Předseda ČNR E. Erban: Hovořit bude
poslankyně dr. Sobotníková.
Posl. dr. Sobotníková: Vážená
Česká národní rado, dovolte mi jednu
stručnou poznámku k projednávané problematice.
Zpravodaj posl. Víšek se zmínil o důležitosti
bytové politiky státu ve vztahu k mládeži.
Chtěla bych upozornit na jedno opatření,
které nepovažuji v tomto směru za pozitivní.
Je to opatření ministerstva financí ČSR
z konce minulého roku ve věci státního
příspěvku na družstevní bytovou
výstavbu. Státní příspěvek
byl původně poskytován na metry obytné
plochy, nyní je poskytován podle tohoto rozhodnutí
na metry ve vazbě na osoby, které budou v tomto
bytě bydlet. Znamená to, že tím poškozujeme
zejména mladé manžele, kteří
uzavírají manželství v době,
kdy ještě nemají děti. Ministerstvo
financí je tu ochotno počítat nejvíc
s jedním dítětem, které tato rodina
bude mít.
Na druhé straně vyžadujeme, a populační
politika vyžaduje, jak je známo z posledních
zpráv Státní populační komise,
aby rodina měla nejméně 2 - 3 děti.
Vyžaduje to i náš interrupční zákon,
který za více dětí považuje 3
děti. Z tohoto hlediska by bylo vhodné přehodnotit
i opatření ministerstva financí a udělat
z něj výjimku pro mladé rodiny a udělat
z něj opatření populační, nikoliv
protipopulační.
Předseda ČNR E. Erban: Děkuji. Ještě
se někdo hlásí do rozpravy? /Není
tomu tak./ Tím je diskuse skončena. Dávám
ještě závěrečné slovo
zpravodaji posl. ing. Víškovi.
Zpravodaj posl. ing. Víšek: Vzhledem k tomu,
že se nevyskytly připomínky, které by
vyjadřovaly nesouhlas s předloženým
návrhem zákona, nemám, co bych dodal. Doporučuji,
aby připomínky, které byly vzneseny, byly
vzaty na vědomí, na patřičných
místech projednány a doporučuji, abychom
přistoupili k hlasování.
Předseda ČNR E. Erban: Můžeme
přistoupit k hlasování. Doporučuji,
abychom hlasovali o celém vládním návrhu
zákona ČNR o zrušení ministerstva pro
mládež a tělesnou výchovu ČSR
najednou, a to podle předložené společné
zprávy kulturního a školského a ústavně
právního výboru.
Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu
hlasování? /Nejsou./
Kdo souhlasí s celým vládním návrhem
zákona ČNR o zrušení ministerstva pro
mládež a tělesnou výchovu ČSR,
a to ve znění společné zprávy
kulturního a školského výboru a ústavně
právního výboru, nechť zvedne ruku.
/Hlasuje se./ Je někdo proti? /Nikdo./ Kdo se zdržel
hlasování? /Nikdo./ Děkuji. Tím Česká
národní rada schválila vládní
návrh zákona o zrušení ministerstva
pro mládež a tělesnou výchovu ČSR
a projednala tak druhý bod svého programu.
Do polední přestávky projednáme ještě
třetí bod schváleného pořadu,
jímž je
Zpravodajem je posl. doc. dr. Zdeněk Češka,
CSc. Uděluji mu slovo.
Zpravodaj posl. doc. dr. Češka: Vážený
soudruhu předsedo, soudružky poslankyně a soudruzi
poslanci! Již 22. rok působí u československých
soudů soudci z lidu. Jejich účast na soudním
řízení je jedním z prvků, které
vtiskují našemu socialistickému soudnictví
jeho demokratický ráz. Posláním soudců
z lidu je uplatnit v řízení. své životní
zkušenosti, znalosti místních podmínek,
popř. znalosti výrobního prostředí
tak, aby tyto jejich zkušenosti a znalosti pomohly co nejspravedlivěji
vyřešit daný případ i po stránce
právní. Proto povolávají soudní
řády v souladu s ústavou soudce z lidu k
řízení právě tam, kde je životních
zkušeností a znalostí prostředí
nejvíce třeba, tj. zejména k řízení
o trestných činech, k řízení
ve věcech rodinných a ve věcech pracovních.
Soudci z lidu se účastní řízení
především u soudu prvého stupně,
kde dochází ke zjišťování
skutkových okolností případu. Nejsou
ovšem omezeni jen na posuzování některých
otázek, jako např. otázky viny, ale všude
tam, kde se účastní řízení,
jsou při rozhodování naprosto rovni soudcům
z povolání. Rovnost soudců z lidu soudcům
z povolání se pak projevuje také pokud jde
o způsob ustanovování, protože obojí
jsou ustanovováni volbou. Rozdíl je v délce
volebního období; soudci z povolání
jsou podle ústavy voleni na 10 let, kdežto soudci
z lidu na 4 roky.
Volitelnost soudců spolu s účastí
lidu na soudním řízení považoval
již V. I. Lenin za hlavní demokratické principy
socialistického soudnictví. Naše ústava
a spolu s ní zákon o organizaci soudů a o
volbách soudců stanoví, že soudci z
lidu krajských a okresních soudů jsou voleni
národními výbory. Národní výbory
jako představitelé vůle lidu a orgány
státní moci na daném území
jsou k tomu povolány, protože mohou nejlépe
posoudit občanské kvality kandidátů
na soudce z lidu, které u nich hrají rozhodující
roli. Ani ústava ani zákon o organizaci soudů
a o volbách soudců neupravují však již
podrobnosti o volbách soudců z lidu a o jejich odvolávání.
K tomu zmocňuje zákon o organizaci soudů
a o volbách soudců národní rady, které
mají volbu soudců z lidu a jejich odvolávání
upravit svými vlastními zákony. Projednáním
vládního návrhu zákona o volbách
soudců z lidu a přijetím tohoto zákona
splní Česká národní rada uvedené
zmocnění.
Co je obsahem vládního návrhu zákona
České národní rady o volbách
soudců z lidu? Především je to určení
věcné a místní příslušnosti
národních výborů pro volby soudců
z lidu, určení způsobu navrhování
kandidátů na soudce z lidu, které je svěřeno
orgánům Národní fronty, jakož
i stanovení kritérií pro výběr
kandidátů. Za soudce z lidu lze zvolit pouze svéprávné,
bezúhonné československé občany,
oddané věci socialismu, jejichž politická
a odborná způsobilost, zkušenosti a morální
vlastnosti dávají záruku, že budou řádně
vykonávat svou funkci. Musí to pak být občané,
kteří bydlí či pracují v obvodu
soudu, pro který mají být zvoleni. Základní
pravidlo pro určení počtu soudců z
lidu na jednotlivých soudech, tj. požadavek, aby jednotliví
soudci nemuseli zasedat více než 12 dnů v roce,
obsahuje již zákon o organizaci soudů a o volbách
soudců. Předložený vládní
návrh se proto zabývá určením
počtu soudců z lidu pouze v těch případech,
kdy obvod daného soudu náleží do obvodu
několika národních výborů.
Rovněž základní ustanovení o
soudcovském slibu obsahuje zákon o organizaci soudů
a o volbách soudců, a to společně
pro soudce z povolání i pro soudce z lidu. Vládní
návrh zákona o volbách soudců z lidu
proto na ustanovení zákona o organizaci soudů
a o volbách soudců odkazuje; sám upravuje
toliko vydání osvědčení o zvolení
soudcem z lidu. V závěru vládního
návrhu jsou obsaženy předpoklady, za kterých
může být soudce z lidu odvolán ze soudcovské
funkce a za kterých může své funkce
být zproštěn. Tyto předpoklady jsou
v podstatě shodné s předpoklady odvolání
soudce z povolání, resp. s předpoklady zproštění
funkce soudce z povolání. Odvolání
soudce z lidu má se stát na návrh toho orgánu,
který jej navrhl za kandidáta pro volbu soudcem
z lidu, tj. na návrh příslušného
orgánu Národní fronty, přičemž
důvodem odvolání může být
jen závažné porušování soudcovských
povinností nebo neuspokojivý zdravotní stav,
nedovolující soudci z lidu vykonávat řádně
soudcovské povinnosti. Pro nemoc či jiný
podobně vážný důvod může
ovšem soudce též sám požádat
o zproštění své funkce. To je ve stručnosti
obsah vládního návrhu zákona o volbách
soudců z lidu.
Vládní návrh zákona České
národní rady o volbách soudců z lidu
projednal ústavně právní výbor
na své schůzi dne 7. dubna t. r. Měl přitom
k dispozici též připomínky ústředního
výboru Národní fronty ČSR. Na základě
výsledků rozpravy dospěl ústavně
právní výbor k návrhu změn
a doplňků, jež jsou obsaženy v jeho zprávě
k vládnímu návrhu o volbách soudců
z lidu a jež mají po výtce formální
povolení. Tuto zprávu máte, soudružky
poslankyně a soudruzi poslanci, před sebou spolu
s vládním návrhem zákona a důvodovou
zprávou.
Závěrem uvádím, že zákon
o volbách soudců, tak jak jej navrhuje vláda
ČSR, není v rozporu s Ústavou ČSSR
ani se zákonem o organizaci soudů a o volbách
soudců. Jak vyplývá také z důvodové
zprávy k vládnímu návrhu, nevzniknou
s prováděním tohoto zákona výdaje,
které by nebyly předpokládány rozpočtem.
Z pověření ústavně právního
výboru proto doporučuji, aby Česká
národní rada schválila vládní
návrh zákona o volbách soudců z lidu
se změnami uvedenými ve zprávě ústavně
právního výboru.
Předseda ČNR E. Erban: Děkuji poslanci
doc. dr. Češkovi za jeho zpravodajskou zprávu.
Do rozpravy se přihlásil dr. Srb.
Posl. dr. Srb: Vážená Česká
národní rado! Bylo již zde řečeno
soudruhem doc. Češkou, že 20 let uplynulo od
té doby, kdy vstoupil v platnost zákon o zlidovění
soudnictví, kdy působí v soudech soudci z
lidu.
Dnes přistupujeme k tomu, abychom přijali zákon
o volbách soudců z lidu, abychom uváděli
v život novou formu, která by jednak odpovídala
federální struktuře našeho státu,
jednak pomáhala uplatňovat v praxi ty hmotné
právní normy, které byly Federálním
shromážděním na konci loňského
roku přijaty.
Každý z nás, kdo pracuje na úseku justice,
každý, kdo spolupracoval po celých 20 let se
soudci z lidu, musí potvrdit, že soudci z lidu nám
byli vždy nejen pomocníky v tom, aby odbornými
znalostmi z jejich pracovišť zvenčí přispívali
ke spravedlivému rozhodnutí věci, ale že
vždycky byli zárukou třídního,
stranického správného rozhodování,
tak jak právě má na mysli naše ústava.
Mám zato, že v dnešní době, kdy
se klade vždy důraz na to, aby bylo konsolidováno
naše hospodářství, náš život,
je naprosto nutné, aby právě tito nově
zvolení soudci z lidu stejné funkce plnili a daleko
více přispívali k tomu, aby vzrostla autorita
státu, aby byla dodržována socialistická
zákonnost a všechno to, co bychom si všichni
přáli.
Jménem svým i jménem celého našeho
ústavně právního výboru a nakonec
i jménem poslanců - lidovců chtěl
bych poděkovat všem soudcům z lidu za práci,
kterou ve 20 letech udělali. Těm novým, kteří
budou zvoleni po schválení dnešního
našeho zákona, přeji, aby se jim jejich práce
dařila, aby se jim líbila a abychom pak svorně
jako v uplynulých 20 letech dále mohli pracovat.
Předseda ČNR E. Erban: Děkuji. Hlásí
se ještě někdo do rozpravy k tomuto bodu? /Nikdo./
Do rozpravy se již nikdo nehlásí. Můžeme
proto přistoupit k hlasování. Navrhuji, abychom
hlasovali o celém vládním návrhu zákona
ČNR o volbách soudců z lidu najednou podle
předložené zprávy ústavně
právního výboru. Jsou nějaké
námitky proti tomuto způsobu hlasování?
/Nebyly./
Kdo souhlasí s celým vládním návrhem
zákona ČNR o volbách soudců z lidu,
a to ve znění předložené zprávy
ústavně právního výboru, nechť
zvedne ruku! /Hlasuje se./ Děkuji. Je někdo proti?
/Nikdo./ Zdržel se někdo hlasování?
/Nikdo./
Děkuji. Tím Česká národní
rada schválila vládní návrh zákona
ČNR o volbách soudců z lidu a projednala
tak třetí bod schváleného pořadu.
Soudružky a soudruzi, vzhledem k tomu, že čtvrtý
bod není náročný, doporučuji,
abychom jej projednali ještě do přestávky.
Tímto bodem schváleného pořadu je
Prosím ministra spravedlnosti ČSR dr. Němce,
aby návrh odůvodnil.
Ministr spravedlnosti dr. Němec: Soudružky
a soudruzi poslanci České národní
rady, návrh vám byl rozdán pod tiskem 63,
nemám co bych k němu dodal. Oba dva soudci dr. Blumová
a dr. Červený se dopustili trestného činu
podle § 109 odst. 2 tr. zákona tím, že
opustili nedovoleným způsobem Československou
republiku. Nejde jenom o otázku právní, ale
i otázku morální. Mohli bychom vyčkat
do června a nepředkládat návrh na
jejich odvolání. Domnívám se však,
že je správné, abychom ukázali, že
i v této oblasti byli lidé, kteří
si nezasloužili důvěru lidu, že je třeba,
aby podle platných právních předpisů
byli svých funkcí zbaveni. Proto vás prosím
o souhlas s návrhem, kterým doporučuji, aby
dr. Blumová a dr. Červený byli odvoláni
z funkce soudců u příslušných
soudů, jak je uvedeno v tisku č. 63.
Předseda ČNR E. Erban: Děkuji ministru
spravedlnosti soudruhu dr. Němcovi za zdůvodnění
návrhu. Má někdo k tomuto návrhu na
odvolání některých soudců z
povolání ze soudcovské funkce nějaké
dotazy nebo připomínky?
/Nemá./
Můžeme tedy přistoupit k hlasování,
a to podle předloženého písemného
návrhu.
Kdo tedy souhlasí, aby Česká národní
rada přijala toto usnesení: "Česká
národní rada po projednání návrhu
ministra spravedlnosti ČSR odvolává dr. Janu
Blumovou z funkce soudkyně z povolání okresního
soudu v Berouně, a JUDr. Zdeňka Červeného
z funkce soudce z povolání okresního soudu
v Chomutově", nechť zvedne ruku. /Hlasuje se./
Je někdo proti? /Nikdo./
Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./
Děkuji, tím Česká národní
rada odvolala zmíněné soudce z povolání
ze soudcovské funkce.
Nyní přerušuji naši schůzi, odpolední
jednání bude pokračovat ve 14 hod.
/Jednání přerušeno v 12.35 hod. a opět
zahájeno ve 14.05 hod./
Předseda ČNR E. Erban /zvoní/: Zahajuji
přerušené jednání.
Můžeme přistoupit k projednávání
pátého bodu pořadu schůze, kterým
je
Zpravodajem je posl. dr. Václav Vaněček,
DrSc. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. prof. dr. Vaněček: Vážená
Česká národní rado, zprošťování
soudců soudcovské funkce - a na to narážel
již posl. dr. Češka - záleží
v tom, že na vlastní žádost soudce rozhoduje
o zproštění ten zastupitelský sbor,
který soudce zvolil. Důvodem k zproštění
soudce soudcovské funkce může být, že
soudce nemůže svou funkci trvale vykonávat
proto, že byl povolán k jiné společensky
významné funkci, nebo pro nemoc anebo z jiných
vážných důvodů.
Tato ustanovení jsou obsažena v zákoně
č. 36/64 Sb., o organizaci soudů a o volbách
soudců, ve znění zákona č.
156/69 Sb. Podle těchto předpisů přísluší
volba soudců z povolání okresních
a krajských soudů v České socialistické
republice, České národní radě,
a proto je také Česká národní
rada povolána i k tomu, aby tyto soudce z povolání
na jejich vlastní žádost soudcovské
funkce zprošťovala. Pokud jde o soudce z povolání,
je tu ještě jeden zákonný požadavek,
že totiž žádost soudce musí být
doložena stanoviskem ústředního orgánu
pověřeného správou příslušného
soudu, tedy v našem případě ministra
spravedlnosti České socialistické republiky.
České národní radě došly
3 žádosti soudců z povolání o
zproštění soudcovské funkce. V jednom
případě, a to u prom. právníka
Karla Hölla, soudce z povolání okresního
soudu v Mostě, je žádost odůvodňována
jeho neuspokojivým zdravotním stavem, který
nepřipouští, aby mohl funkci soudce nadále
s úspěchem vykonávat.
Další dvě žádosti. a to Josefa
Jeřábka, soudce z povolání krajského
soudu v Praze a dr. Ludvíka Mlčocha, soudce z povolání
okresního soudu ve Znojmě jsou odůvodněny
jednak věkem, oběma soudcům je přes
60 let - a jednak u J. Jeřábka špatným
zdravotním stavem jeho manželky a nemožností
přestěhovat se do místa pracoviště,
do Prahy a u dr. Mlčocha pak rovněž špatným
zdravotním stavem.
Ministr spravedlnosti ČSR všechny 3 žádosti
doporučuje ke kladnému vyřízení.
Ústavně právní výbor ČNR
projednal tyto žádosti ve své dnešní
schůzi a doporučuje ve smyslu předloženého
písemného návrhu - je to dnes rozdaný
tisk 74 - aby Česká národní rada zprostila
1. prom. právníka Karla Hölla funkce z povolání
okresního soudu v Mostě, 2. Josefa Jeřábka,
funkce soudce z povolání krajského soudu
v Praze, 3. JUDr. Ludvíka Mlčocha funkce soudce
z povolání okresního soudu ve Znojmě.
Potud má zpravodajská zpráva.
Předseda ČNR E. Erban: Děkuji zpravodaji
posl. dr. Vaněčkovi za jeho zprávu.
Hlásí se někdo o slovo k této zprávě?
/Nikdo se nehlásí./
O slovo se nikdo nehlásí, můžeme tedy
přistoupit k hlasování, a to podle předloženého
písemného návrhu.
Jsou nějaké námitky proti tomuto postupu?
/Námitky nebyly./
Nejsou.
Kdo tedy souhlasí s návrhem ústavně
právního výboru České národní
rady, aby Česká národní rada zprostila
prom. práv. K. Hölla funkce soudce z povolání
okresního soudu v Mostě, J. Jeřábka
funkce soudce z povolání krajského soudu
v Praze a dr. Ludvíka Mlčocha funkce soudce z povolání
okresního soudu ve Znojmě, nechť zvedne ruku!
/Děje se./
Je někdo proti? /Nikdo./
Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./
Děkuji, tím Česká národní
rada zprostila uvedené soudce z povolání
jejich soudcovské funkce a projednala pátý
bod svého pořadu.