Čtvrtek 9. července 1970

Předseda E. Erban: Děkuji poslankyni Kaplanové, slovo má poslanec doc. Češka.

Posl. doc. Češka: Vážený soudruhu předsedo, soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, není zajisté jednoduché podat přehled o stavu socialistické zákonnosti, tj. o dodržování, resp. nedodržování zákonů a jiných právních předpisů. V nejširším rozsahu může takový přehled připravit právě generální prokurátor, kterému činnost prokuratury poskytuje příležitost vyjádřit se nejen k tomu, jak zachovávají zákony občané, popř. socialistické organizace, ale také k tomu, jak aplikují zákony orgány s rozhodovací pravomocí, ať již soudy, národní výbory, či orgány jiné. Sám se domnívám, že předložená zpráva generálního prokurátora ČSR podává takový přehled, z něhož si lze učinit obraz o stavu socialistické zákonnosti na území České socialistické republiky v roce 1969. Je pochopitelné, že se zpráva nejvíce zabývá trestnou činností, poněvadž tu jde o nejzávažnější porušování zákonů, ale neomezuje se jen na tuto činnost, a ukazuje též na nedostatky v dodržování předpisů na úseku správního práva i na úseku občanskoprávních či pracovně právních vztahů, tak jak zde prokuratura načerpala poznatky v rámci všeobecného dozoru a soudního dozoru v občanskoprávních věcech.

Obraz, který zpráva podává, není příliš utěšený. Ukazuje, že občané zdaleka nemají takový vztah k zákonům, jak jim to jako jednu ze základních povinností předepisuje ústava. Zvláště zarážející je to u mladých lidí, jak to vyplývá zejména z podílu mladistvých na obecné kriminalitě. Projevuje se tu zřejmě podcenění politické a mravní výchovy, k němuž došlo v letech právě uplynulých, a nepříznivou roli tu nepochybně sehrály též útoky na autoritu státně mocenských orgánů, kterými jsou soudy, prokuratura a Bezpečnost, jakož i pokusy o jejich oslabení. Tu pak třeba hledat též jedny z kořenů hospodářské nekázně, neúcty k socialistickému vlastnictví a nedostatku individuální odpovědnosti.

Otázka vztahu občanů k zákonům je otázka mimořádně vážná a plně souhlasím s generálním prokurátorem v tom, že boj proti porušování právních předpisů nemůže být jen záležitostí těch orgánů, jejichž úkolem je střežit socialistickou zákonnost, to je především orgánů prokuratury, bezpečnosti a soudů. Na tomto boji se musí podílet všichni občané, protože lhostejnost k porušování předpisů se nepříznivě odráží nejen v životě společnosti jako celku, ale též v životě jednotlivců, jak pokud jde o jejich osoby, tak pokud jde o jejich majetek a o jejich práva. Při tom nutno si uvědomit, že dodržovat zákon neznamená se nedopouštět jen trestných činů, přečinů a přestupků, ale také důsledně plnit ústavní i jiné právní povinnosti, šetřit socialistické společenské vlastnictví, dodržovat pracovní kázeň, plnit povinnosti vyplývající ze vztahů v rodině a respektovat práva spoluobčanů.

V poslední době poklesla po mém soudu propagandistická činnost, pokud jde o socialistickou zákonnost. Považuji za nezbytné, aby v tomto směru došlo neprodleně k nápravě. Vždyť také úsilí o důsledné prosazení socialistického právního řádu tvoří - jak o tom mluvil soudruh generální prokurátor, součást konsolidačního procesu naší společnosti. Mělo by proto být jedním z prvořadých úkolů nás poslanců zastupitelských sborů, abychom se podíleli na utváření socialistického právního vědomí občanů a na správném uvádění zákonů i jiných právních předpisů v život.

