Chtěl bych říci, soudruzi, že těmto
otázkám věnujeme soustředěnou
pozornost a předpokládám, na základě
opatření, která připravujeme, že
v dohledné době dojde k určitému zvratu.
Chtěl bych říci, že nelze tady všechno
svádět jen na rok 1968 a 1969, jen na nástup
pravicově oportunistických a protisocialistických
sil. Společným jmenovatelem je i období -
a do určité míry možná větším
- do roku 1968. Bylo o tom řečeno několik
poznámek k diskusi. Je to ono období, kdy se naše
společnost hodnotí obecně jako společnost
bez jakýchkoliv vnitřních konfliktů,
bez jakýchkoliv možných třídních
protikladů, idealisticky a v rozporu se skutečným
stavem. Rok 1968 a 1969, rozvrat i anarchie, která nastala,
nám jen potvrdily nesprávnost tohoto idealistického
hodnocení. Je třeba říci otevřeně,
že řada zákonů je touto dobou poznamenána.
Jsou to zákony, které obsahují řadu
usnesení a opatření, jež jsou v rozporu
s daným stavem naší společnosti. Jestliže
v Anglii je možno výtržníka, který
se dopustí trestného činu na fotbalovém
hřišti, odvést a během 2 hodin mu "nasolit"
5 měsíců, tak u nás, soudruzi, by
takový případ trval nejméně
2 měsíce. Odstrašující funkce
odpadá. Náš trestní řád
v důsledku oněch přehnaných tendencí
o ochraně práv občana došel tak daleko,
že v některých případech dochází
až k paradoxu.
Dovolte, abych uvedl konkrétní fakt. Dva občané
ze Zlatých Moravců na cestě z Jindřichova
Hradce do Veselí nad Lužnicí honili zlatého
bažanta. Uviděl je hajný, pronásledoval
je a zjistil, že se dopustili trestného činu,
i když zlatý bažant uletěl a svobodně
se pohybuje v jihočeských lesích. My ovšem,
podle právního řádu a trestního
řádu, je můžeme soudit jen u soudu místa
činu, tzn. v Jindřichově Hradci. Poněvadž
bažantovi se nic nestalo, vypadá to na 200,- Kčs
pokuty.
Nesoudit, to znamená trpět trestnou činnost.
Soudit znamená nechat je předvést, protože
dobrovolně nepřijdou, ze Zlatých Moravců
do Jindřichova Hradce. Uvádím ten příklad
proto, abych soustředil vaši pozornost na naše
úsilí v dohodě s orgány Bezpečnosti
a prokuratury urychleně připravit novelizaci trestního
soudního řádu a chápat ji jako jeden
z prostředků socialistické racionalizace
vůbec, abychom mohli tyto věci zrychlit, zlevnit,
a zajistit jejich potřebný vliv.
Soudružky a soudruzi, skutečný stav kriminality
u nás vede k tomu, abychom se velmi pečlivě
zabývali otázkami celého procesu nápravné
výchovy. Připravujeme řadu opatření,
abychom i tady mohli udělat krok kupředu. Nejde
jen o to, že ten obviněný kouká, jak
říkal poslanec Válek, zhruba 12 hodin denně
do zdi. Ono jde o to, když ho pak dostaneme, a v některých
případech brzy, do vazby, tak dlouho netrvá,
že právem nám říká, že
dělat nebude, poněvadž je odsouzen k odnětí
osobní svobody a nikoliv na práci. Je fakt, že
naše trestní zákonodárství nezná
rozsudek, který by odsuzoval k nucené práci.
Jestli se nemýlím, existuje jeden výklad
Nejvyššího soudu, který potvrzuje, že
v takovém případě nelze použít
ani kárných opatření správy
věznice a že je třeba jej dát do izolace
a dát mu možnost, aby do té zdi koukal znovu,
celý zbytek trestu, opět těch 12-14 hodin
denně.
Uvádím to proto, abyste pochopili, v jakých
složitých podmínkách, které vyplynuly
z některých právních úprav,
dnes pracujeme a abyste vzali na vědomí, že
spolu se soudruhy ze Slovenska pod vedením Federální
legislativní rady připravujeme řadu opatření,
která by měla situaci zlepšit.
Jinak bych vás chtěl ubezpečit, že ministerstvo
spravedlnosti v blízké době provede řadu
konkrétních kroků, aby plně obnovilo
svou dohledací činnost nad rozhodovací činností
soudů, aby došlo k zásadnímu obratu.
Pomocí v tom budou opatření, která
jsou na pořadu dnešního jednání,
která se týkají odvolání soudců,
jejich zproštění i volby. O jejich podporu
vás prosím.
Předseda ČNR E. Erban: Děkuji soudruhu
ministrovi spravedlnosti za jeho vystoupení.
Nyní uděluji slovo generálnímu prokurátorovi
dr. Dolejšímu.
Generální prokurátor ČSR dr. Dolejší:
Soudružky a soudruzi, chci vyjádřit v závěru
jednu myšlenku. Ta spočívá především
v tom, že většina diskusních příspěvků
je v souladu se závěry, které ze zprávy
vyplynuly, že tyto příspěvky prakticky
pouze dokumentují, o jak závažnou otázku
jde, jak veliké jsou zde souvislosti a kolik práce
nás všechny na tomto úseku čeká.
Pokud byly předneseny některé náměty,
bereme je za své, chceme z nich v další práci
vycházet. Mám na mysli připomínku
posl. Holomka - reagovat na některé otázky
občanů cikánské národnosti.
Pro ně platí stejná ochrana, jakou poskytujeme
všem ostatním, stejné sociální
výhody atd. Je možné na tyto věci reagovat
a v příštích zprávách
chceme tento nedostatek napravit.
Pokud jde o vliv na právní vědomí,
k čemuž zde rovněž bylo diskutováno,
chtěl bych informovat, soudružky a soudruzi, v tom
smyslu, že na jaře t. r. byl zpracován plán
programu ministerstva vnitra, spravedlnosti a prokuratury na úseku
preventivně výchovné práce, který
zahrnuje prakticky různé akce, vystoupení
soudruhů, články, využití sdělovacích
prostředků atd. Chceme vyvinout veškeré
úsilí právě k ovlivňování
právního vědomí našich občanů
a takto preventivně v celé této oblasti zejména
na úseku kriminality pracovat a těmto věcem
předcházet.
Snad ještě slovo k příčinám.
Je pravdou, a připomínky jsou oprávněné
v tom smyslu, že skutečně v našich zprávách
po řadu let prakticky uvádíme příčiny
obecně známé, ty, které jsou jednoznačně
patrné, ale schází nám hlubší
poznání příčin jednotlivých
druhů trestné činnosti. V tomto smyslu zejména
naše právní věda příliš
nepostoupila, ač máme řadu výzkumných
ústavů, např. Výzkumný ústav
kriminologický při federální prokuratuře.
Za dlouhou dobu své činnosti se tento ústav
pro potřeby praxe prakticky k žádným
závěrům nedopracoval. Bylo to předmětem
projednávání v těchto dnech.
Určitá opatření k zaměření
činnosti tohoto ústavu budou v brzké době
provedena. V tomto smyslu ty kritické připomínky
jsou zcela oprávněné a je na nás,
abychom se postupně dopracovali ke zjištění
skutečných příčin trestné
činnosti.
Jinak všechny ostatní podněty, pokud byly předneseny,
chceme v naší další práci využít.
Děkuji vám za vaše vystoupení.
Předseda ČNR E. Erban: Děkuji soudruhu
generálnímu prokurátorovi za jeho vystoupení.
Hlásí se ještě někdo o slovo?
O slovo se přihlásil posl. dr. Češka.
Uděluji mu slovo.
Posl. dr. Češka: Soudružky a soudruzi,
ústavně právní výbor a výbor
pro právní ochranu občanů se na své
společné schůzi dne 1. července 1970
zevrubně zabývaly zprávou generálního
prokurátora ČSR o stavu socialistické zákonnosti
a činnost prokuratury v České socialistické
republice za rok 1969. Po obsahové diskusi dospěly
k návrhu usnesení, který vám byl rozeslán
jako tisk č. 83.
Domnívám se, že po úvodním projevu
i závěrečném slovu generálního
prokurátora ČSR dr. Dolejšího i po bohaté
rozpravě, která proběhla v dnešním
plenárním zasedání a návrh
usnesení ve svém celku obsahově podpořila,
není již třeba návrh usnesení
dále podrobně zdůvodňovat.
Byl jsem pověřen, abych vám, soudružky
poslankyně a soudruzi poslanci, jménem obou jmenovaných
výborů, tj. ústavně právního
výboru a výboru pro právní ochranu
občanů, doporučil navržené usnesení
ke schválení.
Předseda ČNR E. Erban: Děkuji posl.
dr. Češkovi.
Ke slovu již není nikdo přihlášen,
rozprava je skončena. Můžeme přistoupit
k hlasování, a to podle předloženého
společného návrhu ústavně právního
výboru a výboru pro právní ochranu
občanů na usnesení České národní
rady ke zprávě generálního prokurátora
České socialistické republiky.
Má někdo k návrhu na usnesení České
národní rady, které je obsaženo ve zmíněné
společné zprávě obou výborů
/tisk 83/, nějaké připomínky? /Nikdo
se nehlásil./ Nemá.
Kdo tedy souhlasí s usnesením České
národní rady ke zprávě generálního
prokurátora České socialistické republiky
o stavu socialistické zákonnosti, jak je obsaženo
v předloženém společném návrhu
obou výborů, nechť zvedne ruku! /Hlasuje se./
Je někdo proti? /Nikdo./
Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./
Děkuji. Tím Česká národní
rada schválila své usnesení ke zprávě
generálního prokurátora České
socialistické republiky o stavu socialistické zákonnosti.
Soudružky a soudruzi, přerušuji nyní schůzi.
Polední přestávka bude trvat do 13.45 hod.
Prosím o vaši dochvilnost. Předpokládá
se, že plénum skončí dnes. Zítra
ráno v 8.30 bude zasedání předsednictva
České národní rady.
/Schůze přerušena ve 12.18 hod. a opět
zahájena v 13.45 hod./
Předseda ČNR E. Erban: Soudružky a soudruzi,
zahajuji přerušenou schůzi České
národní rady. Přistoupíme k projednávání
druhého bodu pořadu. kterým je
Zpravodajem je posl. prof. dr. Ladislav Veltruský, CSc.,
dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. prof. dr. Ladislav Veltruský, CSc.:
Vážený soudruhu předsedo, vážené
soudružky, vážení soudruzi poslanci. Přistupujeme
k projednávání návrhu státního
závěrečného účtu ČSR
za rok 1969. V úvodu své zpravodajské zprávy
se nemohu nezmínit o vyhraněně krizové
politické i ekonomické atmosféře,
vyvolané pravicovými protisocialistickými
silami, v níž probíhal začátek
roku 1969 a na kterou rovněž upozorňovali poslanci
při projednávání státního
závěrečného účtu ve
schůzi rozšířeného výboru
pro plán a rozpočet.
Je jistě pozoruhodné, že ačkoliv od
období, kdy jsme projednávali návrh rozpočtu
na rok 1969. uplynulo jen o něco více než jeden
rok, došlo u nás zásluhou Komunistické
strany Československa a jejího nového vedení
k tak výrazně pozitivním změnám
v politickém i hospodářském ovzduší,
že řada problémů, která se při
schvalování rozpočtu na rok 1969 zdála
být jen s nejvyšším úsilím
a dlouhodobě překonatelná, se jeví
dnes spíše jako vzpomínka na minulost. Jde
zejména o vlivy, které charakterizovaly začátkem
roku 1969 pokračování a někde i zesílení
negativních tendencí z roku 1968, tj. vyvolávání
krizových situací v politické oblasti a jejich
odraz v obecné inflační tendenci a rozrušení
všech vazeb v národním hospodářství,
prohlubování disproporcí, poruchy v zásobování,
narůstající mzdové tlaky, silný
pokles pracovní morálky až k živelným
projevům všech možných forem spekulace.
Již při projednávání vládních
prohlášení prvé a druhé vlády
České socialistické republiky vyslovila Česká
národní rada plnou podporu úsilí o
zakotvení základních prvků hospodářské
konsolidace, které mohly a nutně musely navazovat
na energický nástup nového vedení
strany ke konsolidaci politické a na úspěchy,
kterých bylo v tomto směru v krátké
době dosaženo.
Po loňském dubnovém a květnovém
plénu přistoupila vláda k energickým
opatřením, která se ukázala již
v II. polovině minulého roku účinnými,
neboť se zrychlila tvorba zdrojů, podařilo
se do značné míry stabilizovat mzdový
vývoj a můžeme konstatovat značné
uklidnění na vnitřním trhu. Vytvořily
se tedy velmi důležité podmínky nejen
pro celkové vyrovnání rozpočtového
hospodářství, ale i pro to, abychom se mohli
při upevnění úlohy státního
plánu postupně soustřeďovat na přípravu
řešení dlouhodobých problémů
rozvoje naší ekonomiky a získali tak i spolehlivější
východisko pro obnovení aktivnějšího
vlivu státního rozpočtu jako stmelujícího
centrálního článku celé ekonomiky.
Konsolidace vnitřního trhu, rozhodný postup
proti živelnosti a spekulaci na jedné straně
a k upevnění disciplíny a plánovitosti
hospodářského rozvoje na straně druhé
zvyšují akceschopnost centra v řízení
naší ekonomiky. Náš dík současně
patří všem pracovníkům, dělníkům,
technikům, hospodářským vedoucím,
kteří realizační směrnici květnového
pléna ÚV KSČ naplnili konkrétními
činy a svou obětavou a cílevědomou
prací přispěli k pozitivnímu obratu
ve vývoji ekonomiky již v II. polovině minulého
roku. Můžeme konstatovat, že se v povědomí
našich pracujících stále silněji
uplatňuje pocit, že dnes více než kdy
jindy potřebujeme poctivou práci a ne plané
a pomyslné efekty nebo fantastické snění.
Požadavek střízlivé hospodářské
politiky, který vyplývá z usnesení
květnového i lednového pléna ÚV
KSČ, nejen respektuje naši okamžitou situaci,
ale obnovuje i starou pravdu, že nelze rozdělovat
více než vyrobíme a konec konců se přibližuje
heslu, s nímž strana s převahou vyhrála
první poválečné volby: Republice více
práce!
S velikášstvím se v ekonomice nikdy daleko
nedojde. Jsem přesvědčen, že střízlivost
- nebo snad lépe řečeno reálnost -
má perspektivu. Tuto zásadu jsme i v jednání
České národní rady několikrát
velmi zdůrazňovali. Nad státním závěrečným
účtem za rok 1969 se nutně vnucuje úvaha
nebo požadavek na odpovědnější
přístup všech článků naší
ekonomiky od centrálních orgánů přes
střední články řízení
až k hospodářským a rozpočtovým
resp. příspěvkovým organizacím
k reálnému rozpočtování příjmových
zdrojů a k jejich odpovědnému a efektivnímu
využívání. Důsledné promítnutí
stranické linie do ekonomických postojů znamená
postavit místo všeobecného nárokování
přídělů ze společenských
zdrojů na prvé místo hledisko tvorby zdrojů,
které otevírá možnosti racionálnějšího
a efektivnějšího pohybu ve struktuře
naší ekonomiky. Tato tendence by se měla projevit
na mnoha místech: v prvé řadě v tom,
aby se neumrtvovaly naše zdroje v neustálém
prodlužování výstavby a zahajování
nových investic a v narůstání zásob,
pro které není upotřebení. Kdybych
se to, patrně po právu, pokusil formulovat jasněji
a ostřeji, pak je to vyhazování hodnot a
peněz oknem - vždyť ekonomie je v prvé
řadě úspora času, boj s časem.
Od přemrštěných nároků
na nové investice a neustálých požadavků
na nové pracovníky musíme přejít
k soustavné racionalizaci a zároveň vnést
do všech úvah a rozhodnutí prvek úspory
času. Široký racionalizační proud
jako součást inovačních procesů
využívající mobilizace existujících
velikých rezerv bez investičních nároků
je spolu s efektivní modernizací v rámci
obnovy a rekonstrukce existujících fondů
v našich daných podmínkách jediným
dodatkovým zdrojem, který by umožnil realizovat
progresívní strukturální změny
i uspokojovat rostoucí požadavky v oblasti společenské
spotřeby. Budeme-li důsledně postupovat v
tomto směru, pak i střízlivost v ekonomických
úvahách dá větší prostor
pro rozmach, neboť tyto dva pojmy nejsou v rozporu.
Jestliže předkládaný návrh státního
závěrečného účtu vykazuje
rozpočtový přebytek, lze sice dosažení
vyrovnanosti v tak složitých podmínkách,
jaké byly v uplynulém roce, hodnotit pozitivně,
nelze však již stejně pozitivně hodnotit
hospodářskou bázi, na které bylo vyrovnanosti
dosaženo. Dosažený rozpočtový přebytek
není výsledkem vyšší tvorby zdrojů
v hospodářské sféře, ani větší
hospodárnosti při vynakládání
prostředků, ale především odrazem
neplnění úkolů nebo vybojování
a prosazení rozpočtových přídělů
nad reálnou míru výrobních kapacit
v rozhodujících oblastech - v investiční
činnosti a bytové výstavbě. Úspory,
kterých bylo z tohoto titulu dosaženo, nejsou úsporami
žádoucími z hlediska řešení
dlouhodobých problémů národního
hospodářství.
Z jednání výborů České
národní rady vyplývá důvěra
vládě a podpora vlády v jejích energických
akcích směřujících k rehabilitaci
centrálního řízení. Tato důvěra
vychází z předpokladu, že samy centrální
orgány se budou důsledně držet linie
disciplíny a odpovědnosti, kterou požaduje
vedení naší strany v hospodářské
sféře a že tato linie platí od shora
dolů pro všechny články našeho
řízení. Řada problémů,
které z analýzy rozpočtového hospodaření
v minulém roce vyplývají, ukazuje, že
se opakují dlouhotrvající nedostatky, které
jako trvalá tendence snižují a oslabují
výsledky vynakládané práce v našem
hospodářství, přičemž
v určitých vlnách dosahují takové
intenzity, že tyto výsledky přímo ohrožují.
Součástí politické izolace protisocialistických
sil a likvidace jejich vlivu je pozitivní seriózní
práce a její výsledky. Pro takovou práci
musí centrální orgány vytvářet
předpoklady jak v základních proporcích
ekonomického vývoje a v prosazení hospodářské
disciplíny v hospodářských vztazích,
tak i ve vytváření podmínek efektivnosti
na středních výkonných článcích
řízení. Takováto odpovědnost
se však bohužel ne vždy projevuje v postojích
samých ústředních orgánů.
Není jistě přemrštěným
požadavkem takovýto postoj od všech orgánů
požadovat, a tím zároveň odstraňovat
protichůdné tendence, které nutně
vyvolávají další konfliktní situace.
Z tohoto hlediska je například určitým
varovným signálem skutečnost, že u některých
hospodářských jednotek došlo k předlužení,
které v dalším období vyvolá
neplánované nároky na rozpočtové
zdroje. Rovněž tak narůstání
rozestavěnosti a nadměrný růst zásob
ukazují nejen na živelnost v použití vlastních
zdrojů v podnicích, ale i na nedostatky v úvěrování,
na nedostatek komplexního pohledu na hospodaření
podniků při umísťování
úvěrů. To ukazuje, že je nutné
důkladněji promyslet a koncipovat vztahy mezi státním
rozpočtem, podnikovými financemi a bankovním
úvěrem, aby se zvýšila koordinovanost
a plánovanost jejich vzájemného působení.
Soudružky a soudruzi, kromě průběžného
projednávání situace na jednotlivých
úsecích národního hospodářství
ve výborech České národní rady
během roku se v souvislosti se sledováním
pracovní a politické iniciativy našich občanů
zabývaly výbory České národní
rady stavem a možnostmi zvýšení péče
o hospodaření národním majetkem, jeho
využitím a ochranou. Národní majetek
představuje obrovské materiálové a
kulturní hodnoty ve společném socialistickém
vlastnictví a je základem našeho socialistického
společenského zřízení. Je však
nutno konstatovat, že ochrana a rozvíjení vytvořeného
národního bohatství v naší společnosti
není stále na takové výši, jakou
si jeho význam zasluhuje. V této oblasti se nám
rozplývají zdroje, kterých by bylo možno
plně využít k rozvoji, místo aby přicházely
nazmar. Jde o využívání základních
fondů ve výrobě, výrobních
zařízení, surovin a materiálů,
energetických zdrojů, pracovní doby, až
po možnosti uplatnění schopností, kvalifikace,
energie a iniciativy jednotlivců. Na odpovědném
vztahu každého občana k našemu společnému
národnímu majetku závisí nejen rozvoj
naší ekonomiky, ale celkový rozkvět
a úroveň života naší společnosti
a každého z nás. Jestliže tak usilovně
hledáme možnosti tvorby zdrojů, musíme
se neméně usilovně snažit, aby existující
zdroje nebyly promarňovány. Zvláštní
pozornost si vyžaduje oblast národního kulturního
majetku, kde škody a ztráty představují
často nejen nenahraditelné kulturní hodnoty,
ale i ztráty potenciálně možných
zdrojů pro rozvoj ekonomiky z využití a zhodnocení
těchto kulturních hodnot.