Přistoupíme k projednání dalších
bodů pořadu, jimiž jsou
1. soudců Nejvyššího soudu České
socialistické republiky
2. soudců z povolání Městského
soudu v Praze a krajských soudů v České
socialistické republice
3. soudců z povolání obvodních
soudů v Praze a okresních soudů v České
socialistické republice
4. předsedy a náměstků předsedy
Nejvyššího soudu ČSR
Doporučuji, aby projednávání těchto
bodů pořadu bylo podle § 24 odst. 2 zákona
ČNR o jednacím řádu České
národní rady sloučeno. Jsou nějaké
námitky proti tomuto způsobu projednání
těchto bodů pořadu? /Námitky nebyly./
Nejsou. Děkuji, projednávání bude
tedy sloučeno.
Prosím nyní úřadujícího
místopředsedu ústředního výboru
Národní fronty ČSR soudruha Jana Pelnáře,
aby předložené volební návrhy
odůvodnil.
Úřadující místopředseda
ústředního výboru Národní
fronty ČSR posl. Pelnář: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, Federální shromáždění
na sklonku minulého roku přijalo řadu zákonů,
jimiž provedlo některé změny v organizaci
československé justice. Především
byl přijat ústavní zákon, kterým
se mění a doplňuje osmá hlava československé
ústavy z r. 1960, a to v tom smyslu, že v důsledku
federalizace ČSSR byl zřízen Nejvyšší
soud ČSSR, dále Nejvyšší soud ČSR
a Nejvyšší soud SSR. Došlo též
ke změnám, pokud jde o volby soudců. Soudce
z povolání napříště bude
volit Česká národní rada, a to pokud
jde o soudce Nejvyššího soudu ČSR a soudce
z povolání krajských a okresních soudů
v ČSR. Česká národní rada napříště
již nebude volit soudce z lidu, protože volba těchto
soudců je zákonem svěřena příslušným
národním výborům.
Těmito normami, zejména ústavním zákonem,
kterým se mění a doplňuje osmá
hlava ústavy z r. 1960, byla vlastně dovršena
federalizace ČSSR na úseku justice. Bylo by snad
na místě, abych v této souvislosti upozornil,
že volební období soudců z povolání,
které volí Česká národní
rada, je desetileté.
Zákon svěřuje navrhování kandidátů
do funkce soudců z povolání orgánům
Národní fronty. Předsednictvo ústředního
výboru Národní fronty proto v dohodě
s ministrem spravedlnosti ČSR dr. Němcem připravilo
a předkládá vám zatím pouze
některé návrhy, a to na volbu převážné
většiny soudců Nejvyššího
soudu ČSR a některých soudců Městského
soudu v Praze, krajských soudů, obvodních
soudů v Praze a okresních soudů v ČSR.
Protože volební období dosavadních soudců
skončí už 30. června t. r., připraví
a předloží Národní fronta ČSR
včas návrhy i na volbu zbývajících
soudců z povolání všech soudů
v ČSR.
Při přípravě předkládaných
návrhů na volbu soudců z povolání
byla výběru věnována zvýšena
pozornost a byli vybráni kandidáti, jejichž
odborná připravenost a zkušenosti ze soudcovské
praxe jsou v soudnictví známy. Předmětem
hodnocení byly v neposlední řadě i
politické postoje kandidátů v uplynulém
období a jejich současná angažovanost
pro politiku strany. U kandidátů, kteří
jsou navrhováni do funkcí soudců z povolání,
pověřených vyřizovat agendu podle
zákona o soudní rehabilitaci, byla otázka
politické vyspělosti a přesvědčení
o nutnosti správného politického přístupu
k aplikaci právních norem k zajištění
úkolů v soudnictví jako mocenského
orgánu socialistického státu zvlášť
zvažována. Totéž se týká
samozřejmě i návrhů na volbu předsedy
a náměstků předsedy Nejvyššího
soudu ČSR. Zdůrazňuji, jak je to konečně
uvedeno i ve všech písemně předložených
návrzích, že kandidatura byla s každým
jednotlivým navrhovaným soudcem projednána
a že všichni kandidáti se svou kandidaturou souhlasí.
Všichni kandidáti tedy podle názoru předsednictva
ústředního výboru Národní
fronty zaručují, že budou aplikovat právní
předpisy ve shodě se zájmy socialistického
státu i s oprávněnými zájmy
občanů a že splňují všechny
zákonné předpoklady pro volby.
Pokud jde o návrhy na jednotlivé soudce a jejich
odborně politickou charakteristiku, poukazuji na písemné
podklady, které byly všem poslancům České
národní rady rozeslány.
Jménem předsednictva ústředního
výboru Národní fronty ČSR navrhuji,
aby Česká národní rada všechny
navrhované soudce z povolání zvolila.
Předseda ČNR E. Erban: Děkuji soudruhu
Pelnářovi za projev. O slovo se dále přihlásil
ministr spravedlnosti ČSR dr. Jan Němec.
Ministr spravedlnosti dr. Němec: Soudruhu předsedo,
soudružky a soudruzi poslanci, úřadující
místopředseda ústředního výboru
Národní fronty ČSR soudruh Pelnář
přednesl návrh, aby byli zvoleni soudci Nejvyššího
soudu ČSR, krajských a okresních soudů.
Volební akt, ke kterému má přistoupit
Česká národní rada, stejně
tak jako zákonodárný akt, který byl
proveden dopoledne schválením zákona o volbě
soudců z lidu, vytváří předpoklady
pro to, aby byl dovršen záměr vyjádřený
ústavním zákonem o organizaci soudů
a prokuratury, a to, aby byla ukončena výstavba
federativní také v oblasti justice.
Současně oba tyto akty směřují
k tomu, aby byl splněn jeden ze základních
úkolů, o němž se zmínil v dnešním
úvodním slově předseda vlády
soudruh Korčák, aby došlo k upevnění
socialistického státu vůbec a v české
justici zvláště. Dovolte mi proto, abych využil
této příležitosti, která po mém
soudu je historickým okamžikem pro vybudování
nové struktury české justice, a uvedl několik
poznámek k současnému stavu, k cílům
a politickým koncepcím ministerstva spravedlnosti
ČSR.
Vycházíme z toho, že justice je jedním
z mocensko-politických článků socialistického
státu, státu diktatury proletariátu, jak
to vyplývá z leninského pojetí socialistického
státu vůbec. A jsme hluboce přesvědčeni,
že justice může splnit své úkoly
jen tehdy, když její pracovníci budou důsledně
stát na třídních pozicích,
budou vycházet ze zásady marxismu-leninismu a proletářského
internacionalismu. Proto bude naším základním
východiskem ona po mém soudu neměnná
definice práva, kterou už v minulém století
vyjádřili Karel Marx a Bedřich Engels v Komunistickém
manifestu, kde řekli, že právo je vůle
dělnické třídy, povýšená
na zákon, vůle, jejíž obsah je určován
materiálními podmínkami této třídy.
Práva, která mi dává Ústava
ČSSR a jiné zákony, mi nedovolují
zasahovat do rozhodování soudů, zabývat
se jednotlivými případy a nebo je dokonce
ovlivňovat. Ukládají mi však sledovat
činnost soudů, zajišťovat v této
činnosti politickou linii strany, opřenou o ústavní
zásadu, v ústavě reklamovanou a uzákoněnou
vedoucí úlohu Komunistické strany Československa
v naší společnosti, sledovat její plnění
při aplikaci zákonů jak federálních,
tak i národní republiky.
Chtěl bych přitom zdůraznit, že hovoříme-li
o uplatnění vedoucí úlohy strany,
nemáme na mysli akademické proklamace a teoretické
úvahy, ale je nám jasné, že právě
v aplikaci zákonů je třeba proměnit
tuto vedoucí úlohu strany v konkrétně
jasné a politicky naprosto vyhraněné činy.
Nemohu říci, že v době, kdy mě
pověřilo předsednictvo České
národní rady funkcí ministra spravedlnosti,
byla situace dobrá, a otevřeně chci konstatovat,
že zdaleka není dobrá ani dnes. Normalizace
v oblasti justice postupuje v závislosti na normalizaci
v celé naší společnosti a je před
námi ještě velký kus práce, abychom
mohli s klidným svědomím skládat účty.
Jaké jsou příčiny tohoto stavu? Je
to za prvé to, že společenský pohyb,
který nastal v naší zemi po lednovém
plénu 1968, a zejména zneužití závěrů
tohoto lednového pléna pravicově oportunistickými
a kontrarevolučními silami, nenechal stranou ani
justici, stejně tak jako jiné mocensko-politické
články tohoto státu, a naopak učinil
je předmětem soustředěného
útoku s cílem zdiskreditovat jejich práci
za celých uplynulých 20 let, narušit práci
státního aparátu, socialistického
státu a dosáhnout tím jeho postupné
rozbití a anarchii.
My dnes musíme sklízet ovoce tohoto kontrarevolučního
postupu a vyrovnávat se s důsledky, které
nám byly zanechány. Je to především
liberalizace v práci soudů, kterou si jednak sami
uvědomujeme a na kterou nás zejména upozorňují
hlasy z veřejnosti, které se ozývají
proti úměrnému postihu pachatelů trestných
činů, proti životu a zdraví, proti majetku,
proti pořádku ve věcech veřejných,
které se pozastavují nad praxí, jež
se objevila při aplikaci zákonného opatření
předsednictva Federálního shromáždění
č. 99 z roku 1969 a které se také ještě
uplatňuje i u recidivistů, kde dochází
k poměrně nízkým trestům a
k nedobrému ocenění společenské
nebezpečnosti jejich trestných činů.
2. Je to skutečnost, že i v oblasti justice došlo
k poklesu pracovní kázně, že nebyly
věci vyřizovány rychle a dost účinně
a že zbyly tresty, s nimiž je třeba se vypořádat.
3. Je to fakt, že u některých soudů
nejrůznějších stupňů bylo
věnováno více pozornosti tzv. obecné
politice celostátní a všesvětové
než řešení trestních a civilních
věcí, že nebyla pochopena ona stará
základní poučka starého filosofa Kelsena,
který už v minulém století jasně
vyjádřil, že každý soudce je úředník,
při aplikaci zákonů a předpisů
provádí politiku a podle toho, jak ji provádí,
provádí ji dobře či špatně.
Dalším důsledkem byla závažná
situace v rehabilitačních sporech, kde se objevily
viditelné výsledky rehabilitace nepřátel
socialistického zřízení v ČSSR
a kde bohužel u několika set případů
došlo k tomu, že pachatelé trestných činů
byli osvobozeni a dostávají nyní dokonce
odškodnění.
Je třeba konstatovat, že kádrový výběr
určité části soudců zvláštních
senátů byl orientován k tomu, když se
kontrarevolučním silám nepodařilo
dosáhnout zákona, který by představoval
generální pardon, aby k tomuto generálnímu
pardonu prakticky došlo při řešení
každého případu. Mohu vás ubezpečit,
že s touto praxí bylo skončeno a že v
současné době nemá naději ten,
kdo se dopustil trestného činu v padesátých
letech, pokud byl viditelně prokázán, aby
se mu dostávalo milosti nebo aby jeho vina byla snižována.
A konečně bych chtěl konstatovat, že
na současný stav do určité míry
působí ještě teze o tzv. nezávislosti
soudců, která byla jedním z hlavních
agitačních hesel bojů proti našemu socialistickému
státu a která vyústila až do veřejně
publikovaných názorů, že soudce by neměl
být členem politické strany, zejména
ne KSČ, aby nemohl být ovlivňován.
Tato teze souvisela i s tím, že se objevovaly návrhy
na doživotní jmenování. Musím
bohužel konstatovat, že při pohovorech, které
v současné době probíhají,
někteří pracovníci bývalého
vedení ministerstva spravedlnosti přiznávají,
že teprve revizionistické názory, které
prosazovali po lednu 1968, jsou jejich skutečnými
názory a že až do ledna 1968 tyto své
skutečné, v podstatě protisocialistické
názory skrývali socialistickými hesly a prohlašováním
lásky k našim spojencům a zejména k
Sovětskému svazu.
Soudružky a soudruzi, vycházíme ze základní
Leninovy poučky, kterou řekl brzo po nastolení
sovětské moci, že i v podmínkách
rozvinutého socialismu je to stát, který
je nucen vykonávat funkci ochrany veřejného
pořádku, protože zatím ještě
dochází k přímému porušování
socialistického pořádku a k páchání
trestných činů. Lenin - na nějž
tak často v těchto dnech vzpomínáme
- řekl, že vedeme reálný boj proti příživníkům,
podvodníkům a podobným nositelům tradic
kapitalismu. Myslím, že roky 1968 i 1969 nám
ukázaly, jak lehce možno tyto přežitky
obnovit ve vědomí lidí, do jaké míry
jsou nebezpečné pro existenci tohoto státu
a do jaké míry je třeba proti nim vyvodit
důsledky.
Jestliže situace v oblasti justice není dosud uspokojivá,
pak zvlášť složitá je v hlavním
městě ČSSR v Praze, kde jsem musel převzít
podle platných předpisů řízení
městského soudu do vlastních rukou a stanovit
si pro něj jeho zmocněnce, abychom mohli zajistit
potřebné plnění úkolů,
které před námi stojí.
Soudružky a soudruzi, v oblasti soudů ČSR se
vyřizuje ročně něco přes 200
000 trestních a občanských věcí
a asi 150 000 jiných právních aktů.
Současná situace vypadá tak, že vzhledem
k liberalizaci a poklesu pracovní kázně zůstalo
k 1. lednu nevyřízeno přes 40 000 trestních
i občanských věcí, že zákon
o přečinech, který byl důsledkem zrušení
městských lidových soudů, znamenal
přibližně nových 40 000 trestních
věcí ročně, to je z oblasti trestní
agendy zvýšení asi o 60 %, a že před
námi stojí vyřídit asi 25 000 trestních
věcí, případů podle §
109 odst. 2 nedovoleného opuštění republiky.
Dále je nám třeba vyřídit 4000
žádostí o odškodnění podle
rehabilitačního zákona a ještě
pozůstatky Nejvyššího soudu, kde zůstalo
několik tisíc podnětů pro podání
stížností pro porušení zákona,
o něž se máme rozdělit se slovenským
ministerstvem spravedlnosti a generálními prokurátory
obou republik. Přitom kádrové rezervy v justici
jsou minimální, protože fakulty produkují
málo právníků a nečekáme
na ně jenom my, ale také Bezpečnost, prokuratura,
národní výbory a národní podniky.
Chtěl bych proto říci, že před
námi je mimořádné období opravdu
mimořádného úsilí, abychom
se dostali do normálních dnů a do normálního
života. Není obsazeno 300 míst soudců
okresních a krajských soudů a musíme
vyvinout úsilí pro to, abychom získali alespoň
posluchače 4. a 5. ročníků právnických
fakult. Máme k tomu plnou podporu děkana právnické
fakulty soudruha Češky, abychom si tak zkrátili
termín pro jejich možný vstup do justiční
činnosti.
Chtěl bych vás informovat o tom, že velmi kriticky
sledujeme řadu opatření, která byla
uzákoněna v uplynulých letech, jež znamená
prakticky zkomplikování jak trestního, tak
občansko-civilního řádu, a proto spolu
s ministrem spravedlnosti SSR a za součinnosti legislativních
rad obou republik i federální legislativní
rady připravujeme novelu trestního i občansko-civilního
řádu, která by měla utvořit
předpoklady k urychlení soudního řízení
a dát základy k tomu, abychom mohli pachatele rychle
přivést k odpovědnosti, tak jako je to v
řadě jiných zemí. Soudruh Korčák
ve svém vystoupení, i řada z vás,
poslanců, jste se zmínili o této oblasti
činnosti jako jedné z nejdůležitějších.
Domnívám se, že toto hodnocení je naprosto
správné a je nutné se nad ním zamyslet,
neboť právě legislativní činností
je možno pod nejrůznějšími právnickými
formulacemi zakrýt cíle, které jsou v rozporu
se socialistickou společností a které mohou
udržet nebo upevňovat některé zastaralé
revizionistické názory. Vycházíme
z toho, že 95 % legislativního procesu probíhá
na federální úrovni, že je třeba
zejména z naší pozice, z naší účasti
v legislativních orgánech docílit toho, aby
zákony byly jasné, aby odpovídaly zájmům
této země, této společnosti a utvořily
předpoklad základní linie politiky KSČ.
Zmiňuji se o tom proto, že kritické hlasy,
které zde byly vzneseny, padají v prvé řadě
na pracovníky legislativy, pro něž platí
jedna obecná teze, která se vůbec říká
o právnících, že tam, kde jsou dva,
jsou nejméně 3 názory a v legislativních
pracích tomu bývá ještě hůře.
Docházíme někdy k závěru, že
je to něco podobného, jako u řeckého
tyrana Dionysia, který nechal své zákony
vytesat do kamene, ale pověsil je tak vysoko, aby si je
nikdo nemohl přečíst. My je sice píšeme
na papír nebo vydáváme tiskem, ale jejich
účin je někdy obdobný jako u onoho
řeckého tyrana.
Dovolil bych si ocitovat jednu poznámku, kterou jsem si
přečetl v Hegelově Philosophie des Rechts.
"Právnický stav, který má zvláštní
znalost zákonů, to často považuje za
svůj monopol a ten kdo k tomuto stavu nepřísluší,
tu nemůže projevit svůj názor, ale tak
jako člověk nemusí být ševcem,
aby poznal, jak mu padnou boty, tak není třeba patřit
do cechu, aby člověk znal takové předměty,
které jsou předmětem obecného zájmu."
Myslím, že je třeba z toho vyvodit poučení
a obracet se častěji na volené orgány,
na jejich příslušné výbory, a
zejména v těsném kontaktu s lidmi z praxe
vytvářet předpoklady pro to, aby naše
zákonodárství plnilo svůj cíl,
svůj smysl a úkol. Dovolte mi, abych vás
ještě upozornil na to, že v poslední době
dochází k řadě soudních procesů
v oblasti pracovně právních sporů,
při nichž liberální výklad často
vede k tomu, že potřeba očistit orgány
státní správy a státní moci
od nositelů pravicového oportunismu je ztížena,
že nám tedy výklad, který v této
oblasti se uplatňuje, i když při novelizaci
zákoníku práce nás experti přesvědčují
o opaku, znemožňuje dotáhnout otázky
očisty do poslední tečky. V současné
době se ukazuje řada žalob na ochranu osobnosti,
přičemž jako žalobci vystupují
lidí, dokonce členové nejvyšších
stranických a státních orgánů,
kteří dovedli organizovat veřejné
štvanice proti lidem, kteří vysloveně
porušovali zákony a kteří dnes se domáhají
ochrany zákona jenom proto, aby výsledky takových
soudních jednání mohly sloužit k propagandě
v zahraničí, ve Svobodné Evropě a
v časopise Spiegel proti našemu státu. Jsme
rozhodnuti a předpokládáme, že to bude
i jeden z prvních kroků našeho Nejvyššího
soudu ČSR, aby jak výklad Nejvyššího
soudu, tak i činnost ministerstva spravedlnosti vytvořily
předpoklady pro správné rozhodování
a uplatnění zákona v těchto příkladech.
Soudružky a soudruzi, bylo již řečeno,
že dnešní volby jsou prvou etapou. Na konci prvého
pololetí předložíme Národní
frontě další návrhy, aby je mohla tlumočit
České národní radě, aby tak
byla dovršena výstavba nových justičních
orgánů na základě nových zákonných
předpisů. Chtěl bych vás požádat
o plnou podporu pro volbu soudců, těch, kteří
vám byli předloženi v dokumentech České
národní rady a ujistit vás, že výběr
byl veden tak, aby zejména v našem nejvyšším
soudním orgánu zasedali soudci, kteří
jsou politicky i odborně zdatní, zkušení,
kteří dávají záruku, že
judikatura Nejvyššího soudu bude sloužit
k tomu, aby byly správně pochopeny zákony
našeho státu.
Předevčírem jsem se vrátil ze Sovětského
svazu. Měl jsem možnost na základě pozvání
předsedy právní komise Rady ministrů
SSSR seznámit se s prací této komise i republikánské
komise na Ukrajině, seznámit se s prací Nejvyššího
soudu Sovětského svazu i Ukrajinské SSR,
s prací advokátních poraden, okresních
i krajských soudů a chtěl bych říci,
že justice v SSSR je na vysoké úrovni, že
je jí poskytována mimořádná
pozornost od stranických orgánů, že
jsou vytvořeny dokonalé záruky pro to, aby
právo. ale i povinnosti občanů, aby zákony
byly dodržovány.
Chci vás proto ujistit, že i my v českém
ministerstvu spravedlnosti a v české justici jsme
přesvědčeni, že se máme čemu
učit u sovětských soudruhů a uplatnit
jejich zkušenosti.
Na závěr chci konstatovat, že není soudce
v ČSR, který by se propůjčil k opakování
toho, co jsme zažili v padesátých letech, který
by připustil porušování socialistické
zákonnosti. Říkám to proto, že
se s těmi padesátými lety záměrně
straší, že tento strašák vyzvedají
zejména ti, kteří mají nečisté
svědomí, kteří právě
v letech 1968 - 1969 porušovali platné zákony
ČSR. Nechceme připustit a nepřipustíme
žádné porušení socialistické
zákonnosti a nehodláme připouštět
porušování zákonů tohoto státu.
S tím musí každý počítat
a jsem přesvědčen, že postupná
konsolidace v justici povede k tomu, že dopady budou důslednější
a tvrdší. Dovolte, abych vyjádřil přesvědčení,
že návrh, který byl předložen na
volbu soudců Nejvyššího soudu, krajských
a okresních soudů bude schválen tak, jak
jej doporučoval úřadující místopředseda
ústředního výboru Národní
fronty ČSR soudruh Pelnář a dovolte, abych
vás ujistil, že ministerstvo spravedlnosti i já
osobně jsme rozhodnuti věnovat vše k tomu,
abychom vybudovali justici třídní, justici,
která bude významným článkem
a politickým nástrojem ČSR.