Předseda ČNR E. Erban: Můžeme
přistoupit k hlasování. Doporučuji,
abychom hlasovali o celém vládním návrhu
zákona ČNR o finančních správách
najednou, a to ve znění, jak je obsaženo v
předložené společné zprávě
výboru pro národní výbory a národnosti,
výboru pro plán a rozpočet a ústavně
právního výboru. Jsou nějaké
námitky proti tomuto způsobu hlasování?
/Námitky nebyly./
Nejsou. Kdo tedy souhlasí s celým vládním
návrhem zákona ČNR o finančních
správách ve znění předložené
společné zprávy výboru pro národní
výbory a národnosti, výboru pro plán
a rozpočet a ústavně právního
výboru, nechť zvedne ruku! /Děje se./
Děkuji. Je někdo proti? /Nikdo./ Zdržel se
někdo hlasování? /Nikdo./
Děkuji. Tím Česká národní
rada schválila vládní návrh zákona
ČNR o finančních správách a
projednala tak první bod svého pořadu.
Přistoupíme k projednání druhého
bodu schváleného pořadu, kterým je
Společným zpravodajem je posl. ing. Petr Víšek.
Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. ing. Víšek: Vážená
Česká národní rado, vážený
soudruhu předsedo, již od svého vzniku věnovala
Česká národní rada mimořádnou
pozornost problémům mladé generace. Orgány
České národní rady pravidelně
sledují problémy mladé generace a snaží
se napomoci jejich vyřešení. K prohloubení
péče o mládež působila v minulém
roce pracovní skupina pro mládež kulturního
a školského výboru ČNR, nyní
byla ustavena stálá pracovní skupina pro
otázky mládeže při předsednictvu
České národní rady.
Problémy mladé generace jsou v současné
době velmi ožehavé. Naše mezinárodní
zkušenosti ukazují na hluboké rozpory ve společensko-politických
názorech a postojích mladých lidí,
varují před jejich zanedbáváním.
Problémy mladé generace jsou o to závažnější,
že důsledky jejich neřešení se
neprojeví ihned, ale až po mnoha letech. To je také
důvod, proč se v přístupu k mladým
mnohdy nadřazují okamžité operativní
zájmy nad koncepční, dlouhodobou a cílevědomou
péči. Je třeba ale vidět, že
otázky mladé generace jsou bez nadsázky otázkami
budoucnosti naší společnosti.
Na mladou generaci působí mnoho vlivů. Pozitivních
i negativních. Mládež, která vyrůstá
v podmínkách socialistické společnosti,
vytváří si jiné vzory, životní
cíle, názory než dospělí, je
specifickou složkou společnosti a s ní je třeba
pracovat. Nejde o to odstraňovat překážky
z cesty, usnadňovat jí život, jak si to někdo
může myslet. Jde o to vytvořit základní
předpoklady pro přípravu na život, pro
založení rodiny, pro získávání
a rozšiřování kvalifikace, tvůrčí
práci apod.
Jeden příklad za všechny. Podmínkou
pro založení rodiny a skutečný rodinný
život, pro výchovu dětí, pro vytvoření
rodiny, která je základem státu, je bezpochyby
také byt. Čekací doba na družstevní
byt je dnes mnohde více než 10 let. Není třeba
komentáře, není třeba zdůvodňovat
vysoké procento interrupcí, vysoké procento
rozvodů, zvyšování neuróz dětí
atd. Totéž se týká problémů
mladých lidí v zemědělství,
mladé inteligence, volného času mládeže
a obzvláště dětí ve městě.
Závažným krokem v respektování
oprávněných potřeb a zájmů
mladé generace bylo vládní usnesení
č. 274/1968 "O některých aktuálních
otázkách života mladé generace".
Byl to první pokus komplexně formulovat potřeby
mládeže, snažit se najít řešení
problémů. Pojímal péči o mládež
jako jednotnou oblast státní politiky. Rozpracováním
tohoto usnesení bylo na podzim r. 1968 předložení
návrhu na vytvoření ministerstva pro mládež
a tělesnou výchovu. Toto ministerstvo zřízené
zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., začalo
pracovat ve složitých podmínkách. V
jeho práci se vlivem nejrůznějších
okolností nedařilo důsledně posoudit
potřeby a závažnost společensko-politické
práce, aktuální a angažované,
a rozsah činností koncepční a vytváření
prognóz což zaujímalo značnou část
činnosti ministerstva. Ministerstvo nezaujalo zásadní
postoj k vytváření nové jednotné
mládežnické organizace, nepřispělo
k sjednocování mládeže. V práci
ministerstva se velmi výrazně projevilo nedořešení
kompetenčních vztahů s ostatními zúčastněnými
resorty. Ve složitých bezúspěšných
jednáních se pak ztrácel čas. Ukázalo
se, že řešení celospolečenské
péče o mládež, tedy tvorba státní
politiky ve výrazné nadresortní oblasti,
není možná formou resortních orgánů,
že je třeba nalézt účinnější
funkční uspořádání.
Navíc se ukázalo, že bude napříště
nutno oddělit oblast péče o mládež
od státní péče o tělovýchovu
a sport. Tato relativně samostatná oblast má
jasně vymezené okruhy zájmu, je odborně,
organizačně a politicky konsolidovaná, dává
záruku účinné pozitivní práce.
Bude proto prospěšné, aby byly orgánům
České národní rady předloženy
návrhy na nové institucionální uspořádání
státní péče o tělesnou výchovu
a sport. Bude také vhodné řešit otázky
péče o mládež shodně v České
i Slovenské socialistické republice. Přispěje
to nejen ke zvýšení účinnosti,
výměně zkušeností, ale také
k žádoucí koordinaci na federální
úrovni.
To jsou v podstatě důvody, které vedly vládu
ČSR k předložení návrhu zákona
o zrušení ministerstva pro mládež a tělesnou
výchovu. Kulturní a školský výbor
a výbor ústavně právní ČNR
projednaly vládní návrh zákona a doporučují
shodně plénu České národní
rady jeho přijetí.
Z rozpravy ve výborech pak vyplývají dvě
poznámky k návrhu zákona: především
je třeba, aby v zájmu příštího
uspořádání celospolečenské
péče o mládež byly důkladně
vyhodnoceny všechny zkušenosti, které byly v
dosavadní činnosti získány. Zvláště
pak zkušenosti z organizační práce ministerstva,
z meziresortních jednání, z práce
s národními výbory.
Za druhé je třeba zdůraznit, že zrušení
ministerstva pro mládež a tělesnou výchovu
neznamená ústup vlády a České
národní rady od komplexní péče
o mládež, že se mění pouze forma,
že totiž nadále bude celou oblast sledovat vláda
jako celek. Není tedy na místě rušit
komise pro otázky mládeže na národních
výborech, rušit oddělení pro mládež
tam, kde vznikla. Péči o mládež ukládá
národním výborům, byť jen rámcově,
zákon o národních výborech a je tedy
třeba považovat činnost ve prospěch
potřeb mladé generace na národních
výborech za pozitivní, náležitě
ji ocenit a v ní dále pokračovat.
Je tedy třeba, aby vláda ČSR zabezpečila
zhodnocení dosavadních zkušeností, vytvářela
předpoklady pro přípravu nového uspořádání
celospolečenské péče o mládež
a vedla i nadále národní výbory ke
zvýšené pozornosti k problémům
mladých lidí.
Vládní návrh zákona, kterým
se ruší ministerstvo pro mládež a tělesnou
výchovu, řeší také všechny
hospodářské a pracovně právní
vztahy, a proto vám z pověření kulturního
a školského výboru a výboru ústavně
právního České národní
rady doporučuji schválit jej beze změny.
Předseda ČNR E. Erban: Děkuji zpravodaji
posl. ing. Víškovi za jeho zpravodajskou zprávu.
Do rozpravy je přihlášen zatím poslanec
Antonín Himl. Dávám mu slovo.
Posl. Himl: Vážené soudružky a
soudruzi poslanci, dovolte, abych se několika poznámkami
vyjádřil k vládnímu návrhu
zákona ČNR o zrušení ministerstva pro
mládež a tělesnou výchovu, který
vítám a plně podporuji.
Problém státní péče o mladou
generaci není nový. Již řadu let se
především na půdě ČSM
usilovalo o zvýraznění úlohy státu
a jeho vlivu na mladou generaci, na vytváření
podmínek pro její život i výchovu, práci
i volný čas.
Ministerstvo pro mládež a tělesnou výchovu,
které vzniklo v situaci bezintegrovaného mládežnického
hnutí v II. polovině r. 1968 a začátkem
r. 1969, nemohlo jednak svým pojetím práce,
zaměřené především na
zpracovávání různých programů
a koncepcí, jednak svým postavením v celém
systému státní správy a konečně
i svým spojením s problematikou tělesné
výchovy, tyto úkoly plnit.
Státní péče o mladou generaci musí
být předmětem starostlivosti všech stupňů
a složek státní správy, na základě
jednotné koncepce, vycházející z politiky
KSČ a realizované všemi ministerstvy a národními
výbory ve spolupráci se vznikajícím
Socialistickým svazem mládeže, Revolučním
odborovým hnutím, Českou tělovýchovnou
organizací a dalšími složkami Národní
fronty.
Ne všechno, co ministerstvo pro mládež a tělesnou
výchovu za dobu své existence udělalo, hodnotíme
negativně. K realizaci je připravena řada
konkrétních akcí i záměrů,
které si zaslouží dalšího rozpracování,
a to až do doby, než bude na základě výsledků
pléna ÚV KSČ, které bude věnováno
komplexní problematice mladé generace, definitivně
rozhodnuto i o uspořádání státní
správy v oblasti péče o mladou generaci.
Jde především o takové otázky,
jako jsou ideové, politické a věcné
zásady státní péče o mladou
generaci, obsahová a věcná analýza
zkušeností z uspořádání
státní péče o mladou generaci z bratrských
socialistických zemí, zajištění
státní podpory probíhajícímu
sjednocovacímu procesu mládežnického
a dětského hnutí a vytváření
Socialistického svazu mládeže, zhodnocení
dosavadní činnosti a zkušeností z práce
řady komisí národních výborů
pro mládež, zpracování návrhu
zásad státních financí a subvenční
politiky v oblasti mládeže atd.
Proto se domnívám, že by bylo vhodné
a účelné, aby ve smyslu vládního
návrhu o zrušení ministerstva pro mládež
a tělesnou výchovu byly tyto úkoly zabezpečovány
a dále propracovány úzkou skupinou politicky
a odborně zdatných pracovníků. Tato
skupina cca 5 - 6 pracovníků by měla být
podle našeho názoru až do definitivního
vyřešení začleněna jako odbor
úřadu vlády ČSR.
Výběr pracovníků by měl být
proveden v dohodě a po vzájemné konzultaci
s radou Sdružení organizací dětí
a mládeže v ČSR. Vznikající jednotná
mládežnická organizace klade velký důraz
a význam účinné státní
podpoře a péči problematice mladé
generace. Proto se domnívám, že můj
návrh je i v plném souladu se záměrem
budoucího Socialistického svazu mládeže.
Chci, soudružky a soudruzi, současně ocenit
rozhodnutí předsednictva České národní
rady, které na návrh kulturního a školského
výboru ČNR vytvořilo stálou pracovní
skupinu předsednictva pro otázky mládeže.
Toto rozhodnutí jistě významně napomůže
řešením současné, velice složité
a rozporuplné situace v mládežnickém
a dětském hnutí a problémům
mladé generace jako celku.
Předseda ČNR E. Erban: Dále prosím
místopředsedu vlády soudruha prof. ing. Červinku,
aby se ujal slova.
Místopředseda vlády posl. prof. ing. Červinka:
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
pověřili jste mě v září
m. r. řízením ministerstva pro mládež
a tělesnou výchovu. Nyní předkládáme
návrh na jeho zrušení. V důvodové
zprávě říkáme, z jakých
příčin přistupujeme k tomuto řešení,
proč je správné a potřebné
provést tento akt.
Chtěl bych vás informovat o tom, že souběžně
s tímto krokem připravujeme na nejbližší
předsednictvo české vlády návrh,
který především akceptuje námět
posl. Himla na zřízení malého útvaru
5 - 6 pracovníků při úřadu
vlády, kteří by se zabývali přípravou
základních otázek, úlohy a koncepce
mladé generace v ČSR.
Dále pokud jde o tělesnou výchovu a sport,
projednáváme a dospěli jsme ke společným
závěrům se Slovenskou socialistickou republikou
o velmi racionálním úsporném řešení
státní správy na tomto úseku. Dokončujeme
tyto práce z hlediska zajištění koordinační
funkce federální vlády a federálních
orgánů při zastupování ČSSR
v oblasti tělesné výchovy a sportu navenek
a při řešení velkých akcí
týkajících se celé ČSSR.
Jsme toho názoru, že lze v obou případech
podstatně uspořit počet pracovních
sil, které dříve tuto činnost vykonávaly
v ČSR. Přibližně jde o 60 - 70 % úspor
z dřívějšího stavu. Přitom
se domníváme, že tyto nové, pozitivní
formy úpravy budou garantovat České národní
radě funkci státu, jeho vliv, vliv jeho správy
při péči o tyto oblasti, abychom mohli zajistit
i vládní prohlášení, které
česká vláda přednesla a které
jste schválili.
Čili předpokládáme, že na nejbližším
zasedání České národní
rady vás budeme moci informovat o pozitivním konkrétním
řešení obou úseků, které
nyní tímto aktem zákona z hlediska existujícího
ministerstva pro mládež a tělesnou výchovu
prozatím rušíme a přenášíme
tuto pravomoc podle § 3 zák. na českou vládu.
Předseda E. Erban: Děkuji místopředsedovi
vlády soudruhu Červinkovi za informaci, dále
se přihlásil posl. J. Kovařík. Dávám
mu nyní slovo.
Posl. Josef Kovařík: Vážená
Česká národní rado, dovolte mi říci
několik velmi stručných poznámek k
problémům bytové výstavby, která
tak úzce souvisí s mládeží a
s otázkou mladých lidí vůbec. Jde
o stále se zvyšující ceny za jednu bytovou
družstevní jednotku. Aspoň se to tak projevuje
na našem okrese Blansko. Pro pomoc v bytové a družstevní
výstavbě dodavatelským způsobem, která
bude za čtvrtou pětiletku v našem okrese splněna
pouze na 65 %, jsme se snažili dodavatelskému podniku
Pozemní stavby Brno vytvořit lepší podmínky
a pokusit se dohnat v další pětiletce to, co
se nám ve čtvrté pětiletce nepodaří.
Okresní národní výbor i městský
národní výbor pomohl Pozemním stavbám
postavit lokapanelárnu s kapacitou 350 bytů za rok.
Provádělo se to mnohdy brigádnickou prací,
panelárna byla postavena z půjčky národního
výboru ze sdružených podniků v Blansku.
Jaké však bylo naše překvapení,
když se dovídáme ceny za jednu bytovou jednotku
bez technické a občanské vybavenosti. Dovolím
si vás s nimi seznámit:
Za jeden dvoupokojový byt o užitné ploše
56 m2 se cena za 1 bytovou družstevní jednotku
bez vybavenosti pohybuje kolem 150 000 Kčs, za 2 pokojový
byt o užitné ploše 58,5 m2 je to už
170 000 Kčs, za 3 pokojový byt s užitnou plochou
67 m2 je to 204 000 Kčs, za 3 pokojový
byt s užitnou plochou 71 m2 je to 216 000 Kčs
a za 3 pokojový byt o ploše 82 m2 je to
už 250 000 Kčs.
Jsou to jistě ceny, jichž se všichni hrozíme.
Především mladí lidé nám
vystupují z bytové družstevní výstavby
a říkají: Mám-li si postavit družstevní
byt za 200 000 Kčs, postavím si raději rodinný
domek, který bude mým osobním vlastnictvím.
Tím se také zvyšují požadavky na
výstavbu rodinných domků a nemáme
kam tyto mladé lidi s výstavbou rodinných
domků umístit. Stoupají požadavky na
další zemědělskou půdu atd.
Jaké je nájemné u těchto bytů,
když předpokládáme, že by si mladí
lidé takový byt postavili? U prvního, dvoupokojového
bytu to dělá 380 Kčs měsíčně,
u druhého - dvoupokojového bytu 433 Kčs,
u nejmenšího třípokojového bytu
je to 516 Kčs, u středního třípokojového
bytu 565 Kčs a u velkého třípokojového
bytu 649 Kčs měsíčně. To je
včetně topení, správy, pojištění,
údržby atd. To jsou ovšem částky,
o kterých mladí lidé uvažují
a mají-li založit rodinu, hovoříme-li
o nutnosti zvyšovat populaci a chceme-li, aby naši mladí
podpořili naše budovatelské úsilí,
musíme jim vytvářet podmínky. Tímto
způsobem jim je ovšem nevytváříme.
Naopak vytváříme takové podmínky,
že nebudou družstevní bytovou výstavbu
chtít brát.
Nad touto otázkou bychom se měli vážně
zamyslet a doporučoval bych našemu ministerstvu techniky,
popř. našemu Nejvyššímu kontrolnímu
úřadu prověřit tvorbu cen u těchto
dodavatelských podniků, jak dospěly k těmto
závratným částkám za jeden
družstevní byt.
Předseda vlády soudruh Korčák řekl,
že počítáme s výstavbou bytů
včetně vybavenosti v další pětiletce
asi za 100 mld. Kčs. Doporučuji, aby vláda
už v současné době rozhodla, kolik bytů
se bude stavět v jednotlivých krajích. Mělo
by se přitom spravedlivě vycházet ze skutečných
potřeb krajů, posoudit, kolik bytů se zde
postavilo v minulosti, jaké jsou skutečné
potřeby s přihlédnutím k rozvoji průmyslu,
tak, aby potřeby jednotlivých krajů byly
spravedlivě oceněny a posouzeny. Myslím,
že jestli naší vládě přísluší
o něčem rozhodovat, je to nutné rozhodnout
především u tohoto závažného
úkolu. V opačném případě
si už letos budeme vytvářet podmínky
pro neplnění bytové výstavby v roce
1971 a v dalších letech pětiletky.
Předseda ČNR E. Erban: Slovo má poslanec
dr. Hlaváček.
Posl. dr. Hlaváček: Soudružky a soudruzi
poslanci, dovolte, abych krátce vystoupil na podporu návrhu
posl. Víška k zrušení ministerstva pro
mládež a tělesnou výchovu. Chtěl
bych říci, že se ztotožňuji se
stanovisky, která tlumočili soudruzi Víšek,
Himl a Červinka.
Chtěl bych vás současně informovat
o tom, že tělovýchovné hnutí
a orgány České tělovýchovné
organizace, a pokud jsem byl informován i Svazarmu, zaujaly
k řešení v této věci pozitivní
stanovisko a jsou s tím plně srozuměny.
Chtěl bych současně říci, že
to ovšem v žádném případě
neznamená, že by se dobrovolné tělovýchovné
hnutí zříkalo zásadně kladného
stanoviska k nezbytnosti státní péče
o tělesnou výchovu a sport. Chtěl bych proto
upozornit, že budeme i nadále podporovat úsilí
o vytvoření nové odpovídající
instituce státní péče o tělesnou
výchovu a sport, jak o ní hovořil soudruh
Červinka.
I my jsme v konzultaci se Slovenskou tělovýchovnou
organizací a s dalšími orgány dosáhli
shodného přístupu k obdobnému řešení
v českých zemích a na Slovensku i k řešení
na úrovni federace. Domníváme se, že
státní orgán adekvátního dosahu
a zaměření měl by být zřízen
co nejdříve, zákonné opatření
mělo by být v České národní
radě v dohledné době schváleno. Jsme
toho názoru, že řešení státní
péče mělo by se soustředit zejména
na otázku celkové koordinace, na uplatnění
integrační úlohy státu jako garanta
a nástroje k řízení jednotné
politiky v této oblasti, na otázky materiálního
zabezpečení rozvoje tělesné výchovy,
na činnost normotvornou a na vlastní pomoc při
řešení zejména těch oblastí
masové tělesné výchovy a státní
reprezentace, které nejsou v současných možnostech
tělovýchovné organizace, aby je zabezpečovala
vlastními prostředky.
Zhruba v těchto principech budeme spolupracovat na dalším
řešení a usilovat o to, aby byl konkrétní
návrh plénu České národní
rady co nejdříve předložen.