Čtvrtek 16. dubna 1970

Odbory státních financí, ze kterých vznikají finanční správy, mají za sebou významný kus práce. Ve složitých podmínkách r. 1968 a 1969, kdy hospodářství bylo ovládáno různými oportunistickými a liberalistickými snahami a teoriemi o oddělení podniků od státu, o nezávislosti podniků na státu, plnily odbory státních financí velmi závažné povinnosti a jejich činnost také může být zhodnocena i číselně. Při finančních kontrolách a revizích za léta 1968 až 1969 bylo v českých zemích předepsáno navíc k odvodu do státního rozpočtu přes 3 miliardy Kčs, které již také byly do rozpočtu odvedeny. Stalo se tak zejména z důvodů nesprávného přecenění zásob, nesprávného výpočtu ročního odvodu odpisů, neplnění podmínek pro přechod na novou soustavu řízení, nepřecenění dovozního zboží na cestě, za nákupy výrobků pro vlastní potřebu bez daně z obratu ap. Jen za letošní první 3 měsíce bylo do státního rozpočtu na základě finančně daňových revizí odvedeno přes 384 mil. Kčs. Těžko říci, jestli by státní rozpočet tyto prostředky získal bez provádění finančních a daňových revizí. Při správě příjmů státního rozpočtu jsou soustavně prováděny běžné kontroly včasnosti a úplnosti odvodů všech daní. Tak např. na úseku daně z obratu bylo provedeno několik desítek tisíc kontrol, ať už měsíčních nebo čtvrtletních či ročních a doplatky na odvodech daně z obratu činily 115 mil. Kčs.

Zvládnutí nových úkolů si vyžádalo veliké úsilí ze strany ústředních orgánů. Především bylo nutno provést rozsáhlé školení. Dá se říci, že prakticky každý pracovník, který bude pracovat ve finančních správách, již byl za poslední dvě léta dvakrát až třikrát na školení, aby zvládl všechny odborné otázky a mohl pak vystupovat v podnicích s plnou autoritou a znalostí věci. Tato rozsáhlá a náročná činnost za pochodu však přirozeně nemá jen vnější efekty, odvod do státního rozpočtu, i když je třeba zdůraznit, že prakticky zatím každá revize končí vysokými dodatečnými odvody. Dosud provedených 707 hloubkových revizí výchozí základny, 2063 revizí nástrojů zahraničního obchodu, 428 prověrek dotací na úseku zemědělském, bytové výstavby, školství, zdravotnictví a dopravy a finanční vypořádání podniků se státním rozpočtem i ostatní činnost v odboru státních financí, pomáhá vytvořit psychologii odborné náročnosti, přesnosti a včasnosti na všechny úseky vnitropodnikového hospodaření a je jedním z důležitých prvků hospodářské konsolidace.

Dovolím si uvést příklad. Ve spolupráci se statistickými orgány provedli jsme kontrolu účetních závěrek za r. 1968 u ústředně řízených hospodářských organizací. Ve velké části podniků jsme zjistili určité vážné závady. Tyto závady byly analyzovány a byly sděleny podnikům a můžeme říci, že v řadě případů podniky využily tuto akci k tomu, aby si zjednaly u sebe pořádek v účetní evidenci, aby z poznaných chyb vyvodily závěry a zlepšily tuto nezbytnou součást socialistického hospodaření. Vědomí, že hospodářské organizace jsou a budou v tomto směru soustavně i nadále revidovány, vede ke kladným změnám v práci hospodářských organizací a pozitivně ovlivňuje postoj podniků na úseku hospodářské a finanční kázně. Předpokládáme, že vytvoření finančních správ a jejich jednotné centrální řízení vytvoří další předpoklady k tomu, aby byla zvýšena odbornost, specializace, nestrannost a důslednost finančně revizní práce, což může být příspěvkem k řešení našich současných hospodářských problémů.

Bylo by však nesprávné vidět věci pouze v pozitivním smyslu. Celá výstavba tohoto významného úseku měla i své dětské nemoci. Nebyly vždy voleny správné postupy a při náboru pracovníků se staly někdy i chyby, ovšem celkově převažují, jak to také ukazují finanční výsledky, pozitiva této práce.

Z těchto pozitiv i z negativních stránek je třeba si vzít ponaučení pro rozvíjení této činnosti v dalších letech. Máme rozpracovánu koncepci, jak budeme dále postupovat v odborné přípravě pracovníků pomocí odborných státních zkoušek, postgraduálního studia apod.

Postupně musíme racionalizovat systém práce a evidence, vytvořit předpoklady pro rychlé zobecňování získaných dílčích poznatků pro konkrétní řízení finanční oblasti.

Vzhledem k usnesení výboru pro plán a rozpočet z 3. března t. r., ale nejen pro to, považuji za nezbytné zdůraznit také, že delimitace odborů státních financí nepovede zásadně ke zvýšení dosavadních materiálových a finančních nákladů ani ke zvýšení plánovaných stavů pracovníků. Do stavu, který byl již dříve schválen vládou, doposud chybí 213 pracovníků, skutečný stav k 31. 12. 1969 činí 1632 pracovníků. Zásadní hledisko hospodárnosti, které jsme sledovali, vedlo k tomu, že ministerstvo financí obhospodařovalo mzdové výdaje, které představují zhruba 55 mil. Kčs ročně. Ostatní výdaje jsou součástí rozpočtů národních výborů /materiálové výdaje, služby a nevýrobní výdaje, investice, cestovné apod./ odhadujeme je zhruba ve výši 27 mil. Kčs, které nebudou zásadně zvyšovány.

Vzhledem k dotazu z předcházejícího jednání v orgánech České národní rady zdůrazňuji také, že státní finance jsou součástí stávajícího právního řádu, nejde o vytvoření nové kategorie odvolací instance, ale o aplikaci obecně platných předpisů o správním řízení. Dále také chci uvést, že stejnou organizaci státní finanční správy připravuje Slovenská socialistická republika. Příslušný návrh zákona je předmětem připomínkového řízení. Z dosavadního průběhu vzájemných konzultací předpokládáme, že návrh zákona Slovenské národní rady se bude lišit pouze z důvodů vyplývajících ze specifických poměrů, zejména z důvodů zrušení krajského zřízení.

Se změnami doporučenými výbory České národní rady, které blíže zdůvodnil zpravodaj soudruh Koutný, souhlasíme.

Doporučuji, aby vládní návrh zákona, jímž se s účinností od 1. července 1970 zřizují finanční správy, byl přijat ve znění doporučeném výbory České národní rady.

Předseda ČNR E. Erban: Děkuji ministrovi soudruhu Lérovi za jeho projev. O slovo k tomuto bodu pořadu se přihlásil poslanec prof. dr. Václav Chytil.

Posl. prof. dr. Chytil: Vážená Česká národní rado, soudružky a soudruzi! Nemíním se zabývat vlastním juristickým obsahem předkládaného zákona o finančních správách ani zřejmým přímým účelem, který zákon sleduje: je v předložených materiálech o to sdostatek postaráno.

Naproti tomu chci se zabývat aspoň stručně zákonem jako politicko-ekonomickým nástrojem: Pravda, bezprostředním ratio legis je jistě zřetel fiskální a procesně fiskální. Totiž dosíci zkvalitněním řízení ve věcech daňových a ve věcech dotačních v širším smyslu toho, aby fiskus, tedy státní pokladna dosáhla všech příjmů, na které má podle platných zákonů nárok, a na druhé straně aby všechny úděly, jichž se dostane od státní pokladny jednotlivým místům, byly použity náležitým a ekonomickým způsobem. Nicméně zákon bude při své konkrétní aplikaci působit jako značně důležitý ekonomicko-politický nástroj, neboť konstituuje ústředně a odborně řízenou a odborně vybavovanou orgánní instituci, která bude především svou revizní a kontrolní činností objektivním drobnohledem, zaměřeným do nitra hospodářství každého národního podniku a jiných našich hospodářských útvarů.

Co se nejprve během doby vytvoří v jednotlivých okresech a krajích, bude jakási odborná registrace všech podniků, v postupu času stále diagnostikovaných. Vzpomínám tu obdoby někdejší zvláštní výdělkové daně, vyměřované a sledované zvlášť kvalifikovanými odděleními někdejších berních správ: nebylo podniku, který by nebyl státu znám všestranně. Tím se automaticky vytvoří daleko spolehlivější základna pro budování celostátního národohospodářského plánu, který nutně musí vycházet ze stavu v jednotlivých podnicích.

Neustálé sledování hospodaření jednotlivých podniků, byť v prvním sledu z hledisek fiskálních, povede ke zkvalitnění účetního zachycování hospodaření podniků a tedy ke zkvalitnění bilancí podniků. Že právě na tomto poli máme co dohánět, je obecně známo, a nejde jen o pravdivost bilanční a účetnické práce v podnicích z hlediska fiskálního, nýbrž a především z hlediska politicko-ekonomického. Po té stránce je velmi alarmující ta část důvodové zprávy, ve které se konstatuje, že na základě již provedených revizí bylo odvedeno navíc do rozpočtu 3 mld. Kčs, a dále, že při kontrole správnosti účetních závěrek u 1832 ústředně řízených podniků byly zjištěny v bilancích chyby u 82 % podniků!

Bez pravdivých bilancí a bez pravdivého zachycování denního hospodářského života podniků není dobře myslitelný nakonec ani pravdivý celostátní národohospodářský plán, o reálném hospodářském úspěchu každého jednotlivého podniku ani nemluvě. Neustálý odborný styk orgánů finanční správy s podnikovými orgány povede pak jistě také k tomu, že orgánům finanční správy se zdůvěrní celý život jednotlivých podniků se všemi jejich podnikovými hospodářskými otázkami. Budou takto pracovní výsledky jednotlivých okresních a krajských finančních správ kumulací odborných zkušeností o životě a problémech nakonec všech našich výrobních hospodářství, a tedy vydatnou studnicí pro opravdu kritický pohled na stav celého našeho národního hospodářství.

Samo sebou se záhy objeví nebo posílí nutnost řešit řadu dílčích otázek, souvisejících s podnikovou ekonomií, zejména otázka socialistického vlastnictví, nikoli v první linii co do jeho juristické konstrukce, nýbrž co do politicko-ekonomického řešení, především co do stanovení ekonomicky působivých cen některých základních prostředků. Objeví se ve své základní důležitosti otázka odpisu. Konečně bude vytvořen spolehlivý základ pro poskytování daňových úleva výjimek všeho druhu, jak jsou předvídány zákonem o podnikových daních. A ovšem spolehlivý základ pro poskytování dotací všeho druhu. Ukáže se, jak je důležité vždy pojmově ostře rozlišovat mezi dotacemi, subvencemi a intervencemi, protože každý z těchto 3 státních příspěvků má jiné ekonomické oprávnění a bez pravdivých účetních dokladů a dokumentů lze zřídkakdy oprávněnost objektivně posoudit. Nepůjde tedy nakonec, až zákon vejde v život, u těchto státních údělů pouze o sledování způsobu, jakým byly použity, nýbrž se objeví, že zákon bude působit též jako indikační ekonomický nástroj pro rozhodování o tom, kdy a v jaké míře a v jaké formě budou úděly poskytovány.

Význam předkládaného zákona tedy daleko převyšuje to, co máme na mysli z jeho povahy jako organizačního finančně správního zákona, kladoucího zdařilý základ pro vznik a postupné budování opravdu odborného orgánního soustrojí. Stane se, jak řečeno, též základem pro vznik stále působícího a komplexního odborného pohledu do nitra podniků, jejich kritického oponenta i korigujícího činitele. Bude nejen fiskálním, nýbrž i ekonomickým inspektorem podnikové socialistické sféry.

A tu se stále vrací myšlenka, zda není přece jen velmi naléhavě nutné v zájmu našeho socialistického hospodářství, aby byl tento inspektor doplněn ještě dalším, a to ve formě prohloubení a diferenciace našeho socialistického peněžnictví. Toto peněžnictví totiž, vázáno sice směrnicí a rámcem národohospodářského plánu, avšak uvnitř něho působíc ryze bankovně úvěrovými nástroji, by se stalo, jakožto podnikově obchodní úvěrnictví výhodným prováděcím nástrojem celostátního národohospodářského plánu. Soudím, že alespoň zamyšlení, systematičtější zamyšlení nad tímto, po mém soudu, velmi závažným problémem by bylo užitečné. Vždyť v problému je mlčky obsažen základní problém nejekonomičtějšího rozvrhu investic, problém vzniku krizových posunů v ekonomii, zejména inflace, i problém co nejefektivnějších pracovních výkonů v nejširším smyslu.

Přijímáme tedy zákon, který je významný a dobrý. Lze jej nakonec souhrnně charakterizovat jako jeden z velmi závažných prostředků k naší ekonomické konsolidaci. Proto poslanci, příslušníci Československé strany lidové, budou pro zákon hlasovat a budou podporovat jeho úspěšné uskutečnění.

Předseda ČNR E. Erban: Dále je přihlášena do rozpravy posl. ing. Bardoňová, prosím, aby se ujala slova.

Posl. ing. Bardoňová: Vážené soudružky a soudruzi, v přijatém usnesení výboru České národní rady pro plán a rozpočet k zabezpečení úkolů ÚV KSČ k hlavním otázkám hospodářské politiky strany v činnosti výborů v bodě 5/ se výbor zavázal podporovat přijetí nezbytných účinných opatření, která postihují nehospodárnost, neodpovědnost a podobné protispolečenské jevy a napomáhají k překonání současných ekonomických problémů. Proto se náš výbor vládním návrhem zákona o finančních správách zabýval velice podrobně, jednak v pracovní skupině pro otázky daní a daňového systému, jednak ve výboru samotném, v obou případech za přítomnosti náměstka ministra financí ing. Dluhoše. Připomínky z jednání pracovní skupiny byly tak bohaté, že bylo nutno svolat poradu expertů, kteří se s připomínkami většinou ztotožnili. Připomínky našeho výboru, tak jak zde uvedl ministr financí, ve své většině byly dodatečně do návrhu zákona zapracovány. Společný zpravodaj posl. Koutný a ministr financí ing. Lér zde podrobně uváděli důvody pro navrhovanou změnu, proto o nich hovořit nebudu. Chtěla bych jen říci, že s uvedenými zde důvody se výbor ČNR pro plán a rozpočet ztotožnil a doporučuje vládní návrh zákona o finančních správách ke schválení, neboť přijetí tohoto zákona chápe výbor jako jeden z kroků pozitivního řešení vážných ekonomických problémů v naší společnosti.

V souvislosti s projednáváním vládního návrhu zákona o finančních správách mi však dovolte ještě dvě připomínky. V důvodové zprávě k návrhu zákona se říká, že vytvoření finančních správ není spojeno s dalšími požadavky na pracovníky ani na státní rozpočet. Domnívám se, že ve světle usnesení vlády ČSR č. 79 z 1. 4. 1970 k návrhu zásad pro docílení úspor v oblasti správy a řízení, schválených federální vládou 19. 3. 1970, bude zřizování finančních správ v krajích, okresech a statutárních městech velice sledovanou oblastí. 10% snížení aparátu orgánů státní správy se promítne pravděpodobně i do oblasti financí. Znamená to, že ke zkvalitnění správy daní a dotací, které návrh zákona předpokládá, bude muset dojít racionalizací celé oblasti, ať již pomocí výpočetní techniky nebo uplatněním nových metod práce, např. prováděním revizí samotnými podniky podle vzorových revizních zpráv apod.

Druhá připomínka, snad spíše požadavek, se týká způsobu projednávání návrhů zákonů. Zákon o jednacím řádu ČNR v § 70 uvádí, že návrhy zákonů se zpravidla projednávají tak, že v prvním čtení se projednají zásady navrhované úpravy a v druhém čtení úplné znění návrhu zákona. Při projednávání finančních správ byl předložen pouze vládní návrh. Velmi by nám do budoucna usnadnilo práci a předešlo by se jistě mnohým nesrovnalostem, kdybychom měli možnost ve výboru projednat navrhované úpravy ve 2 čteních, jak je uvedeno v jednacím řádu České národní rady.

Předseda ČNR E. Erban: Hlásí se někdo do rozpravy? Posl. dr. Kiesewetter.

Posl. dr. Kiesewetter: Soudružky a soudruzi, dovolte mi, abych podpořil zprávu společného zpravodaje vládního návrhu zákona o finančních správách a doporučil jeho schválení. Na podkladě dosavadních zkušeností se ukazuje jako správné, aby finanční správy byly ustaveny jako samostatné orgány státní moci. V téže souvislosti je žádoucí podle mého názoru ocenit nemalou práci a péči národních výborů při výstavbě odborů státních financí. Zůstává totiž skutečností, že nebýt toho, neměl by dnes přijímaný zákon základní předpoklady pro jeho realizaci.

Dovolíte-li, rád bych v téže souvislosti rovněž připomenul, že vývoj ve výstavbě podobných orgánů byl již při zřizování odborů státních financí alespoň v řadě národních výborů předpokládán,a proto také v připomínkovém řízení bylo svého času řadou krajských národních výborů a Národním výborem hl. m. Prahy doporučováno, aby místo odborů státních financí v soustavě národních výborů již tehdy vznikly samostatné finanční orgány tohoto druhu. Tehdejší připomínky byly tak akceptovány s odstupem několika let, a to poté, kdy praxe prokázala jejich opodstatněnost. Vím, že se tím nic nestalo a nebylo by zapotřebí o tom zvlášť hovořit ani dnes. Tato moje poznámka na okraj projednávaného zákona však směřuje k tomu, aby v legislativní činnosti nejenom vlády, ale i v ostatních ústředních orgánech státní správy, byly brány připomínky národních výborů daleko výrazněji na zřetel, protože i takovouto formou zabezpečujeme jejich prostřednictvím podíl občanů na správě státu. Ostatně na zkušenostech přípravy této zákonné předlohy by bylo možno znovu dokládat, jak jsou malé nároky právě na legislativní práci a jak i ústřední orgány státní správy mají jen málo na zřeteli nezbytnost zabezpečení vysoké úrovně zákonodárné činnosti našeho zastupitelského sboru. Prosím, aby mi soudruzi z ministerstva financí i soudruh ministr prominuli, že právě na přípravě tohoto zákona zobecňuji některé nedostatky všeobecně platné pro stávající legislativní činnost. Zůstává však skutečností, že tomu tak je a že samotná předloha vládního návrhu zákona o finančních správách se podstatně změnila po jednáních v příslušných výborech České národní rady, takže dnes máme k dispozici předlohu přiměřené úrovně. Tak je tomu ovšem bohužel i v řadě jiných případů, a proto se domnívám, že bychom měli všichni být v témže směru daleko více náročnější. To ovšem také znamená, aby jednotlivé zákonné předlohy, tím doplňuji soudružku přede mnou, byly připravovány s potřebným předstihem, aby mohly být odpovědně projednány nejenom v orgánech České národní rady, ale podle povahy zákona a jeho závažnosti rovněž v našich pracovních obvodech a tak na nich zainteresována v potřebném rozsahu i veřejnost. Omlouvám se za zobecňování, ale mimo jiné i práce na této zákonné předloze mne přivedly k takovýmto úvahám.

Protože projednávaný návrh zákona je návrhem vyloženě organizační povahy a neřeší blíže nejenom řízení před finančními správami, ale i jejich vztahy k ostatním orgánům státní moci a správy, jako jsou národní výbory, orgány lidové kontroly, prokuratury apod., doporučuji, aby ministerstvo financí na řešení těchto problémů pamatovalo v prováděcích směrnicích.

Ukazuje se také jako správné, aby v samotných národních výborech a vůbec ve veřejnosti byly otázky související se zřízením finančních správ v potřebném rozsahu objasněny. Pokud pak jde o činnost těchto nově ustavovaných orgánů státní správy, měly by podle mého názoru dostat do vínku jako jeden ze základních úkolů zabezpečit ve své působnosti důslednou realizaci závěrů posledního plenárního zasedání ÚV KSČ, věnovaných ekonomickým problémům našeho socialistického rozvoje. Finanční správy by tady měly spolu s ostatními k tomu povolanými orgány, jako jsou orgány lidové kontroly a podobně, nastavit nejenom zrcadlo všelijakým šlendriánům v agendě daní, dávek, poplatků, odvodů, příspěvků a jiných finančních nástrojů našeho rozpočtu, ale také důsledně postihovat jejich viníky. I tady jsou, soudružky a soudruzi, předpoklady účinného boje za konsolidaci poměrů v naší společnosti. Schválíme-li proto dnes předložený návrh a já sám pro něj hlasovat budu, měli bychom mít i tuto skutečnost na zřeteli a spolu s námi by z ní měli vycházet pracovníci ministerstva financí i nově vytvářených finančních správ.

Předseda ČNR E. Erban: Hlásí se ještě někdo do rozpravy? /Nikdo se nehlásí./

Do rozpravy se nikdo nehlásí, je tedy skončena. Dávám slovo zpravodaji poslanci Koutnému k závěru.

Zpravodaj posl. Koutný: Soudružky a soudruzi poslanci, přednesené diskusní příspěvky je třeba ocenit, byly věcné, správné a opodstatněné. Je třeba také připomínky v nich využít. Všechny přednesené diskusní příspěvky podporovaly předložený návrh zákona a nebyly s ním v rozporu. Doporučuji dát hlasovat o návrhu zákona s úpravami podle společné zprávy výborů /tisk 61/.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP