Čtvrtek 9. července 1970

Chtěl bych říci, soudruzi, že těmto otázkám věnujeme soustředěnou pozornost a předpokládám, na základě opatření, která připravujeme, že v dohledné době dojde k určitému zvratu. Chtěl bych říci, že nelze tady všechno svádět jen na rok 1968 a 1969, jen na nástup pravicově oportunistických a protisocialistických sil. Společným jmenovatelem je i období - a do určité míry možná větším - do roku 1968. Bylo o tom řečeno několik poznámek k diskusi. Je to ono období, kdy se naše společnost hodnotí obecně jako společnost bez jakýchkoliv vnitřních konfliktů, bez jakýchkoliv možných třídních protikladů, idealisticky a v rozporu se skutečným stavem. Rok 1968 a 1969, rozvrat i anarchie, která nastala, nám jen potvrdily nesprávnost tohoto idealistického hodnocení. Je třeba říci otevřeně, že řada zákonů je touto dobou poznamenána. Jsou to zákony, které obsahují řadu usnesení a opatření, jež jsou v rozporu s daným stavem naší společnosti. Jestliže v Anglii je možno výtržníka, který se dopustí trestného činu na fotbalovém hřišti, odvést a během 2 hodin mu "nasolit" 5 měsíců, tak u nás, soudruzi, by takový případ trval nejméně 2 měsíce. Odstrašující funkce odpadá. Náš trestní řád v důsledku oněch přehnaných tendencí o ochraně práv občana došel tak daleko, že v některých případech dochází až k paradoxu.

Dovolte, abych uvedl konkrétní fakt. Dva občané ze Zlatých Moravců na cestě z Jindřichova Hradce do Veselí nad Lužnicí honili zlatého bažanta. Uviděl je hajný, pronásledoval je a zjistil, že se dopustili trestného činu, i když zlatý bažant uletěl a svobodně se pohybuje v jihočeských lesích. My ovšem, podle právního řádu a trestního řádu, je můžeme soudit jen u soudu místa činu, tzn. v Jindřichově Hradci. Poněvadž bažantovi se nic nestalo, vypadá to na 200,- Kčs pokuty.

Nesoudit, to znamená trpět trestnou činnost. Soudit znamená nechat je předvést, protože dobrovolně nepřijdou, ze Zlatých Moravců do Jindřichova Hradce. Uvádím ten příklad proto, abych soustředil vaši pozornost na naše úsilí v dohodě s orgány Bezpečnosti a prokuratury urychleně připravit novelizaci trestního soudního řádu a chápat ji jako jeden z prostředků socialistické racionalizace vůbec, abychom mohli tyto věci zrychlit, zlevnit, a zajistit jejich potřebný vliv.

Soudružky a soudruzi, skutečný stav kriminality u nás vede k tomu, abychom se velmi pečlivě zabývali otázkami celého procesu nápravné výchovy. Připravujeme řadu opatření, abychom i tady mohli udělat krok kupředu. Nejde jen o to, že ten obviněný kouká, jak říkal poslanec Válek, zhruba 12 hodin denně do zdi. Ono jde o to, když ho pak dostaneme, a v některých případech brzy, do vazby, tak dlouho netrvá, že právem nám říká, že dělat nebude, poněvadž je odsouzen k odnětí osobní svobody a nikoliv na práci. Je fakt, že naše trestní zákonodárství nezná rozsudek, který by odsuzoval k nucené práci. Jestli se nemýlím, existuje jeden výklad Nejvyššího soudu, který potvrzuje, že v takovém případě nelze použít ani kárných opatření správy věznice a že je třeba jej dát do izolace a dát mu možnost, aby do té zdi koukal znovu, celý zbytek trestu, opět těch 12-14 hodin denně.

Uvádím to proto, abyste pochopili, v jakých složitých podmínkách, které vyplynuly z některých právních úprav, dnes pracujeme a abyste vzali na vědomí, že spolu se soudruhy ze Slovenska pod vedením Federální legislativní rady připravujeme řadu opatření, která by měla situaci zlepšit.

Jinak bych vás chtěl ubezpečit, že ministerstvo spravedlnosti v blízké době provede řadu konkrétních kroků, aby plně obnovilo svou dohledací činnost nad rozhodovací činností soudů, aby došlo k zásadnímu obratu. Pomocí v tom budou opatření, která jsou na pořadu dnešního jednání, která se týkají odvolání soudců, jejich zproštění i volby. O jejich podporu vás prosím.

Předseda ČNR E. Erban: Děkuji soudruhu ministrovi spravedlnosti za jeho vystoupení.

Nyní uděluji slovo generálnímu prokurátorovi dr. Dolejšímu.

Generální prokurátor ČSR dr. Dolejší: Soudružky a soudruzi, chci vyjádřit v závěru jednu myšlenku. Ta spočívá především v tom, že většina diskusních příspěvků je v souladu se závěry, které ze zprávy vyplynuly, že tyto příspěvky prakticky pouze dokumentují, o jak závažnou otázku jde, jak veliké jsou zde souvislosti a kolik práce nás všechny na tomto úseku čeká.

Pokud byly předneseny některé náměty, bereme je za své, chceme z nich v další práci vycházet. Mám na mysli připomínku posl. Holomka - reagovat na některé otázky občanů cikánské národnosti. Pro ně platí stejná ochrana, jakou poskytujeme všem ostatním, stejné sociální výhody atd. Je možné na tyto věci reagovat a v příštích zprávách chceme tento nedostatek napravit.

Pokud jde o vliv na právní vědomí, k čemuž zde rovněž bylo diskutováno, chtěl bych informovat, soudružky a soudruzi, v tom smyslu, že na jaře t. r. byl zpracován plán programu ministerstva vnitra, spravedlnosti a prokuratury na úseku preventivně výchovné práce, který zahrnuje prakticky různé akce, vystoupení soudruhů, články, využití sdělovacích prostředků atd. Chceme vyvinout veškeré úsilí právě k ovlivňování právního vědomí našich občanů a takto preventivně v celé této oblasti zejména na úseku kriminality pracovat a těmto věcem předcházet.

Snad ještě slovo k příčinám. Je pravdou, a připomínky jsou oprávněné v tom smyslu, že skutečně v našich zprávách po řadu let prakticky uvádíme příčiny obecně známé, ty, které jsou jednoznačně patrné, ale schází nám hlubší poznání příčin jednotlivých druhů trestné činnosti. V tomto smyslu zejména naše právní věda příliš nepostoupila, ač máme řadu výzkumných ústavů, např. Výzkumný ústav kriminologický při federální prokuratuře. Za dlouhou dobu své činnosti se tento ústav pro potřeby praxe prakticky k žádným závěrům nedopracoval. Bylo to předmětem projednávání v těchto dnech.

Určitá opatření k zaměření činnosti tohoto ústavu budou v brzké době provedena. V tomto smyslu ty kritické připomínky jsou zcela oprávněné a je na nás, abychom se postupně dopracovali ke zjištění skutečných příčin trestné činnosti.

Jinak všechny ostatní podněty, pokud byly předneseny, chceme v naší další práci využít. Děkuji vám za vaše vystoupení.

Předseda ČNR E. Erban: Děkuji soudruhu generálnímu prokurátorovi za jeho vystoupení.

Hlásí se ještě někdo o slovo? O slovo se přihlásil posl. dr. Češka. Uděluji mu slovo.

Posl. dr. Češka: Soudružky a soudruzi, ústavně právní výbor a výbor pro právní ochranu občanů se na své společné schůzi dne 1. července 1970 zevrubně zabývaly zprávou generálního prokurátora ČSR o stavu socialistické zákonnosti a činnost prokuratury v České socialistické republice za rok 1969. Po obsahové diskusi dospěly k návrhu usnesení, který vám byl rozeslán jako tisk č. 83.

Domnívám se, že po úvodním projevu i závěrečném slovu generálního prokurátora ČSR dr. Dolejšího i po bohaté rozpravě, která proběhla v dnešním plenárním zasedání a návrh usnesení ve svém celku obsahově podpořila, není již třeba návrh usnesení dále podrobně zdůvodňovat.

Byl jsem pověřen, abych vám, soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, jménem obou jmenovaných výborů, tj. ústavně právního výboru a výboru pro právní ochranu občanů, doporučil navržené usnesení ke schválení.

