Předseda České národní rady
Evžen Erban a místopředsedové
dr. Ambruz, Jedlička a Toman
Členové vlády České socialistické
republiky předseda vlády Korčák,
místopředsedové vlády dr. Adamec
a prof. Červinka, ministři ing. Lér,
dr. Hamerník, doc. ing. Löbl, RNDr. PhMr. Vlček,
dr. Němec, Grösser, ing. Šimon, ing. Hruzík
a Urbánková
151 poslanců České národní
rady podle prezenční listiny.
Z kanceláře České národní
rady sekretář České národní
rady dr. Vácha
Předseda ČNR E. Erban: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, zahajuji 8. schůzi
České národní rady.
Především vás všechny vítám
a zvláště srdečně vítám
mezi námi všechny ministry v čele s předsedou
vlády ČSR soudruhem Josefem Korčákem.
Sděluji, že v době od poslední schůze
ČNR se vzdali poslaneckého mandátu tito poslanci:
Jan Aubrecht, dr. Čestmír Císař, Rudolf
Pacovský, ing. Alena Pokorná, Helena Vobořilová
a ing. Alois Zálešák.
Předsednictvo ČNR se ve své schůzi
dne 11. června 1970 usneslo navrhnout České
národní radě k projednání pořad,
který je uveden na rozeslané pozvánce. Návrh
pořadu, který je vám předkládán
ke schválení tedy zní:
1. Zpráva generálního prokurátora
ČSR o stavu socialistické zákonnosti podle
zákona č. 60/1965 Sb., o prokuratuře, ve
znění zákona č. 147/1969 Sb., a společný
návrh výboru ústavně právního
a výboru pro právní ochranu občanů
na usnesení ČNR k této zprávě.
Ústní zprávu podá generální
prokurátor ČSR s. dr. Oldřich Dolejší.
2. Společná zpráva výboru pro plán
a rozpočet a výboru pro národní výbory
a národnosti k vládnímu návrhu, kterým
se předkládá ČNR státní
závěrečný účet ČSR
za rok 1969.
Zpravodajem je posl. prof. dr. Ladislav Veltruský, CSc.,
výklad ke státnímu závěrečnému
účtu podá ministr financí ing. Leopold
Lér, CSc.
3. Společný návrh ústavně právního
výboru a výboru pro právní ochranu
občanů na zproštění některých
soudců z povolání soudcovské funkce.
Zpravodajem je posl. dr. Jaroslav Srb.
4. Návrh ministra spravedlnosti ČSR na odvolání
některých soudců z povolání
ze soudcovské funkce.
Návrh odůvodní ministr spravedlnosti dr.
Jan Němec.
5. Návrh předsednictva ústředního
výboru Národní fronty ČSR na volbu
soudců Nejvyššího soudu ČSR.
Návrh odůvodní úřadující
místopředseda ústředního výboru
Národní fronty ČSR posl. Jan Pelnář.
6. Návrh předsednictva ústředního
výboru Národní fronty ČSR na volbu
soudců z povolání Městského
soudu v Praze a krajských soudů v ČSR.
Návrh odůvodní úřadující
místopředseda ústředního výboru
Národní fronty ČSR posl. Jan Pelnář.
7. Návrh předsednictva ústředního
výboru Národní fronty ČSR na volbu
soudců z povolání obvodních soudů
v Praze a okresních soudů v ČSR.
Návrh odůvodní úřadující
místopředseda ústředního výboru
Národní fronty ČSR posl. Jan Pelnář.
8. Zpráva předsedy České národní
rady o činnosti předsednictva České
národní rady podle § 60 zákona ČNR
o jednacím řádu ČNR za dobu od 16.
dubna 1970 do 9. července 1970.
Soudružky a soudruzi, slyšeli jste návrh denního
pořadu 8. schůze České národní
rady. Má někdo k přednesenému návrhu
pořadu dnešní schůze nějaké
připomínky nebo námitky? /Nikdo se nehlásil./
Nemá.
Konstatuji, že je přítomno 129 poslanců
ČNR, že tedy je Česká národní
rada schopna se usnášet.
Přistoupíme ke schválení denního
pořadu. Kdo s navrženým denním pořadem
dnešní schůze souhlasí, nechť zvedne
ruku. /Hlasuje se./
Je někdo proti? /Nikdo./
Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./
Děkuji.
Tím Česká národní rada schválila
svůj denní pořad.
