Naproti tomu převedl federální rozpočet
do státního rozpočtu České
socialistické republiky kromě plánovaných
dotací navíc 1064 mil. Kčs na úhradu
výdajů za úkoly uložené federálními
orgány, jako např. na podporu efektivních
vývozů do kapitalistických států,
na cenovou intervenci nákupů tuzemské ovčí
vlny, na delimitace z působnosti federálních
orgánů na orgány národní a
jiné.
Soudružky a soudruzi, dovolte mi na závěr zprávy
ke státnímu závěrečnému
účtu na r. 1969 uvést stručně
některé výsledky vývoje hospodářství
v letošním roce. Vcelku se v období od počátku
roku do konce května ve srovnání se stejným
obdobím 1969 zvýšilo tempo růstu průmyslové
výroby o 7,0 % a tempo růstu stavebních prací
o 6,4 %. V obou těchto ukazatelích bylo předstiženo
celoroční tempo růstu stanovené státním
plánem. Tempo růstu produktivity práce předstihlo
v průmyslu i ve stavebnictví tempo růstu
průměrných mezd. V průmyslu byl celý
přírůstek výroby kryt růstem
produktivity práce. Postupně se stále více
konsoliduje vnitřní trh. Růst dodávek
spotřebního zboží z výroby i
z dovozu do sítě vnitřního obchodu
značně přispěl k žádoucímu
zvýšení zásob ve vnitřním
obchodě.
Uspokojivě probíhá i nákup zemědělských
výrobků. Růst peněžních
příjmů obyvatelstva se proti loňskému
roku výrazně zpomalil a činil v období
od počátku roku do konce května 4,5 %. Peněžní
výdaje vzrostly proti stejnému období loňského
roku o 1,5 %. Dále se zvýšily stavy vkladů
na vkladní knížky u České státní
spořitelny; přírůstek za 5 měsíců
činil 4636 mil. Kčs, tj. o 1441 mil. Kčs
více než za stejné období loni.
Závažné nedostatky stále trvají
na úseku investiční výstavby. Zatím
se nedaří rozhodujícím způsobem
ovlivnit průběh investiční výstavby.
Přes řadu zpřísňujících
opatření byly zahájeny neoprávněně
některé stavby. Na těchto stavbách
probíhá v současné době šetření
a na jeho základě budou provedeny příslušné
postihy investorských i dodavatelských organizací.
Druhým úsekem, který si vyžaduje zvýšenou
pozornost řídících orgánů,
je vývoj zásob, zejména v průmyslu,
kde se všechna dosavadní opatření k
zastavení růstu zásob ukázala jako
neúčinná a stavy zásob se v tomto
odvětví národního hospodářství
zvýšily od počátku roku do konce dubna
o 4,4 miliardy korun, to je o 5 %.
Velmi mnoho úsilí vláda a její orgány
vynakládají na operativní i perspektivní
řešení palivo-energetické bilance v
celé její šíři, na likvidaci
důsledků zimy, na řešení řady
problémů spojených s každodenním
životem každého občana.
V plnění státního rozpočtu
je v prvních pěti měsících
letošního roku obdobný vývoj jako v
letech minulých: v ústředním rozpočtu
i v rozpočtech národních výborů
se vytvořil za 5 měsíců přebytek
v důsledku předstihu příjmů
před výdaji. Na srovnatelné základně
lze označit letošní vývoj plnění
státního rozpočtu za poněkud příznivější
než loni a lze předpokládat, že při
přísném dodržení všech úsporných
opatření a důsledném tlaku na hospodárnost
a efektivnost by mohlo být rozpočtové hospodaření
za letošní rok zhruba vyrovnané.
Soudružky a soudruzi, projednávání státního
závěrečného účtu za
rok 1969 je příležitostí k zamyšlení
nad výsledky našeho úsilí, ke zhodnocení
dosaženého stupně naší konsolidace.
Aktiva bychom měli cílevědomou prací
dále rozšiřovat. nedostatky bychom měli
analyzovat a odstranit. Odhalení a všestranné
využívání rezerv je zvlášť
důležité právě nyní, kdy
vrcholí práce na přípravě plánu
a rozpočtu na rok 1971 a sestavení pětiletky.
Tyto práce nejsou bez obtíží. Jsme však
přesvědčeni, že upevnění
leninských zásad řízení naší
ekonomiky, posílení plánovitosti, využití
aktivity pracujících a upevnění spolupráce
se Sovětským svazem a ostatními socialistickými
zeměmi nám pomohou tyto obtíže překonat,
což otevře cestu k dalšímu rozvoji naší
socialistické společnosti.
Soudružky a soudruzi, jménem vlády České
socialistické republiky navrhuji, abyste schválili
předložený státní závěrečný
účet za rok 1969.
Místopředseda ČNR dr. Ambruz: Děkuji
soudruhu ministru financí za jeho projev. Můžeme
přistoupit k rozpravě. Do rozpravy se přihlásilo
12 poslanců, jako první vystoupí posl. dr.
Adam.
Posl. dr. Adam: Vážený soudruhu místopředsedo,
vážení hosté, vážená
Česká národní rado!
Každé projednávání otázek
státního rozpočtu, státního
národohospodářského plánu a
zpráv o jejich plnění je důležitým
mezníkem dotváření a zdokonalování
koncepce vývoje našeho národního hospodářství.
Rozbory současného stavu našeho národního
hospodářství, doplněné srovnáním
s ekonomikami ostatních socialistických států
umožňují lépe poznat pravý stav
věcí. Takové rozbory a taková srovnání
ukazují, že dosud nedobře hospodaříme
s investicemi, že máme nízký koeficient
směnnosti, že zhodnocovací procesy, zejména
ve vztahu ke kapitalistickým státům, nedosahují
žádoucí a možné úrovně.
Nyní, kdy se kladou základy plánu ekonomického
řízení na příštích
pět let, je nutno říci, že se musíme
rychle dostat ze situace, kdy z jedné koruny základních
a oběžných prostředků ve výrobní
sféře nevytvoříme za rok více
než 70 hal. společenského produktu. A tu se
dostáváme, k onomu paradoxnímu konstatování,
že při všeobecném názoru, že
potřebujeme více investic, jsme vlastně přeinvestováni.
Ukazuje to i skutečnost, že roku 1969 jsme na jednu
korunu přírůstku národního
důchodu vynaložili 2,32 Kčs investic a 2 Kčs
zásob.
Chceme-li opravdu zvýšit účinnost našeho
národního hospodářství, pak
musíme začít u každého podniku
sledovat poměr mezi vloženými základními
a oběžnými prostředky a mezi hodnotou
vytvořené výroby i vytvořeného
zisku.
Takový boj vyžaduje především vyrovnat
se se všemi druhy osobního sobectví, prosazování
lokálního či regionálního,
podnikového nebo odvětvového patriotismu.
Vůbec bude nutno, abychom uměli zdůrazňovat
zásady socialistické morálky, abychom uměli
hodnotit lidi, především podle jejich dodržování.
Ani mocenské nástroje, ani ekonomické páky
samy o sobě nestačí, nebudou-li naši
lidé prodchnuti co nejdokonalejšími mravními
zásadami.
Současně s tím je třeba ovšem
dělat také konkrétní opatření.
Jako příklad uvedu oblast zásobování
a zásob. Všichni víme, že máme
v zásobách uloženy skoro 3/4 ročního
národního důchodu, že nám zásoby
dále stoupají, že úroveň dodavatelsko-odběratelských
vztahů je nízká a že zásobovací
procesy fungují velmi nedokonale a že jsou stále
brzdou růstu produktivity práce.
Jednou z hlavních příčin je však
skutečnost, že pro řešení otázek
materiálně technického zásobování
nemáme ani koncepci státní politiky ani státní
orgán, který by se o řešení těchto
otázek staral. Přitom stačí navštívit
kteroukoliv sousední socialistickou zemi - Svaz sovětských
socialistických republik, Polskou lidovou republiku, Německou
demokratickou republiku a Maďarskou lidovou republiku - a
uvidíme, že tyto země úseku zásobovacích
procesů věnují mimořádnou pozornost,
že mají jasnou koncepci státní politiky,
materiálně technického zásobování
a že mají i státní orgány na
úrovni ministerstev materiálového zásobování,
která provádění této politiky
zabezpečují. Asi by nebylo na závadu, kdybychom
na tuto agendu jako jediná evropská socialistická
země neměli speciální státní
orgán, kdybychom však měli koncepci státní
politiky a pověřili některý ze stávajících
orgánů péčí o její provádění.
Snad pro znázornění důležitosti
celé této věci postačí uvést,
že v SSSR má tuto agendu na starosti místopředseda
sovětské vlády a že orgán státu
pro otázky zásobování v SSSR je Státní
komise pro materiálně technické zásobování.
Právě tak je třeba mít ucelenou koncepci
zásobování obyvatelstva. Tři poslanci,
členové výboru pro obchod, dopravu,pošty
a telekomunikace se zúčastnili studijní cesty
do NDR a studovali tam řešení otázek
zásobování obyvatelstva. Především
je třeba poukázat na to, že potřeby
obyvatelstva a jeho zásobování jsou jedním
z hlavních hledisek při plánování
rozvoje národního hospodářství.
Obchod tady není odbytovou organizací výrobce,
ale zásobovací základnou a tlumočníkem
spotřebitele a potřeb obyvatelstva. V Německé
demokratické republice např. nikdo nesmí
zastavit výrobu nějakého druhu zboží
dodávaného na trh obyvatelstvu bez souhlasu ministerstva
pro obchod a zásobování, a toto ministerstvo
svůj souhlas nevydá, není-li dodávka
zajištěna u jiného dodavatele.
V celém obchodě v NDR se rychle zavádějí
všechny vymoženosti vědeckotechnické revoluce,
jako koncentrace, automatizace, specializace a další.
Úroveň obchodních služeb se rychle zvýšila
a my máme co dohánět. Centrum vyřešilo
v Německé demokratické republice obchodní
rozpětí, které činí 20 %, což
je dvojnásobek obchodního rozpětí
našeho. Proti našemu podílu obchodu na investicích
2,2 % činí podíl na investicích u
obchodu v Německé demokratické republice
5 %. Rychle se tam uskutečňuje zprůmyslnění
obchodu zaváděním zásilkového
prodeje, který v NDR pracuje již 10 let a který
nyní dostane moderní automatickou zásilkovou
základnu, která bude uvedena do provozu již
v roce 1972, zatímco my budeme vypracovávat studie
zásilkové základny teprve v roce 1973, takže
moderní zásilkový prodej zahájíme
až na rozhraní 6. a 7. pětiletky, tedy asi
o 8 let později než Německá demokratická
republika.
Domnívám se proto, že je nutno, aby návrh
pětiletky a příštího rozpočtu
byl ve znamení úsilí o vyšší
využití základních a oběžných
prostředků tak, abychom v roce 1975 s jednou korunou
základních a oběžných prostředků
dosahovali výroby zboží alespoň za jednu
korunu. Současně však je třeba vypracovat
jasné koncepce státní politiky jak na úseku
materiálně technického zásobování,
tak na úseku obchodu pro obyvatelstvo, a budeme muset tedy
pečovat o to, aby toto zaostávání
za NDR bylo co nejrychleji odstraněno.
V odvětví obchodu došlo v roce 1969 po všech
obtížích nakonec k výrazným projevům
konsolidace, podařilo se nakonec zásobit obyvatelstvo
vším potřebným zbožím a
ani v odvětví vnitřního obchodu nedošlo
k žádným vážným poruchám
hospodaření se státními prostředky.
Proto navrhuji, aby Česká národní
rada státní závěrečný
účet za r. 1969 schválila.
Místopředseda ČNR dr. Ambruz: Děkuji
posl. dr. Adamovi za jeho diskusní vystoupení. Hovořit
bude posl. ing. Vladimír Ptáček, připraví
se posl. Jaroslav Hájek.
Posl. ing. Ptáček: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, vyslechli jsme zprávu
ministra financí a stanovisko zpravodaje ke státnímu
závěrečnému účtu. Dovolte
mi jen několik poznámek k této významné
problematice, která z hlediska federace byla včera
projednávána ve Federálním shromáždění.
Chci jen několika poznámkami upozornit na některá
úzká místa této problematiky.
1. Jde o první státní závěrečný
účet České socialistické republiky
a vedle historického faktu je o to více třeba
zdůraznit, že rozpočet na rok 1969 vznikal
ve složitých podmínkách, jako je např.
dělení unitárního rozpočtu,
existence pouze hospodářské směrnice,
nikoliv plánu, a v neposlední řadě
v podmínkách narušených vazeb a doznívající
politické destrukce a nakonec v období vzniku a
organizace samotného národního ministerstva
financí. - I když uznávám tyto nezanedbatelné
vlivy, jsou odchylky hospodaření, tj. výsledky
státního závěrečného
účtu ve srovnání se schváleným
rozpočtem, v některých položkách
příliš velké a místy až
signalizující. Domnívám se, že
to svědčí o nízké úrovni
a autoritě plánu, ale stejně tak i o úrovni
samotného rozpočtu a o nedostatcích ve vzájemných
vazbách.
2. Rozbor provedený ministerstvem financí i stanovisko
Nejvyššího kontrolního úřadu
dokazují na řadě faktů, že vyšší
rozpočtové příjmy nebo snížení
rozpočtových výdajů, tedy úspory,
není možno vždycky hodnotit kladně, ale
že často upozorňují na negativní
tendence v národním hospodářství
a že je signalizují. V tom směru z hlediska
finančního hodnocení vývoje bude třeba
důslednějšího přístupu
ze strany ministerstva financí. Mám na mysli hlubší
měnovou analýzu, která by dala odpověď,
do jaké míry se ve druhé polovině
roku 1969, která se vyznačuje podstatně příznivějším
vývoje, podařilo přibrzdit inflační
vlivy a tím prosadit i trvalý obrat směrem
k vyrovnanému a protiinflačnímu hospodaření.
3. Za hlavní problém uplynulého vývoje
považuji investiční výstavbu, rozsah
její nedokončenosti, růst rozpočtových
cen, neuvádění kapacit do provozu, nedosahování
parametrů nových investic - nemluvě o termínech
uvádění do provozu a neplnění
bytové výstavby.
V uplynulém roce tyto problémy byly na pořadu
dne. V tomto směru je třeba vyzvednout úsilí
vlády, avšak je nutno si přiznat, že stále
zůstává řada otevřených
problémů i přes řadu konsolidačních
opatření vlády, zejména v omezení
nově zahajovaných staveb atd. Jestliže ovšem
tato opatření ještě podle mého
názoru nepřinesla rozhodující obrat,
zejména pokud jde o omezení zahajovaných
staveb, koncentraci kapacit na urychlené dokončování
staveb a na jejich uvádění do provozu, je
nutno toto období - a myslím, že ještě
i vstup do roku 1970 - hodnotit jako období pokračujícího
inflačního tlaku.
Proto také úspory státního rozpočtu
z titulu neproinvestování je nutno považovat
pouze za krátkodobé účetní
vyjádření vyrovnaného státního
rozpočtu. Ve skutečnosti však jde o jev svědčící
o pokračující ekonomické nerovnováze.
Nedostatek bytů zakládá například
do budoucna další disproporce mezi příjmy
a výdaji obyvatelstva, růst neuspokojené
koupě schopné poptávky, nehledě k
dalším problémům sociálního
charakteru, což možno zase hodnotit z dalších
hledisek.
Využívám přítomnosti předsedy
vlády a dalších členů vlády,
abych k problematice investic řekl, že už nastal
konečně čas řešit tuto problematiku
a řídit ji především nějak
ústředně, svodně - nechci ani použít
slova koordinujícím, ale přímo řeknu
regulujícím, dokonce přímo řídícím
stylem, poněvadž současný stav, kdy
máme několik poloh centrálních - každý
o něčem rozhoduje - nesvědčí
o dobrém stavu na tomto úseku; jak to dnes zakládáme,
tak se nám to zítra a pozítří
promítne. Jenom poznámku: signalizující
z této oblasti je stav legislativní.
Za čtvrté: do budoucna myslím, že středem
naší pozornosti při hodnocení by měla
být finanční situace podniků, zejména
v průmyslu a stavebnictví. Je zřejmé,
že jsou v nejsložitější finanční
situaci podniky s rozsáhlou investiční výstavbou,
v řadě případů založenou
často ještě dříve a že jsou
v situaci, kdy musejí vytahovat minulost, která
ne vždy byla by správně rozhodnuta, a nebo
- o to je to důležitější - jde
o investice správně založené, které
směřují k odstranění nerovnováhy,
k zabezpečení růstu životní úrovně
a zejména pak k zabezpečení perspektivního
rozvoje.
Nedostatky, resp. nesoulad mezi hmotnými a finančním
vyjádřením, nedostatky v řešení
problémů z hlediska kvality organizace a řízení,
ale v té souvislosti i z hlediska finančního,
zakládají další disproporce, zejména
pokud jde o perspektivu, mimo jiné především
neuváděním těchto plánovaných
kapacit do provozu v termínu nebo v plánovaných
parametrech.
Myslím, že v tomto směru jedním z problémů
je nerovnoměrná finanční a důchodová
základna podniků a VHJ. Na takovou základnu
byl nasazen jednotný odvodový a dotační
systém. Tím se ještě více prohloubila
finanční nerovnováha podnikové sféry;
např. podniky průmyslu nesplnily své odvodové
povinnosti a žádají finanční
úhradu, což nemůže být dost objektivním
měřítkem při hodnocení jejich
práce nebo výsledků.
Skutečnost může také ovlivnit a nutno
k ní přihlédnout, že navíc schodkové
hospodaření podniků bylo často překlenuto
používáním bankovního úvěru
a dochází tudíž k dalšímu
inflačnímu tlaku. Pokud je mi známo, Státní
banka překročila podstatně emisní
směrnici v oblasti provozních úvěrů.
Ministerstvo financí se zatím s tímto problémem
velmi obtížně vypořádává.
Hlavní problém vidím v tom, že při
řešení těchto otázek se vzhledem
k silným tlakům nutně přistupuje k
okamžitým opatřením, která nemusí
být vždy objektivní a správná.
Domnívám se také, že odbory státních
financí, resp. budoucí finanční správy
provádějí v krátkém období
zřízení velmi dobrou práci v následné
kontrole v zjišťování nedostatků
v podnicích a VHJ, pokud jde o jejich odvodové povinnosti.
Měly by se však nadále více zaměřovat
i na posuzování reálnosti finančních
vazeb plánu podniku a VHJ a zejména věnovat
pozornost již nyní při přípravě
finančních plánů na rok 1971 a rozpočtového
výhledu do roku 1975.
Soudružky a soudruzi, uvedl jsem několik poznámek,
nikoliv proto, abych vyslovil pochybnosti o správnosti
státního závěrečného
účtu, ale abych poukázal na některé
problémy, které považuji za závažné.
Nemáme také pochybnosti a v tom směru souhlasím
rovněž se zprávou, stanoviskem zpravodaje,
souhlasím, že konsolidační proces se
projevil v našem národním hospodářství
nemalou měrou právě v druhém pololetí
minulého roku po jasném a principiálním
přístupu nového politického vedení
a právě tím přispěl k pozitivnějšímu
vývoji druhého pololetí v národním
hospodářství.
Budu proto hlasovat pro schválení státního
závěrečného účtu v přesvědčení,
že pozitivní tendence vývoje roku 1969 se výrazně
promítnou v hospodářských výsledcích
roku 1970 a tím se vytvoří optimální
základna pro tvorbu plánu na rok 1971 a pětiletky.
Místopředseda ČNR dr. Ambruz: Uděluji
slovo posl. Hájkovi.
Posl. Jaroslav Hájek: Soudružky a soudruzi
poslanci, chci promluvit k té části státního
závěrečného účtu ČSR,
která se týká výsledků hospodaření
národních výborů a finančního
vypořádání vztahů jejich rozpočtu
ke státnímu rozpočtu.
Náš výbor pro národní výbory
a národnosti tuto část státního
závěrečného účtu projednal
a doporučil plénu České národní
rady ke schválení. Současně mě
pověřil, abych tlumočil jeho stanovisko k
problémům rozpočtového hospodaření
národních výborů v minulém
roce.
Jak ukazují souhrnné údaje. činil
objem schváleného rozpočtu národních
výborů v roce 1969 37 miliard, 780 miliónů
Kčs v příjmové i výdajové
části. Výsledek hospodaření
však činí v příjmové části
44 miliard 985 miliónů Kčs, tj. 119,1 % a
ve výdajové části 42 miliard, 11 miliónů
Kčs, tj. 110,9 %.
Národní výbory tedy dosáhly rozpočtového
přebytku ve výši 2 miliardy 973 miliónů
Kčs.