Soudní postih závažných úmyslných
trestných činů proti životu a zdraví
je v četných okresech nepřiměřeně
mírný, a to i u osob, které byly již
před tím odsouzeny pro trestné činy
téže povahy.
Nyní k otázkám silniční dopravy.
S rozvojem motorismu a silniční dopravy, nedostatečným
vybavením silniční sítě, ale
i nedostatečnou kázní v dopravě stoupá
počet zaviněných silničních
nehod.
V silniční dopravě došlo v ČSR
v r. 1969 celkem k 56 877 nehodám. Při porovnání
s přírůstkem počtu motorových
vozidel, který činil v r. 1969 6,75 %, byl přírůstek
nehodovosti dvojnásobný.
Hlavní příčinou silničních
nehod je nedání přednosti v jízdě
a rychlost nepřiměřená konkrétní
dopravní situaci. Jednou z vážných příčin
je opilství v dopravě. Celkem 4257 osobám
byl vysloven zákaz řízení motorových
vozidel.
Také v železniční dopravě došlo
k výraznějšímu vzestupu nehodovosti
u všech kategorií nehod, což se projevilo i ve
vzestupu počtu usmrcených a zraněných
osob a ve výši způsobených škod.
Pokud jde o hmotné škody, představují
částku přes 296 miliónů korun,
tj. vzestup o 31,5 %.
Vážnou otázkou je kriminalita mládeže.
Podíl mladistvých na kriminalitě od r. 1960
stále stoupá a dosáhl v r. 1969 10,5 % z
počtu všech odsouzených. Základní
příčinou je skutečnost. že v
posledních letech dochází u části
mládeže k prohlubování mravního
narušení. Převažuje negativní působení
rodiny, rozrušené nebo neúplné s nízkou
morální nebo kulturní úrovní
nebo zatížené alkoholismem rodinných
příslušníků.
Nedostatečný dohled zaměstnaných rodičů
bývá též někdy jednou z příčin
trestné činnosti. Z ostatních příčin
je to zejména negativní vliv dospělých
osob mimo okruh rodiny, nedostatky ve spojení školy
či závodů s rodiči, jakož i negativní
vliv part a morálně narušených jedinců.
Zvyšuje se podíl alkoholu jako příčiny
kriminality mládeže. Počet mladistvých,
kteří se dopouštějí trestné
činnosti pod vlivem alkoholu, je poměrně
vysoký a rok od roku vzrůstá. Vliv alkoholu
se nejvíce projevuje u trestného činu výtržnictví,
ublížení na zdraví, rvačky, útoku
na veřejného činitele a v poslední
době též trestného činu loupeže.
Pokud jde o skladbu kriminality mladistvých, převažují
trestné činy majetkového charakteru, proti
životu a zdraví a proti lidské důstojnosti,
přičemž neustálý vzestup kriminality
se projevuje u trestných činů majetkového
charakteru, zejména proti majetku v socialistickém
vlastnictví. Dochází také k výraznému
vzestupu loupeží.
Pokud jde o vliv alkoholu, je třeba říci,
že v r. 1969 se počet stíhaných osob,
které se dopustily trestného činu pod vlivem
alkoholu, zvýšil o 14 %, takže již 1/3 pachatelů,
v ČSR je to 35,3 %, se dopustila trestného činu
pod vlivem alkoholu. Vzrůst takto spáchaných
trestných činů se projevil ve všech
krajích. Nejčastěji jsou těmito pachateli
páchány násilné trestné činy,
trestné činy na úseku dopravy, trestné
činy mravnostní, výtržnictví,
násilí na veřejném činiteli
a verbální delikty.
Poznatky prokuratury nasvědčují tomu, že
není důsledně dodržován zákon
č. 120/62 Sb. o boji proti alkoholismu. Nedůsledný
je postup osob, které tento zákon porušují.
Nedostatečná je také činnost i protialkoholních
poraden.
Dochází k požívání alkoholických
nápojů na pracovištích. Hospodářské
orgány a společenské organizace se takovýmito
případy dostatečně nezabývají.
Zvláštní pozornost je třeba věnovat
recidivě pachatelů. Podstatná část
kriminality připadá na recidivisty, zejména
na osoby, které byly již před tím odsouzeny
za úmyslnou trestnou činnost. Trestná činnost
recidivistů je soustředěna zvláště
do velkých měst a průmyslových obvodů,
zejména tedy do města Prahy a Severočeského
kraje, Západočeského a Severomoravského.
Zvláště vysoké podíly recidivistů
na trestné činnosti mají trestné činy
výtržnictví, příživnictví,
zanedbání povinné výživy a celá
oblast kriminality majetkové a násilné.
Pokud jde o některé další poznatky k
činnosti orgánů v trestním řízení,
chtěl bych říci, že okolnosti, které
vedly k oslabení postihu kriminality, se projevily již
v činnosti orgánů bezpečnosti, a to
jak na úseku objasňování, tak i vyšetřování
a vyhledávání. Větší počet
pachatelů zůstal neodhalen, zvláště
na úseku majetkové trestné činnosti.
Délka přípravného řízení
se prodloužila, a to i ve věcech vazebních.
V ČSSR bylo neskončeno k 31. 12. 1967 v přípravném
řízení 17 942 věcí, k témuž
datu v r. 1968 již 21 856 věcí, k 31. 12. 1969
dokonce 25 713 věcí. Prokurátorský
dozor nebyl schopen těmto nepříznivým
jevům dostatečně čelit. Teprve postupem
r. 1969 dochází i na tomto úseku k určité
konsolidaci, kterou je zapotřebí dovést do
konce. Stěžejním úkolem pro zlepšení
situace je zvýšení účinnosti
prokurátorského dozoru, zejména věcí
závažných, sledování rychlosti
přípravného řízení a
obnovení meziresortní součinnosti.
V činnosti soudů v r. 1968 se dále prohloubil
jev pozorovaný již po několik předchozích
let, totiž pokles podílu nepodmíněných
trestů odnětí svobody. K oslabení
represe došlo u závažné trestné
činnosti majetkové, u trestných činů
násilných a u trestných činů
proti důstojnosti člověka. Projevilo se to
jak snížením podílu nepodmíněných
trestů, tak snížením jejich výše,
a to v některých okresech i u pachatelů recidivních.
Při ukládání podmíněných
trestů chybují soudy velmi často v tom, že
jako podmínku osvědčení neukládají
odsouzeným, aby ve zkušební době nahradili
škodu způsobenou trestným činem, ač
podle zákona to má být pravidlem. Z toho,
že obviněný tuto podmínku nesplnil,
nevyvozovaly soudy potřebné závěry,
nenařizovaly výkon trestu odnětí svobody.
Všeobecně přetrvává praxe, že
výkon nápravného opatření se
redukuje na provádění srážek
ze mzdy.
Názory na účinnost trestu nápravného
opatření jsou proto u soudů v různých
obvodech velmi rozličné a projevuje se to vysokým
kolísáním podílu nápravných
opatření v jednotlivých krajích. Nedostatkům
v ukládání trestů mělo být
čeleno především řádnými
opravnými prostředky, totiž prokurátorskými
odvoláními. Oslabení trestní represe,
ke které došlo v roce 1968 a v první polovině
r. 1969, se projevilo i poklesem počtu prokurátorských
odvolání. V r. 1969 se tento počet podstatně
zvýšil, nelze však dosud vyslovit spokojenost
s jejich úspěšností.
Paušální kritika rozhodování
trestních soudů a postupu orgánů trestního
řízení vůbec, ke které došlo
v důsledku vývoje veřejných věcí
v r. 1968, vedla k velmi silnému růstu podnětů
k podání stížností pro porušení
zákona. Jak Generální prokuratura, tak předseda
Nejvyššího soudu byli v letech 1968-69 podněty
obviněných a jejich rodinných příslušníků,
směřujícími často proti rozhodnutím
soudů vydanými před pěti i deseti
lety přímo zavalováni. Zvýšený
nápad těchto podnětů v r. 1970 jen
velmi pomalu slábne. Jejich zpracování, jakož
i zpracování nedodělků z agendy předsedy
Nejvyššího soudu /od 1. ledna 1970 v důsledku
nové zákonné úpravy nemá předseda
Nejvyššího soudu právo stížnosti
pro porušení zákona podávat/ je pro
Generální prokuraturu i pro krajské prokuratury,
jejichž součinnost je přitom nutná,
velkým problémem a zatížením.
Velká většina podnětů je neodůvodněných.
Stížností pro porušení zákona
bylo v roce 1969 /mimo úsek zákona o soudní
rehabilitaci/ podáno proti rozhodnutím soudů
v ČSR 370, podnětů bylo vyřízeno
celkem 1551.
Povahu mimořádných opravných prostředků
má celá agenda, kterou je prováděn
zákon č. 82 /68 Sb. o soudní rehabilitaci.
Těžiště této agendy je v druhém
oddílu zákona, podle něhož zvláštní
senáty krajských soudů přezkoumávají
rozsudky podle ustanovení § 2 zákona č.
82/68 Sb. Lhůta k podání návrhu na
rehabilitaci skončila dnem 1. 8. 1969. Podáno bylo
celkem 17 731 návrhů, z nichž zůstalo
k 31. 12. 1969 u zvláštních senátů
krajských soudů nevyřízeno 12 314.