Prvním bodem schváleného pořadu schůze
je
Prosím generálního prokurátora ČSR
dr. Oldřicha Dolejšího, aby přednesl
svou zprávu.
Generální prokurátor ČSR dr. Dolejší:
Vážený soudruhu předsedo, vážené
soudružky a soudruzi poslanci, vážení
hosté, s plnou vážností předstupuji
před Českou národní radu. abych splnil
úkol uložený mi zákonem, to je pravidelně
informovat o stavu socialistické zákonnosti.
Ve zprávě o stavu socialistické zákonnosti
v České socialistické republice za rok 1969
chci poukázat především na ty oblasti,
v nichž je třeba rozhodnějším způsobem
a důsledněji působit k neustálému
upevňování socialistické zákonnosti,
které jsou v současné etapě prohlubování
socialistického vývoje naší společnosti
nejdůležitější. Současně
vás chci informovat, v čem bylo dosaženo úspěchů
a jaké jsou dosud nedostatky.
Činnost prokuratury i ostatních orgánů
činných v trestním řízení
byla ovlivněna vývojem politických událostí
v roce 1968 a 1969. Cílem pravicově oportunistických
sil bylo ochromit státní aparát, oslabit
jeho organizátorskou funkci a tím vytvořit
nezbytné předpoklady pro kvalitativní přeměnu
politického systému společnosti. V důsledku
promyšlených a intenzívních útoků
vznikal stav destrukce mocenských orgánů
státu, což platí i o resortu prokuratury.
Činnost prokuratury byla nepříznivě
ovlivňována i teoretickou právní frontou
a na ni navazující legislativní činností.
V této době docházelo k podceňování
celospolečenských zájmů a k přeceňování
zájmů individuálních a skupinových.
Centrální státní orgány, a
to platí i o Generální prokuratuře,
neřídily nižší složky, neusměrňovaly
jejich činnost, což podporovalo a prohlubovalo politickou
nejistotu a rozkolísanost všech orgánů
prokuratury.
S nástupem nového vedení prokuratury ve II.
čtvrtletí 1969 bylo započato s postupnou
obnovou funkcí prokuratury, její akceschopnosti
a autority. Ve II. polovině roku 1969 bylo úsilí
Generální prokuratury zaměřeno na
přípravu nového uspořádání
prokuratury na federativním principu. Vznikem Generální
prokuratury ČSR, která fakticky zahájila
činnost v únoru 1970, bylo přistoupeno k
řešení kádrových otázek
a důslednému vypořádání
s pravicově oportunistickými silami v aparátu
prokuratury. Byly zahájeny práce na koncepci činnosti
prokuratury a její úloze tak, aby právo bylo
uplatňováno v souladu s jeho politickým obsahem,
v souladu s politickými a třídními
zájmy státu zakotvenými v usneseních
ústředního výboru KSČ a byra
ÚV KSČ pro řízení stranické
práce v českých zemích.
S těmito úkoly se musí prokuratura vypořádat
i při neúplném stavu prokurátorů
a administrativních pracovníků, a to za podstatného
rozšíření agendy v souvislosti s plněním
úkolů vyplývajících ze zákona
o přečinech, stoupající kriminalitou
a novelizací trestního řádu.
Soudružky a soudruzi, pokud jde o celkový pohled,
zejména v oblasti vývoje kriminality a jejího
postihu, je třeba říci, že růst
kriminality v ČSSR a v tom i v ČSR v roce 1968 a
1969 není náhodným jevem, ale má od
roku 1960 stále stoupající tendenci a koncentruje
se do určitých základních skupin.
Z celkového počtu stíhaných osob v
roce 1969 v České socialistické republice
připadá na trestné činy ke škodě
majetku v socialistickém a osobním vlastnictví
50,8 % a na trestné činy proti životu a zdraví
20,3 %, takže tyto dvě skupiny představují
celkem 71,1 % všech stíhaných osob. Jedna pětina
trestných činů připadá na trestné
činy porušení povinnosti v dopravě.
Zbytek připadá zejména na trestné
činy proti základům státu, veřejného
pořádku a proti právům občanů.
V současné době má mimořádný
význam postih trestných činů, narušujících
základy a bezpečnost republiky.
Ochromením orgánů státní moci
a trpěním některých forem protistátní
trestné činnosti v posledních dvou letech,
došlo ve sledovaném období k vzestupu neodhalené
a nestíhané protistátní činnosti,
a to v důsledku negativních jevů v činnosti
orgánů činných na úseku trestního
řízení, na které bylo poukázáno
v úvodu této zprávy.
Období od konce šedesátých let až
do roku 1969 lze charakterizovat jako období, v němž
neustále klesá podíl odhalených a
stíhaných trestných činů proti
republice. Zejména postupné uvolňování
turistického ruchu do kapitalistických států
dávalo nepřátelským rozvědkám
stále širší možnosti k navazování
kontaktů s československými občany
a k jejich získání ke spolupráci.
Nepřátelské síly se postupně
aktivizovaly a ovlivňovaly zejména mládež
a studentstvo. Tento vývoj neměl však odraz
v počtu odhalených pachatelů.
Jestliže v roce 1962 bylo pro nejzávažnější
trestné činy proti státu, jakými je
např. velezrada a vyzvědačství, žalováno
před prvoinstančními senáty krajských
soudů na území České socialistické
republiky 331 osob, pak v roce 1963 jen 107 osob, v roce 1964
jen 25 osob, v roce 1965 14 osob, v roce 1966 8 osob, v roce 1967
14 osob, v roce 1968 5 osob a v roce 1969 4 osoby.
Obdobně tomu bylo i s tzv. verbálními delikty.
Pro trestný čin pobuřování
byla např. v roce 1962 na území České
socialistické republiky žalována 201 osoba,
v roce 1963 170 osob, v roce 1964 65 osob, v roce 1965 63 osob,
v roce 1966 22 osob, v roce 1967 27 osob, v roce 1968 8 osob /vesměs
v prvním čtvrtletí 1968/ a v roce 1969 4
osoby /vesměs ve II. pololetí 1969/.
V posledních letech z trestných činů
proti republice rostl pouze postih osob, které neoprávněně
opustily republiku. Odhalení pachatelů nebylo tu
zvláštním problémem. V roce 1962 bylo
např. pro trestný čin opuštění
republiky na území České socialistické
republiky žalováno 418 osob, v roce 1963 330 osob,
v roce 1964 582 osob, v roce 1965 1337 osob, v roce 1966 1831
osob, v roce 1967 1730 osob. V roce 1968 bylo sice žalováno
jen 719 osob a v roce 1969 617 osob, avšak tato statistická
data nevystihují počet skutečných
pachatelů, neboť z území ČSR
v roce 1968 a začátkem roku 1969 uprchlo přibližně
40 tisíc osob, mezi nimi i značné procento
kriminálních živlů /téměř
40 % z oznámených pachatelů bylo již
dříve odsouzeno pro úmyslné trestné
činy/. Amnestie presidenta republiky z 27. 5. 1969, která
poskytla uprchlíkům lhůtu do 15. 9. 1969
k beztrestnému návratu, využilo necelých
1,4 % uprchlíků.
Nepříznivým jevem vývoje protistátní
kriminality je vysoké procento mladistvých a pachatelů
blízkých věku mladistvých. Jak byla
naše mládež zasažena vlivem nepřátelské
propagandy a jak byla ovlivněna deformacemi polednového
vývoje, je zřejmé z toho, že při
kontrarevolučních výtržnostech ze srpna
1969 více než 75 % zadržených účastníků
výtržnictví bylo narozeno až po roce 1944.
S těmito trestnými činy souvisí i
trestné činy proti pořádku ve věcech
veřejných. V roce 1969 bylo stíháno
pro tyto trestné činy o 43,5 % více osob
než v roce 1967 a dokonce proti roku 1968 o 50,5 % více,
což charakterizuje situaci, která byla v roce 1968
v této oblasti. Zvýšený počet
těchto trestných činů je podstatně
ovlivňován vnitrostátní politickou
situací, kdy řada obviněných se dopustila
trestných činů pod vlivem nepřátelství
nebo neodpovědného vztahu ke společnosti
a jakékoliv autoritě, vyvolaného nepřátelskou
propagandou v předcházejícím období.
Výrazné zvýšení počtu
trestných činů proti veřejnému
pořádku bylo zaznamenáno především
v hlavním městě Praze. Zákonné
opatření č. 99/1969 Sb. k ochraně
veřejného pořádku se stalo důležitým
nástrojem v boji s protisocialistickými a protispolečenskými
živly. Bylo ho užito orgány Veřejné
bezpečnosti jako účinného prostředku
k rychlému postihu činů proti veřejnému
pořádku, a proto některé prvky, které
se v praxi osvědčily, byly převzaty do zákona
o přečinech.
Soudružky a soudruzi! Na úseku trestných činů
narušujících socialistickou ekonomiku jsou
nejvážnějším problémem trestné
činy rozkrádání majetku v socialistickém
vlastnictví, které vykazují vysoký
vzestup. K tomu je třeba uvést, že všechny
případy této kriminality nejsou ani zjištěny
v důsledku nedostatečné kontroly a evidence
a také proto, že mnohé případy
získávání neoprávněného
prospěchu ke škodě socialistického majetku
nejsou považovány hospodářskými
pracovníky za rozkrádání a nejsou
také oznamovány, např. neoprávněné
výplaty mezd, neodůvodněných prémií
a odměn atd.
Příčinou tohoto nepříznivého
vývoje je všeobecné uvolnění
hospodářské kázně v socialistických
organizacích, v poklesu občanské morálky
a v aktivizaci protispolečenských sil. Růst
této trestné činnosti v roce 1969 byl ovlivněn
nepochybně i tím, že v roce 1968 nebyly podnikovými
orgány případy rozkrádání
důsledně oznamovány orgánům
Veřejné bezpečnosti a stalo se tak až
v roce 1969. Dále proto, že operativně pátrací
činnost orgánů VB v roce 1968 byla oslabena,
takže řada případů byla realizována
teprve v roce 1969.
Závažnou trestnou činností, která
se v poslední době rozmáhá, je poškozování
socialistických organizací předražováním
a nekvalitním provedením prací, zvláště
stavebními skupinami, které pracují ve volném
zapojení na různá JZD, komunální
služby národních výborů, na sportovní
kluby a studentské organizace atd.
Trestné činy proti hospodářské
kázni negativně ovlivňují konsolidační
proces na úseku ekonomiky. Dosud však orgány
na úseku trestního řízení postihovaly
jen nepatrný zlomek trestné činnosti, ke
které zde docházelo. V roce 1968 až 1969 se
tento jev ještě prohloubil, ačkoliv nekázeň
na hospodářském úseku vzrostla. Nepříznivě
se zde projevily nesprávné názory na kázeň,
podceňování úlohy centrálního
řízení a plánu, zanášení
nesprávných liberalistických názorů
na hodnocení tzv. podnikatelského rizika. Účinnějšímu
odhalování této trestné činnosti
brání zejména nízká úroveň
práce nebo dokonce nečinnost kontrolních
orgánů na všech stupních národního
hospodářství, liberalistický přístup
k řešení hrubých projevů hospodářské
nekázně i obtíže při odhalování
a vyšetřování těchto trestných
činů pro velké nároky na odborné
znalosti a schopnosti pracovníků.
Pokud jde o oblast trestných činů ke škodě
majetku v osobním vlastnictví v r. 1969, vykazují
vzestup jak v absolutních, tak i poměrových
číslech. Na Českou socialistickou republiku
tu připadají 3/4 kriminality. Největší
počet osob, stíhaných pro trestný
čin krádeže a nejostřejší
vzestup těchto trestných činů má
Severomoravský kraj a zejména hl. m. Praha.
Pokud jde o trestné činy proti životu a zdraví,
svobodě a důstojnosti člověka v r.
1968 a 1969 zaznamenaly zvlášť vysoký
vzestup. Stoupá počet trestných činů
loupeže, kterého se dopouštějí
převážně mladí lidé, často
ve skupinách protispolečenského zaměření,
štítící se práce, převážně
nebo téměř výhradně ve věkové
skupině do 25 let.
Pro nejvážnější čin proti
životu - trestný čin vraždy - bylo v r.
1969 v ČSSR stíháno 192 osob, z toho v ČSR
112 osob. Vedle rodinných nesrovnalostí, žárlivosti,
sousedských sporů, opilosti, vystupují v
poslední době do popředí stále
více motivy sexuální a loupežné.
Poměrně vysoký počet pachatelů
nemůže být postaven před soud /žalováno
bylo jen 82 osob/, protože trestní stíhání
je zastavováno /u 84 osob/ pro nepříčetnost
pachatele. U těchto osob je vyslovována ústavní
ochranná léčba. Trestné činnosti
těchto osob by se dalo předejít, kdyby byly
včas umísťovány do uzavřených
léčebných ústavů, kdyby byla
učiněna včas jiná obdobná léčebná
opatření.