Posuzujeme-li výsledky hospodaření národních
výborů podle uváděných celkových
údajů o dosažené výši příjmů
a výdajů a podle dosaženého přebytku,
můžeme je hodnotit kladně a národní
výbory pochválit zejména za to, že těchto
výsledků dosáhly v mimořádné
politické i hospodářské situaci ve
státě.
Při jejich podrobnějším zkoumání
však vidíme, přes nesporné klady, také
některé závažné nedostatky a
problémy, které spočívají v
celkové úpravě a metodice finančního
hospodaření národních výborů
i v jeho praktickém provádění. Zabývali
jsme se ve výboru také příčinami
tohoto stavu. Chci se o nich stručně zmínit.
V letech 1966 - 1967 byla ve finančním hospodaření
národních výborů uplatněna
nová, možno říci progresívní
opatření, která měla přispět
k posílení pravomoci národních výborů,
zejména městských a místních,
a k zvýšení jejich finanční a
ekonomické samostatnosti. Bylo to zejména zavedení
souhrnného finančního vztahu, fondu rezerv
a rozvoje a další opatření. Skutečnosti
a výsledky hospodaření národních
výborů z minulých let i z loňského
roku dokazují, že se jejich zavedení v podstatě
osvědčilo. Podnítilo u národních
výborů větší iniciativu v hledání
a využívání místních materiálových,
finančních i pracovních zdrojů pro
řešení naléhavých potřeb
obcí a měst.
Nesplnila se však jedna z nejdůležitějších
podmínek k tomu, aby těchto nástrojů
mohlo být ještě účinněji
využito. Hlavní podmínkou účinného
využití nové úpravy vztahů mezi
rozpočtem národních výborů
a ústředním rozpočtem bylo zavedení
relativní dlouhodobější stability do
plánování hospodářského
rozvoje. V roce 1967 byl sice stanoven souhrnný finanční
vztah na období do r. 1970, avšak v jednotlivých
letech docházelo k takovým změnám,
které vážně oslabily jeho význam
pro dlouhodobější realizaci záměrů
národních výborů. Velmi nepříznivě
se tu promítly důsledky chaotické situace
v letech 1968 a zčásti i v roce 1969, zejména
živelný růst cen a mezd
Za situace, kdy se nebylo možno opřít o dlouhodobější
výhled, kdy byla vážně narušena
autorita státního plánu, docházelo
i u národních výborů ke snahám
"vybojovat" co nejvíce z centrálních
zdrojů, využít možností - často
i neregulérních pro rozšíření
svých mimorozpočtových příjmů
a tvořit si z nich rezervy. Svědčí
o tom poznatky, se kterými se setkáváme ve
svých obvodech, i poznatky z jednání o problematice
drobného socialistického podnikání
a další. Řada z nich byla uvedena ve stanovisku
Nejvyššího kontrolního úřadu.
Přehled o výsledcích hospodaření
národních výborů ukazuje, že
i v roce 1969 značně podhodnotily řádné
rozpočtové příjmy a k tomu realizovaly
značný objem nerozpočtových příjmů
z takových činností, které nebyly
v souladu se zásadami socialistického hospodaření,
ani se socialistickou morálkou. Šlo zejména
o příjmy plynoucí z nesprávného
zaměření drobných provozoven národních
výborů a ze svérázných praktik
při uplatňování zvláštního
zapojení v podnicích místního hospodářství.
Přitom národní výbory zdaleka nevyužily
svých možností k postihu neoprávněných
zisků a výdělků v této oblasti.
Proto je třeba při projednávání
výsledků hospodaření přihlížet
k těmto skutečnostem a vyvozovat z toho závěry
pro další připravovaná opatření
i pro vlastní hospodářsko-organizátorskou
a kulturně výchovnou práci národních
výborů. Národní výbory budou
muset vynaložit veliké úsilí, aby odstranily
ve sféře jimi řízeného hospodářství
takové projevy, jako je spekulace, porušování
právních norem, nekázeň a neodpovědnost
a důsledně orientovat toto hospodářství,
aby plnilo své hlavní poslání, tj.
zejména v rozvoji služeb obyvatelstvu. Na základě
těchto faktů setkáváme se často
s názory, které odsuzují zavedení
souhrnného finančního vztahu a fondu rezerv
a rozvoje u národních výborů. Objevují
se často i snahy po radikálním omezení
anebo dokonce zrušení mimorozpočtového
hospodaření. Argumentuje se zejména vysokými
částkami, které mají národní
výbory ve fondech rezerv a rozvoje. Přitom se uvádí,
že spousta národních výborů má
u státních spořitelen dluh. Takové
názory nelze přijmout. Je třeba vzít
v úvahu, že národní výbory vložily,
v souladu s ustanovením zákona o státním
rozpočtu ČSR, který jsme schválili,
ze svých fondů rezerv a rozvoje na úhradu
řádných rozpočtových výdajů
v letošním roce 1 miliardu 757 miliónů
Kčs. Tím výrazně pomohly při
řešení problémů, které
při sestavování státního rozpočtu
na rok 1970 byly.
Dále je třeba vzít v úvahu, že
prováděnými úpravami v drobném
socialistickém podnikání, zavádění
pořádku do zvláštního zapojení
do investiční výstavby a dalšími
opatřeními, která byla přijata k rozpočtovému
hospodaření národních výborů
v tomto roce, jako je změna v odvodu důchodové
části zemědělské daně
a zrušení přirážky ke stabilizačnímu
odvodu, se značně omezily zdroje mimorozpočtových
příjmů. Jestliže se i přesto
hospodaření národních výborů
v prvé polovině tohoto roku vyvíjí
příznivě, svědčí to
o jejich usilovné snaze co nejvíce pomoci v konsolidaci
hospodářského i politického života.
Výbor pro národní výbory se bude otázkami
finančního hospodaření národních
výborů zabývat ve druhém pololetí
t. r. v rámci projednávání úpravy
celkové působnosti národních výborů
a bude působit k tomu, aby v této oblasti byly respektovány
dobré zkušenosti a aby zde byla posílena tolik
žádoucí dlouhodobější stabilita.
Doporučuji z pověření výboru,
aby Česká národní rada předložený
návrh usnesení ke státnímu závěrečnému
účtu ČSR za rok 1969 schválila.
Místopředseda ČNR dr. Ambruz: Slovo
má posl. Sluka.
Posl. Sluka: Vážený soudruhu předsedo,
vážené soudružky a soudruzi poslanci,
vážení hosté, v souvislosti s projednáváním
státního závěrečného
účtu ČSR za rok 1969 chtěl bych poukázat
na některé problémy, kterými se v
uplynulém období zabýval zdravotní
a sociální výbor České národní
rady z hlediska jejich přímého působení
na další rozvoj našeho národního
hospodářství, které do určité
míry ovlivňují i celkové výsledky
hospodaření s finančními prostředky.
Jde nám především o problematiku pracovní
neschopnosti pro nemoc a úraz, o situaci v zásobování
léky a zdravotnickým materiálem, vybavení
zdravotnických zařízení zdravotní
technikou, rozvoj lázeňské péče
a další.
Při projednávání těchto otázek
byla pozornost výboru zaměřena nejen na posouzení
současného stavu, ale hlavně na plnění
již dříve přijatých doporučení
výboru k odstranění nedostatků. Ukazuje
se však, že zjednávání nápravy
je velmi zdlouhavé a tím pochopitelně i málo
účinné.
Např. ve zprávě resortů o pracovní
neschopnosti je poukazováno na to, že procento pracovní
neschopnosti pro nemoc a úraz dosáhlo v roce 1969
výše 4,85 % a je za posledních deset let nejvyšším.
Podle informací v letech 1960-67 se pohybovalo procento
pracovní neschopnosti v rozmezí 4,1 - 4,3 %. Zdálo
by se, že jde o desetinu procenta. Avšak každá
desetina procenta zvýšení pracovní neschopnosti
představuje ve státním rozpočtu značné
zvýšení výdajů.
V I. čtvrtletí letošního roku se procento
pracovní neschopnosti dále zvýšilo a
dosáhlo 6,97 %, což ve srovnání s I.
čtvrtletím 1967 - 1968 představuje zvýšení
o 1,5 %. Vedle biologických příčin
působí i faktory nebiologické, společensko-ekonomické
a nedostatečná kontrola, a to nejen ze strany zdravotníků,
ale i samotných zaměstnavatelů, tj. podniků
a organizací.
Průzkumy dokázaly, že často si řeší
hospodářské organizace prostřednictvím
pracovní neschopnosti své ekonomické problémy.
Jak bylo konkrétně zjištěno, je při
nepořádcích ve výrobě a špatném
zajištění výrobního programu
pro podniky mnohdy výhodné, nemusejí-li vyplácet
mzdu, nýbrž nemocenské dávky. V tomto
případě nejde tedy jen o záležitost
zdravotníků, ale širší společenský
problém, související s celkovým uvolněním
státní disciplíny, pracovní kázně
a morálky. Proto také snaha o snížení
procenta pracovní neschopnosti není jen otázkou
opatření v resortu zdravotnictví, ale musí
být záležitostí všech resortů
a celé vlády.
Podle provedených propočtů představuje
1 % pracovní neschopnosti zvýšení výdajů
ze státního rozpočtu zhruba 700 - 800 mil.
Kčs. Dávky nemocenského pojištění
se zvýšily z 2,2 mld. Kčs v roce 1965 na 3,2
mld. Kčs, tj. o 4,5 %. Důležitým činitelem,
na který pokládám za nutné orientovat
vaši pozornost, je ta skutečnost, že průměrný
počet práce neschopných vzrostl v tomto období
o 19 %. To znamená, že vzestup výplat dávek
nemocenského byl ovlivněn nejen zvýšeným
procentem pracovní neschopnosti, ale i růstem průměrných
mezd /o 30 %/, které jsou výchozí základnou
pro výpočet dávek.
K prohloubení kontroly pracovní neschopnosti provedlo
ministerstvo zdravotnictví některá konkrétní
opatření. Ta však sama o sobě by se
mohla minout účinkem, nebudou-li podporována
vedením závodů a odborových orgánů.
Zejména odborové orgány musí soustavně
věnovat vývoji pracovní neschopnosti zvýšenou
pozornost.
Vzestup počtu onemocnění vyvolává
i zvýšenou spotřebu léků. Jak
uvádí zpráva, zvýšily se náklady
na léky proti roku 1968 o cca 14 %. Toto procento by pravděpodobně
bylo ještě vyšší, kdyby nedošlo
k výraznému zhoršení zásobování
léky, které přes některá opatření,
zejména zvýšení dovozu léků,
trvá i v I. pololetí letošního roku.
Na růst nákladů na léky však
ve značné míře působí
i růst cen, a to nejen léků tuzemské
výroby, ale i u nakupovaných surovin. Oba tyto faktory,
tj. zvýšená spotřeba a růst cen
léků, jsou základní příčinou
vzestupu výdajů za léky.
Když jsme ve zdravotním a sociálním
výboru projednávali předpokládaný
vývoj v rozmisťování 15letého
dorostu jako jednoho ze základních zdrojů
pracovních sil pro příští léta,
uvědomili jsme si, jaký význam má
pro národní hospodářství včasné
navracení dočasně práce neschopných
pro nemoc a úraz do pracovního procesu. Aby bylo
zdravotnictví schopno plnit svou léčebně
preventivní úlohu a tím přispět
nejen ke snížení ztrát v národním
hospodářství, ale i ke zlepšení
zdravotního stavu obyvatelstva a snížení
procenta pracovní neschopnosti, pokládá výbor
za potřebné zajistit tyto základní
předpoklady:
1. plně docenit politický a ekonomický význam
zdravotnictví při dalším rozvoji naší
socialistické společnosti;
2. vytvořit potřebné podmínky pro
provádění účinné léčebně
preventivní péče, zejména zajištěním
potřebného množství léků
a zdravotnických potřeb a vybavení zdravotnických
zařízení zdravotní technikou;
3. zvýšit úroveň kontroly pracovní
neschopnosti; do tohoto úsilí zapojit především
vedení podniků a odborových organizací;
současně zvážit i možnosti použití
ekonomických nástrojů na snížení
absence.
Doporučení zdravotního a sociálního
výboru byla již příslušným
resortům tlumočena. Pokládám přesto
za potřebné, aby v souladu s prováděním
úsporných opatření byla ztrátám,
o nichž jsem hovořil, věnována zvýšená
pozornost nejen ministerstvem zdravotnictví, práce
a sociálních věcí, ale i ministerstvem
financí a všemi členy vlády a provedena
nejen účinná, ale i včasná
opatření k jejich odstranění.
Zdravotní a sociální výbor České
národní rady se bude na svých schůzích
opakovaně zabývat kontrolou plnění
přijatých doporučení, jejichž
cílem je zlepšení úrovně péče
o zdraví našeho obyvatelstva na jedné straně,
na druhé straně pak zabránění
neodůvodněných absencí. Výbor
je přesvědčen, že tak, jako nachází
podporu předsednictva České národní
rady, bude jeho úsilí pochopeno i ze strany vlády
ČSR a že této otázce bude věnována
prvořadá pozornost.
Snížením pracovní neschopnosti bychom
dosáhli značných úspor ve státním
rozpočtu, které by mohly být věnovány
na aktivní preventivní činnost k ochraně
zdraví našeho obyvatelstva, např. na rehabilitaci,
ozdravění životního prostředí
apod. Dosažení tohoto cíle je společným
cílem nás všech.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda ČNR dr. Ambruz: Hovořit
bude poslanec Toman.
Posl. Bohuslav Toman: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, vážení hosté, dovolte
mi u příležitosti projednávání
státního závěrečného
účtu za rok 1969 několik poznámek.
Průmyslová výroba je jedním z rozhodujících
zdrojů pro úspěšnou tvorbu a tím
i užití národního důchodu. V
průmyslové výrobě se projevovaly mimořádné
okolnosti a podmínky hospodářského
roku 1969. Situace se vyvíjela rozporně. S dobrou
finanční pozicí podniků v letech 1967
- 1968 kontrastovala obtížná situace státního
rozpočtu, který musel nést negativní
důsledky cenové přestavby a dopad se zaváděním
nesprávných a oportunistických tendencí
do ekonomiky. Proto měl rozpočet pro toto období
nutně tendenci ke schodkovitosti. Pro rok 1969 byl rozpočet
sestaven jako součást stabilizačních
opatření tak, aby hospodařil již s přebytkem.
Neblahé důsledky uvolnění řízení
v roce 1968 a v I. polovině roku 1969 způsobily,
že ekonomický tlak na zhospodárnění
výroby, na snižování výdajů
a nákladů byl prakticky velmi malý. Důkazem
tohoto stavu jsou výsledky kontrol projednávaných
ve výborech České národní rady
na základě zpráv Nejvyššího
kontrolního úřadu i jejích orgánů.
Přes všechny nepříznivé okolnosti
průmyslová výroba vzrostla v roce 1969 o
5,2 %. Národní důchod ve stálých
cenách vzrostl o 6,5 %. Souhrnné relativně
dobré výsledky hospodaření skrývají
však některé negativní tendence a jevy
v oblasti průmyslu, na něž chci upozornit.
Za velmi závažné je třeba považovat
konstatování ministerstva financí obsažené
ve zprávě k závěrečnému
účtu, a to, že "v ekonomice roku 1969
i nadále přetrvávaly prvky extenzívního
rozvoje hospodářství", a že "nedodržení
plánem předpokládaných kvalitativních
ukazatelů představuje úbytek tvorby zisku
v celkové částce 3,5 mld. Kčs, o kterou
byl ochuzen rozpočet i podnikové důchody".
O kvalitativní stránce hospodaření
negativně hovoří skutečnost, že
ústředně řízené hospodářské
organizace nesplnily plán tvorby hrubého zisku o
3,3 mld. Kčs, z toho hospodářské organizace
v České socialistické republice o plných
1,9 mld. Kčs. Z toho a dalších známých
okolností lze dělat závěr, že
prostředky, které jsou vynakládány
do investičního a technického rozvoje, podniky
nevyužívají především na
zhospodárnění a zprogresívnění
výroby, ale jsou vedeny dosud převažujícím
hlediskem prostého rozšiřování
výrobní základny - výrobních
kapacit. S tím kontrastuje dále i skutečnost,
že přes růst objemu základních
fondů jejich účinnost a využití
je nedostatečné a dokonce klesá.
Velmi znepokojivá je skutečnost, že vytížení
kapacit podniků druhými směnami v minulém
roce činilo v celé České socialistické
republice necelých 28 %. Přitom nejde vůbec
o mimořádný případ, ale prakticky
dlouhodobou negativní tendenci. Od roku 1960 má
směnnost v celém hospodářství
trvale klesající tendenci. V roce 1960 činila
1,38, v roce 1965 již l,36 a v roce 1967 klesla dokonce na
1,34.
Abychom si uvědomili, o jak závažný
národohospodářský problém jde,
uvedu názorný příklad. Podle oficiálně
provedených propočtů na bázi situace
v roce 1968 by zvýšení účinnosti
základních fondů v průmyslu ČSR
o 1 % umožnilo dosáhnout zvýšení
objemu produkce minimálně o 3 mld. Kčs a
analogické zvýšení účinnosti
základních fondů o 1 % v organizacích
hlavní stavební výroby ministerstva stavebnictví
by umožnilo zvýšit objem produkce téměř
o dalších 2 mld. Kčs.
Podobně v nákladní železniční
dopravě by zkrácení doby oběhu vozů
pouze o 1 hodinu představovalo doslova úsporu v
rámci ČSD asi 1450 nákladních železničních
vagónů.
Tato čísla jistě komentář nevyžadují.
Je však skutečností, že takovýchto
případů by bylo možno uvést řadu.
To jen podtrhuje nutnost daleko intenzívněji se
zasadit o plnění závěrů lednového
pléna ústředního výboru KSČ,
které rozhodující článek v
úsilí za konsolidaci naší ekonomiky
a její další rozvoj vidí ve vytváření
podmínek pro růst společenské produktivity
práce, která v tomto období je prakticky
jediným reálným zdrojem možného
růstu. Údaje, které jsem namátkově
uvedl, jasně ukazují, jaké rezervy v našem
hospodářství dosud existují, a je
možno je cestou realizace výroby, řízení,
odbytu, správy apod. mobilizovat pro další
efektivní rozvoj naší ekonomiky.
Znamená to přijmout řadu zásadních
opatření. Domnívám se, že opatření
by se neměla vyznačovat mnohostí, aby neoslabovala
autoritu řídících orgánů,
ale měla by být kvalitní a postihovat rozhodující
oblasti, vyvíjet tlak a vytvářet podmínky
pro zvyšování kvality, odkrývání
rezerv, zvyšování efektivnosti a vnášet
racionální prvky do hospodaření, a
to jak v centrálním řízení,
tak i v podnikové sféře.
V květnu t. r. průmyslový výbor konstatoval,
že jednou z rozhodujících podmínek intenzívního
a dynamického rozvoje národního hospodářství
a základem pro zajišťování trvalého
a dlouhodobého růstu společenské produktivity
práce je včasné a důsledné
uplatňování poznatků vědy a
techniky ve společenské a zejména výrobní
praxi. Vyžaduje to ovšem také vytvoření
vhodných podmínek.
Považuji také za správné zdůraznit
nutnost věnovat větší pozornost vývoji
kvalitativních ukazatelů, aby se zamezily případy,
že růst produkce není ve správné
relaci s růstem výdělků apod.
Výsledky kontroly uplatňování nových
forem řízení v drobném socialistickém
podnikání upozornily na značné závady
v dodržování zákonných předpisů,
které nepříznivě ovlivňují
výsledky hospodaření. Mám na mysli
zejména obchodování s pracovní silou
a uzavírání smluv, které jsou v rozporu
s hospodářským zákoníkem a
zákoníkem práce.
Další znepokojivý problém spočívá
v tom, že odvody státu z výsledků hospodaření
podniků, jak uvádí zpráva ministerstva
financí, vzrostly sice proti roku 1968 o více než
15 miliard Kčs, ale přesto zůstaly o 3,6
mld. Kčs pod plánovanou úrovní. Přitom
finanční situace v podnikové sféře
je velmi nevyrovnaná. Některé podniky pracují
s přebytkem prostředků a na druhé
straně stále rostoucí počet podniků
se dostává do vážných finančních
potíží, které nejsou schopny bez pomoci
státu řešit.
Jen na povolených odkladech odpisů dluží
podniky 2,3 mld. Kčs. Tyto skutečnosti nestačí
ovšem jen konstatovat, zde je nutno začít systematicky
zjednávat nápravu.