Předseda E. Erban: O slovo se dále přihlásil
poslanec Zemánek.
Posl. Zemánek: Soudružky a soudruzi poslanci,
vážení hosté. Chtěl bych se omezit
jen na poznámky ke zprávě generálního
prokurátora, zejména k souboru navrhovaných
opatření. Mám za to, že nezbývá
než beze zbytku s navrženými opatřeními
souhlasit. Chybí mi tam ovšem řešení
jednoho problému a k tomu směřuje má
poznámka, s pokusem o zdůvodnění.
Mám za to, že je nutno myslet na funkci státu
v celém komplexu, čili i na jeho funkci kulturně
výchovnou. V souboru opatření mi chybí
konkrétní doporučení nebo direktiva
pro onu oblast, která odpovídá kulturně
výchovné funkci státu.
Slýchávám o Švédsku, že
je tam možné nechat hodinky na ulici, vrátit
se a člověk je najde. Dodnes nevím, co je
na tom pravdy. Slýchávám, že je to důsledek
nějaké morální hodnoty společnosti,
vypěstované drastickými opatřeními
již ve středověku. Za drobnou krádež
prst, za větší krádež ruku, obě
ruce atd. Domnívám se, že vznikla nějaká
trvalá hodnota v morálce, v profilu společnosti.
Jde mi o následující problém, a to,
zda už dnes známe, kde jsme, zda známe příčiny
tohoto stavu a zda víme, jak by tedy měl vypadat
profil, morálka socialistické společnosti,
profil socialistického občana, a co tedy musíme
dlouhodobě, cílevědomě dělat
pro to, abychom tohoto profilu dosáhli. Tudíž
všechna opatření, která víceméně
představují funkci státu - potlačovací,
represívní, nevidím jako opatření
perspektivní, cílová, ale jako východiska
z nutnosti a je mi upřímně líto příslušníků
Bezpečnosti, kteří provádějí
zákroky a jsou inzultováni, kteří
provádějí zákroky na ochranu občanů
a přitom občané jsou k tomu neteční,
je mi líto, když postižený státem
za protispolečenský přečin je v okolí
často považován za hrdinu místo toho,
aby existovalo společenské morální
odsouzení, aby se takové klíma vytvořilo.
Mám za to, že tato problematika je tak složitá,
že stojí za to, abychom i v oblasti státní
funkce, která znamená odpovědnost za formování
profilu, tváře, morálky občana, společnosti,
se tím začali zabývat vědecky.
Abychom se tedy dopátrali příčin toho,
že nemůžeme dnes s klidným svědomím
mluvit o morálce v socialistické společnosti,
ale o nějakém kompromisu nebo pokusu o vytvoření
obrazu socialistické společnosti v podvědomí
člověka, který je alespoň na hranici
s měšťáckým vkusem a s měšťáckými
názory na životní styl a s měšťáckými
nároky na osobní pozice v této společnosti
a s měšťáckou tolerancí ke společenskému
klimatu, které je hodně rozporné s tím,
co si představujeme jako společnost socialistickou.
Mám na mysli tu avanturu, které jsme se dopouštěli
v minulosti, kdy jsme vyhlašovali vyspělou společnost,
jednou nohou v komunismu a přitom dnes konstatujeme, kolik
se objevuje přečinů protispolečenských,
proti morálce socialistické společnosti,
které nemůžeme nazývat jinak, než
že jsou to určité znaky krize společenského
vědomí. Co mám na mysli? Mladého člověka
formuje v jeho vědomí určité klima,
které tvoří rodiče, bezprostřední
okolí, ale také literatura, film apod. Mám
zato, že na jedné straně horujeme pro nějakou
morálku a na druhé straně jsme úplně
tolerantní a mlčíme k tomu, že pokračuje
působení naší společnosti v pravém
opaku, že znovu se vytváří vkus maloměšťáka,
jsme tolerantní k tomu, že mládež přestává
být vlastenecká, ale kulturně cítí
anglicky. Potom asi těžko se budeme po čase
zabývat morálním profilem společnosti
a budeme smutní nad výsledky, které se objevují
ve společnosti, nesoucí název socialistická.
Předseda E. Erban: Děkuji poslanci Zemánkovi,
jako poslední je přihlášen dr. Adam.
Posl. dr. Adam: Vážený soudruhu předsedo,
vážení poslanci, mám jen krátkou
poznámku a navazuji na slova předřečníka.
Domnívám se, že v souvislosti se zprávou
generálního prokurátora musíme hledat
příčiny a domnívám se, že
jednou z těch příčin je zanedbání
systematické morální výchovy. Domnívám
se, že je to věc, které by měla být
věnována zvláštní péče
ze strany vlády a zejména resortu ministerstva školství.
Domnívám se, že bychom se měli pokusit
vypracovat zásady socialistické mravouky, my něco
takového na knižním trhu nemáme a mládež
je odkázána na to, jaké morální
zásady si sama vytvoří. Domnívám
se, že vytvoření takového povinného
vyučovacího cyklu již na školách
I. stupně, který by zásady morálky
dětem vštěpoval, že by byl účinnou
prevencí proti tomu, abychom nemuseli v takovém
rozsahu posuzovat otázky kriminality v naší
společnosti. Děkuji.
Předseda E. Erban: Děkuji poslanci dr. Adamovi,
dále je přihlášen dr. Holomek.
Posl. dr. Holomek: Vážený soudruhu předsedo,
vážení poslanci, vážení
hosté. Prominete mi, že zde na tomto fóru pohovořím
o jednom konkrétním případu, který
se odehrál v posledních dnech, ale jsem toho názoru,
že případ souvisí i s problematikou
a referátem generálního prokurátora
o stavu kriminality v naší společnosti. V minulém
týdnu se v Brně na hlavním nádraží
odehrál případ, který signalizuje,
že u nás stále ještě existují
živly, které se nemohou smířit s tím,
že přítomnost sovětských vojsk
na našem území je nutná. Případ
svědčí navíc i o projevu diskriminace
vůči osobám cikánského původu.
Já jsem z tohoto místa asi před 1 1/2 měsícem
hovořil o této problematice a seznamoval jsem soudruhy
poslance o stavu diskriminace v našem státě,
a to ze strany jednotlivců i orgánů. Případ
byl tedy následující. Jeden asi 40letý
cikán byl na nádraží v Brně.
Tento prožil okupaci v koncentračním táboře
v Osvětimi. Na nádraží byl přítomen
jeden sovětský důstojník v hodnosti
kapitána, s nímž tento cikán hovořil
o okupaci a jiných věcech. Přijel vlak, důstojník
nastoupil do vlaku, vlak odejel a cikán zůstal na
nádraží a v tom k němu přistoupili
dva zaměstnanci ČSD v Brně, kteří
sledovali rozhovor a slyšeli, o čem cikán se
sovětským důstojníkem hovořil.
Tito zaměstnanci uchopili cikána a způsobili
mu těžké ublížení na zdraví.
Cikán jim vysvětloval, že v hovoru se sovětským
důstojníkem nevidí nic špatného,
ba naopak, že si to považoval za svou čest. Zraněný
cikán šel za náčelníkem VBŽ
v Brně na nádraží, kde věc vysvětlil
a žádal o pomoc. Byl tímto náčelníkem
odmítnut s tím, aby se obrátil na orgán
Bezpečnosti, který prováděl na nádraží
službu. Ani zde nenašel pochopení. Tento týden
v pondělí jsem byl na Ústředí
svazu cikánů, jehož jsem členem, jsem
v předsednictvu, a ten cikán hledal pomoc u mne.
Telefonicky jsem věc oznámil náčelníku
krajské správy VB v Brně, s nímž
se osobně znám, a který mě pozorně
vyslechl a přislíbil, že dá zákonu
průchod. Případ svědčí
podle mého názoru o tom, že v řadách
orgánů Bezpečnosti u nás není
všechno v naprostém pořádku.
Ve zprávě generální prokurátora
jsem postrádal jedno, a to, že měl podrobněji
a hlouběji rozebrat problematiku zejména pokud jde
o konkrétní zjišťování příčin
a motivací kriminality v našem státě.
Se stavem nemůžeme být spokojeni. Domnívám
se, že věc sama má především
politické pozadí, že jsou u nás lidé
- a že je jich poměrně dost - kteří
s naší politikou nesouhlasí a za obecnou kriminalitou
těchto osob se často skrývá nespokojenost
s politickým děním, což v podstatě
je skrytou motivací ke spáchání řady
trestných činů. Jsem toho názoru,
že orgány v přípravném řízení
by se měly zejména touto otázkou zabývat
při objasňování a vyšetřování
trestných činů a také skutkové
podstaty i v tomto směru postihovat. Ve zprávě
generálního prokurátora jsem postrádal
případy trestné činnosti, spočívající
v diskriminaci vůči cikánům a těchto
případů je poměrně dost, ale
postih není žádný. Prosím z tohoto
místa soudruha generální prokurátora
i ostatní soudruhy a zejména poslance, aby napříště
těmto otázkám věnovali pozornost a
také v praxi, pokud by se případy vyskytly,
aby našly své zákony.
Předseda ČNR E. Erban: Děkuji dr.
Holomkovi, k návrhu usnesení se přihlásil
o slovo posl. Válek.
Posl. Válek: Soudružky a soudruzi, byla zde
dnes řeč o potřebě dotvářet
a upevňovat socialistické právní vědomí.
Stejně dnes už zde velmi správně zaznělo,
že nestačí pouze dodržovat zákony.
K oběma těmto problémům mně
dovolte tuto úvodní poznámku. Dílčí
problémy, jimiž se dnes zabýváme, tj.
zpráva o stavu dodržování socialistické
zákonnosti, se dá pochopit jako součást
komplexního vztahu občana k socialistickému
státu a naopak, vztahu státu k občanovi.
Zde opravdu nestačí jenom zákony znát
a dodržovat, ale je třeba vytvořit takové
společenské podmínky, aby se co největší
počet občanů aktivně zapojil do tohoto
společenského úsilí za dodržování
zákonů na všech úsecích našeho
společenského života. My chceme dnes dosáhnout
jisté nápravy vztahů, které zde charakterizoval
soudruh generální prokurátor a realizace
navrženého usnesení. Ještě dříve,
než budeme o tomto usnesení hlasovat, chtěl
bych obrátit vaši pozornost na formulaci, která
zní: "Věnovat soustavnou pozornost a rozpracovávat
soubor opatření, která by vedla k omezení
trestné činnosti, k právní úpravě
postihů recidivistů a k převýchově
osob propuštěných z výkonu trestu odnětí
svobody." Na tento poslední bod upozorňuji,
o tom chci hovořit. Není to věcně
nesprávné, je třeba se zabývat převýchovou
mravně narušených osob ještě v
době, kdy hrozí nebezpečí, že
se budou dopouštět trestné činnosti,
tj. tedy činnost preventivní. Pak je třeba
na ně působit v procesu nápravné výchovy
a tam bychom měli vidět hlavní zdroj a nejúčinnější
péči o tyto lidi a pak teprve ve třetí
fázi můžeme působit na lidi propuštěné
z výkonu trestu odnětí svobody převýchovou,
ovšem ne pouze cestou institucí, tj. péčí
státních orgánů, ale co nejširší
společenskou péčí.
K této problematice komplexní nápravné
výchovy několik poznámek. Výbor pro
právní ochranu občanů vyslechl 18.
června zprávu generálního prokurátora
o rozboru vazeb. Po celou dobu naší funkční
činnosti v České národní radě
jsme vyslovovali řadu kritických připomínek
k tomu, že vazba v České socialistické
republice se procentně nejvíce prodlužuje.
Dnes je průměrná délka vazby u nás
- jenom to odhaduji, protože nemám materiál
po ruce - mezi 4- 6 měsíci. Jsou jednoduché
případy, které jsou vyřešeny
dříve. Ale závažnější
jsou příčiny, že délka vazby
dobu půl roku překračuje. Podíváme-li
se na režim člověka obviněného
z trestného činu, pak zde vidíme jeden z
kritických nedostatků naší nápravné
péče. Den takového člověka
začíná tak, že se ráno probudí,
dostane snídani, kouká se do zdi nebo si může
přečíst noviny nebo knížku, v
poledne dostane oběd a jde případně
na krátkou procházku pod dozorem příslušníků,
aby nedocházelo k domlouvání obviněných,
pak se vrátí, na cele má možnost znovu
číst knížku nebo znovu koukat do zdi
a pak dostane večeři. Uvědomme si, že
jsou mezi těmito lidmi takoví, kteří
se štítí práce, že jsou mezi nimi
lidé, kteří se dopouštějí
trestných činů, příživnictví
nebo se poctivé práci vyhýbají.
Jestliže po vazbě, která trvá půl
roku, zní souhrnný soudní výrok na
výkon trestu odnětí svobody na necelý
rok, pak na nápravnou výchovnou činnost zbývá
jen několik měsíců a sebelépe
vybavení příslušníci nápravné
výchovy nestačí dosáhnout pozitivních
výsledků. My jsme hovořili ve výboru
o prodlužování vazby. Zástupce Generální
prokuratury vzal na vědomí tyto naše připomínky.
My jsme o těchto problémech hovořili několikrát
za sebou a výsledkem je, že půlroční
doba vazby zůstává v ČSR neměnná,
nebo se ještě prodlužuje. Problematika by vyžadovala
podrobnějšího pohledu, a to zvlášť
pokud jde o účinnost nápravné výchovy.
Připravuje se řada opatření, aby nápravná
výchova byla v nejbližším období
na úrovni srovnatelné se světovou úrovní
a abychom dosáhli podstatného zlepšení.
Ale jestliže soudruh generální prokurátor
dnes ve svém vystoupení konstatoval, že jsme
jako orgány ČSR poměrně málo
pozornosti a málo úsilí věnovali prokurátorskému
dozoru, pak ho chci ujistit, že z naší strany
byla činnost prokuratury vždy zdůrazňována
a existují dokumenty o našich návštěvách,
kde ve všech nápravných ústavech jsme
se zabývali činností dozoru prokuratury.
Než budeme hlasovat, chtěl bych upozornit na složitost
problematiky, abychom si všichni my poslanci, uvědomili,
že schválením předloženého
návrhu usnesení nejsme zbaveni vlastní odpovědnosti,
jak toto usnesení realizovat, protože převýchova
osob propuštěných z výkonu trestu odnětí
svobody není záležitostí institucí,
nýbrž co nejširší naší
veřejnosti. Děkuji za pozornost.
Předseda ČNR E. Erban: Děkuji poslanci
soudruhu Válkovi. O slovo k tomuto bodu požádal
ministr spravedlnosti dr. Jan Němec. Uděluji mu
slovo.
Ministr spravedlnosti ČSR dr. Němec: Soudružky
a soudruzi poslanci, dovolte mi několik poznámek
ke zprávě generálního prokurátora
o socialistické zákonnosti, a to ze dvou důvodů,
jednak proto, že určitá část
otázky kriminality a jejího postihu spadá
do ústavní odpovědnosti mé funkce
a za druhé, protože ve zprávě i v diskusi
byly řečeny kritické připomínky
k činnosti krajských a okresních soudů
České socialistické republiky.
Myslím, že je třeba si uvědomit - a
diskuse to plně potvrzuje - že ani generální
prokurátor není schopen podat souhrnný přehled
o stavu socialistické zákonnosti a že tato
otázka je otázkou širší, otázkou
celé společnosti, jejího stupně vývoje
a její úrovně. Když ve stranických
nebo státních orgánech projednáváme
stav socialistické zákonnosti, zužuje se obvykle
na onu část, která je postihnuta soudním
rozsudkem, prakticky honíme zajíce za ocas, posuzujeme
jenom to, co došlo až k soudnímu jednání.
A přitom je obecně známo, že příčiny
kriminality jsou jinde. My jsme před čtyřmi
roky neměli žádné trestné činy
šmeliny s uhlím, protože uhlí bylo dost.
V současné době takových šmelin
máme mnoho, protože uhlí je nedostatek. A takových
příkladů by bylo možno uvést
řadu, aby se ukázalo, že příčiny
kriminality nejsou jenom v psychóze jednotlivců,
kteří se dopouštějí trestných
činů, ale že jsou také v daném
stavu politiky, ekonomiky a kultury naší země.
Chtěl bych na jednu z příčin ukázat
na základě soudních věcí, které
probíhají u civilních právních
senátů a samosoudců. Krajské a okresní
soudy ČSR v roce 1969 řešily 247 562 civilních
věcí. To je hodně, ale zarážející
je skutečnost, že 70 % z nich, tj. 175 554 se týkaly
rodinných otázek a z toho plných 82 % problémů
výchovy, výchovných opatření,
výživného a rozvodů, neboli zřejmě
narušených rodinných vztahů, ať
už mezi dětmi a rodiči nebo mezi manžely,
které jsou jednou z příčin, které
vedou zejména mladé lidi na scestnou cestu. Pokud
se ve zprávě generálního prokurátora
hovořilo o liberální činnosti soudů,
mohu na základě svých zkušeností
z nedlouhé činnosti ve své funkci plně
potvrdit to, co bylo řečeno ve zprávě
předsednictva ÚV KSČ na červnovém
plénu, že v justici se stále setkáváme
s liberalismem a shovívavostí k trestným
činům. I když jsme dosáhli určitého
zlepšení a určitých výsledků,
je faktem, že těmto otázkám je třeba
věnovat soustředěnou pozornost.
Chtěl bych ovšem konstatovat před Českou
národní radou, že liberalismus a shovívavost
krajských a okresních soudů má své
některé specifické příčiny.
Jde o příčiny, které nás vedou
k tomu, že vypořádat se s touto otázkou
není věcí jednorázovou, že bude
vyžadovat soustředěného úsilí
do určité doby.
V čem spočívají tyto příčiny?
Především v tom, že po několik
let neexistuje prakticky dohledací činnost ministerstva
spravedlnosti nad rozhodovací činností krajských
a okresních soudů, a to zejména v letech
1968 a 1969 jako důsledek tehdejší politické
situace. Naproti tomu se v minulosti vedly neplodné spory
mezi Nejvyšším soudem a ministerstvem spravedlnosti
dokonce v tom smyslu, zda existence ministerstva spravedlnosti
je vůbec oprávněná a vše směřovalo
k tomu, aby ministr plnil funkci úředníka,
který zajišťuje místnosti a platy soudcům
a který nemá do justiční politiky
co mluvit. Ono žonglérství s takzvanou kabinetní
justicí bylo velmi cílevědomé a záměrně
směřovalo k rozkladu justičního aparátu,
k vyloučení politického vlivu jak vlády,
tak zejména vedoucí síly naší
společnosti, Komunistické strany Československa.
Chci vás ujistit, že dnes při vzniku Nejvyššího
soudu ČSR a při zřízení české
Generální prokuratury se vytvářejí
předpoklady pro to, abychom plně využili svých
ústavních práv a v dohodě s Nejvyšším
soudem, jeho předsedou a generálním prokurátorem
vytvářeli předpoklady pro takovou justiční
politiku, která odpovídá zájmům
socialistického státu a potřebám naší
současné politiky.
Druhá příčina spočívá
v tom, že už v roce 1966 byly pořádány
semináře o nezávislosti soudců, záměrně
organizované právě pro to, aby byl vyloučen
jakýkoliv politický vliv. Tyto semináře
později vyústily v závěry a názory,
že soudce by neměl být členem politické
strany vůbec a Komunistické strany Československa
zvláště, že by měl představovat
v české a v československé společnosti
jakousi zvláštní kastu, jíž bude
patřit vedoucí úloha a která bude
posuzovat veškeré dění ve státě.
Je třeba říci, že ještě
v prosinci loňského roku při přijímání
onoho justičního balíku zákonů
bylo třeba s některými odborníky polemizovat
o tom, zda soudce je vázán jedině zákonem,
nebo zda zároveň má být odpovědný
v souladu se socialistickými právním vědomím.
Třetí příčina spočívá
v tom, že při zanedbání dohledů
nad rozhodovací činností soudů prakticky
neexistovala dozorová činnost Nejvyššího
soudu, tehdejšího unitárního soudu ČSSR
a že tento soud se v posledních dvou letech zabýval
spíše politikou než judikaturou, což přivedlo
dědictví, které nám bylo předáno
ve stížnostech pro porušování zákona.
Myslím, že nové kádrové obsazení
je přínosem.
Je kritizován poměr trestů podmíněných
a nepodmíněných i výše trestů,
jak to zaznělo v diskusi. Projevuje se mezi nimi shovívavost
k pachatelům trestných činů jako důsledky
útoků, které byly vedeny nejen proti orgánům
v trestním řízení vůbec, ale
proti justici zvláště a proti jednotlivým
soudcům konkrétně. Nelze přehlédnout,
že teoretická fronta po řadu let popírá
represívní funkci trestů a zdůrazňuje
jen právě funkci výchovnou. Konec konců
shovívavost soudů je výrazem naší
národní povahy, spíše se na pachatele
dívat jako na člověka, který uklouzl
a nesprávně hodnotit jeho společenskou nebezpečnost.
V dohodě s ministrem spravedlnosti SSR jsem zvýšil
paušální náhrady trestního řízení,
které platí každý obžalovaný,
na 300,- Kčs u přečinů, je-li znalecký
posudek na 500,- Kčs a na 600,- Kčs u trestných
činů, je-li znalecký posudek na 1000,- Kčs.
Je to malý článek tlaku, aby nedocházelo
k trestným činům. Veřejnost souhlasí.
Sešel jsem se s několika soudci, kteří
měli kritické výhrady a v tom jejich objasňování
jsem viděl onen holubičí rys našeho
slovanského charakteru. Uvedu konkrétní případ:
Jeden soudce mi říkal, představte si soudruhu
ministře člověka, který vydělává
1800,- Kčs a dopustí se dopravní nehody.
Zaplatí, protože je u toho znalecký posudek,
1000,- Kčs. Jak k tomu přijde? A když jsem
položil otázku, jak si takový člověk
mohl koupit simcu za 70 000,- Kčs, neodpověděl.
Znám případ, kdy řidič autobusu
ohrozil spolujezdce jako důsledek požití alkoholu.
Byl odsouzen podmíněně, i když šlo
o poměrně vážný případ.
Proč? Protože podle soudce, který věc
soudil, šlo o člověka, kterému je 57
let a má tedy brzy do penze. Kdyby se mu odňalo
oprávnění řídit motorové
vozidlo, pracoval by v dílnách a jeho příjem
by byl o 40 - 50 % menší a jeho penze by byla ochuzena
o určitou výši. A druhý případ
byl v tom, že alkohol požil 9. května, a to jsme
měli všichni radost a proč bychom z toho vyvozovali
tak přísné důsledky.