Dalším úsekem činnosti soudů
a prokuratur podle zákona o soudní rehabilitaci
bylo vyřízení podnětů ke stížnostem
pro porušení zákona podle § 21 zákona
č. 82/68 Sb. Došel jich tak velký počet,
že bylo technicky vyloučeno je včas zpracovat.
K 31. 12. 1969 jich na Generální prokuratuře
zůstalo nevyřízeno 3051.
Soudružky a soudruzi, pokud jde o oblast činnosti
prokuratury ve všeobecném dozoru: Tento úsek
činnosti prokuratury také ovlivnily tendence, které
byly v roce 1968 - 1969 vyvolány pravicově oportunistickými
silami. Správní orgány samy nemohly podle
správního řádu přezkoumávat
věci starší tří let, takže
se soustředily žádosti o nápravu křivd
z dřívějších let, ať skutečných
či domnělých, u orgánů prokuratury.
Počet podnětů napadlých prokuratuře
v roce 1968 se téměř zdvojnásobil
a příliv pokračoval i v roce 1969. Protože
prokuratura je povinna zabývat se každým podnětem
u ní napadlým, mělo toto zvýšení
počtu věcí negativní vliv na její
ostatní činnost. Již v roce 1968 se projevil
podstatný pokles podnětů, získávaný
z vlastní prokurátorské agendy, poklesl počet
provedených prověrek a snížila se i
účast prokurátora na zasedání
kolektivních orgánů národních
výborů. V roce 1969 se sice podařilo zvýšit
aktivitu prokurátorů v provádění
prověrek, ovšem počet vlastních podnětů
a účast na zasedáních kolektivních
orgánů národních výborů
vykázaly další pokles. Přitom je třeba
říci, že jako hlavní příčiny
nezákonnosti byly zjišťovány účelovost
a neznalost předpisů. Účelovost jako
typická příčina nezákonnosti
se projevuje zejména ve vyvlastňovacím řízení
a odůvodňuje se vesměs náklady vynaloženými
na projekt. Neznalost je průvodním jevem nedostatečné
kvalifikace pracovníků správního aparátu.
Nejčastěji porušovaným předpisem
je správní řád, dále stavební
řád, pak zákon o hospodaření
s byty a pracovně právní předpisy.
O oblasti občanskosoudního dozoru je třeba
alespoň velmi stručně říci,
že také tato oblast byla v roce 1968 - 1969 negativně
ovlivňována politickým vývojem. Bývalé
vedení Generální prokuratury bez jakékoliv
analýzy vytyčilo požadavek omezení vstupu
do řízení. Výsledek se projevil demobilizačně
nejen u vstupů, nýbrž i u ostatních
prostředků občanskosoudního dozoru.
Nelze zastírat, že ještě v roce 1969 negativně
působily názory o neopodstatněnosti občanskosoudního
dozoru prokuratury. Všechny tyto skutečnosti spolu
s tím, že agenda občanskosoudního dozoru
je značně obtížná a složitá
a že nebyl náležitě doceňován
její význam z hlediska prosazování
celospolečenských zájmů, zejména
v oblasti ekonomiky a ve vztazích pracovně právních,
vedly k poklesu aktivity prokurátorů a podceňování
občanskosoudního dozoru vůbec.
Při výkonu občanskosoudního dozoru
má prokurátor k dispozici řadu prostředků.
Především jsou to vstupy do řízení.
Úkolem prokurátora je tu střežit socialistickou
zákonnost. V popředí pozornosti byly věci
pracovně právní, věci týkající
se ochrany majetku v socialistickém i společenském
vlastnictví a věci výchovy nezletilých.
Výsledky dosažené v takovýchto vstupech
vedou oprávněně k závěru, že
vstupová činnost má své zdůvodnění.
Nebyly také podávány návrhy na uplatňování
odpovědnosti za neoprávněný majetkový
prospěch a tak zůstává nepostižena
řada nepoctivých zisků. Přitom právo
prokurátora navrhovat propadnutí nepoctivě
získaného plnění ve prospěch
státu je velmi účinným prostředkem
k prosazení základní zásady občanského
zákoníku, tj. zamezit obohacování
se jednotlivců na úkor druhých osob.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
v závěru chci říci, že tendence
ve vývoji kriminality, které se projevovaly před
rokem 1968, se v roce 1968 ještě prohloubily a byly
projevem hlubokého poklesu hospodářské
a občanské kázně, postupného
oslabování organizátorské, řídící
a represívní funkce státních orgánů.
Teprve v roce 1969, zejména v jeho druhé polovině,
začíná postupná konsolidace.
Důsledné prosazování zákonnosti
na všech úsecích veřejného života
není jen úkolem prokuratury, bezpečnosti
a soudů. Je zapotřebí soustavného
a soustředěného úsilí všech
státních orgánů, socialistických
organizací i občanů. Prokuratura tu nemůže
nahrazovat činnost jiných orgánů,
zejména v jejich funkcích organizátorských
a kontrolních.
Má-li Generální prokuratura ČSR plnit
odpovědně všechny funkce na úseku trestního
řízení, všeobecného a občansko
soudního dozoru, musí být v nejbližší
době doplněny plánované stavy prokurátorů
a ostatních administrativních pracovníků
na všech stupních orgánů prokuratury.
Pro ilustraci lze uvést, že v resortu prokuratury
ČSR v současné době chybí 130
prokurátorů a 59 vyšetřovatelů.
Bez plánovitého rozmisťování
absolventů právnických fakult nelze vyřešit
doplnění stavu prokurátorů a vyšetřovatelů
prokuratury. Přitom nelze přehlédnout, že
i za této tíživé kádrové
situace musí prokuratura plnit řadu nových
náročných úkolů vyplývajících
pro ni z novelizace trestního a občansko soudního
řádu. Generální prokurátor
prakticky přebírá veškerou agendu stížností
pro porušení zákona podle § 266 tr. řádu,
tedy i tu část agendy stížností,
kterou v minulosti vyřizoval předseda Nejvyššího
soudu. Kromě toho pro prokuraturu vyplynuly nové
úkoly v souvislosti s realizací nového zákona
č. 150/69 Sb. o přečinech. Proto generální
prokurátor České socialistické republiky
doporučuje České národní radě
k odstranění nedostatků a ke zlepšení
stavu socialistické zákonnosti provést tato
opatření:
Ve všech resortech provést kontrolu provádění
opatření přijatých k zajištění
dodržování hospodářské
a finanční kázně, řádné
evidence a ochrany majetku v socialistickém vlastnictví,
jakož i prosazení důsledné náhrady
škody proti těm, kdo ji zavinili a realizovat opatření
k nápravě zjištěných nedostatků,
ve všech resortech provést kontrolu účinnosti
působení orgánů vnitřní
a vnější kontroly při upevňování
ochrany majetku v socialistickém vlastnictví, hospodářské
a finanční kázně a součinnosti
kontrolních orgánů s orgány trestního
řízení. Dále je třeba rozpracovat
komplexní opatření, zaměřená
na účinnější boj proti alkoholismu,
zejména obnovení činnosti protialkoholních
sborů na všech stupních ke zvýšení
účinnosti ochranného protialkoholního
léčení a opatření proti sexuálním
deviantům. Dále je třeba věnovat soustavnou
pozornost důraznému postihu recidivistů i
všem opatřením omezujícím recidivismus.
Přitom uvážit zkušenosti získané
v jiných socialistických státech z právní
úpravy postihu recidivistů a rozvíjení
péče o dovršení převýchovy
osob propuštěných z výkonu trestu odnětí
svobody. Věnovat soustavnou pozornost liberalistickým
postojům soudů při ukládání
trestů a zajišťovat důslednou nápravu
řádnými a mimořádnými
opravnými prostředky, vyhodnotit příčiny
nízké objasněnosti trestných činů
proti majetku v osobním vlastnictví a právům
občanů a učinit opatření k
nápravě dosavadního neuspokojivého
stavu.
Soudružky a soudruzi, socialistická zákonnost
jako jeden z významných nástrojů dalšího
rozvoje společnosti je těsně spojena s růstem
socialistického právního vědomí
lidu, se zvyšováním disciplíny a odpovědnosti
všech státních orgánů a společenských
organizací i každého občana ke státu
a společnosti. Její další upevňování
je nutnou součástí probíhajícího
konsolidačního procesu. Je proto nezbytné
zaměřit úsilí zejména na včasné
odhalování nezákonností a jejich příčin,
zdokonalování forem a metod prokurátorského
dozoru, prosazování účinných
opatření k nápravě a důsledné
uplatňování odpovědnosti a rozvíjení
úzké součinnosti státních orgánů
a organizací v boji proti trestné činnosti.
Prosím, vážené soudružky a soudruzi
poslanci, aby Česká národní rada projednala
zprávu o stavu socialistické zákonnosti a
přijala doporučený návrh usnesení,
který byl v minulých dnech projednán v ústavně
právním výboru a ve výboru pro právní
ochranu občanů. Mohu vás ujistit, že
jsme si plně vědomi své odpovědnosti
vůči Komunistické straně Československa
a státu za plnění svěřených
úkolů, a jak vyplynulo z celokrajských aktivů
pracovníků prokuratury v České socialistické
republice, jsme pevně rozhodnuti vynaložit všechno
úsilí, aby prokuratura svou činností
účinně napomáhala dalšímu
upevňování socialistické zákonnosti
a významně se podílela na dovršování
procesu konsolidace ve společnosti a národním
hospodářství. Děkuji za pozornost.