Čtvrtek 16. dubna 1970

Předseda ČNR E. Erban: Děkuji soudruhu dr. Němcovi za jeho projev. Hlásí se někdo do rozpravy k projednávaným bodům pořadu?

Do rozpravy se nikdo nehlásí, můžeme přistoupit k hlasování. Budeme hlasovat o jednotlivých volebních návrzích odděleně. Souhlasíte s tímto postupem při hlasování nebo jsou jiné návrhy?

Nejsou.

Přistoupíme tedy k hlasování o VI. bodu schváleného pořadu, o návrhu předsednictva ústředního výboru Národní fronty ČSR na volbu soudců Nejvyššího soudu ČSR.

Kdo souhlasí s návrhem usnesení o volbě soudců Nejvyššího soudu ČSR, obsaženým v předloženém tisku č. 65, nechť zvedne ruku. /Hlasuje se./

Je někdo proti? /Nikdo./

Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./

Děkuji, tím Česká národní rada zvolila podle návrhu předsednictva ústředního výboru Národní fronty ČSR soudce Nejvyššího soudu ČSR. Tím jsme projednali šestý bod schváleného pořadu.

Přistoupíme k hlasování o sedmém bodu pořadu, to je o návrhu ústředního výboru Národní fronty ČSR na volbu soudců Městského soudu v Praze a krajských soudů v ČSR.

Kdo souhlasí s návrhem usnesení o volbě soudců Městského soudu v Praze a krajských soudů v ČSR obsažených v tisku 66, nechť zvedne ruku. /Hlasuje se./

Je někdo proti? /Nikdo./

Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./

Děkuji, tím Česká národní rada zvolila podle návrhu předsednictva ústředního výboru Národní fronty ČSR soudce z povolání Městského soudu v Praze a krajských soudů v ČSR a projednala tak sedmý bod schváleného pořadu.

Nyní přistoupíme k hlasování o osmém bodu schváleného pořadu, tj. o návrhu předsednictva ústředního výboru Národní fronty ČSR na volbu soudců obvodních soudů v Praze a okresních soudů v ČSR.

Kdo souhlasí s návrhem usnesení o volbě těchto soudců obsaženým v předloženém tisku č. 67, nechť zvedne ruku. /Hlasuje se./

Je někdo proti? /Nikdo./

Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./

Tím Česká národní rada zvolila podle návrhu předsednictva ústředního výboru Národní fronty soudce obvodních soudů v Praze a soudce okresních soudů v ČSR. - Tím jsme projednali osmý bod dnešního pořadu.

Nyní ještě zbývá hlasováním schválit návrh předsednictva ústředního výboru Národní fronty ČSR na volbu předsedy a náměstků předsedy Nejvyššího soudu ČSR.

Kdo souhlasí s návrhem usnesení na volbu těchto funkcionářů tak, jak je obsažen v předloženém tisku č. 68, nechť zvedne ruku. /Děje se./

Je někdo proti? /Nikdo./

Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./

Děkuji. Tím Česká národní rada podle návrhu předsednictva ústředního výboru Národní fronty ČSR zvolila JUDr. Josefa Ondřeje předsedou Nejvyššího soudu ČSR, JUDr. Miloše Jestřába a JUDr. Vlastimila Handla náměstky předsedy Nejvyššího soudu ČSR. - Tím je projednán devátý bod dnešního programu.

Přistoupíme nyní k projednávání desátého bodu pořadu, kterým je

X

Interpelace posl. Věroslava Jedličky a druhů na ministra dopravy České socialistické republiky prof. dr. Starého ve věci znečišťování ovzduší ve velkých městech výfukovými plyny

Prosím ministra dopravy České socialistické republiky soudruha prof. dr. Starého, aby přednesl svou odpověď.

Ministr dopravy prof. dr. Starý: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci!

V prvé řadě bych vás chtěl ubezpečit, že v interpelaci uvedený problém znepokojuje nejen nás, nýbrž i ostatní země s rozvinutým motorismem. Jde o širokou problematiku vztahů mimořádné důležitosti, která se dotýká každého z nás, kteří v této společnosti žijeme.

Chtěl bych však v této souvislosti poznamenat, že jde o komplex problémů patřících zčásti do působnosti ministerstva dopravy ČSR; plnou zainteresovanost tu mají i ministerstvo průmyslu z hlediska výroby motorových vozidel i pohonných hmot, ministerstvo zdravotnictví z hlediska stanovení přípustných mezí škodlivin ve výfukových plynech motorových vozidel a ministerstvo vnitra z hlediska důsledné kontroly provozu motorových vozidel. Nemalá působnost připadá i národním výborům, jak dále vyplyne z mé odpovědi.

Plně souhlasím s autory interpelace, že jednou z cest k zamezení nebo alespoň k omezení vzniku škodlivin ve výfukových plynech je prosazení úspěšného řešení spalovacího systému. Pokud jde o motory s naftovým pohonem, je problém celkem vyhovujícím způsobem technicky vyřešen; nadměrnou kouřivost působí povětšině neodborné zásahy do palivového systému. Aby se tomu zabránilo, jsou zařízení plombována. V současně projednávaném návrhu novelizované vyhlášky ministerstva dopravy č. 145/1958 Ú.l. o podmínkách provozu vozidel na silnici je na to pamatováno ustanovením o povinnosti plombovat palivový systém. Bude jen třeba, aby důsledná kontrola orgány dopravní bezpečnosti odhalovala takové neústrojné zásahy a trestala je. /Řízení schůze převzal místopředseda ČNR František Toman./

Pokud jde o vozidla s benzínovým pohonem, spočívá technický problém ve vyřešení úpravy karburátorů tak, aby neodcházelo ve výfukových plynech více než 4 % kysličníku uhelnatého, a to ani při volnoběhu, ani při jízdě z kopce, tj. při režimech práce motoru nejméně příznivých s ohledem na vývin kysličníku uhelnatého.

Při základním seřízení karburátoru pro pracovní režim je třeba provádět takovou úpravu, aby se vysokých výkonů motorů nedocilovalo kvalitativní regulací, tj. zvyšováním přebytku benzínu v nasávané směsi. Určité možnosti technického zlepšení jsou i v zapalovacím systému, kde výsledky tranzistorového zapalování ukazují jeho přednosti projevující se spolehlivým zapálením a tím i snižováním vývinu kysličníku uhelnatého ve výfukových plynech. To je však otázkou vývoje a výroby v automobilovém průmyslu. Protože jde o velmi složité výrobní problémy, zabývá se jimi na základě zadání ministerstva průmyslu ČSR Ústav pro výzkum motorových vozidel /Úkol I. - 0 - 22 - 35/ a výzkum je rozvržen na léta 1971 - 1975 v rámci programu "Tvorba životního prostředí".

Tento výzkumný ústav vyvinul již funkční vzorky nových karburátorů, které mají přijít do výroby v r. 1971. Spolu s úpravami na zapalovacím systému motorů je možno dosáhnout nepřekročení přípustného limitu obsahu kysličníku uhelnatého ve výfukových plynech ve shodě s normou připravovanou Evropskou hospodářskou komisí OSN. Tato norma bude zkušebně ověřována od 1. 7. 1970 v NSR. I na tento problém je legislativně pamatováno už v připravované novelizaci vyhlášky č. 145/58.

Problémem, a to nejen u nás, je nedostatek vhodných měřících přístrojů pro běžnou kontrolu obsahu zplodin ve výfukových plynech v provozu a analyzátory, které jsou z kapitalistického dovozu k dispozici, jsou technicky velmi složité a vhodné jen pro stacionární kontrolní měření při výrobě automobilů v kontrolních technických stanicích, ve výzkumných ústavech, v laboratořích atd.

Druhou cestou, aby škodliviny ve výfukových plynech byly zneškodňovány, jsou přídavné katalyzátory. Ty se však neosvědčily. Jednak proto, že jsou těžké a drahé, jednak proto, že ztrácejí účinnost vlivem přídatného olova a zbytků síry obsažených v pohonných hmotách. Jako příklad mohu uvést dodatečné katalytické spalování kysličníku uhelnatého z motorů vysokozdvižných vozíků, vyráběných Děčínskými strojírnami. Životnost těchto katalyzátorů je 1500 - 2000 provozních hodin, po jejichž uplynutí je nutno náplň vyměnit. Jako náplně se užívá zpravidla směsi kysličníků různých kovů, z nichž nejúčinnější je kysličník platiny. V důsledku ceny, krátké životnosti a velkých rozměrů nelze uvažovat s hromadnou výrobou a obecným použitím těchto katalyzátorů u motorových vozidel a setrvat jen při jejich použití u motorových vozidel pracujících v uzavřených prostorách.

Proto je zejména ve větších městech třeba uvedená technická opatření na vozidlech doplňovat účinnými dopravně inženýrskými opatřeními, která by měly národní výbory realizovat zejména v těchto směrech:

a/ Komplexním signalizačním zařízením umožnit v zelené vlně plynulé projetí městskými úseky bez zbytečného stání se všemi jeho nepříznivými důsledky. Ministerstvo dopravy ČSR již zabezpečilo licenční výrobu moderních světelných signalizačních zařízení a postupně jimi bude vybavována především Praha a ostatní větší města.

b/ Pro plynulost toku dopravy zjednosměrnit ulice.

c/ Odstranit i za cenu stavebních úprav úzká dopravní hrdla a provzdušnit ulice tak, aby se mohla přirozeným pohybem ovzduší rozmělňovat koncentrace škodlivých zplodin.

Zbývá se ještě vypořádat s periodickými technickými prohlídkami vozidel v provozu.

Ministerstvo dopravy ČSR v souladu s usnesením unitární vlády č. 469/1966 o stavu bezpečnosti silničního provozu vypracovalo projekt vzorových stanic technické kontroly, které by jako autorizovaná zařízení státní správy měly provádět pravidelně technické prohlídky silničních motorových vozidel v provozu. Mezi jiným se pamatuje i na zřízení pro kontrolu spalovacích systémů a s tím související kontrolu množství škodlivých zplodin ve výfukových plynech.

Vzorová stanice technické kontroly je již vybudována v Klíčanech u Prahy jako zařízení Ústavu silniční a městské dopravy v Praze. V budoucnu má tato stanice plnit funkci superkontroly a odvolacího místa proti nálezům ostatních stanic technické kontroly. Připravena je výstavba stanice technické kontroly Středočeského kraje v oblasti Mělníka a Východočeského kraje v oblasti Jičína. Kromě toho je již instalována zkušební linka v Dopravním podniku Mariánské Lázně. Toto zařízení je možno kdykoliv pověřit funkcí stanice technické kontroly.

Působnost stanic technické kontroly motorových vozidel vyžaduje určité právní úpravy. To sleduje ministerstvo dopravy ČSR svým iniciativním návrhem na novelu vládního nařízení č. 54/53 Sb. o provozu na silnicích. Protože jde o legislativní působnost federace, byl příslušný návrh již postoupen federálnímu výboru pro dopravu.

Dále ministerstvo dopravy ČSR vypracovalo, jak jsem již uvedl, návrh novelizace vyhlášky č. 145/58 Ú.l. o podmínkách provozu na silnicích. V této novele se mj. stanoví povinnost plombovat palivové systémy naftových motorů a dodržovat normy přípustného složení výfukových plynů.

Do ustanovení novelizované vyhlášky č. 145/1958 Ú.l. byla však zapracována i řada dalších nejnovějších technických požadavků k zajištění bezpečnosti silničního provozu s ohledem na jeho stále rostoucí intenzitu. Přitom jde zejména o respektování doporučení a usnesení Evropské hospodářské komise OSN, která ČSSR jako její člen přijala se závazkem jejich uplatnění ve svých vnitrostátních předpisech. Nové technické prvky bylo přitom třeba dohodnout s výrobci vozidel, Toto náročné jednání bylo v lednu letošního roku dokončeno a návrh nové vyhlášky je připraven k rozeslání do připomínkového řízení.

Závěrem bych chtěl ujistit Českou národní radu, že ministerstvo dopravy ČSR bude i nadále iniciativně usilovat, aby řešení interpelovaného problému bylo urychleno i v těch směrech, které patří do působnosti ministerstva průmyslu, orgánů zdravotnické služby, ministerstva vnitra a národních výborů.

Závažnou problematikou znečišťování výfukovými plyny automobilových motorů se bude zabývat na svém zasedání dne 23. dubna 1970 i Český výbor pro bezpečnost silničního provozu na základě materiálu, který tomuto orgánu předkládá ministerstvo průmyslu ČSR. Podle výsledků tohoto jednání bude doporučeno ministerstvu průmyslu ČSR, aby ve spolupráci všech zainteresovaných resortů předložilo podle potřeby zpracovaný materiál předsednictvu vlády ČSR s návrhem případných dalších opatření.

Místopředseda ČNR Toman: Děkuji ministru dopravy za jeho odpověď. Hlásí se někdo o slovo? /Nikdo./

Podle § 40 odst. 2 jednacího řádu ČNR zaujímá po rozpravě a odpovědi na interpelaci svým hlasováním stanovisko. Navrhuji proto, aby se Česká národní rada usnesla, že bere odpověď ministra dopravy ČSR se souhlasem na vědomí.

Kdo je pro tento návrh usnesení, nechť zvedne ruku! /Děje se./

Je někdo proti? /Nikdo./

Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./

Děkuji. Tím Česká národní rada zaujala podle jednacího řádu k odpovědi na interpelaci své stanovisko a projednala X. bod pořadu schůze.

Přistoupíme k projednání předposledního bodu schváleného pořadu, kterým je

XI

Návrh skupiny poslanců ČNR na doplňovací volbu výborů ČNR

Dávám slovo prvnímu z navrhovatelů místopředsedovi ČNR dr. Ambruzovi.

Místopředseda ČNR dr. Ambruz: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, k žádostem poslanců Slavomila Bartoše a Marie Holatové, aby byli v doplňovací volbě zvoleni do výboru ČNR pro obchod, dopravu, pošty a telekomunikace, přičemž posl. Holatová požádala o uvolnění z výboru ČNR pro národní výbory a národnosti, došla ještě další žádost, a to posl. dr. Ericha Springra, který žádá, aby byl uvolněn z členství v kulturním a školském výboru České národní rady.

Žádosti posl. Sl. Bartoše a M. Holatové zařadilo předsednictvo České národní rady ve své schůzi dne 2. 4. 1970 do návrhu pořadu 7. schůze České národní rady dne 16. 4. 1970 a navrhovatelé proto také připravili příslušný sněmovní tisk, který byl všem poslancům České národní rady rozeslán.

Žádost posl. dr. E. Springra však nebylo možno do tohoto tisku pojmout, protože jeho dopis došel Kanceláři ČNR teprve dne 13. 4. 1970. Přitom jeho žádost o uvolnění z kulturního a školského výboru je odůvodněna jeho činností ve zdravotním a sociálním výboru ČNR, jehož je místopředsedou. Posl. dr. Springer by při tom nadále zůstal členem pracovní skupiny kulturního a školského výboru ČNR pro památkou péči.

Je proto možno doporučit, aby Česká národní rada vyhověla žádosti posl. dr. Springra a ze členství v kulturním a školském výboru ČNR jej odvolala.

Místopředseda ČNR F. Toman: Děkuji soudruhu dr. Ambruzovi za jeho zprávu.

Má někdo nějaké dotazy nebo připomínky k této zprávě? /Nikdo se nehlásí./

Můžeme tedy přistoupit k hlasování, a to tak, že budeme hlasovat o předloženém písemném návrhu i o dodatečně ústně předloženém návrhu najednou.

Souhlasíte s tímto postupem při hlasování? /Nikdo se nehlásí./

Kdo tedy souhlasí, aby podle předloženého návrhu /tisk 72/ byli do výboru pro obchod, dopravu, pošty a telekomunikace zvoleni poslanci Slavomil Bartoš a Marie Holatová, přičemž se soudružka Holatová současně odvolává z výboru ČNR pro národní výbory a národnosti a dále aby z kulturního a školského výboru ČNR byl na vlastní žádost odvolán posl. dr. Erich Springr, který zůstává členem zdravotního a sociálního výboru ČNR, nechť zvedne ruku! /Děje se./

Je někdo proti? /Nikdo./

Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./

Děkuji.

Tím Česká národní rada vykonala doplňovací volbu do svého výboru pro obchod, dopravu, pošty a telekomunikace a projednala tak jedenáctý bod svého pořadu.

Posledním bodem dnešního pořadu je

XII

Zpráva předsedy ČNR podle § 60 zákona ČNR o jednacím řádu ČNR o činnosti předsednictva ČNR za dobu od 22. 12. 1969 do 15. 4. 1970

Tato zpráva vám byla jako obvykle rozdána písemně.

Chtěl bych pouze dodat, že s. předseda Erban uložil sekretáři České národní rady, aby pro příští řádnou schůzi předsednictva České národní rady připravil zprávu, jak je reagováno na vystoupení poslanců, zejména na jejich dotazy a připomínky v rozpravě, a to z hlediska, jak jich bylo využito pro další práci ve státních orgánech.

Má někdo k předložené zprávě nějaké otázky nebo připomínky? /Nikdo se nehlásí./

Nemá. Protože předložená písemná zpráva neobsahuje nic, o čem jednací řád ČNR nařizuje hlasování, konstatuji, že Česká národní rada bere tuto zprávu o činnosti svého předsednictva na vědomí.

Než ukončím pořad dnešní schůze, je zde upozornění pro členy předsednictva ČNR, že původně plánovaná schůze předsednictva ČNR v 18.00 hod. v místnosti č. 29 se bude konat o 2 hodiny dříve, a to již v 16.00 hod.

Tím je projednán pořad dnešní schůze a schůzi končím.

/Schůze skončena v 15.10 hod./


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP