku národních
výborů považuji především
fakta populačního rozvrstvení našeho
obyvatelstva a trendy našeho dalšího demografického
vývoje. Tak se na tuto otázku dívají
téměř všude na celém světě,
tedy také v táboře zemí socialistických.
Statistická data, která zatím máme
za léta 1950-68 ukazují, že v obcích
do 2000 obyvatel poklesl v tomto časovém rozmezí
počet obyvatel o více než půl miliónu
/o 551 tisíc/ a že veškerý populační
přírůstek se soustředil do sídlišť
nad 2000 obyvatel, tedy do městeček a měst,
která mají v roce 1968 úhrnem kolem 9 mil.
obyvatel /8 867 000/ proti 5 a 1/2 mil. obyvatel v místech
do 2000 lidí. Rozhodující počet obyvatelstva
žije v této skupině ve 300 městech s
obyvatelstvem pohybujícím se kolem 10 000 obyvatel
a výše. Těchto asi 300 měst včetně
tzv. statutárních největších
měst naší federace tvoří také
jádro finanční problematiky tzv. národních
výborů. Tento fakt je dán povahou městských
sídlišť, v nichž hustá aglomerace
obyvatelstva na malé půdní ploše vytváří
i odpovídající "aglomerace finanční",
tj. zvýšené veřejné náklady
na výstavbu a údržbu základních
zařízení, ať jde o soustavy sanitní
/pitná voda, kanalizace/, plynová potrubí,
elektrifikaci, dláždění, veřejné
osvětlení a všechny ostatní způsoby
občanské vybavenosti ve formě celé
soustavy městských služeb včetně
místních komunikací. Jádro finanční
problematiky není tedy v celém úhrnu národních
výborů, nýbrž jen v oné části
městských aglomerací, jak byla právě
vymezena. Zde se stává také palčivou
otázka bytová právě pro značný
přírůstek obyvatelstva ve městech
narozeného i do měst houfně se stěhujícího
za nově narůstajícími pracovními
příležitostmi. Otázka bytová
se tu přiostřuje zejména z hlediska věkového
rozvrstvení, protože uzavíráním
manželství v mladším věku než
dříve zesiluje se poptávka po bytech, které
zůstávají doménou starší
generace. Její představitelé se zdají
mladým generacím být "beati possidentes"
oproti nebydlícím nebo špatně bydlícím
rodinám mladým. Městské aglomerace
vyžadují odbornou a kvalifikovanou správu,
která k dokonalému fungování potřebuje
odborně vzdělané pracovníky s vyššími
nároky platovými a mzdovými. Těchto
pracovníků není dostatek, protože nacházejí
podstatně lepší platové zajištění
ve sféře podnikové a administrativa měst
se musí namnoze spokojit pracovníky méně
kvalifikovanými.
Ke všemu přistupuje ještě otázka
služeb, které do roku 1948 byly obstarávány
soukromopodnikatelsky a od tohoto časového mezníku
byly komunalizovány nebo převáděny
do družstevního sektoru a do dnešního
dne nedovedly podat všude uspokojivé plnění
potřeb obyvatelstva podle ceny, kvality, pohotovosti a
blízkosti poskytovaných služeb.
Z podaného nástinu vyplývá administrativní
závěr, který je také řešením
této problematiky v celosvětovém měřítku.
Rozlišuje se zásadně mezi místní
správou obcí venkovských a mezi místní
správou měst. Pro obě kategorie sídlišť
platí různý způsob administrativního
i finančního řešení jejich problematiky,
tedy různá organizace orgánů i způsobů
řízení v příslušné
agendě, která odpovídá povaze a rozsahu
správních otázek té či oné
kategorie sídlišť.
Mimo celou tuto oblast, která se nazývá místní
správou, nacházejí se ony obory veřejné
správy, které poskytují sice také
služby, ale vyššího veřejného
charakteru. Jde v podstatě o správu školskou
a zdravotní, silniční komunikace a o péči
sociální, kterou spravují státní
centrální orgány /ministerstva/, které
řídí tuto správu až do nejnižších
jednotek, které na těchto nižších
stupních mají své exponované a decentralizované
orgány. Existuje přirozeně spojitost a spolupráce
mezi těmito decentralizovanými orgány státní
správy a mezi orgány správy místní,
zejména městské, která také
umožňuje finanční kooperaci obou orgánů,
pokud je to výhodné z hlediska hospodárného
výkonu těchto agend. Např. jeví se
nutná spolupráce mezi orgány vyšší
správy sociální a mezi obstaráváním
doplňkové péče sociální,
kterou provádějí orgány správy
místní.
Pro naše poměry středem finanční
problematiky národních výborů zůstává
především tzv. souhrnný finanční
vztah. Musí být v dohledné době nově
konstruován, a to tak, aby pokryl všechny výdaje
právě této správy školské,
zdravotní, sociální a silniční,
přičemž by si centrální orgány
nutně měly vyhradit výlučnou ingerenci
finančně správní v této agendě,
a to od sestavování příslušných
rozpočtů po běžné roční
hospodaření až do sestavování
účetních uzávěrek. Takto by
odpadly napříště havarijní školy
a nemocnice ve městech, která souběžně
postavila finančně i materiálově nákladné
stavby sportovních hal a stadionů, věnovaných
daleko více masové zábavě širokých
vrstev než tělesné výchově národa.
Uzavřel bych svůj příspěvek
praktickým návrhem: K 25. výročí
osvobození naší vlasti Sovětskou armádou
vydal Federální statistický úřad
jubilejní publikaci, která podává
srovnávací přehledné výkazy
o vývoji našeho národního hospodářství,
zejména průmyslu a zemědělství.
Soudím, že by bylo velmi žádoucí,
aby tato publikace dostala svoji paralelu, která by soustředila
potřebná data z celého oboru veřejné
správy ať úřadů centrálních
nebo celé soustavy národních výborů.
Zde bychom měli najít finančně vyjádřené
trvalé výsledky práce všech veřejných
orgánů ve srovnatelných číslech.
Považuji sestavení takové statistiky za 25
let našeho poválečného vývoje
za bezpodmínečně nutný předpoklad
pro řešení finanční problematiky
národních výborů, zejména pokud
jde o jejich poměr k úřadům centrální
správy. Nebylo by také od místa, kdyby při
redigování takové publikace se zúčastnili
i zástupci České národní rady,
zejména i výborů rozpočtového.
Místopředseda ČNR dr. Ambruz: Uděluji
slovo poslanci ing. Bencovi.
Posl. ing. Benc: Vážená Česká
národní rado, soudružky a soudruzi, v souvislosti
s hodnocením státního závěrečného
účtu nelze opomenout výsledky práce,
kterých bylo v uplynulém roce dosaženo v zemědělství
a potravinářském průmyslu i v odvětví
lesního a vodního hospodářství.
Jedině tak je možné posoudit, do jaké
míry celospolečenské prostředky poskytované
těmto odvětvím přispěly ke
zvýšení výroby, produktivity práce
a celého národního důchodu.
V roce 1969 bylo v zemědělství v České
socialistické republice dosaženo druhé největší
hrubé zemědělské produkce v časové
řadě let, a to ve výši 55 mld. Kčs.
Vynikajících výsledků bylo docíleno
ve sklizni obilovin, kde se dosáhlo největšího
objemu sklizně vůbec - o 700 000 tun více
než v roce 1968 - dále v produkci chmele, vína
a dalších plodin, jakož i v užitkovosti
zvířat.
I když se vyskytly určité nedostatky na vnitřním
trhu, zejména pokud jde o vepřové maso, reprezentuje
dosažený objem hrubé živočišné
produkce v loňském roce přírůstek
proti tříletému průměru o 1,2
mld. Kčs.
V potravinářském průmyslu byl překročen
objem celkových výkonů o 263 mil. Kčs,
což v porovnání s rokem 1968 představuje
zvýšení o více než l mld. Kčs.
Dosažené hospodářské výsledky
se příznivě projevily v tvorbě hrubého
důchodu a v přídělech podnikovým
fondům.
V souvislosti s hodnocením státního závěrečného
účtu za kapitolu ministerstva zemědělství
a výživy je nutno konstatovat, že tento resort
poprvé dosáhl aktivního vztahu ke státnímu
rozpočtu ve výši více než 2,7 mld.
Kčs, což je v porovnání se schváleným
rozpočtem o 580 mil. Kčs více. Tohoto výsledku
bylo dosaženo zásluhou překročených
odvodů do státního rozpočtu zhruba
o 700 mil. Kčs. Také odvody do rozpočtů
národních výborů byly překročeny
o 234 mil. Kčs.
Celkové rozpočtové výdaje za kapitolu
ministerstva zemědělství a výživy
ve výši 13,1 mld. Kčs představují
přes 15 % z celkových výdajů ze státního
rozpočtu. Opticky vytvářejí dojem,
že zemědělství jsou poskytovány
nadměrné prostředky ze státního
rozpočtu ve formě různých dotací,
subvencí a intervencí. Vysoké částky
určené na intervence, subvence, dotace a nástroje
obdobného charakteru v zemědělství
neilustrují zejména ve srovnání s
ostatními odvětvími národního
hospodářství správné vztahy
v zemědělství k rozdělení národního
důchodu. Nejde ve skutečnosti v pravém slova
smyslu o dotace a subvence, nýbrž je to důsledek
toho, že při přestavbě velkoobchodních
cen výrobních prostředků a služeb
a jejich zvýšení pro zemědělství
v roce 1967 ve výši 4,6 mld. Kčs bylo možno
jen v důsledku existující bariéry
maloobchodních cen do nákupních cen zahrnout
jen část této částky.
Nelze opomenout ani tu skutečnost, že v průběhu
let 1967 - 1969 došlo k dalšímu podstatnému
zvýšení cen výrobních prostředků,
které opět nemohlo být promítnuto
do nákupních cen, čímž došlo
k dalšímu rozšíření dotací
z rozpočtů do odvětví zemědělství
pro řešení tím vzniklé nepříznivé
důchodové situace zemědělských
podniků a hmotné zainteresovanosti pracovníků
tohoto odvětví. Podtrhuji tuto skutečnost
znovu proto, že i dnes se často shledáváme
s názory, že podíl zemědělství
a výživy na státním rozpočtu
je vysoký a že je vysoká pomoc státu
vkládána do zemědělství. Tyto
skutečnosti však neopravňují k tomu,
aby i v rámci zemědělsko-potravinářského
komplexu nebyly hledány možnosti snižování
výdajů z rozpočtu a aby se prostředky
poskytované ze státního rozpočtu maximálně
hospodárně nevynakládaly. Tak např.
bylo zjištěno, že v řadě případů
byly zemědělským organizacím neoprávněně
poskytovány diferenciační příplatky
a přírůstkové prémie zejména
v souvislosti s vývozem jatečných telat a
skotu. Některé mimocenové ekonomické
nástroje zavedené v roce 1967 nesehrály také
předpokládané poslání při
zabezpečování rozvoje zemědělské
výroby ve společensky žádoucí
struktuře a konsolidaci zaostávajících
zemědělských podniků, proto bylo nutné
již pro letošní rok tyto nástroje omezit
nebo zpřísnit jejich poskytování.