Předseda ČNR E. Erban: Děkuji generálnímu
prokurátoru soudruhu dr. Dolejšímu. Přistoupíme
k rozpravě. Do rozpravy se přihlásili poslankyně
a poslanci Eliška Kaplanová, dr. Zdeněk Češka,
dr. Eva Dutková a Miroslav Mach.
Prvním přihlášeným řečníkem
je posl. Kaplanová.
Posl. Kaplanová: Vážené soudružky
poslankyně, vážení soudruzi poslanci,
vážení hosté. Generální
prokurátor ČSR ve své zprávě
uvedl, že na vzestupu kriminality se značnou měrou
podílí mládež. Domnívám
se, že tento problém je tak závažný
pro naši společnost, že je třeba poukázat
na další souvislosti vývoje stavu kriminality
dětí a z ní vyrůstající
kriminality mládeže. Nebyla jsem sama, kdo v uplynulých
dvou letech s vývojem politické situace sledoval
postoje, myšlení a jednání mladých
lidí. Zamýšlela jsem se nad tím, co
se stalo, kde jsme udělali chybu, že se pro některé
naše děti stala pionýrská i svazácká
organizace nepřitažlivou, že ve vlně ostouzení,
poplivání a pošlapání všeho,
co jsme za 25 let budování socialismu v Československu
udělali, se naše mládež svou určitou
částí stavěla proti nám, a
to, co bylo a je budováno v jejím zájmu,
chápala zcela netřídně, často
až nepřátelsky. Velká je vina těch,
kteří naši mladou generaci podvedli a zneužili
jí ke svým cílům. Velká práce
čeká všechny, kdo s dětmi a mládeží
pracují, aby dokázali přesvědčit,
že opravdová demokracie je především
uvědomělá dobrovolná kázeň
a ne anarchie. Že mít rád svou vlast znamená
především pro ni pracovat a dobře pracovat
a také dávat a nejen brát. Znát svá
práva, ale být si vědom i svých povinností.
Je pravdou, že to, co jsme prožívali v letech
1968 a 1969 nemá obdoby ve vývoji naší
společnosti a že i mnozí dospělí
stále ještě nemají jasno. Mladí
zažili méně, nedokáží se
orientovat, mohli se zmýlit. Bude třeba mnoho trpělivosti,
lásky a pochopení k mladé generaci, abychom
ji přesvědčili a ukázali správnou
cestu, perspektivu a cíle, k nimž nás vede
Komunistická strana Československa.
Je samozřejmé, že s vývojem politické
situace u nás, s oslabením státní
moci souvisel i vývoj kriminality, tedy i vývoj
kriminality dětí a mládeže.
Dovolte mi říci několik číselných
údajů, které dokumentují současný
stav: V letech 1967, 1968, 1969 se pohybuje počet pachatelů
ve věku od 6 - 18 let trvale na hranici 27 000, spácháno
bylo kolem 28 000 deliktů mládeže, což
se rovná zhruba 30 % podílu mládeže
z celkového počtu pachatelů. U dětí
do 15 let v témže období jde přibližně
o 13 000 pachatelů a zhruba o 10 000 deliktů dětí.
Kriminalita mládeže je jedním ze základních
problémů kriminality vůbec. Od roku 1960
podíl mladistvých na celkové kriminalitě
stoupá a v roce 1969 dosáhl 10,6 % všech odsouzených
osob. Nejhorší situace se jeví v Praze, Severomoravském
a Severočeském kraji. Roční nárůst
kriminality se dosud nepodařilo zastavit.
Jako ředitelka dětského domova o větší
kapacitě - pro děti od 6 - 18 let - se setkávám
v praxi s řadou dětí i dospělých
a získávám mnoho zkušeností i
poznatků, jež mají jistě širší
platnost. Žádné dítě se nerodí
špatné. Špatným se může stát
tehdy, jestliže se mu nedostává péče
od útlého věku, kdy se kladou základy
lidské osobnosti, nebo jestliže rodina, škola,
kamarádi či společnost působí
negativně na jeho tělesný i duševní
vývoj. Zdálo by se tedy, že děti, které
od malička vyrůstají v kolektivních
zařízeních a mají dobrou výchovnou
péči, by měly být hodné, charakterní,
dobré. A přece z praxe je zřejmé,
že tomu tak není, že i z těchto dětí
vyrůstají delikventi, mladiství pachatelé.
Projevují se u nich různé asociální
postoje, mají nedostatek mravních zábran,
nerady se podrobují, jsou sobecké apod. Hlavní
nedostatky mají ve volním jednání
a často, i když uznávají, že nejednaly
správně, nemají dost dobré vůle,
aby nepodléhaly silnějším jedincům
a znovu se dopouštějí nesprávného
jednání. Navíc, poněvadž nežijí
v dobré rodině máme oprávněné
pochybnosti, jak se budou umět chovat v budoucnu ke svým
partnerům a ke svým vlastním dětem.
Dříve byly do dětských domovů
umísťovány děti především
z důvodů sociálních. Dnes je do domovů
umísťováno přes 80 % dětí
z rozhodnutí soudu. Ve společnosti přežívají
domněnky, že v dětských domovech jsou
především sirotci, což ovšem není
pravda. Jde především o děti z rozvrácených
či neúplných rodin, z rodin, kde rodiče
neumějí nebo nestačí výchovně
zvládnout své děti, nebo se o výchovu
dětí nezajímají. Malá část
dětí je umísťována z důvodů
vlastní trestné činnosti. Děti, u
nichž se trestná činnost opakuje nebo je závažnější,
jsou zařazovány do dětských domovů
se základní devítiletou školou. Je třeba
říci, že v posledních letech je stále
více dětí s vlastní trestnou činností,
nebo silněji mravně narušených.
Kde jsou příčiny tohoto stavu? Pochopitelně
to začíná v rodině.
Zákon o rodině ve IV. článku základních
zásad uvádí, že rodiče jsou odpovědni
společnosti za všestranný duševní
a tělesný vývoj svých dětí
a zvláště za jejich řádnou výchovu
tak, aby jednota zájmů rodiny a společnosti
byla upevňována. Jak vypadá situace v praxi?
Jako by se nám některé hodnoty posunuly ve
vědomí lidí: mít dítě
znamenalo kdysi velké štěstí. Dnes touží
po dětech především ti, kdo je nemají,
nebo mít nemohou. Většina rodičů
jistě má ráda své děti a také
se řádně o ně stará. Jsou však
i takoví, kteří své děti cítí
jako přítěž, omezení své
volnosti, zdroj potíží a nedorozumění.
Zvlášť otřesné jsou případy
zjevného nezájmu a nelásky rodičů
k vlastnímu dítěti. A dítě
ochuzené o pochopení, lásku a pevné
zázemí svých nejbližších
hledá pochopení u kamarádů, uplatnění
své osobnosti mimo domov. Nenajde-li se nikdo, kdo by mu
podal pomocnou ruku, věnoval se mu, usměrnil jeho
kladné zájmy, talent, schopnosti i nadání
správným směrem, často toto dítě
ponechané ulici a špatnému vlivu kamarádů
uplatní své hrdinství v drobné kriminalitě,
aby upoutalo na sebe pozornost a vyniklo mezi ostatními.
Tak začíná každá trestná
činnost dětí, která ovšem v počátcích
zpravidla uniká pozornosti lhostejných rodičů,
nevidících a neslyšících sousedů
a je krytá falešnou solidaritou dětí.
Později obvykle přerůstá v kriminalitu
mladistvých. Jistě mi dáte za pravdu, že
tak nějak to začíná. Jak jinak by
bylo možno, že v nočních hodinách
se potulují venku děti, aniž je rodiče
doma postrádají? Proč se objevuje nový
pojem - sklepní kriminalita - zejména v sídlištích?
Nač myslela řada projektantů, jestliže
nenaplánovali v sídlištích dostatek
hřišť, sportovišť, klubovních
místností, kde by se mohly děti scházet
a hrát si, aniž by byly okřikovány,
že ničí ozdobné záhony? Proč
jsou děti nuceny uchylovat se do sklepů a na půdy,
kde potom bez dozoru vytvářejí party, někdy
zcela po vzoru západních gangů?
Dalším činitelem, který se podílí
na výchově dětí a mládeže,
je škola. Známkou z chování klasifikuje
učitel žáka nejen za chování
ve škole, ale i mimo školu. Co však často
vědí učitelé o svých žácích,
jak žijí doma, s kým se stýkají,
kam chodí a co ve svém volném čase
dělají? Vědí, že zcela malí
školáci sledují televizní program dlouho
do noci, přicházejí do školy nevyspalí,
ale případy s rodiči neřeší
- raději se sporu vyhnou. Vědí, že školáci
do 15 let chodí na nepřístupné filmy,
nevyvozují z toho žádné závěry
a ke kinu se nepostaví, jak tomu bylo kdysi. Děti
často od třetí a čtvrté třídy
základní devítileté školy kouří,
doma pijí alkoholické nápoje, přinejmenším
pivo, a to se souhlasem a vědomím rodičů.
Škola případy neřeší. Mezi
dětmi převládá neúcta ke staršíma
často - bohužel - mezi nejbližšími
dospělými nenalézají dobrý
příklad a vzor. A právě zde nejvíce
rodiče chybují. Zapomínají, že
jsou pro své děti vším, tedy především
dobrým vzorem. Jestliže jsou vzorem špatným,
pak si v budoucnu snadno zodpoví otázku, jak je
možné, že jejich dítě spáchá
trestnou činnost. Pro starší dítě
se stává vzorem učitel, později mistr
odborného výcviku, vedoucí na pracovišti.
Kdyby tito všichni si uvědomili, že pro výchovu
mladého člověka je zásadní
otázkou jednotné výchovné působení
všech zúčastněných, usnadnili
by práci sobě i jiným.
U dětí z dětských domovů začíná
často špatná cesta záškoláctvím
a vím, že i mnohé děti z rodin chodí
za školu. Nejsou to jen děti ze základních
devítiletých škol, jsou to i učni v
odborných učilištích. Z osobních
spisů dětí vím, že u některých
šlo o několik set hodin nepřítomnosti
ve škole. Jak dlouho však trvalo, než byla u nich
nařízena ústavní výchova a
než byly do výchovných zařízení
umístěny! A přece by bylo možné
použít zákona č. 117/66 Sb., o některých
důsledcích zanedbání péče
o děti, nebo vládního nařízení
č. 59/64 Sb., o úkolech národních
výborů při péči o dítě.
Nevím, zda se těchto možností k postihu
nevyužívá z neznalosti nebo z jiných
důvodů. Nevyužívá se také
ustanovení § 217 trestního zákona, podle
něhož kdo vydá, byť i z nedbalosti, osobu
mladší než 18 let nebezpečí zpustnutí
tím, že a/ umožní jí vést
zahálčivý nebo nemravný život,
b/ svádí ji k zahálčivému nebo
nemravnému životu, může být potrestán
odnětím svobody až na 2 léta. Rovněž
se nevyužívá ustanovení § 218 trestního
zákona, podle něhož se trestá ten, kdo
podává alkoholické nápoje mládeži.
Měli bychom tedy možnost postihu rodičů,
jestliže se proviňují proti svým dětem.
Ovšem, jak jsem v úvodu řekla, asi 13 000 dětí
páchá trestnou činnost a je třeba
říci, že pro nejednotnost výkladu §
217 trestního zákona se tento nevyužívá.
Pro ilustraci uvádím, že v roce 1969 bylo podle
tohoto paragrafu stíháno jen 413 osob. Již
v roce 1967 požádala hlavní správa Veřejné
bezpečnosti Nejvyšší soud o výklad
ustanovení § 217. I dnes se potřeba jednoznačného
a jasného výkladu tohoto paragrafu jeví stejně
aktuální.
Rovněž zákon o místních lidových
soudech obsahoval některá ustanovení o provinění
proti rodinným vztahům a zájmům zdravého
vývoje mládeže. Podle tohoto zákona
bylo možné postihnout rodiče, ale také
například osoby, které umožňovaly
požívání alkoholických nápojů
nezletilým nebo dětem. Zákon o místních
lidových soudech byl zrušen, zákon o přečinech
tato ustanovení nepřevzal, takže dnes neexistuje
právní norma, která by ustanovení
zákona o místních lidových soudech
nahrazovala.
Zpráva generálního prokurátora konstatuje,
že v r. 1969 se zvýšil počet stíhaných
osob, které se dopustily trestného činu pod
vlivem alkoholu o 14 %. Počet zjištěných
mladistvých pachatelů, kteří se dopustili
trestného činu pod vlivem alkoholu, činí
však již 18 % z celkového počtu stíhaných
mladistvých pachatelů. Máme sice zákon
o boji proti alkoholismu /č. 120/62 Sb. /, avšak výsledky
boje proti alkoholismu jsou neúčinné. Základní
příčinou nejsou jen nedostatky tohoto zákona,
ale také nedůslednost jeho dodržování.
Zde neplní národní výbory své
úkoly. Ustavily sice protialkoholní sbory, které
však nemají žádnou pravomoc, chybí
koncepční koordinovaná činnost z centra,
takže boj proti alkoholismu vyznívá naprázdno
a dětem se v obchodech prodává alkohol, aniž
se prodávající zamýšlí
nad tím, že možná spoluzaviní trestný
čin pod vlivem alkoholu. Když jsem si udělala
průzkum mezi dětmi z našeho domova, většina
z nich přiznala, že už doma pily pivo, víno
nebo alkohol a většině to chutnalo. Za těchto
okolností se těžko převychovává.
Vpředu jsem se zmínila o tom, že děti
velmi snadno podléhají špatným vlivům
a špatným kamarádům. Z praxe mohu potvrdit,
že stačí jeden nevhodný jedinec, kterého
nám přisune dětský domov třídící
pro nedostatek míst v zařízeních pro
zvýšenou péči, a výchovná
práce, dosažená u kolektivu třeba za
půl roku, se nám zhroutí. Zvlášť
obtížná je situace zvláštních
škol internátních, tj. dětských
domovů pro děti s opožděným vývojem,
kde není ústav se zvýšenou péčí
a kde silněji narušené jedince nemohou vyčlenit
z kolektivu. Za těchto podmínek se v těchto
zařízeních velmi těžko pracuje.
Podobná situace je v domovech mládeže s ochrannou
výchovou /tak zvané bývalé polepšovny/.
Chybí možnost diferenciace podle stupně narušení
a tak se méně zkušeným chovancům
předávají zkušenosti pochopitelně
ty špatné. V Severomoravském kraji neexistuje
domov se zvýšenou péčí pro chovance
zvláštních škol internátních
nad 15 let. Jeví se potřeba výchovného
zařízení pro gravidní děvčata.
A přece bylo už v r. 1962 přijato vládní
usnesení č. 1137 o zajištění
péče o obtížně vychovatelnou
mládež, jehož plnění se týká
i další usnesení vlády č. 346
z r. 1965, v němž bylo konstatováno, že
vládní usnesení 1137 z r. 1962 se plní
neuspokojivě, zvlášť pokud jde o další
vývoj sítě a kapacity výchovných
zařízení pro obtížně vychovatelnou
mládež, provedení diferenciace výchovy
a specializace výchovných zařízení
podle stupně narušenosti chovanců.
Přílohou vládního usnesení
č. 346 z r. 1965 byl harmonogram rozšíření
kapacity dětských domovů se zvýšenou
péčí a domovů mládeže
s ochrannou výchovou v letech 1966-1970 podle jednotlivých
krajů. Nevím, jak v ostatních krajích,
ale v Severomoravském kraji, který má velmi
nepříznivé výsledky v trestné
činnosti dětí a mládeže, úkoly
podle tohoto vládního usnesení dosud splněny
nebyly. Přitom ovšem nelze přehlédnout
skutečnost, že věková hranice dětí
provádějících trestnou činnost
klesla z 13 - 14 let v r. 1963 na 9 - 10 let v tomto roce, u dětí
ze zvláštních škol internátních
je to 8 - 9 let.
Velmi správným a dobře působícím
se ukázalo vládní usnesení 404 z 23.
9. 1966, jímž byla zřízena Ústřední
komise pro péči o ohroženou mládež
jako poradní, iniciativní a koordinační
orgán vlády ČSSR. Toto vládní
usnesení obsahovalo řadu velmi dobře promyšlených
návrhů, které zavazovaly prakticky všechny
zúčastněné resorty. Splnění
vytyčených úkolů mohlo znamenat obrat
k lepšímu. Ovšem Ústřední
komise v r. 1968 přestala fungovat. Bude třeba,
aby vláda ČSR přezkoumala uvedená
vládní usnesení, jak to také doporučilo
předsednictvo České národní
rady, které se zabývalo problematikou obtížně
vychovatelné mládeže.
Současně bych chtěla upozornit, že jedním
z navrhovaných opatření vládního
usnesení 404 bylo personální posílení
orgánů péče o dítě na
národních výborech. Tento úkol ještě
nebyl všude zcela splněn, ale některé
národní výbory již krátí
počet těchto pracovníků, a to podle
vládního usnesení 79/1970 o 10% snížení
aparátu státní správy. Taková
opatření nepokládám za správná,
jsou krátkozraká a práci orgánů
péče o dítě neprospějí.
Podobně nepokládám za správné,
jestliže se na oddělení VB mění
pracovníci, zabývající se kriminalitou
dětí a mládeže, nebo není-li
tato agenda svěřena jako speciální
úkol určitému pracovníku.
Široké veřejnosti není lhostejné,
co se s naší mládeží děje.
Při tom pochopitelně očekává
pomoc především od naší VB. Má-li
to být pomoc rychlá a účinná,
bylo by třeba podle mého názoru vybudovat
v místech, kde se zvlášť silně
koncentruje krimi nalita mládeže, specializované
kolektivy příslušníků VB, kteří
by okamžitě v případě potřeby
zasahovali. Především je třeba vyřešit
Prahu a další průmyslová centra v republice,
kde je situace zvlášť svízelná,
možno říci až nekontrolovatelná.
I na základě poznatků specializovaných
odborníků z řad VB a dalších
by pak jistě bylo možno přistoupit k vědeckému
zkoumání příčin trestné
činnosti dětí a mládeže.
Ke spolupráci dětských domovů s VB
bych chtěla říci, že náš
dětský domov s VB úzce spolupracuje. Oni
nám pomáhají v prevenci, my jim vycházíme
vstříc v přechodném umisťování
zadržených dětí. Ať se na mne soudruh
ministr školství dr. Hrbek nezlobí. Podle platných
předpisů to nemáme dělat. Ale jak
má za stávajících podmínek
postupovat VB? Domnívám se, že by mělo
být rozhodnuto, aby byla vybudována hustší
síť záchytných domovů pro děti
i mladistvé.
V preambuli a v základních zásadách
zákona o rodině se zdůrazňuje účast
celé společnosti při výchově
dětí. Když však sleduji případy
našich chovanců, a nejen jich, je mi jasné,
že by mnohé případy nemusely dojít
tak daleko, kdyby lidé kolem nich nechodili lhostejně,
přesně podle zásady "Co tě nepálí
nehas". I převýchova by byla snadnější,
kdyby existovala prevence, nebo kdyby děti byly včas
umisťovány do výchovných zařízení.
Lidé vědí přesně, kde se pije,
kde jsou rodiče malých dětí v hospodě
více než doma, kde otec bulá, kam chodí
muži do byt, ač jsou tam malé děti.
Vědí, která žena neumí hospodařit,
ve které rodině jsou děti týrány,
kde chodí špinavé, kde se nevaří.
Ovšem mlčí a případy nehlásí.
Často tolerují trestnou činnost dospělých
a dětí, často s pachateli solidarizují.
Vlivem systematické kampaně proti mocenským
orgánům státu v uplynulém období
došlo ve veřejném mínění
k postojům, jako by spolupráce s orgány Bezpečnosti
a oznamování trestných činů
bylo nemorální, jako by šlo o udavačství.
Přehlížení nedostatků a nemorálního
jednání občanů ovlivňuje myšlení
lidí a vede to k nesprávným závěrům,
že se to může, poněvadž se nikomu
v naší bezbřehé demokracii nic nemůže
stát.
Také účast závodů a odborových
organizací na projednávané problematice je
malá a zasloužila by přehodnocení. Vždyť
právě děti z dětských domovů
by potřebovaly pomoc závodů. Podle platných
předpisů mohou být chovanci v dětských
domovech do svých 18 let, při prodloužené
ústavní výchově do svých 19
let. Začnou-li vydělávat, značnou
část výdělku odvádějí
na ošetřovné. Po vyučení se mají
osamostatnit. Nemají byt, nemají bytové zařízení,
mají-li úspory, tak minimální. Stát
na jejich výchovu věnoval značné finanční
částky. Co s těmito mladými, které
lze nazývat sociálními sirotky? Jsou bez
prostředků, životních zkušeností,
bez domova a bez dobrého rádce. Neumějí
žít samostatně, neumějí hospodařit
s finančními prostředky. Kolik roků
čekají dětské domovy na nový
organizační řád, který by např.
umožnil výplatu kapesného dětem, aby
se tak naučily hospodařit. Domnívám
se, že by měly existovat případně
hotelové domy s možností ubytování
těchto mladých lidí, aby se nedostávali
na scestí, aby z mladých děvčat nevyrůstaly
příživnice a prostitutky, z chlapců
rozkradači národního majetku, flákači
a rovněž příživníci. Tyto
hotelové domy by měly sloužit i k okamžitému
ubytování mladých delikventů vracejících
se z výkonu trestu, kteří nemají kam
jít a často z těchto důvodů
znovu recidivují. Recidivita mladistvých nabývá
na nebezpečnosti zvláště tím,
že recidivisté organizují trestnou činnost
v tlupách.
Vím, že pro složitost problematiky nebude možné
řešit vše najednou. Mnohá opatření
si vyžádají ještě určitého
času.
Některé otázky by však bylo možno
zlepšit v poměrně krátké době.
K nim patří např. zpřísnění
ohlašovací povinnosti, zavedení pracovních
průkazů, vyznačování vyživovací
povinnosti v průkaze a v praxi soudů využívání
horní hranice sazeb při vyměřování
trestu odnětí svobody. Nelze vychovávat jen
přesvědčováním. Beztrestnost
vychovává darebáky. Liberální
posuzování trestné činnosti dětí
a mládeže při veškeré důvěře
v mladé lidi musí mít své meze, jestliže
se odráží v neprospěch socialistické
společnosti.
Obracím se proto s výzvou na vládu ČSR,
na všechny zúčastněné a hlavně
na nově ustavený Socialistický svaz mládeže,
aby se projednávanou problematikou zabývaly a v
zájmu nás všech přijaly taková
opatření, aby se situace v kriminalitě dětí
a mládeže v dohledné době zlepšila.