Čtvrtek 16. dubna 1970

Předseda ČNR E. Erban: Můžeme přistoupit k hlasování. Doporučuji, abychom hlasovali o celém vládním návrhu zákona ČNR o finančních správách najednou, a to ve znění, jak je obsaženo v předložené společné zprávě výboru pro národní výbory a národnosti, výboru pro plán a rozpočet a ústavně právního výboru. Jsou nějaké námitky proti tomuto způsobu hlasování? /Námitky nebyly./

Nejsou. Kdo tedy souhlasí s celým vládním návrhem zákona ČNR o finančních správách ve znění předložené společné zprávy výboru pro národní výbory a národnosti, výboru pro plán a rozpočet a ústavně právního výboru, nechť zvedne ruku! /Děje se./

Děkuji. Je někdo proti? /Nikdo./ Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./

Děkuji. Tím Česká národní rada schválila vládní návrh zákona ČNR o finančních správách a projednala tak první bod svého pořadu.

Přistoupíme k projednání druhého bodu schváleného pořadu, kterým je

II

Společná zpráva kulturního a školského výboru a ústavně právního výboru k vládnímu návrhu zákona ČNR o zrušení ministerstva pro mládež a tělesnou výchovu České socialistické republiky

Společným zpravodajem je posl. ing. Petr Víšek. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. ing. Víšek: Vážená Česká národní rado, vážený soudruhu předsedo, již od svého vzniku věnovala Česká národní rada mimořádnou pozornost problémům mladé generace. Orgány České národní rady pravidelně sledují problémy mladé generace a snaží se napomoci jejich vyřešení. K prohloubení péče o mládež působila v minulém roce pracovní skupina pro mládež kulturního a školského výboru ČNR, nyní byla ustavena stálá pracovní skupina pro otázky mládeže při předsednictvu České národní rady.

Problémy mladé generace jsou v současné době velmi ožehavé. Naše mezinárodní zkušenosti ukazují na hluboké rozpory ve společensko-politických názorech a postojích mladých lidí, varují před jejich zanedbáváním. Problémy mladé generace jsou o to závažnější, že důsledky jejich neřešení se neprojeví ihned, ale až po mnoha letech. To je také důvod, proč se v přístupu k mladým mnohdy nadřazují okamžité operativní zájmy nad koncepční, dlouhodobou a cílevědomou péči. Je třeba ale vidět, že otázky mladé generace jsou bez nadsázky otázkami budoucnosti naší společnosti.

Na mladou generaci působí mnoho vlivů. Pozitivních i negativních. Mládež, která vyrůstá v podmínkách socialistické společnosti, vytváří si jiné vzory, životní cíle, názory než dospělí, je specifickou složkou společnosti a s ní je třeba pracovat. Nejde o to odstraňovat překážky z cesty, usnadňovat jí život, jak si to někdo může myslet. Jde o to vytvořit základní předpoklady pro přípravu na život, pro založení rodiny, pro získávání a rozšiřování kvalifikace, tvůrčí práci apod.

Jeden příklad za všechny. Podmínkou pro založení rodiny a skutečný rodinný život, pro výchovu dětí, pro vytvoření rodiny, která je základem státu, je bezpochyby také byt. Čekací doba na družstevní byt je dnes mnohde více než 10 let. Není třeba komentáře, není třeba zdůvodňovat vysoké procento interrupcí, vysoké procento rozvodů, zvyšování neuróz dětí atd. Totéž se týká problémů mladých lidí v zemědělství, mladé inteligence, volného času mládeže a obzvláště dětí ve městě.

Závažným krokem v respektování oprávněných potřeb a zájmů mladé generace bylo vládní usnesení č. 274/1968 "O některých aktuálních otázkách života mladé generace". Byl to první pokus komplexně formulovat potřeby mládeže, snažit se najít řešení problémů. Pojímal péči o mládež jako jednotnou oblast státní politiky. Rozpracováním tohoto usnesení bylo na podzim r. 1968 předložení návrhu na vytvoření ministerstva pro mládež a tělesnou výchovu. Toto ministerstvo zřízené zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., začalo pracovat ve složitých podmínkách. V jeho práci se vlivem nejrůznějších okolností nedařilo důsledně posoudit potřeby a závažnost společensko-politické práce, aktuální a angažované, a rozsah činností koncepční a vytváření prognóz což zaujímalo značnou část činnosti ministerstva. Ministerstvo nezaujalo zásadní postoj k vytváření nové jednotné mládežnické organizace, nepřispělo k sjednocování mládeže. V práci ministerstva se velmi výrazně projevilo nedořešení kompetenčních vztahů s ostatními zúčastněnými resorty. Ve složitých bezúspěšných jednáních se pak ztrácel čas. Ukázalo se, že řešení celospolečenské péče o mládež, tedy tvorba státní politiky ve výrazné nadresortní oblasti, není možná formou resortních orgánů, že je třeba nalézt účinnější funkční uspořádání. Navíc se ukázalo, že bude napříště nutno oddělit oblast péče o mládež od státní péče o tělovýchovu a sport. Tato relativně samostatná oblast má jasně vymezené okruhy zájmu, je odborně, organizačně a politicky konsolidovaná, dává záruku účinné pozitivní práce. Bude proto prospěšné, aby byly orgánům České národní rady předloženy návrhy na nové institucionální uspořádání státní péče o tělesnou výchovu a sport. Bude také vhodné řešit otázky péče o mládež shodně v České i Slovenské socialistické republice. Přispěje to nejen ke zvýšení účinnosti, výměně zkušeností, ale také k žádoucí koordinaci na federální úrovni.

To jsou v podstatě důvody, které vedly vládu ČSR k předložení návrhu zákona o zrušení ministerstva pro mládež a tělesnou výchovu. Kulturní a školský výbor a výbor ústavně právní ČNR projednaly vládní návrh zákona a doporučují shodně plénu České národní rady jeho přijetí.

Z rozpravy ve výborech pak vyplývají dvě poznámky k návrhu zákona: především je třeba, aby v zájmu příštího uspořádání celospolečenské péče o mládež byly důkladně vyhodnoceny všechny zkušenosti, které byly v dosavadní činnosti získány. Zvláště pak zkušenosti z organizační práce ministerstva, z meziresortních jednání, z práce s národními výbory.

Za druhé je třeba zdůraznit, že zrušení ministerstva pro mládež a tělesnou výchovu neznamená ústup vlády a České národní rady od komplexní péče o mládež, že se mění pouze forma, že totiž nadále bude celou oblast sledovat vláda jako celek. Není tedy na místě rušit komise pro otázky mládeže na národních výborech, rušit oddělení pro mládež tam, kde vznikla. Péči o mládež ukládá národním výborům, byť jen rámcově, zákon o národních výborech a je tedy třeba považovat činnost ve prospěch potřeb mladé generace na národních výborech za pozitivní, náležitě ji ocenit a v ní dále pokračovat.

Je tedy třeba, aby vláda ČSR zabezpečila zhodnocení dosavadních zkušeností, vytvářela předpoklady pro přípravu nového uspořádání celospolečenské péče o mládež a vedla i nadále národní výbory ke zvýšené pozornosti k problémům mladých lidí.

Vládní návrh zákona, kterým se ruší ministerstvo pro mládež a tělesnou výchovu, řeší také všechny hospodářské a pracovně právní vztahy, a proto vám z pověření kulturního a školského výboru a výboru ústavně právního České národní rady doporučuji schválit jej beze změny.

Předseda ČNR E. Erban: Děkuji zpravodaji posl. ing. Víškovi za jeho zpravodajskou zprávu. Do rozpravy je přihlášen zatím poslanec Antonín Himl. Dávám mu slovo.

Posl. Himl: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, dovolte, abych se několika poznámkami vyjádřil k vládnímu návrhu zákona ČNR o zrušení ministerstva pro mládež a tělesnou výchovu, který vítám a plně podporuji.

Problém státní péče o mladou generaci není nový. Již řadu let se především na půdě ČSM usilovalo o zvýraznění úlohy státu a jeho vlivu na mladou generaci, na vytváření podmínek pro její život i výchovu, práci i volný čas.

Ministerstvo pro mládež a tělesnou výchovu, které vzniklo v situaci bezintegrovaného mládežnického hnutí v II. polovině r. 1968 a začátkem r. 1969, nemohlo jednak svým pojetím práce, zaměřené především na zpracovávání různých programů a koncepcí, jednak svým postavením v celém systému státní správy a konečně i svým spojením s problematikou tělesné výchovy, tyto úkoly plnit.

Státní péče o mladou generaci musí být předmětem starostlivosti všech stupňů a složek státní správy, na základě jednotné koncepce, vycházející z politiky KSČ a realizované všemi ministerstvy a národními výbory ve spolupráci se vznikajícím Socialistickým svazem mládeže, Revolučním odborovým hnutím, Českou tělovýchovnou organizací a dalšími složkami Národní fronty.

Ne všechno, co ministerstvo pro mládež a tělesnou výchovu za dobu své existence udělalo, hodnotíme negativně. K realizaci je připravena řada konkrétních akcí i záměrů, které si zaslouží dalšího rozpracování, a to až do doby, než bude na základě výsledků pléna ÚV KSČ, které bude věnováno komplexní problematice mladé generace, definitivně rozhodnuto i o uspořádání státní správy v oblasti péče o mladou generaci. Jde především o takové otázky, jako jsou ideové, politické a věcné zásady státní péče o mladou generaci, obsahová a věcná analýza zkušeností z uspořádání státní péče o mladou generaci z bratrských socialistických zemí, zajištění státní podpory probíhajícímu sjednocovacímu procesu mládežnického a dětského hnutí a vytváření Socialistického svazu mládeže, zhodnocení dosavadní činnosti a zkušeností z práce řady komisí národních výborů pro mládež, zpracování návrhu zásad státních financí a subvenční politiky v oblasti mládeže atd.

Proto se domnívám, že by bylo vhodné a účelné, aby ve smyslu vládního návrhu o zrušení ministerstva pro mládež a tělesnou výchovu byly tyto úkoly zabezpečovány a dále propracovány úzkou skupinou politicky a odborně zdatných pracovníků. Tato skupina cca 5 - 6 pracovníků by měla být podle našeho názoru až do definitivního vyřešení začleněna jako odbor úřadu vlády ČSR.

Výběr pracovníků by měl být proveden v dohodě a po vzájemné konzultaci s radou Sdružení organizací dětí a mládeže v ČSR. Vznikající jednotná mládežnická organizace klade velký důraz a význam účinné státní podpoře a péči problematice mladé generace. Proto se domnívám, že můj návrh je i v plném souladu se záměrem budoucího Socialistického svazu mládeže.

Chci, soudružky a soudruzi, současně ocenit rozhodnutí předsednictva České národní rady, které na návrh kulturního a školského výboru ČNR vytvořilo stálou pracovní skupinu předsednictva pro otázky mládeže. Toto rozhodnutí jistě významně napomůže řešením současné, velice složité a rozporuplné situace v mládežnickém a dětském hnutí a problémům mladé generace jako celku.

Předseda ČNR E. Erban: Dále prosím místopředsedu vlády soudruha prof. ing. Červinku, aby se ujal slova.

Místopředseda vlády posl. prof. ing. Červinka: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, pověřili jste mě v září m. r. řízením ministerstva pro mládež a tělesnou výchovu. Nyní předkládáme návrh na jeho zrušení. V důvodové zprávě říkáme, z jakých příčin přistupujeme k tomuto řešení, proč je správné a potřebné provést tento akt.

Chtěl bych vás informovat o tom, že souběžně s tímto krokem připravujeme na nejbližší předsednictvo české vlády návrh, který především akceptuje námět posl. Himla na zřízení malého útvaru 5 - 6 pracovníků při úřadu vlády, kteří by se zabývali přípravou základních otázek, úlohy a koncepce mladé generace v ČSR.

Dále pokud jde o tělesnou výchovu a sport, projednáváme a dospěli jsme ke společným závěrům se Slovenskou socialistickou republikou o velmi racionálním úsporném řešení státní správy na tomto úseku. Dokončujeme tyto práce z hlediska zajištění koordinační funkce federální vlády a federálních orgánů při zastupování ČSSR v oblasti tělesné výchovy a sportu navenek a při řešení velkých akcí týkajících se celé ČSSR.

Jsme toho názoru, že lze v obou případech podstatně uspořit počet pracovních sil, které dříve tuto činnost vykonávaly v ČSR. Přibližně jde o 60 - 70 % úspor z dřívějšího stavu. Přitom se domníváme, že tyto nové, pozitivní formy úpravy budou garantovat České národní radě funkci státu, jeho vliv, vliv jeho správy při péči o tyto oblasti, abychom mohli zajistit i vládní prohlášení, které česká vláda přednesla a které jste schválili.

Čili předpokládáme, že na nejbližším zasedání České národní rady vás budeme moci informovat o pozitivním konkrétním řešení obou úseků, které nyní tímto aktem zákona z hlediska existujícího ministerstva pro mládež a tělesnou výchovu prozatím rušíme a přenášíme tuto pravomoc podle § 3 zák. na českou vládu.

Předseda E. Erban: Děkuji místopředsedovi vlády soudruhu Červinkovi za informaci, dále se přihlásil posl. J. Kovařík. Dávám mu nyní slovo.

Posl. Josef Kovařík: Vážená Česká národní rado, dovolte mi říci několik velmi stručných poznámek k problémům bytové výstavby, která tak úzce souvisí s mládeží a s otázkou mladých lidí vůbec. Jde o stále se zvyšující ceny za jednu bytovou družstevní jednotku. Aspoň se to tak projevuje na našem okrese Blansko. Pro pomoc v bytové a družstevní výstavbě dodavatelským způsobem, která bude za čtvrtou pětiletku v našem okrese splněna pouze na 65 %, jsme se snažili dodavatelskému podniku Pozemní stavby Brno vytvořit lepší podmínky a pokusit se dohnat v další pětiletce to, co se nám ve čtvrté pětiletce nepodaří. Okresní národní výbor i městský národní výbor pomohl Pozemním stavbám postavit lokapanelárnu s kapacitou 350 bytů za rok. Provádělo se to mnohdy brigádnickou prací, panelárna byla postavena z půjčky národního výboru ze sdružených podniků v Blansku.

Jaké však bylo naše překvapení, když se dovídáme ceny za jednu bytovou jednotku bez technické a občanské vybavenosti. Dovolím si vás s nimi seznámit:

Za jeden dvoupokojový byt o užitné ploše 56 m2 se cena za 1 bytovou družstevní jednotku bez vybavenosti pohybuje kolem 150 000 Kčs, za 2 pokojový byt o užitné ploše 58,5 m2 je to už 170 000 Kčs, za 3 pokojový byt s užitnou plochou 67 m2 je to 204 000 Kčs, za 3 pokojový byt s užitnou plochou 71 m2 je to 216 000 Kčs a za 3 pokojový byt o ploše 82 m2 je to už 250 000 Kčs.

Jsou to jistě ceny, jichž se všichni hrozíme. Především mladí lidé nám vystupují z bytové družstevní výstavby a říkají: Mám-li si postavit družstevní byt za 200 000 Kčs, postavím si raději rodinný domek, který bude mým osobním vlastnictvím. Tím se také zvyšují požadavky na výstavbu rodinných domků a nemáme kam tyto mladé lidi s výstavbou rodinných domků umístit. Stoupají požadavky na další zemědělskou půdu atd.

Jaké je nájemné u těchto bytů, když předpokládáme, že by si mladí lidé takový byt postavili? U prvního, dvoupokojového bytu to dělá 380 Kčs měsíčně, u druhého - dvoupokojového bytu 433 Kčs, u nejmenšího třípokojového bytu je to 516 Kčs, u středního třípokojového bytu 565 Kčs a u velkého třípokojového bytu 649 Kčs měsíčně. To je včetně topení, správy, pojištění, údržby atd. To jsou ovšem částky, o kterých mladí lidé uvažují a mají-li založit rodinu, hovoříme-li o nutnosti zvyšovat populaci a chceme-li, aby naši mladí podpořili naše budovatelské úsilí, musíme jim vytvářet podmínky. Tímto způsobem jim je ovšem nevytváříme.

Naopak vytváříme takové podmínky, že nebudou družstevní bytovou výstavbu chtít brát.

Nad touto otázkou bychom se měli vážně zamyslet a doporučoval bych našemu ministerstvu techniky, popř. našemu Nejvyššímu kontrolnímu úřadu prověřit tvorbu cen u těchto dodavatelských podniků, jak dospěly k těmto závratným částkám za jeden družstevní byt.

Předseda vlády soudruh Korčák řekl, že počítáme s výstavbou bytů včetně vybavenosti v další pětiletce asi za 100 mld. Kčs. Doporučuji, aby vláda už v současné době rozhodla, kolik bytů se bude stavět v jednotlivých krajích. Mělo by se přitom spravedlivě vycházet ze skutečných potřeb krajů, posoudit, kolik bytů se zde postavilo v minulosti, jaké jsou skutečné potřeby s přihlédnutím k rozvoji průmyslu, tak, aby potřeby jednotlivých krajů byly spravedlivě oceněny a posouzeny. Myslím, že jestli naší vládě přísluší o něčem rozhodovat, je to nutné rozhodnout především u tohoto závažného úkolu. V opačném případě si už letos budeme vytvářet podmínky pro neplnění bytové výstavby v roce 1971 a v dalších letech pětiletky.

Předseda ČNR E. Erban: Slovo má poslanec dr. Hlaváček.

Posl. dr. Hlaváček: Soudružky a soudruzi poslanci, dovolte, abych krátce vystoupil na podporu návrhu posl. Víška k zrušení ministerstva pro mládež a tělesnou výchovu. Chtěl bych říci, že se ztotožňuji se stanovisky, která tlumočili soudruzi Víšek, Himl a Červinka.

Chtěl bych vás současně informovat o tom, že tělovýchovné hnutí a orgány České tělovýchovné organizace, a pokud jsem byl informován i Svazarmu, zaujaly k řešení v této věci pozitivní stanovisko a jsou s tím plně srozuměny.

Chtěl bych současně říci, že to ovšem v žádném případě neznamená, že by se dobrovolné tělovýchovné hnutí zříkalo zásadně kladného stanoviska k nezbytnosti státní péče o tělesnou výchovu a sport. Chtěl bych proto upozornit, že budeme i nadále podporovat úsilí o vytvoření nové odpovídající instituce státní péče o tělesnou výchovu a sport, jak o ní hovořil soudruh Červinka.

I my jsme v konzultaci se Slovenskou tělovýchovnou organizací a s dalšími orgány dosáhli shodného přístupu k obdobnému řešení v českých zemích a na Slovensku i k řešení na úrovni federace. Domníváme se, že státní orgán adekvátního dosahu a zaměření měl by být zřízen co nejdříve, zákonné opatření mělo by být v České národní radě v dohledné době schváleno. Jsme toho názoru, že řešení státní péče mělo by se soustředit zejména na otázku celkové koordinace, na uplatnění integrační úlohy státu jako garanta a nástroje k řízení jednotné politiky v této oblasti, na otázky materiálního zabezpečení rozvoje tělesné výchovy, na činnost normotvornou a na vlastní pomoc při řešení zejména těch oblastí masové tělesné výchovy a státní reprezentace, které nejsou v současných možnostech tělovýchovné organizace, aby je zabezpečovala vlastními prostředky.

Zhruba v těchto principech budeme spolupracovat na dalším řešení a usilovat o to, aby byl konkrétní návrh plénu České národní rady co nejdříve předložen.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP