Předseda ČNR E. Erban: Děkuji soudruhu
dr. Němcovi za jeho projev. Hlásí se někdo
do rozpravy k projednávaným bodům pořadu?
Do rozpravy se nikdo nehlásí, můžeme
přistoupit k hlasování. Budeme hlasovat o
jednotlivých volebních návrzích odděleně.
Souhlasíte s tímto postupem při hlasování
nebo jsou jiné návrhy?
Nejsou.
Přistoupíme tedy k hlasování o VI.
bodu schváleného pořadu, o návrhu
předsednictva ústředního výboru
Národní fronty ČSR na volbu soudců
Nejvyššího soudu ČSR.
Kdo souhlasí s návrhem usnesení o volbě
soudců Nejvyššího soudu ČSR, obsaženým
v předloženém tisku č. 65, nechť
zvedne ruku. /Hlasuje se./
Je někdo proti? /Nikdo./
Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./
Děkuji, tím Česká národní
rada zvolila podle návrhu předsednictva ústředního
výboru Národní fronty ČSR soudce Nejvyššího
soudu ČSR. Tím jsme projednali šestý
bod schváleného pořadu.
Přistoupíme k hlasování o sedmém
bodu pořadu, to je o návrhu ústředního
výboru Národní fronty ČSR na volbu
soudců Městského soudu v Praze a krajských
soudů v ČSR.
Kdo souhlasí s návrhem usnesení o volbě
soudců Městského soudu v Praze a krajských
soudů v ČSR obsažených v tisku 66, nechť
zvedne ruku. /Hlasuje se./
Je někdo proti? /Nikdo./
Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./
Děkuji, tím Česká národní
rada zvolila podle návrhu předsednictva ústředního
výboru Národní fronty ČSR soudce z
povolání Městského soudu v Praze a
krajských soudů v ČSR a projednala tak sedmý
bod schváleného pořadu.
Nyní přistoupíme k hlasování
o osmém bodu schváleného pořadu, tj.
o návrhu předsednictva ústředního
výboru Národní fronty ČSR na volbu
soudců obvodních soudů v Praze a okresních
soudů v ČSR.
Kdo souhlasí s návrhem usnesení o volbě
těchto soudců obsaženým v předloženém
tisku č. 67, nechť zvedne ruku. /Hlasuje se./
Je někdo proti? /Nikdo./
Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./
Tím Česká národní rada zvolila
podle návrhu předsednictva ústředního
výboru Národní fronty soudce obvodních
soudů v Praze a soudce okresních soudů v
ČSR. - Tím jsme projednali osmý bod dnešního
pořadu.
Nyní ještě zbývá hlasováním
schválit návrh předsednictva ústředního
výboru Národní fronty ČSR na volbu
předsedy a náměstků předsedy
Nejvyššího soudu ČSR.
Kdo souhlasí s návrhem usnesení na volbu
těchto funkcionářů tak, jak je obsažen
v předloženém tisku č. 68, nechť
zvedne ruku. /Děje se./
Je někdo proti? /Nikdo./
Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./
Děkuji. Tím Česká národní
rada podle návrhu předsednictva ústředního
výboru Národní fronty ČSR zvolila
JUDr. Josefa Ondřeje předsedou Nejvyššího
soudu ČSR, JUDr. Miloše Jestřába a JUDr.
Vlastimila Handla náměstky předsedy Nejvyššího
soudu ČSR. - Tím je projednán devátý
bod dnešního programu.
Přistoupíme nyní k projednávání
desátého bodu pořadu, kterým je
Prosím ministra dopravy České socialistické
republiky soudruha prof. dr. Starého, aby přednesl
svou odpověď.
Ministr dopravy prof. dr. Starý: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
poslankyně, vážení soudruzi poslanci!
V prvé řadě bych vás chtěl
ubezpečit, že v interpelaci uvedený problém
znepokojuje nejen nás, nýbrž i ostatní
země s rozvinutým motorismem. Jde o širokou
problematiku vztahů mimořádné důležitosti,
která se dotýká každého z nás,
kteří v této společnosti žijeme.
Chtěl bych však v této souvislosti poznamenat,
že jde o komplex problémů patřících
zčásti do působnosti ministerstva dopravy
ČSR; plnou zainteresovanost tu mají i ministerstvo
průmyslu z hlediska výroby motorových vozidel
i pohonných hmot, ministerstvo zdravotnictví z hlediska
stanovení přípustných mezí
škodlivin ve výfukových plynech motorových
vozidel a ministerstvo vnitra z hlediska důsledné
kontroly provozu motorových vozidel. Nemalá působnost
připadá i národním výborům,
jak dále vyplyne z mé odpovědi.
Plně souhlasím s autory interpelace, že jednou
z cest k zamezení nebo alespoň k omezení
vzniku škodlivin ve výfukových plynech je prosazení
úspěšného řešení
spalovacího systému. Pokud jde o motory s naftovým
pohonem, je problém celkem vyhovujícím způsobem
technicky vyřešen; nadměrnou kouřivost
působí povětšině neodborné
zásahy do palivového systému. Aby se tomu
zabránilo, jsou zařízení plombována.
V současně projednávaném návrhu
novelizované vyhlášky ministerstva dopravy
č. 145/1958 Ú.l. o podmínkách provozu
vozidel na silnici je na to pamatováno ustanovením
o povinnosti plombovat palivový systém. Bude jen
třeba, aby důsledná kontrola orgány
dopravní bezpečnosti odhalovala takové neústrojné
zásahy a trestala je. /Řízení schůze
převzal místopředseda ČNR František
Toman./
Pokud jde o vozidla s benzínovým pohonem, spočívá
technický problém ve vyřešení
úpravy karburátorů tak, aby neodcházelo
ve výfukových plynech více než 4 % kysličníku
uhelnatého, a to ani při volnoběhu, ani při
jízdě z kopce, tj. při režimech práce
motoru nejméně příznivých s
ohledem na vývin kysličníku uhelnatého.
Při základním seřízení
karburátoru pro pracovní režim je třeba
provádět takovou úpravu, aby se vysokých
výkonů motorů nedocilovalo kvalitativní
regulací, tj. zvyšováním přebytku
benzínu v nasávané směsi. Určité
možnosti technického zlepšení jsou i v
zapalovacím systému, kde výsledky tranzistorového
zapalování ukazují jeho přednosti
projevující se spolehlivým zapálením
a tím i snižováním vývinu kysličníku
uhelnatého ve výfukových plynech. To je však
otázkou vývoje a výroby v automobilovém
průmyslu. Protože jde o velmi složité
výrobní problémy, zabývá se
jimi na základě zadání ministerstva
průmyslu ČSR Ústav pro výzkum motorových
vozidel /Úkol I. - 0 - 22 - 35/ a výzkum je rozvržen
na léta 1971 - 1975 v rámci programu "Tvorba
životního prostředí".
Tento výzkumný ústav vyvinul již funkční
vzorky nových karburátorů, které mají
přijít do výroby v r. 1971. Spolu s úpravami
na zapalovacím systému motorů je možno
dosáhnout nepřekročení přípustného
limitu obsahu kysličníku uhelnatého ve výfukových
plynech ve shodě s normou připravovanou Evropskou
hospodářskou komisí OSN. Tato norma bude
zkušebně ověřována od 1. 7. 1970
v NSR. I na tento problém je legislativně pamatováno
už v připravované novelizaci vyhlášky
č. 145/58.
Problémem, a to nejen u nás, je nedostatek vhodných
měřících přístrojů
pro běžnou kontrolu obsahu zplodin ve výfukových
plynech v provozu a analyzátory, které jsou z kapitalistického
dovozu k dispozici, jsou technicky velmi složité a
vhodné jen pro stacionární kontrolní
měření při výrobě automobilů
v kontrolních technických stanicích, ve výzkumných
ústavech, v laboratořích atd.
Druhou cestou, aby škodliviny ve výfukových
plynech byly zneškodňovány, jsou přídavné
katalyzátory. Ty se však neosvědčily.
Jednak proto, že jsou těžké a drahé,
jednak proto, že ztrácejí účinnost
vlivem přídatného olova a zbytků síry
obsažených v pohonných hmotách. Jako
příklad mohu uvést dodatečné
katalytické spalování kysličníku
uhelnatého z motorů vysokozdvižných
vozíků, vyráběných Děčínskými
strojírnami. Životnost těchto katalyzátorů
je 1500 - 2000 provozních hodin, po jejichž uplynutí
je nutno náplň vyměnit. Jako náplně
se užívá zpravidla směsi kysličníků
různých kovů, z nichž nejúčinnější
je kysličník platiny. V důsledku ceny, krátké
životnosti a velkých rozměrů nelze uvažovat
s hromadnou výrobou a obecným použitím
těchto katalyzátorů u motorových vozidel
a setrvat jen při jejich použití u motorových
vozidel pracujících v uzavřených prostorách.
Proto je zejména ve větších městech
třeba uvedená technická opatření
na vozidlech doplňovat účinnými dopravně
inženýrskými opatřeními, která
by měly národní výbory realizovat
zejména v těchto směrech:
a/ Komplexním signalizačním zařízením
umožnit v zelené vlně plynulé projetí
městskými úseky bez zbytečného
stání se všemi jeho nepříznivými
důsledky. Ministerstvo dopravy ČSR již zabezpečilo
licenční výrobu moderních světelných
signalizačních zařízení a postupně
jimi bude vybavována především Praha
a ostatní větší města.
b/ Pro plynulost toku dopravy zjednosměrnit ulice.
c/ Odstranit i za cenu stavebních úprav úzká
dopravní hrdla a provzdušnit ulice tak, aby se mohla
přirozeným pohybem ovzduší rozmělňovat
koncentrace škodlivých zplodin.
Zbývá se ještě vypořádat
s periodickými technickými prohlídkami vozidel
v provozu.
Ministerstvo dopravy ČSR v souladu s usnesením unitární
vlády č. 469/1966 o stavu bezpečnosti silničního
provozu vypracovalo projekt vzorových stanic technické
kontroly, které by jako autorizovaná zařízení
státní správy měly provádět
pravidelně technické prohlídky silničních
motorových vozidel v provozu. Mezi jiným se pamatuje
i na zřízení pro kontrolu spalovacích
systémů a s tím související
kontrolu množství škodlivých zplodin ve
výfukových plynech.
Vzorová stanice technické kontroly je již vybudována
v Klíčanech u Prahy jako zařízení
Ústavu silniční a městské dopravy
v Praze. V budoucnu má tato stanice plnit funkci superkontroly
a odvolacího místa proti nálezům ostatních
stanic technické kontroly. Připravena je výstavba
stanice technické kontroly Středočeského
kraje v oblasti Mělníka a Východočeského
kraje v oblasti Jičína. Kromě toho je již
instalována zkušební linka v Dopravním
podniku Mariánské Lázně. Toto zařízení
je možno kdykoliv pověřit funkcí stanice
technické kontroly.
Působnost stanic technické kontroly motorových
vozidel vyžaduje určité právní
úpravy. To sleduje ministerstvo dopravy ČSR svým
iniciativním návrhem na novelu vládního
nařízení č. 54/53 Sb. o provozu na
silnicích. Protože jde o legislativní působnost
federace, byl příslušný návrh
již postoupen federálnímu výboru pro
dopravu.
Dále ministerstvo dopravy ČSR vypracovalo, jak jsem
již uvedl, návrh novelizace vyhlášky č.
145/58 Ú.l. o podmínkách provozu na silnicích.
V této novele se mj. stanoví povinnost plombovat
palivové systémy naftových motorů
a dodržovat normy přípustného složení
výfukových plynů.
Do ustanovení novelizované vyhlášky
č. 145/1958 Ú.l. byla však zapracována
i řada dalších nejnovějších
technických požadavků k zajištění
bezpečnosti silničního provozu s ohledem
na jeho stále rostoucí intenzitu. Přitom
jde zejména o respektování doporučení
a usnesení Evropské hospodářské
komise OSN, která ČSSR jako její člen
přijala se závazkem jejich uplatnění
ve svých vnitrostátních předpisech.
Nové technické prvky bylo přitom třeba
dohodnout s výrobci vozidel, Toto náročné
jednání bylo v lednu letošního roku
dokončeno a návrh nové vyhlášky
je připraven k rozeslání do připomínkového
řízení.
Závěrem bych chtěl ujistit Českou
národní radu, že ministerstvo dopravy ČSR
bude i nadále iniciativně usilovat, aby řešení
interpelovaného problému bylo urychleno i v těch
směrech, které patří do působnosti
ministerstva průmyslu, orgánů zdravotnické
služby, ministerstva vnitra a národních výborů.
Závažnou problematikou znečišťování
výfukovými plyny automobilových motorů
se bude zabývat na svém zasedání dne
23. dubna 1970 i Český výbor pro bezpečnost
silničního provozu na základě materiálu,
který tomuto orgánu předkládá
ministerstvo průmyslu ČSR. Podle výsledků
tohoto jednání bude doporučeno ministerstvu
průmyslu ČSR, aby ve spolupráci všech
zainteresovaných resortů předložilo
podle potřeby zpracovaný materiál předsednictvu
vlády ČSR s návrhem případných
dalších opatření.
Místopředseda ČNR Toman: Děkuji
ministru dopravy za jeho odpověď. Hlásí
se někdo o slovo? /Nikdo./
Podle § 40 odst. 2 jednacího řádu ČNR
zaujímá po rozpravě a odpovědi na
interpelaci svým hlasováním stanovisko. Navrhuji
proto, aby se Česká národní rada usnesla,
že bere odpověď ministra dopravy ČSR se
souhlasem na vědomí.
Kdo je pro tento návrh usnesení, nechť zvedne
ruku! /Děje se./
Je někdo proti? /Nikdo./
Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./
Děkuji. Tím Česká národní
rada zaujala podle jednacího řádu k odpovědi
na interpelaci své stanovisko a projednala X. bod pořadu
schůze.
Přistoupíme k projednání předposledního
bodu schváleného pořadu, kterým je
Dávám slovo prvnímu z navrhovatelů
místopředsedovi ČNR dr. Ambruzovi.
Místopředseda ČNR dr. Ambruz: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, k žádostem poslanců
Slavomila Bartoše a Marie Holatové, aby byli v doplňovací
volbě zvoleni do výboru ČNR pro obchod, dopravu,
pošty a telekomunikace, přičemž posl.
Holatová požádala o uvolnění
z výboru ČNR pro národní výbory
a národnosti, došla ještě další
žádost, a to posl. dr. Ericha Springra, který
žádá, aby byl uvolněn z členství
v kulturním a školském výboru České
národní rady.
Žádosti posl. Sl. Bartoše a M. Holatové
zařadilo předsednictvo České národní
rady ve své schůzi dne 2. 4. 1970 do návrhu
pořadu 7. schůze České národní
rady dne 16. 4. 1970 a navrhovatelé proto také připravili
příslušný sněmovní tisk,
který byl všem poslancům České
národní rady rozeslán.
Žádost posl. dr. E. Springra však nebylo možno
do tohoto tisku pojmout, protože jeho dopis došel Kanceláři
ČNR teprve dne 13. 4. 1970. Přitom jeho žádost
o uvolnění z kulturního a školského
výboru je odůvodněna jeho činností
ve zdravotním a sociálním výboru ČNR,
jehož je místopředsedou. Posl. dr. Springer
by při tom nadále zůstal členem pracovní
skupiny kulturního a školského výboru
ČNR pro památkou péči.
Je proto možno doporučit, aby Česká
národní rada vyhověla žádosti
posl. dr. Springra a ze členství v kulturním
a školském výboru ČNR jej odvolala.
Místopředseda ČNR F. Toman: Děkuji
soudruhu dr. Ambruzovi za jeho zprávu.
Má někdo nějaké dotazy nebo připomínky
k této zprávě? /Nikdo se nehlásí./
Můžeme tedy přistoupit k hlasování,
a to tak, že budeme hlasovat o předloženém
písemném návrhu i o dodatečně
ústně předloženém návrhu
najednou.
Souhlasíte s tímto postupem při hlasování?
/Nikdo se nehlásí./
Kdo tedy souhlasí, aby podle předloženého
návrhu /tisk 72/ byli do výboru pro obchod, dopravu,
pošty a telekomunikace zvoleni poslanci Slavomil Bartoš
a Marie Holatová, přičemž se soudružka
Holatová současně odvolává
z výboru ČNR pro národní výbory
a národnosti a dále aby z kulturního a školského
výboru ČNR byl na vlastní žádost
odvolán posl. dr. Erich Springr, který zůstává
členem zdravotního a sociálního výboru
ČNR, nechť zvedne ruku! /Děje se./
Je někdo proti? /Nikdo./
Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./
Děkuji.
Tím Česká národní rada vykonala
doplňovací volbu do svého výboru pro
obchod, dopravu, pošty a telekomunikace a projednala tak
jedenáctý bod svého pořadu.
Posledním bodem dnešního pořadu je
Tato zpráva vám byla jako obvykle rozdána
písemně.
Chtěl bych pouze dodat, že s. předseda Erban
uložil sekretáři České národní
rady, aby pro příští řádnou
schůzi předsednictva České národní
rady připravil zprávu, jak je reagováno na
vystoupení poslanců, zejména na jejich dotazy
a připomínky v rozpravě, a to z hlediska,
jak jich bylo využito pro další práci
ve státních orgánech.
Má někdo k předložené zprávě
nějaké otázky nebo připomínky?
/Nikdo se nehlásí./
Nemá. Protože předložená písemná
zpráva neobsahuje nic, o čem jednací řád
ČNR nařizuje hlasování, konstatuji,
že Česká národní rada bere tuto
zprávu o činnosti svého předsednictva
na vědomí.
Než ukončím pořad dnešní
schůze, je zde upozornění pro členy
předsednictva ČNR, že původně
plánovaná schůze předsednictva ČNR
v 18.00 hod. v místnosti č. 29 se bude konat o 2
hodiny dříve, a to již v 16.00 hod.
Tím je projednán pořad dnešní
schůze a schůzi končím.