V průběhu letošního roku bude mimo jiné
nutno na základě solidních analýz
posoudit skutečný dopad daní na podniky a
najít potřebné a společensky žádoucí
východisko pro rozpočtovou politiku v této
oblasti.
Také bytová a investiční výstavba
je již řadu let ohniskem mnoha palčivých
problémů naší ekonomiky. Ani v roce
1969 nebyl zmírněn tlak na zahajování
nových investic ze strany investorů a došlo
k vážnému překročení limitu
nově zahajovaných staveb téměř
o 9,5 mld. Kčs a rozestavěnost v rozpočtových
nákladech v běžných cenách vzrostla
téměř o 29 mld. Kčs. Přitom
se souhlasem národních vlád byly zahájeny
stavby o rozpočtových nákladech nad stanovený
limit o více než 4 mld. Kčs. Na druhé
straně bylo ale dokončeno o téměř
22 tisíc bytů méně, než předpokládala
směrnice pro rok 1969. Ze stanoviska Nejvyššího
kontrolního úřadu ke státnímu
závěrečnému účtu dále
vyplývá, že řada problémů
se vyskytuje i v oblasti poskytování investičních
dotací a přímo alarmující je
konstatování, že těžiště
restriktivních opatření v oblasti investic
se soustředilo na kvantitativní omezení rozsahu
zahajovaných staveb, zatímco kvalitativní
hledisko restrikcí bylo potlačeno.
Průmyslový výbor se v poslední době
několikrát zabýval těmito problémy.
Při každém dalším jednání
bylo konstatováno zhoršení celkového
stavu v zabezpečování investiční
a bytové výstavby. Proto také průmyslový
výbor považoval za správné upozornit
předsednictvo České národní
rady na tuto vážnou situaci.
Základem a páteří ekonomické
oblasti je pevný a přitom pružný systém
řízení s včasným rozhodováním
o vývoji hospodaření a stanovení a
zabezpečení vyvážených proporcí
jeho složek. Ukázalo se to výrazně při
opětovných jednáních průmyslového
výboru o palivoenergetickém hospodářství,
o bytové a investiční výstavbě,
o zásobování obyvatelstva průmyslovými
výrobky a jinde. Orgány centra musí být
dostatečně aktivní a rozhodné, i když
je zapotřebí, aby svá opatření
s podnikovou sférou konzultovaly a činily reálná
rozhodnutí.
V souvislosti s tím považuji za správné
zdůraznit význam socialistické racionalizace
jako základního předpokladu k urychlenému
zvýšení efektivnosti státní správy,
národního hospodářství i jeho
jednotlivých článků.
Průmyslový výbor věnuje pozornost
těmto otázkám. Mohu vás ubezpečit,
že i v dalším období bude se jednotlivými
otázkami dále podrobně zabývat, zejména
při přípravě plánu a státního
rozpočtu na rok 1971 a 5. pětiletého plánu
na léta 1971-1975.
Průmyslový výbor, vycházeje z konstatování,
že přes některé nepříznivé
okolnosti jsou konečné výsledky hospodářství
za rok 1969 v souhrnu uspokojivé, doporučuje plénu
České národní rady schválit
státní závěrečný účet
za rok 1969. Zároveň však doporučuje
využít podnětů vzešlých
z projednávání státního závěrečného
účtu k ovlivnění hospodaření
v roce 1970 a v dalších letech účinnými
opatřeními k řešení nedostatků.
Místopředseda dr. Ambruz: Děkuji poslanci
Tomanovi, hovořit bude posl. ing. Horák, připraví
se posl. Příhoda.
Posl. ing. Jaromír Horák: Vážení
soudruzi poslanci, vážené soudružky poslankyně,
ve výboru pro plán a rozpočet se věnovala
velká péče projednávání
problémů spojených se správou a ochranou
národního majetku. My vidíme v obou problémech
spojité nádoby. Nemělo by smysl hospodařit
dobře, kdybychom hodnoty vytvořené promrhali.
Dovolte mi zmínit se o třech základních
otázkách v této oblasti.
Prvou oblastí je oblast kulturního majetku. Začínám
touto oblastí proto, že ztráty zde způsobené
mají většinou charakter takový, že
je nelze nahradit, že mnohý z tohoto majetku má
význam vpravdě zdůvodňující
název národní. Situace je taková,
že již léta neexistuje řádná
evidence, řádná inventarizace tohoto majetku
a když se podíváme na to, jakými formami
a jaké prostředky jsou k dispozici k obhospodařování
tohoto majetku, tak zjišťujeme velký rozpor mezi
skutečnými možnostmi a mezi požadavky,
které by si vyžádala ochrana všeho toho,
co pod souhrnný pojem národního majetku zahrnujeme.
O tomto rozporu se ví, ale zásadní závěry
dosud učiněny nebyly. Domníváme se,
že musíme ekonomické hledisko prosadit i v
této oblasti a musíme najít cesty, abychom
vyhmátli to, co je nejcennější a nejhodnotnější,
to, co můžeme skutečně efektivně
řádně spravovat a řádně
ochraňovat. Měli bychom rozdělit, kategorizovat
náš majetek v této oblasti tak, abychom už
jednou k řádné ochraně a správě
přistoupili. Domnívám se osobně, že
zvláště dnešní doba vyvolá
nesmírný tlak na tato opatření a nám
nemůže být lhostejné, že právě
oblast kulturního majetku je předmětem vysokého
kursu v kapitalistickém světě. Určitě
nás postihne tato skutečnost a to v tom, že
vzroste nebezpečí odcizení velmi cenných
historických děl, kde nemůžeme mnohdy
jejich cenu ani korunami vyjádřit, protože
vpravdě mají hodnotu národní, jsou
spjaty s naší historií, umožňují
nám vidět do minulosti a hodnotit i z hlediska minulosti
dnešek. Znamená to tedy přistoupit k tomu,
abychom oddělili velmi cenné od méně
cenného a abychom si otevřeně řekli,
na co stačíme a na co nestačíme. Např.
ve Východočeském kraji se ročně
poskytuje pro tuto oblast zhruba 10 % skutečné potřeby.
To samo o sobě říká, že takové
živoření nemá cenu, že zde rozhodné
stanovisko bude žádoucí i účinné.
Nás to bolí především proto,
že evidence je tak slabá, že se mnohdy dovídáme
o odcizení velmi cenných věcí až
z nabídkových katalogů, které vycházejí
v cizině. Přitom jde o hodnoty, které byly
pokládány mnoha lidmi v minulosti za hodnoty každého
z nás. Mně se zdá, že ten morální
faktor, o kterém zde hovořil dopoledne jeden ze
soudruhů, má nesmírný význam,
že ten morální faktor ztrácí
na své hodnotě a že i zde jsme se dostali do
určité inflace. Vždyť i způsob
ochrany tohoto majetku, jak byl prováděn dříve,
byl úplně jiný, pamatujeme, jak lidé
z okolí, kde takový majetek byl soustředěn,
o něj pečovali. Hovoříme-li o národním
uvědomění, kde jej máme brát,
než právě z historického odkazu, který
zde máme, a který má nesmírné
hodnoty. Myslím, že každý z nás
má, tak jako Fráňa Šrámek ten
svůj Humprecht, který je mu milý, který
mu umožňuje sepětí mezi minulostí
a dneškem a který jej naplňuje hrdostí
nad tím, co dokázaly vytvořit minulé
generace.
Druhou oblastí je oblast životního prostředí.
Škody zde způsobené se nedají vyčíslit
a odhadují se Nejvyšším kontrolním
úřadem na 3 mld. Kčs ročně.
My jsme tuto věc velmi podrobně projednávali
ve Východočeském kraji a řada lidí
snesla doklady, jak technizace, které nemůžeme
zabránit, jak rozvoj naší výroby, mnohdy
nedobře plánovaný, ohrožuje biologický
život celých oblastí. Není možné
zde klást nějaké idealistické požadavky,
výroba se bude rozvíjet, životní potřeby
lidí porostou, ale musíme hledat kompromis, a to
takový, který by nám umožňoval,
aby ztráty na životním prostředí
byly co nejmenší. Byly sneseny doklady o dopadu na
biologický život lesů, bylo hovořeno
o tom, které rostliny dnes z celých oblastí
vymizely, ukazovalo se třeba na to, že třeba
v oblasti chemie během dvou let korodují měděné
dráty a v této oblasti bydlí lidé.
Chemii budeme muset mít, ale musíme hledat taková
opatření, aby její dopad na životní
prostředí byl co nejmenší. Praxe ukazuje,
že najít takové opatření při
vzniku je daleko levnější než následně
je hledat. Zde je rozdíl troj až čtyřnásobný.
I této věci musíme věnovat velkou
pozornost. Civilizace má i negativní stránky
a tyto negativní stránky bychom měli omezit
na nejmenší míru. Týká se to
také oblasti kooperace. Já se domnívám,
že i řadu výrob bychom měli řešit
v koordinaci, protože nemáme pro ně vhodné
přírodní podmínky. Tyto podmínky
existují mnohde lepší a bylo by výhodnější
pro nás tyto problémy řešit v koordinaci
a integraci. Ať jde např. o výrobu papíru
či podobně.
Konečně třetí oblast je oblast vlastní
ekonomiky. Zde se hovořilo o výrobní části
této oblasti, ale my máme stejné nedostatky
a stejné projevy nehospodárnosti s národním
majetkem i v oblasti služeb. I zde jsou miliónové
hodnoty, které leží ladem a kterých
se nepoužívá. Zpráva Nejvyššího
kontrolního úřadu o těch věcech
hovoří a mnohdy je to skličující.
Nové stroje, koupené za drahé hodnoty, neslouží
a nepoužívají se. Domnívám se,
že je třeba více odpovědnosti v hospodaření
s těmito prostředky, že každý prostředek
lze částečně využít, i
když není na nejvyšší světové
úrovni. To je naší povinností, abychom
ztráty zde vzniklé nahradili. Ale jde také
o ztráty z hlediska kvantitativního, které
jsou největší.
Proto snahou nás ve výboru je, abychom problém
hospodaření, správy a ochrany národního
majetku sloučili s problémem státního
závěrečného účtu, aby
hospodaření dostalo komplexnější
pohled nejen s tím, co jsme dostali jako prostředky,
ale také s tím, co nám bylo svěřeno
minulými generacemi a co budeme muset budoucím generacím
předat.
Místopředseda ČNR dr. Ambruz: Děkuji
poslanci ing. Horákovi. Slovo má posl. Příhoda.
Posl. Příhoda: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, ve stanovisku Nejvyššího
kontrolního úřadu k závěrečnému
účtu je mimo jiné uvedeno, že téměř
na všech úsecích národního hospodářství
vznikla větší potřeba pracovních
sil a podniky, aby udržely své pracovníky nebo
získaly nové, zavádějí tzv.
náborové, věrnostní a stabilizační
příplatky, odměny nebo jiné výhody.
Mne tato část zprávy vyprovokovala k tomu,
abych využil příležitosti a zmínil
se o problému, který považuji za číslo
jedna právě v souvislosti s výsledky našeho
hospodaření.
V poslední době byla všemi vládami přijata
řada opatření, která směřují
k plánovitému rozdělení pracovních
sil nebo k jejich lepšímu využití, jako
je např. vládní usnesení o 10% snížení
správního aparátu. Se všemi opatřeními
lze naprosto souhlasit, ale domnívám se, že
je to přece vzhledem k současným požadavkům
na pracovní síly všechno málo a že
bude asi nezbytné přikročit k dalším
opatřením, které by nám uvolnily další
síly z míst, kde nejsou tak společensky nutné,
nebo které by radikálně zdražily lidskou
práci a vedly k rychlejšímu tempu jejího
nahrazování moderní technikou. Vycházím
přitom z poznatků, které jsem získal
jako poslanec při přípravě materiálů
nebo různých vystoupení.
Když jsme např. prověřovali, jak jsou
plněna novelizovaná ustanovení zákoníku
práce, která se týkají upevnění
pracovní kázně a morálky, dostali
jsme často odpověď, že jejich použití
je velmi problematické, neboť končí
odchodem ze závodu. Pak závod těžko
shání pracovní síly. Je to zejména
u těch podniků, které v uplynulých
dvou letech udržely poměrně mzdovou kázeň
a výdělky u nich podstatně nestouply. Nelze
se pak divit, že tyto podniky hledají jiné
cesty, jak učinit zaměstnání přitažlivější
tím, že poskytují zdarma obědy, pracovní
obleky apod. Projevuje se stálý tlak na odchod do
hospodářských úseků. kde je
možno dosáhnout neúměrného zvýšení
výdělku. Statistická čísla
vykazující výdělky nejsou v tomto
směru plně případná. Snad by
bylo na to možno uvést jeden příklad.
Energetika je v celé ČSSR na třetím
místě, pokud jde o průměrné
výdělky, což by na první pohled bylo
dostačující vzhledem k charakteru práce
a její důležitosti, ale přesto z ní
odcházejí lidé např. do bytového
hospodářství, kde pokud jde o průměrné
výdělky, je toto odvětví na 6. místě.
Např. za rok 1969 odešlo z energetiky celkem 16 %
všech zaměstnanců. přičemž
z těchto 16 % byla jen pětina těch, kteří
odešli do důchodu nebo zemřeli. Horší
je to, že odcházejí vysoce kvalifikovaní
lidé. Když si spočítáme v elektrárnách
tyto věci, přijde nám tam jeden pracovník
na 50 000 Kčs. Sami z praxe dobře víme, že
řada hospodářských vedoucích
mlčky trpí různé nešvary, nedodržování
pracovní kázně a nedodržování
pracovní doby jenom proto, že má obavy z případného
odchodu svých podřízených. V některých
případech se stav pracovních sil dostává
do situace, kde je řešení zatím nedohledné.
Nejsou to jenom obory, které chronicky trpí nedostatkem
pracovníků již delší léta,
jako je hornictví, zemědělství, energetika,
hutě, kde právě těžší
pracovní podmínky, jako je např. 4směnný
provoz jsou nepřitažlivé. Zvláště
dnes při zavádění volných sobot
je ve všech úsecích řada lidí,
kteří dávají přednost těmto
volným sobotám. Např. na posledním
zasedání Východočeského krajského
národního výboru vystoupili soudruzi, kteří
uváděli, že během 5 let jim odejde do
důchodu více než polovina mužů,
kteří dnes zastávají místa
vedoucích prodejen, jinde že proplácení
dovolených je běžným jevem. Každému
z nás jsou tyto příklady známé.
Konec konců bylo oficiálně uvedeno číslo
90 tisíc pracovních sil a vím tedy, že
neříkám nic nového. Mluvím
o tom jen proto, že jsme ve stadiu přípravy
pětiletky, kdy můžeme ještě včas
rozhodnout, které výroby můžeme omezit
nebo jak urychleně získat pracovní síly
z oborů a sociálních skupin, kde nejsou tak
potřebné a kde máme stále značné
rezervy.
Vím, že máme dnes v hospodářství
několik úzkých míst, jako je např.
vysoká rozestavěnost, bytová výstavba,
energetická základna a řešení
všech těchto míst vidím v odstraňování
hlavního limitujícího činitele, to
je v problému pracovních sil, neboť jinak všechny
naše správné zásady nám nepomohou.
Místopředseda dr. Ambruz: Děkuji posl.
Příhodovi, nyní promluví posl. Židlický.
Posl. Židlický: Vážená Česká
národní rado, soudružky a soudruzi, dovolte
mi, abych se vyslovil k této problematice z poněkud
odlišného pohledu. Ze státního závěrečného
účtu je patrno, že v průběhu
r. 1969 měla být v našem národním
hospodářství zdůrazňována
především hospodárnost na všech
stupních. Podkladový materiál, který
jsme obdrželi, to plně dokumentuje, a přece
je možno doložit, že jsou ještě skulinky,
kudy z našich státních prostředků
unikají milióny Kčs.
Při prováděné očistě
státního a hospodářského aparátu
i aparátu společenských organizací
dochází k odvolání řady pracovníků,
kteří se v uplynulém kritickém období
zpronevěřili svým povinnostem a přešli
na pravicové pozice, což znamená, že ve
skutečnosti na velmi dobře placených místech
a funkcích pracovali po řadu měsíců
proti potřebám a zájmům našich
občanů, proti zájmům našeho pracujícího
lidu.
A nyní, kdy dochází k přehodnocení
jejich činnosti a v důsledku toho i k jejich spravedlivému
odvolání ze zastávaných funkcí,
zjišťujeme při praktickém provádění
tohoto aktu, že naše zákony jsou tak demokratické
nebo jsou v nich takové mezery, že řada těchto
lidí za své protilidové jednání
vyčerpává značné finanční
částky z toho, co vytvářejí
naši pracující na závodech. To je v
rozporu se zásadami socialistické demokracie a především
se zásadami hospodárnosti v našem státě.
Docházíme k takovým zjištěním,
že řada těchto pracovníků nechce
přijmout nabízená jim pracovní místa.
Dokonce vědomě celou záležitost přechodu
na jiné pracoviště z funkcí, na kterých
zklamali, uměle časově protahují.
Zneužívají našich dosud platných
a podle mého názoru příliš demokratických
zákonů, vyhlášek a směrnic. Nejde
jen o to, že tito lidé se dostávají
sami před sebou do přímého rozporu
se zásadami, které tak hlasitě v uplynulých
dvou letech hlásali, ale že vědomě zneužívají
slabosti našich zákonů.
Tak např. z resortu ministerstva průmyslu, z resortu
ministerstva školství, z resortu armády a bezpečnosti,
z oblasti společenských organizací i z oblasti
státních orgánů lze doložit řadu
konkrétních případů. Jde o
stovky takovýchto odvolaných pracovníků,
kterým se vyplácejí po dlouhou dobu vysoké
finanční částky, které jdou
na úkor pracovních výsledků celé
společnosti.
Nejde mi v žádném případě
o projev nelidskosti vůči těmto pracovníkům,
kteří zklamali, kteří však jsou
a zůstávají občany našeho státu,
jde jen o to, aby byly odstraněny morální
nesrovnalosti z našeho současného života.
Poctivým občanům nelze dost dobře
vysvětlit, proč tito lidé, o kterých
mluvím, zneužívají široké
demokracie našeho společenského řádu,
místo aby v přijatelné době dané
zákoníkem práce nastoupili na nová
pracoviště a tam prokázali svou oddanost k
socialistickému zřízení. Aby tam odčinili
to, co svým jednáním v minulých letech
ve svých funkcích způsobili. Nám všem
je známo, že v našem státním rozpočtu
při snaze realizovat naprosto správné záměry
naší vlády těžko hledáme
potřebnou finanční částku,
abychom mohli zvýšit nejnižší důchody
těm lidem, kteří pro republiku po celý
život pracovali. Na druhé straně, jak jsem
uvedl, trpíme skutečnost, že jsou vydávány
milióny těm, kteří naše společenské
zřízení prokazatelně poškozovali.
Ustanovení našich zákonů a především
zákoníku práce postrádají opatření
k tomuto problému, které by se mohlo účinně
použít v uvedených prokázaných
případech. Společenské zájmy
nejsou při řešení u našich soudních
orgánů brány jako prvořadé
a skutečnost je taková, že leckterý
právník v advokátní poradně,
na podniku, v odborových orgánech i u soudu hájí
jedince, což v uvedených případech je
protismyslné, proti původním záměrům
zákona hájit zájmy občana. Řada
soudních sporů končí prohrou podnikových
orgánů a výhrou pravicových živlů.
Je znám i případ, kdy i samo předsednictvo
Federálního shromáždění
v pracovním sporu s jedním pracovníkem prohrálo
spor u první soudní instance v Praze. Je zajímavé,
že u druhé soudní instance podle týž
zákonů, tedy jenom změnou senátu,
tzn. změnou výkladu těchto zákonů,
byl tento soudní spor vyhrán ve prospěch
našeho nejvyššího státního
orgánu.
Vezmeme-li tedy v úvahu, jaká situace v těchto
záležitostech je na podnicích a v místech,
pak lze těžko předpokládat, že
společenské zájmy vždy zvítězí,
jako tomu bylo v případě předsednictva
Federálního shromáždění.
Setkávám se s těmito otázkami při
svém styku s občany, funkcionáři,
s představiteli závodů a organizací.
Došel jsem k závěrům, že je třeba
vystoupit na dnešní plenární schůzi
České národní rady v souvislosti s
projednáváním státního závěrečného
účtu a upozornit na tuto únikovou cestu státních
prostředků.
Právníci mě upozorňovali na zákon
86/68 Sb. a na novelizaci zákona 132/68 Sb., které
však v plné míře neřeší
to, o čem já zde hovořím a což
mi jistě potvrdí i řada dalších
poslanců. Jsou známy i dílčí
snahy tuto vážnou situaci řešit. Uvádím
zde ku příkladu Pokyn pro generální
ředitele, který vydal náměstek ministra
průmyslu dne 24. 6. 1970. Je to však pouze pokus,
který situaci zásadně neřeší
a navíc je to snaha jenom v jednom resortu našeho
národního hospodářství.
Dávám proto v úvahu, abychom v předsednictvu
České národní rady nebo přímo
ve vládě České socialistické
republiky připravili návrh mimořádného
opatření, které by u prokazatelných
případů pomohlo hájit společenské
zájmy a které by jednoznačně a nekompromisně
pomohlo na dočasnou dobu řešit tuto právní
problematiku uvolňovaných pracovníků.
Souhlasím, že je třeba zabezpečit jim
základní finanční prostředky
k přechodu na jinou práci, ale domnívám
se, že současně je nutno zamezit plýtvání
společenskými prostředky.
Vážení soudruzi poslanci, chtěl jsem
zde zdůraznit jednu vážnou záležitost
našeho současného života, která
nejen ubírá z našeho společného
krajíce, ale navíc je brzdou očisty všech
orgánů a institucí, což je v přímém
rozporu s usneseními stranických a státních
orgánů. Prosil bych, aby se této otázce
věnovala pozornost; přesto, že odcházíme
na prázdniny, měli by se touto záležitostí
zabývat alespoň příslušní
odborní pracovníci. Bude to prospěšné
pro nás pro všechny a bude to jistě kladně
přijato většinou občanů naší
České socialistické republiky.