Předseda ČNR E. Erban: Děkuji posl. dr. Češkovi.

Ke slovu již není nikdo přihlášen, rozprava je skončena. Můžeme přistoupit k hlasování, a to podle předloženého společného návrhu ústavně právního výboru a výboru pro právní ochranu občanů na usnesení České národní rady ke zprávě generálního prokurátora České socialistické republiky.

Má někdo k návrhu na usnesení České národní rady, které je obsaženo ve zmíněné společné zprávě obou výborů /tisk 83/, nějaké připomínky? /Nikdo se nehlásil./ Nemá.

Kdo tedy souhlasí s usnesením České národní rady ke zprávě generálního prokurátora České socialistické republiky o stavu socialistické zákonnosti, jak je obsaženo v předloženém společném návrhu obou výborů, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./

Je někdo proti? /Nikdo./

Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./

Děkuji. Tím Česká národní rada schválila své usnesení ke zprávě generálního prokurátora České socialistické republiky o stavu socialistické zákonnosti.

Soudružky a soudruzi, přerušuji nyní schůzi. Polední přestávka bude trvat do 13.45 hod. Prosím o vaši dochvilnost. Předpokládá se, že plénum skončí dnes. Zítra ráno v 8.30 bude zasedání předsednictva České národní rady.

/Schůze přerušena ve 12.18 hod. a opět zahájena v 13.45 hod./

Předseda ČNR E. Erban: Soudružky a soudruzi, zahajuji přerušenou schůzi České národní rady. Přistoupíme k projednávání druhého bodu pořadu. kterým je

II

Společná zpráva výboru pro plán a rozpočet a výboru pro národní výbory a národnosti k vládnímu návrhu, kterým se předkládá České národní radě státní závěrečný účet České socialistické republiky za rok 1969

Zpravodajem je posl. prof. dr. Ladislav Veltruský, CSc., dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. prof. dr. Ladislav Veltruský, CSc.: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky, vážení soudruzi poslanci. Přistupujeme k projednávání návrhu státního závěrečného účtu ČSR za rok 1969. V úvodu své zpravodajské zprávy se nemohu nezmínit o vyhraněně krizové politické i ekonomické atmosféře, vyvolané pravicovými protisocialistickými silami, v níž probíhal začátek roku 1969 a na kterou rovněž upozorňovali poslanci při projednávání státního závěrečného účtu ve schůzi rozšířeného výboru pro plán a rozpočet.

Je jistě pozoruhodné, že ačkoliv od období, kdy jsme projednávali návrh rozpočtu na rok 1969. uplynulo jen o něco více než jeden rok, došlo u nás zásluhou Komunistické strany Československa a jejího nového vedení k tak výrazně pozitivním změnám v politickém i hospodářském ovzduší, že řada problémů, která se při schvalování rozpočtu na rok 1969 zdála být jen s nejvyšším úsilím a dlouhodobě překonatelná, se jeví dnes spíše jako vzpomínka na minulost. Jde zejména o vlivy, které charakterizovaly začátkem roku 1969 pokračování a někde i zesílení negativních tendencí z roku 1968, tj. vyvolávání krizových situací v politické oblasti a jejich odraz v obecné inflační tendenci a rozrušení všech vazeb v národním hospodářství, prohlubování disproporcí, poruchy v zásobování, narůstající mzdové tlaky, silný pokles pracovní morálky až k živelným projevům všech možných forem spekulace.

Již při projednávání vládních prohlášení prvé a druhé vlády České socialistické republiky vyslovila Česká národní rada plnou podporu úsilí o zakotvení základních prvků hospodářské konsolidace, které mohly a nutně musely navazovat na energický nástup nového vedení strany ke konsolidaci politické a na úspěchy, kterých bylo v tomto směru v krátké době dosaženo.

Po loňském dubnovém a květnovém plénu přistoupila vláda k energickým opatřením, která se ukázala již v II. polovině minulého roku účinnými, neboť se zrychlila tvorba zdrojů, podařilo se do značné míry stabilizovat mzdový vývoj a můžeme konstatovat značné uklidnění na vnitřním trhu. Vytvořily se tedy velmi důležité podmínky nejen pro celkové vyrovnání rozpočtového hospodářství, ale i pro to, abychom se mohli při upevnění úlohy státního plánu postupně soustřeďovat na přípravu řešení dlouhodobých problémů rozvoje naší ekonomiky a získali tak i spolehlivější východisko pro obnovení aktivnějšího vlivu státního rozpočtu jako stmelujícího centrálního článku celé ekonomiky.

Konsolidace vnitřního trhu, rozhodný postup proti živelnosti a spekulaci na jedné straně a k upevnění disciplíny a plánovitosti hospodářského rozvoje na straně druhé zvyšují akceschopnost centra v řízení naší ekonomiky. Náš dík současně patří všem pracovníkům, dělníkům, technikům, hospodářským vedoucím, kteří realizační směrnici květnového pléna ÚV KSČ naplnili konkrétními činy a svou obětavou a cílevědomou prací přispěli k pozitivnímu obratu ve vývoji ekonomiky již v II. polovině minulého roku. Můžeme konstatovat, že se v povědomí našich pracujících stále silněji uplatňuje pocit, že dnes více než kdy jindy potřebujeme poctivou práci a ne plané a pomyslné efekty nebo fantastické snění. Požadavek střízlivé hospodářské politiky, který vyplývá z usnesení květnového i lednového pléna ÚV KSČ, nejen respektuje naši okamžitou situaci, ale obnovuje i starou pravdu, že nelze rozdělovat více než vyrobíme a konec konců se přibližuje heslu, s nímž strana s převahou vyhrála první poválečné volby: Republice více práce!

S velikášstvím se v ekonomice nikdy daleko nedojde. Jsem přesvědčen, že střízlivost - nebo snad lépe řečeno reálnost - má perspektivu. Tuto zásadu jsme i v jednání České národní rady několikrát velmi zdůrazňovali. Nad státním závěrečným účtem za rok 1969 se nutně vnucuje úvaha nebo požadavek na odpovědnější přístup všech článků naší ekonomiky od centrálních orgánů přes střední články řízení až k hospodářským a rozpočtovým resp. příspěvkovým organizacím k reálnému rozpočtování příjmových zdrojů a k jejich odpovědnému a efektivnímu využívání. Důsledné promítnutí stranické linie do ekonomických postojů znamená postavit místo všeobecného nárokování přídělů ze společenských zdrojů na prvé místo hledisko tvorby zdrojů, které otevírá možnosti racionálnějšího a efektivnějšího pohybu ve struktuře naší ekonomiky. Tato tendence by se měla projevit na mnoha místech: v prvé řadě v tom, aby se neumrtvovaly naše zdroje v neustálém prodlužování výstavby a zahajování nových investic a v narůstání zásob, pro které není upotřebení. Kdybych se to, patrně po právu, pokusil formulovat jasněji a ostřeji, pak je to vyhazování hodnot a peněz oknem - vždyť ekonomie je v prvé řadě úspora času, boj s časem.

Od přemrštěných nároků na nové investice a neustálých požadavků na nové pracovníky musíme přejít k soustavné racionalizaci a zároveň vnést do všech úvah a rozhodnutí prvek úspory času. Široký racionalizační proud jako součást inovačních procesů využívající mobilizace existujících velikých rezerv bez investičních nároků je spolu s efektivní modernizací v rámci obnovy a rekonstrukce existujících fondů v našich daných podmínkách jediným dodatkovým zdrojem, který by umožnil realizovat progresívní strukturální změny i uspokojovat rostoucí požadavky v oblasti společenské spotřeby. Budeme-li důsledně postupovat v tomto směru, pak i střízlivost v ekonomických úvahách dá větší prostor pro rozmach, neboť tyto dva pojmy nejsou v rozporu.

Jestliže předkládaný návrh státního závěrečného účtu vykazuje rozpočtový přebytek, lze sice dosažení vyrovnanosti v tak složitých podmínkách, jaké byly v uplynulém roce, hodnotit pozitivně, nelze však již stejně pozitivně hodnotit hospodářskou bázi, na které bylo vyrovnanosti dosaženo. Dosažený rozpočtový přebytek není výsledkem vyšší tvorby zdrojů v hospodářské sféře, ani větší hospodárnosti při vynakládání prostředků, ale především odrazem neplnění úkolů nebo vybojování a prosazení rozpočtových přídělů nad reálnou míru výrobních kapacit v rozhodujících oblastech - v investiční činnosti a bytové výstavbě. Úspory, kterých bylo z tohoto titulu dosaženo, nejsou úsporami žádoucími z hlediska řešení dlouhodobých problémů národního hospodářství.

Z jednání výborů České národní rady vyplývá důvěra vládě a podpora vlády v jejích energických akcích směřujících k rehabilitaci centrálního řízení. Tato důvěra vychází z předpokladu, že samy centrální orgány se budou důsledně držet linie disciplíny a odpovědnosti, kterou požaduje vedení naší strany v hospodářské sféře a že tato linie platí od shora dolů pro všechny články našeho řízení. Řada problémů, které z analýzy rozpočtového hospodaření v minulém roce vyplývají, ukazuje, že se opakují dlouhotrvající nedostatky, které jako trvalá tendence snižují a oslabují výsledky vynakládané práce v našem hospodářství, přičemž v určitých vlnách dosahují takové intenzity, že tyto výsledky přímo ohrožují. Součástí politické izolace protisocialistických sil a likvidace jejich vlivu je pozitivní seriózní práce a její výsledky. Pro takovou práci musí centrální orgány vytvářet předpoklady jak v základních proporcích ekonomického vývoje a v prosazení hospodářské disciplíny v hospodářských vztazích, tak i ve vytváření podmínek efektivnosti na středních výkonných článcích řízení. Takováto odpovědnost se však bohužel ne vždy projevuje v postojích samých ústředních orgánů. Není jistě přemrštěným požadavkem takovýto postoj od všech orgánů požadovat, a tím zároveň odstraňovat protichůdné tendence, které nutně vyvolávají další konfliktní situace. Z tohoto hlediska je například určitým varovným signálem skutečnost, že u některých hospodářských jednotek došlo k předlužení, které v dalším období vyvolá neplánované nároky na rozpočtové zdroje. Rovněž tak narůstání rozestavěnosti a nadměrný růst zásob ukazují nejen na živelnost v použití vlastních zdrojů v podnicích, ale i na nedostatky v úvěrování, na nedostatek komplexního pohledu na hospodaření podniků při umísťování úvěrů. To ukazuje, že je nutné důkladněji promyslet a koncipovat vztahy mezi státním rozpočtem, podnikovými financemi a bankovním úvěrem, aby se zvýšila koordinovanost a plánovanost jejich vzájemného působení.

Soudružky a soudruzi, kromě průběžného projednávání situace na jednotlivých úsecích národního hospodářství ve výborech České národní rady během roku se v souvislosti se sledováním pracovní a politické iniciativy našich občanů zabývaly výbory České národní rady stavem a možnostmi zvýšení péče o hospodaření národním majetkem, jeho využitím a ochranou. Národní majetek představuje obrovské materiálové a kulturní hodnoty ve společném socialistickém vlastnictví a je základem našeho socialistického společenského zřízení. Je však nutno konstatovat, že ochrana a rozvíjení vytvořeného národního bohatství v naší společnosti není stále na takové výši, jakou si jeho význam zasluhuje. V této oblasti se nám rozplývají zdroje, kterých by bylo možno plně využít k rozvoji, místo aby přicházely nazmar. Jde o využívání základních fondů ve výrobě, výrobních zařízení, surovin a materiálů, energetických zdrojů, pracovní doby, až po možnosti uplatnění schopností, kvalifikace, energie a iniciativy jednotlivců. Na odpovědném vztahu každého občana k našemu společnému národnímu majetku závisí nejen rozvoj naší ekonomiky, ale celkový rozkvět a úroveň života naší společnosti a každého z nás. Jestliže tak usilovně hledáme možnosti tvorby zdrojů, musíme se neméně usilovně snažit, aby existující zdroje nebyly promarňovány. Zvláštní pozornost si vyžaduje oblast národního kulturního majetku, kde škody a ztráty představují často nejen nenahraditelné kulturní hodnoty, ale i ztráty potenciálně možných zdrojů pro rozvoj ekonomiky z využití a zhodnocení těchto kulturních hodnot.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP