Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
seznámil jsem vás s hlavními úkoly
české vlády pro I. pololetí a s dosavadními
výsledky její práce v prvních měsících
t. r. Mám za to, že z toho všeho je patrné,
že soustřeďujeme své úsilí
na hlavní a nejnaléhavější problémy,
které trápí naši ekonomiku i další
oblasti společenského života. Něco se
nám již podařilo vyřešit, v jiných
oblastech máme dobrý nástup. Neslibujeme
však zázračné zvraty. Počítáme
nadále především s poctivou, svědomitou,
vytrvalou tvůrčí prací našeho
lidu. Pro takovou práci chceme zajistit potřebné
podmínky. V etapě budování socialismu
se učinilo mnoho a na tyto úspěchy jednoznačně
navazujeme. Poučili jsme se i na chybách. Cena,
kterou jsme zaplatili za tuto školu, není malá.
Poučeni minulým obdobím budeme dbát,
abychom mohli se ctí, až k tomu přijde čas,
složit odpočet ze své práce.
Bohatství, které máme v přírodních
podmínkách, v nashromážděné
minulé práci a především ve schopnostech
našich lidí, nás opravňuje k optimismu.
Nejsou to horší podmínky, než mají
podobné země.
Jsme v období, kdy vrcholí 100. výročí
narození V. I. Lenina a 25. výročí
osvobození Československa Sovětskou armádou.
Obě jsou občanům pobídkou pro rozvoj
pracovní iniciativy, která již v podnicích,
závodech i našich městech a obcích přináší
kladné výsledky.
Budeme všichni společně, trpělivě,
krok za krokem hledat řešení a cestu, která
nás dovede bez krizí a otřesů k vytyčeným
reálným programovým cílům socialistické
společnosti.
Vkládáme přitom velkou důvěru
v konkrétní politicko-organizátorskou práci
poslanců České národní rady.
Je toho mnoho, co můžete právě vy pro
věc socialismu udělat ve svých obvodech,
při práci v České národní
radě. Máme mnoho co napravovat v socialistické
pracovní morálce, v odkrývání
rezerv, v hledání racionálních řešení,
z nichž ne všechna mohou být populární
a příjemná. Náročná
a zasvěcená kritika a váš osobní
aktivní přístup nejen při formování,
ale dodržování pravidel a zákonných
norem socialistické společnosti má v tomto
úsilí svoje nezastupitelné místo.
Soudružky a soudruzi poslanci, prosím vás jménem
vlády ČSR o pomoc a podporu v naší práci
pro dosažení a naplnění cílů
našeho programového prohlášení.
/Potlesk./
Předseda E. Erban: Děkuji soudruhu předsedovi
vlády za jeho projev. Tento projev navázal na program
vlády České socialistické republiky,
přednesený předsedou vlády soudruhem
prof. Kempným v páté schůzi České
národní rady dne 26. listopadu 1969, o kterém
tehdy Česká národní rada jednala a
schválila. Dnešní projev soudruha předsedy
vlády dostanou všichni poslanci České
národní rady v doslovném znění
k dispozici, protože nepochybně bude sloužit
všem nám, orgánům ČNR při
jejich činnosti, v níž sledujeme práci
vlády České socialistické republiky
i jednotlivých členů vlády.
Přistoupíme nyní k projednávání
prvního bodu pořadu schůze, kterým
je
Společným zpravodajem je posl. V. Koutný.
Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Koutný: Vážené
soudružky a soudruzi, vláda České socialistické
republiky předložila 16. ledna t. r. České
národní radě návrh zákona o
finančních správách. Předsednictvo
ČNR přikázalo předložený
návrh k projednání výboru pro národní
výbory a národnosti, výboru pro plán
a rozpočet a výboru ústavně právnímu.
Podle návrhu zákona o finančních správách
mají být odbory státních financí
vyčleněny z organismu národních výborů
a konstituovány jako samostatné, přímo
ministerstvu financí podřízené orgány
státní správy pod názvem finanční
správy.
Nově ustavené orgány mají převzít
činnost odborů státních financí,
tj. výkon správy a finančních a daňových
revizí na úseku daní, dávek, poplatků,
odvodů a finančních nástrojů
v zahraničním obchodě, jakož i na úseku
dotací, subvencí a intervencí, pokud jsou
příjmem resp. výdajem rozpočtu České
socialistické republiky, Československé socialistické
republiky nebo státních fondů spravovaných
ústředními orgány a nadaných
právní subjektivitou. S výjimkou daně
z obratu se působnost finančních správ
nebude vztahovat na daňové a jim podobné
příjmy rozpočtů národních
výborů ani na dotace z těchto rozpočtů,
jejichž správa a revize zůstává
nadále v působnosti finančních odborů
národních výborů. Výjimka u
daně z obratu je odůvodněna složitostí
této daně, takže by nebylo účelné,
aby - pokud je příjmem rozpočtů národních
výborů - spravovaly a revidovaly ji finanční
odbory národních výborů. Ve prospěch
této výjimky svědčí ostatně
také skutečnost, že se výlučná
správa a revize daně z obratu dosavadními
odbory státních financí plně osvědčila.
Účelem zákona je umožnit v oblasti státních
financí důsledné prosazování
jednotné finanční politiky státu,
prohloubit finanční správu, zajistit předpoklady
pro její nestrannost a maximální specializaci
a pro soustavnou a cílevědomou výchovu finančních
pracovníků po odborné i politické
stránce, posílit finanční kázeň
v podnicích a přispět tak k dalšímu
rozvoji našeho národního hospodářství.
Navíc má nová organizace státní
finanční správy oprostit národní
výbory od agendy, která nesouvisí s jejich
vlastní činností a národní
výbory zatěžuje.
Nedostatky, k jejichž odstranění má
přispět navrhovaná nová organizace
státní finanční správy, byly
pociťovány již v r. 1967. Snižovala se finanční
kázeň v podnicích, ústředně
řízené podniky neplnily řádně
povinnosti vůči státnímu rozpočtu
a nehospodařily podle platných předpisů
nebo stanovených podmínek s prostředky poskytnutými
ze státního rozpočtu. Dospělo se proto
k přesvědčení, že je třeba
obnovit instituci finančních a daňových
revizí a přísné kontrole podrobit
dotace, subvence, intervence a jim podobné příspěvky
ze státního rozpočtu. Správou a revizí
základních příjmů státního
rozpočtu a kontrolou zmíněných výdajů
měly být pověřeny zvláštní
útvary řízené po odborné a
metodické stránce přímo ministerstvem
financí. Z nutnosti co nejúčinnějších
a pokud možno okamžitých nápravných
opatření vyplynulo tehdy jediné řešení:
zvláštní útvary zřídit
v rámci národních výborů, poněvadž
vybudování nového aparátu mimo organismus
národních výborů nebylo prakticky
vůbec možné. Vládním nařízením
č. 107/1967 Sb. o zabezpečení vztahů
organizací ke státnímu rozpočtu byly
ustaveny odbory státních financí, byly pověřeny
správou a revizí finančních vztahů
ústředně řízených podniků
ke státnímu rozpočtu a prováděním
finančních a daňových revizí
na těchto úsecích. Do odborů státních
financí přešla část pracovníků
finančních odborů, zbytek pracovníků
musel být teprve získán a pro své
závažné úkoly vyškolen. Národní
výbory mají o rychlé vybudování
odborů státních financí nemalou zásluhu.
Za daných podmínek vykonaly vše co bylo v jejich
silách.
Pověření národních výborů
výkonem finanční správy - včetně
vztahů k ústřednímu státnímu
rozpočtu - přineslo s sebou vedle nesporných
kladů též nemalé problémy.
Odbory státních financí dosáhly za
krátkou dobu svého působení - prakticky
zahájily činnost až počátkem
roku 1968 - pozoruhodných výsledků. Přesto
však dnešní organizace finanční
správy již nevyhovuje zvýšeným
požadavkům zejména proto, že nezaručuje
dostatečnou měrou prosazování jednotné
finanční politiky státu, že při
zavádění nových forem řízení
národního hospodářství, při
posilování sociálního řízení
a zavádění nového daňového
systému nestačí plnit zvýšené
požadavky kladené na státní finanční
správu, ani nezaručuje jednotnou aplikaci právních
předpisů. Nelze konečně přehlédnout
ani skutečnost, že se národní výbory
mohou při výkonu státní finanční
správy dostat i do rozporu se svými vlastními
zájmy, vyplývajícími z řízení
vlastních podniků, z budování veřejně
prospěšných akcí apod., respektive,
že národní výbory plní úkoly
v oblasti státní finanční správy
na úkor svého vlastního poslání.
Národní výbory proto v převážné
většině vyčlenění odborů
státních financí samy doporučují.
Toto své stanovisko potvrdily také v průběhu
připomínkového řízení.
Vyčleněním odborů státních
financí z organismu národních výborů
nebude ovšem porušena spolupráce mezi národními
výbory a nově ustanovenými finančními
správami. Nutnost těsné spolupráce
plyne již z toho, že finanční správy
i příslušné útvary národních
výborů - finanční odbory - jsou pověřeny
správou a revizí daní a dotací, respektive,
že při výkonu této činnosti je
třeba prosazovat jednotnou finanční politiku
státu bez ohledu na to, zda jde o daně a dotace
se vztahem ke státnímu rozpočtu nebo k rozpočtům
národních výborů. Oba finanční
útvary se řídí týmiž právními
předpisy, musí být proto zajištěn
jejich jednotný výklad. To ovšem předpokládá
vzájemnou výměnu získaných
zkušeností i vzájemné informování
o závažných skutečnostech zjištěných
v průběhu správního nebo revizního
řízení.
Těsná spolupráce bude především
nutná u daně z obratu odváděné
z rozpočtů národních výborů,
a to jak při sestavování těchto rozpočtů
a kontrol jejich plnění, tak při výkonu
běžné kontroly i revizní činnosti
u této daně. Spolupráce mezi finančními
správami a národními výbory je proto
zakotvena přímo v návrhu zákona o
finančních správách - konkrétně
v § 1, odst. 6. Z politického hlediska jde o velmi
závažné ustanovení, i když je pouze
proklamativní povahy a s jeho nesplněním
nejsou spojeny sankce. Nutnost spolupráce vyplývá
ostatně také z ustanovení § 6 zák.
č. 69/1967 Sb. o národních výborech,
které ukládá národním výborům
spolupráci se všemi orgány státní
správy v jejich územním obvodu. Není
také bez významu, že finanční
správy budou i nadále umístěny v budovách
NV, že z ekonomického hlediska bude účelné,
aby NV i nadále zajišťovaly pro finanční
správy veřejné služby, jejichž
společné obstarávání bude úspornější,
popř. nezbytné, např. otop, osvětlení,
úklid, archivování spisů, telekomunikační
služby, údržba, účtování
na společných účtovacích strojích
apod.
Návrh zákona o finančních správách
je typickou normou organizační. Jedinou výjimku
tvoří ustanovení § 11. Se zřetelem
k tomu, že na základě finančních
a daňových revizí dochází často
u jednotlivých organizací k vyměření
dodatků ve výši několika desítek
miliónů korun a že sama pokuta dosahuje někdy
miliónových částek, dostávají
se podniky do situace, že nejsou s to bez ohrožení
své finanční stability předepsané
dodatky okamžitě uhradit, i když jejich oprávněnost
uznávají. Poněvadž materiálně
právní normy, upravující odvody a
finanční nástroje v zahraničním
obchodě, postrádají ustanovení o možnosti
povolit odklad nebo splácení povinných částek,
ukázala se nutnost řešit tuto naléhavou
otázku zákonem. Do návrhu projednávaného
zákona, který má jinak povahu ryze organizační
normy, bylo proto pojato zmocnění pro ministra financí
upravit na zmíněných úsecích
podmínky pro povolení odkladu placení nebo
splátek. Praxe ukazuje, že jde o opatření
nezbytné a u ostatních daní obvyklé.
Návrh projednávaného zákona byl již
projednán ve všech výborech České
národní rady, kterým byl přikázán.
Před projednáváním ve výborech
prošel pracovní skupinou pro plán a rozpočet,
jejíhož zasedání se zúčastnila
řada expertů. Pracovní skupina i výbory
samy uznaly věcnou opodstatněnost návrhu,
doporučily pouze určité úpravy, které
jsou převážně legislativně technické
povahy, resp. mění strukturu zákona, návrhu
se věcně nedotýkají, avšak znamenají
jeho zpřesnění. Změny, na nichž
se ztotožňují všechny výbory, byly
v zájmu přehlednosti zapracovány do nového
znění návrhu. Navrhované změny
jsou zřejmé z porovnání návrhu
vlády s novým zněním doporučeným
výbory České národní rady.
Pokud jde o změny legislativně technické
povahy, upozorňuji především na nové
znění § 1, odst. 1, písm. a/ návrhu,
které jednoznačně stanoví, že
z daní plynoucích do rozpočtu národních
výborů bude se působnost finančních
správ vztahovat pouze na správu a revizi daně
z obratu. V témže ustanovení se přesněji
vymezuje pojem státních fondů. Prováděním
revizí se v § 3 odst. 2 písm. c/ nového
znění návrhu v zásadě pověřují
krajské finanční správy; pověření
okresních finančních správ touto činností
umožňuje zmocnění dané ministerstvu
financí ustanovením v § 5 písm. c/ upraveného
návrhu. Vzhledem ke stadiu, do něhož projednávání
návrhu dospělo, se účinnost zákona
posouvá z původního 1. dubna 1970 na 1. červenec
téhož roku.
Ve srovnání s vládním návrhem
doporučují výbory České národní
rady také dvě věcné změny.
Navrhují především, aby povaha rozpočtových
organizací byla přiznána pouze krajským
finančním správám, popř. na
základě rozhodnutí ministerstva financí
též městským finančním
správám. Z toho plyne, že okresní finanční
správy nebudou organizacemi ve smyslu § 8 zákoníku
práce, ani nebudou nadány právní subjektivitou
ve smyslu § 61, odst. 1 hospodářského
zákoníku. Obdrží od krajských
finančních správ na úhradu neodkladných
výdajů zálohy, které budou povinny
pravidelně vyúčtovat. Navrhovaná změna
z ekonomického hlediska je plně odůvodněna.
Soustřeďuje administrativu jak v personální
agendě, tak při opatřování
věcných potřeb u krajských finančních
správ, představuje úsporu pracovních
sil a tím umožňuje, aby maximální
počet pracovníků převedených
do finančních správ byl pověřen
výkonem vlastní správní a revizní
činnosti. Navrhovanou změnu proto plně doporučuji.
Výbory České národní rady dále
doporučují, aby se zmocnění ministerstva
financí stanovit podmínky pro povolování
úlev u odvodů a finančních nástrojů
v zahraničním obchodě, vzhledem k ustanovení
článku 12, odst. 2, písm. a/ ústavního
zákona č. 143/1968 Sb., o československé
federaci, nevztahovalo na povolování úlev
co do výše zákonné povinnosti včetně
pokut. Ministerstvo financí vzalo toto doporučení
na vědomí s tím, že původně
požadované zmocnění uplatní v
připomínkovém řízení
o návrhu zákona o rozpočtových pravidlech
státních rozpočtů Československé
socialistické republiky a o zásadách hospodaření
s rozpočtovými prostředky, aby tak byl zajištěn
jednotný postup v obou národních republikách.
Návrh zákona o finančních správách
je v duchu usnesení ústředního výboru
Komunistické strany Československa z ledna 1970
jedním z opatření, které má
prohloubit kontrolu ve finanční oblasti. Není
spojeno s dalšími nároky na plán práce,
ani na státní rozpočet. Doporučuji
jej proto schválit.
Předpokládám, že se ministr financí
soudruh ing. Lér bude ve svém přednesu podrobněji
zabývat výsledky, dosaženými odbory
státních financí i nedostatky dosavadní
organizace státní finanční správy.
O těchto otázkách jsem se proto zmínil
jen stručně.
Vzhledem k tomu, že soudruzi poslanci obdrželi původní
vládou předložený návrh zákona
i návrh upravený podle výsledku jednání
ve výborech České národní rady,
doporučuji vzít za podklad jednání
upravené znění návrhu.
Prosím soudruhy poslance, aby přednesli své
případné připomínky k návrhu
jako celku, popřípadě k jeho jednotlivým
ustanovením.
Předseda ČNR E. Erban: Děkuji zpravodaji
soudruhu Koutnému. O slovo se přihlásil ministr
financí soudruh ing. Lér. Dávám mu
slovo.
Ministr financí ČSR ing. Lér: Vážená
Česká národní rado, soudružky
a soudruzi! Dovolte mi, abych jménem vlády České
socialistické republiky doprovodil předložený
návrh zákona o finančních správách
jeho stručným zdůvodněním a
zdůrazněním některých hlavních
myšlenek, které doprovázely celé zpracování
předloženého návrhu.
Finanční správy mají vzniknout na
základě dnes existujících odborů
státních financí, které jsou doposud
organizovány jako součást národních
výborů. Odbory státních financí
vznikly na základě důkladné analýzy
o nutnosti zabezpečit ze strany státu přesné
vztahy při plnění povinnosti hospodářských.
organizací ke státnímu rozpočtu. Byly
koncipovány jako důležitý nástroj
státního řízení správy
a kontroly v oblasti státních financí. Odbory
státních financí vznikly na základě
rozhodnutí vlády dnem 1. 7. 1967.
Můžeme tedy hodnotit jejich práci a krok, který
jsme tenkrát učinili, již na základě
nemalých zkušeností. Domníváme
se, že je třeba v prvé řadě zdůraznit
tu skutečnost, že se organizování této
práce, na samém počátku v rámci
národních výborů, ukázalo jako
správné. Národní výbory věnovaly
odborům státních financí velkou kádrovou
i materiální péči, umožnily také
této významné finanční situaci
vykročit do života organizovaně a okamžitě
přistoupit k velmi důležité vlastní
práci. Proto se domníváme, že je na
místě zde poděkovat orgánům
národních výborů za tuto velkou pomoc,
pochopení i vykonanou politickou i organizační
práci.
Vytvoření finančních správ
má být dalším vývojovým
krokem v upevnění centrálního státního
řízení našich financí a přitom
významným příspěvkem k realizaci
myšlenek, které byly zdůrazněny v usnesení
lednového pléna ÚV KSČ. Finanční
správy mají být pevnou součástí
státních orgánů při realizaci
cílů plánovitého řízení
a provádění finanční politiky
v souladu s celospolečenskými záměry
a v souladu s nutností upevnit všestranně režim
hospodárnosti, efektivnosti a pocit odpovědnosti
při vynakládání společenských
prostředků svěřených do správy
hospodářských organizací.
Nutnost tohoto kroku je také dána tím, že
obsah činnosti finančních správ je
prakticky výhradně zaměřen na vztahy
ústředního rozpočtu k hospodářským
organizacím, které plní své finanční
povinnosti vůči ústřednímu
rozpočtu bez přímého vztahu k rozpočtům
národních výborů. Proto vytvoření
finančních správ má vytvořit
na daném s tupni výstavby finanční
správy, kontroly a revize účelnější
předpoklady pro celkové řízení
a využívání tohoto významného
nástroje celostátní finanční
politiky, realizace odborné správy a kontroly na
finančním úseku. Přitom tento krok
činíme na základě rozsáhlého
projednání a vlastních zkušeností
samotných národních výborů.
Současně však nadále zakotvujeme v návrhu
zákona důslednou spolupráci s orgány
národních výborů. Konec konců
hospodářský život se odvíjí
v okresech, městech a obcích a také hospodářské
organizace řízené ústředně
vstupují s národními výbory do řady
vztahů. Budeme dbát na to, aby finanční
správy byly ve své práci vedeny tendencí
živé každodenní spolupráce s příslušnými
orgány národních výborů a využívaly
poznatky národních výborů i v širších
politických a společenských souvislostech.