/Řízení schůze převzal místopředseda
ČNR dr. Ambruz./
Česká národní rada je přesvědčena,
že hodnoty, které lze získat bez vkladu dalších
prostředků odpovědnou správou, efektivním
využíváním a omezením škod
a ztrát na národním majetku pro naši
společnost a jejího každého člena,
stojí za to, aby se zvýšená ochrana,
lepší hospodaření a využívání
národního majetku staly celonárodní
záležitostí. Je přesvědčena,
že tento názor je ve shodě s míněním
všech občanů, kteří mají
rádi svou zemi, kterým skutečně záleží
na rozvoji našeho socialistického hospodářství,
jako základu hmotného a kulturního vzestupu
naší společnosti a rostoucí životní
úrovně, kteří se cítí
skutečnými hospodáři své země,
odpovědnými za její další rozkvět
a budoucnost. Výbory České národní
rady se proto domnívají, že hodnocení
stavu a využívání národního
majetku by se mělo stát nedílnou součástí
každoročního projednávání
běžného hospodaření socialistického
státu.
Jestliže mám, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, závěrem shrnout názory
vyslovené poslanci České národní
rady při projednávání návrhu
státního závěrečného
účtu za rok 1969, chtěl bych zdůraznit
tyto body:
1. Poslanci považují za základní předpoklad
činnosti výkonných orgánů závěry
lednového pléna ústředního
výboru KSČ z letošního roku o nezbytnosti
dalšího upevňování centrálního
řízení, zejména v oblasti investic,
mezd a cen a důsledné plnění závazných
plánem stanovených kvantitativních, ale i
kvalitativních úkolů.
2. Poslanci požadují, aby státní orgány
důsledně v praxi realizovaly směrnici ústředního
výboru, která vychází z toho, že
ekonomickou konsolidaci je třeba založit na využití
rozsáhlých a poměrně dostupných
rezerv, které jsou realizovatelné s plným
obnovením a upevňováním socialistických
principů řízení, plánování
a organizace a zdaleka nejsou vyčerpány.
3. Aby soustavně odstraňovaly překážky
v našem socialistickém vývoji, zlepšovaly
chod našeho státního mechanismu, urychlovaly
ekonomický vývoj a vytvářely tak předpoklady
pro zvyšování životní úrovně
a životních podmínek našich občanů.
4. Aby vytvářely v duchu závěrů
letošního lednového pléna ÚV
KSČ podmínky pro rozvíjení aktivity
a iniciativy řídících orgánů
na všech stupních a všech pracujících
k zabezpečení úkolů plánu.
5. Aby dále upevňovaly státní a finanční
disciplínu, soustavně zajišťovaly, aby
prostředky státního rozpočtu i podnikové
zdroje byly vynakládány hospodárně
a efektivně, aby z porušování pracovní
kázně a z neplnění úkolů
vyvozovaly přísné důsledky a tvrdě
postihovaly každou nehospodárnost.
6. Aby využívaly pozitivních i negativních
zkušeností minulého roku i z dosavadního
vývoje národního hospodářství
k co nejlepšímu zabezpečení úkolů
státního plánu a rozpočtu v letošním
roce k přípravě plánu a rozpočtu
na příští rok a k přípravě
pětiletého plánu.
Soudružky a soudruzi poslanci, výbory České
národní rady pro plán a rozpočet a
pro národní výbory a národnosti došly
shodně k názoru, že vládní návrh
státního závěrečného
účtu České socialistické republiky
za rok 1969 a zpráva k němu, kterou mají
všichni poslanci k dispozici, otevřeně a správně
charakterizuje situaci i problémy, které se v r.
1969 projevovaly. Navrhuji proto, jménem obou výborů,
aby Česká národní rada po rozpravě
schválila státní závěrečný
účet České socialistické republiky
za rok 1969, a to ve znění, jak je navrženo
ve společné zprávě výborů
ČNR pro plán a rozpočet a výboru pro
národní výbory a národnosti, kterou
jste obdrželi.
Děkuji.
Místopředseda ČNR dr. Ambruz: Děkuji
poslanci Veltruskému za jeho zpravodajskou zprávu.
O slovo se přihlásil ministr financí ČSR
ing. Leopold Lér. Uděluji mu slovo.
Ministr financí ČSR ing. L. Lér, CSc.:
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
vláda České socialistické republiky
vám předložila k projednání státní
závěrečný účet za rok
1969. Jeho zpracování a nyní i projednávání
probíhá v době, ve které se již
projevují výsledky úsilí nového
vedení KSČ o naplnění realizační
směrnice květnového pléna ústředního
výboru z loňského roku ke stabilizaci politického
i hospodářského života, avšak samotná
realizace státního rozpočtu na rok 1969 probíhala
ve velmi složité situaci. V první polovině
roku bylo nutno řešit řadu krizových
situací vyvolaných pravicově oportunistickými
a revizionistickými silami, teprve ve II. pololetí
se ve vývoji hospodářství již
odráží soustředěné úsilí
Komunistické strany Československa a jejího
nového vedení o konsolidaci politické i hospodářské
situace. Plénum ústředního výboru
KSČ v červnu letošního roku konstatovalo,
že se po roce usilovné práce podařilo
vytvořit předpoklady pro konsolidaci celého
politického systému, národního hospodářství
i života společnosti. Řada konkrétních
výsledků podává důkaz o tom,
jak se situace změnila a že k spokojenému a
klidnému životu našich pracujících,
k plnému rozvoji společnosti i jednotlivců
existuje jediná cesta - budování socialismu
důsledně na marxisticko-leninských principech.
Úsilí federální i národních
vlád se v průběhu roku 1969 soustředilo
na provádění účinných
opatření k obnově pořádku a
k upevnění centrálního řízení,
což jim umožnilo stále pevněji i důsledněji
přistupovat k řešení nejnaléhavějších
otázek. Výrazem tohoto úsilí byl komplex
stabilizačních opatření, přijatý
koncem I. pololetí loňského roku. Za nesporný
úspěch stabilizačních opatření
lze považovat růst objemu průmyslové
výroby, zmírnění nadměrného
tempa růstu objemu mezd, které pozitivně
ovlivnilo postupné uklidňování trhu
spotřebního zboží a zvýšení
zásob ve vnitřním obchodě. Obnovil
se i růst spořivosti obyvatelstva. Z rychlení
tvorby zdrojů v národním hospodářství
se projevilo v souhrnu růstem národního důchodu
o 5,8 %. Celý chod hospodářství a
jeho efektivnost byly však v roce 1969, zejména v
I. pololetí, výrazně poznamenány trvajícími
nedostatky v řízení, nepořádky
ve výrobě, nízkou náročností
na kvalitu i sortiment výroby, lhostejností k společenskému
majetku a k výsledkům hospodaření
v řadě podniků a organizací. Tyto
nedostatky byly provázeny řadou protispolečenských
jevů, uzavíraly se dokonce i smlouvy o prodeji pracovních
sil, šířilo se lavinovitě "drobné
podnikání" různých podnikavců
i jejich skupinek do vlastní kapsy, místo drobného
socialistického podnikání se mnohdy rozvíjelo
velké nesocialistické podnikání apod.
K zastavení inflačního vlivu růstu
cen byly, počínaje II. pololetím, provedeny
radikální zásahy v oblasti cen, ceny byly
zmrazeny na dosažené úrovni, zvýšila
se úloha centra v regulaci a kontrole cen. Tyto zásahy
byly účinné, růst cenové hladiny
byl v podstatě zastaven. Vyhlášení cenového
moratoria donutilo podniky k větší pozornosti
i k vývoji materiálových nákladů.
Hrubá rentabilita, vyjadřující poměr
vynaložených nákladů k dosaženému
hrubému zisku, se zvýšila z 21,29 % v I. pololetí
1969, na 22,64 % ve II. pololetí.
Podobně bylo nutno postupovat u mezd. Jak známo,
živelný vývoj mezd, založený již
v roce 1968, v I. pololetí r. 1969 pokračoval. Peněžní
příjmy obyvatelstva z mezd se v I. pololetí
r. 1969 zvýšily proti stejnému období
předchozího roku o 11,3 %, ačkoliv celoročně
byl uvažován růst jen o 5,5 %.
Teprve soubor opatření vlády a zejména
uzavírání dohod ministerstev s výrobně
hospodářskými jednotkami v červenci
1969 o regulaci růstu výdělků v závislosti
na růstu výroby přinesly ve II. pololetí
zmírnění nepříznivého
vývoje mezd, avšak plně zabezpečit záměry
hospodářské směrnice na úseku
mezd se již nepodařilo. Důsledkem oslabení
plánovitosti řízení a živelného
vývoje bylo oslabení péče o hospodárnost.
Přitom nedostatky v hospodárnosti neexistují
jen v podnikovém sektoru. Zkušenosti a poznatky Nejvyššího
kontrolního úřadu ČSR i finančních
a cenových revizních orgánů potvrzují,
že i v oblasti rozpočtových a příspěvkových
organizací i v hospodaření národních
výborů dochází k porušování
finanční disciplíny a že péče
o hospodárnost nezaujímá v jejich činnosti
to místo, které jí náleží.
Federální vláda i vláda ČSR
provádějí opatření, aby rezervy,
které v národním hospodářství
máme, byly plně využity ve prospěch
společnosti, aby byl plně podpořen další
rozvoj iniciativy pracujících a aby byly tvrdě
postihovány všechny projevy nehospodárnosti,
nekázně a poruš ování socialistických
principů.
Rozklad řídícího systému v
roce 1968 a v prvé polovině roku 1969 měl
značně nepříznivý dopad na
zásobování obyvatelstva. Proto v oběhu
zboží mohly zesílit takové společensky
škodlivé jevy, jako jsou korupce a šmelina se
zbožím pro spotřebitele, podporování
smířlivectví k nedostatkům, nechutí
vyvozovat důsledky ze zjištěných případů
a v neposlední řadě i nedostatky v systému
kontroly. Vláda se těmito problémy zabývala
přímo na svých zasedáních i
ve zvlášť stanovené komisi centrálních
orgánů, prokuratury, sdělovacích prostředků
a národních výborů. Můžeme
konstatovat, že řada rozhodných opatření
byla již s určitými výsledky provedena
a v tomto úsilí budeme pokračovat.
Postupně upevňujeme náš kontrolní
systém. Finanční revize v roce 1969 představují
přínos pro státní rozpočet
a státní pokladnu 1052 mil. Kčs. V prvém
pololetí letošního roku bylo za porušení
cenových předpisů na základě
výměrů Českého cenového
úřadu organizacemi zaplaceno 107 mil. Kčs.
Ministerstvo práce a sociálních věcí
spolu s odbory pracovních sil provedly v období
1. 7. 1969 až 31. 3. 1970 v oblasti pracovních vztahů
v drobném podnikání rozsáhlou prověrku.
Zjevné obchodování s pracovní silou
bylo zjištěno v 1262 případech z celkového
počtu 2296 prověrek. Na základě těchto
prověrek bylo ukončeno 1171 smluv o pronájmu
16 774 pracovníků. Ve 134 případech
bylo učiněno oznámení prokuratuře
nebo Veřejné bezpečnosti a 62 případy
byly dány k posouzení státní arbitráži.
Ve 121 případě byl proveden trestní
postih za hrubé porušování pracovněprávních
předpisů.
Kontrolní šetření také ukazují
na velké nedostatky ve správě, ochraně,
evidenci a zvelebování národního majetku.
Jde o stamiliardové hodnoty vytvořené našimi
pracujícími, jde o nesmírný společenský
majetek a často i nenahraditelné a neopakovatelné
hodnoty. O tyto hodnoty bychom měli co nejlépe jako
řádní hospodáři pečovat.
Někdy to však vypadá tak, jako by nešlo
o náš společný majetek, jako kdyby platilo,
že "z cizího krev neteče".
Vláda ČSR má ve svém plánu
práce na 2. pololetí úkol těmito otázkami
se zevrubně zabývat.
A nyní k výsledkům samotného finančního
hospodaření za rok 1969. Protože byly předloženy
podrobné rozborové materiály, omezím
se na základní problémy.
Státní rozpočet České socialistické
republiky na rok 1969 vznikl rozdělením bývalého
unitárního rozpočtu ČSSR, který
byl schválen bývalým Národním
shromážděním v prosinci roku 1968. Již
při jeho projednávání bylo zdůrazněno,
že ho nelze považovat za ucelené řešení
finanční nerovnováhy a že sám
o sobě nemůže nahradit komplexní konsolidační
program.
I když prostor pro protiinflační působení
státního rozpočtu byl v roce 1969 v důsledku
složité politické i hospodářské
situace značně omezen, přece jen v návaznosti
na prováděná regulační a stabilizační
opatření vlády splnil státní
rozpočet významnou úlohu konsolidačního
činitele v celkovém politicko-ekonomickém
vývoji roku 1969.
Rozpočtové hospodaření v roce 1969
skončilo celostátně přebytkem 3,5
miliardy Kčs, přičemž státní
závěrečný účet České
socialistické republiky vykazuje přebytek 366 mil.
Kčs, Slovenské socialistické republiky přebytek
194 mil. Kč a federální státní
závěrečný účet přebytek
2885 mil. Kčs.
Z vývoje ekonomiky v I. pololetí roku 1969 vznikly
reálné obavy, že hospodaření
státního rozpočtu za celý rok skončí
schodkem a také jsme vás loni v srpnu na toto nebezpečí
upozornili. Jestliže rozpočtové hospodaření
za loňský rok skončilo přebytkem,
mělo to několik hlavních příčin.
V duchu usnesení dubnového pléna ústředního
výboru KSČ, realizační směrnice
a přijatých regulačních a stabilizačních
opatření vlády zaměřených
na utlumení inflačních ohnisek v oblasti
ekonomiky byly použity i mimořádné způsoby
omezení rozpočtových výdajů.
Příjmová stránka rozpočtu byla
posílena některými nadplánovanými
a mimořádnými zdroji. Přitom řada
protikladných rysů vývoje naší
ekonomiky se projevila řádovými rozdíly
v plnění jednotlivých položek proti
schválenému rozpočtu, které se však
v souhrnu zhruba vyrovnaly. Nutno podotknout, že část
uvedených rozdílů mezi skutečným
plněním a schváleným státním
rozpočtem vyplývá z nepřesností,
které vznikly již v období jeho vypracování.
Státní rozpočet na rok 1969 byl sestavován
na podzim roku 1968, v období velmi uvolněného
centrálního řízení a kdy celá
řídící sféra byla v pohybu
organizačně i kádrově v souvislosti
s její velkou reorganizací, takže návrh
státního rozpočtu vycházel v mnohém
z propočtů a úvah ministerstva financí,
nebylo možno jej konfrontovat s návrhy resortů
a nebyl důsledně provázán na jednotlivé
stupně řízení. Uvolnění
centrálního řízení se projevilo
také tím, že hospodářská
směrnice vlády na rok 1969 byla pro podniky nezávazná
a souhrn podnikových plánů ji také
nenaplňoval. Dohody uzavřené zhruba v polovině
roku nestačily již záměry centra plně
prosadit.
Závažným zhoršujícím vlivem
plnění státního rozpočtu České
socialistické republiky bylo nedodržení plánovaného
vztahu státních hospodářských
organizací ke státnímu rozpočtu. Přínos
podnikové sféry do státního rozpočtu
byl nižší o 4,3 miliardy Kčs.
V roce 1969 nedosáhla dynamika tvorby zdrojů v podnikové
sféře předpokladů uvažovaných
ve státním rozpočtu. V důsledku toho
nebyl splněn plánovaný hrubý zisk
o 1,9 miliardy Kčs, přičemž o 1,1 miliardy
nebyly splněny ani předpoklady podnikových
plánů, tím méně pak mobilizační
úkol dalších 800 miliónů Kčs,
zapracovaných do státního rozpočtu.
Na druhé straně bylo nutno uvolnit ze státního
rozpočtu 2,2 miliardy Kčs, především
vlivem mimořádných požadavků,
vzniklých v průběhu roku 1969. Šlo např.
o úhradu záběhových nákladů
u velkých nových kapacit v průmyslu, zejména
chemickém, o řešení finanční
problematiky některých odvětví, jako
např. bavlnářského, výroby
stavebních hmot, o úhradu více nákladů
vzniklých v souvislosti se zabezpečením paliv
a energie, a některých naléhavých
potřeb zemědělství a spojů.
Zhoršující vlivy v hospodářské
sféře ve svém souhrnu představují
částku 6,8 miliardy Kčs.
Důsledky těchto zhoršujících
vlivů na státní rozpočet ČSR
byly vyrovnány úspornými opatřeními
a mimořádnými příjmy. Nejvýznamnějším
úsporným opatřením byla povinná
10% úspora rozpočtových výdajů
podle usnesení vlády č. 75 a 156 z roku 1969.
Tato úspora měla činit celkem 1,2 miliardy
Kčs. Úkol vlády byl splněn a z tohoto
titulu dosažené úspory příznivě
ovlivnily výsledek rozpočtového hospodaření.
Z nařízené povinné 10% úspory
bylo v rámci daných zmocnění uvolněno
některým resortům celkem 190 mil. Kčs,
a to v případech, kdy bylo prokázáno,
že důležité úkoly zpravidla vyplývající
z usnesení vlády, by nemohly být bez uvolněných
prostředků splněny.
Jiným mimořádným příjmem
rozpočtového hospodaření v roce 1969
byl odvod rizikových fondů obchodních organizací
ve výši 425 mil. Kčs. Významným
přínosem k vyrovnanosti rozpočtového
hospodaření za rok 1969 bylo zlepšení
hospodaření rozpočtových a příspěvkových
organizací v saldu o l,7 miliardy Kčs a nevyčerpání
vládní rozpočtové rezervy.
Úhrn zlepšujících vlivů na plnění
státního rozpočtu v loňském
roce lze zhruba vyčíslit částkou 7,2
miliardy Kčs. A z toho také vyplývá
celkový mírný přebytek státního
závěrečného účtu.
V soustavě státního rozpočtu měly
velký význam rozpočty národních
výborů. Rozpočtové hospodaření
národních výborů v České
socialistické republice skončilo v roce 1969 přebytkem
3 miliardy Kčs, při překročení
příjmů o 7,2 miliardy Kčs a výdajů
o 4,2 miliardy Kčs.
Vysoký podíl na nadplánovaných příjmech
národních výborů měly jejich
vlastní plánované příjmy. které
převýšily v rozpočtu uvažovanou
výši o 1,1 miliardy Kčs. Dalšími
zdroji, které ovlivnily nadplánované příjmy
národních výborů, byly vyšší
účelové subvence a mimořádné
dotace z ústředního rozpočtu v celkové
částce 1,5 miliardy Kčs, které byly
poskytnuty na úkoly, které nebyly součástí
schváleného rozpočtu. Šlo zejména
o úkoly související se zabezpečením
výstavby a s rekonstrukcemi v hlavním městě
Praze, s péčí o zlepšení životního
prostředí v lázních, s postupným
odstraňováním havarijních případů
školních budov, s realizací mzdových
opatření, s částečnou likvidací
nepříznivého stavu komunikací a rozvojem
pohraničí.
Po finančním vypořádání
za rok 1969 činí stav fondu rezerv a rozvoje národních
výborů 4,4 miliardy Kčs.
Národní výbory jako významný
článek řízení socialistického
státu za 25 let své existence plně prokázaly,
že rozsáhlá pravomoc v ekonomické sféře
jim byla svěřena oprávněně
a že často za malé prostředky dokázaly
vybudovat díla trvalé hodnoty.
Činnost národních výborů musí
být v plném souladu s celkovou protiinflační
a konsolidační politikou státu. Proto i požadavky
na hospodaření národních výborů
budou stále náročnější,
bude nutno usilovat o ještě větší
mobilizačnost rozpočtů, zvýšení
plánovaných zdrojů, daleko větší
hospodárnost ve výdajích, zvýšení
plánovitosti v samotném rozpočtovém
hospodaření při ponechání dostatečného
prostoru pro iniciativu národních výborů
při tvorbě a používání
zdrojů.
Pokud jde o vztah státního rozpočtu České
socialistické republiky k federálnímu rozpočtu
Československé socialistické republiky, je
třeba říci, že část zdrojů
české ekonomiky se podle schváleného
rozpočtu převedla do federálního rozpočtu,
jednak k úhradě společných výdajů
federace, jednak k vyrovnávání slovenské
ekonomiky v zájmu silné integrované ekonomiky
celé Československé socialistické
republiky.
Souhrnný plánovaný vztah rozpočtu
České socialistické republiky k rozpočtu
Československé socialistické republiky na
rok 1969 byl uvažován ve výši 17 572 mil.
Kčs. Ve skutečnosti byl tento vztah k federálnímu
rozpočtu překročen o 1072 mil. Kčs,
hlavně zásluhou vyššího výnosu
daně ze mzdy, který plynul celý do federálního
rozpočtu.