Čtvrtek 16. dubna 1970

Soudružky a soudruzi, dovolte mi, abych shrnul dosavadní zkušenosti a informoval vás, jak pokročily práce na přípravě páté pětiletky. Vláda se jí zevrubně zabývala asi před dvěma týdny. Výchozí základnou pro pětiletý plán musí být plán na rok 1970. Ten však nebyl v období příprav ještě definitivně uzavřen v okruhu investiční výstavby, v dovozu pro výrobní spotřebu, v dodávkách pro vnitřní obchod a v zabezpečení potřeb pro zemědělství. V důsledku nesladěnosti potřeb a zdrojů nebyla také na lednovém plénu ÚV KSČ přijata v podstatě žádná čísla, zejména v rozdělení na národní republiky. Kromě toho jsme museli své původní metodické a organizační záměry upravovat s ohledem na usnesení federální vlády, určující časový rámec prací, značně odlišný od našich představ.

Jedním z nejzávažnějších věcných problémů, s nímž se musí koncepce páté pětiletky vypořádat, je populační vývoj. ČSR má již dnes jeden z nejvyšších stupňů zaměstnanosti na světě. Značnou část fondu pracovní doby ztrácíme předpokládaným prodloužením mateřské dovolené. Tento krok k ozdravění populačního vývoje však musíme nevyhnutelně učinit. Z toho všeho vyplývá, že nejen celý přírůstek výroby v primární i sekundární sféře, ale i část již dosahované produkce bude třeba pokrýt zvýšením produktivity práce. To už samo o sobě svědčí o náročnosti úkolů na tomto úseku.

Dalším omezujícím činitelem rozvoje české ekonomiky je reprodukce základních fondů. Brzdí ji nedostatečné dodávky stavebních prací, způsobené jednak zaostáváním výroby stavebních hmot, jednak vnitřními problémy stavebnictví.

V letech 1971 - 1975 se počítá s investiční činností v objemu 350 mld. Kčs. Je to sice asi o 30 % více než za předchozích pět let, avšak ani tento objem neumožní uspokojit všechny potřeby. Počítáme s tím, že téměř 100 mld. Kčs bude použito na komplexní bytovou výstavbu, včetně s tím souvisejících teplárenských a vodohospodářských akcí. Dalších asi 90 mld. Kčs bude použito na úhradu likvidovaných základních fondů a více než 50 mld. Kčs je určeno na již rozestavěné akce. Teprve zbývajících 100 až 110 mld. Kčs může být použito k zajištění růstu technické úrovně výrobních základních fondů a k uspokojení rozvojových potřeb zemědělství, průmyslu a terciární sféry. Z toho ovšem musí být přednostně pokryty nezbytné potřeby rozvoje palivoenergetické základny, průmyslu stavebních hmot a federálně řízených odvětví dopravy a obrany státu.

Mimořádně velkou pozornost budeme muset věnovat hmotnému zajištění plánovaných záměrů. Budeme muset přitom využít všech kladných prvků, které obsahovalo dřívější bilanční plánování národního hospodářství. Určité ověření míry rovnováhy mezi zdroji a potřebami vybraných materiálů a výrobků, dodávek pro vnitřní spotřebu mezi národními republikami, dodávek pro vnitřní obchod, vývoz a určení potřebných dovozů bylo již uskutečněno při sestavování plánu na rok 1970. Pro rok 1971 a celou pátou pětiletku počítáme se zavedením systému hmotných bilancí. Jejich konečnou podobu, jejich využití a postup pro jejich zajištění bude však třeba teprve dohodnout v rámci federace.

Máme-li v příští pětiletce učinit výrazný krok kupředu, musíme radikálně zvýšit tlak na hospodaření se surovinami, materiály, energií i s živou prací. Mnoho si slibujeme od výsledků racionalizačních opatření ve výrobě i v samotné soustavě řízení. Vláda ustavila komisi, která rozpracuje otázky komplexní socialistické racionalizace. Jedním z prvých opatření v oblasti racionalizace bude snížení řídícího a správního aparátu o 10 %, pro něž vláda již přijala příslušné zásady.

Vláda ČSR vidí v socialistické racionalizaci jeden z hlavních článků své národohospodářské politiky i do budoucna. Chápe ji jako trvale platnou metodu pro hledání cest a zdrojů růstu společenské produktivity práce a národního důchodu.

Tolik tedy k charakteristice hospodářské politiky, kterou chce vláda prosazovat, a konkrétních kroků, které již v tomto ohledu učinila.

Vážené soudružky a soudruzi, polednový vývoj nás dostatečně poučil, k jakým důsledkům vede oslabování politické a hospodářské moci dělnické třídy, vedené KSČ, která je základem našeho socialistického státu. Proto si vláda stanovila ve svém programovém prohlášení z listopadu minulého roku - jako jeden z rozhodujících úkolů, jimiž chce naplňovat realizační směrnici květnového pléna a závěry zářijového pléna ÚV KSČ - úkol všestranně upevňovat socialistický stát. Je to úkol náročný a rozsáhlý, neboť zahrnuje posilování státní moci u všech článků státního organismu a dotýká se všech oblastí státního vlivu.

Prvým předpokladem pro upevnění státní moci je očista státního aparátu od protisocialistických a pravicových sil. Předsednictvo vlády ČSR se právě v minulém týdnu zabývalo průběžnou zprávou o opatřeních ke kádrovému upevnění aparátu ministerstev a ústředních orgánů ČSR.

Konstatovali jsme, že jednotlivé orgány postupovaly rozdílně při služebně politickém hodnocení pracovníků. Ovlivnil to jednak samotný přístup ministrů a vedoucích ústředních úřadů k této problematice, jednak stav politické konsolidace na jednotlivých ministerstvech. Proces tedy není ještě uzavřen. Bylo přijato opatření, aby služebně politické hodnocení pracovníků bylo dokončeno v době co nejkratší a s jednotným přístupem.

Pro dokreslení dosavadního průběhu očisty mohu uvést, že až dosud bylo na českých ministerstvech odvoláno a přeřazeno celkem 10 náměstků ministrů, 80 vedoucích odborů a jejich zástupců, 48 vedoucích oddělení a jejich zástupců a 488 pracovníků. Z oblasti vysokých škol bylo uvolněno 167 učitelů, 137 pracovníků kateder marxismu-leninismu a 184 učitelů vysokých škol odchází do důchodu, 9 studentů bylo vyloučeno a 35 kárně potrestáno.

Působení protisocialistických a pravicově oportunistických sil velmi silně poznamenalo činnost orgánů státní moci.

V procesu další konsolidace bude třeba klást důraz také na to, že náročné úkoly v orgánech státní moci zvládnou jen pracovníci s plnou politickou a odbornou kvalifikací. Tento úkol vystupuje do popředí tím spíše, že v těchto orgánech bude nutno realizovat opatření, která byla přijata ke snížení a zhospodárnění řídícího a správního aparátu.

Vláda si je rovněž vědoma, že je možné uskutečňovat vládní politiku jen za úzké spolupráce s národními výbory, jako základními články socialistické státní moci a správy. Tato jejich úloha byla také zdůrazněna na celostátní konferenci národních výborů v listopadu loňského roku. Proto se v současné době věnuje hlavní pozornost na plnění ústavního zákona o prodloužení volebního období zastupitelských orgánů do konce roku 1971.

Úsilí vlády o konsolidaci celé státní soustavy našlo v národních výborech plnou podporu, jak se ukázalo zejména na letošních okresních konferencích národních výborů, které se staly nástupem k rozvinutí široké pracovní iniciativy na počest 25. výročí osvobození Československa Sovětskou armádou. Konference umožnily zejména širokou výměnu zkušeností pracovníků a funkcionářů místních a městských národních výborů.

Vláda si je vědoma, že zkvalitnění práce národních výborů jak v oblasti státní správy, tak i při řízení vlastních organizací, závisí na zásadní úpravě některých otázek.

Proto zhodnotila stav prací na přípravě "Zásad o postavení a působnosti národních výborů a územně správním členění státu" a vytyčila směr pro další práci.

Vycházíme přitom z požadavku, aby nedošlo k neuváženým reorganizacím a aby v zásadních otázkách bylo posilováno postavení a působnost národních výborů. Proto se úsilí vlády zaměřuje zejména na dořešení funkce národních výborů v oblastním plánování, na posílení pravomoci národních výborů nižších stupňů, úpravu jejich postavení v kontrolním systému a zpřesnění jejich úkolů při řízení rozvoje zemědělství.

Velká pozornost je věnována posílení finančně ekonomické samostatnosti místních a městských národních výborů. V současné situaci našeho národního hospodářství nevyřešíme zřejmě tuto otázku jednorázově. I nadále přikládáme velkou váhu iniciativě národních výborů při řešení místních potřeb, jak se projevila již v rámci soutěžení národních výborů k 25. výročí osvobození naší vlasti Sovětskou armádou.

Počítáme s tím, že svoláme celostátní konferenci národních výborů, na které zhodnotíme jejich činnost, oceníme práci dlouholetých obětavých členů národních výborů a nejlepší z nich vyznamenáme právě u příležitosti 25. výročí jejich trvání.

Vláda ČSR považuje za potřebné vymezit blíže působnost ústředních orgánů a jejich odpovědnost za rozvoj příslušných odvětví. Vláda prohloubí také svou vlastní práci při řízení a kontrole činnosti národních výborů.

Tyto otázky projednáme ještě v prvním pololetí. Půjde zejména o úpravy zákona o národních výborech, o přesun správní působnosti na národní výbory nižších stupňů, právní úpravu oblastního plánování atd. Jako nezbytné se ukazuje i důkladně připravit opatření v oblasti racionalizace práce na národních výborech, zvyšování kvalifikace pracovníků i funkcionářů národních výborů, zjednodušení práce národních výborů apod. Počítá se i s drobnými územními změnami.

Národní výbory se budou ve značné míře podílet i na realizaci záměrů vlády v oblasti národnostní politiky. Vláda přijala potřebná opatření pro další práce k naplnění ústavních práv příslušníků národností v podmínkách České socialistické republiky.

Další úkol přibude národním výborům při uplatňování principu volitelnosti soudců z lidu. Návrh zákona, který vláda předložila k projednání České národní radě vychází ze zásady, že volby soudců z lidu okresních a krajských soudů mají provádět národní výbory stejného stupně. Jeho přijetí je nezbytné k tomu, aby již letos podle něj mohly být uskutečňovány volby soudců z lidu, jejichž volební období končí 30. června 1970.

V programovém prohlášení z listopadu minulého roku si vytkla vláda za cíl dořešit formy a metody uplatňování státního vlivu na všestranný tělesný i duševní rozvoj veškeré mládeže.

Praxe však nepřinesla dobré zkušenosti se zvolenou formou ministerstva pro mládež a tělesnou výchovu. Proto jsme navrhli, aby bylo ministerstvo pro mládež a tělesnou výchovu zrušeno. Tím se však stát a jeho orgány včetně národních výborů naprosto nezbavují své povinnosti věnovat všestrannou pozornost problematice mládeže a tělesné výchovy.

Jsme si vědomi, že jakékoliv polovičaté řešení otázek souvisejících s mladou generací, a to jak v ideové výchově, tak ve vytváření životních podmínek, by ve svých důsledcích zpomalilo žádoucí rozvoj naší společnosti.

Budeme podporovat úsilí jednotné organizace mládeže i dalších společenských organizací, směřující k podpoře angažovanosti naší mládeže a zvýšení jejího aktivního podílu na rozvoji celé naší společnosti. Vážné škody byly způsobeny pravicovými silami na našich školách. Náprava tohoto stavu je možná cílevědomým, zásadovým a jednotným postupem školské správy a odborové učitelské organizace. Proto vláda podporuje principy školské politiky vyhlášené a zajišťované ministerstvem školství.

K politickému konsolidačnímu procesu na vysokých školách přispěla již některá opatření, např. zákon z prosince 1969, kterým se mění a doplňuje zákon o vysokých školách. Na vysokých školách došlo k volbám nových akademických funkcionářů, k nové organizaci výuky marxismu-leninismu, ke změnám zásad v přijímání studentů ke studiu, k projednávání zásad nového programu školské politiky atd. Postupně se buduje nový Svaz vysokoškolských studentů s pokrokovým zaměřením, který si zasluhuje plné naší podpory.

Na ostatních školách a výchovných zařízeních se zcela oprávněně zaměřuje hlavní pozornost na učitele a vychovatele.

Jen přesvědčený učitel a vychovatel, který se angažuje za současnou politiku strany a státu, může správně působit na své žáky, jejich rodiče i ostatní občany.

Výchova vždy byla a je oblastí, v níž každý stát plně uplatňuje svůj vliv na přípravu mladé generace. Proto ani my nedovolíme, aby kdokoli působil v této oblasti proti principům, na nichž je založen náš stát.

Vážnými problémy se musí vláda zabývat v celé oblasti kultury. Rovněž v ideovém řízení kultury na všech stupních musíme plně uplatňovat vliv státu. Východiskem je rezoluce XIII. sjezdu strany "K naléhavým otázkám dalšího rozvoje kultury". Pozornost přitom budeme věnovat zejména tvůrčím svazům, které se dosud neoprostily od nesprávných politických postojů a chyb minulého období. Jedním z prvních opatření, které v tomto duchu bylo učiněno, je převedení kulturních fondů pod přímé řízení ministerstva kultury, které z těchto prostředků bude především podporovat takovou tvůrčí činnost, která vytváří angažovaná socialistická díla.

Ministerstvo kultury se postavilo do čela velkého diferenciačního procesu, který probíhá mezi uměleckými a tvůrčími pracovníky. Výsledky konferencí v okresech a krajích potvrzují, že stále větší počet umělců a kulturních pracovníků plně podporuje státní kulturní politiku.

V oblasti tisku a ostatních sdělovacích prostředků je současným hlavním úkolem dokončení jejich očisty od protisocialistických živlů, jejich konsolidace a jejich plná angažovanost za politiku strany. V souvislosti s upevňováním ideové jednoty našeho lidu stojí před našimi novináři a publicisty náročný úkol aktivně vystupovat proti všem projevům antikomunismu a všem vlivům protičeskoslovenské kampaně, šířené různými vysílači a publikacemi ze Západu.

V souvislosti s upevňováním zájmů strany a vlády ve sdělovacích prostředcích projedná vláda v tomto pololetí formy a prostředky vládní informační politiky spolu s novou koncepcí činnosti Českého úřadu pro tisk a informace. Jde nám o to, aby sdělovacím prostředkům byly poskytovány zasvěcené informace o činnosti vlády i z jiných oblastí, aby byl aktivně ovlivňován jejich obsah.

Soudružky a soudruzi poslanci,

náš socialistický stát stojí před složitými úkoly, které jsou spjaty s nutností správně, podle objektivních potřeb vývoje celé socialistické společnosti, vyjadřovat a konkrétně uplatňovat celospolečenské zájmy pracujících. Další upevňování a rozvíjení socialistické státnosti je neoddělitelně spojeno s rozvíjením politického řízení společnosti, s posilováním vedoucí úlohy komunistické společnosti, s posilováním vedoucí úlohy komunistické strany a s rozvojem všech forem socialistické demokracie.

Z těchto principů také vychází legislativní činnost vlády ČSR v prvém pololetí tohoto roku.

Těžiště legislativních prací spočívá ve federálních předpisech.

Spolu s federálními orgány se podílíme na tom, aby získané zkušenosti z prvého roku činnosti federace se prakticky promítly do zákonných norem a pravidel. Jde nyní o to dopracovat v národních i federálních orgánech takové vztahy a metody práce, jež vycházejí z využívání předností federativního uspořádání a z objektivně působících integračních tendencí v naší ekonomice.

V současné době jsou připraveny - ve smyslu těchto zásad - úvodní část kompetenčního zákona a podklady pro jednání o konkrétních ustanoveních vymezujících působnost jednotlivých orgánů. V bezprostřední návaznosti na zpracování této normy se připravují rovněž zásady zákonů o národohospodářském plánování, pravidlech rozpočtového hospodaření, o Státní bance československé a zásady zákona devizového.

Na federální normy navazují předpisy, patřící do působnosti republik, jako návrh zásad zákona o podnikových daních na období od 1. 1. 1971, návrh zásad zákona o základních pravidlech státního rozpočtu a hospodaření s rozpočtovými prostředky, návrh zákona o volbách soudců z lidu okresních a krajských soudů, návrh zákona o územní organizaci okresních a krajských soudů apod.

Některé návrhy úprav, které vláda předloží České národní radě, mají odstranit zastaralé a vývojem překonané, avšak dosud platné právní úpravy. Do této skupiny patří např. návrh zásad zákonné úpravy vyřizování stížností pracujících, návrh zásad zákonné úpravy správních přestupků a návrh zákona o územním plánování a stavebním řádu.

Vláda bude soustavně sledovat vývoj společenských a ekonomických vztahů, svoji legislativní činnost bude přizpůsobovat skutečným potřebám společnosti tak, aby se stala účinným nástrojem jejího rozvoje.

V tomto směru chce vláda dále prohlubovat a rozvíjet spolupráci s Českou národní radou, aby postup obou vrcholných orgánů státní moci v České socialistické republice zabezpečoval plnění programových cílů Komunistické strany Československa v rozvoji naší společnosti.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP