Předseda E. Erban: Děkuji poslankyni Kaplanové,
slovo má poslanec doc. Češka.
Posl. doc. Češka: Vážený
soudruhu předsedo, soudružky poslankyně, soudruzi
poslanci, není zajisté jednoduché podat přehled
o stavu socialistické zákonnosti, tj. o dodržování,
resp. nedodržování zákonů a jiných
právních předpisů. V nejširším
rozsahu může takový přehled připravit
právě generální prokurátor,
kterému činnost prokuratury poskytuje příležitost
vyjádřit se nejen k tomu, jak zachovávají
zákony občané, popř. socialistické
organizace, ale také k tomu, jak aplikují zákony
orgány s rozhodovací pravomocí, ať již
soudy, národní výbory, či orgány
jiné. Sám se domnívám, že předložená
zpráva generálního prokurátora ČSR
podává takový přehled, z něhož
si lze učinit obraz o stavu socialistické zákonnosti
na území České socialistické
republiky v roce 1969. Je pochopitelné, že se zpráva
nejvíce zabývá trestnou činností,
poněvadž tu jde o nejzávažnější
porušování zákonů, ale neomezuje
se jen na tuto činnost, a ukazuje též na nedostatky
v dodržování předpisů na úseku
správního práva i na úseku občanskoprávních
či pracovně právních vztahů,
tak jak zde prokuratura načerpala poznatky v rámci
všeobecného dozoru a soudního dozoru v občanskoprávních
věcech.
Obraz, který zpráva podává, není
příliš utěšený. Ukazuje,
že občané zdaleka nemají takový
vztah k zákonům, jak jim to jako jednu ze základních
povinností předepisuje ústava. Zvláště
zarážející je to u mladých lidí,
jak to vyplývá zejména z podílu mladistvých
na obecné kriminalitě. Projevuje se tu zřejmě
podcenění politické a mravní výchovy,
k němuž došlo v letech právě uplynulých,
a nepříznivou roli tu nepochybně sehrály
též útoky na autoritu státně
mocenských orgánů, kterými jsou soudy,
prokuratura a Bezpečnost, jakož i pokusy o jejich
oslabení. Tu pak třeba hledat též jedny
z kořenů hospodářské nekázně,
neúcty k socialistickému vlastnictví a nedostatku
individuální odpovědnosti.
Otázka vztahu občanů k zákonům
je otázka mimořádně vážná
a plně souhlasím s generálním prokurátorem
v tom, že boj proti porušování právních
předpisů nemůže být jen záležitostí
těch orgánů, jejichž úkolem je
střežit socialistickou zákonnost, to je především
orgánů prokuratury, bezpečnosti a soudů.
Na tomto boji se musí podílet všichni občané,
protože lhostejnost k porušování předpisů
se nepříznivě odráží nejen
v životě společnosti jako celku, ale též
v životě jednotlivců, jak pokud jde o jejich
osoby, tak pokud jde o jejich majetek a o jejich práva.
Při tom nutno si uvědomit, že dodržovat
zákon neznamená se nedopouštět jen trestných
činů, přečinů a přestupků,
ale také důsledně plnit ústavní
i jiné právní povinnosti, šetřit
socialistické společenské vlastnictví,
dodržovat pracovní kázeň, plnit povinnosti
vyplývající ze vztahů v rodině
a respektovat práva spoluobčanů.
V poslední době poklesla po mém soudu propagandistická
činnost, pokud jde o socialistickou zákonnost. Považuji
za nezbytné, aby v tomto směru došlo neprodleně
k nápravě. Vždyť také úsilí
o důsledné prosazení socialistického
právního řádu tvoří
- jak o tom mluvil soudruh generální prokurátor,
součást konsolidačního procesu naší
společnosti. Mělo by proto být jedním
z prvořadých úkolů nás poslanců
zastupitelských sborů, abychom se podíleli
na utváření socialistického právního
vědomí občanů a na správném
uvádění zákonů i jiných
právních předpisů v život.
V závěru zprávy generálního
prokurátora je obsažena rovněž pasáž
o nedostatečném kádrovém vybavení
orgánů prokuratury. Stejný nedostatek je
pociťován, jak o tom na jednom z minulých zasedání
České národní rady hovořil
ministr spravedlnosti, též v justici a lépe
na tom nejsou ani orgány Bezpečnosti, jak by snadno
o tom mohl vydat svědectví ministr vnitra. V této
souvislosti je ve zprávě učiněna zmínka
o tom, že bez plánovitého rozmísťování
absolventů právnických fakult nelze vyřešit
doplnění stavu prokurátorů a vyšetřovatelů
prokuratury. Totéž pak platí pro soudy a orgány
ministerstva vnitra.
Jako děkan jedné ze dvou právnických
fakult v Čechách a na Moravě chci ujistit,
že obě právnické fakulty učiní
vše pro to, aby početní nedostatky právníků
ve státně mocenských orgánech pomohly
odstranit. Něco již bylo pro to učiněno.
Nejen že byla obnovena samostatná právnická
fakulta v Brně, ale ve srovnání s dobou třeba
před deseti lety se radikálně zvýšila
směrná čísla pro přijímání
studentů do prvních ročníků
právnických fakult. Tak např. pražská
právnická fakulta přijímá v
letošním roce celkem 800 nových posluchačů,
z toho 450 do denního studia, 230 do studia při
zaměstnání a 120 do kriminalistického
směru. Ne ovšem všichni z přijatých,
zejména při studiu při zaměstnání,
studium úspěšně dokončí,
nehledě k tomu, že se zvýšené počty
studentů projeví v praxi až v průběhu
několika let.
Právnická fakulta University Karlovy věnuje
mimořádnou pozornost již přijímacímu
řízení, a to především
v tom směru, aby práva studovali ti, u nichž
budou předpoklady nejen pro dokončení studia,
ale také - a to je hlavní - pro uplatnění
ve státním aparátu. Při neexistenci
rozmísťovacího řízení
záleží zatím ovšem na samotných
absolventech fakulty, kde se po ukončení studií
rozhodnou pracovat. Fakulta vyvíjí a bude i v budoucnu
vyvíjet potřebnou přesvědčovací
činnost k tomu, aby její absolventi nastupovali
práci především tam, kde je společenská
potřeba právníků největší.
Pomoci tu však budou muset i jiné stimuly, jako např.
zvláštní stipendia, z nichž stipendia
krajská nejsou podle mých informací dosud
plně využívána. Navíc je právnická
fakulta ochotna též k mimořádným
opatřením, která by justici, prokuratuře
a Bezpečnosti pomohla v relativně brzké době,
např. převodu určitého počtu
studentů nejvyššího ročníku
denního studia do studia při zaměstnání,
tak, aby tito studenti mohli ještě před ukončením
studia nastoupit čekatelskou praxi. Po obsahové
stránce chystá právnická fakulta University
Karlovy rozsáhlou přestavbu právnického
studia se zdůrazněním základních
předmětů platného práva, aby
tak ještě více přiblížila
studium potřebám praxe a pomohla jím tak
naší právní praxi zvládnout její
náročné úkoly.
Předseda E. Erban: Děkuji doc. Češkovi,
hovořit bude poslankyně dr. Dutková.
Posl. dr. Dutková: Vážený soudruhu
předsedo, soudružky poslankyně, soudruzi poslanci,
vážení hosté, dovolte mi, abych v návaznosti
na zprávu generálního prokurátora
a předchozí projevy poukázala, jak v souvislosti
s rozkladem plánovitého hospodářství
a uvolněním pracovní morálky v minulých
dvou letech i některými negativními tendencemi
již před rokem 1968 docházelo ke zvýšenému
narušování socialistické zákonnosti
na všech úsecích společenského
života, tedy zejména v ekonomice na poli drobného
podnikání.
V minulosti byla podporována zdravá podnikatelská
činnost s cílem vyplňovat mezery ve službách
občanů tam, kde socialistické organizace
dosud nestačily na plnění takových
úkolů. V této zdravé podnikatelské
iniciativě při dodržování všech
platných předpisů a směrnic i nařízení
mělo být umožněno zaměstnávání
důchodců, žen z domácností, osob
se změněnou pracovní schopností, zaměstnávaní
členů JZD a pracovníků v zemědělství
v období vegetačního klidu a mimosezonních
prací v zemědělství a také
touto cestou prohloubeny a zkvalitněny služby všeho
druhu.
Rozvoj drobného socialistického podnikání
přinesl v jistém směru pozitivní výsledky.
Došlo k provádění některých
dosud opomíjených, avšak společensky
žádoucích činností, ke zvýšení
iniciativy pracujících, ke snížení
výrobních nákladů, ke zlepšení
péče o výrobní prostředky apod.
Tento v řadě směrů pozitivní
vývoj byl však narušen nepřátelskou
činností protisocialistických sil v roce
1968 - 1969. Do zdravé podnikatelské iniciativy
se vloudily metody nekalé soutěže, porušování
předpisů a obcházení zákonů.
Nejzávažnější skutečností
v minulých dvou letech bylo, že vznikající
nemorální a protizákonná činnost
nacházela do značné míry podporu i
v různých svazech, v ústředí,
které se i samozvaně ustavovaly.
Začaly se objevovat protispolečenské jevy
s těmito znaky:
- podnikatelská činnost nebyla povolena příslušnými
orgány, neodpovídala schváleným stanovám
či statutům,
- provozovala se jinde, než v místě, kde měla
sloužit,
- přeplácely se pracovní síly, docházelo
k jejich přetahování ze stejných oborů
služeb prováděných socialistickými
organizacemi,
- obcházely a porušovaly se platné předpisy
pracovněprávní, mzdové, daňové,
účetní, cenové a jiné,
- neplatily se daně, odvody, podnikalo se často
bez oprávnění.
Uvolnil se prostor pro činnost a působení
spekulantů - kolektivů, kteří v takovém
podnikání viděli možnost rychlého
a snadného obohacení.
Po vyhlášení usnesení vlády ČSSR
č. 127 z června 1969 a č. 246 z října
1969 byly při okresních národních
výborech ustavovány stálé pracovní
skupiny pro koordinaci a řízení činnosti
orgánů a podle usnesení rad ONV přijata
opatření a zahájeny prověrky a revize
u vybraných podniků.
Pro ilustraci uvádím, že v jediném okrese
bylo na základě prověrek za 4 měsíce,
tj. od začátku roku 1970 do konce května
téhož roku kontrolními orgány předáno
okresnímu prokurátorovi 13 případů
k trestnímu stíhání, event. zkoumání
či šetření VB a další jsou
rozpracovány. Po provedených prověrkách
a revizích k 1. 1. 1970 u 144 těchto podniků
v okrese, přidružených výrob JZD, drobných
neplánovaných provozoven národních
výborů, hospodářských organizací
řízených národními výbory,
výrobních družstev a společenských
organizaci, ze 166 na tomto okrese existujících
bylo zjištěno, že činnost bez povolení
byla provozována ve 41 případech, rozsah
podnikání překročen ve 44 případech,
porušování norem ve smluvních vztazích
zjištěno v 7 případech, pracovněprávní
nedostatky v 7 případech, překročení
mzdových předpisů v 70 případech.
U 16 podniků byla zastavena činnost z rozhodnutí
organizace nebo rozhodnutím orgánů. Mimoto
došlo ke značnému krácení daně
z obratu a daně ze mzdy.
Podotýkám, že okres, z něhož příklad
uvádím, je celkem konsolidovaný, nikdy v
něm nedocházelo k větším výkyvům
porušování zákonnosti v žádném
směru. Nesrovnatelně větších
rozměrů dosahuje překračování
a nedodržování norem u velkých hospodářských
aglomerací a v některých pohraničních
oblastech.
Uvážíme-li mnohost a rozmanitost těchto
negativních jevů našeho hospodářského
života, jak jsem je uvedla jen z tohoto malého úseku,
nutně souhlasíme s návrhy generálního
prokurátora na opatření k prohloubení
práce státních orgánů i socialistických
organizací.
Předseda E. Erban: Děkuji poslankyni dr.
Dutkové a uděluji slovo poslanci Machovi.
Posl. Mach: Vážené soudružky a
soudruzi poslanci, vážení hosté. Ve
zprávě generálního prokurátora
České socialistické republiky, kterou jsme
právě vyslechli, bylo řečeno, že
na úseku trestných činů narušujících
socialistickou ekonomiku jsou nejzávažnějším
problémem trestné činy rozkrádání
majetku v socialistickém vlastnictví. Chtěl
bych se proto ve svém vystoupení zabývat
některými otázkami hospodářské
kriminality, jejím rozsahem, druhy i příčinami.
Podle statistik vykazují u nás delikty hospodářské
kriminality stálý vzestup.
Vedle trestných činů, které jsou odhalovány,
dochází v našem hospodářství
i k protispolečenskému jednání kvalifikovanému
správně jako přestupky a provinění,
které svědčí o špatném
vztahu občanů k majetku v socialistickém
vlastnictví. Dochází například
k požárům, poškozování výrobního
zařízení, ke znehodnocování
materiálů, potravin a podobně. Příčiny
této činnosti jsou zejména v neodpovědném
postoji zaměstnanců i vedoucích pracovníků
k socialistickému majetku.
Hospodářská kriminalita zasahuje do všech
oblastí našeho národního hospodářství
a její důsledky se projevují v ochuzování
pracujících a celé společnosti o výsledky
naší společné práce. V socialistických
průmyslových organizacích se projevuje trestná
činnost proti hospodářské kázni
především porušováním státní
disciplíny při nakládání hmotnými
i finančními prostředky v podniku. V zemědělství
a při nákupu zemědělských výrobků
dochází k neodpovědnému hospodaření
s finančními prostředky, k jejich rozkrádání
pomocí finančních machinací v účetních
dokladech a prvotní evidenci. V železniční,
silniční, letecké i lodní dopravě
dochází k organizovanému rozkrádání
přepravovaných zásilek i k přímému
rozkrádání finančních prostředků
pomocí administrativních machinací. Na úseku
obchodu a služeb se pachatelé trestné činnosti
orientují na šizení a okrádání
spotřebitele.
V důsledku nerovnováhy mezi nabídkou a poptávkou
některého zboží se ve zvýšené
míře projevovala korupce a šmelina. Zde pachatelé
poškozují spotřebitele na množství,
kvalitě i cenách zboží. Ve službách
předražují prováděné práce,
účtují materiál i součástky,
které nebyly při opravách a zakázkových
pracích použity. Dochází i k požadování
a pobírání úplat za přednostní
prodej nedostatkového zboží, k prodeji takového
zboží docházívá i přímo
z výroby na úkor tržních fondů.
V potravinářském průmyslu, kde převládá
rozkrádání naturálních hodnot,
bývá do trestné činnosti zapojen velký
počet pachatelů z různých úseků
výroby. V souvislosti se situací na vnitřním
trhu se ve značné míře vyskytovala
i spekulace s nedostatkovým zbožím domácí
i zahraniční výroby. Předmětem
této spekulace je především zboží
pašované na naše území, dále
valuty, tuzexové bony a tuzexové zboží.
Jak již bylo uvedeno, je rozkrádání
majetku v socialistickém vlastnictví nejpočetnějším
a společensky nejzávažnějším
druhem trestné činnosti. Oproti roku 1968 se v roce
1969 jeho podíl zvýšil přibližně
o 16 %. Rozkrádání se projevuje ve všech
úsecích národního hospodářství
v několika základních formách, jimiž
jsou rozkrádání finančních
prostředků, surovin, materiálů a polotovarů
zboží, vzájemné prolínání
rozkrádání finančních prostředků
a naturálních hodnot a rozkrádání
spojené s další hospodářskou
trestnou činností. Zvlášť nebezpečné
je rozkrádání zakrývané administrativními
machinacemi a prováděné zpravidla skupinou
osob s rozdělenými úlohami a po delší
dobu. Trestná činnost organizovaného rozkrádání
přerůstá někdy i podnikovou sféru,
zasahuje do dodavatelsko-odběratelských vztahů
a proniká i do sféry cenové, investiční,
intervenční a subvenční.
V posledních dvou letech se značně rozrostla
trestná činnost nedovoleného podnikání
a zneužívání socialistického
podnikání. V rámci dohod mezi soukromými
osobami a podniky místního hospodářství
nebo v rámci povolování pracovní činnosti
soukromníkům dochází v rozporu se
stanovenými zásadami k činnosti většího
rozsahu, k různým machinacím, zejména
k daňovým únikům.
Uvedl jsem jen stručně charakteristiku hospodářské
kriminality v posledním období, abych tím
ukázal na její rozsah i dosah. Myslím, že
si můžeme právem položit otázku,
zda uvedená data o hospodářské kriminalitě
odpovídají skutečnému stavu. Hospodářská
kriminalita má některé specifické
rysy, kterými se odlišuje od ostatní trestné
činnosti. Průvodním jevem hospodářských
deliktů nemusí být vždy událost,
která je u jiných trestných činů
bezprostředním podnětem k tomu. aby bylo
zahájeno vyšetřování. Naopak
bývají dlouho utajovány nebo přehlíženy
a často jen náhodnou kontrolou odhaleny a téměř
vždy za velkých potíží objasňovány.
Plně proto souhlasím s konstatováním
ve zprávě generálního prokurátora,
že příčinou vzestupu hospodářské
kriminality je všeobecné uvolnění hospodářské
kázně v socialistických organizacích,
pokles občanské morálky a aktivizace protispolečenských
sil. V uplynulých dvou letech, kdy došlo ke snížení
autority vedoucích hospodářských pracovníků,
uvolňovala se kázeň a byla to nekázeň,
která v řadě případů
vedla k trestným činům.
V boji proti hospodářské kriminalitě,
při upevňování pořádku
a kázně na pracovištích připadá
proto významná úloha především
odpovědným hospodářským pracovníkům.
Jejich úkolem musí být, aby důsledně
od všech, za které odpovídají, vyžadovali
plnění povinností tak, jak vyplývají
z obecných právních předpisů,
tak i z vnitřních norem upravujících
činnost podniku. Uplynulá doba ukázala, že
příčiny růstu kriminality jsou i v
nedostatečné a málo účinné
vnitropodnikové a resortní kontrole. Činnost
této kontroly často preferuje vlastní hospodářskou
prosperitu podniku a nerespektuje celospolečenské
zájmy. Je proto třeba se nyní zaměřit
na kontrolu a vybudovat kontrolní systém tak, aby
byl natolik účinný, aby byl schopen zabezpečovat
i včasné odhalování trestných
činů hospodářské kriminality.
Předcházet porušování zásad
socialistického soužití, předcházet
trestné činnosti a vychovávat pracující
k socialistickému poměru k práci a ke společnosti,
to je jeden z důležitých výchovných
úkolů i odborových organizací. Dobře
plnit tento úkol, předpokládá znalost
lidí a jejich prostředí, ať jde o pracovní
nebo o prostředí, ve kterém žijí
ve svém volném čase po práci. Nejsou
to úkoly nové, ovšem v uplynulých obdobích
se v mnoha orgánech a organizacích opomíjely.
Proto v současné době vedeme odborové
organizace, aby obnovily opomíjené formy výchovné
činnosti a věnovaly těmto otázkám
náležitou pozornost. Vždyť hlavní
naší společnou věcí je, předcházet
všem trestným činům, a proto výchově
člověka musíme hlavně v závodech
věnovat mimořádnou pozornost.
Možností a forem k tomu máme dost, je na nás,
abychom je všichni správně využili a nebyli
neteční k tomu, co se kolem nás děje.
Vždyť ve zprávě předsednictva ústředního
výboru KSČ na zasedání ústředního
výboru ve dnech 25. a 26. června t. r. uvedl první
tajemník dr. Gustáv Husák: "Řešení
věcných úkolů konsolidace jsme od
počátku spojovali s rehabilitací socialistických
principů řízení, s obnovou a upevňováním
řídící struktury na všech stupních.
Pozitivní výsledky měla též ostrá
kritika našeho ústředního výboru
vůči projevům živelnosti, nedisciplinovanosti,
lhostejnosti a neodpovědnosti, které zdomácněly
v řídících orgánech různých
stupňů. Ani dnes nemůžeme v boji proti
těmto nešvarům polevit. Zůstalo nám
jich stále ještě více než dost,
jak o tom svědčí opakované případy
porušování cenového moratoria, investiční
disciplíny nebo i vývoj hospodářské
kriminality." Tato slova je nutné uvést ve
skutek.
Boj proti hospodářské kriminalitě
musí být veden důsledně a všemi
dostupnými prostředky. Do tohoto boje musí
nastoupit státní orgány i hospodářské
organizace, které hospodářskou kriminalitu
odhalují a trestají, i celá naše veřejnost.
Chtěl bych své vystoupení zakončit
konstatováním, že nejen za pomoci státních
a hospodářských orgánů, ale
též za aktivní účasti všech
poctivých občanů může být
hospodářská kriminalita vymýcena jako
jev, který je nedůstojný socialistické
společnosti. Děkuji za pozornost.