V závěru zprávy generálního prokurátora je obsažena rovněž pasáž o nedostatečném kádrovém vybavení orgánů prokuratury. Stejný nedostatek je pociťován, jak o tom na jednom z minulých zasedání České národní rady hovořil ministr spravedlnosti, též v justici a lépe na tom nejsou ani orgány Bezpečnosti, jak by snadno o tom mohl vydat svědectví ministr vnitra. V této souvislosti je ve zprávě učiněna zmínka o tom, že bez plánovitého rozmísťování absolventů právnických fakult nelze vyřešit doplnění stavu prokurátorů a vyšetřovatelů prokuratury. Totéž pak platí pro soudy a orgány ministerstva vnitra.

Jako děkan jedné ze dvou právnických fakult v Čechách a na Moravě chci ujistit, že obě právnické fakulty učiní vše pro to, aby početní nedostatky právníků ve státně mocenských orgánech pomohly odstranit. Něco již bylo pro to učiněno. Nejen že byla obnovena samostatná právnická fakulta v Brně, ale ve srovnání s dobou třeba před deseti lety se radikálně zvýšila směrná čísla pro přijímání studentů do prvních ročníků právnických fakult. Tak např. pražská právnická fakulta přijímá v letošním roce celkem 800 nových posluchačů, z toho 450 do denního studia, 230 do studia při zaměstnání a 120 do kriminalistického směru. Ne ovšem všichni z přijatých, zejména při studiu při zaměstnání, studium úspěšně dokončí, nehledě k tomu, že se zvýšené počty studentů projeví v praxi až v průběhu několika let.

Právnická fakulta University Karlovy věnuje mimořádnou pozornost již přijímacímu řízení, a to především v tom směru, aby práva studovali ti, u nichž budou předpoklady nejen pro dokončení studia, ale také - a to je hlavní - pro uplatnění ve státním aparátu. Při neexistenci rozmísťovacího řízení záleží zatím ovšem na samotných absolventech fakulty, kde se po ukončení studií rozhodnou pracovat. Fakulta vyvíjí a bude i v budoucnu vyvíjet potřebnou přesvědčovací činnost k tomu, aby její absolventi nastupovali práci především tam, kde je společenská potřeba právníků největší. Pomoci tu však budou muset i jiné stimuly, jako např. zvláštní stipendia, z nichž stipendia krajská nejsou podle mých informací dosud plně využívána. Navíc je právnická fakulta ochotna též k mimořádným opatřením, která by justici, prokuratuře a Bezpečnosti pomohla v relativně brzké době, např. převodu určitého počtu studentů nejvyššího ročníku denního studia do studia při zaměstnání, tak, aby tito studenti mohli ještě před ukončením studia nastoupit čekatelskou praxi. Po obsahové stránce chystá právnická fakulta University Karlovy rozsáhlou přestavbu právnického studia se zdůrazněním základních předmětů platného práva, aby tak ještě více přiblížila studium potřebám praxe a pomohla jím tak naší právní praxi zvládnout její náročné úkoly.

Předseda E. Erban: Děkuji doc. Češkovi, hovořit bude poslankyně dr. Dutková.

Posl. dr. Dutková: Vážený soudruhu předsedo, soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, vážení hosté, dovolte mi, abych v návaznosti na zprávu generálního prokurátora a předchozí projevy poukázala, jak v souvislosti s rozkladem plánovitého hospodářství a uvolněním pracovní morálky v minulých dvou letech i některými negativními tendencemi již před rokem 1968 docházelo ke zvýšenému narušování socialistické zákonnosti na všech úsecích společenského života, tedy zejména v ekonomice na poli drobného podnikání.

V minulosti byla podporována zdravá podnikatelská činnost s cílem vyplňovat mezery ve službách občanů tam, kde socialistické organizace dosud nestačily na plnění takových úkolů. V této zdravé podnikatelské iniciativě při dodržování všech platných předpisů a směrnic i nařízení mělo být umožněno zaměstnávání důchodců, žen z domácností, osob se změněnou pracovní schopností, zaměstnávaní členů JZD a pracovníků v zemědělství v období vegetačního klidu a mimosezonních prací v zemědělství a také touto cestou prohloubeny a zkvalitněny služby všeho druhu.

Rozvoj drobného socialistického podnikání přinesl v jistém směru pozitivní výsledky. Došlo k provádění některých dosud opomíjených, avšak společensky žádoucích činností, ke zvýšení iniciativy pracujících, ke snížení výrobních nákladů, ke zlepšení péče o výrobní prostředky apod.

Tento v řadě směrů pozitivní vývoj byl však narušen nepřátelskou činností protisocialistických sil v roce 1968 - 1969. Do zdravé podnikatelské iniciativy se vloudily metody nekalé soutěže, porušování předpisů a obcházení zákonů. Nejzávažnější skutečností v minulých dvou letech bylo, že vznikající nemorální a protizákonná činnost nacházela do značné míry podporu i v různých svazech, v ústředí, které se i samozvaně ustavovaly.

Začaly se objevovat protispolečenské jevy s těmito znaky:

- podnikatelská činnost nebyla povolena příslušnými orgány, neodpovídala schváleným stanovám či statutům,

- provozovala se jinde, než v místě, kde měla sloužit,

- přeplácely se pracovní síly, docházelo k jejich přetahování ze stejných oborů služeb prováděných socialistickými organizacemi,

- obcházely a porušovaly se platné předpisy pracovněprávní, mzdové, daňové, účetní, cenové a jiné,

- neplatily se daně, odvody, podnikalo se často bez oprávnění.

Uvolnil se prostor pro činnost a působení spekulantů - kolektivů, kteří v takovém podnikání viděli možnost rychlého a snadného obohacení.

Po vyhlášení usnesení vlády ČSSR č. 127 z června 1969 a č. 246 z října 1969 byly při okresních národních výborech ustavovány stálé pracovní skupiny pro koordinaci a řízení činnosti orgánů a podle usnesení rad ONV přijata opatření a zahájeny prověrky a revize u vybraných podniků.

Pro ilustraci uvádím, že v jediném okrese bylo na základě prověrek za 4 měsíce, tj. od začátku roku 1970 do konce května téhož roku kontrolními orgány předáno okresnímu prokurátorovi 13 případů k trestnímu stíhání, event. zkoumání či šetření VB a další jsou rozpracovány. Po provedených prověrkách a revizích k 1. 1. 1970 u 144 těchto podniků v okrese, přidružených výrob JZD, drobných neplánovaných provozoven národních výborů, hospodářských organizací řízených národními výbory, výrobních družstev a společenských organizaci, ze 166 na tomto okrese existujících bylo zjištěno, že činnost bez povolení byla provozována ve 41 případech, rozsah podnikání překročen ve 44 případech, porušování norem ve smluvních vztazích zjištěno v 7 případech, pracovněprávní nedostatky v 7 případech, překročení mzdových předpisů v 70 případech. U 16 podniků byla zastavena činnost z rozhodnutí organizace nebo rozhodnutím orgánů. Mimoto došlo ke značnému krácení daně z obratu a daně ze mzdy.

Podotýkám, že okres, z něhož příklad uvádím, je celkem konsolidovaný, nikdy v něm nedocházelo k větším výkyvům porušování zákonnosti v žádném směru. Nesrovnatelně větších rozměrů dosahuje překračování a nedodržování norem u velkých hospodářských aglomerací a v některých pohraničních oblastech.

Uvážíme-li mnohost a rozmanitost těchto negativních jevů našeho hospodářského života, jak jsem je uvedla jen z tohoto malého úseku, nutně souhlasíme s návrhy generálního prokurátora na opatření k prohloubení práce státních orgánů i socialistických organizací.

Předseda E. Erban: Děkuji poslankyni dr. Dutkové a uděluji slovo poslanci Machovi.

Posl. Mach: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté. Ve zprávě generálního prokurátora České socialistické republiky, kterou jsme právě vyslechli, bylo řečeno, že na úseku trestných činů narušujících socialistickou ekonomiku jsou nejzávažnějším problémem trestné činy rozkrádání majetku v socialistickém vlastnictví. Chtěl bych se proto ve svém vystoupení zabývat některými otázkami hospodářské kriminality, jejím rozsahem, druhy i příčinami. Podle statistik vykazují u nás delikty hospodářské kriminality stálý vzestup.

Vedle trestných činů, které jsou odhalovány, dochází v našem hospodářství i k protispolečenskému jednání kvalifikovanému správně jako přestupky a provinění, které svědčí o špatném vztahu občanů k majetku v socialistickém vlastnictví. Dochází například k požárům, poškozování výrobního zařízení, ke znehodnocování materiálů, potravin a podobně. Příčiny této činnosti jsou zejména v neodpovědném postoji zaměstnanců i vedoucích pracovníků k socialistickému majetku.

Hospodářská kriminalita zasahuje do všech oblastí našeho národního hospodářství a její důsledky se projevují v ochuzování pracujících a celé společnosti o výsledky naší společné práce. V socialistických průmyslových organizacích se projevuje trestná činnost proti hospodářské kázni především porušováním státní disciplíny při nakládání hmotnými i finančními prostředky v podniku. V zemědělství a při nákupu zemědělských výrobků dochází k neodpovědnému hospodaření s finančními prostředky, k jejich rozkrádání pomocí finančních machinací v účetních dokladech a prvotní evidenci. V železniční, silniční, letecké i lodní dopravě dochází k organizovanému rozkrádání přepravovaných zásilek i k přímému rozkrádání finančních prostředků pomocí administrativních machinací. Na úseku obchodu a služeb se pachatelé trestné činnosti orientují na šizení a okrádání spotřebitele.

V důsledku nerovnováhy mezi nabídkou a poptávkou některého zboží se ve zvýšené míře projevovala korupce a šmelina. Zde pachatelé poškozují spotřebitele na množství, kvalitě i cenách zboží. Ve službách předražují prováděné práce, účtují materiál i součástky, které nebyly při opravách a zakázkových pracích použity. Dochází i k požadování a pobírání úplat za přednostní prodej nedostatkového zboží, k prodeji takového zboží docházívá i přímo z výroby na úkor tržních fondů. V potravinářském průmyslu, kde převládá rozkrádání naturálních hodnot, bývá do trestné činnosti zapojen velký počet pachatelů z různých úseků výroby. V souvislosti se situací na vnitřním trhu se ve značné míře vyskytovala i spekulace s nedostatkovým zbožím domácí i zahraniční výroby. Předmětem této spekulace je především zboží pašované na naše území, dále valuty, tuzexové bony a tuzexové zboží.

Jak již bylo uvedeno, je rozkrádání majetku v socialistickém vlastnictví nejpočetnějším a společensky nejzávažnějším druhem trestné činnosti. Oproti roku 1968 se v roce 1969 jeho podíl zvýšil přibližně o 16 %. Rozkrádání se projevuje ve všech úsecích národního hospodářství v několika základních formách, jimiž jsou rozkrádání finančních prostředků, surovin, materiálů a polotovarů zboží, vzájemné prolínání rozkrádání finančních prostředků a naturálních hodnot a rozkrádání spojené s další hospodářskou trestnou činností. Zvlášť nebezpečné je rozkrádání zakrývané administrativními machinacemi a prováděné zpravidla skupinou osob s rozdělenými úlohami a po delší dobu. Trestná činnost organizovaného rozkrádání přerůstá někdy i podnikovou sféru, zasahuje do dodavatelsko-odběratelských vztahů a proniká i do sféry cenové, investiční, intervenční a subvenční.

V posledních dvou letech se značně rozrostla trestná činnost nedovoleného podnikání a zneužívání socialistického podnikání. V rámci dohod mezi soukromými osobami a podniky místního hospodářství nebo v rámci povolování pracovní činnosti soukromníkům dochází v rozporu se stanovenými zásadami k činnosti většího rozsahu, k různým machinacím, zejména k daňovým únikům.

Uvedl jsem jen stručně charakteristiku hospodářské kriminality v posledním období, abych tím ukázal na její rozsah i dosah. Myslím, že si můžeme právem položit otázku, zda uvedená data o hospodářské kriminalitě odpovídají skutečnému stavu. Hospodářská kriminalita má některé specifické rysy, kterými se odlišuje od ostatní trestné činnosti. Průvodním jevem hospodářských deliktů nemusí být vždy událost, která je u jiných trestných činů bezprostředním podnětem k tomu. aby bylo zahájeno vyšetřování. Naopak bývají dlouho utajovány nebo přehlíženy a často jen náhodnou kontrolou odhaleny a téměř vždy za velkých potíží objasňovány. Plně proto souhlasím s konstatováním ve zprávě generálního prokurátora, že příčinou vzestupu hospodářské kriminality je všeobecné uvolnění hospodářské kázně v socialistických organizacích, pokles občanské morálky a aktivizace protispolečenských sil. V uplynulých dvou letech, kdy došlo ke snížení autority vedoucích hospodářských pracovníků, uvolňovala se kázeň a byla to nekázeň, která v řadě případů vedla k trestným činům.

V boji proti hospodářské kriminalitě, při upevňování pořádku a kázně na pracovištích připadá proto významná úloha především odpovědným hospodářským pracovníkům. Jejich úkolem musí být, aby důsledně od všech, za které odpovídají, vyžadovali plnění povinností tak, jak vyplývají z obecných právních předpisů, tak i z vnitřních norem upravujících činnost podniku. Uplynulá doba ukázala, že příčiny růstu kriminality jsou i v nedostatečné a málo účinné vnitropodnikové a resortní kontrole. Činnost této kontroly často preferuje vlastní hospodářskou prosperitu podniku a nerespektuje celospolečenské zájmy. Je proto třeba se nyní zaměřit na kontrolu a vybudovat kontrolní systém tak, aby byl natolik účinný, aby byl schopen zabezpečovat i včasné odhalování trestných činů hospodářské kriminality.

Předcházet porušování zásad socialistického soužití, předcházet trestné činnosti a vychovávat pracující k socialistickému poměru k práci a ke společnosti, to je jeden z důležitých výchovných úkolů i odborových organizací. Dobře plnit tento úkol, předpokládá znalost lidí a jejich prostředí, ať jde o pracovní nebo o prostředí, ve kterém žijí ve svém volném čase po práci. Nejsou to úkoly nové, ovšem v uplynulých obdobích se v mnoha orgánech a organizacích opomíjely.

Proto v současné době vedeme odborové organizace, aby obnovily opomíjené formy výchovné činnosti a věnovaly těmto otázkám náležitou pozornost. Vždyť hlavní naší společnou věcí je, předcházet všem trestným činům, a proto výchově člověka musíme hlavně v závodech věnovat mimořádnou pozornost.

Možností a forem k tomu máme dost, je na nás, abychom je všichni správně využili a nebyli neteční k tomu, co se kolem nás děje.

Vždyť ve zprávě předsednictva ústředního výboru KSČ na zasedání ústředního výboru ve dnech 25. a 26. června t. r. uvedl první tajemník dr. Gustáv Husák: "Řešení věcných úkolů konsolidace jsme od počátku spojovali s rehabilitací socialistických principů řízení, s obnovou a upevňováním řídící struktury na všech stupních. Pozitivní výsledky měla též ostrá kritika našeho ústředního výboru vůči projevům živelnosti, nedisciplinovanosti, lhostejnosti a neodpovědnosti, které zdomácněly v řídících orgánech různých stupňů. Ani dnes nemůžeme v boji proti těmto nešvarům polevit. Zůstalo nám jich stále ještě více než dost, jak o tom svědčí opakované případy porušování cenového moratoria, investiční disciplíny nebo i vývoj hospodářské kriminality." Tato slova je nutné uvést ve skutek.

Boj proti hospodářské kriminalitě musí být veden důsledně a všemi dostupnými prostředky. Do tohoto boje musí nastoupit státní orgány i hospodářské organizace, které hospodářskou kriminalitu odhalují a trestají, i celá naše veřejnost. Chtěl bych své vystoupení zakončit konstatováním, že nejen za pomoci státních a hospodářských orgánů, ale též za aktivní účasti všech poctivých občanů může být hospodářská kriminalita vymýcena jako jev, který je nedůstojný socialistické společnosti. Děkuji za pozornost.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP