Místopředseda ČNR dr. Ambruz: Děkuji
posl. Židlickému, hovoří posl. Hrdlička.
Posl. Hrdlička: Soudružky a soudruzi poslanci,
vážení hosté, chtěl bych především
s povděkem uvítat, jestliže dnes při
bilanci hospodaření za minulý rok nepomíjíme
bez patřičné pozornosti oblast, která
podle hrubého a myslím i velmi skromného
odhadu několika odborníků představuje
hodnoty nejméně 600 mil. Kč. Jde o neobyčejně
rozsáhlé a vpravdě nedocenitelné bohatství
kulturních a historických památek v naší
zemi, které navíc svým významem přesahují
hranice našeho státu a patří ke vzácným
hodnotám kultury světové.
Kulturní a školský výbor České
národní rady se v poslední době několikrát
důkladně zabýval tím, jak je tento
národní majetek movitý i nemovitý,
spravován, udržován, chráněn
a užíván. A musím hned říci,
že stav na tomto úseku národního hospodářství
je vskutku povážlivý. Jsme rádi, že
i další výbory České národní
rady se touto problematikou zabývají.
Školský a kulturní výbor po řadě
měsíců průzkumů v Praze i v
krajích došel k některým poznatkům,
které jsou zcela souhlasné s výsledky rozsáhlé
prověrky provedené Nejvyšší kontrolní
m úřadem ČSR za účasti orgánů
ministerstva vnitra, ministerstva kultury a některých
komisí lidové kontroly národních výborů.
Řada věcí, které si poslanci ověřili,
je shodná se zjištěním skupiny ČSAV
z roku 1966, která se tímto problémem rovněž
zabývala, stejně jako navazuje na konstatování
Národního shromáždění
z minulých let. Nelze říci, že by se
v této oblasti zhola nic neudělalo. Avšak problémy
zůstávají, časem se ještě
zhoršují, neboť nejsou řešeny v podstatě.
Proto kulturní a školský výbor České
národní rady především konstatoval,
že stav v památkové péči je nadále
neudržitelný, neboť nedostatky jsou zásadní,
dlouhodobé a neustále se reprodukují. Za
12 let působnosti zákona č. 22/58 Sb. o kulturních
památkách stále ještě nejsou
splněny ani některé z jeho nejzákladnějších
požadavků, jako je elementární přehled,
roztřídění a ohodnocení památkových
předmětů, jichž se tento zákon
týká. Nebyly např. vypracovány státní
seznamy památek, vydány předpisy o evidenci
a inventarizaci mobiliářů na památkových
objektech. Bez základní evidence a kategorizace
kulturních památek nelze je přece řádně
spravovat, kontrolovat a při ztrátě nebo
odcizení vymáhat odpovídající
postih. Na četných památkových objektech
jsou movitosti uloženy nevhodně a nedostatečně
zabezpečeny proti chátrání a zničení,
takže došlo k mnoha škodám, které
u kulturních památek jsou většinou nenahraditelné.
Nemovité kulturní památky jsou nadále
ve značném rozsahu ničeny nevhodným
užíváním, nedbalostí i úmyslnými
zásahy, stejně jako je běžně
zanedbávána péče stanovená
zákonem.
Přitom namnoze národní výbory ani
prokuratury nevymáhají plnění zákona.
Všeobecný nepořádek v této oblasti
umožnil i mnohé podvodné spekulace, na nichž
se neoprávněně obohatili jednotlivci ke škodě
našeho socialistického státu.
Zákon č. 22/1958 o kulturních památkách
má řadu mezer, zejména nedostatečně
vymezuje a vyjasňuje pravomoc, odpovědnost, a vůbec
nepamatuje na postih. Stejně nedbá ani o potřebnou
péči při vývozu památek do
zahraničí. Dosavadní rozdělení
odborné a správní stránky památkové
péče působí protichůdně
a patří k hlavním příčinám
rozsáhlých škod.
Poslanci kulturního a školského výboru
v několika svých usneseních také zároveň
doporučili řadu nezbytných opatření,
aby se tento kritický stav zlepšil. Ačkoliv
od té doby uplynula už řada měsíců
a šlo vesměs o opatření nevyžadující
dalších mimořádných nebo investičních
nákladů, nebyly učiněny potřebné
kroky, které by situaci znatelněji zlepšily.
Zavést základní pořádek a cílevědomý
vliv státu je podle našeho názoru nezbytným
předpokladem pro konsolidaci i v této bohaté
oblasti, kde se zatím nadále zesiluje tendence spíše
stále se zhoršující než tendence
k lepšímu. Vždyť i rok 1969 znamenal pro
národní kulturní fondy další
velmi citlivé ztráty. Prakticky každý
druhý den došlo k loupeži nebo krádeži
cenných předmětů, a to jsou jenom
případy úředně zjištěné;
na kolik se jich ještě přijde za čas?
Tak např. v červenci byly v Hrádku u Nechanic
ukradeny koberce za půl miliónu korun a v říjnu
nato na zámku Kynžvart dokonce nejstarší
gobelín na území ČSR z roku 1470,
odhadovaný na 800 tis. - 1 mil. Kčs. Na zámku
Žleby zmizely zbraně za 200 tis. Kčs a při
aukci ve Vídni se najednou objevily dva originály
českého barokního malíře Petra
Brandla, uloupené z galérie na zámku v Mělníce.
Stát ztratil alespoň 800 tis. Kčs.
Zpravidla v souvislosti s kulturními a historickými
památkami se u nás používá termínu
"nesmírné ideální hodnoty".
To je plně pravdivé, ovšem poslední
léta s dravou poptávkou po starožitnostech
na zahraničních trzích nás plně
přesvědčují, že jde také
o hodnoty neobyčejně reálné a vyčíslitelné,
jejichž cena v poměrně krátké
době vyletěla na desetinásobek a patrně
dále poroste, neboť jde o věci vskutku nezastupitelné
a nenahraditelné.
Tím více ovšem zaráží, že
u nás neuděláme všude a včas
rázná účinná bezpečnostní
i jiná opatření, abychom zabránili
odlivu či ničení tak obrovských hodnot
národního vlastnictví.
Dovolte mi, abych v té souvislosti připomněl
vystoupení posl. ing. Víška z našeho výboru
v jednom z posledních zasedání České
národní rady, kdy upozorňoval na směšně
chatrnou ochranu i miliónových hodnot v zámcích
a muzeích. A abych citoval dr. Libora Hájka z Národní
galérie: Kulturní zařízení
jsou naprosto nedostatečně vybavena proti živelním
pohromám i proti vandalům a lupičům.
Každý pracovník našeho oboru by vám
mohl vyjmenovat tucty případů, kdy jen pouhým
zázrakem jsou některé galérie, sbírky
či muzea nedotčeny. Jejich vybavení resp.
ochrana je mnohem menší než u kteréhokoliv
skladu nepatrné hodnoty.
To byl jeho komentář v novinách po nedávném
požáru v zámku v Benešově nad Ploučnicí,
kde vlivem nedostatečných bezpečnostních
opatření jsme v jediné noci ztratili přes
10 mil. Kčs, ale současně i naši největší
a nejstarší sbírku čínského
porcelánu.
A co říci k případu, který
byl odhalen na podzim 1969 na autobusovém nádraží
Praha-Florenc. Zde v úschovně zavazadel bylo přes
půl roku uloženo 5 balíků, jak se později
zjistilo se starožitnými předměty. Byly
mezi tím 4 obrazy ze zámku Hořín,
ale finanční odbor ONV Mělník jako
správce tohoto zámku obrazy vůbec nepostrádal.
Nedostatečná evidence není nijakou zvláštností.
Na zámku Konopiště je movitý kulturní
majetek evidován v sedmi vázaných knihách,
ale ty jsou ještě z doby Ferdinanda d'Este, další
zápisy jsou pak už jen na volných listech.
A že jsme přišli o 7500 západoněmeckých
marek za jediný list odcizený ze vzácného
rukopisu z roku 1278 uloženého na Křivoklátě,
jsme zjistili až z fotografie v aukčním katalogu
z Mnichova, kde byla tato vzácnost prodána.
Že nepořádky v evidenci a nedostatečné
ohodnocení památek, stejně jako třeba
i nelogické oddělení muzejní oblasti
od památkové navádí a napomáhá
také ke spekulacím, toho dokladem je případ
závozníka Vacka z Ostravy. Z vyřazených
sbírek muzea koupil kromě jiného obraz za
Kčs 50,- a obratem za něj v prodejně klenotů
dostal 10 000,- Kčs, odkud pak toto dílo odkoupila
Krajská galérie v Ostravě, a to ze zvláštní
dotace ministerstva financí. A podobnými čachry
si Vacek zakrátko nahospodařil přes 100 000,-
Kčs a byl potrestán. Z tisku je znám případ
malé skupinky spekulantů, kteří získali
překvapivě velké obnosy 4 mil. Kčs
za velmi krátké období.
A co není uloupeno, ukradeno, nebo neshoří,
to je stále ještě ohrožováno neodpovědným
uskladňováním, neodbornou manipulací
či mnoha jinými způsoby. Tak v Hrádku
u Nechanic velká část knih zámecké
knihovny byla nalezena zplesnivělá na podlahách.
Jinde zase řádí myši, plíseň
nebo jiné nepořádky, které nám
užírají milióny. Podobných zarážejících
případů by se dalo uvést velmi mnoho,
Platí o nich vyjádření Nejvyššího
kontrolního úřadu ČSR, jak je obsaženo
ve stanovisku k vybraným kapitolám státního
závěrečného účtu: "Úroveň
disciplinovanosti při správě a ochraně
národního majetku je až neuvěřitelně
nízká. Nedostatky téhož druhu jsou v
četných případech řadu let
kontrolami a revizemi sice neustále zjišťovány,
ale nikoliv odstraňovány. Pokračovaly ztráty
nenahraditelných uměleckých a starožitných
exponátů, které by měly být
výstražným signálem k zásadnímu
obratu na tomto úseku."
Poslanci kulturního a školského výboru
vítají tento zásadní obrat a plně
se přimlouvají. Je opravdu nejvyšší
čas zabývat se podrobně těmito problémy.
Snad bychom si měli připomenout i důležitost
památek jako součásti našeho kulturního
a životního prostředí nebo jako prostředků
široké lidové vzdělanosti a estetické
vnímavostí, jako hodnotného využití
volného času. Měla by nás k zamyšlení
vést i skutečnost, že Lenin jako jeden z prvních
dekretů podepsal dokument o chránění
historických památek a že každý
návštěvník SSSR potvrdí, že
tato péče a ochrana nezůstala na papíře.
Avšak i při pouhém ekonomickém pohledu
by národní kulturní památky nemusely
zrovna být tou železnou krávou jako dosud jsou.
Už jenom udělat pořádek by mohlo změnit
tento předmět starosti nebo kořistění
v přínos do státní pokladny anebo
zmenšit požadavky tohoto úseku, neboť by
se ihned pochopitelně značně omezily ztráty.
Myslíme si, že právě v současné
obtížné a komplikované hospodářské
situaci bychom se na tento problém měli všichni
pořádně podívat. Veřejnost
na to čeká. Vždyť s uspokojením
kvitovala rychlý zásah prokuratury a soudu v případě
rozkrádání na zámku Kačina.
Mimochodem právě dnes je v novinách zprávička,
jak zákrokem těchto orgánů se vracejí
některé z exponátů zpět, takže
perspektivní působení rychlého postihu
nelze podceňovat. Sotva kde jinde se dá tolik ušetřit
jako zejména právě v této oblasti
při včasné a důkladné údržbě
a ochraně vzácných památek.
Tak např. evropsky významná stavba kostela
v Jindřichově Hradci s freskami z 13. a 14. století
má už 15 let trhlinu v triumfálním oblouku.
Vystřídalo se tu sice řada komisí,
ale jinak se nic nestalo. Loni se dala trhlinou již prostrčit
ruka a letos jsou obavy, že s obloukem spadne i věž
a rozbije současně i domy v okolí.
Chtěl bych rovněž poukázat na úlohu
národních výborů, v jejichž péči
je více než polovina národních památek.
Jsou příklady neobyčejně kladného
poměru k potřebám správy a údržby
památkových objektů. To je tam, kde jsou
hrdi na dědictví z rukou svých předků
a váží si ho. Jinde však ONV nedokáže
přimět ani vlastní stavební podnik,
aby se ujal nutné havarijní práce. Rovněž
uživatelé objektů se dovedou až příliš
často chovat macešsky, ač by jiný přístup
byl i v jejich zájmu. Textilní podnik, který
ani neopravil střechu zámku, v němž
měl miliónové sklady vlastních látek,
není žádnou výjimkou.
Na údržbě a záchraně památek
by asi měly spolupracovat všechny zainteresované
orgány. Je ovšem nutné posuzovat tento problém
komplexně, v plných souvislostech i s turistickým
ruchem, obratem obchodu a přínosem deviz.
Kde mohla být obtížnější
situace než v rozbombardovaných Drážďanech
a přece vláda NDR věnovala finance i materiál,
aby současně s byty se obnovil i poničený
Zwinger, obrazová galerie a zámek, neboť bez
nich by nebyly Drážďany tím, čím
vlastně Drážďany jsou - kulturním
střediskem světového významu přitahujícím
dnes už přes milión návštěvníků
každým rokem.
Také u nás mnohé nákladné investice
obchodu, hotelů, či jiných podniků,
by se mohly stát zbytečnými, jestliže
spadne památka, pro kterou všichni návštěvníci
do místa jezdili. A řešení u mnohých
památek vskutku nelze již dlouho odkládat.
Čas totiž nelítostně a bohužel
i nenávratně redukuje počet těchto
kulturních hodnot v socialistickém vlastnictví.
Zbaví nás tím sice někdy řady
starostí o tu kterou památku, ale současně
ochudí o zcela určitě nenahraditelné
bohatství. Bude tedy naprosto správné, jestliže
toto bohatství budeme považovat za své jedinečné
rezervy a podle toho s ním také zacházet
a dobře hospodařit.
Místopředseda dr. Ambruz: Slovo má
poslanec Miler.
Posl. Miler: Vážený soudruhu předsedo,
vážená Česká národní
rado! Projednání státního závěrečného
účtu je pro nás, poslance nejvyššího
zastupitelského sboru České socialistické
republiky, významnou příležitostí
posoudit, jak probíhá ekonomický vývoj.
Ocenit klady, uvědomit si všechny dosud existující
potíže a nedostatky a přispět k využití
všech možností k jejich odstranění.
Úsilí Komunistické strany Československa
o politickou konsolidaci naší společnosti v
duchu dubnového pléna a květnové realizační
směrnice z roku 1969 je postupně korunováno
úspěchem. Cílevědomý postup
vedoucích orgánů strany zaručuje našim
občanům život bez politických krizí
a zvratů a vytváří postupně
předpoklady pro skutečnou tvůrčí
práci na pracovištích i v řídících
orgánech. V této souvislosti vystupuje stále
více do popředí druhá, neméně
závažná stránka konsolidace - dokázat
v praxi, že dovedeme i po těžkých otřesech
z minulých let využít předností
našeho společenského řádu k efektivnímu
využívání, k účinné
ochraně a k rychlému rozmnožování
hmotného a kulturního bohatství naší
společnosti, k stále lepšímu životu
našich občanů.
Ve výborech a v dalších orgánech České
národní rady jsme měli příležitost
podílet se na přípravě a kontrole
opatření k postupnému upevňování
centrálního řízení, k posilování
úlohy plánu, k uklidnění vnitřního
trhu, k zastavení cenového a mzdového kolotoče,
na opatřeních proti nepořádkům
v podnikání a na dalších úsecích.
Všechna tato opatření přispěla
ve svém souhrnu k vyrovnanosti státního závěrečného
účtu ČSR za rok 1969, ačkoliv v průběhu
uplynulého roku hrozilo nebezpečí, že
jeho výdaje budou překročeny a příjmy
nesplněny.
V souhlase s výkonnými orgány České
socialistické republiky jsme však nuceni konstatovat,
že inflační ohniska byla sice oslabena, nikoliv
však zcela odstraněna, a že vývoj národního
hospodářství je i nadále poznamenán
nerovnováhou, nerovnoměrností a velmi rozdílnými
podmínkami pro činnost jednotlivých odvětví,
oborů a podniků.
Tak např. ve výboru České národní
rady pro obchod, dopravu, poštu a telekomunikace jsme byli
po řadě jednání a průzkumů
nuceni konstatovat, že současné materiálně
technické a ekonomické podmínky činnosti
obchodu ohrožují jeho rozvoj a kvalitu jeho služeb.
Pokračovat v dnešním stavu by znamenalo situaci
ve službách obchodu vůči obyvatelstvu
do budoucna zhoršit a ohrozit tak konsolidační
úsilí Komunistické strany Československa.
Podobná situace - pokud jde o materiálně
technické a ekonomické podmínky - je ve všech
oborech dopravy. Ve shodě se závěry výboru
se domnívám, že Československo jako
vyspělý průmyslový stát s výraznou
tranzitní polohou musí vyvinout maximální
úsilí k tomu, aby mělo dobře fungující,
moderní, všestranně rozvinutou dopravu.
V důsledku politiky minulých let jsou rovněž
v různé míře ohroženy základní
úkoly pošt a telekomunikací vůči
obyvatelstvu a pro celé národní hospodářství,
které by mohly vážně narušit jeho
hladký chod.
Ve výboru jsme s i plně vědomi toho, že
uvedené existující potíže a nedostatky
nelze odstranit naráz a nějakým jednoduchým
opatřením. K tomu je třeba vyvinout soustředěné
úsilí řídících výkonných
orgánů - a jsem přesvědčen,
že je vyvinou a alespoň částečně
se s uvedenými problémy vypořádat
v průběhu přípravy směrnic
pro sestavení pátého pětiletého
plánu a založit jejich postupné řešení
do konečné podoby páté pětiletky.
O těchto úkolech budeme mít příležitost
na půdě našeho zastupitelského sboru
ještě jednat.
To všechno jsou otázky, které velmi zajímají
nejen kompetentní orgány, ale každého
našeho občana, ať již vystupuje jako kupující
v obchodě, jako motorista užívající
našich silnic, jako občan používající
služeb naší pošty, jako posluchač
rozhlasu a televize, jako turista a při všech ostatních
příležitostech.